Tunel budovanรฝ naplavovanรญm
Vรฝstavba veฤพkรฉho projektu, tunela Second Midtown, bude ukonฤenรก pod vodou. Tento 1,13 km dlhรฝ tunel budovanรฝ naplavovanรญm bude spรกjaลฅ mestรก Norfolk aย Portsmouth vo Virgรญnii (USA). Tunel pozostรกva zย 11 samostatnรฝch segmentov, ktorรฉ sa zhotovili na sรบลกi vย baltimorskom doku, nรกsledne sa transportovali asi 320 km juลพne kย rieke Elisabeth, kde boli zapustenรฉ do rieฤiska.
Na tento projekt dodala spoloฤnosลฅ Doka vรฝkonnรฉ aย hospodรกrne tunelovรฉ rieลกenie โ podpernรฝ systรฉm SL-1. Tunel Second Midtown je prvรฝ projekt sย nasadenรญm systรฉmu SL-1 vย USA aย vzhฤพadom na svoje obrovskรฉ rozmery aj najvรคฤลกรญ tunelovรฝ projekt sย vyuลพitรญm tohto systรฉmu vย histรณrii spoloฤnosti Doka. Pod riekou Elizabeth sa uลพ viac ako 50 rokov nachรกdza tunel, ktorรฝ spรกja mestรก Norfolk aย Portsmouth. Vฤaka tomu, ลพe nรญm prejde asi miliรณn dopravnรฝch prostriedkov za mesiac, je jednou zย najfrekventovanejลกรญch trรกs vรฝchodne od Mississippi. Chronickรฉ preลฅaลพenie dopravy vย dvojprรบdovom tuneli je na dennom poriadku. Tรบto situรกciu by mala zlepลกiลฅ oprava starรฉho tunela Midtown aย vรฝstavba novรฉho dvojprรบdovรฉho ponorenรฉho tunela lokalizovanรฉho pozdฤบลพ pรดvodnรฉho tunela. Spolu sย existujรบcim tunelom zdvojnรกsobรญ novรฝ tunel Second Midtown dopravnรบ kapacitu tohto รบseku.ย
Tunel pod vodou pre lepลกiu plynulosลฅ dopravy
Tunel Second Midtown dlhรฝ 1,13 km bude pozostรกvaลฅ zย 11 samostatnรฝch segmentov sย dฤบลพkou asi 106 m, ลกรญrkou 16 m aย vรฝลกkou 8,8ย m. Kaลพdรฝ segment vรกลพi takmer 13 000 ton aย predmontuje sa vย suchom doku vย Baltimore, ลกtรกte Maryland. Hotovรฉ segmenty sa potom vydajรบ na 320 km dlhรบ cestu smerom na juh. Pomocou veฤพkรฝch lodรญ sa transportujรบ cez zรกliv Chesapeake, pri meste Norfolk sa ponoria do rieky, pod vodou sa zafixujรบ aย nรกsledne spoja. Napokon sa tunelovรฉ segmenty utesnia gumovรฝm tesnenรญm. Vฤaka tomuto ลกpeciรกlnemu systรฉmu aย pouลพitiu vodotesnรฉho betรณnu je tunel Second Midtown len druhรฝm tunelom vย USA, ktorรฝ nepotrebuje vonkajลกรญ oceฤพovรฝ plรกลกลฅ.
Od zaฤiatku roka 2013 prebiehala montรกลพ Doka-tunelovรฝch debniacich vozรญkov vย suchom doku aย prebehli aj prvรฉ skรบลกobnรฉ betรณnovania. Od jรบna sa naลกtartovala sรฉriovรก vรฝroba tunelovรฝch segmentov. Prรญpravnรฉ prรกce na budรบcom cieฤพovom mieste tunela pod riekou Elisabeth prebiehajรบ na plnรฉ obrรกtky od februรกra 2013 do aprรญla 2014. Nรกsledne sa od novembra 2014 do novembra 2015 vybagruje rieฤne dno do poลพadovanรฉho tvaru tak, aby sa mohli tunelovรฉ segmenty uloลพiลฅ na miesto. Po dokonฤenรญ vย septembri 2016 zabezpeฤรญ tunel Second Midtown plynulรบ premรกvku pod vodou.
Flexibilnรฉ aย vรฝkonnรฉ debniace rieลกenie
Konzorcium SKW Constructors Inc., pozostรกvajรบce zย firiem Skanska, Kiewit aย Weeks, sa rozhodlo pre flexibilnรฝ aย vรฝkonnรฝ podpernรฝ systรฉm SL-1 od spoloฤnosti Doka. Podpernรฝ systรฉm SL-1, konลกtruovanรฝ na vysokรฉ zaลฅaลพenia, slรบลพi ako nadmieru รบnosnรก spodnรก konลกtrukcia na tunelovรฉ debnenie, ktorรก je odolnรก proti krรบteniu. Modulรกrne postavenรฝ systรฉm zabezpeฤuje rรฝchly aย hospodรกrny priebeh vรฝstavby nezรกvisle od tvaru aย zaลฅaลพenia konลกtrukcie. Extrรฉmne stabilnรฉ debnenie mรก len minimรกlne deformรกcie aย vฤaka jemnรฝm zรกvitom vretien sa dรก presne aย ฤพahko nastaviลฅ vo vลกetkรฝch smeroch. Plne prenajรญmateฤพnรฝ debniaci vozรญk skracuje ฤas zhotovenia prostrednรญctvom predmontรกลพe debniacich aย podpernรฝch komponentov, ako aj ฤas premiestลovania vฤaka plnohydraulickรฉmu koฤพajnicovรฉmu pojazdu. Rieลกenia od spoloฤnosti Doka sรบ individuรกlne, ฤo sa prejavuje aj pri tuneli Second Midtown, kde sa mรดลพu ลฅaลพkรฉ zariadenia vฤaka jednoduchej aย nenรกroฤnej manipulรกcii premiestลovaลฅ len pomocou navijakov, zdvihรกkov aย ruฤnรฝch pรกk. Debniaci vozรญk sa dรก bezpeฤne presรบvaลฅ aj pri obzvlรกลกลฅ veฤพkรฝch dฤบลพkovรฝch aย boฤnรฝch sklonoch. Integrovanรฉ pracovnรฉ ploลกiny aย vรฝstupy ponรบkajรบ dodatoฤnรบ bezpeฤnosลฅ poฤas prรกc.
Veฤพkolepรฝ vรฝsledok pre veฤพkรฉ plochy
Podpernรฝ systรฉm SL-1 je plne kompatibilnรฝ sย nosnรญkovรฝm debnenรญm Top 50. Flexibilnรฝ systรฉm sa prispรดsobรญ vลกetkรฝm architektonickรฝm poลพiadavkรกm aย vฤaka veฤพkรฝm premiestลovanรฝm jednotkรกm ลกetrรญ kapacitu ลพeriava. Panelovรฉ spoje zabezpeฤujรบ perfektnรฝ obraz odtlaฤkov. Vysoko รบnosnรฉ komponenty umoลพลujรบ pri tuneli Second Midtown dimenzovanie debnenia strednej steny tunelovรฝch segmentov na hydrostatickรฝ tlak betรณnu. Tรฝm sa umoลพnรญ neobmedzene rรฝchla betonรกลพ bez nutnosti sledovania rรฝchlosti ukladania betรณnu. Vysokรฉ poลพiadavky na realizรกciu projektu si od zaฤiatku vyลพadujรบ detailnรบ prรญpravu aย perfektnรบ tรญmovรบ spoluprรกcu medzinรกrodnรฝch expertov. Tรญ sa starajรบ oย to, aby bola najvรคฤลกia zรกkazka tรฝkajรบca sa nasadenia podpernรฉho systรฉmu SL-1 vย histรณrii spoloฤnosti Doka maximรกlne รบspeลกnรก.
Lokalita:ย ย ย Norfolk, Virginia (USA) Realizaฤnรก firma:ย ย ย ARGE SKW (Skanska, Kiewit, Weeks) Zaฤiatok vรฝstavby:ย ย ย 2012 Plรกnovanรฉ ukonฤenie:ย ย ย 2016 Typ vรฝstavby:ย ย ย tunel budovanรฝ naplavovanรญm Stavebnรก dฤบลพka diela:ย ย ย 1,13 km Pouลพitรฉ debniace systรฉmy:ย ย ย produkty: podpernรฝ systรฉm SL-1, nosnรญkovรฉ debnenie Top 50 aย ลกpeciรกlne oceฤพovรฉ konลกtrukcie na vonkajลกie debnenie sluลพby: predmontรกลพ debnenia, podpora priamo na stavbe aย technickรฉ projektovanie |
TEXT: z nemeckรฉho originรกlu preloลพila
Ing. Martina Mikloลกovรก
FOTO: Doka
Martina Mikloลกovรก je marketingovรก manaลพรฉrka vย spoloฤnosti DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby