Tunel budovanรฝ naplavovanรญm na uฤพahฤenie dopravy
Vรฝstavba tunela Second Midtown, spรกjajรบceho mestรก Norfolk a Portsmouth v ลกtรกte Virgรญnia (USA), napreduje. Tento stavebnรฝ projekt sa realizuje v hฤบbke 26 m pod vodnou hladinou a pozostรกva z jedenรกstich samostatnรฝch segmentov zhotovenรฝch na sรบลกi v baltimorskom doku. Tunelovรฉ segmenty sa transportovali po mori asi 320 km juลพne k rieke Elisabeth, kde sa zapustili do rieฤiska.
Uลพ takmer 50 rokov spรกja tunel pod riekou Elizabeth mestรก Norfolk a Portsmouth. Vzhฤพadom na to, ลพe nรญm prejde pribliลพne miliรณn dopravnรฝch prostriedkov za mesiac, ide o najfrekventovanejลกiu dopravnรบ tepnu vรฝchodne od Mississippi. Chronickรฉ preลฅaลพenie dopravy v dvojprรบdovom tuneli je na dennom poriadku, takลพe sanรกcia existujรบceho tunela Midtown a novostavba dodatoฤnรฉho dvojprรบdovรฉho tunela pomรดลพu vyrieลกiลฅ tรบto situรกciu. Tunel Second Midtown spolu s existujรบcim tunelom zdvojnรกsobรญ v budรบcnosti dopravnรบ kapacitu v tomto รบseku.
Jedenรกsลฅ tunelovรฝch segmentov s celkovou dฤบลพkou 106 m sa zhotovilo v suchom doku v Baltimore pomocou nasadenia debnenia od spoloฤnosti Doka. Foto: Doka
Jedenรกsลฅ tunelovรฝch segmentov
Tunel Second Midtown dlhรฝ 1,13 km pozostรกva z jedenรกstich samostatnรฝch segmentov s hmotnosลฅou pribliลพne 16 000 ton, dฤบลพkou asi 106 m, ลกรญrkou 16 m a vรฝลกkou 8,8โฏm. Kaลพdรฝ segment sa predmontuje v suchom doku v Baltimore, v ลกtรกte Maryland. Nรกsledne sa zhotovenรฉ diely prevรกลพajรบ pribliลพne 320โฏkm smerom na juh. Na veฤพkรฝch lodiach sa transportujรบ cez zรกliv Chesapeake na miesto urฤenia v rieke Elizabeth. Pod vodou sa zafixujรบ a nรกsledne spoja.
Suchรฝ dok v Baltimore sa po dokonฤenรญ tunelovรฝch segmentov zaplavรญ. Foto: Elizabeth River Tunnels Projects
Uลพ zaฤiatkom roka 2013 sa v suchom doku zmontoval Doka โ tunelovรฝ debniaci vozรญk. Po prvรฝch รบspeลกnรฝch skรบลกobnรฝch betรณnovaniach sa zaฤala v jรบni 2013 sรฉriovรก vรฝroba tunelovรฝch segmentov. Paralelne s tรฝm prebiehali od februรกra 2013 do polovice roka 2014 prรญpravnรฉ prรกce na budรบcom cieฤพovom mieste. Pomocou bagrovacรญch prรกc sa vytvoril poลพadovanรฝ tvar rieฤneho dna tak, aby sa tunelovรฉ segmenty mohli poloลพiลฅ na dno rieky podฤพa ฤasovรฉho harmonogramu medzi novembrom 2014 a novembrom 2015.
Tunelovรฉ segmenty pripravenรฉ na transport k rieke Elizabeth. Foto: Elizabeth River Tunnels Projects
V lete 2014 opustilo prรญstav v Baltimore prvรฝch ลกesลฅ tunelovรฝch segmentov betรณnovanรฝch na sรบลกi, vo februรกri 2015 nasledovala druhรก ฤasลฅ. Oba konce jednotlivรฝch tunelovรฝch segmentov sa pred presunom veฤพkรฝmi loฤami vodotesne uzavreli. Segmenty sa v rieke Elisabeth ponorili aลพ do hฤบbky 26 m pomocou kontrolovanรฉho zavodnenia zabudovanรฝch vodnรฝch nรกdrลพรญ a umiestnili sa na presne stanovenรฉ miesto pomocou laserovรฉho zamerania. Jednotlivรฉ segmenty sa utesnili gumovรฝm tesnenรญm. Po odobratรญ vnรบtornรฉho boฤnรฉho uzavretia segmentov sa zrealizujรบ finรกlne tunelovรฉ prรกce.
Ukonฤenie vรฝstavby je plรกnovanรฉ na september 2016. Po dokonฤenรญ mรก tunel Second Midtown zlepลกiลฅ plynulosลฅ premรกvky vฤaka 4โฏjazdnรฝm pruhom, ฤรญm zรกroveล prispeje k vyลกลกej bezpeฤnosti na tomto รบseku.
Kombinรกcia vรฝkonnรฉho tunelovรฉho podpernรฉho systรฉmu SL-1 a nosnรญkovรฉho debnenia Top 50 sa vynikajรบco hodรญ na vytvorenie prierezu jedenรกstich tunelovรฝch segmentov tunela Second Midtown budovanรฉho naplavovanรญm. Foto: Doka
Dobrรฝ vรฝvoj trhovej situรกcie vโฏUSA
Vstup spoloฤnosti Doka na trh USA pred takmer 20 rokmi bol dรดleลพitou sรบฤasลฅou medzinรกrodnej expanznej stratรฉgie. Dรดkazom toho je stรบpajรบci dopyt po produktoch a sluลพbรกch firmy Doka, ako aj nepretrลพitรก miera rastu. Stavebnรก konjunktรบra v USA sa citeฤพne obnovila a vyhliadky do budรบcnosti sรบ pozitรญvne. Doka tak mรดลพe profitovaลฅ z investรญciรญ do stavebnรญctva na tomto trhu.
Tunelovรฉ segmenty sa transportovali 320 km po mori na miesto urฤenia. Foto: Jay Westcott
TEXT: Doka
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby