tunel gotthard
Galรฉria(6)

Tunel Gotthard

Partneri sekcie:

Dvojrรบrovรฝ รบpรคtnรฝ tunel Gotthard vo ล vajฤiarsku sย dฤบลพkou 57 km je nielen najdlhลกรญm ลพelezniฤnรฝm tunelom na svete, ale vzhฤพadom na zloลพitรฉ geologickรฉ podmienky aj priekopnรญckym dielom vย oblasti banรญctva.

03 doka big image
01 doka big image
tunel gotthard plnohydraulicky zadebneny komplexny prierez 5516 big image
05 doka big image
04 doka big image
Gigantickรฝ projekt ลพeleznice โ€“ novรก trasa cez alpskรฝ masรญv sย troma zรกkladnรฝmi tunelmi โ€“ bude zรกkladom novej ลพelezniฤnej trate medzi Zรผrichom aย Milรกnom. Tunel prechรกdza skalnรฝmi รบtvarmi masรญvu Aar aย Gotthard vysokรฝmi viac ako 2 500 m aย je rozdelenรฝ na pรคลฅ ฤiastkovรฝch zรกberov: Erstfeld (7,4 km), Amsteg (11,4 km), Sedrun (6,8 km), Faido (14,6 km) aย Bodio (16,6 km). Firma Alp Transit Gotthard AG poverila realizรกciou dvoch severnรฝch stavebnรฝch รบsekov Amsteg aย Erstfeld sย celkovou dฤบลพkou 19 km konzorcium AGN, pozostรกvajรบce zย firiem Strabag AG Tunnelbau Schweiz aย Strabag AG Spittal/Drau.

tunely,tunel

Nasadenรฉ tunelovรฉ debnenie
Na vyhotovenie vnรบtornรฉho debnenia dvoch rozvetvenรฝch stavebnรฝch objektov vย รบseku Erstfeld je trvalo nasadenรฝ plnohydraulickรฝ aย flexibilne prispรดsobiteฤพnรฝ Doka-tunelovรฝ debniaci vozรญk. Tรฝm konzorcium AGN dosiahne aj napriek znaฤnรฉmu zรบลพeniu prierezu extrรฉmne krรกtke ฤasy taktov.

Stavebnรฝ รบsek Erstfeld, ktorรฝ je dlhรฝ 7ย 400ย m, je najsevernejลกou ฤasลฅou รบpรคtnรฉho tunela Gotthard. Jednoprรบdovรฉ tunelovรฉ rรบry sa razia tunelovรฝmi vrtnรฝmi sรบpravami, prรญpadne je razenie ฤiastoฤne doplnenรฉ trhacรญmi prรกcami sย nรกslednรฝm vyhotovenรญm stien tunela zย monolitickรฉho betรณnu. Momentรกlne prebieha razenie dvoch dodatoฤnรฝch tunelovรฝch rรบr, kaลพdรก mรก dฤบลพku 400ย m. Tieto vetvenia sรบ dรดleลพitou predinvestรญciou, aby sa vย budรบcnosti mohol tunel predฤบลพiลฅ smerom na sever. Vetvenia tak zabezpeฤia optimรกlne predpoklady na stavbu bez preruลกenia prevรกdzky existujรบcich tunelovรฝch rรบr.

tunely,tunelFlexibilnรฉ prispรดsobenie debniaceho systรฉmu
Obidva rozvetvenรฉ stavebnรฉ objekty sรบ charakteristickรฉ znaฤnou zmenou prierezu, aย to od ลกรญrky 5,72ย m aย vรฝลกky 7,92ย m vย prvom betรณnovacom zรกbere aลพ na ลกรญrku 17,65ย m aย vรฝลกku 10,40ย m vย poslednom betรณnovacom zรกbere. Keฤลพe stavebnรฉ prรกce zaฤali vย mieste najvรคฤลกieho prierezu aย pokraฤovali smerom kย najmenลกiemu prierezu, musel sa Doka-debniaci vozรญk vย kaลพdom zย 37 betรณnovacรญch zรกberoch zmenลกiลฅ aย prispรดsobiลฅ sa tak zakaลพdรฝm novรฉmu prierezu. Aby sa pritom splnili poลพiadavky investora tรฝkajรบce sa krรกtkych ฤasov taktov, jednoduchรฉho priebehu zadebnenia aย oddebnenia, ako aj hospodรกrne optimalizovanรฉho postupu vรฝstavby, naprojektovali Doka-tunelovรญ ลกpecialisti plnohydraulickรฝ tunelovรฝ debniaci vozรญk, ktorรฝ je nastavenรฝ na poลพiadavky ลกpecifickรฉ pre projekt, aย napriek tomu pozostรกva zย viac ako 75 percent zย prenajรญmateฤพnรฝch systรฉmovรฝch komponentov.

Opornรฉ ฤasti ostenia oboch vetvenรฝch stavebnรฝch objektov boli predmontovanรฉ zย panelov nosnรญkovรฉho debnenia Top 50 aย opornรฝch kรดz, ลกpeciรกlne konลกtruovanรฝch na tento projekt. Tรกto konลกtrukcia, projektovanรก ลกvajฤiarskym generรกlnym zรกstupcom Holzco-Doka, sa vyznaฤuje ลกtรญhlou konลกtrukciou aย umoลพลˆuje tak neobmedzenรบ dopravu prevรกdzkovej ลพeleznice.

Panely nosnรญkovรฉho debnenia Top 50 sรบ podopieranรฉ vysokoรบnosnรฝmi vzperami. Na jednoduchรฉ aย praktickรฉ prispรดsobenie debnenia na rozliฤnรฉ ลกรญrky prierezov sa veฤพkoploลกnรฉ debniace polovice posรบvajรบ po รบsekoch pomocou vรฝkonnรฉho hydraulickรฉho cylindra smerom dovnรบtra. Nadbytoฤnรฉ debniace segmenty sa vย dรดsledku toho odmontujรบ aย debnenie na klenbe sa presne uzavrie. Vฤaka tomuto premyslenรฉmu rieลกeniu je vย kaลพdom betรณnovacom zรกbere zabezpeฤenรฝ plynulรฝ aย riadenรฝ priebeh prรกc. Po dvanรกstom (vรฝchodnรก rรบra), respektรญve po ลกtrnรกstom betรณnovacom zรกbere (zรกpadnรก rรบra) je nevyhnutnรฉ zย dรดvodu zรบลพenia prierezu odobraลฅ dva rady podpier nosnej konลกtrukcie aย vymeniลฅ klenbovรฉ debnenie.

tunely,tunelPodpernรฝ systรฉm
Doka-podpernรฝ systรฉm SL-1, dimenzovanรฝ na vysokรฉ zaลฅaลพenia, slรบลพi ako vysokoรบnosnรก spodnรก konลกtrukcia na debnenie klenby aย pozostรกva zย dvoch ฤastรญ. Na zรกklade veฤพkej ลกรญrky prierezov je debniaci vozรญk postavenรฝ vย prvรฝch 12 betรณnovacรญch zรกberoch so ลกiestimi radmi podpier aย disponuje otvormi na prejazd prevรกdzkovej ลพeleznice aย zvyลกnej dopravy na stavbe. Debniaci vozรญk je oznaฤenรฝ znaฤkou CE aย na zaistenie vysokej bezpeฤnosti pri prรกci je vybavenรฝ ploลกinami uzavretรฝmi zo vลกetkรฝch strรกn na vลกetkรฝch pracovnรฝch รบrovniach aย integrovanรฝmi ochrannรฝmi koลกmi na vลกetkรฝch vรฝstupoch.

Plnoautomatickรฝ priebeh debnenia
Celkovรฝ priebeh zadebnenia aย oddebnenia, spรบลกลฅanie aย presuny veฤพkorozmernรฝch debniacich vozรญkov sa realizuje plnoautomaticky pomocou 16 vรฝkonnรฝch hydraulickรฝch cylindrov, aย to len stlaฤenรญm tlaฤidla. Tak sa presunie viac ako 170 ton nosnej konลกtrukcie aย debnenia presne aย rรฝchlo do ฤalลกieho betรณnovacieho zรกberu. Pre veฤพkรบ vlastnรบ hmotnosลฅ boli nasadenรฉ obzvlรกลกลฅ รบnosnรฉ pojazdnรฉ mechanizmy pohรกลˆanรฉ ลกtyrmi vysokovรฝkonnรฝmi hydraulickรฝmi motormi, ลกpeciรกlne vyvinutรฉ na tento projekt. Vย porovnanรญ so zvyฤajne nasadzovanรฝm poฤtom hydraulickรฝch cylindrov pri tradiฤnรฝch debniacich vozรญkoch je vย tomto prรญpade na zdvรญhanie aย spรบลกลฅanie nasadenรฝ dvojnรกsobnรฝ poฤet cylindrov.

Pri realizรกcii opornรฝch ฤastรญ ostenia aย prรญstropia (kaloty) sa museli dodatoฤne zohฤพadniลฅ tri geometricky nรกroฤnรฉ vรฝklenky. Na tieto vรฝklenky sa vย 3D modeli naprojektovalo debnenie, ktorรฉ sa na mieru vyhotovilo aย predmontovalo vย Doka-servise predmontรกลพe debnenia.

Obidva stavebnรฉ รบseky sa nachรกdzajรบ pribliลพne 4 km za severnรฝm hlavnรฝm vstupom aย sรบ dostupnรฉ vรฝluฤne prevรกdzkovou ลพeleznicou. Na zรกklade obmedzenรฝch priestorovรฝch podmienok sa nosnรก konลกtrukcia aย klenbovรฉ debnenie museli dopraviลฅ po ich jednotlivรฝch ฤastiach kย stavebnรฝm รบsekom, kde sa postavili aย zmontovali vย extrรฉmne zรบลพenรฝch priestorovรฝch podmienkach.

TEXT: Ing. Martina Mikloลกovรก
(preklad zย nemeckรฉho Doka-originรกlu)
FOTO: Doka

Martina Mikloลกovรก je marketingovรก manaลพรฉrka vย spoloฤnosti Doka Slovakia, Debniaca technika, s.ย r.ย o..

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

–>–>

Najฤรญtanejลกie