image 77993 25 v1
Galรฉria(5)

Tunel Karpaty

Partneri sekcie:

Keฤลพe trasa diaฤพnice D4 prechรกdza รบzemรญm so zloลพitou geomorfologickou skladbou a ฤlenitosลฅ terรฉnu neumoลพลˆuje viesลฅ trasu iba po povrchu, bolo potrebnรฉ rieลกiลฅ jej vedenie pod Malรฝmi Karpatmi tunelom.

Vychodnรฝ portรกl tunela Karpaty
04 zapadny portal
01 Situacia sirsich vztahov
t

Pre Bratislavu, ktorej cestnรก sieลฅ nadradenรฝch komunikรกciรญ sa dosiaฤพ budovala s ohฤพadom na nepriechodnosลฅ masรญvu Malรฝch Karpรกt juลพnรฝm obchvatom mesta, t. j. ponad vodnรฝ tok Dunaja, by navrhovanรก trasa pod masรญvom Malรฝch Karpรกt znamenala podstatnรฉ odฤพahฤenie cestnej siete vo vnรบtornom obvode mesta, predovลกetkรฝm na diaฤพnici D1 v prieลฅahu mestom, a skrรกtenie ciest v smere sever, vรฝchod. Diaฤพnica D4 sa pripravuje uลพ mnoho rokov. Od roku 2002 sa spracovalo niekoฤพko ลกtรบdiรญ a zรกmerov s cieฤพom nรกjsลฅ a stabilizovaลฅ trasu diaฤพnice. Z celรฉho ลฅahu diaฤพnice D4 je v sรบฤasnosti v prevรกdzke len รบsek RR (Rakรบska republika)/SR โ€“ Jarovce, a kriลพovatka Stupava na diaฤพnici D2 (3. รบsek), ktorรก spรกja รบsek Ivanka, sever โ€“ Zรกhorskรก Bystrica a รบsek Devรญnska Novรก Ves โ€“ ลกt. hr. SR/RR.

Ciele a zรกujmovรก oblasลฅ ลกtรบdie

Cieฤพom v sรบฤasnosti spracovanej technickej ลกtรบdie Diaฤพnica D4 Bratislava-Raฤa โ€“ Zรกhorskรก Bystrica bolo zoptimalizovaลฅ smerovรฉ a vรฝลกkovรฉ vedenie trasy variantu 7 diaฤพnice v tuneli Karpaty (variant 7a, 7b, 7c โ€“ spracovanรฝ v ล tรบdii realizovateฤพnosti a รบฤelnosti v roku 2009 spoloฤnosลฅou Dopravoprojekt, a. s.) a optimalizovaลฅ environmentรกlny a technickรฝ nรกvrh tunela Karpaty vrรกtane zapracovania vรฝsledkov orientaฤnรฉho inลพinierskogeologickรฉho a hydrogeologickรฉho prieskumu (olGHGP). V rรกmci komplexnรฉho rieลกenia technickej ลกtรบdie boli spracovanรฉ aj ฤiastkovรฉ ลกtรบdie a prieskumy (hlukovรก ลกtรบdia, VZT ลกtรบdia, emisnรก ลกtรบdia, dopravno-inลพiniersky prieskum, archeologickรฝ prieskum, seizmickรฝ prieskum a pyrotechnickรฝ prieskum).

Situácia širších vzลฅahov

Situรกcia ลกirลกรญch vzลฅahov

Zรกkladnรฉ รบdaje o ลกtudovanom variante

Zaฤiatok rieลกenรฉho รบseku km 0,000 000 D4 Bratislava-Raฤa โ€“ Zรกhorskรก Bystrica bol osadenรฝ severovรฝchodne od mestskej ฤasti Bratislava-Raฤa (severne od obce Vajnory), kde nadvรคzuje na predchรกdzajรบci รบsek diaฤพnice D4, ktorรฝ tvorรญ nultรฝ obchvat mesta Bratislavy. Poloha vรฝchodnรฉho tunelovรฉho portรกlu tunela Karpaty je s ohฤพadom na umiestnenie MรšK s cestou II/502 a moลพnosti smerovรฉho a najmรค vรฝลกkovรฉho vedenia diaฤพnice kategรณrie D 26,5 pre nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ 120 km/h (100 km/h v tuneli) situovanรก v terรฉnnej depresii Raฤieho potoka pod vรฝchodnรฝmi svahmi Vajnorskej hory. Nadvรคzujรบci รบsek dvojrรบrovรฉho tunela Karpaty so smerovo rozdelenou dopravou vedie v priamej s dฤบลพkou 7 935 m v osi D4, priฤom pozdฤบลพny sklon mรก stรบpanie 0,70โ€ฏ% po 7,163โ€ฏkm, odkiaฤพ รบsek klesรก so sklonom 0,70 % aลพ po zรกpadnรฝ, Stupavskรฝ portรกl. Vyรบstenie tunela Karpaty s celkovou dฤบลพkou 10 980 m je navrhnutรฉ v km 16,525 km D4, severozรกpadne od obce Marianka. Zvyลกnรฝ รบsek diaฤพnice D4 bude v dฤบลพke pribliลพne 1,00 km viesลฅ v nรกsype, v pravotoฤivom smerovom oblรบku s polomerom R = 2 600 m, s klesanรญm 0,70 %.

Raฤiansky (východný) portál

Raฤiansky (vรฝchodnรฝ) portรกl

Trasa diaฤพnice sa v koridore nultรฉho okruhu podฤพa DUล  napรกja vo vzdialenosti pribliยญลพne 150 metrov od zรกstavby na uลพ zrealizovanรฝ รบsek Diaฤพnice D4 Kriลพovatka Stupava (D2/D4) โ€“ Kriลพovatka Zรกhorskรก Bystrica. Smerovรฉ pomery navrhnutรฉ vo variantoch 7a, 7b a 7c zostali zachovanรฉ. V rรกmci optimalizรกcie technickรฉho rieลกenia doลกlo k posunu vrcholovรฉho oblรบka o pribliลพne 2 600 m smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu tunela tak, aby sa dosiahol pribliลพne strechovitรฝ sklon nivelety tunela. Toto rieลกenie zmenลกรญ dฤบลพku tunelovรฝch rรบr, z ktorรฝch bude treba odvรกdzaลฅ prรญpadnรฉ priesakovรฉ vody na vรฝchodnรฝ portรกl do ล รบrskรฉho kanรกla. To sa tรฝka len vรฝstavby tunela pomocou konvenฤnej metรณdy NATM, keฤ tunel pรดsobรญ ako drรฉn horninovรฉho masรญvu. V rรกmci technologickรฉho postupu razenia tunelovรฝch rรบr tunela Karpaty sa z technickรฉho, ekonomickรฉho a ekologickรฉho hฤพadiska uvaลพovalo o dvoch alternatรญvach, a to razenรญm pomocou raziaceho  stroja TBM, resp. razenรญm v zmysle zรกsad NATM s pouลพitรญm vrtno-trhavinovรฉho rozpojovania masรญvu.

Mariansky západný portál

Mariansky zรกpadnรฝ portรกl

V prรญpade pouลพitia technolรณgie TBM (plnoprofilovรฝ raziaci stroj s plรกลกลฅom) moลพno ihneฤ po vyrazenรญ tunela montovaลฅ pod ochranou oceฤพovรฉho plรกลกลฅa raziaceho stroja ลพelezobetรณnovรฉ segmentovรฉ ostenie z prefabrikovanรฝch dielcov s vodotesnรฝmi spojmi a zabezpeฤiลฅ tak okamลพitรบ vodotesnosลฅ realizovanรฉho diela. Tento spรดsob vรฝstavby minimalizuje drenรกลพny รบฤinok razenia tunela na okolitรฝ horninovรฝ masรญv. Celรฝ prieฤny rez tunelov (TBM) je dispoziฤne rozdelenรฝ na dve ฤasti tak, aby po razenรญ tunela a zhotovenรญ segmentovรฉho ostenia s odstupom pribliลพne 2 000 m mohla kontinuรกlne nasledovaลฅ realizรกcia vnรบtornรฝch konลกtrukciรญ tunela zรกkladovรฝch pรกsov, ลพelezobetรณnovej dosky vozovky, sekundรกrneho ostenia, a to bez preruลกenia odลฅaลพby rรบbaniny z tunela a zรกsobovania stroja prefabrikovanรฝmi tubbingmi. Spodnรก ฤasลฅ diaฤพniฤnรฉho tunela bude slรบลพiลฅ ako kolektor pre kรกblovรฉ trasy, prรญstupovรก komunikรกcia pre zรกsahovรฉ jednotky a v neposlednom rade aj ako รบnikovรก chodba.

Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe

Stavba: Diaฤพnica D4 Bratislava-Raฤa โ€“ Zรกhorskรก Bystrica, Tunel Karpaty
Investor: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Zhotoviteฤพ IGHP: HydroGEP, s. r. o., Bratislava
Projektant: TAROSI c.c., s. r. o., Bratislava
Hlavnรฝ inลพinier projektu: Ing. Jรกn Snopko
Sรบฤasnรฝ stupeลˆ dokumentรกcie: Technickรก ลกtรบdia a orientaฤnรฝ inลพinierskogeologickรฝ a hydrogeologickรฝ prieskum (Tล  a olGHGP); Vizualizรกcia trasy diaฤพnice D4 Bratislava-Raฤa โ€“ Zรกhorskรก Bystrica

Zรกkladnรฉ รบdaje o tuneli Karpaty

Základné údaje o tuneli Karpaty

Zรกvereฤnรฉ zhodnotenie

Najvรคฤลกรญm problรฉmom v zรกzemรญ rieลกenรฉho รบseku diaฤพnice D4 je komunikaฤnรฝ systรฉm mesta Bratislavy, ktorรฝ je silne preลฅaลพenรฝ. Rieลกenรฝ รบsek diaฤพnice D4 vรฝznamne odฤพahฤรญ existujรบci komunikaฤnรฝ systรฉm mesta. Nemoลพno opomenรบลฅ rozhodujรบcu funkciu diaฤพnice D4, ktorou je rรฝchly, plynulรฝ, bezpeฤnรฝ a vzhฤพadom na ลพivotnรฉ prostredie priateฤพskรฝ prejazd tranzitnej dopravy cez รบzemie. Podrobnรฝ opis nรกvrhu technickรฉho rieลกenia tunela Karpaty a vรฝsledkov oIGHP bude uverejnenรฝ vโ€ฏniektorom z ฤalลกรญch vydanรญ ฤasopisu.

TEXT: Ing. Jรกn Snopko, Ing. Marek Bednรกr,
Ing. Zuzana Oravcovรก
OBRรZKY: TAROSI c.c., s. r. o.

Jรกn Snopko je hlavnรฝm inลพinierom projektu Diaฤพnicaโ€ฏD4 Bratislava Raฤa โ€“ Zรกhorskรก Bystrica โ€“ Tunel Karpaty, Marek Bednรกr a Zuzana Oravcovรก pรดsobia vโ€ฏspoloฤnosti TAROSI c.c., s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie