tunel budovany naplavovanim
Galรฉria(3)

Tunel budovanรฝ naplavovanรญm

Partneri sekcie:

Vรฝstavba veฤพkรฉho projektu, tunela Second Midtown, bude ukonฤenรก pod vodou. Tento 1,13 km dlhรฝ tunel budovanรฝ naplavovanรญm bude spรกjaลฅ mestรก Norfolk aย Portsmouth vo Virgรญnii (USA). Tunel pozostรกva zย 11 samostatnรฝch segmentov, ktorรฉ sa zhotovili na sรบลกi vย baltimorskom doku, nรกsledne sa transportovali asi 320 km juลพne kย rieke Elisabeth, kde boli zapustenรฉ do rieฤiska.

tunel budovany naplavovanim 7392 big image
05 doka big image
Na tento projekt dodala spoloฤnosลฅ Doka vรฝkonnรฉ aย hospodรกrne tunelovรฉ rieลกenie โ€“ podpernรฝ systรฉm SL-1. Tunel Second Midtown je prvรฝ projekt sย nasadenรญm systรฉmu SL-1 vย USA aย vzhฤพadom na svoje obrovskรฉ rozmery aj najvรคฤลกรญ tunelovรฝ projekt sย vyuลพitรญm tohto systรฉmu vย histรณrii spoloฤnosti Doka. Pod riekou Elizabeth sa uลพ viac ako 50 rokov nachรกdza tunel, ktorรฝ spรกja mestรก Norfolk aย Portsmouth. Vฤaka tomu, ลพe nรญm prejde asi miliรณn dopravnรฝch prostriedkov za mesiac, je jednou zย najfrekventovanejลกรญch trรกs vรฝchodne od Mississippi. Chronickรฉ preลฅaลพenie dopravy vย dvojprรบdovom tuneli je na dennom poriadku. Tรบto situรกciu by mala zlepลกiลฅ oprava starรฉho tunela Midtown aย vรฝstavba novรฉho dvojprรบdovรฉho ponorenรฉho tunela lokalizovanรฉho pozdฤบลพ pรดvodnรฉho tunela. Spolu sย existujรบcim tunelom zdvojnรกsobรญ novรฝ tunel Second Midtown dopravnรบ kapacitu tohto รบseku.
ย 

Tunel pod vodou pre lepลกiu plynulosลฅ dopravy
Tunel Second Midtown dlhรฝ 1,13 km bude pozostรกvaลฅ zย 11 samostatnรฝch segmentov sย dฤบลพkou asi 106 m, ลกรญrkou 16 m aย vรฝลกkou 8,8ย m. Kaลพdรฝ segment vรกลพi takmer 13 000 ton aย predmontuje sa vย suchom doku vย Baltimore, ลกtรกte Maryland. Hotovรฉ segmenty sa potom vydajรบ na 320 km dlhรบ cestu smerom na juh. Pomocou veฤพkรฝch lodรญ sa transportujรบ cez zรกliv Chesapeake, pri meste Norfolk sa ponoria do rieky, pod vodou sa zafixujรบ aย nรกsledne spoja. Napokon sa tunelovรฉ segmenty utesnia gumovรฝm tesnenรญm. Vฤaka tomuto ลกpeciรกlnemu systรฉmu aย pouลพitiu vodotesnรฉho betรณnu je tunel Second Midtown len druhรฝm tunelom vย USA, ktorรฝ nepotrebuje vonkajลกรญ oceฤพovรฝ plรกลกลฅ.

Od zaฤiatku roka 2013 prebiehala montรกลพ Doka-tunelovรฝch debniacich vozรญkov vย suchom doku aย prebehli aj prvรฉ skรบลกobnรฉ betรณnovania. Od jรบna sa naลกtartovala sรฉriovรก vรฝroba tunelovรฝch segmentov. Prรญpravnรฉ prรกce na budรบcom cieฤพovom mieste tunela pod riekou Elisabeth prebiehajรบ na plnรฉ obrรกtky od februรกra 2013 do aprรญla 2014. Nรกsledne sa od novembra 2014 do novembra 2015 vybagruje rieฤne dno do poลพadovanรฉho tvaru tak, aby sa mohli tunelovรฉ segmenty uloลพiลฅ na miesto. Po dokonฤenรญ vย septembri 2016 zabezpeฤรญ tunel Second Midtown plynulรบ premรกvku pod vodou.

Flexibilnรฉ aย vรฝkonnรฉ debniace rieลกenie
Konzorcium SKW Constructors Inc., pozostรกvajรบce zย firiem Skanska, Kiewit aย Weeks, sa rozhodlo pre flexibilnรฝ aย vรฝkonnรฝ podpernรฝ systรฉm SL-1 od spoloฤnosti Doka. Podpernรฝ systรฉm SL-1, konลกtruovanรฝ na vysokรฉ zaลฅaลพenia, slรบลพi ako nadmieru รบnosnรก spodnรก konลกtrukcia na tunelovรฉ debnenie, ktorรก je odolnรก proti krรบteniu. Modulรกrne postavenรฝ systรฉm zabezpeฤuje rรฝchly aย hospodรกrny priebeh vรฝstavby nezรกvisle od tvaru aย zaลฅaลพenia konลกtrukcie. Extrรฉmne stabilnรฉ debnenie mรก len minimรกlne deformรกcie aย vฤaka jemnรฝm zรกvitom vretien sa dรก presne aย ฤพahko nastaviลฅ vo vลกetkรฝch smeroch. Plne prenajรญmateฤพnรฝ debniaci vozรญk skracuje ฤas zhotovenia prostrednรญctvom predmontรกลพe debniacich aย podpernรฝch komponentov, ako aj ฤas premiestลˆovania vฤaka plnohydraulickรฉmu koฤพajnicovรฉmu pojazdu. Rieลกenia od spoloฤnosti Doka sรบ individuรกlne, ฤo sa prejavuje aj pri tuneli Second Midtown, kde sa mรดลพu ลฅaลพkรฉ zariadenia vฤaka jednoduchej aย nenรกroฤnej manipulรกcii premiestลˆovaลฅ len pomocou navijakov, zdvihรกkov aย ruฤnรฝch pรกk. Debniaci vozรญk sa dรก bezpeฤne presรบvaลฅ aj pri obzvlรกลกลฅ veฤพkรฝch dฤบลพkovรฝch aย boฤnรฝch sklonoch. Integrovanรฉ pracovnรฉ ploลกiny aย vรฝstupy ponรบkajรบ dodatoฤnรบ bezpeฤnosลฅ poฤas prรกc.

Veฤพkolepรฝ vรฝsledok pre veฤพkรฉ plochy
Podpernรฝ systรฉm SL-1 je plne kompatibilnรฝ sย nosnรญkovรฝm debnenรญm Top 50. Flexibilnรฝ systรฉm sa prispรดsobรญ vลกetkรฝm architektonickรฝm poลพiadavkรกm aย vฤaka veฤพkรฝm premiestลˆovanรฝm jednotkรกm ลกetrรญ kapacitu ลพeriava. Panelovรฉ spoje zabezpeฤujรบ perfektnรฝ obraz odtlaฤkov. Vysoko รบnosnรฉ komponenty umoลพลˆujรบ pri tuneli Second Midtown dimenzovanie debnenia strednej steny tunelovรฝch segmentov na hydrostatickรฝ tlak betรณnu. Tรฝm sa umoลพnรญ neobmedzene rรฝchla betonรกลพ bez nutnosti sledovania rรฝchlosti ukladania betรณnu. Vysokรฉ poลพiadavky na realizรกciu projektu si od zaฤiatku vyลพadujรบ detailnรบ prรญpravu aย perfektnรบ tรญmovรบ spoluprรกcu medzinรกrodnรฝch expertov. Tรญ sa starajรบ oย to, aby bola najvรคฤลกia zรกkazka tรฝkajรบca sa nasadenia podpernรฉho systรฉmu SL-1 vย histรณrii spoloฤnosti Doka maximรกlne รบspeลกnรก.

Lokalita:ย ย ย  Norfolk, Virginia (USA)
Realizaฤnรก firma:ย ย ย  ARGE SKW (Skanska, Kiewit, Weeks)
Zaฤiatok vรฝstavby:ย ย ย  2012
Plรกnovanรฉ ukonฤenie:ย ย ย  2016
Typ vรฝstavby:ย ย ย  tunel budovanรฝ naplavovanรญm
Stavebnรก dฤบลพka diela:ย ย ย  1,13 km
Pouลพitรฉ debniace systรฉmy:ย ย ย  produkty: podpernรฝ systรฉm SL-1, nosnรญkovรฉ debnenie Top 50 aย ลกpeciรกlne oceฤพovรฉ konลกtrukcie na vonkajลกie debnenie sluลพby: predmontรกลพ debnenia, podpora priamo na stavbe aย technickรฉ projektovanie

TEXT: z nemeckรฉho originรกlu preloลพila
Ing. Martina Mikloลกovรก
FOTO: Doka

Martina Mikloลกovรก je marketingovรก manaลพรฉrka vย spoloฤnosti DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie