Tunel do bratislavskej Petrลพalky mรก dva varianty trasy
Trasa tunela v smere ลพelezniฤnรก stanica (ลฝS) Bratislava-Predmestie do mestskej ฤasti Petrลพalka za riekou Dunaj mรก dva varianty. Je sรบฤasลฅou zรกmeru - ลกtรบdie prepojenia ลพelezniฤnรฉho koridoru TEN-T s Letiskom M.R.ล tefรกnika a ลพelezniฤnou sieลฅou v Bratislave. Realizรกcia ลพelezniฤnรฉho prepojenia ovplyvnรญ mestskรบ hromadnรบ dopravu v Bratislave, pretoลพe prevezme na seba ฤasลฅ jej รบloh. ลฝelezniฤnรฝ tunel je sรบฤasลฅou projektu celej trasy, do ktorรฉho patrรญ aj technicko-ekonomickรฉ rieลกenie podzemnรฝch zastรกvok a stanรญc.
Prvรฝ variant vรฝstavby tunela ลฝS Bratislava-Predmestie smer Petrลพalka je takmer totoลพnรฝ so severojuลพnou trasou nosnรฉho systรฉmu mestskej hromadnej dopravy (NS MHD). Vedie pod Karadลพiฤovou ulicou a Dostojevskรฉho radom, koryto Dunaja pretรญna zรกpadne od novostavby Slovenskรฉho nรกrodnรฉho divadla (SND), pod novom ลกtvrลฅou Eurovea, informoval TASR spracovateฤพ zรกmeru DI Koridor.
Trasa druhรฉho variantu vedie vรฝchodnejลกie medzi budovou Vลกeobecnej รบverovej banky a autobusovou stanicou Mlynskรฉ Nivy a popod rieku sa zapรบลกลฅa vรฝchodnejลกie od novostavby SND. V Petrลพalke sa trasa tunela stรกฤa na zรกpad, napรกja sa na existujรบcu ลพelezniฤnรบ traลฅ a konฤรญ v blรญzkosti budรบceho komplexu Digital park II. Za korytom Dunaja je zรกroveล rieลกenรฝ koฤพajovรฝ rozplet, ktorรฝ umoลพnรญ napojenie petrลพalskej trasy NS MHD priamo do tunela. Tunel je v รบseku od ลฝS Bratislava-Predmestie po ล ancovรบ ulicu navrhnutรฝ ako dvojkoฤพajnรฝ, hฤบbenรฝ zhora v otvorenej stavebnej jame. Od ล ancovej ulice aลพ na petrลพalskรบ stranu mรก trasa viesลฅ v dvoch jednokoฤพajnรฝch tuneloch budovanรฝch razenรญm.
Podฤพa spracovateฤพa zรกmeru mรก tunel ochranu pred povodลami do รบrovne 1000-roฤnej vody, zabezpeฤรญ to konลกtrukcia tunela a vรฝลกkovรฉ osadenie vรฝstupov.
Letisko M.R. ล tefรกnika bude napojenรฉ z dvoch smerov do systรฉmu ลพelezniฤnรฝch tratรญ v Bratislave. ลฝS Bratislava-Novรฉ Mesto a letisko spojรญ samostatnรก koฤพaj, ktorรก pรดjde vย prvej ฤasti na povrchu a v druhej v jednokoฤพajovom tuneli. Druhรฝ smer napojenia vedie od ลฝS Bratislava-Petrลพalka jednokoฤพajnou odboฤkou z trate v รบseku medzi ลฝS Bratislava-รstrednรก nรกkladnรก stanica – ลฝS Bratislava-Novรฉ Mesto. Obe koฤพaje po priblรญลพenรญ budรบ pokraฤovaลฅ v spoloฤnom tuneli pozdฤบลพ Ivรกnskej cesty a skonฤia v navrhovanej podzemnej stanici Bratislava-Letisko.
DI Koridor je dcรฉrskou spoloฤnosลฅou Dopravoprojektu, a. s., (70%-nรฝ podiel) a Infraprojektu, s.r.o (30%-nรฝ podiel). Dopravoprojekt v spoluprรกci s Infraprojektom vyhral v novembri 2006 tender ลฝeleznรญc SR na vypracovanie projektovej dokumentรกcie a inลพinieringu ลกtรบdie ลพelezniฤnรฉho prepojenia. Spoloฤnosลฅ DI Koridor vznikla ako spracovateฤพ dokumentรกcie.
Zdroj: TASR