tunel cholupice na prazskom okruhu rok po sprejazdneni
Galรฉria(10)

Tunel Cholupice na Praลพskom okruhu โ€“ rok po sprejazdnenรญ

Partneri sekcie:

Praลพskรฝ okruh je svojim vรฝznamom najvรคฤลกou aย najdรดleลพitejลกou dopravnou stavbou vย ฤŒeskej republike. Po jeho dokonฤenรญ budรบ prepojenรฉ vลกetky cestnรฉ aย diaฤพniฤnรฉ ลฅahy smerujรบce radiรกlne do hlavnรฉho mesta Prahy. Praลพskรฝ okruh je rozdelenรฝ na 11 รบsekov, oznaฤenรฝch SOKP 510 โ€“ 520. Zย toho sedem รบsekov je uลพ vย prevรกdzke aย ลกtyri sรบ vย ลกtรกdiu prรญpravy.

01 skanska big image
07 skanska big image
06 skanska big image
05 skanska big image
04 skanska big image
03 skanska big image
02 skanska big image
obr8 big image
รšsek Slivenec โ€“ Ruzynฤ› (SOKP 515 โ€“ 517) sa napรกja na diaฤพnicu D5 aย rรฝchlostnรฉ komunikรกcie R6 aย R7. Vรฝchodnรฝ รบsek Satalice โ€“ Bฤ›chovice (SOKP 510) spรกja R10 aย D11 sย nadvรคzujรบcou ล tฤ›rboholskou radiรกlou. Dฤบลพka tรฝchto dvoch รบsekov je 17 km zย plรกnovanรฝch 83 km okruhu. Vย septembri 2010 bol uvedenรฝ do prevรกdzky รบsek Slivenec โ€“ D1, ktorรฝ zahล•ลˆa tri stavby SOKP (512,513,514) sย celkovou dฤบลพkou 23 km. Dokonฤenรฝ okruh minimalizuje tranzitnรบ dopravu cez mesto, ฤรญm vรฝznamne vplรฝva na zvรฝลกenie dopravnej bezpeฤnosti aย znรญลพenie emisnรฝch splodรญn aย รบrovne hluku vย meste. Stavba je vรฝnimoฤnรก aj technicky, pretoลพe obsahuje zloลพitรฉ dopravnรฉ krรญลพenia, tunely aย mosty vย ฤlenitom terรฉne Vltavy aย Berounky. Novootvorenรฝ รบsek okruhu vรฝrazne zmenรญ aj nepriaznivรบ dopravnรบ situรกciu vย juลพnej ฤasti mesta (Barrandovskรก spojka aย Juลพnรก spojka).

SOKP 513 sa zaฤรญna napojenรญm na stavbu SOKP 512 pri obci Jesenice, pokraฤuje kย privรกdzaฤu Vestec, ฤalej mostnรฝmi objektmi kriลพuje jarok na odvรกdzanie vodyย  aย miestnu komunikรกciu do Hodkovรญc aย nรกsledne prechรกdza do hlbokรฉho zรกrezu. Nasleduje krรญลพenie cesty Dolnรญ Bล™eลพany โ€“ Pรญsnice aย vย oblasti Toฤnรก vchรกdza okruh Cholupickรฝm portรกlom do dvoch smerovo samostatnรฝch tunelov.

Na povrch znova vychรกdza pri Komoล™anskom portรกli aย pokraฤuje 236 metrov dlhรฝm mostom ponad ลพelezniฤnรบ traลฅ aย rieku Vltavu. Stavba sa konฤรญ na hranici so stavbou 514, t. j. pri kriลพovatke MรšK Strakonickรก. Celkovรก dฤบลพka trasy je 8 337 m. Obsahuje 26 mostov, dva tunely, 3 mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky, 14 preloลพiek komunikรกciรญ aย 92 preloลพenรฝch aย novovybudovanรฝch inลพinierskych sietรญ. Spolu sa vykopalo viac ako 2 miliรณny m3 zeminy, vybudovalo sa 1,6 miliรณna m3 nรกsypov pre 158-tisรญc m2 novovybudovanej vozovky.
Stavebnรฉ povolenie na I. etapu stavby bolo vydanรฉ vย jรบni 2006 aย vย decembri 2006 sa zaฤala jej vรฝstavba. Vย tom istom mesiaci sa podala ลพiadosลฅ oย stavebnรฉ povolenie na II. etapu stavby, ktorรฉ bolo vydanรฉ vย decembri 2007. Vรฝstavba II. etapy sa zaฤala vย jaยญnuรกri 2008.

Stavbu spolufinancovala Eurรณpska รบnia zย prostriedkov Fondu sรบdrลพnosti vย rรกmci Operaฤnรฉho programu Doprava. Objednรกvateฤพom stavby boloย  Riaditeฤพstvo ciest aย diaฤพnรญc ฤŒR, projektantom realizaฤnej dokumentรกcie stavby (RDS) firma Pragoprojekt, a. s., aย tunelovej ฤasti firma IKP Consulting Engineers, s.ย r.ย o. Zhotovovateฤพom bolo zdruลพenie Skanska DS, a. s., Skanska BS, a. s., aย Alpine Mayreder Bau GmbH.

tunel,projekty,Komoล™anský portál
Obr. 1 Pohฤพad na Komoล™anskรฝ portรกl

Realizรกcia stavby
Zhotovovateฤพom tunelovej ฤasti stavby bola firma Skanska BS, a. s. (od 4/2010 Skanska SK, a. s.). Tรกto ฤasลฅ pozostรกva zย dvoch samostatnรฝch tunelovรฝch tubusov (ฤพavรฝ dlhรฝ 1ย 933,41ย m aย pravรฝ 1 923,677 m), ktorรฉ sa zaฤรญnajรบ hฤบbenou ฤasลฅou vย Cholupiciach. Tรก plynule prebieha do razenรฉho tunelovรฉho diela aย konฤรญ sa vย hฤบbenej ฤasti vย Komoล™anoch. Vย strede kaloty juลพnรฉho tunela bola vย minulosti vyrazenรก prieskumnรก ลกtรดlลˆa na overenie geotechnickรฝch vlastnostรญ horninovรฉho masรญvu na razenie budรบcich tunelov. Jej profil, ktorรฝ mal 25 m2, bol vystuลพenรฝ oblรบkovou vรฝstuลพou vย kombinรกcii sย oceฤพovou sieลฅovinou zaistenou striekanรฝm betรณnom. Okrem toho, ลพe poฤas razenia sa vyuลพila ako vetracie dielo pre juลพnรบ tunelovรบ rรบru aย slรบลพila aj na odvodnenie tunela, bola vรฝznamnou sรบฤasลฅou, ktorรก pomohla urรฝchliลฅ vรฝstavbu celรฉho diela. Zย dรดvodu zdrลพania hฤบbenia stavebnej jamy na Komoล™anskom portรกli, ktorรฉ bolo spรดsobenรฉ dodatoฤnรฝm geotechnickรฝm prieskumom aย nรกslednou zmenou projekฤnรฉho rieลกenia jej zaistenia, zhotovovateฤพ navrhol zaฤiatok razenia juลพnej tunelovej rรบry prรกve cez prieskumnรบ ลกtรดlลˆu. Tรบto alternatรญvu objednรกvateฤพ akceptoval aย neskรดr sa ukรกzala ako sprรกvna.

Za pozornosลฅ stojรญ aj samotnรก stavebnรก jama Komoล™anskรฉho portรกlu. Jej รบctyhodnรฝ rozmer โ€“ vรฝลกka 29,33 m aย dฤบลพka 173,82 m, ฤo predstavuje dฤบลพku hฤบbenรฝch tunelov โ€“ zย nej robia jednu zย najvรคฤลกรญch stavebnรฝch jรกm vย naลกich podmienkach. Portรกlovรก stena bola zaistenรก veฤพkopriemerovรฝmi pilรณtami navล•tanรฝmi okolo budรบcich profilov tunelov aย zรกporovou stenou nad oboma tunelmi. Pilรณty aย zรกpory boli spojenรฉ vย korune steny ลพelezobetรณnovรฝm rรกmom. Vย priestore portรกlovej steny boli pilรณty aย zรกpory vย piatich vรฝลกkovรฝch รบrovniach ukotvenรฉ prameลˆovรฝmi kotvami cez ลพelezobetรณnovรฉ aย oceฤพovรฉ vรคznรญky.

Vย rรกmci odลฅaลพovania stavebnej jamy, ktorรฉ prebiehalo po lรกvkach, sa sรบฤasne bรบralo ostenie prieskumnej ลกtรดlne, ktorej ฤasลฅ sa nachรกdzala prรกve vย priestore stavebnej jamy.

Stavba Cholupickรฉho portรกlu zย technickรฉho hฤพadiska nebola takรก zloลพitรก ako stavba na druhej strane. Bolo to spรดsobenรฉ najmรค tรฝm, ลพe priestorovรฉ pomery neboli takรฉ stiesnenรฉ ako na Komoล™anskom portรกli. Zaistenie jamy bolo podobnรฉ, no nerealizovalo sa vย takom veฤพkom rozsahu.

Jej priestorovรฉ rozmery boli menลกie, pretoลพe oba hฤบbenรฉ tunely svojรญm tvarom aย umiestnenรญm priamo nadvรคzujรบ na profily razenรฝch tunelov, ฤo neplatรญ na Komoล™anskej strane. Tam to bolo spรดsobenรฉ nevyhnutnรฝm rozลกรญrenรญm stavebnej jamy oย ลกรญrku pripojovacรญch aย odboฤovacรญch pruhov kriลพovatiek priamo nadvรคzujรบcich na oba tunely. Sรบฤasลฅou stavby je aj 70 m dlhรฝ presypanรฝ tunel na Komoล™anskej strane, ktorรฝ bude podchรกdzaลฅ budรบcu novรบ komunikรกciu.

ย tunel,projekty, ย tunel,projekty,Komoล™anský portál
ย Obr. 2 Razenie juลพnej tunelovej rรบry cez prieskumnรบ ลกtรดlลˆu ย Obr. 3 Stavebnรก jama Komoล™anskรฉho portรกlu

Oba tunely sa razili metรณdou NRTM. Plocha vรฝrubu juลพnรฉho tunela bola vย maximรกlnom profile aลพ 141,0 m2, na severnom tuneli bol nรกslednou zmenou dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie zvรคฤลกenรฝ profil tunela na 104,36 m2 aย vย miestach zรกlivov severnรฉho tunelu bol profil 131,06 m2.

Juลพnรฝ tunel sa zaฤal raziลฅ dลˆa 3. 4. 2007 vย mieste vรฝhybne prieskumnej ลกtรดlne. Stiesnenรฉ priestorovรฉ pomery, nesรบdrลพnรฝ materiรกl aย sรบฤasnรฉ odstraลˆovanie zasahujรบceho primรกrneho ostenia prieskumnej ลกtรดlne do profilu budรบceho tunela vรฝrazne spomaฤพovalo postup pri razenรญ. Po zlepลกenรญ geoยญlรณgie aย stabilizovanรญ logistiky odลฅaลพby cez prieskumnรบ ลกtรดlลˆu sa postupy pri razenรญ kaloty stabilizovali na pribliลพne 5 m/deลˆ. Doลฅaลพenรญm stavebnej jamy vย Cholupiciach do รบrovne kaloty vย septembri 2007 bolo moลพnรฉ juลพnรฝ tunel raziลฅ od 1. 10. 2007 zย druhej strany. Po schvรกlenรญ rozลกรญrenia severnรฉho tunela, t. j. od 21. 11. 2007, sa zaฤalo jeho razenie zย jednej aj druhej strany. Do sprรญstupnenia oboch portรกlov (21. 11. 2007) na plnohodnotnรฉ razenie tunelov sa cez prieskumnรบ ลกtรดlลˆu vyrazilo 793,25 m profilu juลพnรฉho tunela. Razenie juลพnรฉho tunela sa ukonฤilo dลˆa 1. 6. 2008, severnรฉho tunela 23. 8. 2008.

Vลกetky trhacie prรกce malรฉho aย veฤพkรฉho rozsahu sa realizovali pod metodickรฝm vedenรญm firmy APSCZ. Pomocou trhacรญch prรกc sa vyลฅaลพilo 395-tisรญc m3 horniny aย len 2 โ€“ 3 % objemu tunelov sa vyrazilo mechanicky. Poฤas celรฉho razenia sa spotrebovalo pribliลพne 237ย ton trhavรญn aย asi 190-tisรญc kusov rozbuลกiek.
Razenie oboch tunelov, vystrojovanie tunela aย zaisลฅovanie okolitรฉho horninovรฉho prostredia sa realizovalo pomocou ลกtandardnรฉho strojovรฉho vybavenia pouลพรญvanรฉho vย naลกich podmienkach. Na vrtnรฉ prรกce sa pouลพili vrtnรฉ vozy Boomer 352, na strojovรฉ rozruลกovanie horniny bรกgre Liebherr 932, na naklรกdku aย odลฅaลพbu horniny nakladaฤe Komatsu aย na striekanie betรณnu sรบprava Meyco Potenza. Dodรกvateฤพmi urรฝchฤพovaฤov striekanรฝch betรณnov boli firmy Basf aย neskรดr Mapei. Prรกve spomรญnanรฉ urรฝchฤพovaฤe betรณnu aย nastavovanie ich receptรบr zohrali najmรค vย zimnรฝch mesiacoch vรฝznamnรบ รบlohu pri rozbehu raziacich prรกc.

Betonรกrske prรกce sa zaฤali betonรกลพou protiklenby vย hฤบbenรฝch tuneloch Komoล™any vย aprรญli 2008. Po jej dokonฤenรญ sa do juลพnej tunelovej rรบry zaviedlo debnenie sekundรกrneho ostenia tunela. Samotnรก betonรกลพ ostenia sa zaฤala vย septembri 2008 aย trvala do jรบna 2009. Vย ฤase od 15. 1. 2009 do 8. 2. 2009 sa zmontovalo novรฉ debnenie na betonรกลพ definitรญvneho ostenia hฤบbenรฉho tunela vย Cholupiciach, ktorรก trvala od marca do jรบna 2009. Betonรกrske prรกce na sekundรกrnom ostenรญ vย severnej tunelovej rรบre sa na urรฝchlenie vรฝstavby zaฤali zย dvoch miest. Od stredu severnรฉho tunela sa vย smere kย Cholupickรฉmu portรกlu betรณnovalo od oktรณbra 2008 do aprรญla 2009. Druhรก betonรกลพ sekundรกrneho ostenia severnรฉho tunela sa zaฤala zย komoล™anskej strany vย oktรณbri 2008 aย trvala do aprรญla 2009. Poslednรก fรกza betonรกrskych prรกc na sekundรกrnom ostenรญ bola betonรกลพ severnรฉho hฤบbenรฉho tunela vย Cholupiciach, ktorรก zaฤala vย mรกji 2009 aย skonฤila vย jรบli 2009. Medzitรฝm sa betรณnovalo 8 prepojok. Vย priechodnรฝch prepojkรกch sa zriadili chodnรญky, steny aย dvojitรฉ podlahy. Vย prejazdnรฝch prepojkรกch boli poloลพenรฉ vozovkovรฉ vrstvy sย cementobetรณnovรฝm krytom.

tunel,projekty,betón tunel,projekty,betón
Obr. 4 Zaisลฅovanie ฤelby striekanรฝm betรณnom Obr. 5 Betonรกลพ sekundรกrneho ostenia

Uลพ poฤas betonรกลพe definitรญvneho ostenia tunelov sa zaฤali na bankety ukladaลฅ ลกtrbinovรฉ ลพฤพaby, chrรกniฤky na zabezpeฤovacie kรกble aย vodovodnรฉ potrubie DN 150 sย izolovanรฝmi rรบrami sย dฤบลพkou 4 152 m, ktorรฉ sรบ uloลพenรฉ aj vย chodnรญkoch tunelov. Do stredu tunelov sa ukladala daลพฤovรก kanalizรกcia zย tvรกrnej liatiny DN 600 sย dฤบลพkou 4 017,56 m spolu sย drenรกลพnym potrubรญm zย HDPe DN 200, odvรกdzajรบcim priesakovรฉ vody spoza ostenia tunelov cez prieฤne prepojenia zaรบstenรฉ do ลกachiet. Na minimalizรกciu otvorov vย budรบcej komunikรกcii sรบ ลกachty na daลพฤovรบ kanalizรกciu aย drenรกลพne potrubie integrovanรฉ vย jednej ลกachte, tzv. infraลกachte. Po betonรกลพi tunelov, uloลพenรญ ลกtrbinovรฝch ลพฤพabov, obetรณnovanรญ daลพฤovej kanalizรกcie aย odvodลˆovacieho potrubia sa od augusta 2009 zaฤali do tunelov navรกลพaลฅ vozovkovรฉ vrstvy, ktorรฉ boli vย juลพnรฝch tuneloch ukonฤenรฉ poloลพenรญm cementobetรณnovรฉho krytu dลˆa 24. 9. 2009. Vย severnรฝch tuneloch sa zaฤalo sย navรกลพanรญm vozovkovรฝch vrstiev vย septembri 2009 aย kladenie cementobetรณnovรฉho krytu sa skonฤilo 19. 10. 2009. Dodรกvateฤพom aย vรฝrobcom debniacich vozov bola talianska firma Cifa.

Vรฝznamnรฝm subdodรกvateฤพom firmy Skanska SK bola na ฤasti raziacich, ako aj betonรกrskych prรกcach firma Subterra. ฤŽalลกรญmi vรฝznamnรฝmi subdodรกvateฤพmi boli firmy Renesco na medziฤพahlรฉ izolรกcie aย aj kolegovia zo zรกvodu spoloฤnosti Skanska โ€“ Zakladanie stavieb. Dodรกvateฤพom vozovkovรฝch vrstiev vย tuneloch boli firmy Skanska, divรญzia Dopravnรฉ staviteฤพstvo, aย firma Dรกlniฤnรญ stavby Praha.

tunel,projekty,Praลพský okruhPoฤas celej vรฝstavby sa najvรคฤลกรญ dรดraz klรกdol na bezpeฤnosลฅ pracovnรญkov, dodrลพiavanie ekologickรฝch princรญpov pri vรฝstavbe aย ohฤพaduplnosลฅ kย ลพivotnรฉmu prostrediu. Udrลพanie maximรกlnej bezpeฤnosti prรกce na stavbe najmรค vย ฤase jej najvรคฤลกieho rozmachu, keฤ tu pracovalo vย jednom ฤasovom รบseku viac ako 400 pracovnรญkov, nebola ฤพahkรก รบloha. Skutoฤnosลฅ, ลพe poฤas vรฝstavby tunelov nebol zaznamenanรฝ jedinรฝ vรกลพny pracovnรฝ รบraz, viedol kย tomu, ลพe stavba trikrรกt zรญskala najvyลกลกie ocenenie za bezpeฤnosลฅ prรกce vย podzemรญ. Cenu prepoลพiฤiava aย udeฤพuje subjektom podliehajรบcim dozoru ลกtรกtnej banskej sprรกvy ฤŒeskej republiky ฤŒeskรฝ banskรฝ รบrad spolu sย Odborovรฝm zvรคzom pracovnรญkov banรญctva, geolรณgie aย naftovรฉho priemyslu aย Odborovรฝm zvรคzom Stavba ฤŒeskej republiky. Cenu Zlatรฝ Permon prepoลพiฤiava aย udeฤพuje na zรกklade rozhodnutia komisie vย mene vลกetkรฝch zriaฤovateฤพov predseda ฤŒeskรฉho banskรฉho รบradu. Stavba zรญskala toto ocenenie trikrรกt, aย to vย rokoch 2007, 2008 aย 2009. Keฤลพe iลกlo oย po sebe nasledujรบce roky, komisia rozhodla udeliลฅ ocenenie natrvalo. Tieto skutoฤnosti dokazujรบ, ลพe spojenie dodrลพiavania bezpeฤnosti prรกce aย vysokรฉ pracovnรฉ nasadenie moลพno skฤบbiลฅ sย pomocou vลกetkรฝch zainteresovanรฝch pracovnรญkov aย dokonale prepracovanรฉho systรฉmu bezpeฤnosti prรกce.

