Tunel Cholupice na Praลพskom okruhu โ rok po sprejazdnenรญ
Praลพskรฝ okruh je svojim vรฝznamom najvรคฤลกou aย najdรดleลพitejลกou dopravnou stavbou vย ฤeskej republike. Po jeho dokonฤenรญ budรบ prepojenรฉ vลกetky cestnรฉ aย diaฤพniฤnรฉ ลฅahy smerujรบce radiรกlne do hlavnรฉho mesta Prahy. Praลพskรฝ okruh je rozdelenรฝ na 11 รบsekov, oznaฤenรฝch SOKP 510 โ 520. Zย toho sedem รบsekov je uลพ vย prevรกdzke aย ลกtyri sรบ vย ลกtรกdiu prรญpravy.
รsek Slivenec โ Ruzynฤ (SOKP 515 โ 517) sa napรกja na diaฤพnicu D5 aย rรฝchlostnรฉ komunikรกcie R6 aย R7. Vรฝchodnรฝ รบsek Satalice โ Bฤchovice (SOKP 510) spรกja R10 aย D11 sย nadvรคzujรบcou ล tฤrboholskou radiรกlou. Dฤบลพka tรฝchto dvoch รบsekov je 17 km zย plรกnovanรฝch 83 km okruhu. Vย septembri 2010 bol uvedenรฝ do prevรกdzky รบsek Slivenec โ D1, ktorรฝ zahลลa tri stavby SOKP (512,513,514) sย celkovou dฤบลพkou 23 km. Dokonฤenรฝ okruh minimalizuje tranzitnรบ dopravu cez mesto, ฤรญm vรฝznamne vplรฝva na zvรฝลกenie dopravnej bezpeฤnosti aย znรญลพenie emisnรฝch splodรญn aย รบrovne hluku vย meste. Stavba je vรฝnimoฤnรก aj technicky, pretoลพe obsahuje zloลพitรฉ dopravnรฉ krรญลพenia, tunely aย mosty vย ฤlenitom terรฉne Vltavy aย Berounky. Novootvorenรฝ รบsek okruhu vรฝrazne zmenรญ aj nepriaznivรบ dopravnรบ situรกciu vย juลพnej ฤasti mesta (Barrandovskรก spojka aย Juลพnรก spojka).SOKP 513 sa zaฤรญna napojenรญm na stavbu SOKP 512 pri obci Jesenice, pokraฤuje kย privรกdzaฤu Vestec, ฤalej mostnรฝmi objektmi kriลพuje jarok na odvรกdzanie vodyย aย miestnu komunikรกciu do Hodkovรญc aย nรกsledne prechรกdza do hlbokรฉho zรกrezu. Nasleduje krรญลพenie cesty Dolnรญ Bลeลพany โ Pรญsnice aย vย oblasti Toฤnรก vchรกdza okruh Cholupickรฝm portรกlom do dvoch smerovo samostatnรฝch tunelov.
Na povrch znova vychรกdza pri Komoลanskom portรกli aย pokraฤuje 236 metrov dlhรฝm mostom ponad ลพelezniฤnรบ traลฅ aย rieku Vltavu. Stavba sa konฤรญ na hranici so stavbou 514, t. j. pri kriลพovatke MรK Strakonickรก. Celkovรก dฤบลพka trasy je 8 337 m. Obsahuje 26 mostov, dva tunely, 3 mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, 14 preloลพiek komunikรกciรญ aย 92 preloลพenรฝch aย novovybudovanรฝch inลพinierskych sietรญ. Spolu sa vykopalo viac ako 2 miliรณny m3 zeminy, vybudovalo sa 1,6 miliรณna m3 nรกsypov pre 158-tisรญc m2 novovybudovanej vozovky.
Stavebnรฉ povolenie na I. etapu stavby bolo vydanรฉ vย jรบni 2006 aย vย decembri 2006 sa zaฤala jej vรฝstavba. Vย tom istom mesiaci sa podala ลพiadosลฅ oย stavebnรฉ povolenie na II. etapu stavby, ktorรฉ bolo vydanรฉ vย decembri 2007. Vรฝstavba II. etapy sa zaฤala vย jaยญnuรกri 2008.
Stavbu spolufinancovala Eurรณpska รบnia zย prostriedkov Fondu sรบdrลพnosti vย rรกmci Operaฤnรฉho programu Doprava. Objednรกvateฤพom stavby boloย Riaditeฤพstvo ciest aย diaฤพnรญc ฤR, projektantom realizaฤnej dokumentรกcie stavby (RDS) firma Pragoprojekt, a. s., aย tunelovej ฤasti firma IKP Consulting Engineers, s.ย r.ย o. Zhotovovateฤพom bolo zdruลพenie Skanska DS, a. s., Skanska BS, a. s., aย Alpine Mayreder Bau GmbH.
Obr. 1 Pohฤพad na Komoลanskรฝ portรกl
Realizรกcia stavby
Zhotovovateฤพom tunelovej ฤasti stavby bola firma Skanska BS, a. s. (od 4/2010 Skanska SK, a. s.). Tรกto ฤasลฅ pozostรกva zย dvoch samostatnรฝch tunelovรฝch tubusov (ฤพavรฝ dlhรฝ 1ย 933,41ย m aย pravรฝ 1 923,677 m), ktorรฉ sa zaฤรญnajรบ hฤบbenou ฤasลฅou vย Cholupiciach. Tรก plynule prebieha do razenรฉho tunelovรฉho diela aย konฤรญ sa vย hฤบbenej ฤasti vย Komoลanoch. Vย strede kaloty juลพnรฉho tunela bola vย minulosti vyrazenรก prieskumnรก ลกtรดlลa na overenie geotechnickรฝch vlastnostรญ horninovรฉho masรญvu na razenie budรบcich tunelov. Jej profil, ktorรฝ mal 25 m2, bol vystuลพenรฝ oblรบkovou vรฝstuลพou vย kombinรกcii sย oceฤพovou sieลฅovinou zaistenou striekanรฝm betรณnom. Okrem toho, ลพe poฤas razenia sa vyuลพila ako vetracie dielo pre juลพnรบ tunelovรบ rรบru aย slรบลพila aj na odvodnenie tunela, bola vรฝznamnou sรบฤasลฅou, ktorรก pomohla urรฝchliลฅ vรฝstavbu celรฉho diela. Zย dรดvodu zdrลพania hฤบbenia stavebnej jamy na Komoลanskom portรกli, ktorรฉ bolo spรดsobenรฉ dodatoฤnรฝm geotechnickรฝm prieskumom aย nรกslednou zmenou projekฤnรฉho rieลกenia jej zaistenia, zhotovovateฤพ navrhol zaฤiatok razenia juลพnej tunelovej rรบry prรกve cez prieskumnรบ ลกtรดlลu. Tรบto alternatรญvu objednรกvateฤพ akceptoval aย neskรดr sa ukรกzala ako sprรกvna.
Za pozornosลฅ stojรญ aj samotnรก stavebnรก jama Komoลanskรฉho portรกlu. Jej รบctyhodnรฝ rozmer โ vรฝลกka 29,33 m aย dฤบลพka 173,82 m, ฤo predstavuje dฤบลพku hฤบbenรฝch tunelov โ zย nej robia jednu zย najvรคฤลกรญch stavebnรฝch jรกm vย naลกich podmienkach. Portรกlovรก stena bola zaistenรก veฤพkopriemerovรฝmi pilรณtami navลtanรฝmi okolo budรบcich profilov tunelov aย zรกporovou stenou nad oboma tunelmi. Pilรณty aย zรกpory boli spojenรฉ vย korune steny ลพelezobetรณnovรฝm rรกmom. Vย priestore portรกlovej steny boli pilรณty aย zรกpory vย piatich vรฝลกkovรฝch รบrovniach ukotvenรฉ prameลovรฝmi kotvami cez ลพelezobetรณnovรฉ aย oceฤพovรฉ vรคznรญky.
Vย rรกmci odลฅaลพovania stavebnej jamy, ktorรฉ prebiehalo po lรกvkach, sa sรบฤasne bรบralo ostenie prieskumnej ลกtรดlne, ktorej ฤasลฅ sa nachรกdzala prรกve vย priestore stavebnej jamy.
Stavba Cholupickรฉho portรกlu zย technickรฉho hฤพadiska nebola takรก zloลพitรก ako stavba na druhej strane. Bolo to spรดsobenรฉ najmรค tรฝm, ลพe priestorovรฉ pomery neboli takรฉ stiesnenรฉ ako na Komoลanskom portรกli. Zaistenie jamy bolo podobnรฉ, no nerealizovalo sa vย takom veฤพkom rozsahu.
Jej priestorovรฉ rozmery boli menลกie, pretoลพe oba hฤบbenรฉ tunely svojรญm tvarom aย umiestnenรญm priamo nadvรคzujรบ na profily razenรฝch tunelov, ฤo neplatรญ na Komoลanskej strane. Tam to bolo spรดsobenรฉ nevyhnutnรฝm rozลกรญrenรญm stavebnej jamy oย ลกรญrku pripojovacรญch aย odboฤovacรญch pruhov kriลพovatiek priamo nadvรคzujรบcich na oba tunely. Sรบฤasลฅou stavby je aj 70 m dlhรฝ presypanรฝ tunel na Komoลanskej strane, ktorรฝ bude podchรกdzaลฅ budรบcu novรบ komunikรกciu.
ย | ย |
ย Obr. 2 Razenie juลพnej tunelovej rรบry cez prieskumnรบ ลกtรดlลu | ย Obr. 3 Stavebnรก jama Komoลanskรฉho portรกlu |
Oba tunely sa razili metรณdou NRTM. Plocha vรฝrubu juลพnรฉho tunela bola vย maximรกlnom profile aลพ 141,0 m2, na severnom tuneli bol nรกslednou zmenou dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie zvรคฤลกenรฝ profil tunela na 104,36 m2 aย vย miestach zรกlivov severnรฉho tunelu bol profil 131,06 m2.
Juลพnรฝ tunel sa zaฤal raziลฅ dลa 3. 4. 2007 vย mieste vรฝhybne prieskumnej ลกtรดlne. Stiesnenรฉ priestorovรฉ pomery, nesรบdrลพnรฝ materiรกl aย sรบฤasnรฉ odstraลovanie zasahujรบceho primรกrneho ostenia prieskumnej ลกtรดlne do profilu budรบceho tunela vรฝrazne spomaฤพovalo postup pri razenรญ. Po zlepลกenรญ geoยญlรณgie aย stabilizovanรญ logistiky odลฅaลพby cez prieskumnรบ ลกtรดlลu sa postupy pri razenรญ kaloty stabilizovali na pribliลพne 5 m/deล. Doลฅaลพenรญm stavebnej jamy vย Cholupiciach do รบrovne kaloty vย septembri 2007 bolo moลพnรฉ juลพnรฝ tunel raziลฅ od 1. 10. 2007 zย druhej strany. Po schvรกlenรญ rozลกรญrenia severnรฉho tunela, t. j. od 21. 11. 2007, sa zaฤalo jeho razenie zย jednej aj druhej strany. Do sprรญstupnenia oboch portรกlov (21. 11. 2007) na plnohodnotnรฉ razenie tunelov sa cez prieskumnรบ ลกtรดlลu vyrazilo 793,25 m profilu juลพnรฉho tunela. Razenie juลพnรฉho tunela sa ukonฤilo dลa 1. 6. 2008, severnรฉho tunela 23. 8. 2008.
Vลกetky trhacie prรกce malรฉho aย veฤพkรฉho rozsahu sa realizovali pod metodickรฝm vedenรญm firmy APSCZ. Pomocou trhacรญch prรกc sa vyลฅaลพilo 395-tisรญc m3 horniny aย len 2 โ 3 % objemu tunelov sa vyrazilo mechanicky. Poฤas celรฉho razenia sa spotrebovalo pribliลพne 237ย ton trhavรญn aย asi 190-tisรญc kusov rozbuลกiek.
Razenie oboch tunelov, vystrojovanie tunela aย zaisลฅovanie okolitรฉho horninovรฉho prostredia sa realizovalo pomocou ลกtandardnรฉho strojovรฉho vybavenia pouลพรญvanรฉho vย naลกich podmienkach. Na vrtnรฉ prรกce sa pouลพili vrtnรฉ vozy Boomer 352, na strojovรฉ rozruลกovanie horniny bรกgre Liebherr 932, na naklรกdku aย odลฅaลพbu horniny nakladaฤe Komatsu aย na striekanie betรณnu sรบprava Meyco Potenza. Dodรกvateฤพmi urรฝchฤพovaฤov striekanรฝch betรณnov boli firmy Basf aย neskรดr Mapei. Prรกve spomรญnanรฉ urรฝchฤพovaฤe betรณnu aย nastavovanie ich receptรบr zohrali najmรค vย zimnรฝch mesiacoch vรฝznamnรบ รบlohu pri rozbehu raziacich prรกc.
Betonรกrske prรกce sa zaฤali betonรกลพou protiklenby vย hฤบbenรฝch tuneloch Komoลany vย aprรญli 2008. Po jej dokonฤenรญ sa do juลพnej tunelovej rรบry zaviedlo debnenie sekundรกrneho ostenia tunela. Samotnรก betonรกลพ ostenia sa zaฤala vย septembri 2008 aย trvala do jรบna 2009. Vย ฤase od 15. 1. 2009 do 8. 2. 2009 sa zmontovalo novรฉ debnenie na betonรกลพ definitรญvneho ostenia hฤบbenรฉho tunela vย Cholupiciach, ktorรก trvala od marca do jรบna 2009. Betonรกrske prรกce na sekundรกrnom ostenรญ vย severnej tunelovej rรบre sa na urรฝchlenie vรฝstavby zaฤali zย dvoch miest. Od stredu severnรฉho tunela sa vย smere kย Cholupickรฉmu portรกlu betรณnovalo od oktรณbra 2008 do aprรญla 2009. Druhรก betonรกลพ sekundรกrneho ostenia severnรฉho tunela sa zaฤala zย komoลanskej strany vย oktรณbri 2008 aย trvala do aprรญla 2009. Poslednรก fรกza betonรกrskych prรกc na sekundรกrnom ostenรญ bola betonรกลพ severnรฉho hฤบbenรฉho tunela vย Cholupiciach, ktorรก zaฤala vย mรกji 2009 aย skonฤila vย jรบli 2009. Medzitรฝm sa betรณnovalo 8 prepojok. Vย priechodnรฝch prepojkรกch sa zriadili chodnรญky, steny aย dvojitรฉ podlahy. Vย prejazdnรฝch prepojkรกch boli poloลพenรฉ vozovkovรฉ vrstvy sย cementobetรณnovรฝm krytom.
Obr. 4 Zaisลฅovanie ฤelby striekanรฝm betรณnom | Obr. 5 Betonรกลพ sekundรกrneho ostenia |
Uลพ poฤas betonรกลพe definitรญvneho ostenia tunelov sa zaฤali na bankety ukladaลฅ ลกtrbinovรฉ ลพฤพaby, chrรกniฤky na zabezpeฤovacie kรกble aย vodovodnรฉ potrubie DN 150 sย izolovanรฝmi rรบrami sย dฤบลพkou 4 152 m, ktorรฉ sรบ uloลพenรฉ aj vย chodnรญkoch tunelov. Do stredu tunelov sa ukladala daลพฤovรก kanalizรกcia zย tvรกrnej liatiny DN 600 sย dฤบลพkou 4 017,56 m spolu sย drenรกลพnym potrubรญm zย HDPe DN 200, odvรกdzajรบcim priesakovรฉ vody spoza ostenia tunelov cez prieฤne prepojenia zaรบstenรฉ do ลกachiet. Na minimalizรกciu otvorov vย budรบcej komunikรกcii sรบ ลกachty na daลพฤovรบ kanalizรกciu aย drenรกลพne potrubie integrovanรฉ vย jednej ลกachte, tzv. infraลกachte. Po betonรกลพi tunelov, uloลพenรญ ลกtrbinovรฝch ลพฤพabov, obetรณnovanรญ daลพฤovej kanalizรกcie aย odvodลovacieho potrubia sa od augusta 2009 zaฤali do tunelov navรกลพaลฅ vozovkovรฉ vrstvy, ktorรฉ boli vย juลพnรฝch tuneloch ukonฤenรฉ poloลพenรญm cementobetรณnovรฉho krytu dลa 24. 9. 2009. Vย severnรฝch tuneloch sa zaฤalo sย navรกลพanรญm vozovkovรฝch vrstiev vย septembri 2009 aย kladenie cementobetรณnovรฉho krytu sa skonฤilo 19. 10. 2009. Dodรกvateฤพom aย vรฝrobcom debniacich vozov bola talianska firma Cifa.
Vรฝznamnรฝm subdodรกvateฤพom firmy Skanska SK bola na ฤasti raziacich, ako aj betonรกrskych prรกcach firma Subterra. ฤalลกรญmi vรฝznamnรฝmi subdodรกvateฤพmi boli firmy Renesco na medziฤพahlรฉ izolรกcie aย aj kolegovia zo zรกvodu spoloฤnosti Skanska โ Zakladanie stavieb. Dodรกvateฤพom vozovkovรฝch vrstiev vย tuneloch boli firmy Skanska, divรญzia Dopravnรฉ staviteฤพstvo, aย firma Dรกlniฤnรญ stavby Praha.
Poฤas celej vรฝstavby sa najvรคฤลกรญ dรดraz klรกdol na bezpeฤnosลฅ pracovnรญkov, dodrลพiavanie ekologickรฝch princรญpov pri vรฝstavbe aย ohฤพaduplnosลฅ kย ลพivotnรฉmu prostrediu. Udrลพanie maximรกlnej bezpeฤnosti prรกce na stavbe najmรค vย ฤase jej najvรคฤลกieho rozmachu, keฤ tu pracovalo vย jednom ฤasovom รบseku viac ako 400 pracovnรญkov, nebola ฤพahkรก รบloha. Skutoฤnosลฅ, ลพe poฤas vรฝstavby tunelov nebol zaznamenanรฝ jedinรฝ vรกลพny pracovnรฝ รบraz, viedol kย tomu, ลพe stavba trikrรกt zรญskala najvyลกลกie ocenenie za bezpeฤnosลฅ prรกce vย podzemรญ. Cenu prepoลพiฤiava aย udeฤพuje subjektom podliehajรบcim dozoru ลกtรกtnej banskej sprรกvy ฤeskej republiky ฤeskรฝ banskรฝ รบrad spolu sย Odborovรฝm zvรคzom pracovnรญkov banรญctva, geolรณgie aย naftovรฉho priemyslu aย Odborovรฝm zvรคzom Stavba ฤeskej republiky. Cenu Zlatรฝ Permon prepoลพiฤiava aย udeฤพuje na zรกklade rozhodnutia komisie vย mene vลกetkรฝch zriaฤovateฤพov predseda ฤeskรฉho banskรฉho รบradu. Stavba zรญskala toto ocenenie trikrรกt, aย to vย rokoch 2007, 2008 aย 2009. Keฤลพe iลกlo oย po sebe nasledujรบce roky, komisia rozhodla udeliลฅ ocenenie natrvalo. Tieto skutoฤnosti dokazujรบ, ลพe spojenie dodrลพiavania bezpeฤnosti prรกce aย vysokรฉ pracovnรฉ nasadenie moลพno skฤบbiลฅ sย pomocou vลกetkรฝch zainteresovanรฝch pracovnรญkov aย dokonale prepracovanรฉho systรฉmu bezpeฤnosti prรกce.
Obr. 7 Pohฤพad na Cholupickรฝ portรกl
Skรบลกobnรก prevรกdzka stavby
Po รบspeลกnom predฤasnom odovzdanรญ stavby do prevรกdzky vย septembri 2010 sa mohla zaฤaลฅ skรบลกobnรก prevรกdzka stavebnรฉho diela. Eลกte predtรฝm sa uskutoฤnil skรบลกobnรฝ poลพiar, ktorรฝ preveril funkฤnosลฅ vลกetkรฝch technickรฝch zariadenรญ vย tuneli. Vย rรกmci skรบลกobnej prevรกdzky sa odstraลujรบ drobnรฉ nedostatky, ktorรฉ sa mรดลพu vyskytnรบลฅ poฤas jej priebehu. Problรฉmy sa vyskytli vย niektorรฝch tunelovรฝch prepojkรกch, vo vetracej ลกachte objektu Nouยญzov aย odvodลovacej ลกtรดlni zย tunela do Vltavy. Sรบ to ojedinelรฉ vรฝskyty malรฝch priesakov vody rรดzneho pรดvodu, ktorรฉ sa priebeลพne odstraลujรบ. Dolaฤovanie systรฉmu poลพiarneho vodovodu aย jeho ovlรกdanie moลพno zaradiลฅ kย sรบฤasnรฝm problรฉmom skรบลกobnej prevรกdzky.
Riadenรญm skรบลกobnej prevรกdzky je poverenรฉ Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic (SSรD) vย Rudnej uย Prahy. Vรฝkonnรฝm orgรกnom je rada skรบลกobnej prevรกdzky, ktorรก je zloลพenรก zo zรกstupcov ลSD, SSรD, Polรญcie ฤR, projektanta aย zรกroveล autorskรฉho dozoru stavby, ako aj zรกstupcov dodรกvateฤพa stavby. Komisia sa schรกdza raz za dva tรฝลพdne vย sรญdle SSรD, kde vyhodnocuje skรบลกobnรบ prevรกdzku stavby zย pohฤพadu kvality stavebnรฉho diela, jeho prรญpadnรฝch nedostatkov, aย najmรค jeho funkฤnosลฅ vย prevรกdzke. Na Praลพskom okruhu je spustenรฝ novรฝ telematickรฝ systรฉm riadenia prevรกdzky, ktorรฝ prenรกลกa do riadiaceho dispeฤingu aktuรกlne dopravnรฉ informรกcie. Reguluje maximรกlnu povolenรบ rรฝchlosลฅ, aย tรฝm aj plynulosลฅ premรกvky. Je jednรฝm zย prvkov na zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky pri ลกtandardnom prevรกdzkovom stave. Umoลพลuje aj efektรญvnejลกie rieลกenie neลกtandardnรฝch prevรกdzkovรฝch stavov, ako sรบ nehody, odstavenรฉ vozidlรก, problematickรฉ situรกcie vย tuneloch aย inรฉ. Tieto situรกcie najlepลกie vystihuje obr. 8, na ktorom sรบ graficky znรกzornenรฉ tieto tzv. mimoriadne udalosti zaznamenanรฉ vย tuneli poฤas dosiaฤพ prebiehajรบcej skรบลกobnej prevรกdzky.
Obr. 8 Graf priebehu mimoriadnych udalostรญ pri prevรกdzke tunela
Zรกver
Stavba tunela Cholupice presne zapadla do celkovรฉho konceptu stavieb juhozรกpadnej ฤasti Praลพskรฉho okruhu. Jej prirodzenรฉ zaฤlenenie do okolitej krajiny sย esteticky vydarenรฝmi portรกlmi skrรกลกฤพuje uลพ aj tak vysoko hodnotenรฉ premostenie celรฉho รบdolia Vltavy aย Berounky. Bez priฤinenia vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn by nebolo moลพnรฉ stavbu tunela ukonฤiลฅ vย poลพadovanom termรญne aย kvalite. Uznanie patrรญ vลกetkรฝm, ktorรญ venovali stovky hodรญn jeho realizรกcii, ฤi uลพ vo fรกze prรญpravy projektu, alebo samotnej vรฝstavby, a vลกetkรฝm ostatnรฝm ฤinnostiam, ktorรฉ stavba vyลพadovala.
Tunel Cholupice sa zaradil medzi dosiaฤพ najdlhลกie tunelovรฉ diela realizovanรฉ vย poslednรฝch rokoch na รบzemรญ ฤiech aย Slovenska aย potvrdil vysokรฉ kvality slovenskรฝch aย ฤeskรฝch tunelรกrov.
TEXT:ย Ing. Ondrej Vida
FOTO: Skanska SK
Ing. Ondrej Vida je obchodnรฝ manaลพรฉr spoloฤnosti Skanska SK a. s., zรกvod Tunely SK.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.