Tristoroฤnรฝ sen o zjednotenรญ chorvรกtskeho รบzemia je realitou
Chorvรกti uลพ pรกr dnรญ vyuลพรญvajรบ slรกvnostne otvorenรฝ novรฝ most, ktorรฝ spรกja doteraz izolovanรบ oblasลฅ okolo mesta Dubrovnรญk so zvyลกkom krajiny.
Turisti uลพ nebudรบ musieลฅ na ceste na juh Chorvรกtska prechรกdzaลฅ cez Bosnu a Hercegovinu. Pribliลพne 2 400 metrov dlhรฝ most sa klenie cez Jadranskรฉ more a spรกja chorvรกtsku pevninu s polostrovom Peljeลกac, ฤรญm umoลพลuje ฤพahลกรญ prรญstup k najvรฝznamnejลกej turistickej destinรกcii krajiny – stredovekรฉmu mestu Dubrovnรญk, ktorรฉ je zapรญsanรฉ na zozname svetovรฉho dediฤstva UNESCO.
Turisti budรบ mรดcลฅ obรญsลฅ รบzky pobreลพnรฝ koridor patriaci Bosne, kde sa tvoria dlhรฉ rady pri hraniฤnรฝch kontrolรกch, a skrรกtiลฅ si tak cestu do Dubrovnรญka. Tรกto trasa vรกs nebude stรกลฅ viac, pretoลพe pouลพรญvanie mosta je bezplatnรฉ.
Strategickรฝ projekt v histรณrii Chorvรกtska
„Cestovanie cez tรบto ฤasลฅ krajiny bude teraz oveฤพa praktickejลกie a prรญjemnejลกie a sme obzvlรกลกลฅ hrdรญ na to, ลพe most svojรญm komplexnรฝm a jedineฤnรฝm dizajnom zaujรญmavรฝm spรดsobom zmenil pohฤพad na Malostonskรฝ zรกliv,“ povedal Kristjan Staniฤiฤ, riaditeฤพ Chorvรกtskeho turistickรฉho zdruลพenia. Vรฝstavbu oznaฤil za jeden z najdรดleลพitejลกรญch strategickรฝch projektov v histรณrii Chorvรกtska.
Peljeลกackรฝ most bol navrhnutรฝ tak, aby odolal vetru s rรฝchlosลฅou 180 kilometrov za hodinu. Preto sa neoฤakรกvajรบ problรฉmy s poฤasรญm, ako je to v prรญpade niektorรฝch inรฝch mostov v krajine. Zaujรญmavosลฅou je, ลพe most osvetฤพuje celkovo viac ako 2 000 svietidiel Thorn, ktorรฉ sรบ elektronicky riadenรฉ hardvรฉrom a softvรฉrom Zumtobel. Vรฝstavba stรกla 526 miliรณnov eur, z toho 357 miliรณnov eur poskytla Eurรณpska รบnia.
Elegantnรฝ ลกesลฅpylรณnovรฝ lanovรฝ most, ktorรฝ postavila ฤรญnska spoloฤnosลฅ, je podฤพa agentรบry AP zriedkavรฝm poฤinom svojho druhu v ฤase, keฤ sa Eurรณpa obรกva, ลพe ฤรญna sa snaลพรญ posilniลฅ svoj hospodรกrsky vplyv prostrednรญctvom investรญciรญ do infraลกtruktรบry.
Bosna protestovala proti vรฝstavbe
ล tรกtny vysielateฤพ HRT oznaฤil otvorenie mosta za „historickรฝ deล, na ktorรฝ ฤakali celรฉ generรกcie“. „Je to veฤพkรฝ deล pre Chorvรกtsko. Uลพime si to dnes!“ povedal predseda vlรกdy Andrej Plenkoviฤ. Koridor rozdeฤพujรบci dneลกnรบ chorvรกtsku Dalmรกciu na dve ฤasti vznikol v roku 1699 ako sรบฤasลฅ Osmanskej rรญลกe.
Jej cieฤพom bolo zabezpeฤiลฅ, aby vtedajลกia Dubrovnรญcka republika nehraniฤila s konkurenฤnรฝmi Benรกtkami. Dokonฤenie stavby mosta preto miestne mรฉdiรก vykreslili ako historickรบ udalosลฅ a naplnenie viac ako tristoroฤnรฉho sna o zjednotenรญ chorvรกtskeho รบzemia do jednรฉho celku.
V poslednรฝch rokoch Bosna opakovane ลพiadala Chorvรกtsko, aby zastavilo projekt vรฝstavby cesty. Tvrdรญ, ลพe vรฝstavba poruลกรญ jej prรกvo na prรญstup na otvorenรฉ more. Zรกhreb to odmieta a tvrdรญ, ลพe najvรคฤลกie rozpรคtie medzi piliermi, 285 metrov, spolu s vรฝลกkou 33 metrov zabezpeฤuje hladkรฝ priechod pre lode do jedinรฉho bosnianskeho prรญstavu Neum.