Tunel Bibra
Projekt Bibratunnel je sรบฤasลฅou novรฉho dopravnรฉho spojenia na trase Norimberg โ Erfurt โ Leipzig/Halle โ Berlรญn, ktorรฉ tvorรญ takzvanรบ severno-juลพnรบ magistrรกlu na trase Berlรญn โ Mnรญchov (SRN) โ Verona (I). Cieฤพom tohto dopravnรฉho projektu je vysokorรฝchlostnรฉ aย veฤพkokapacitnรฉ ลพelezniฤnรฉ spojenie pre osobnรบ aย nรกkladnรบ dopravu sย dรดrazom na ochranu ลพivotnรฉho prostredia, priฤom dรดjde kย znaฤnรฉmu odฤพahฤeniu pรดvodnรฝch tratรญ.
Dopravnรฝ ฤas medzi Mnรญchovom aย Berlรญnom klesne pod 4 hodiny, ฤo je uลพ menej ako cesta lietadlom spolu sย ฤakacรญmi lehotami na letisku aย cestou zย letiska do centra tรฝchto miest. Vรฝstavbou รบseku trate Erfurt โ Leipzig/Halle klesne ฤas prepravy medzi mestami Erfurt โ Halle na 31 minรบt.ลฝelezniฤnรฝ dvojrรบrovรฝ tunel Bibra je naprojektovanรฝ medzi 248 m dlhรฝm mostom pri obci Saubach aย 2 668 m dlhรฝm mostom Unstruttal pri obci Karsdorf. Mรก dฤบลพku 6 466 m aย je vybudovanรฝ rovnako ako vลกetky tunely na tejto trase vย dvojrรบrovom vyhotovenรญ sย osovรฝm odstupom medzi jednokoฤพajovรฝmi rรบrami od 20 do 25 m. Svojou dฤบลพkou 6 466 m patrรญ tunel Bibra medzi 15 najdlhลกรญch tunelov vย Nemecku.
Geologickรก stavba รบzemia
Celรฝ tunel Bibra leลพรญ vย pieskovcovej geologickej formรกcii, takzvanรฝch Solling-Folge aย Hardยญegsen-Folge so striedanรญm sedimentรกrnych vrstiev รญlovcov aย rozliฤne sfarbenรฝch pieskovcov (Bundsandstein). Geologickรฝ prieskum bol overenรฝ 33 prieskumnรฝmi vrtmi, ktorรฉ preukรกzali rozdielne pevnosti hornรญn:
- pre รญlovce priemerne 1 aลพ 3 MPa (maximรกlne do 12 MPa),
- pre pieskovce priemerne 13 aลพ 20ย MPa (maximรกlne do 43 MPa).
Uvedenรฉ horniny sa vyznaฤovali veฤพkรฝm podielom kremeลa โ miestne aลพ do 80 %, ฤo malo znaฤnรฝ vplyv na samotnรฉ razenie. Morfolรณgia terรฉnu mรก tvar plochej vyvรฝลกeniny sย nadmorskou vรฝลกkou na zรกpadnom portรกli 276ย m nad morom aย na vรฝchodnom portรกli 262ย m nad morom. Hrรบbka nadloลพia kolรญลกe vย rozmedzรญ od 15 do 50ย m. Hladina spodnej vody sa nachรกdza na รบrovni 30ย m pod poฤยญvou tunela.
Zmena geologickรฝch podmienok pri razenรญ vย intervaloch menej ako 10 m aย potvrdenie prieฤnych tektonickรฝch porรบch sย vรฝskytom prรญtokov vody viedli kย zmene pรดvodne plรกnovanรฉho strojnรฉho razenia pomocou TBM na razenie banskรฝm spรดsobom pomocou vrtno-trhacรญch prรกc.
Projektovรฉ rieลกenie vรฝstavby tunela
Obe tunelovรฉ rรบry sa budujรบ ako dvojplรกลกลฅovรก konลกtrukcia, kde primรกrna vrstva pozostรกva zo striekanรฉho betรณnu aย sekundรกrna vrstva zย liateho betรณnu, priฤom obe vrstvy sรบ konลกtrukฤne oddelenรฉ vrstvou deliacej fรณlie. Projekt vrtno-trhacรญch prรกc predpokladal pouลพitie tekutรฝch โ ฤerpateฤพnรฝch emulznรฝch trhavรญn, ktorรฉ sa pri nabรญjanรญ ฤelby ฤerpali pomocou takzvanรฉho modulu priamo do pripravenรฝch vรฝvrtov.
Primรกrne ostenie tunela โ raziace prรกce
Razenie juลพnej aย severnej tunelovej rรบry zaฤalo sรบฤasne zย vรฝchodnรฉho aย zรกpadnรฉho portรกlu metรณdou NRTM (Novรก rakรบska tunelovacia metรณda), rozdelenรญm razenรฉho profilu na tri ฤasti โ kalotu, lavicu aย dno, priฤom lavica sa zย technologickรฉho hฤพadiska delila na dve polovice. Zย geotechnickรฉho hฤพadiska bolo potrebnรฉ razenie lavice realizovaลฅ sย maximรกlnym odstupom do 100ย m od kaloty.
Zย dรดvodu zosรบladenia paralelnรฝch stavebnรฝch ฤinnostรญ (razenie aย betonรกลพ) bolo vย procese razenia nevyhnutnรฉ modifikovaลฅ proces vetrania. Na proces zabudovania definitรญvneho ostenia tunela bolo potrebnรฉ zย technologickรฉho hฤพadiska odstrรกniลฅ vลกetky vnรบtornรฉ konลกtrukcie vrรกtane lutลovรฉho vetrania.
Sย postupujรบcou vyrazenou dฤบลพkou tunela sa zvyลกovali aj poลพiadavky na kvalitu vetrania, ktorรบ ovplyvลoval najmรค znaฤnรฝ obsah kremeลa vย horninรกch. Na zlepลกenie vetrania sa navrhli aย vyrazili dve vetracie ลกachty vย prerรกลพke ฤ.ย 3 (zรกpadnรก strana) aย vย prerรกลพke ฤ.ย 11 (vรฝchodnรก strana). Obe sย priemerom 3,0ย m sa vyrazili sย pomocou raziacej ploลกiny Alimak. Ich รบlohou bolo doviesลฅ zvรฝลกenรฉ mnoลพstvo ฤerstvรฝch vetrov sย dostatoฤnou rรฝchlosลฅou do razenรฝch ฤelieb.
Vย nadvรคznosti na razenie hlavnรฝch tunelov sa sย ฤasovรฝm odstupom razilo 13 รบnikovรฝch ลกtรดlnรญ, ktorรฉ spรกjajรบ obe tunelovรฉ rรบry vo vzdialenosti pribliลพne kaลพdรฝch 500ย m. Tieto spojovacie (รบnikovรฉ) ลกtรดlne slรบลพili poฤas razenia na odลฅaลพbu. Odลฅaลพba materiรกlu zย ฤelby po najbliลพลกiu prerรกลพku sa vykonรกvala pomocou kolesovรฝch nakladaฤov Liebherr 556 aย prepravnรญkovรฝch nakladaฤov Tamrock Toro 510D. ลคaลพenรฝ materiรกl sa vย oblasti prieniku hlavnรฉho tunela aย prerรกลพky dopravoval do ฤeฤพusลฅovรฉho drviฤa, odkiaฤพ sa transportoval pรกsovรฝm dopravnรญkom na miesto vรฝsypu. Vyลฅaลพenรฝ materiรกl sa pouลพije na rekultivรกciu krajiny vย oblasti oboch portรกlov. ฤeฤพusลฅovรฝ drviฤ sย vรฝkonom 160ย kW mal samostatnรฝ pรกsovรฝ podvozok, aby mohol nasledovaลฅ razenie kย poslednej prerazenej spojovacej ลกtรดlni, aย tรฝm obmedziลฅ vzdialenosลฅ na dopravu materiรกlu zย ฤelby na vzdialenosลฅ maximรกlne 500ย m.
Stavebnรฉ prรกce zaฤali vย mรกji 2008 vรฝkopom portรกlovรฝch rรฝh. Samotnรฉ raziace prรกce pomocou vrtno-trhacรญch prรกc zaฤali vย oktรณbri 2008. Plรกnovanรฝ priemernรฝ dennรฝ postup na jednu ฤelbu bol naprojektovanรฝ na 5,40 m/deล. Skutoฤne dosiahnutรฝ priemernรฝ postup dosiahol vย juลพnej tunelovej rรบre hodnotu 6,49 m/deล aย vย severnej tunelovej rรบre 6,48 m/deล. ล piฤkovรฉ vรฝkony pri razenรญ vย najviac zastรบpenej vรฝrubovej triede 4.2 (vย dฤบลพke zรกberu 1,5 m) dosahovali hodnotu 10,5 m/pracovnรฝ deล.
Vรฝstavba infraลกtruktรบry aย archeolรณgia
Pred samotnou vรฝstavbou traลฅovรฝch objektov aย tunela prebehol vย danej oblasti rozsiahly ลกpeciรกlny archeologickรฝ prieskum na zaistenie aย zdokumentovanie archeologickรฉho nรกleziska vย blรญzkosti obcรญ Wetzendorf aย Wennungen, ktorรฉ bolo dosiaฤพ znรกme iba zย historickรฝch zmienok. Vรฝskumom sa podarilo odkryลฅ zรกklady stien, opevnenรญ aย pohrebiskรก pravdepodobne zย epochy od starลกej doby bronzovej po mladลกiu dobu ลพeleznรบ. Tieto historickรฉ nรกlezy pomohli rozลกรญriลฅ poznatky oย asi 5 000-roฤnom osรญdฤพovanรญ oblasti Unstrut.
Detail dilataฤnej ลกkรกry
Sekundรกrne ostenie tunela โ betonรกลพne prรกce
Ostenie tunela musรญ spoฤพahlivo zaisลฅovaลฅ vรฝrub poฤas celej ลพivotnosti diela, ktorรก sa stanovuje spravidla na sto rokov. Vย priebehu ลพivotnosti musรญ ostenie prenรกลกaลฅ vลกetky vzniknutรฉ zaลฅaลพenia bez toho, aby doลกlo kย vyฤerpaniu รบnosnosti aย zรกroveล vykazovaลฅ dostatoฤnรบ tuhosลฅ, aby sa jeho deformรกcie pohybovali vย limitovanรฝch hraniciach.
Dฤบลพka bloku definitรญvneho ostenia na tejto stavbe bola 10ย m, respektรญve 9,6ย m aย bola rozdelenรก pracovnou ลกkรกrou na hornรบ aย spodnรบ klenbu. Tunel bol navrhnutรฝ vย celej dฤบลพke so spodnou klenbou.
Betonรกrske prรกce na stavbe zaฤali betonรกลพou spodnej klenby vย septembri 2009 vย severnej rรบre zo zรกpadnรฉho portรกlu aย vย juลพnej rรบre zย vรฝchodnรฉho portรกlu. Koncom oktรณbra 2009 po zmontovanรญ debniaceho voza na vรฝchodnom portรกle bola odลกtartovanรก betonรกลพ hornej klenby juลพnou rรบrou. Na stavbe sa sรบbeลพne betรณnovalo sย tromi debniacimi vozmi vย 24-hodinovom cykle, ฤo predstavovalo tri bloky denne. Dฤบลพka dennรฝch prรญprav na betonรกลพ sย osadenรญm debnenia trvala vย priemere 6,5 hodรญn aย samotnรก betonรกลพ 5,5 hodรญn. Betรณnovรก zmes sa dodรกvala sรบbeลพne zย dvoch betonรกrok, ktorรฉ sa nachรกdzali priamo na stavbe, aย to na vรฝchodnom aย zรกpadnom portรกli tunela. To bolo veฤพkรฝm prรญnosom pre kontinuรกlny priebeh betonรกลพe najmรค vย zimnom obdobรญ aย vzhฤพadom na dฤบลพku tunela aj neskรดr, keฤ sa vzdialenosลฅ debniaceho voza od portรกlu predlลพovala.
Hydroizolรกcia tunela
Vย tunelovรฝch rรบrach nebola navrhnutรก hydroizolรกcia, takลพe medzi primรกrne aย sekundรกrne ostenie sa pouลพila iba jednovrstvovรก separaฤnรก fรณlia PELD 0,5 mm. Tesnosลฅ ostenia zabezpeฤuje vodostavebnรฝ betรณn. Hydroizolรกcia sa poloลพila iba vย รบnikovรฝch chodbรกch aย na portรกlovรฝch objektoch. Pouลพila sa PE fรณlia Sikaplan WT 2200-32HL2 sย hrรบbkou 3ย mm, zvรกranรก dvojstopรฝmi aย extrudnรฝmi zvarmi. Na styk tunelovej rรบry aย รบnikovej cesty sa pouลพili fugeband Tricoplan AF 600/30MP aย Tricoplan AF 210/30MP.
Dilataฤnรก ลกkรกra medzi tunelovรฝmi blokmi bola utesnenรก tesniacim profilom โ fugebandom TFMS 400 Elastomer vystuลพenรฝm plechom aย doplnenรก injektรกลพnym systรฉmom zย obidvoch strรกn pre dodatoฤnรบ injektรกลพ vย prรญpade priesakov. Spoje fugebandu sa zabezpeฤili tepelnรฝm zvarom. Ako seperaฤnรก vrstva styฤnรฝch plรดch dilataฤnej ลกkรกry sa pouลพila minerรกlna vata hrรบbky 20ย mm hustoty 150 kg/m3. Pracovnรก ลกkรกra medzi spodnou aย hornou klenbou bola utesnenรก tesniacimi plechmi 300/2 mm.
ลฝelezobetรณnovรก konลกtrukcia ostenia
Definitรญvne ostenie tunelovรฝch rรบr sa realizovalo zo ลพelezobetรณnu ukladanรฉho do posuvnรฉho debnenia, ktorรฉ bolo navrhnutรฉ ako samonosnรฉ aย samohybnรฉ sย vlastnรฝm hydraulickรฝm pohonom na koฤพajovom podvozku, prichytenom na zรกkladovom pรกse. Skladalo sa zย oceฤพovรฉho pojazdu, oceฤพovรฉho plรกลกลฅa, hydraulicky ovlรกdanรฉho ukonฤenia ฤela debnenia, tlakovzduลกnรฉho rozvodovรฉho systรฉmu pre vzduchovรฉ prรญloลพne vibrรกtory typu Somai VSP 4023 aย systรฉmu rozvodu betรณnu. Prรญvod betรณnu zย ฤerpadla kย betรณnovรฉmu rozdeฤพovaฤu bol zabezpeฤenรฝ potrubรญm aย kฤบbovรฝmi rรบrami umiestnenรฝmi na hornej pracovnej ploลกine. Betรณnovรก zmes sa nรกsledne pomocou hydraulickรฉho betonรกrskeho vozรญka na koฤพajovom podvozku aย nรกsypnรฝch ลพฤพabov vย dolnej ฤasti debnenia aย potrubia vย hornej ฤasti dopravovala na poลพadovanรฉ miesto. Na nosnรฉ ลพelezobetรณnovรฉ konลกtrukcie boli na stavbe tunela Bibra stanovenรฉ tieto poลพiadavky:
- minimรกlna trieda pevnosti betรณnu C30/37 aย odolnosลฅ proti prostrediu XC4/XF1/XA1/WU (podฤพa DIN 1045-1,6.2),
- poลพadovanรฉ pevnosti vย tlaku pre oddebnenie boli stanovenรฉ minimรกlne na 5ย MPa po 12 hodinรกch,
- prรญpustnรก geometrickรก odchรฝlka vnรบtornรฉho povrchu definitรญvneho ostenia bola ยฑย 40 mm,
- minimรกlne krytie vรฝstuลพe 6ย cm.
Oceฤพovรบ vรฝstuลพ spodnej aย hornej klenby tvorila zvรกranรก sieลฅ 150 ร 150 ร 10ย mm vystuลพenรก priehradovรฝmi nosnรญkmi tvoriacimi nosnรฝ rรกm vย osovรฝch vzdialenostiach 1,4ย m, ktorรฉ zabezpeฤovali samonosnosลฅ vรฝstuลพe. Trieda ocele BSt 500S(B) aย BSt 500 M(A) pre sieลฅovinu (podฤพa DIN 1045-1,9.2 aย DIN 488).
Na konลกtrukciu sekundรกrneho ostenia sa pri betonรกลพi jednรฉho bloku pouลพili dve zloลพenia betรณnu zย tรฝch istรฝch vstupnรฝch zloลพiek, sย rรดznym maximรกlnym zrnom kameniva. Na zaฤiatku betonรกลพe sa vย objeme asi 32ย m3 pouลพilo kamenivo sย maximรกlnym zrnom 16ย mm aย zostรกvajรบce mnoลพstvo sย maximรกlnym zrnom 22ย mm. Na tunelovรฝ blok sa zabudovalo vย priemere 98ย m3 betรณnu do ostenia hornej klenby aย 38,5ย m3 betรณnu spodnej klenby. Pouลพitรฉ zloลพenie betรณnu vย zmysle EN 206-1 aย DIN 1045-2 uvรกdza tabuฤพka.
Na oลกetrenรญ betรณnu sa podieฤพal klimatickรฝ voz sย dฤบลพkou 30 m so zabudovanรฝm automatickรฝm zavlaลพovacรญm systรฉmom aย vyhodnocovanรญm teploty aย vlhkosti prostredia. Klimatickรฝ voz sa staral oย potrebnรบ klรญmu vย priebehu hydratรกcie betรณnu po oddebnenรญ ostenia poฤas troch dni.
Zรกver
Dลa 21. 2. 2010 bola po menej ako 17 mesiacoch รบspeลกne prerazenรก kalota, ฤo znamenalo vย porovnanรญ sย plรกnovanรฝm ฤasovรฝm harmonogramom skrรกtenie vรฝstavby tunela pribliลพne oย tri mesiace. Pouลพitie pรกsovรฉho dopravnรญka na transport vyลฅaลพenej horniny umoลพลovalo vย koneฤnom dรดsledku odฤพahฤenie dopravnรฝch ciest aย moลพnosลฅ realizรกcie paraยญlelnรฝch ฤinnostรญ vย procese vรฝstavby tunela.
Betonรกลพ hornej klenby na stavbe tunela Bibra bola definitรญvne ukonฤenรก 28. aprรญla 2011 zabetรณnovanรญm poslednรฉho bloku vย juลพnej rรบre. Severnรก rรบra sa ukonฤila 13. marca 2011. Po ukonฤenรญ betonรกrskych prรกc sa debnenie vlastnรฝm pohonom presunulo na vรฝchodnรฝ portรกl, kde sa nรกsledne rozobralo. Na รบspeลกnรฉ zvlรกdnutie raziacich, ako aj betonรกrskych prรกc aย zรกroveล na dosiahnutie ลกpiฤkovรฝch vรฝkonov bola nevyhnutnรก medzinรกrodnรก tรญmovรก spoluprรกca aย รบsilie vลกetkรฝch zainteresovanรฝch robotnรญkov, technikov aย riadiaceho personรกlu dodรกvateฤพskรฝch firiem, zรกstupcov stavebnรฉho dozoru aย pracovnรญkov investora.
Vย sรบฤasnosti na stavbe prebiehajรบ betonรกrske prรกce na portรกlovom objekte zรกpadnรฉho portรกlu, ktorรฉ sรบ vย ลกtรกdiu dokonฤenia. Sรบbeลพne sa realizujรบ prรกce na poklรกdke izolaฤnรฉho sรบvrstvia na obidvoch portรกloch, ktorรฝm predchรกdzali sanรกcie. Vnรบtri tunela sa pracuje na kladenรญ poลพiarneho vodovodu, betonรกลพi vnรบtornรฝch stien vย รบnikovรฝch chodbรกch aย vรฝplลovรฝch betรณnov. Ukonฤenie stavebnรฝch prรกc na tuneli Bibra vย Nemecku je naplรกnovanรฉ na koniec februรกra 2012.
TEXT: Ing. ฤฝuboลก Podolec, Ing. Mikulรกลก Bodnรกr
FOTO: TUCON
ฤฝuboลก Podolec je stavbyvedรบci raziacich prรกc vย spoloฤnosti TUCON, a. s.
Mikulรกลก Bodnรกr je stavbyvedรบci betonรกลพnych prรกc vย spoloฤnosti TUCON, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.