tunel horelica
Galรฉria(8)

Tunel Horelica

Partneri sekcie:

Vย rรกmci pokraฤujรบcej prรญpravy aย vรฝstavby diaฤพniฤnej siete na Slovensku bola vypracovanรก dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie aย stavebnรฝ zรกmer diaฤพnice D3 Oลกฤadnica โ€“ ฤŒadca, Bukov. Na uvedenom รบseku sa nachรกdza aj tunel Horelica. Od roku 2004 je vย prevรกdzke ฤพavรก tunelovรก rรบra sย dฤบลพkou 600 m sย obojsmernou premรกvkou aย postrannou รบnikovou ลกtรดlลˆou. Po dokonฤenรญ vรฝstavby pravej tunelovej rรบry sa tunel bude prevรกdzkovaลฅ ako dvojrรบrovรฝ tunel vย extravilรกne, sย jednosmernou premรกvkou sย maximรกlnou dovolenou rรฝchlosลฅou 80 km/h.

01b amberg big image
04 amberg new blue big image
04 amberg big image
03 amberg new big image
02 amberg big image
02 amberg new big image
tunel horelica 6140 big image
Dokumentรกciu na รบzemnรฉ rozhodnutie aย stavebnรฝ zรกmer navrhovanรฉho รบseku diaฤพnice D3 Oลกฤadnica โ€“ ฤŒadca, Bukov vypracovalo zdruลพenie firiem Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., R โ€“ Project, s. r. o., aย Proma, s. r. o. รšsek je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ ลกtรกtna hranica SR/PR,
ktorรฝ mรก zabezpeฤiลฅ dopravnรฉ prepojenie hlavnรฉho mesta aย juhozรกpadnรฝch oblastรญ Slovenska sย Kysucami aย nadvรคzne sย Poฤพskou republikou. Zรกroveลˆ sa dosiahne plynulejลกie, rรฝchlejลกie aย bezpeฤnejลกie prepojenie dvoch najvรคฤลกรญch kysuckรฝch priemyselnรฝch centier โ€“ okresnรฝch sรญdel Kysuckรฉ Novรฉ Mesto aย ฤŒadca sย krajskรฝm mestom ลฝilina, ฤรญm sa celkovo zlepลกia dopravno-prevรกdzkovรฉ podmienky na tranzitnรบ dopravu na tomto pre Slovensko dรดleลพitom ลฅahu vย smere sever โ€“ juh. Po dobudovanรญ na plnรฝ profil bude diaฤพnica aj sรบฤasลฅou medzinรกrodnej eurรณpskej cesty E 75, ktorรก spรกja oblasti severnรฉho Poฤพska (Baltickรฉ more) sย juลพnรฝmi oblasลฅami Grรฉcka (Stredozemnรฉ aย Egejskรฉ more).

Zย hฤพadiska รบzemnรฉho nรกvrhu bola trasa pravรฉho pรกsu diaฤพnice jednoznaฤne predurฤenรก podmienkou sรบbehu sย existujรบcou cestou I/11 sย potrebnรฝmi vรฝลกkovรฝmi รบpravami nivelety zย dรดvodu konfigurรกcie terรฉnu aย existujรบcej ฤพavej tunelovej rรบry tunela Horelica. Zaฤiatok tohto รบseku bol definovanรฝ predchรกdzajรบcim รบsekom D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica vย km 33,016 aย koniec รบseku vย km 37,020 bol definovanรฝ zaฤiatkom รบseku D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec. Celkovรก dฤบลพka รบseku diaฤพnice D3 Oลกฤadnica โ€“ ฤŒadca, Bukov je 4 003,964 m.

Trasa navrhovanรฉho 2. profilu diaฤพnice D3 prechรกdza vย sรบbehu sย existujรบcou cestou I/11 cez ฤlenitรฝ reliรฉf sย pomerne veฤพkรฝmi terรฉnnymi prekรกลพkami, ktorรฉ sรบ prekonรกvanรฉ viacerรฝmi opornรฝmi mรบrmi aย tunelom Horelica (obr. 1). Pri nรกvrhu postupu vรฝstavby pravej rรบry tunela Horelica za plnej prevรกdzky existujรบcich ฤastรญ tunela bol potrebnรฝ osobitรฝ prรญstup kย zaisteniu bezpeฤnosti pouลพรญvateฤพov prevรกdzkovanej tunelovej rรบry. Zvรฝลกenรฉ nรกroky sa klรกdli najmรค na zabezpeฤenie bezproblรฉmovรฉho รบniku osรดb vย prรญpade vzniku zรกvaลพnรฉho incidentu aย nehody vย prevรกdzkovanej tunelovej rรบre. Pretoลพe na Slovensku nie sรบ zatiaฤพ sย takouto realizรกciou stavby skรบsenosti, stรกla pred projektantom Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., nรกroฤnรก รบloha uลพ vย rรกmci vypracovania projektovej dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie navrhnรบลฅ vhodnรฝ postup razenia pravej tunelovej rรบry.


Obr. 1ย  Tunel Horelica โ€“ portรกl ฤŒadca (existujรบci stav โ€“ vฤพavo, stav po dostavbe pravej tunelovej rรบry โ€“ vpravo)

Vplyv razenia pravej rรบry na bezpeฤnosลฅ vย existujรบcej tunelovej rรบre
Razenie pravej tunelovej rรบry bezprostredne nezvyลกuje riziko vzniku zรกvaลพnรฉho incidentu aย nehody vย prevรกdzkovanej rรบre. Napriek tomu sa pri posudzovanรญ moลพnosti vzniku rizika poฤรญtalo sย jeho vyลกลกou pravdepodobnosลฅou ako pri ostatnรฝch tuneloch na Slovensku. Pri รบvahe boli zohฤพadnenรฉ tieto
skutoฤnosti:

  • รบsek cesty I/11 Oลกฤadnica โ€“ ฤŒadca, Bukov bol podฤพa hodnotenia EuroRap oznaฤenรฝ ako รบsek mimoriadne rizikovรฝ,
  • stavebnรฉ rieลกenie tunela aย priฤพahlรฝch รบsekov:

โ€“ย ย ย  dlhรฉ stรบpanie cesty pred portรกlmi ฤŒadca aj ลฝilina (+4 %, +4,43 %),
โ€“ย ย ย  vรคฤลกรญ pozdฤบลพny sklon vozovky vย tunelovej rรบre (4 %),
โ€“ย ย ย  menลกรญ polomer smerovรฉho oblรบka (500 m).

  • dopravnรก situรกcia vย tuneli:

โ€“ย ย ย  obojsmernรก premรกvka,
โ€“ย ย ย  intenzita dopravy vย tuneli (priemernรก dennรก intenzita za rok 2009 bola 12 393 vozidiel/deลˆ),
โ€“ย ย ย  vyลกลกรญ podiel nรกkladnรฝch automobilov (29 %/deลˆ).

  • podnebie:

โ€“ย ย ย  tunel Horelica je situovanรฝ vย chladnej klimatickej oblasti โ€“ je tu vyลกลกรญ podiel mrazovรฝch dnรญ, ฤo umoลพลˆuje vznik nรกmrazy na vozovke; nepriaznivo, najmรค na dopravu vย predportรกlovรฝch รบsekoch, vplรฝva aj vyลกลกรญ roฤnรฝ รบhrn snehovรฝch zrรกลพok aย ฤastรฝ vรฝskyt hmiel.

Vลกetky opรญsanรฉ fakty zvyลกujรบ predpoklad vzniku nepriaznivej udalosti. Najnepriaznivejลกia udalosลฅ, pri ktorej treba zaistiลฅ bezpeฤnรฝ รบnik osรดb zย tunelovej rรบry aย prรญjazd zรกchrannรฝch jednotiek na nรกstupnรฉ plochy, je nehoda, vย dรดsledku ktorej nastane poลพiar vozidiel. Aj keฤ podฤพa hodnotenia CETU (Centre dโ€™ร‰tudes des Tunnels) je vรฝskyt nezvlรกdnutรฉho poลพiaru vย tuneli Horelica nepravdepodobnรฝ, je moลพnรฝ. Vznik poลพiaru vย tunelovej rรบre by mal fatรกlne nรกsledky. Preto je zvlรกลกลฅ potrebnรฉ vytvoriลฅ podmienky na samozรกchranu ฤพudรญ vย tuneli aย umoลพniลฅ prรญjazd zรกchrannรฝch zloลพiek na nรกstupnรฉ plochy pred portรกlmi. Samozรกchrana ฤพudรญ musรญ byลฅ zachovanรก pri razenรญ tunelovej rรบry, ako aj pri realizรกcii hydroizolรกcie aย sekundรกrneho ostenia.

Rieลกenie รบnikovรฝch ciest aย nรกstupnรฝch plรดch
Samozรกchranu ฤพudรญ vย prevรกdzkovanej tunelovej rรบre vย sรบฤasnosti zabezpeฤuje ลกesลฅ SOS kabรญn aย dve prieฤne prepojenia vo vzรกjomnej vzdialenosti 178ย m, ktorรฉ รบstia do รบnikovej ลกtรดlne. รšnikovรก ลกtรดlลˆa vedie od portรกlu ฤŒadca pribliลพne do dvoch tretรญn rรบry (obr. 2). Pred oboma portรกlmi sรบ vybudovanรฉ nรกstupnรฉ plochy, na ktorรฉ sa napรกjajรบ samostatnรฉ prรญstupovรฉ komunikรกcie pre vozidlรก zรกchrannรฝch zloลพiek.


Obr. 2ย  Schรฉma existujรบcej รบnikovej cesty


Obr. 3ย  Umiestnenie รบnikovej ลกtรดlne vย profile pravej tunelovej rรบry

Nรกstupnรฉ plochy pred oboma portรกlmi, ako aj prรญstupovรก komunikรกcia kย portรกlu ฤŒadca zostanรบ razenรญm rรบry nedotknutรฉ. Razenie tunelovej rรบry obmedzรญ aย neskรดr zruลกรญ funkฤnosลฅ รบnikovej ลกtรดlne (obr. 3) aย sลฅaลพรญ prรญstup na nรกstupnรบ plochu pred portรกlom ลฝilina.

Zachovanie bezpeฤnรฉho รบniku osรดb zย prevรกdzkovanรฉho tunela
Bezpeฤnรฝ รบnik osรดb zย prevรกdzkovanรฉho tunela bude zaisลฅovaลฅ รบnikovรก cesta. Navrhovanรบ รบnikovรบ cestu vย tuneli Horelica bude tvoriลฅ doฤasnรก รบnikovรก cesta vย razenej tunelovej rรบre, nechrรกnenรก รบnikovรก cesta vย existujรบcej tunelovej rรบre aย vย sรบฤasnosti existujรบca รบnikoยญvรก ลกtรดlลˆa. Vรฝslednรบ รบnikovรบ cestu bude tvoriลฅ vzรกjomnรก kombinรกcia jej jednotlivรฝch ฤastรญ.

Spรดsob rieลกenia รบnikovej cesty je rozdelenรฝ do piatich krokov podฤพa toho, kde sa predpokladรก vznik incidentu (poลพiaru) aย kde bude vย tom ฤase ฤelba (tabuฤพka). Miesto vzniku poลพiaru je vย kaลพdom kroku uvaลพovanรฉ vย mieste prieฤneho prepojenia (PP) โ€“ pred PP2, medzi PP2 aย PP1 aย za PP1.

Podobne sa rieลกi zabezpeฤenie รบnikovej cesty pri realizรกcii hydroizolรกcie aย sekundรกrneho ostenia sย tรฝm, ลพe zachovaลฅ รบnikovรบ cestu bude vย rozostavanom tuneli jednoduchลกie ako poฤas razenia.

Zabezpeฤenie รบnikovej cesty vzhฤพadom na predpokladanรฉ miesto vzniku incidentu aย polohu ฤelby

*TP 04/2006 โ€“ Technickรฝ predpis Poลพiarna bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov

Pri nรกvrhu รบnikovej cesty (obr.ย 4) boli zohฤพadnenรฉ platnรฉ legislatรญvne predpisy. Napriek tomu nie je moลพnรฉ vลพdy dodrลพaลฅ poลพadovanรบ dฤบลพku nechrรกnenej รบnikovej cesty maximรกlne 300ย m vย zmysle TP 04/2006. Tento problรฉm sa bude rieลกiลฅ vรฝnimkou zย prรญsluลกnรฝch predpisov.


Obr. 4ย  Rieลกenie รบnikovej cesty vย druhom krokuโ€“ prestavba PP2, ฤelba je vย tesnej blรญzkosti PP2

Navrhovanรฝ postup razenia sย ohฤพadom na zachovanie bezpeฤnรฉho รบniku osรดb
Pravรก tunelovรก rรบra bude zย dรดvodu ฤo najdlhลกieho zachovania existujรบcej รบnikovej ลกtรดlne razenรก รบpadne vย celej dฤบลพke zย portรกlu ลฝilina. Bezpeฤnรฝ รบnik osรดb sa poฤas razenia nezmenรญ, aลพ kรฝm ฤelba razenej rรบry nedosiahne รบroveลˆ รบnikovej ลกtรดlne. Po dosiahnutรญ prieฤneho prepojenia PP2 (zo strany portรกlu ลฝilina) bude vytvorenรก doฤasnรก รบnikovรก cesta cez razenรฝ tunel. Doฤasnรก รบnikovรก cesta bude รบstiลฅ na vย sรบฤasnosti uลพ existujรบcu nรกstupnรบ plochu pred portรกlom ลฝilina. Kรฝm razenie nedosiahne รบroveลˆ prieฤneho prepojenia PP1, bude รบnikovรก cesta zabezpeฤenรก doฤasnou รบnikovou cestou tvorenou PP2 aย nรกsledne razenรฝm tunelom, ako aj รบnikovou cestou tvorenou prieฤnym prepojenรญm PP1 aย existujรบcou รบnikovou ลกtรดlลˆou vedรบcou na portรกl ฤŒadca. Keฤ ฤelba razenej rรบry dosiahne รบroveลˆ prieฤneho prepojenia PP1, doฤasnรก รบnikovรก cesta sa bude viesลฅ len na portรกl ลฝilina, aย to cez razenรฝ tunel. Pri postupe razenia na รบrovni prvรฉho aย druhรฉho prieฤneho prepojenia aย vย ich blรญzkosti sa tie na urฤitรฝ ฤas uzavrรบ. Rovnako bude vย poลพadovanรฝch miestach uzatvorenรก existujรบca รบnikovรก ลกtรดlลˆa. Jej uzatvorenรญm sa zabezpeฤรญ sprรกvny smer รบniku osรดb aย vylรบฤi moลพnosลฅ prรญstupu nepovolanรฝch osรดb na ฤelbu razenej tunelovej rรบry.

Funkฤnosลฅ doฤasnej รบnikovej cesty musรญ byลฅ vย razenej rรบre, ako aj pred razenรฝm portรกlom zachovanรก poฤas celej vรฝstavby. Odporรบฤanรก ลกรญrka doฤasnej รบnikovej cesty mรก maลฅ prierez sย vรฝลกkou vย podzemรญ najmenej 1,8ย m, na povrchu 2,1ย m aย so ลกรญrkou najmenej 1,65ย m. Doฤasnรก รบnikovรก cesta musรญ byลฅ osvetlenรก, musรญ vย nej byลฅ oznaฤenรฝ smer รบniku osรดb, aย ak si to vyลพiada havarijnรฝ plรกn, je nevyhnutnรฉ udaลฅ vย nej aj vzdialenosti. Organizรกcia prรกc vย tuneli sa musรญ podriadiลฅ zachovaniu funkฤnosti doฤasnej รบnikovej cesty poฤas celej doby vรฝstavby.

Poฤas uzavretia niektorรฉho prieฤneho prepojenia, aลพ kรฝm nebudรบ spriechodnenรฉ, treba znรญลพiลฅ na minimum pravdepodobnosลฅ zรกvaลพnรฉho incidentu. Preto sa ako primรกrne opatrenie vย ฤase razenia vย blรญzkosti napojenรญ prieฤnych prepojenรญ na sรบฤasnรบ รบnikovรบ ลกtรดlลˆu navrhuje vย prevรกdzkovanej tunelovej rรบre zabezpeฤiลฅ jednosmernรบ alebo obojsmernรบ cyklickรบ premรกvku. Toto dopravnรฉ obmedzenie bude trvaลฅ niekoฤพko dnรญ. Ich poฤet sa bliลพลกie urฤรญ na zรกklade geologickรฝch podmienok aย zvolenรฉho spรดsobu razenia.

Pri vzniku poลพiaru vย prevรกdzkovanej rรบre bude nevyhnutnรฉ okamลพite preruลกiลฅ prรกce vย tuneli. Aj pri nehode so zranenรญm mรดลพe veliteฤพ zรกsahu รบplne alebo ฤiastoฤnรฉ zastaviลฅ prรกce vย tuneli.

Spรดsob vetrania doฤasnej รบnikovej cesty
Ako problematickรฉ sa javรญ vetranie doฤasnej รบnikovej cesty. Pri razenรญ od portรกlu ลฝilina aลพ po prieฤne prepojenie PP2 bude vetranie vย existujรบcej รบnikovej ลกtรดlni zabezpeฤovaลฅ sรบฤasnรฝ systรฉm vetrania. Keฤ razenie postรบpi do oblasti medzi prieฤnymi prepojeniami, sรบฤasnรฝ systรฉm vetrania bude zabezpeฤovaลฅ len vetranie รบnikovej cesty od portรกlu ฤŒadca po druhรฉ prieฤne prepojenie. Vย poslednej fรกze razenia, keฤ sa ฤelba posunie za druhรฉ prieฤne prepojenie, bude sรบฤasnรฉ vetranie รบnikovej ลกtรดlne nefunkฤnรฉ. Vetranie doฤasnej รบnikovej cesty bude zabezpeฤovaลฅ axiรกlny ventilรกtor sย lutnovรฝm ลฅahom, ktorรฝ bude zabezpeฤovaลฅ aj stavebnรฉ vetranie. Pri vetranรญ doฤasnej รบnikovej cesty sa poลพaduje prรญvod ฤerstvรฉho vzduchu proti smeru รบniku osรดb, ฤo vย prรญpade prรญvodu vzduchu na ฤelbu poฤas razenia vyลพaduje รบpravu lutnovรฉho ลฅahu. Potrebnรฝ objemovรฝ prietok ฤerstvรฝch vetrov sa stanovรญ na zรกklade tรฝchto podmienok:

  • pozdฤบลพny sklon razenej tunelovej rรบry,
  • prieฤny rez,
  • nรกvrh zostavy rozhodujรบcich strojov,
  • maximรกlne mnoลพstvo nรกloลพe uvaลพovanej na jeden odpal,
  • minimรกlne pozdฤบลพne prรบdenie stanovenรฉ pre รบnikovรฉ chodby (naprรญklad podฤพa Astra 13 002).

Predpokladรก sa vetranie fรบkacie. Vetracie zariadenie bude pozostรกvaลฅ zย axiรกlneho ventilรกtora umiestnenรฉho na povrchu vย predportรกlรญ aย zย pevnรฉho flexibilnรฉho nevystuลพenรฉho lutnovรฉho ลฅahu. Pri stanovenรญ potrebnรฉho mnoลพstva vetrov sa bude vychรกdzaลฅ zย poลพiadavky zloลพenia banskรฝch vetrov:

  • kyslรญk O2 minimรกlne 20 % objemu vย banskom ovzduลกรญ,
  • oxid uhoฤพnatรฝ CO nesmie prekroฤiลฅ 0,003 %,
  • oxid uhliฤitรฝ CO2 nesmie prekroฤiลฅ 1,0 %,
  • oxidy dusรญka NO + NO2 nesmรบ prekroฤiลฅ 0,00076 %,
  • sรญrovodรญk H2S nesmie prekroฤiลฅ 0,00072 %.

ล kodliviny vznikajรบ predovลกetkรฝm zย pouลพiยญtia trhavรญn, striekania betรณnu aย prevรกdzky mechanizmov. Pri stanovenรญ exhalรกcie oxidu uhliฤitรฉho sa okrem najvyลกลกieho poฤtu pracovnรญkov na pracovisku aย pouลพitรฝch strojnรฝch zariadenรญ zapoฤรญta aj objem oxidu uhliยญฤitรฉho, ktorรฝ vyvinie predpokladanรฝ poฤet unikajรบcich ฤพudรญ.

Zรกver
Vo vลกetkรฝch fรกzach vรฝstavby pravej tunelovej rรบry musรญ byลฅ zaistenรฉ trvalรฉ aย kontinuรกlne komunikaฤnรฉ spojenie stavby sย prevรกdzkou tunela. Pred zaฤatรญm samotnรฉho razenia bude nevyhnutnรฉ vypracovaลฅ podrobnรฉ rieลกenie nรบdzovรฝch situรกciรญ, vย ktorรฝch bude potrebnรฉ vย krajnom prรญpade odkloniลฅ dopravu na obchรกdzkovรบ komunikรกcu I/11, vedรบcu centrom mesta ฤŒadca. Poฤas razenia pravej tunelovej rรบry mรก vย prรญpade poลพiaru รบnik vodiฤov jednoznaฤnรบ prioritu. Tomuto scenรกru bude podriadenรก organizรกcia prรกc na stavenisku.

Vฤaka tomu, ลพe projektant DรšR aย DSZ sa uลพ na tomto stupni projektovej dokumentรกcie tak podrobne venoval postupu vรฝstavby druhej tunelovej rรบry tunela Horelica, ktorรฝ je dominantnรฝm objektom na predmetnom รบseku diaฤพnice D3, sa projektant DSP, ako aj obstarรกvateฤพ vyhnรบ prekvapeniam, ktorรฉ by mohli pรดvodnรฉ rieลกenia podstatne zmeniลฅ aย urobiลฅ ich nรกroฤnejลกรญmi nielen stavebne, ale aj finanฤne.

TEXT: Ing. Iveta ล naukovรก, PhD., Ing. Martin Bakoลก, PhD.

Iveta ล naukovรก je vedรบca strediska projekcie ลฝilina aย vedรบca oddelenia tunelov aย podzemnรฝch stavieb spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Martin Bakoลก je konateฤพ aย generรกlny riaditeฤพ spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie