Tunel Bรดrik na diaฤพniฤnom รบseku D1 Mengusovce โ Jรกnovce
Koncom minulรฉho roka sa ukonฤila poslednรก chรฝbajรบca ฤasลฅ diaฤพnice pod Vysokรฝmi Tatrami, od Mengusoviec po Poprad. Sรบฤasลฅou otvorenej zvyลกnej ฤasti รบseku D1 Mengusovce โ Jรกnovce (od nultรฉho po รดsmy kilometer) je Bรดrik zatiaฤพ najdlhลกรญ sprevรกdzkovanรฝ dvojrรบrovรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel na D1, sย dฤบลพkou takmer jeden kilometer.
Stavba รบseku za vyลกe 101 mil. eur trvala tri aย pol roka aย postaralo sa oย ลu slovensko-ลกvajฤiarske zdruลพenie Inลพinierske stavby โ Marti Contractors. Technologickรบ ฤasลฅ tunela dodala slovenskรก spoloฤnosลฅ PPA Controll.Novรฝ รบsek diaฤพnice D1 vรฝrazne odฤพahฤil prehustenรบ dopravu medzi Popradom aย ล trbou, kde ฤasto dochรกdzalo kย dopravnรฝm nehodรกm. Jeho otvorenรญm vย plnom ลกtvorprรบdovom profile sa zรกroveล skompletizovala nepretrลพitรก, vyลกe 80-kilometrovรก severnรก ฤasลฅ diaฤพnice D1 cez Liptov popod Tatry.
Najnovลกรญ prรญrastok do slovenskej diaฤพniฤnej siete mรก 12 mostov, zย toho ลกtyri sรบ priamo vย jej trase. Zย nich vynikรก 250ย m dlhรฝ most ponad rieku Poprad, hneฤ vedฤพa tunela. Zย vรฝchodnej strany rรกmcuje novรบ stavbu technologicky nรกroฤnรก mimoรบrovลovรก kriลพovatka Poprad-zรกpad, jeden zย najunikรกtnejลกรญch slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch objektov. Mostnรฉ piliere majรบ netypickรฝ elipsovitรฝ pรดdorys aย lievikovitรฝ tvar. Zaujรญmavosลฅou vย centre ลกtvorramennej kriลพovatky je stฤบp sย kruhovรฝm pรดdorysom, ktorรฝ vznikol mimoriadne nรกroฤnou, nepretrลพitou betonรกลพou, keฤ stavbรกri zabudovali aลพ 1ย 410 m3 betรณnovej zmesi za pribliลพne 36 hodรญn.
รspornรก ลกรญrka tunelovรฉho portรกlu
Priemernรก dฤบลพka rรบr tunela Bรดrik dosahuje 996ย m, priฤom ฤพavรก je dlhรก 999,60ย m aย pravรก 992,81 m. Spoloฤnosลฅ Marti Contractors poยญuลพila pri raziacich prรกcach Novรบ rakรบsku tunelovaciu metรณdu (NRTM). Zย rรบr sa vyลฅaลพilo takmer 250 tisรญc m3 horniny. Sรบฤasลฅou prรกc bolo aj kompletnรฉ odvodnenie tunela, vozovky, kรกblovรฉ trasy aย chodnรญky vrรกtane troch รบnikovรฝch ciest. Poฤas najvรคฤลกieho sรบbehu ฤinnostรญ pracovalo vย tuneli pribliลพne 200 ฤพudรญ.
Stavbรกri dรดsledne dbali na ochranu ลพivotnรฉho prostredia. Horskรฝ vรฝbeลพok Bรดrik nie je veฤพmi rozฤพahlรฝ, okrem toho ide oย chrรกnenรบ prรญrodnรบ rezervรกciu, preto bolo nevyhnutnรฉ ลกetriลฅ priestor. Na zรกklade projektu sa vyuลพili tzv. pilierovรฉ ลกtรดlne, ktorรฉ umoลพnili umiestniลฅ รบstie oboch tunelovรฝch rรบr veฤพmi blรญzko pri sebe aย zmenลกiลฅ tak zรกber รบzemia.
Vย tuneli Bรดrik sa ako vย prvom tuneli na Slovensku do betรณnu sekundรกrneho ostenia pridรกvali polypropylรฉnovรฉ vlรกkna, ktorรฉ vรฝznamne zvyลกujรบ poลพiarnu odolnosลฅ konลกtrukcie aย celkovรบ bezpeฤnosลฅ vย prรญpade poลพiaru.
Vย tuneli sa zrealizovala cementobetรณnovรก vozovka, vย kaลพdej rรบre mรก ลกรญrku 7ย m. Celkovรก plocha vozovky tak dosiahla 15ย 000ย m2. Vย strede tunela sa nachรกdza nรบdzovรฝ zรกliv aย na kaลพdรฝch 250ย m je situovanรฝ priechod do druhej rรบry.
Technologickรก ฤasลฅ tunela
Technologickรบ ฤasลฅ tunela vybudovala spoloฤnosลฅ PPA Controll za rekordnรฝch 8 mesiacov, priฤom pรดvodne sa rรกtalo sย 12 aลพ 18 mesiacmi.
Napรกjanie tunela zabezpeฤujรบ kรกble celkovej dฤบลพky 83 km. ฤalลกรญch pribliลพne 17ย km optickรฝch aย 46ย km metalickรฝch komunikaฤnรฝch kรกblov prenรกลกa signรกly medzi technologickรฝmi zariadeniami. Vย ฤasti tzv. virtuรกlneho tunela pred kriลพovatkou Mengusovce vย smere na Poprad sa inลกtalovala najvรคฤลกia premennรก lamelovรก dopravnรก znaฤka na Slovensku sย plochou 835 ร 450ย cm aย hmotnosลฅou 3,1 tony. Spolu sย ostatnou technolรณgiou ju riadi autonรณmny redundantnรฝ riadiaci systรฉm technolรณgie aย dopravy. Vย tuneli sa nachรกdza 771 svietidiel aย hlavnรฉ vetranie zabezpeฤuje 16 axiรกlnych prรบdovรฝch ventilรกtorov sย priemerom 1,2 m.
Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Bรดrik po dokonฤenรญ |
Hotovรก diaฤพnica pri Poprade, vย popredรญ kriลพovatka Poprad-zรกpad |
Inลพinierske stavby, a. s., Marti Contractors Ltd., PPA Control, a.ย s.
Foto: archรญv firiem Inลพinierske stavby aย Marti Contractors
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.