Tunel Horelica
Vย rรกmci pokraฤujรบcej prรญpravy aย vรฝstavby diaฤพniฤnej siete na Slovensku bola vypracovanรก dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie aย stavebnรฝ zรกmer diaฤพnice D3 Oลกฤadnica โ ฤadca, Bukov. Na uvedenom รบseku sa nachรกdza aj tunel Horelica. Od roku 2004 je vย prevรกdzke ฤพavรก tunelovรก rรบra sย dฤบลพkou 600 m sย obojsmernou premรกvkou aย postrannou รบnikovou ลกtรดlลou. Po dokonฤenรญ vรฝstavby pravej tunelovej rรบry sa tunel bude prevรกdzkovaลฅ ako dvojrรบrovรฝ tunel vย extravilรกne, sย jednosmernou premรกvkou sย maximรกlnou dovolenou rรฝchlosลฅou 80 km/h.
Dokumentรกciu na รบzemnรฉ rozhodnutie aย stavebnรฝ zรกmer navrhovanรฉho รบseku diaฤพnice D3 Oลกฤadnica โ ฤadca, Bukov vypracovalo zdruลพenie firiem Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., R โ Project, s. r. o., aย Proma, s. r. o. รsek je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลกtรกtna hranica SR/PR,ktorรฝ mรก zabezpeฤiลฅ dopravnรฉ prepojenie hlavnรฉho mesta aย juhozรกpadnรฝch oblastรญ Slovenska sย Kysucami aย nadvรคzne sย Poฤพskou republikou. Zรกroveล sa dosiahne plynulejลกie, rรฝchlejลกie aย bezpeฤnejลกie prepojenie dvoch najvรคฤลกรญch kysuckรฝch priemyselnรฝch centier โ okresnรฝch sรญdel Kysuckรฉ Novรฉ Mesto aย ฤadca sย krajskรฝm mestom ลฝilina, ฤรญm sa celkovo zlepลกia dopravno-prevรกdzkovรฉ podmienky na tranzitnรบ dopravu na tomto pre Slovensko dรดleลพitom ลฅahu vย smere sever โ juh. Po dobudovanรญ na plnรฝ profil bude diaฤพnica aj sรบฤasลฅou medzinรกrodnej eurรณpskej cesty E 75, ktorรก spรกja oblasti severnรฉho Poฤพska (Baltickรฉ more) sย juลพnรฝmi oblasลฅami Grรฉcka (Stredozemnรฉ aย Egejskรฉ more).
Zย hฤพadiska รบzemnรฉho nรกvrhu bola trasa pravรฉho pรกsu diaฤพnice jednoznaฤne predurฤenรก podmienkou sรบbehu sย existujรบcou cestou I/11 sย potrebnรฝmi vรฝลกkovรฝmi รบpravami nivelety zย dรดvodu konfigurรกcie terรฉnu aย existujรบcej ฤพavej tunelovej rรบry tunela Horelica. Zaฤiatok tohto รบseku bol definovanรฝ predchรกdzajรบcim รบsekom D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ Oลกฤadnica vย km 33,016 aย koniec รบseku vย km 37,020 bol definovanรฝ zaฤiatkom รบseku D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec. Celkovรก dฤบลพka รบseku diaฤพnice D3 Oลกฤadnica โ ฤadca, Bukov je 4 003,964 m.
Trasa navrhovanรฉho 2. profilu diaฤพnice D3 prechรกdza vย sรบbehu sย existujรบcou cestou I/11 cez ฤlenitรฝ reliรฉf sย pomerne veฤพkรฝmi terรฉnnymi prekรกลพkami, ktorรฉ sรบ prekonรกvanรฉ viacerรฝmi opornรฝmi mรบrmi aย tunelom Horelica (obr. 1). Pri nรกvrhu postupu vรฝstavby pravej rรบry tunela Horelica za plnej prevรกdzky existujรบcich ฤastรญ tunela bol potrebnรฝ osobitรฝ prรญstup kย zaisteniu bezpeฤnosti pouลพรญvateฤพov prevรกdzkovanej tunelovej rรบry. Zvรฝลกenรฉ nรกroky sa klรกdli najmรค na zabezpeฤenie bezproblรฉmovรฉho รบniku osรดb vย prรญpade vzniku zรกvaลพnรฉho incidentu aย nehody vย prevรกdzkovanej tunelovej rรบre. Pretoลพe na Slovensku nie sรบ zatiaฤพ sย takouto realizรกciou stavby skรบsenosti, stรกla pred projektantom Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., nรกroฤnรก รบloha uลพ vย rรกmci vypracovania projektovej dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie navrhnรบลฅ vhodnรฝ postup razenia pravej tunelovej rรบry.
Obr. 1ย Tunel Horelica โ portรกl ฤadca (existujรบci stav โ vฤพavo, stav po dostavbe pravej tunelovej rรบry โ vpravo)
Vplyv razenia pravej rรบry na bezpeฤnosลฅ vย existujรบcej tunelovej rรบre
Razenie pravej tunelovej rรบry bezprostredne nezvyลกuje riziko vzniku zรกvaลพnรฉho incidentu aย nehody vย prevรกdzkovanej rรบre. Napriek tomu sa pri posudzovanรญ moลพnosti vzniku rizika poฤรญtalo sย jeho vyลกลกou pravdepodobnosลฅou ako pri ostatnรฝch tuneloch na Slovensku. Pri รบvahe boli zohฤพadnenรฉ tieto
skutoฤnosti:
- รบsek cesty I/11 Oลกฤadnica โ ฤadca, Bukov bol podฤพa hodnotenia EuroRap oznaฤenรฝ ako รบsek mimoriadne rizikovรฝ,
- stavebnรฉ rieลกenie tunela aย priฤพahlรฝch รบsekov:
โย ย ย dlhรฉ stรบpanie cesty pred portรกlmi ฤadca aj ลฝilina (+4 %, +4,43 %),
โย ย ย vรคฤลกรญ pozdฤบลพny sklon vozovky vย tunelovej rรบre (4 %),
โย ย ย menลกรญ polomer smerovรฉho oblรบka (500 m).
- dopravnรก situรกcia vย tuneli:
โย ย ย obojsmernรก premรกvka,
โย ย ย intenzita dopravy vย tuneli (priemernรก dennรก intenzita za rok 2009 bola 12 393 vozidiel/deล),
โย ย ย vyลกลกรญ podiel nรกkladnรฝch automobilov (29 %/deล).
- podnebie:
โย ย ย tunel Horelica je situovanรฝ vย chladnej klimatickej oblasti โ je tu vyลกลกรญ podiel mrazovรฝch dnรญ, ฤo umoลพลuje vznik nรกmrazy na vozovke; nepriaznivo, najmรค na dopravu vย predportรกlovรฝch รบsekoch, vplรฝva aj vyลกลกรญ roฤnรฝ รบhrn snehovรฝch zrรกลพok aย ฤastรฝ vรฝskyt hmiel.
Vลกetky opรญsanรฉ fakty zvyลกujรบ predpoklad vzniku nepriaznivej udalosti. Najnepriaznivejลกia udalosลฅ, pri ktorej treba zaistiลฅ bezpeฤnรฝ รบnik osรดb zย tunelovej rรบry aย prรญjazd zรกchrannรฝch jednotiek na nรกstupnรฉ plochy, je nehoda, vย dรดsledku ktorej nastane poลพiar vozidiel. Aj keฤ podฤพa hodnotenia CETU (Centre dโรtudes des Tunnels) je vรฝskyt nezvlรกdnutรฉho poลพiaru vย tuneli Horelica nepravdepodobnรฝ, je moลพnรฝ. Vznik poลพiaru vย tunelovej rรบre by mal fatรกlne nรกsledky. Preto je zvlรกลกลฅ potrebnรฉ vytvoriลฅ podmienky na samozรกchranu ฤพudรญ vย tuneli aย umoลพniลฅ prรญjazd zรกchrannรฝch zloลพiek na nรกstupnรฉ plochy pred portรกlmi. Samozรกchrana ฤพudรญ musรญ byลฅ zachovanรก pri razenรญ tunelovej rรบry, ako aj pri realizรกcii hydroizolรกcie aย sekundรกrneho ostenia.
Rieลกenie รบnikovรฝch ciest aย nรกstupnรฝch plรดch
Samozรกchranu ฤพudรญ vย prevรกdzkovanej tunelovej rรบre vย sรบฤasnosti zabezpeฤuje ลกesลฅ SOS kabรญn aย dve prieฤne prepojenia vo vzรกjomnej vzdialenosti 178ย m, ktorรฉ รบstia do รบnikovej ลกtรดlne. รnikovรก ลกtรดlลa vedie od portรกlu ฤadca pribliลพne do dvoch tretรญn rรบry (obr. 2). Pred oboma portรกlmi sรบ vybudovanรฉ nรกstupnรฉ plochy, na ktorรฉ sa napรกjajรบ samostatnรฉ prรญstupovรฉ komunikรกcie pre vozidlรก zรกchrannรฝch zloลพiek.
Obr. 2ย Schรฉma existujรบcej รบnikovej cesty
Obr. 3ย Umiestnenie รบnikovej ลกtรดlne vย profile pravej tunelovej rรบry
Nรกstupnรฉ plochy pred oboma portรกlmi, ako aj prรญstupovรก komunikรกcia kย portรกlu ฤadca zostanรบ razenรญm rรบry nedotknutรฉ. Razenie tunelovej rรบry obmedzรญ aย neskรดr zruลกรญ funkฤnosลฅ รบnikovej ลกtรดlne (obr. 3) aย sลฅaลพรญ prรญstup na nรกstupnรบ plochu pred portรกlom ลฝilina.
Zachovanie bezpeฤnรฉho รบniku osรดb zย prevรกdzkovanรฉho tunela
Bezpeฤnรฝ รบnik osรดb zย prevรกdzkovanรฉho tunela bude zaisลฅovaลฅ รบnikovรก cesta. Navrhovanรบ รบnikovรบ cestu vย tuneli Horelica bude tvoriลฅ doฤasnรก รบnikovรก cesta vย razenej tunelovej rรบre, nechrรกnenรก รบnikovรก cesta vย existujรบcej tunelovej rรบre aย vย sรบฤasnosti existujรบca รบnikoยญvรก ลกtรดlลa. Vรฝslednรบ รบnikovรบ cestu bude tvoriลฅ vzรกjomnรก kombinรกcia jej jednotlivรฝch ฤastรญ.
Spรดsob rieลกenia รบnikovej cesty je rozdelenรฝ do piatich krokov podฤพa toho, kde sa predpokladรก vznik incidentu (poลพiaru) aย kde bude vย tom ฤase ฤelba (tabuฤพka). Miesto vzniku poลพiaru je vย kaลพdom kroku uvaลพovanรฉ vย mieste prieฤneho prepojenia (PP) โ pred PP2, medzi PP2 aย PP1 aย za PP1.
Podobne sa rieลกi zabezpeฤenie รบnikovej cesty pri realizรกcii hydroizolรกcie aย sekundรกrneho ostenia sย tรฝm, ลพe zachovaลฅ รบnikovรบ cestu bude vย rozostavanom tuneli jednoduchลกie ako poฤas razenia.
Zabezpeฤenie รบnikovej cesty vzhฤพadom na predpokladanรฉ miesto vzniku incidentu aย polohu ฤelby
*TP 04/2006 โ Technickรฝ predpis Poลพiarna bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov
Pri nรกvrhu รบnikovej cesty (obr.ย 4) boli zohฤพadnenรฉ platnรฉ legislatรญvne predpisy. Napriek tomu nie je moลพnรฉ vลพdy dodrลพaลฅ poลพadovanรบ dฤบลพku nechrรกnenej รบnikovej cesty maximรกlne 300ย m vย zmysle TP 04/2006. Tento problรฉm sa bude rieลกiลฅ vรฝnimkou zย prรญsluลกnรฝch predpisov.
Obr. 4ย Rieลกenie รบnikovej cesty vย druhom krokuโ prestavba PP2, ฤelba je vย tesnej blรญzkosti PP2
Navrhovanรฝ postup razenia sย ohฤพadom na zachovanie bezpeฤnรฉho รบniku osรดb
Pravรก tunelovรก rรบra bude zย dรดvodu ฤo najdlhลกieho zachovania existujรบcej รบnikovej ลกtรดlne razenรก รบpadne vย celej dฤบลพke zย portรกlu ลฝilina. Bezpeฤnรฝ รบnik osรดb sa poฤas razenia nezmenรญ, aลพ kรฝm ฤelba razenej rรบry nedosiahne รบroveล รบnikovej ลกtรดlne. Po dosiahnutรญ prieฤneho prepojenia PP2 (zo strany portรกlu ลฝilina) bude vytvorenรก doฤasnรก รบnikovรก cesta cez razenรฝ tunel. Doฤasnรก รบnikovรก cesta bude รบstiลฅ na vย sรบฤasnosti uลพ existujรบcu nรกstupnรบ plochu pred portรกlom ลฝilina. Kรฝm razenie nedosiahne รบroveล prieฤneho prepojenia PP1, bude รบnikovรก cesta zabezpeฤenรก doฤasnou รบnikovou cestou tvorenou PP2 aย nรกsledne razenรฝm tunelom, ako aj รบnikovou cestou tvorenou prieฤnym prepojenรญm PP1 aย existujรบcou รบnikovou ลกtรดlลou vedรบcou na portรกl ฤadca. Keฤ ฤelba razenej rรบry dosiahne รบroveล prieฤneho prepojenia PP1, doฤasnรก รบnikovรก cesta sa bude viesลฅ len na portรกl ลฝilina, aย to cez razenรฝ tunel. Pri postupe razenia na รบrovni prvรฉho aย druhรฉho prieฤneho prepojenia aย vย ich blรญzkosti sa tie na urฤitรฝ ฤas uzavrรบ. Rovnako bude vย poลพadovanรฝch miestach uzatvorenรก existujรบca รบnikovรก ลกtรดlลa. Jej uzatvorenรญm sa zabezpeฤรญ sprรกvny smer รบniku osรดb aย vylรบฤi moลพnosลฅ prรญstupu nepovolanรฝch osรดb na ฤelbu razenej tunelovej rรบry.
Funkฤnosลฅ doฤasnej รบnikovej cesty musรญ byลฅ vย razenej rรบre, ako aj pred razenรฝm portรกlom zachovanรก poฤas celej vรฝstavby. Odporรบฤanรก ลกรญrka doฤasnej รบnikovej cesty mรก maลฅ prierez sย vรฝลกkou vย podzemรญ najmenej 1,8ย m, na povrchu 2,1ย m aย so ลกรญrkou najmenej 1,65ย m. Doฤasnรก รบnikovรก cesta musรญ byลฅ osvetlenรก, musรญ vย nej byลฅ oznaฤenรฝ smer รบniku osรดb, aย ak si to vyลพiada havarijnรฝ plรกn, je nevyhnutnรฉ udaลฅ vย nej aj vzdialenosti. Organizรกcia prรกc vย tuneli sa musรญ podriadiลฅ zachovaniu funkฤnosti doฤasnej รบnikovej cesty poฤas celej doby vรฝstavby.
Poฤas uzavretia niektorรฉho prieฤneho prepojenia, aลพ kรฝm nebudรบ spriechodnenรฉ, treba znรญลพiลฅ na minimum pravdepodobnosลฅ zรกvaลพnรฉho incidentu. Preto sa ako primรกrne opatrenie vย ฤase razenia vย blรญzkosti napojenรญ prieฤnych prepojenรญ na sรบฤasnรบ รบnikovรบ ลกtรดlลu navrhuje vย prevรกdzkovanej tunelovej rรบre zabezpeฤiลฅ jednosmernรบ alebo obojsmernรบ cyklickรบ premรกvku. Toto dopravnรฉ obmedzenie bude trvaลฅ niekoฤพko dnรญ. Ich poฤet sa bliลพลกie urฤรญ na zรกklade geologickรฝch podmienok aย zvolenรฉho spรดsobu razenia.
Pri vzniku poลพiaru vย prevรกdzkovanej rรบre bude nevyhnutnรฉ okamลพite preruลกiลฅ prรกce vย tuneli. Aj pri nehode so zranenรญm mรดลพe veliteฤพ zรกsahu รบplne alebo ฤiastoฤnรฉ zastaviลฅ prรกce vย tuneli.
Spรดsob vetrania doฤasnej รบnikovej cesty
Ako problematickรฉ sa javรญ vetranie doฤasnej รบnikovej cesty. Pri razenรญ od portรกlu ลฝilina aลพ po prieฤne prepojenie PP2 bude vetranie vย existujรบcej รบnikovej ลกtรดlni zabezpeฤovaลฅ sรบฤasnรฝ systรฉm vetrania. Keฤ razenie postรบpi do oblasti medzi prieฤnymi prepojeniami, sรบฤasnรฝ systรฉm vetrania bude zabezpeฤovaลฅ len vetranie รบnikovej cesty od portรกlu ฤadca po druhรฉ prieฤne prepojenie. Vย poslednej fรกze razenia, keฤ sa ฤelba posunie za druhรฉ prieฤne prepojenie, bude sรบฤasnรฉ vetranie รบnikovej ลกtรดlne nefunkฤnรฉ. Vetranie doฤasnej รบnikovej cesty bude zabezpeฤovaลฅ axiรกlny ventilรกtor sย lutnovรฝm ลฅahom, ktorรฝ bude zabezpeฤovaลฅ aj stavebnรฉ vetranie. Pri vetranรญ doฤasnej รบnikovej cesty sa poลพaduje prรญvod ฤerstvรฉho vzduchu proti smeru รบniku osรดb, ฤo vย prรญpade prรญvodu vzduchu na ฤelbu poฤas razenia vyลพaduje รบpravu lutnovรฉho ลฅahu. Potrebnรฝ objemovรฝ prietok ฤerstvรฝch vetrov sa stanovรญ na zรกklade tรฝchto podmienok:
- pozdฤบลพny sklon razenej tunelovej rรบry,
- prieฤny rez,
- nรกvrh zostavy rozhodujรบcich strojov,
- maximรกlne mnoลพstvo nรกloลพe uvaลพovanej na jeden odpal,
- minimรกlne pozdฤบลพne prรบdenie stanovenรฉ pre รบnikovรฉ chodby (naprรญklad podฤพa Astra 13 002).
Predpokladรก sa vetranie fรบkacie. Vetracie zariadenie bude pozostรกvaลฅ zย axiรกlneho ventilรกtora umiestnenรฉho na povrchu vย predportรกlรญ aย zย pevnรฉho flexibilnรฉho nevystuลพenรฉho lutnovรฉho ลฅahu. Pri stanovenรญ potrebnรฉho mnoลพstva vetrov sa bude vychรกdzaลฅ zย poลพiadavky zloลพenia banskรฝch vetrov:
- kyslรญk O2 minimรกlne 20 % objemu vย banskom ovzduลกรญ,
- oxid uhoฤพnatรฝ CO nesmie prekroฤiลฅ 0,003 %,
- oxid uhliฤitรฝ CO2 nesmie prekroฤiลฅ 1,0 %,
- oxidy dusรญka NO + NO2 nesmรบ prekroฤiลฅ 0,00076 %,
- sรญrovodรญk H2S nesmie prekroฤiลฅ 0,00072 %.
ล kodliviny vznikajรบ predovลกetkรฝm zย pouลพiยญtia trhavรญn, striekania betรณnu aย prevรกdzky mechanizmov. Pri stanovenรญ exhalรกcie oxidu uhliฤitรฉho sa okrem najvyลกลกieho poฤtu pracovnรญkov na pracovisku aย pouลพitรฝch strojnรฝch zariadenรญ zapoฤรญta aj objem oxidu uhliยญฤitรฉho, ktorรฝ vyvinie predpokladanรฝ poฤet unikajรบcich ฤพudรญ.
Zรกver
Vo vลกetkรฝch fรกzach vรฝstavby pravej tunelovej rรบry musรญ byลฅ zaistenรฉ trvalรฉ aย kontinuรกlne komunikaฤnรฉ spojenie stavby sย prevรกdzkou tunela. Pred zaฤatรญm samotnรฉho razenia bude nevyhnutnรฉ vypracovaลฅ podrobnรฉ rieลกenie nรบdzovรฝch situรกciรญ, vย ktorรฝch bude potrebnรฉ vย krajnom prรญpade odkloniลฅ dopravu na obchรกdzkovรบ komunikรกcu I/11, vedรบcu centrom mesta ฤadca. Poฤas razenia pravej tunelovej rรบry mรก vย prรญpade poลพiaru รบnik vodiฤov jednoznaฤnรบ prioritu. Tomuto scenรกru bude podriadenรก organizรกcia prรกc na stavenisku.
Vฤaka tomu, ลพe projektant DรR aย DSZ sa uลพ na tomto stupni projektovej dokumentรกcie tak podrobne venoval postupu vรฝstavby druhej tunelovej rรบry tunela Horelica, ktorรฝ je dominantnรฝm objektom na predmetnom รบseku diaฤพnice D3, sa projektant DSP, ako aj obstarรกvateฤพ vyhnรบ prekvapeniam, ktorรฉ by mohli pรดvodnรฉ rieลกenia podstatne zmeniลฅ aย urobiลฅ ich nรกroฤnejลกรญmi nielen stavebne, ale aj finanฤne.
TEXT: Ing. Iveta ล naukovรก, PhD., Ing. Martin Bakoลก, PhD.
Iveta ล naukovรก je vedรบca strediska projekcie ลฝilina aย vedรบca oddelenia tunelov aย podzemnรฝch stavieb spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Martin Bakoลก je konateฤพ aย generรกlny riaditeฤพ spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.