Tunel Horelica po 53 mesiacoch prevรกdzky
Stavba sย eurรณpskymi parametrami, cesta I/11 ฤadca โ obchvat mesta, I. etapa, vizitka 21. storoฤia, ukรกลพkovรฝ prรญklad kvality vย stavebnรญctveยญ na Slovensku. Aj takto nazรฝvajรบ ลกesลฅstometrovรฝ tunel Horelica, dominantu aย pรฝchu zรกroveล. Presne 29. oktรณbra 2004 po slรกvnostnom otvorenรญ bola vย tuneli spustenรก prevรกdzka osobnej aj nรกkladnej dopravy.
Od spracovania projektovej dokumentรกcie tunela Horelica vย stupni na stavebnรฉ povolenie doลกlo vstupom Slovenska do Eร kย zmene predpisov, noriem aย smernรญc vย oblasti protipoลพiarneho zabezpeฤenia tunelov. Zย toho vyplรฝvali poลพiadavky na รบnikovรฉ cesty aย komunikรกciu vย tuneli, ako aj na technologickรฉ, oznamovacie, informaฤnรฉ, signalizaฤnรฉ, vetracie, napรกjacie, zabezpeฤovacie vedenia aย zariadenia. Zรกroveล vznikli novรฉ poลพiadavky aย prรญstupovรฉ komunikรกcie na zรกsah hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru.
Charakteristika stavby
Stavbu realizovala spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK, a. s., ako preloลพku cesty I/11, ale vรฝhฤพadovo bol projekt spracovanรฝ ako prvรฝ pรกs diaฤพnice D3. Tunel sa vybudoval ako dvojpruhovรฝ, obojsmernรฝ. Jeho dฤบลพka je 600 metrov, ลกรญrka 12 metrov aย vozovka medzi obrubnรญkmi 9,0 metra. Pozdฤบลพny sklon stรบpa smerom kย ลฝiline 4โ% vย oblรบku sย polomerom 5ย 000 m. Vรฝลกka klenby od vozovky je 7 m. Tunel mรก betรณnovรบ vozovku sย hrรบbkou 260โmm ukonฤenรบ 8 metrov pred oboma portรกlmi. Mรก pozdฤบลพne aย prieฤne dilatรกcie vyplnenรฉ silikรณnovou zรกlievkou, ktorรก je nehorฤพavรก. Na predmetnom รบseku sa navrhli betรณnovรฉ zvodidlรก, aย to zย dรดvodu vyลกลกej tuhosti, menลกej deformaฤnej hฤบbky aย priaznivejลกieho tvaru na napojenie na portรกl tunela. Tunel bol vย pozdฤบลพnom smere ukonฤenรฝ krรกtkymi 15- aย 25-metrovรฝmi ฤasลฅami portรกlov sย betรณnovรฝmi goliermi. Prejazdnรบ vรฝลกku mรก 4,80โm, avลกak vลกetky technologickรฉ zariadenia aย premenlivรฉ znaฤky sรบ zavesenรฉ vo vรฝลกke 5,20 m.
Geologickรบ stavbu horninovรฉho prostredia tvorรญ tektonicky silne poruลกenรฉ aย na dvoch koncoch zvetranรฉ รญlovcovo-pieskovcovรฉ sรบvrstvie karpatskรฉho flyลกu. Vลกetky banskรฉ raziace prรกce sa realizovali novou rakรบskou tunelovacou metรณdou za nepretrลพitรฉho geotechnickรฉho aย geologickรฉho monitoringu. Vรฝrub tunela sa budoval vo vystrojovacรญch triedach TT IV aลพ TT VI aย bol zabezpeฤenรฝ primรกrnym ostenรญm zo zvaranรฝch sietรญ, priehradovรฝch nosnรญkov aย radiรกlnych svornรญkov โ samozavrtรกvacรญch kotiev zmonolitnenรฝch striekanรฝm betรณnom. Ochranu proti podzemnej vode zabezpeฤili plรกลกลฅovรก polyetylรฉnovรก izolรกcia aย drenรกลพny systรฉm.
Vnรบtornรฉ sekundรกrne ostenie sa vybudovalo zo ลพelezobetรณnu. Odvodnenie tunela sa rieลกilo dvoma navzรกjom oddelenรฝmi systรฉmami, ktorรฉ vyรบstili cez lapaฤe ropnรฝch lรกtok do recipientu alebo bezodtokovej nรกdrลพe kontaminovanรฝch vรดd. Odvodnenie vozovky sa zabezpeฤilo prieฤnym aย pozdฤบลพnym sklonom betรณnovej vozovky do certifikovanรฉho betรณnovรฉho ลกtrbinovรฉho ลพฤพabu VรHOSTAV-SK-PREFA so samozhรกลกacรญm protipoลพiarnym systรฉmom aย na predportรกlovรฝch รบsekoch do ลพฤพabov sย mrieลพkou. Odvodลovanie podkladovรฝch vrstiev sa zaistilo systรฉmom prieฤnych aย pozdฤบลพnych drenรกลพi zaรบstenรฝch do cestnej kanalizรกcie odvodnenia tunela.
Zย hฤพadiska protipoลพiarneho zabezpeฤenia bol tunel vybavenรฝ liatinovรฝm poลพiarnym vodovodom sย hydrantmi umiestenรฝmi na jednej strane tunela, vo vรฝklenkoch po sto metroch. Vodovod bol napojenรฝ cez ฤerpaciu stanicu vย obsluลพnom objekte na poลพiarnu nรกdrลพ sย kapacitou 200 m3, dopฤบลanรฝ cez vรฝtlaฤnรฝ vodovod zย rieky Kysuca alebo zย mestskรฉho vodovodu. Na bezpeฤnรฝ รบnik osรดb vย prรญpade havรกrie, prรญpadne na prรญjazd osobnรฉho zรกchrannรฉho automobilu sa vybudovala 376 metrov dlhรก รบnikovรก chodba so ลกรญrkou 3,3 aย vรฝลกkou 2,5 metra. รnikovรก chodba sa viedla vย trase budรบcej ฤพavej tunelovej rรบry. Dve tunelovรฉ spojky na รบnik osรดb boli sย tunelom prepojenรฉ vo vzdialenosti 180 metrov. Na vstupe do รบnikovej chodby zย tunela aj na vรฝchode zย nej pri portรกli ฤadca sa vytvorili poลพiarne predsiene uzavretรฉ protipoลพiarnymi dverami.
Sรบฤasลฅou stavebnej ฤasti tunela Horelica bol zdruลพenรฝ prevรกdzkovo-technologickรฝ objekt situovanรฝ vedฤพa portรกlu ฤadca. Ide oย dvojpodlaลพnรฝ ลพelezobetรณnovรฝ objekt vย tvare zrezanรฉho valca, ktorรฝ je sรบฤasnosti prisypanรฝ, ale po dobudovanรญ druhej tunelovej rรบry bude maลฅ charakter podzemnรฉho objektu. Nachรกdza sa vย ลom riadiaci centrรกlny systรฉm โ srdce tunela aย celรฉho obchvatu ฤadce sย dฤบลพkou 5ย 961 km.
Tunel Horelica bol dlhodobo obojsmernรฝ, preto sa veฤพkรก pozornosลฅ venovala bezpeฤnosti dopravy โ tunel sa navrhol ako bezpeฤnรฝ, komfortnรฝ aย sย vรคฤลกรญm profilom. Osvetlenie, dopravnรฉ znaฤenie, รบprava povrchu tunela, jeho architektonickรฉ stvรกrnenie, kvalita aย protiลกmykovรฉ vlastnosti vozovky umoลพลujรบ uลพรญvateฤพom jazdu vย najlepลกรญch podmienkach, pohodlรญ aย bezpeฤรญ.
Technologickรก ฤasลฅ tunela
Technolรณgia tunela sa skladala zย integrovanรฉho systรฉmu riadenia dopravy celรฉho รบseku premenlivรฝmi dopravnรฝmi aย signalizaฤnรฝmi znaฤkami, zย dvoch dvojรญc axiรกlnych prรบdovรฝch ventilรกtorov vย hlavnom tuneli aย รบnikovej chodbe sย rezervรกciou prevรกdzky, zย elektronickej poลพiarnej signalizรกcie tvorenej lineรกrnym optickรฝm poลพiarnym hasiฤom, SOS kabรญn sย telefรณnmi na nรบdzovรฉ volanie, zย hlavnรฉho aย poลพiarneho osvetlenia sย tromi akomodaฤnรฝmi zรณnami, bezdrรดtovรฉho spojenia, kamerovรฉho systรฉmu umoลพลujรบceho pomocou 17 kamier kontinuรกlne sledovaลฅ aktuรกlnu situรกciu pred tunelom, vย tuneli, รบnikovej chodbe iย na priฤพahlรฝch kriลพovatkรกch aย zย informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnic, ktorรฝ okrem inรฉho zabezpeฤuje meranie aย vyhodnocovanie poveternostnรฝch vplyvov. Prevรกdzkovรฝ sรบbor bezdrรดtovรฉho spojenia zabezpeฤuje ลกรญrenie signรกlov hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru, sprรกvcu komunikรกcie, zdravotnej zรกchrannej sluลพby, prevรกdzkovateฤพov GSM aย rรกdiovรฉho signรกlu slovenskรฉho rozhlasu sย moลพnosลฅou vstupu do modulรกcie dispeฤerom tunela pre prรญpad vรฝstrahy.
Celรฉ riadenie dopravnรฝch, poลพiarnych aย technologickรฝch stavov zabezpeฤujรบ redundantnรฉ automatickรฉ jednotky SIEMENS โ PLC Simatic S7 na pracovnej รบrovni riadenia. Pomocou komunikaฤnรฉho rozhrania aย programovรฉho prostredia vย jednotlivรฝch procesnรฝch รบrovniach sรบ riadenรฉ vลกetky stavy tunela aย celรฉho รบseku. Vizualizaฤnรฝ hardvรฉr aย softvรฉr umoลพลujรบ sledovanie aย riadenie vลกetkรฝch procesov aย stavov vย reรกlnom ฤase aย na redundantnรฝch serveroch je archivovanรฝ celรฝ dรกtovรฝ skutoฤnรฝ stav. Centrรกlny riadiaci systรฉm je cez optickรฉ linky prepojenรฝ sย dispeฤingom hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru aย so SSC โ sprรกvou aย รบdrลพbou rรฝchlostnรฝch ciest ฤadca, kde sa distribuujรบ vลกetky vizuรกlne, hlasovรฉ aย dรกtovรฉ informรกcie on-line.
Vลกetky technologickรฉ zariadenia sa napรกjajรบ na elektrickรบ energiu zย dvoch nezรกvislรฝch zdrojov. Vย prรญpade vรฝpadku elektrickej energie sa celรก ฤinnosลฅ tunela napรกja zรกloลพnรฝmi zdrojmi UPS na 15 minรบt sย okamลพitou reakciou aย dieselgenerรกtorom pre prรญpad vรฝpadku elektrickej energie na dlhลกรญ ฤas. Vลกetky zariadenia technolรณgie sa ovlรกdajรบ automaticky centrรกlnym riadiacim systรฉmom. Prevรกdzku tunela Horelica kontrolujรบ dvaja operรกtori vย obsluลพnom objekte, kde je operรกtorskรฉ stanovisko.
Poznatky zย vรฝstavby aย prevรกdzky tunela
Stavebnรฉ aย technologickรฉ rieลกenie tunela vyhovuje poลพiadavkรกm eurรณpskych pravidiel bezpeฤnosti. Zรกsady bezpeฤnej premรกvky aย prevรกdzky tunela spoฤรญvajรบ v:
- okamลพitom informovanรญ vodiฤa oย nebezpeฤรญ,
- urรฝchlenom poskytnutรญ pomoci vย nasledujรบcich minรบtach,
- poskytnutรญ moลพnosti รบniku vodiฤom,
- privolanรญ prvej pomoci (SOS skrine),
- รบniku osรดb (รบnikovรฉ spojky aย chodba),
- veฤพkosti profilu aย protipoลพiarnej vybavenosti tunelaย โ musรญ umoลพniลฅ jednoduchรฝ aย rรฝchly zรกsah zรกchranรกrov, najmรค hasiฤskรฉho zรกchrannรฉho zboru aย lekรกrskej prvej pomoci,
- kvalifikovanom, vybavenom aย vycviฤenom riadiacom aย zรกchrannom personรกle.
Vลกetkรฝm tรฝmto zรกsadรกm technicky nรกvrh projektovรฉho rieลกenia tunela Horelica vyhovuje, ฤo sa ukรกzalo aj pri prevรกdzke. Na zaฤiatku prevรกdzky tunela sa precviฤil hasiฤskรฝ aย zรกchrannรฝ zรกsah vย tuneli, kde sa merali ฤasy prรญjazdov zรกsahovรฝch vozidiel, vyskรบลกala sa funkฤnosลฅ poลพiarneho vodovodu, aย to rรฝchlosลฅ nabehnutia ฤerpadiel aย vรฝdatnosti vลกetkรฝch hydrantov vย tuneli. Funkฤnosลฅ poลพiarneho vodovodu, centrรกlneho riadiaceho systรฉmu, ktorรฝ je napojenรฝ na hasiฤskรฝ aย zรกchrannรฝ zbor ako aj polรญciu, je plne garantovanรก.
Vย letnom obdobรญ bola hladina rieky Kysuca niลพลกia, ako bol zrealizovanรฝ odber do odbernรฉho objektu, ktorรฝ zรกsobuje vodou poลพiarne nรกdrลพe umiestnenรฉ pod plochou pred obsluลพnรฝm objektom โ dispeฤingom. Preto sa musel pod miestom odbernรฉho objektu zrealizovaลฅ kamennรฝ prach na zdutie hladiny rieky Kysuca, aย teda zabezpeฤiลฅ poลพiarnu vodu za akรฉhokoฤพvek poฤasia.
Poฤas polroฤnej skรบลกobnej prevรกdzky prebiehalo zaลกkoฤพovanie operรกtorovย aย ich oboยญznamovanie sa sย technolรณgiou aย obsluhou tunela. Zรกvery zo skรบลกobnej prevรกdzky potvrdili, ลพe tunel Horelica je spรดsobilรฝ na bezpeฤnรบ prevรกdzku cestnej dopravy. Technologickรฉ, oznamovacie, zabezpeฤovacie aย riadiace zariadenia tunela sa ukรกzali ako bezproblรฉmovรฉ aย fungujรบ stopercentne dodnes. Jedinรฝm menลกรญm problรฉmom boli snรญmaฤe poลพiaru vย รบnikovej chodbe. Do niektorรฝch zatekala voda zย ostenia ลกtรดlne, ktorรก je doฤasnรก aย nemรก plรกลกลฅovรบ izolรกciu, pretoลพe vย mieste รบnikovej chodby bude vย budรบcnosti druhรก tunelovรก rรบra. Kaลพdรฝ snรญmaฤ bol teda zabezpeฤenรฝ strieลกkou zย plechu. Zย tohto vyplรฝva, ลพe snรญmaฤe by mali byลฅ vย ฤalลกรญch tuneloch vodotesnรฉ.
Poฤas 53 mesiacov prevรกdzky tunela sa preฤisลฅovalo pozdฤบลพne odvodnenie po stranรกch ostenia tunela zย ฤistiacich ลกachiet krtkovanรญm. Vย jednom mieste sa pouลพilo frรฉzovanie vย dฤบลพke 5โm, nakoฤพko drenรกลพ bola upchatรก. ฤalej sa popod vozovku preฤisลฅovali prieฤne drenรกลพe, ktorรฉ sa zanรกลกali sedimentmi okolitej horniny aย vรฝluhmi zo striekanรฉho betรณnu.
Pri prevรกdzke sa ukรกzalo, ลพe pouลพitรฉ drenรกลพne potrubia nespฤบลajรบ preukazovanรฉ รบnosnosti. Vย priebehu realizรกcie podkladovรฝch vrstiev konลกtrukcie vozovky museli byลฅ prieฤne drenรกลพe pod vozovkou vย tuneli obetรณnovanรฉ drenรกลพnym betรณnom na prejazd mechanizmov aย stavebnej techniky. Toto obetรณnovanie sa vลกak zย finanฤnรฝch dรดvodov nezrealizovalo vย celej ลกรญrke, ฤoho nรกsledkom bolo preborenie prieฤnych drenรกลพรญ na dvoch miestach. Problรฉm sa vyrieลกil vyvloลพkovanรญm โ zatiahnutรญm plastovรฉho rukรกva, uchytenรฉho aย rozopnutรฉho horรบcimi plynmi. Zย uvedenรฝch problรฉmov vyplรฝva, ลพe vo vลกetkรฝch ฤalลกรญch tuneloch sa pouลพijรบ hrubostennรฉ HDPE potrubia na drenรกลพe aย pod vozovkou sa obetรณnujรบ drenรกลพnym betรณnom vย plnej dฤบลพke. Takto sa realizoval naprรญklad tunel Sitina vย Bratislave.
ฤalลกรญm problรฉmom boli poklopy na kanalizaฤnรฝch ลกachtรกch vย tuneli aย mimo tunela, ktorรฉ sรบ na kraji jazdnรฉho pruhu aย niekedy pri prejazdoch ลฅaลพkรฝch kamiรณnov vyskakovali aj napriek tomu, ลพe sa navrhli aย osadili atypickรฉ, veฤพmi ลฅaลพkรฉ liatinovรฉ poklopy vyplnenรฉ betรณnom sย vรกhou asi 360 kg. Tento problรฉm sa vyrieลกil priskrutkovanรญm kaลพdรฉho poklopu kย rรกmu.
Geologickรฉ problรฉmy
Pri razenรญ tunela vย 280 metroch spรดsobila pozemnรก voda vย dรดsledku nevhodnej geolรณgie vย misovite uloลพenรฝch vrstvรกch zรกval aย vznikol otvor aลพ na povrch. Vย tomto mieste malo nadloลพie 15 m. Pre veฤพmi nevhodnรบ geolรณgiu, geotechnickรฉ poruchy aย podzemnรบ vodu flyลกovรฉho pรกsma sa zaistilo primรกrne ostenie tunela ihlovanรญm, samozavลtavacรญmi kotvami, arkusmi aย striekanรฝm betรณnom. Vย mieste zรกvalu najmรค vย jarnรฝch mesiacoch vzlรญnala na ostenie aย obsluลพnรฝ chodnรญk podzemnรก voda, preto sa vย dvoch vedฤพajลกรญch ฤistiacich ลกachtรกch urobili odvodลovacie vrty. Podzemnรก voda sa tak vpustila spoza ostenia aย chodnรญka do kanalizรกcie.
Vรฝznam tunela
Cez tunel dnes prejde priemerne aลพ 800 vozidiel za hodinu. Doprava sa tak vyhne obciam Oลกฤadnica, Horelica aย mestu ฤadca, priฤom dochรกdza kย znรญลพeniu nehodovosti na danom รบseku, kย bezpeฤnejลกiemu aย rรฝchlejลกiemu prejazdu. Odฤพahฤilo sa centrum ฤadce,ย znรญลพilo sa ohrozenie chodcov aย รบฤastnรญkov premรกvky aย zlepลกila sa vnรบtromestskรก doprava.
Ing.ย Peter Mรกลกa
Foto: VรHOSTAV-SK
Peter Mรกลกa pracuje vย spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s., ลฝilina, kde pรดsobรญ ako projektovรฝ manaลพรฉr vรฝznamnรฝch vodohospodรกrskych aย dopravnรฝch stavieb.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.