Tunel Horelica po 53 mesiacoch prevรกdzky
Galรฉria(6)

Tunel Horelica po 53 mesiacoch prevรกdzky

Partneri sekcie:

Stavba sย eurรณpskymi parametrami, cesta I/11 ฤŒadca โ€“ obchvat mesta, I. etapa, vizitka 21. storoฤia, ukรกลพkovรฝ prรญklad kvality vย stavebnรญctveยญ na Slovensku. Aj takto nazรฝvajรบ ลกesลฅstometrovรฝ tunel Horelica, dominantu aย pรฝchu zรกroveลˆ. Presne 29. oktรณbra 2004 po slรกvnostnom otvorenรญ bola vย tuneli spustenรก prevรกdzka osobnej aj nรกkladnej dopravy.


Od spracovania projektovej dokumentรกcie tunela Horelica vย stupni na stavebnรฉ povolenie doลกlo vstupom Slovenska do Eรš kย zmene predpisov, noriem aย smernรญc vย oblasti protipoลพiarneho zabezpeฤenia tunelov. Zย toho vyplรฝvali poลพiadavky na รบnikovรฉ cesty aย komunikรกciu vย tuneli, ako aj na technologickรฉ, oznamovacie, informaฤnรฉ, signalizaฤnรฉ, vetracie, napรกjacie, zabezpeฤovacie vedenia aย zariadenia. Zรกroveลˆ vznikli novรฉ poลพiadavky aย prรญstupovรฉ komunikรกcie na zรกsah hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru.

Charakteristika stavby
Stavbu realizovala spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK, a. s., ako preloลพku cesty I/11, ale vรฝhฤพadovo bol projekt spracovanรฝ ako prvรฝ pรกs diaฤพnice D3. Tunel sa vybudoval ako dvojpruhovรฝ, obojsmernรฝ. Jeho dฤบลพka je 600 metrov, ลกรญrka 12 metrov aย vozovka medzi obrubnรญkmi 9,0 metra. Pozdฤบลพny sklon stรบpa smerom kย ลฝiline 4โ€‰% vย oblรบku sย polomerom 5ย 000 m. Vรฝลกka klenby od vozovky je 7 m. Tunel mรก betรณnovรบ vozovku sย hrรบbkou 260โ€‰mm ukonฤenรบ 8 metrov pred oboma portรกlmi. Mรก pozdฤบลพne aย prieฤne dilatรกcie vyplnenรฉ silikรณnovou zรกlievkou, ktorรก je nehorฤพavรก. Na predmetnom รบseku sa navrhli betรณnovรฉ zvodidlรก, aย to zย dรดvodu vyลกลกej tuhosti, menลกej deformaฤnej hฤบbky aย priaznivejลกieho tvaru na napojenie na portรกl tunela. Tunel bol vย pozdฤบลพnom smere ukonฤenรฝ krรกtkymi 15- aย 25-metrovรฝmi ฤasลฅami portรกlov sย betรณnovรฝmi goliermi. Prejazdnรบ vรฝลกku mรก 4,80โ€‰m, avลกak vลกetky technologickรฉ zariadenia aย premenlivรฉ znaฤky sรบ zavesenรฉ vo vรฝลกke 5,20 m.

Geologickรบ stavbu horninovรฉho prostredia tvorรญ tektonicky silne poruลกenรฉ aย na dvoch koncoch zvetranรฉ รญlovcovo-pieskovcovรฉ sรบvrstvie karpatskรฉho flyลกu. Vลกetky banskรฉ raziace prรกce sa realizovali novou rakรบskou tunelovacou metรณdou za nepretrลพitรฉho geotechnickรฉho aย geologickรฉho monitoringu. Vรฝrub tunela sa budoval vo vystrojovacรญch triedach TT IV aลพ TT VI aย bol zabezpeฤenรฝ primรกrnym ostenรญm zo zvaranรฝch sietรญ, priehradovรฝch nosnรญkov aย radiรกlnych svornรญkov โ€“ samozavrtรกvacรญch kotiev zmonolitnenรฝch striekanรฝm betรณnom. Ochranu proti podzemnej vode zabezpeฤili plรกลกลฅovรก polyetylรฉnovรก izolรกcia aย drenรกลพny systรฉm.

Vnรบtornรฉ sekundรกrne ostenie sa vybudovalo zo ลพelezobetรณnu. Odvodnenie tunela sa rieลกilo dvoma navzรกjom oddelenรฝmi systรฉmami, ktorรฉ vyรบstili cez lapaฤe ropnรฝch lรกtok do recipientu alebo bezodtokovej nรกdrลพe kontaminovanรฝch vรดd. Odvodnenie vozovky sa zabezpeฤilo prieฤnym aย pozdฤบลพnym sklonom betรณnovej vozovky do certifikovanรฉho betรณnovรฉho ลกtrbinovรฉho ลพฤพabu VรHOSTAV-SK-PREFA so samozhรกลกacรญm protipoลพiarnym systรฉmom aย na predportรกlovรฝch รบsekoch do ลพฤพabov sย mrieลพkou. Odvodลˆovanie podkladovรฝch vrstiev sa zaistilo systรฉmom prieฤnych aย pozdฤบลพnych drenรกลพi zaรบstenรฝch do cestnej kanalizรกcie odvodnenia tunela.

Zย hฤพadiska protipoลพiarneho zabezpeฤenia bol tunel vybavenรฝ liatinovรฝm poลพiarnym vodovodom sย hydrantmi umiestenรฝmi na jednej strane tunela, vo vรฝklenkoch po sto metroch. Vodovod bol napojenรฝ cez ฤerpaciu stanicu vย obsluลพnom objekte na poลพiarnu nรกdrลพ sย kapacitou 200 m3, dopฤบลˆanรฝ cez vรฝtlaฤnรฝ vodovod zย rieky Kysuca alebo zย mestskรฉho vodovodu. Na bezpeฤnรฝ รบnik osรดb vย prรญpade havรกrie, prรญpadne na prรญjazd osobnรฉho zรกchrannรฉho automobilu sa vybudovala 376 metrov dlhรก รบnikovรก chodba so ลกรญrkou 3,3 aย vรฝลกkou 2,5 metra. รšnikovรก chodba sa viedla vย trase budรบcej ฤพavej tunelovej rรบry. Dve tunelovรฉ spojky na รบnik osรดb boli sย tunelom prepojenรฉ vo vzdialenosti 180 metrov. Na vstupe do รบnikovej chodby zย tunela aj na vรฝchode zย nej pri portรกli ฤŒadca sa vytvorili poลพiarne predsiene uzavretรฉ protipoลพiarnymi dverami.

Sรบฤasลฅou stavebnej ฤasti tunela Horelica bol zdruลพenรฝ prevรกdzkovo-technologickรฝ objekt situovanรฝ vedฤพa portรกlu ฤŒadca. Ide oย dvojpodlaลพnรฝ ลพelezobetรณnovรฝ objekt vย tvare zrezanรฉho valca, ktorรฝ je sรบฤasnosti prisypanรฝ, ale po dobudovanรญ druhej tunelovej rรบry bude maลฅ charakter podzemnรฉho objektu. Nachรกdza sa vย ลˆom riadiaci centrรกlny systรฉm โ€“ srdce tunela aย celรฉho obchvatu ฤŒadce sย dฤบลพkou 5ย 961 km.

Tunel Horelica bol dlhodobo obojsmernรฝ, preto sa veฤพkรก pozornosลฅ venovala bezpeฤnosti dopravy โ€“ tunel sa navrhol ako bezpeฤnรฝ, komfortnรฝ aย sย vรคฤลกรญm profilom. Osvetlenie, dopravnรฉ znaฤenie, รบprava povrchu tunela, jeho architektonickรฉ stvรกrnenie, kvalita aย protiลกmykovรฉ vlastnosti vozovky umoลพลˆujรบ uลพรญvateฤพom jazdu vย najlepลกรญch podmienkach, pohodlรญ aย bezpeฤรญ.

Technologickรก ฤasลฅ tunela

Technolรณgia tunela sa skladala zย integrovanรฉho systรฉmu riadenia dopravy celรฉho รบseku premenlivรฝmi dopravnรฝmi aย signalizaฤnรฝmi znaฤkami, zย dvoch dvojรญc axiรกlnych prรบdovรฝch ventilรกtorov vย hlavnom tuneli aย รบnikovej chodbe sย rezervรกciou prevรกdzky, zย elektronickej poลพiarnej signalizรกcie tvorenej lineรกrnym optickรฝm poลพiarnym hasiฤom, SOS kabรญn sย telefรณnmi na nรบdzovรฉ volanie, zย hlavnรฉho aย poลพiarneho osvetlenia sย tromi akomodaฤnรฝmi zรณnami, bezdrรดtovรฉho spojenia, kamerovรฉho systรฉmu umoลพลˆujรบceho pomocou 17 kamier kontinuรกlne sledovaลฅ aktuรกlnu situรกciu pred tunelom, vย tuneli, รบnikovej chodbe iย na priฤพahlรฝch kriลพovatkรกch aย zย informaฤnรฉho systรฉmu diaฤพnic, ktorรฝ okrem inรฉho zabezpeฤuje meranie aย vyhodnocovanie poveternostnรฝch vplyvov. Prevรกdzkovรฝ sรบbor bezdrรดtovรฉho spojenia zabezpeฤuje ลกรญrenie signรกlov hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru, sprรกvcu komunikรกcie, zdravotnej zรกchrannej sluลพby, prevรกdzkovateฤพov GSM aย rรกdiovรฉho signรกlu slovenskรฉho rozhlasu sย moลพnosลฅou vstupu do modulรกcie dispeฤerom tunela pre prรญpad vรฝstrahy.

Celรฉ riadenie dopravnรฝch, poลพiarnych aย technologickรฝch stavov zabezpeฤujรบ redundantnรฉ automatickรฉ jednotky SIEMENS โ€“ PLC Simatic S7 na pracovnej รบrovni riadenia. Pomocou komunikaฤnรฉho rozhrania aย programovรฉho prostredia vย jednotlivรฝch procesnรฝch รบrovniach sรบ riadenรฉ vลกetky stavy tunela aย celรฉho รบseku. Vizualizaฤnรฝ hardvรฉr aย softvรฉr umoลพลˆujรบ sledovanie aย riadenie vลกetkรฝch procesov aย stavov vย reรกlnom ฤase aย na redundantnรฝch serveroch je archivovanรฝ celรฝ dรกtovรฝ skutoฤnรฝ stav. Centrรกlny riadiaci systรฉm je cez optickรฉ linky prepojenรฝ sย dispeฤingom hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru aย so SSC โ€“ sprรกvou aย รบdrลพbou rรฝchlostnรฝch ciest ฤŒadca, kde sa distribuujรบ vลกetky vizuรกlne, hlasovรฉ aย dรกtovรฉ informรกcie on-line.

Vลกetky technologickรฉ zariadenia sa napรกjajรบ na elektrickรบ energiu zย dvoch nezรกvislรฝch zdrojov. Vย prรญpade vรฝpadku elektrickej energie sa celรก ฤinnosลฅ tunela napรกja zรกloลพnรฝmi zdrojmi UPS na 15 minรบt sย okamลพitou reakciou aย dieselgenerรกtorom pre prรญpad vรฝpadku elektrickej energie na dlhลกรญ ฤas. Vลกetky zariadenia technolรณgie sa ovlรกdajรบ automaticky centrรกlnym riadiacim systรฉmom. Prevรกdzku tunela Horelica kontrolujรบ dvaja operรกtori vย obsluลพnom objekte, kde je operรกtorskรฉ stanovisko.

Poznatky zย vรฝstavby aย prevรกdzky tunela

Stavebnรฉ aย technologickรฉ rieลกenie tunela vyhovuje poลพiadavkรกm eurรณpskych pravidiel bezpeฤnosti. Zรกsady bezpeฤnej premรกvky aย prevรกdzky tunela spoฤรญvajรบ v:

  • okamลพitom informovanรญ vodiฤa oย nebezpeฤรญ,
  • urรฝchlenom poskytnutรญ pomoci vย nasledujรบcich minรบtach,
  • poskytnutรญ moลพnosti รบniku vodiฤom,
  • privolanรญ prvej pomoci (SOS skrine),
  • รบniku osรดb (รบnikovรฉ spojky aย chodba),
  • veฤพkosti profilu aย protipoลพiarnej vybavenosti tunelaย  โ€“ musรญ umoลพniลฅ jednoduchรฝ aย rรฝchly zรกsah zรกchranรกrov, najmรค hasiฤskรฉho zรกchrannรฉho zboru aย lekรกrskej prvej pomoci,
  • kvalifikovanom, vybavenom aย vycviฤenom riadiacom aย zรกchrannom personรกle.

Vลกetkรฝm tรฝmto zรกsadรกm technicky nรกvrh projektovรฉho rieลกenia tunela Horelica vyhovuje, ฤo sa ukรกzalo aj pri prevรกdzke. Na zaฤiatku prevรกdzky tunela sa precviฤil hasiฤskรฝ aย zรกchrannรฝ zรกsah vย tuneli, kde sa merali ฤasy prรญjazdov zรกsahovรฝch vozidiel, vyskรบลกala sa funkฤnosลฅ poลพiarneho vodovodu, aย to rรฝchlosลฅ nabehnutia ฤerpadiel aย vรฝdatnosti vลกetkรฝch hydrantov vย tuneli. Funkฤnosลฅ poลพiarneho vodovodu, centrรกlneho riadiaceho systรฉmu, ktorรฝ je napojenรฝ na hasiฤskรฝ aย zรกchrannรฝ zbor ako aj polรญciu, je plne garantovanรก.

Vย letnom obdobรญ bola hladina rieky Kysuca niลพลกia, ako bol zrealizovanรฝ odber do odbernรฉho objektu, ktorรฝ zรกsobuje vodou poลพiarne nรกdrลพe umiestnenรฉ pod plochou pred obsluลพnรฝm objektom โ€“ dispeฤingom. Preto sa musel pod miestom odbernรฉho objektu zrealizovaลฅ kamennรฝ prach na zdutie hladiny rieky Kysuca, aย teda zabezpeฤiลฅ poลพiarnu vodu za akรฉhokoฤพvek poฤasia.

Poฤas polroฤnej skรบลกobnej prevรกdzky prebiehalo zaลกkoฤพovanie operรกtorovย  aย ich oboยญznamovanie sa sย technolรณgiou aย obsluhou tunela. Zรกvery zo skรบลกobnej prevรกdzky potvrdili, ลพe tunel Horelica je spรดsobilรฝ na bezpeฤnรบ prevรกdzku cestnej dopravy. Technologickรฉ, oznamovacie, zabezpeฤovacie aย riadiace zariadenia tunela sa ukรกzali ako bezproblรฉmovรฉ aย fungujรบ stopercentne dodnes. Jedinรฝm menลกรญm problรฉmom boli snรญmaฤe poลพiaru vย รบnikovej chodbe. Do niektorรฝch zatekala voda zย ostenia ลกtรดlne, ktorรก je doฤasnรก aย nemรก plรกลกลฅovรบ izolรกciu, pretoลพe vย mieste รบnikovej chodby bude vย budรบcnosti druhรก tunelovรก rรบra. Kaลพdรฝ snรญmaฤ bol teda zabezpeฤenรฝ strieลกkou zย plechu. Zย tohto vyplรฝva, ลพe snรญmaฤe by mali byลฅ vย ฤalลกรญch tuneloch vodotesnรฉ.

Poฤas 53 mesiacov prevรกdzky tunela sa preฤisลฅovalo pozdฤบลพne odvodnenie po stranรกch ostenia tunela zย ฤistiacich ลกachiet krtkovanรญm. Vย jednom mieste sa pouลพilo frรฉzovanie vย dฤบลพke 5โ€‰m, nakoฤพko drenรกลพ bola upchatรก. ฤŽalej sa popod vozovku preฤisลฅovali prieฤne drenรกลพe, ktorรฉ sa zanรกลกali sedimentmi okolitej horniny aย vรฝluhmi zo striekanรฉho betรณnu.

Pri prevรกdzke sa ukรกzalo, ลพe pouลพitรฉ drenรกลพne potrubia nespฤบลˆajรบ preukazovanรฉ รบnosnosti. Vย priebehu realizรกcie podkladovรฝch vrstiev konลกtrukcie vozovky museli byลฅ prieฤne drenรกลพe pod vozovkou vย tuneli obetรณnovanรฉ drenรกลพnym betรณnom na prejazd mechanizmov aย stavebnej techniky. Toto obetรณnovanie sa vลกak zย finanฤnรฝch dรดvodov nezrealizovalo vย celej ลกรญrke, ฤoho nรกsledkom bolo preborenie prieฤnych drenรกลพรญ na dvoch miestach. Problรฉm sa vyrieลกil vyvloลพkovanรญm โ€“ zatiahnutรญm plastovรฉho rukรกva, uchytenรฉho aย rozopnutรฉho horรบcimi plynmi. Zย uvedenรฝch problรฉmov vyplรฝva, ลพe vo vลกetkรฝch ฤalลกรญch tuneloch sa pouลพijรบ hrubostennรฉ HDPE potrubia na drenรกลพe aย pod vozovkou sa obetรณnujรบ drenรกลพnym betรณnom vย plnej dฤบลพke. Takto sa realizoval naprรญklad tunel Sitina vย Bratislave.

ฤŽalลกรญm problรฉmom boli poklopy na kanalizaฤnรฝch ลกachtรกch vย tuneli aย mimo tunela, ktorรฉ sรบ na kraji jazdnรฉho pruhu aย niekedy pri prejazdoch ลฅaลพkรฝch kamiรณnov vyskakovali aj napriek tomu, ลพe sa navrhli aย osadili atypickรฉ, veฤพmi ลฅaลพkรฉ liatinovรฉ poklopy vyplnenรฉ betรณnom sย vรกhou asi 360 kg. Tento problรฉm sa vyrieลกil priskrutkovanรญm kaลพdรฉho poklopu kย rรกmu.

Geologickรฉ problรฉmy
Pri razenรญ tunela vย 280 metroch spรดsobila pozemnรก voda vย dรดsledku nevhodnej geolรณgie vย misovite uloลพenรฝch vrstvรกch zรกval aย vznikol otvor aลพ na povrch. Vย tomto mieste malo nadloลพie 15 m. Pre veฤพmi nevhodnรบ geolรณgiu, geotechnickรฉ poruchy aย podzemnรบ vodu flyลกovรฉho pรกsma sa zaistilo primรกrne ostenie tunela ihlovanรญm, samozavล•tavacรญmi kotvami, arkusmi aย striekanรฝm betรณnom. Vย mieste zรกvalu najmรค vย jarnรฝch mesiacoch vzlรญnala na ostenie aย obsluลพnรฝ chodnรญk podzemnรก voda, preto sa vย dvoch vedฤพajลกรญch ฤistiacich ลกachtรกch urobili odvodลˆovacie vrty. Podzemnรก voda sa tak vpustila spoza ostenia aย chodnรญka do kanalizรกcie.

Vรฝznam tunela
Cez tunel dnes prejde priemerne aลพ 800 vozidiel za hodinu. Doprava sa tak vyhne obciam Oลกฤadnica, Horelica aย mestu ฤŒadca, priฤom dochรกdza kย znรญลพeniu nehodovosti na danom รบseku, kย bezpeฤnejลกiemu aย rรฝchlejลกiemu prejazdu. Odฤพahฤilo sa centrum ฤŒadce,ย znรญลพilo sa ohrozenie chodcov aย รบฤastnรญkov premรกvky aย zlepลกila sa vnรบtromestskรก doprava.

Ing.ย Peter Mรกลกa
Foto: VรHOSTAV-SK

Peter Mรกลกa pracuje vย spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s., ลฝilina, kde pรดsobรญ ako projektovรฝ manaลพรฉr vรฝznamnรฝch vodohospodรกrskych aย dopravnรฝch stavieb.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie