image 80308 25 v1
Galรฉria(7)

Tunel budovanรฝ naplavovanรญm na uฤพahฤenie dopravy

Partneri sekcie:

Vรฝstavba tunela Second Midtown, spรกjajรบceho mestรก Norfolk a Portsmouth v ลกtรกte Virgรญnia (USA), napreduje. Tento stavebnรฝ projekt sa realizuje v hฤบbke 26 m pod vodnou hladinou a pozostรกva z jedenรกstich samostatnรฝch segmentov zhotovenรฝch na sรบลกi v baltimorskom doku. Tunelovรฉ segmenty sa transportovali po mori asi 320 km juลพne k rieke Elisabeth, kde sa zapustili do rieฤiska.

01 Second Midtown Tunnel
02 Second Midtown Tunnel
03 Doka 2015 02 Second Midtown Tunnel
04 Doka 2015 02 Second Midtown Tunnel
05 Doka 2015 02 Second Midtown Tunnel
06 Doka 2015 02 Second Midtown Tunnel

Uลพ takmer 50 rokov spรกja tunel pod riekou Elizabeth mestรก Norfolk a Portsmouth. Vzhฤพadom na to, ลพe nรญm prejde pribliลพne miliรณn dopravnรฝch prostriedkov za mesiac, ide o najfrekventovanejลกiu dopravnรบ tepnu vรฝchodne od Mississippi. Chronickรฉ preลฅaลพenie dopravy v dvojprรบdovom tuneli je na dennom poriadku, takลพe sanรกcia existujรบceho tunela Midtown a novostavba dodatoฤnรฉho dvojprรบdovรฉho tunela pomรดลพu vyrieลกiลฅ tรบto situรกciu. Tunel Second Midtown spolu s existujรบcim tunelom zdvojnรกsobรญ v budรบcnosti dopravnรบ kapacitu v tomto รบseku.

Jedenásลฅ tunelových segmentov s celkovou dฤบลพkou 106 m sa zhotovilo v suchom doku v Baltimore pomocou  nasadenia debnenia od spoloฤnosti Doka. 	Foto: Doka

Jedenรกsลฅ tunelovรฝch segmentov s celkovou dฤบลพkou 106 m sa zhotovilo v suchom doku v Baltimore pomocou nasadenia debnenia od spoloฤnosti Doka. Foto: Doka

Jedenรกsลฅ tunelovรฝch segmentov

Tunel Second Midtown dlhรฝ 1,13 km pozostรกva z jedenรกstich samostatnรฝch segmentov s hmotnosลฅou pribliลพne 16 000 ton, dฤบลพkou asi 106 m, ลกรญrkou 16 m a vรฝลกkou 8,8โ€ฏm. Kaลพdรฝ segment sa predmontuje v suchom doku v Baltimore, v ลกtรกte Maryland. Nรกsledne sa zhotovenรฉ diely prevรกลพajรบ pribliลพne 320โ€ฏkm smerom na juh. Na veฤพkรฝch lodiach sa transportujรบ cez zรกliv Chesapeake na miesto urฤenia v rieke Elizabeth. Pod vodou sa zafixujรบ a nรกsledne spoja.  

Suchý dok v Baltimore sa po dokonฤení tunelových segmentov zaplaví. 	Foto: Elizabeth River Tunnels Projects

Suchรฝ dok v Baltimore sa po dokonฤenรญ tunelovรฝch segmentov zaplavรญ. Foto: Elizabeth River Tunnels Projects

Uลพ zaฤiatkom roka 2013 sa v suchom doku zmontoval Doka โ€“ tunelovรฝ debniaci vozรญk. Po prvรฝch รบspeลกnรฝch skรบลกobnรฝch betรณnovaniach sa zaฤala v jรบni 2013 sรฉriovรก vรฝroba tunelovรฝch segmentov. Paralelne s tรฝm prebiehali od februรกra 2013 do polovice roka 2014 prรญpravnรฉ prรกce na budรบcom cieฤพovom mieste. Pomocou bagrovacรญch prรกc sa vytvoril poลพadovanรฝ tvar rieฤneho dna tak, aby sa tunelovรฉ segmenty mohli poloลพiลฅ na dno rieky podฤพa ฤasovรฉho harmonogramu medzi novembrom 2014 a novembrom 2015.  

Tunelové segmenty pripravené na transport k rieke Elizabeth. 	Foto: Elizabeth River Tunnels Projects

Tunelovรฉ segmenty pripravenรฉ na transport k rieke Elizabeth. Foto: Elizabeth River Tunnels Projects

V lete 2014 opustilo prรญstav v Baltimore prvรฝch ลกesลฅ tunelovรฝch segmentov betรณnovanรฝch na sรบลกi, vo februรกri 2015 nasledovala druhรก ฤasลฅ. Oba konce jednotlivรฝch tunelovรฝch segmentov sa pred presunom veฤพkรฝmi loฤami vodotesne uzavreli. Segmenty sa v rieke Elisabeth ponorili aลพ do hฤบbky 26 m pomocou kontrolovanรฉho zavodnenia zabudovanรฝch vodnรฝch nรกdrลพรญ a umiestnili sa na presne stanovenรฉ miesto pomocou laserovรฉho zamerania. Jednotlivรฉ segmenty sa utesnili gumovรฝm tesnenรญm. Po odobratรญ vnรบtornรฉho boฤnรฉho uzavretia segmentov sa zrealizujรบ finรกlne tunelovรฉ prรกce.

Ukonฤenie vรฝstavby je plรกnovanรฉ na september 2016. Po dokonฤenรญ mรก tunel Second Midtown zlepลกiลฅ plynulosลฅ premรกvky vฤaka 4โ€ฏjazdnรฝm pruhom, ฤรญm zรกroveลˆ prispeje k vyลกลกej bezpeฤnosti na tomto รบseku.  

Kombinácia výkonného tunelového podperného systému SL-1 a nosníkového debnenia Top 50 sa vynikajúco hodí na vytvorenie prierezu jedenástich tunelových  segmentov tunela Second Midtown budovaného naplavovaním.	Foto: Doka

Kombinácia výkonného tunelového podperného systému SL-1 a nosníkového debnenia Top 50 sa vynikajúco hodí na vytvorenie prierezu jedenástich tunelových  segmentov tunela Second Midtown budovaného naplavovaním.	Foto: Doka

Kombinรกcia vรฝkonnรฉho tunelovรฉho podpernรฉho systรฉmu SL-1 a nosnรญkovรฉho debnenia Top 50 sa vynikajรบco hodรญ na vytvorenie prierezu jedenรกstich tunelovรฝch segmentov tunela Second Midtown budovanรฉho naplavovanรญm. Foto: Doka

Dobrรฝ vรฝvoj trhovej situรกcie vโ€ฏUSA

Vstup spoloฤnosti Doka na trh USA pred takmer 20 rokmi bol dรดleลพitou sรบฤasลฅou medzinรกrodnej expanznej stratรฉgie. Dรดkazom toho je stรบpajรบci dopyt po produktoch a sluลพbรกch firmy Doka, ako aj nepretrลพitรก miera rastu. Stavebnรก konjunktรบra v USA sa citeฤพne obnovila a vyhliadky do budรบcnosti sรบ pozitรญvne. Doka tak mรดลพe profitovaลฅ z investรญciรญ do stavebnรญctva na tomto trhu.

Tunelové segmenty sa transportovali 320 km po mori na miesto urฤenia. 	Foto: Jay Westcott

Tunelovรฉ segmenty sa transportovali 320 km po mori na miesto urฤenia. Foto: Jay Westcott

TEXT: Doka

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie