Tunel Gotthard
Dvojrรบrovรฝ รบpรคtnรฝ tunel Gotthard vo ล vajฤiarsku sย dฤบลพkou 57 km je nielen najdlhลกรญm ลพelezniฤnรฝm tunelom na svete, ale vzhฤพadom na zloลพitรฉ geologickรฉ podmienky aj priekopnรญckym dielom vย oblasti banรญctva.
Gigantickรฝ projekt ลพeleznice โ novรก trasa cez alpskรฝ masรญv sย troma zรกkladnรฝmi tunelmi โ bude zรกkladom novej ลพelezniฤnej trate medzi Zรผrichom aย Milรกnom. Tunel prechรกdza skalnรฝmi รบtvarmi masรญvu Aar aย Gotthard vysokรฝmi viac ako 2 500 m aย je rozdelenรฝ na pรคลฅ ฤiastkovรฝch zรกberov: Erstfeld (7,4 km), Amsteg (11,4 km), Sedrun (6,8 km), Faido (14,6 km) aย Bodio (16,6 km). Firma Alp Transit Gotthard AG poverila realizรกciou dvoch severnรฝch stavebnรฝch รบsekov Amsteg aย Erstfeld sย celkovou dฤบลพkou 19 km konzorcium AGN, pozostรกvajรบce zย firiem Strabag AG Tunnelbau Schweiz aย Strabag AG Spittal/Drau.Nasadenรฉ tunelovรฉ debnenie
Na vyhotovenie vnรบtornรฉho debnenia dvoch rozvetvenรฝch stavebnรฝch objektov vย รบseku Erstfeld je trvalo nasadenรฝ plnohydraulickรฝ aย flexibilne prispรดsobiteฤพnรฝ Doka-tunelovรฝ debniaci vozรญk. Tรฝm konzorcium AGN dosiahne aj napriek znaฤnรฉmu zรบลพeniu prierezu extrรฉmne krรกtke ฤasy taktov.
Stavebnรฝ รบsek Erstfeld, ktorรฝ je dlhรฝ 7ย 400ย m, je najsevernejลกou ฤasลฅou รบpรคtnรฉho tunela Gotthard. Jednoprรบdovรฉ tunelovรฉ rรบry sa razia tunelovรฝmi vrtnรฝmi sรบpravami, prรญpadne je razenie ฤiastoฤne doplnenรฉ trhacรญmi prรกcami sย nรกslednรฝm vyhotovenรญm stien tunela zย monolitickรฉho betรณnu. Momentรกlne prebieha razenie dvoch dodatoฤnรฝch tunelovรฝch rรบr, kaลพdรก mรก dฤบลพku 400ย m. Tieto vetvenia sรบ dรดleลพitou predinvestรญciou, aby sa vย budรบcnosti mohol tunel predฤบลพiลฅ smerom na sever. Vetvenia tak zabezpeฤia optimรกlne predpoklady na stavbu bez preruลกenia prevรกdzky existujรบcich tunelovรฝch rรบr.
Flexibilnรฉ prispรดsobenie debniaceho systรฉmu
Obidva rozvetvenรฉ stavebnรฉ objekty sรบ charakteristickรฉ znaฤnou zmenou prierezu, aย to od ลกรญrky 5,72ย m aย vรฝลกky 7,92ย m vย prvom betรณnovacom zรกbere aลพ na ลกรญrku 17,65ย m aย vรฝลกku 10,40ย m vย poslednom betรณnovacom zรกbere. Keฤลพe stavebnรฉ prรกce zaฤali vย mieste najvรคฤลกieho prierezu aย pokraฤovali smerom kย najmenลกiemu prierezu, musel sa Doka-debniaci vozรญk vย kaลพdom zย 37 betรณnovacรญch zรกberoch zmenลกiลฅ aย prispรดsobiลฅ sa tak zakaลพdรฝm novรฉmu prierezu. Aby sa pritom splnili poลพiadavky investora tรฝkajรบce sa krรกtkych ฤasov taktov, jednoduchรฉho priebehu zadebnenia aย oddebnenia, ako aj hospodรกrne optimalizovanรฉho postupu vรฝstavby, naprojektovali Doka-tunelovรญ ลกpecialisti plnohydraulickรฝ tunelovรฝ debniaci vozรญk, ktorรฝ je nastavenรฝ na poลพiadavky ลกpecifickรฉ pre projekt, aย napriek tomu pozostรกva zย viac ako 75 percent zย prenajรญmateฤพnรฝch systรฉmovรฝch komponentov.
Opornรฉ ฤasti ostenia oboch vetvenรฝch stavebnรฝch objektov boli predmontovanรฉ zย panelov nosnรญkovรฉho debnenia Top 50 aย opornรฝch kรดz, ลกpeciรกlne konลกtruovanรฝch na tento projekt. Tรกto konลกtrukcia, projektovanรก ลกvajฤiarskym generรกlnym zรกstupcom Holzco-Doka, sa vyznaฤuje ลกtรญhlou konลกtrukciou aย umoลพลuje tak neobmedzenรบ dopravu prevรกdzkovej ลพeleznice.
Panely nosnรญkovรฉho debnenia Top 50 sรบ podopieranรฉ vysokoรบnosnรฝmi vzperami. Na jednoduchรฉ aย praktickรฉ prispรดsobenie debnenia na rozliฤnรฉ ลกรญrky prierezov sa veฤพkoploลกnรฉ debniace polovice posรบvajรบ po รบsekoch pomocou vรฝkonnรฉho hydraulickรฉho cylindra smerom dovnรบtra. Nadbytoฤnรฉ debniace segmenty sa vย dรดsledku toho odmontujรบ aย debnenie na klenbe sa presne uzavrie. Vฤaka tomuto premyslenรฉmu rieลกeniu je vย kaลพdom betรณnovacom zรกbere zabezpeฤenรฝ plynulรฝ aย riadenรฝ priebeh prรกc. Po dvanรกstom (vรฝchodnรก rรบra), respektรญve po ลกtrnรกstom betรณnovacom zรกbere (zรกpadnรก rรบra) je nevyhnutnรฉ zย dรดvodu zรบลพenia prierezu odobraลฅ dva rady podpier nosnej konลกtrukcie aย vymeniลฅ klenbovรฉ debnenie.
Podpernรฝ systรฉm
Doka-podpernรฝ systรฉm SL-1, dimenzovanรฝ na vysokรฉ zaลฅaลพenia, slรบลพi ako vysokoรบnosnรก spodnรก konลกtrukcia na debnenie klenby aย pozostรกva zย dvoch ฤastรญ. Na zรกklade veฤพkej ลกรญrky prierezov je debniaci vozรญk postavenรฝ vย prvรฝch 12 betรณnovacรญch zรกberoch so ลกiestimi radmi podpier aย disponuje otvormi na prejazd prevรกdzkovej ลพeleznice aย zvyลกnej dopravy na stavbe. Debniaci vozรญk je oznaฤenรฝ znaฤkou CE aย na zaistenie vysokej bezpeฤnosti pri prรกci je vybavenรฝ ploลกinami uzavretรฝmi zo vลกetkรฝch strรกn na vลกetkรฝch pracovnรฝch รบrovniach aย integrovanรฝmi ochrannรฝmi koลกmi na vลกetkรฝch vรฝstupoch.
Plnoautomatickรฝ priebeh debnenia
Celkovรฝ priebeh zadebnenia aย oddebnenia, spรบลกลฅanie aย presuny veฤพkorozmernรฝch debniacich vozรญkov sa realizuje plnoautomaticky pomocou 16 vรฝkonnรฝch hydraulickรฝch cylindrov, aย to len stlaฤenรญm tlaฤidla. Tak sa presunie viac ako 170 ton nosnej konลกtrukcie aย debnenia presne aย rรฝchlo do ฤalลกieho betรณnovacieho zรกberu. Pre veฤพkรบ vlastnรบ hmotnosลฅ boli nasadenรฉ obzvlรกลกลฅ รบnosnรฉ pojazdnรฉ mechanizmy pohรกลanรฉ ลกtyrmi vysokovรฝkonnรฝmi hydraulickรฝmi motormi, ลกpeciรกlne vyvinutรฉ na tento projekt. Vย porovnanรญ so zvyฤajne nasadzovanรฝm poฤtom hydraulickรฝch cylindrov pri tradiฤnรฝch debniacich vozรญkoch je vย tomto prรญpade na zdvรญhanie aย spรบลกลฅanie nasadenรฝ dvojnรกsobnรฝ poฤet cylindrov.
Pri realizรกcii opornรฝch ฤastรญ ostenia aย prรญstropia (kaloty) sa museli dodatoฤne zohฤพadniลฅ tri geometricky nรกroฤnรฉ vรฝklenky. Na tieto vรฝklenky sa vย 3D modeli naprojektovalo debnenie, ktorรฉ sa na mieru vyhotovilo aย predmontovalo vย Doka-servise predmontรกลพe debnenia.
Obidva stavebnรฉ รบseky sa nachรกdzajรบ pribliลพne 4 km za severnรฝm hlavnรฝm vstupom aย sรบ dostupnรฉ vรฝluฤne prevรกdzkovou ลพeleznicou. Na zรกklade obmedzenรฝch priestorovรฝch podmienok sa nosnรก konลกtrukcia aย klenbovรฉ debnenie museli dopraviลฅ po ich jednotlivรฝch ฤastiach kย stavebnรฝm รบsekom, kde sa postavili aย zmontovali vย extrรฉmne zรบลพenรฝch priestorovรฝch podmienkach.
TEXT: Ing. Martina Mikloลกovรก
(preklad zย nemeckรฉho Doka-originรกlu)
FOTO: Doka
Martina Mikloลกovรก je marketingovรก manaลพรฉrka vย spoloฤnosti Doka Slovakia, Debniaca technika, s.ย r.ย o..
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.
–>–>