Tunel Karpaty
Keฤลพe trasa diaฤพnice D4 prechรกdza รบzemรญm so zloลพitou geomorfologickou skladbou a ฤlenitosลฅ terรฉnu neumoลพลuje viesลฅ trasu iba po povrchu, bolo potrebnรฉ rieลกiลฅ jej vedenie pod Malรฝmi Karpatmi tunelom.
Pre Bratislavu, ktorej cestnรก sieลฅ nadradenรฝch komunikรกciรญ sa dosiaฤพ budovala s ohฤพadom na nepriechodnosลฅ masรญvu Malรฝch Karpรกt juลพnรฝm obchvatom mesta, t. j. ponad vodnรฝ tok Dunaja, by navrhovanรก trasa pod masรญvom Malรฝch Karpรกt znamenala podstatnรฉ odฤพahฤenie cestnej siete vo vnรบtornom obvode mesta, predovลกetkรฝm na diaฤพnici D1 v prieลฅahu mestom, a skrรกtenie ciest v smere sever, vรฝchod. Diaฤพnica D4 sa pripravuje uลพ mnoho rokov. Od roku 2002 sa spracovalo niekoฤพko ลกtรบdiรญ a zรกmerov s cieฤพom nรกjsลฅ a stabilizovaลฅ trasu diaฤพnice. Z celรฉho ลฅahu diaฤพnice D4 je v sรบฤasnosti v prevรกdzke len รบsek RR (Rakรบska republika)/SR โ Jarovce, a kriลพovatka Stupava na diaฤพnici D2 (3. รบsek), ktorรก spรกja รบsek Ivanka, sever โ Zรกhorskรก Bystrica a รบsek Devรญnska Novรก Ves โ ลกt. hr. SR/RR.
Ciele a zรกujmovรก oblasลฅ ลกtรบdie
Cieฤพom v sรบฤasnosti spracovanej technickej ลกtรบdie Diaฤพnica D4 Bratislava-Raฤa โ Zรกhorskรก Bystrica bolo zoptimalizovaลฅ smerovรฉ a vรฝลกkovรฉ vedenie trasy variantu 7 diaฤพnice v tuneli Karpaty (variant 7a, 7b, 7c โ spracovanรฝ v ล tรบdii realizovateฤพnosti a รบฤelnosti v roku 2009 spoloฤnosลฅou Dopravoprojekt, a. s.) a optimalizovaลฅ environmentรกlny a technickรฝ nรกvrh tunela Karpaty vrรกtane zapracovania vรฝsledkov orientaฤnรฉho inลพinierskogeologickรฉho a hydrogeologickรฉho prieskumu (olGHGP). V rรกmci komplexnรฉho rieลกenia technickej ลกtรบdie boli spracovanรฉ aj ฤiastkovรฉ ลกtรบdie a prieskumy (hlukovรก ลกtรบdia, VZT ลกtรบdia, emisnรก ลกtรบdia, dopravno-inลพiniersky prieskum, archeologickรฝ prieskum, seizmickรฝ prieskum a pyrotechnickรฝ prieskum).
Situรกcia ลกirลกรญch vzลฅahov
Zรกkladnรฉ รบdaje o ลกtudovanom variante
Zaฤiatok rieลกenรฉho รบseku km 0,000 000 D4 Bratislava-Raฤa โ Zรกhorskรก Bystrica bol osadenรฝ severovรฝchodne od mestskej ฤasti Bratislava-Raฤa (severne od obce Vajnory), kde nadvรคzuje na predchรกdzajรบci รบsek diaฤพnice D4, ktorรฝ tvorรญ nultรฝ obchvat mesta Bratislavy. Poloha vรฝchodnรฉho tunelovรฉho portรกlu tunela Karpaty je s ohฤพadom na umiestnenie MรK s cestou II/502 a moลพnosti smerovรฉho a najmรค vรฝลกkovรฉho vedenia diaฤพnice kategรณrie D 26,5 pre nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ 120 km/h (100 km/h v tuneli) situovanรก v terรฉnnej depresii Raฤieho potoka pod vรฝchodnรฝmi svahmi Vajnorskej hory. Nadvรคzujรบci รบsek dvojrรบrovรฉho tunela Karpaty so smerovo rozdelenou dopravou vedie v priamej s dฤบลพkou 7 935 m v osi D4, priฤom pozdฤบลพny sklon mรก stรบpanie 0,70โฏ% po 7,163โฏkm, odkiaฤพ รบsek klesรก so sklonom 0,70 % aลพ po zรกpadnรฝ, Stupavskรฝ portรกl. Vyรบstenie tunela Karpaty s celkovou dฤบลพkou 10 980 m je navrhnutรฉ v km 16,525 km D4, severozรกpadne od obce Marianka. Zvyลกnรฝ รบsek diaฤพnice D4 bude v dฤบลพke pribliลพne 1,00 km viesลฅ v nรกsype, v pravotoฤivom smerovom oblรบku s polomerom R = 2 600 m, s klesanรญm 0,70 %.
Raฤiansky (vรฝchodnรฝ) portรกl
Trasa diaฤพnice sa v koridore nultรฉho okruhu podฤพa DUล napรกja vo vzdialenosti pribliยญลพne 150 metrov od zรกstavby na uลพ zrealizovanรฝ รบsek Diaฤพnice D4 Kriลพovatka Stupava (D2/D4) โ Kriลพovatka Zรกhorskรก Bystrica. Smerovรฉ pomery navrhnutรฉ vo variantoch 7a, 7b a 7c zostali zachovanรฉ. V rรกmci optimalizรกcie technickรฉho rieลกenia doลกlo k posunu vrcholovรฉho oblรบka o pribliลพne 2 600 m smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu tunela tak, aby sa dosiahol pribliลพne strechovitรฝ sklon nivelety tunela. Toto rieลกenie zmenลกรญ dฤบลพku tunelovรฝch rรบr, z ktorรฝch bude treba odvรกdzaลฅ prรญpadnรฉ priesakovรฉ vody na vรฝchodnรฝ portรกl do ล รบrskรฉho kanรกla. To sa tรฝka len vรฝstavby tunela pomocou konvenฤnej metรณdy NATM, keฤ tunel pรดsobรญ ako drรฉn horninovรฉho masรญvu. V rรกmci technologickรฉho postupu razenia tunelovรฝch rรบr tunela Karpaty sa z technickรฉho, ekonomickรฉho a ekologickรฉho hฤพadiska uvaลพovalo o dvoch alternatรญvach, a to razenรญm pomocou raziaceho stroja TBM, resp. razenรญm v zmysle zรกsad NATM s pouลพitรญm vrtno-trhavinovรฉho rozpojovania masรญvu.
Mariansky zรกpadnรฝ portรกl
V prรญpade pouลพitia technolรณgie TBM (plnoprofilovรฝ raziaci stroj s plรกลกลฅom) moลพno ihneฤ po vyrazenรญ tunela montovaลฅ pod ochranou oceฤพovรฉho plรกลกลฅa raziaceho stroja ลพelezobetรณnovรฉ segmentovรฉ ostenie z prefabrikovanรฝch dielcov s vodotesnรฝmi spojmi a zabezpeฤiลฅ tak okamลพitรบ vodotesnosลฅ realizovanรฉho diela. Tento spรดsob vรฝstavby minimalizuje drenรกลพny รบฤinok razenia tunela na okolitรฝ horninovรฝ masรญv. Celรฝ prieฤny rez tunelov (TBM) je dispoziฤne rozdelenรฝ na dve ฤasti tak, aby po razenรญ tunela a zhotovenรญ segmentovรฉho ostenia s odstupom pribliลพne 2 000 m mohla kontinuรกlne nasledovaลฅ realizรกcia vnรบtornรฝch konลกtrukciรญ tunela zรกkladovรฝch pรกsov, ลพelezobetรณnovej dosky vozovky, sekundรกrneho ostenia, a to bez preruลกenia odลฅaลพby rรบbaniny z tunela a zรกsobovania stroja prefabrikovanรฝmi tubbingmi. Spodnรก ฤasลฅ diaฤพniฤnรฉho tunela bude slรบลพiลฅ ako kolektor pre kรกblovรฉ trasy, prรญstupovรก komunikรกcia pre zรกsahovรฉ jednotky a v neposlednom rade aj ako รบnikovรก chodba.
Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe
Stavba: Diaฤพnica D4 Bratislava-Raฤa โ Zรกhorskรก Bystrica, Tunel Karpaty
Investor: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Zhotoviteฤพ IGHP: HydroGEP, s. r. o., Bratislava
Projektant: TAROSI c.c., s. r. o., Bratislava
Hlavnรฝ inลพinier projektu: Ing. Jรกn Snopko
Sรบฤasnรฝ stupeล dokumentรกcie: Technickรก ลกtรบdia a orientaฤnรฝ inลพinierskogeologickรฝ a hydrogeologickรฝ prieskum (Tล a olGHGP); Vizualizรกcia trasy diaฤพnice D4 Bratislava-Raฤa โ Zรกhorskรก Bystrica
Zรกkladnรฉ รบdaje o tuneli Karpaty
Zรกvereฤnรฉ zhodnotenie
Najvรคฤลกรญm problรฉmom v zรกzemรญ rieลกenรฉho รบseku diaฤพnice D4 je komunikaฤnรฝ systรฉm mesta Bratislavy, ktorรฝ je silne preลฅaลพenรฝ. Rieลกenรฝ รบsek diaฤพnice D4 vรฝznamne odฤพahฤรญ existujรบci komunikaฤnรฝ systรฉm mesta. Nemoลพno opomenรบลฅ rozhodujรบcu funkciu diaฤพnice D4, ktorou je rรฝchly, plynulรฝ, bezpeฤnรฝ a vzhฤพadom na ลพivotnรฉ prostredie priateฤพskรฝ prejazd tranzitnej dopravy cez รบzemie. Podrobnรฝ opis nรกvrhu technickรฉho rieลกenia tunela Karpaty a vรฝsledkov oIGHP bude uverejnenรฝ vโฏniektorom z ฤalลกรญch vydanรญ ฤasopisu.
TEXT: Ing. Jรกn Snopko, Ing. Marek Bednรกr,
Ing. Zuzana Oravcovรก
OBRรZKY: TAROSI c.c., s. r. o.
Jรกn Snopko je hlavnรฝm inลพinierom projektu DiaฤพnicaโฏD4 Bratislava Raฤa โ Zรกhorskรก Bystrica โ Tunel Karpaty, Marek Bednรกr a Zuzana Oravcovรก pรดsobia vโฏspoloฤnosti TAROSI c.c., s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby