Tunel Bikoลก na R4, Preลกov, severnรฝ obchvat
Pripravovanรฝ tunel Bikoลก je sรบฤasลฅou plรกnovanej rรฝchlostnej cesty R4 na severnom obchvate Preลกova. Tunel je podฤพa poลพiadaviek objednรกvateฤพa navrhnutรฝ v kategรณrii 2T 7,5/100 s celkovou dฤบลพkou 2 309 m (pravรก tunelovรก rรบra 1 164,5 m, ฤพavรก tunelovรก rรบra 1 144,5 m).
Tunel sa nachรกdza na navrhovanej rรฝchlostnej ceste R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat, ktorรก je sรบฤasลฅou severojuลพnรฉho dopravnรฉho prepojenia na รบseku ลกtรกtna hranica SR/PR โ Vyลกnรฝ Komรกrnik โ Milhosลฅ โ ลกtรกtna hranica SR/MR. Rรฝchlostnรก cesta mรก zabezpeฤiลฅ prepojenie medzi diaฤพnicou D1 a rรฝchlostnou cestou R4 Preลกov โ Svidnรญk mimo jestvujรบceho systรฉmu cestnej siete a mimo mesta Preลกov s celkovรฝm dopravnรฝm odฤพahฤenรญm mesta. Jej vรฝstavbou mimo zastavanรฉho รบzemia Preลกova a dotknutรฝch obcรญ sa vรฝrazne znรญลพi doprava na jestvujรบcich cestรกch.
Koridor rรฝchlostnej cesty R4 v รบseku plรกnovanรฉho tunela Bikoลก je situovanรฝ v katastrรกlnom รบzemรญ Veฤพkรฝ ล ariลก. Trasa tunela vedie v extravilรกne pod รบpรคtรญm vrchu Bikoลก, severne od mesta Preลกov.
Na juhu trasa opรบลกลฅa mostnรฝ objekt SO 201-00 โMost na R4 v km 1,350 nad รบdolรญm a poฤพnou cestouโ a vstupuje do zรกrezu โ pribliลพne v km 1,575 pred juลพnรฝm portรกlom tunela Bikoลก.
Trasa nรกsledne prechรกdza tunelom Bikoลก (pribliลพne od km 1,670 aลพ po km 2,830). Za tunelom pokraฤuje mostnรฝm objektom SO 202-00 โMost na R4 v km 3,10 nad riekou Torysou, traลฅou ลฝSR a cestou I/68โ. V mieste tunela prekonรกva รบpรคtie vrchu Bikoลก (378 m n. m.).
Tunel Bikoลก je projektovanรฝ pre cestnรบ dopravu. Tvoria ho dve tunelovรฉ rรบry โ ฤพavรก (zรกpadnรก) a pravรก (vรฝchodnรก), ktorรฉ budรบ trvalo prevรกdzkovanรฉ jednosmerne. Podฤพa TP 099 Protipoลพiarna bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov je tunel Bikoลก kategorizovanรฝ ako tunel I. kategรณrie.
Geologickรฉ a geotechnickรฉ pomery
รzemie rรฝchlostnej cesty je v zmysle regionรกlneho geomorfologickรฉho ฤlenenia Slovenska sรบฤasลฅou vnรบtornรฝch Zรกpadnรฝch Karpรกt. Zaฤiatok รบseku trasy spadรก do Podhรดฤพno-magurskej oblasti, celku Spiลกsko-ลกariลกskรฉ medzihorie, podcelku ล ariลกskรฉ podolie. Koniec รบseku patrรญ do oblasti Luฤensko-koลกickej znรญลพeniny, celku Koลกickรก kotlina, podcelku Toryskรก pahorkatina.
V zmysle inลพinierskogeologickej rajonizรกcie Zรกpadnรฝch Karpรกt patrรญ รบzemie do regiรณnu karpatskรฉho flyลกu, oblasti flyลกovรฝch vrchovรญn. Na geologickej stavbe sa podieฤพajรบ sedimenty vnรบtrokarpatskรฉho paleogรฉnu, reprezentovanรฉ hutianskym a zubereckรฝm sรบvrstvรญm, a neogรฉnne molasovรฉ sedimenty preลกovskรฉho a teriakovskรฉho sรบvrstvia.
Hutianske sรบvrstvie reprezentujรบ prevaลพne pelitickรฉ sedimenty zastรบpenรฉ hrubรฝm komplexom premenlivo vรกpnitรฝch รญlovcov a siltovcov, ktorรฉ sรบ v prevahe nad tenkรฝmi lavicami pieskovcov. Zubereckรฉ sรบvrstvie tvoria striedajรบce sa vrstvy pieskovcov a รญlovcov, prachovcov a ลกoลกoviek zlepencov.
Inลพinierskogeologickรก charakteristika
Horninovรฝ masรญv je budovanรฝ sรบvrstvรญm paleogรฉnnych hornรญn, ktorรฉ sรบ v juลพnej ฤasti vo vรฝvoji hutianskeho sรบvrstvia. Sรบ tu zastรบpenรฉ najmรค vrstvy รญlovcov a รญlovitรฝch siltovcov, ojedinele pieskovcov. รlovce sรบ prevaลพne laminovanรฉ aลพ veฤพmi tenko vrstevnatรฉ, s dosยญkovitรฝm aลพ tenkodoskovitรฝm rozpadom, mimo zรณny zvetrania a tektonickรฉho poruลกenia.
Pieskovce sรบ prevaลพne jemnozrnnรฉ, stredne vrstevnatรฉ s laminรกrnym vรฝvojom. Od km 2,6 po severnรฝ portรกl je masรญv budovanรฝ paleogรฉnnymi horninami zubereckรฉho sรบvrstvia so striedanรญm รญlovcov a pieskovcov. รlovce sรบ laminovanรฉ aลพ veฤพmi tenko vrstevnatรฉ. Pieskovce sรบ prevaลพne tenko aลพ stredne vrstevnatรฉ, jemnozrnnรฉ aลพ strednozrnnรฉ.
Masรญv charakterizuje vrstevnatรก ลกtruktรบra s charakteristickou laminovanou aลพ tenkodosยญkovitou vrstevnatosลฅou s generรกlnym subhorizontรกlnym uloลพenรญm aลพ miernym sklonom 10 โ 30ยฐ, ojedinele so sklonom do 70ยฐ. Je tu vรฝraznรฉ ovplyvnenie etapami tektonickรฉho poruลกenia najmรค v systรฉme SV-JZ za vzniku flexรบr a tektonickรฝch brekciรญ so zbridliฤnatenรญm a vรฝraznou klivรกลพou.
Predpokladรก sa, ลพe mimo tektonicky poruลกenรฝch zรณn bude v masรญve prevlรกdaลฅ mierne uklonenรก vrstevnatosลฅ do 30 aลพ 40ยฐ. Zlomovรฉ systรฉmy majรบ charakter ลกirลกรญch tektonicky poruลกenรฝch zรณn s vรฝraznou degradรกciou prvkov vrstevnatosti.
Obr. 1 Geologickรฝ pozdฤบลพny profil pravej tunelovej rรบry (PTR) tunela Bikoลก
Hydrogeologickรฉ pomery
Z hฤพadiska posรบdenia vรฝstavby a prevรกdzky tunela na hydrogeologickรฉ pomery รบzemia majรบ najvรคฤลกรญ vรฝznam geologicko-tektonickรฉ pomery, klimatickรฉ pomery, sklon a reliรฉf รบzemia, charakter a hrรบbka pokryvnรฝch รบtvarov a hrรบbka zvodnenej vrstvy. Najvรฝraznejลกie je masรญv poruลกenรฝ systรฉmami zlomov SV-JZ, ktorรฉ prechรกdzajรบ prieฤne celรฝm masรญvom Bikoลกa.
Pri vรคฤลกรญch zrรกลพkovรฝch รบhrnoch alebo v obdobรญ jarnรฉho topenia snehu sa mรดลพe vyskytnรบลฅ krรกtkodobo nesรบvislรฉ zvodnenie, hlavne v terรฉnnych depresiรกch.
V trase tunela je horninovรฉ prostredie budovanรฉ รญlovcami, resp. horninami zubereckรฉho sรบvrstvia, zastรบpenรฉho flyลกovรฝm striedanรญm pieskovcov s polohami รญlovcov. Hydrogeologickรฉ vlastnosti flyลกovej formรกcie sรบ charakterizovanรฉ prevaลพne puklinovou priepustnosลฅou. Postupnรฉ uzatvรกranie puklรญn do hฤบbky mรก za nรกsledok vytvorenie podmienok obehu podzemnej vody bez vรฝznamnejลกรญch kolektorov.
Obeh vody sa sรบstreฤuje do zvetranej pripovrchovej zรณny. V niekoฤพkรฝch vrtoch sa zistila รบplnรก strata vรฝplachu v tektonicky poruลกenรฝch รญlovcoch a siltovcoch. Interpretรกciou karotรกลพnych meranรญ sa vo vrte JT-12K zistil prรญtok vody v hฤบbke pribliลพne 77 aลพ 79 m, ide teda o prรญtok v รบrovni oboch tunelovรฝch rรบr. Hladina podzemnej vody je vo vลกetkรฝch pozorovacรญch vrtoch viazanรก na zvetranรฉ รญlovce a pieskovce vnรบtrokarpatskรฉho paleogรฉnu.
Zo zistenรฝch vรฝsledkov meranรญ vyplรฝva, ลพe v hodnotenom obdobรญ sa pozorovalo kolรญsanie hladรญn podzemnej vody vo vลกetkรฝch vrtoch. Iลกlo pravdepodobne o reakciu na topenie zimnรฝch zrรกลพok.
Technickรฉ rieลกenie
Tunel Bikoลก je navrhnutรฝ tak, aby jeho technickรฉ rieลกenie zodpovedalo poลพiadavke na ลพivotnosลฅ konลกtrukcie minimรกlne 100 rokov a poลพiadavkรกm platnรฝch predpisov na bezpeฤnosลฅ a riadenie prevรกdzky. Tunel je navrhnutรฝ ako dvojrรบrovรฝ cestnรฝ tunel, v extravilรกne, s trvalo jednosmernou premรกvkou. Kategรณria vozovky rรฝchlostnej cesty pred a za tunelom je R 24,5/100.
Orientรกcia trasy tunela podฤพa svetovรฝch strรกn je v osi juh โ sever, podฤพa ktorej sa rozliลกujรบ oznaฤenia portรกlov tunela. Podฤพa STN 73 7507 je tunel Bikoลก navrhnutรฝ ako tunel kategรณrie 2T โ 7,5 s jednosmernou premรกvkou a s nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 100 km/h. Dฤบลพkovo ide podฤพa STN 73 7507 o stredne dlhรฝ tunel. Celkovรก dฤบลพka pravej tunelovej rรบry (PTR) je 1 164,5 m a ฤพavej tunelovej rรบry (ฤฝTR) 1 144,5 m.
Pozdฤบลพny sklon oboch tunelovรฝch rรบr je navrhnutรฝ ako jednosmernรฝ, s klesanรญm od juลพnรฉho portรกlu smerom k severnรฉmu portรกlu v sklone 1,49 % (PTR) a 1,5 % (ฤฝTR). Prieฤny sklon oboch tunelovรฝch rรบr je jednotnรฝ 2,5 %.
Tunelovรฉ ostenie je navrhnutรฉ ako dvojplรกลกลฅovรฉ (tvorรญ ho primรกrne a sekundรกrne ostenie) s oblรบkovรฝm tvarom. Tunelovรฉ rรบry sรบ rozdelenรฉ na รบseky budovanรฉ razenรญm a hฤบbenรญm. Hฤบbenรฉ รบseky sa budรบ na oboch portรกloch (severnom aj juลพnom) budovaลฅ v otvorenej stavebnej jame, nรกsledne sa budรบ realizovaลฅ koneฤnรฉ terรฉnne รบpravy. Sรบฤasลฅou pripravovanรฉho tunela sรบ tri priechodnรฉ prieฤne prepojenia medzi tunelovรฝmi rรบrami, ktorรฉ slรบลพia ako รบnikovรฉ cesty.
Ich geometria je danรก priechodnรฝm prierezom prieฤnych prepojenรญ podฤพa STN 73 7507. V kaลพdej tunelovej rรบre je navrhnutรฝ jeden jednostrannรฝ nรบdzovรฝ zรกliv (NZ), umiestnenรฝ vpravo v smere jazdy pribliลพne v strede tunela. ล รญrka nรบdzovรฉho zรกlivu je 3,0 m. V kaลพdom NZ sa bude nachรกdzaลฅ elektrorozvodลa pre potreby technologickรฉho vybavenia tunela a SOS kabรญna.
Obr. 2 Situรกcia tunela Bikoลก
Protipoลพiarne vรฝklenky (PV) s hydrantmi sรบ navrhnutรฉ vลพdy vฤพavo v smere jazdy vo vzdialenosti max. 150 m. SOS vรฝklenky sรบ navrhnutรฉ vลพdy vpravo v smere jazdy vo vzรกjomnej vzdialenosti max. 150 m. V kaลพdej tunelovej rรบre sa bude nachรกdzaลฅ 7 PV a 7 SOS vรฝklenkov.
Protipoลพiarne vรฝklenky budรบ vybavenรฉ nadzemnรฝmi poลพiarnymi hydrantmi a budรบ otvorenรฉ a bez vรฝbavy. Vรฝbava protipoลพiarnych vรฝklenkov bude v sรบlade s TP 099 umiestnenรก v prieฤnych prepojeniach.
Medzi ฤalลกie vybavenie tunela patrรญ cementobetรณnovรก vozovka, samostatnรฉ odvodnenie vozovky, akumulaฤnรก havarijnรก nรกdrลพ ฤi drenรกลพne odvodnenie horninovรฝch vรดd. Sรบฤasลฅou bude aj bezpeฤnostnรฉ vybavenie ako zavodnenรฝ poลพiarny vodovod, akumulaฤnรฉ nรกdrลพe poลพiarneho vodovodu, automatickรก tlakovรก stanica, technologickรก centrรกla tunela a technologickรฉ vybavenie tunela.
Cementobetรณnovรก vozovka je navrhnutรก na celej dฤบลพke tunela s presahom 20 m na portรกlovรฝch plochรกch.
Technologickรก centrรกla (TC) tunela bude situovanรก na juลพnom portรกli pri ฤพavej tunelovej rรบre. Pรดjde o jednopodlaลพnรบ budovu odstupลovanรฉho obdฤบลพnikovรฉho tvaru s ploลกnรฝmi rozmermi pribliลพne 23 ร 13 m.
V blรญzkosti technologickej centrรกly sa bude nachรกdzaลฅ GSM stoลพiar a nรกdrลพ poลพiarneho vodovodu. Na severnom portรกli bude na portรกlovej ploche umiestnenรก akumulaฤnรก havarijnรก nรกdrลพ, ktorรก bude slรบลพiลฅ na zachytรกvanie zneฤistenรฝch vรดd z tunela. Na oboch portรกlovรฝch plochรกch sa osadia elektrickรฉ otvรกravรฉ zvodidlรก, ktorรฉ umoลพnia zรกchrannรฝm zloลพkรกm okamลพitรฉ prejazdy a rรฝchly prรญstup do oboch tunelovรฝch rรบr.
Prรญstup vozidiel รบdrลพby a zรกchrannรฝch zloลพiek na portรกlovรฉ plochy bude okrem prejazdu po samotnom telese novovybudovanej komunikรกcie R4 zabezpeฤenรฝ prostrednรญctvom prรญstupovรฝch komunikรกciรญ, ktorรฉ vedรบ samostatne na severnรฝ a samostatne na juลพnรฝ portรกl.
Postup razenia a primรกrne ostenie
Vzhฤพadom na dฤบลพku tunela a podmienky horninovรฉho prostredia sa predpokladรก razenie Novou rakรบskou tunelovacou metรณdou (NRTM) s pouลพitรญm mechanickรฉho rozpojovania a rozpojovania vrtno-trhacรญmi prรกcami. Razenie bude prebiehaลฅ dovrchne od severnรฉho portรกlu smerom k juลพnรฉmu portรกlu.
Razenie od juลพnรฉho portรกlu je navrhnutรฉ iba na dฤบลพke potrebnej na prekonanie najnepriaznivejลกej geolรณgie tak, aby pri razenรญ od severnรฉho portรกlu (prerazenรญ) uลพ nebolo treba rozลกirovaลฅ profil. Odporรบฤanรก vzdialenosลฅ ฤelieb LTR a PTR je stanovenรก minimรกlne na 35 m.
Normรกlny profil razenรฉho tunela sa delรญ horizontรกlne na kalotu, stupeล a dno (spodnรบ klenbu).
Primรกrne ostenie razenej ฤasti tunela tvorรญ kombinรกcia vystrojovacรญch prvkov ako striekanรฝ betรณn, kotvy, mikropilรณty, ihly, svornรญky, oceฤพovรก vรฝstuลพ (vรฝstuลพnรฉ siete) a oceฤพovรฉ priehradovรฉ nosnรญky. Pri striekanom betรณne je navrhnutรก nominรกlna hrรบbka od 150 do 300 mm podฤพa typu vystrojovacรญch tried (VT).
Tab. 1 Prehฤพad VT pri beลพnom profile tunela ยญpodฤพa TP 021
Sekundรกrne ostenie
Sekundรกrne ostenie tunelovej rรบry je navrhnutรฉ zo ลพelezobetรณnu, zรกkladnรก dฤบลพka blokov je 10 m. Hornรก klenba v razenom tuneli bude maลฅ hrรบbku 300 mm a v hฤบbenรฝch ฤastiach tunela 450 mm. Zรกkladovรฉ dosky hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela, zรกkladovรฉ pรกsy a protiklenby v razenรฝch ฤastiach tunela sรบ navrhnutรฉ z betรณnu triedy C 25/30 โ XA1, XC3(SK) s betonรกrskou vรฝstuลพou B500B. Hornรฉ klenby tunela sรบ navrhnutรฉ z betรณnu C 30/37 โ XF4, XC3(SK) s betonรกrskou vรฝstuลพou B500B.
Obr. 3 Vzorovรฉ prieฤne rezy sekundรกrneho ostenia
Na ochranu tunelovej rรบry proti podzemnej vode bude slรบลพiลฅ otvorenรฝ systรฉm hydroizolรกcie. Voda, ktorรบ zachytรญ, sa bude zvรกdzaลฅ drenรกลพnou vrstvou do pozdฤบลพnych drenรกลพnych potrubรญ s priemerom 200 mm. Z nich sa drenรกลพna voda v miestach ฤistiacich vรฝklenkov odvedie do centrรกlneho zberaฤa drenรกลพneho odvodnenia s priemerom 300 mm, ktorรฝ bude umiestnenรฝ pod rรฝchlym pruhom vozovky tunela.
Obr. 4 Vzorovรฝ prieฤny rez โ prieฤne prepojenie
Zรกver
Stavba tunela Bikoลก sa momentรกlne nachรกdza vo fรกze prรญpravy stavby na realizรกciu. Na stavbu rรฝchlostnej cesty R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat bolo vydanรฉ prรกvoplatnรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie a stavebnรฉ povolenie. Projektovรก dokumentรกcia je v ลกtรกdiu odsรบhlasovania.
Tunnel Bikoลก on R4, Preลกov, northern bypass
The prepared tunnel Bikoลก is a part of the planned express way R4 on the Northen bypass of Preลกov. The tunnel is designed according to the conductor’s requirements in the 2T 7.5 / 100 category with a total length of 2 309 m (right tunnel tube 1 164.5 m, left tunnel tube 1 144.5 m).
TEXT: ล tefan Hriล, Branislav Neuschl
OBRรZKY: Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
ล tefan Hriล a Branislav Neuschl pรดsobia v spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
Literatรบra
1. Projektovรก dokumentรกcia tunela Bikoลก. Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o., DRS 2017.
2. Inลพinierskogeologickรฝ prieskum tunela Bikoลก. Podklady NDS, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 5/2017.