tunel,projekty,Cholupický portál
Obr. 7 Pohฤพad na Cholupickรฝ portรกl

Skรบลกobnรก prevรกdzka stavby
Po รบspeลกnom predฤasnom odovzdanรญ stavby do prevรกdzky vย septembri 2010 sa mohla zaฤaลฅ skรบลกobnรก prevรกdzka stavebnรฉho diela. Eลกte predtรฝm sa uskutoฤnil skรบลกobnรฝ poลพiar, ktorรฝ preveril funkฤnosลฅ vลกetkรฝch technickรฝch zariadenรญ vย tuneli. Vย rรกmci skรบลกobnej prevรกdzky sa odstraลˆujรบ drobnรฉ nedostatky, ktorรฉ sa mรดลพu vyskytnรบลฅ poฤas jej priebehu. Problรฉmy sa vyskytli vย niektorรฝch tunelovรฝch prepojkรกch, vo vetracej ลกachte objektu Nouยญzov aย odvodลˆovacej ลกtรดlni zย tunela do Vltavy. Sรบ to ojedinelรฉ vรฝskyty malรฝch priesakov vody rรดzneho pรดvodu, ktorรฉ sa priebeลพne odstraลˆujรบ. Dolaฤovanie systรฉmu poลพiarneho vodovodu aย jeho ovlรกdanie moลพno zaradiลฅ kย sรบฤasnรฝm problรฉmom skรบลกobnej prevรกdzky.

Riadenรญm skรบลกobnej prevรกdzky je poverenรฉ Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic (SSรšD) vย Rudnej uย Prahy. Vรฝkonnรฝm orgรกnom je rada skรบลกobnej prevรกdzky, ktorรก je zloลพenรก zo zรกstupcov ล˜SD, SSรšD, Polรญcie ฤŒR, projektanta aย zรกroveลˆ autorskรฉho dozoru stavby, ako aj zรกstupcov dodรกvateฤพa stavby. Komisia sa schรกdza raz za dva tรฝลพdne vย sรญdle SSรšD, kde vyhodnocuje skรบลกobnรบ prevรกdzku stavby zย pohฤพadu kvality stavebnรฉho diela, jeho prรญpadnรฝch nedostatkov, aย najmรค jeho funkฤnosลฅ vย prevรกdzke. Na Praลพskom okruhu je spustenรฝ novรฝ telematickรฝ systรฉm riadenia prevรกdzky, ktorรฝ prenรกลกa do riadiaceho dispeฤingu aktuรกlne dopravnรฉ informรกcie. Reguluje maximรกlnu povolenรบ rรฝchlosลฅ, aย tรฝm aj plynulosลฅ premรกvky. Je jednรฝm zย prvkov na zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky pri ลกtandardnom prevรกdzkovom stave. Umoลพลˆuje aj efektรญvnejลกie rieลกenie neลกtandardnรฝch prevรกdzkovรฝch stavov, ako sรบ nehody, odstavenรฉ vozidlรก, problematickรฉ situรกcie vย tuneloch aย inรฉ. Tieto situรกcie najlepลกie vystihuje obr. 8, na ktorom sรบ graficky znรกzornenรฉ tieto tzv. mimoriadne udalosti zaznamenanรฉ vย tuneli poฤas dosiaฤพ prebiehajรบcej skรบลกobnej prevรกdzky.


Obr. 8 Graf priebehu mimoriadnych udalostรญ pri prevรกdzke tunela

Zรกver
Stavba tunela Cholupice presne zapadla do celkovรฉho konceptu stavieb juhozรกpadnej ฤasti Praลพskรฉho okruhu. Jej prirodzenรฉ zaฤlenenie do okolitej krajiny sย esteticky vydarenรฝmi portรกlmi skrรกลกฤพuje uลพ aj tak vysoko hodnotenรฉ premostenie celรฉho รบdolia Vltavy aย Berounky. Bez priฤinenia vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn by nebolo moลพnรฉ stavbu tunela ukonฤiลฅ vย poลพadovanom termรญne aย kvalite. Uznanie patrรญ vลกetkรฝm, ktorรญ venovali stovky hodรญn jeho realizรกcii, ฤi uลพ vo fรกze prรญpravy projektu, alebo samotnej vรฝstavby, a vลกetkรฝm ostatnรฝm ฤinnostiam, ktorรฉ stavba vyลพadovala.

Tunel Cholupice sa zaradil medzi dosiaฤพ najdlhลกie tunelovรฉ diela realizovanรฉ vย poslednรฝch rokoch na รบzemรญ ฤŒiech aย Slovenska aย potvrdil vysokรฉ kvality slovenskรฝch aย ฤeskรฝch tunelรกrov.

TEXT:ย  Ing. Ondrej Vida
FOTO: Skanska SK

Ing. Ondrej Vida je obchodnรฝ manaลพรฉr spoloฤnosti Skanska SK a. s., zรกvod Tunely SK.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie