Tunel Karpaty โ najdlhลกรญ tunel na Slovensku?
Po tom, ฤo sa Slovenskรก republika 1. mรกja 2004 stala sรบฤasลฅou Eurรณpskej รบnie, rastie perspektรญva rozvoja spoluprรกce vย rรกmci stredoeurรณpskรฉho euroregiรณnu, kde kooperujรบ oblasti Viedne aย Dolnรฉho Rakรบska, Rรกbsko-moลกonsko-ลกopronskรก ลพupa vย Maฤarsku, Juhomoravskรฝ kraj aย zo slovenskej strany predovลกetkรฝm kraje Bratislavskรฝ aย Trnavskรฝ.
Podฤพa 3. paneurรณpskej konferencie vย Helsinkรกch tvoria nosnรบ sieลฅ projektu TEN na Slovensku tieto ลฅahy:- koridor ฤ. IV: Berlรญn โ Praha โ Bratislava โย Budapeลกลฅ โ Istanbul vย trase diaฤพnice D2,
- koridor ฤ. Va: Terst โ Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice โ Uลพhorod โ ฤฝvov vย trase diaฤพnice D1,
- koridor ฤ. VI: Gdansk โ Katovice โ Skalitรฉ โย ลฝilina vย trase diaฤพnice D3.
Vรฝznam dopravy vย takto sa integrujรบcom svete neustรกle rastie, preto bude nevyhnutnรฉ vybudovaลฅ prepojenia tรฝchto koridorov mimo zastavanรฝch รบzemรญ miest tak, aby tranzitnรก doprava viedla vย rรกmci moลพnosti mimo ich centier. Pre Bratislavu, ktorej cestnรก sieลฅ nadradenรฝch komunikรกciรญ sa dosiaฤพ budovala sย ohฤพadom na nepriechodnosลฅ masรญvu Malรฝch Karpรกt juลพnรฝm obchvatom mesta, t.ย j. ponad vodnรฝ tok Dunaja, by navrhovanรก trasa pod masรญvom Malรฝch Karpรกt znamenala podstatnรฉ odฤพahฤenie cestnej siete vo vnรบtornom obvode mesta, predovลกetkรฝm na diaฤพnici D1 vย prieลฅahu mestom, aย skrรกtenie ciest vย smere sever โ vรฝchod.
Diaฤพnica D4, ktorej sรบฤasลฅou mรก byลฅ aj tunel Karpaty, sa zaฤรญna na juhu na hraniฤnom priechode SR/Rakรบsko Jarovce โ Kittsee, kde nadvรคzuje na rakรบsku diaฤพnicu A8. Podฤพa rozhodnutia Ministerstva dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR bude ฤalej vedenรก vย trase Nultรฉho okruhu okolo Bratislavy, t. j. vรฝchodnรฝm obchvatom hlavnรฉho mesta. Vย predmetnom รบseku medzi Ivankou pri Dunaji aย Stupavou tvorรญ spojnicu jestvujรบcej diaฤพnice D1 sย diaฤพnicou D2. Navrhnutรก trasa budรบcej diaฤพnice D4 prechรกdza zย rovinatรฉho รบzemia Podunajskej nรญลพiny na juhu cez hrebeล Malรฝch Karpรกt do Zรกhorskej nรญลพiny na severe zรกujmovรฉho รบzemia. Vย nadvรคzujรบcich รบsekoch nemoลพno meniลฅ smerovรฉ vedenie trasy, ฤo ovplyvลuje jej invariantnรฉ rieลกenie na zaฤiatku aย konci รบseku. Zย tohto predpokladu vyplรฝva aj pomerne รบzky priechodnรฝ koridor cez hlavnรฝ hrebeล Malรฝch Karpรกt, ktorรฝ sa nachรกdza medzi mestskou ฤasลฅou Raฤa aย Svรคtรฝm Jurom na juhu aย Zรกhorskou Bystricou, Mariankou, Borinkou aย Stupavou na severe (obr. 1).
Obr. 1 Prehฤพadnรก situรกcia
รzemie stavby je ฤiastoฤne zastavanรฉ predovลกetkรฝm zรกstavbou prรญmestskรฉho charakteru, pri ktorej moลพno oฤakรกvaลฅ vรฝraznรฉ rozvojovรฉ tendencie. Znaฤnรก ฤasลฅ รบzemia je zalesnenรก. Tento priestor zaberรก Chrรกnenรก krajinnรก oblasลฅ Malรฉ Karpaty, ktorรก slรบลพi okrem ochrany prรญrody ako rekreaฤnรฉ zรกzemie hlavnรฉho mesta. ฤalej sa รบzemie na juลพnรฝch svahoch Karpรกt intenzรญvne vyuลพรญva na poฤพnohospodรกrske รบฤely, najmรค ako plochy vinรญc. Vย uvedenom priestore sa nachรกdzajรบ aj hlavnรฉ koridory existujรบcich inลพinierskych sietรญ, aย to energetickรฉ vedenia 400 aย 110 kV, vysokotlakovรฉ plynovody aย vodovodnรฉ privรกdzaฤe. Vลกetky tieto okrajovรฉ podmienky muselo zohฤพadniลฅ Zdruลพenie Bratislava โ Stupava, tvorenรฉ spoloฤnosลฅami HBH projekt, spol. sย r. o., aย Amberg Engineering Slovakia, s.ย r. o., ktorรฉ vypracovalo technickรบ ลกtรบdiu Diaฤพnice D4 Bratislava (D1, kriลพovatka Ivanka pri Dunaji โ sever) โ Stupava (cesta I/2).
Zรกkladnรฉ รบdaje oย tuneli
Keฤลพe trasa diaฤพnice D4 prechรกdza รบzemรญm so zloลพitou geomorfologickou skladbou aย ฤlenitosลฅ terรฉnu neumoลพลuje viesลฅ trasu iba po povrchu, bolo potrebnรฉ rieลกiลฅ vedenie trasy pod Malรฝmi Karpatmi vย tuneli, respektรญve vย tuneloch. Vย rรกmci spracovania technickej ลกtรบdie sa navrhlo viacero alternatรญv trรกs tunela Karpaty, priฤom รบlohou projektantov bolo vย jednom zย variantov minimalizovaลฅ dฤบลพku tunela. Nakoniec sa vybrali aย porovnali varianty 2 aย 3 (tab. 1):
- tunel Karpaty 2-Iย vย rรกmci variantu 2 je sรบฤasลฅou diaฤพnice D4 vย staniฤenรญ km 6,213 โ km 14,275ย 66, t. j. vย dฤบลพke pravej rรบry 8ย 058,00โm aย ฤพavej rรบry 8ย 068,00โm,
- tunel Karpaty 3-Iย vย rรกmci variantu 3 je sรบฤasลฅou diaฤพnice D4 vย staniฤenรญ km 8,178ย 88 โ km 11,719ย 35 pravej rรบry, km 11,754ย 67 ฤพavej rรบry, t. j. vย dฤบลพke pravej rรบry 3ย 540,47โm aย ฤพavej rรบry 3ย 575,789โm,
- tunel Karpaty 3-II vย rรกmci variantu 3 je sรบฤasลฅou diaฤพnice D4 vย staniฤenรญ 14,318ย 25 โย km 16,174ย 52 pravej rรบry, km 14,278ย 00 โ km 16,134ย 82 ฤพavej rรบry, t. j. vย dฤบลพke pravej rรบry 1ย 861,35โm aย ฤพavej rรบry 1ย 842,04 m.
Tunel, respektรญve tunely pod Malรฝmi Karpatmi budรบ tvorenรฉ dvoma samostatnรฝmi tunelovรฝmi rรบrami na jednosmernรบ dopravu.
Tab. 1 Tunelovรฉ รบseky
Zรกkladnรฉ parametre priechodnรฉho prierezu tunela:
- ลกรญrka vozovky vย tuneli medzi obrubnรญkmi je 8,0โm (t. j. dva jazdnรฉ pruhy) vrรกtane odrazovรฝch prvkov 2 ร 0,25โm (kategรณria 2โT = 8,0 podฤพa STN 73ย 7507 Projektovanie cestnรฝch tunelov),
- svetlรก ลกรญrka tunela je 10,0โm,
- ลกรญrka obojstrannรฝch nรบdzovรฝch chodnรญkov je 2 ร 1,0โm,
- prejazdnรก vรฝลกka dopravnรฉho priestoru tunela je 4,8 + 0,10 = 4,90โm,
- vรฝลกka priechodnรฉho priestoru nad nรบdzovรฝmi chodnรญkmi je 2,20 m.
Razenie aย vystrojenie vรฝrubu
Vzhฤพadom na dฤบลพku tunela, geologickรฉ pomery vย trase (horninovรฝ masรญv je vย prevaลพnej miere tvorenรฝ granitmi aลพ granodioritmi sย vรฝskytom stredno- aลพ hrubozrnnรฝch pegmatitov aย sรบvrstvรญm mariรกnskych bridlรญc) aย vย budรบcnosti stanovenรฝ ฤas vรฝstavby je razenie pri jednotlivรฝch variantoch navrhnutรฉ alternatรญvne, aย to pre tunel Karpaty 2-Iย kontinuรกlยญne pomocou otvorenรฉho raziaceho stroja (TBM bez ลกtรญtu), kรฝm pre tunely Karpaty 3-Iย aย 3-II cyklickรฉ pomocou vrtno-trhacรญch prรกc pouลพitรญm tzv. Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM). Koncept razenia pomocou TBM umoลพลuje vysoko mechanizovanรฉ razenie, pri ktorom sa opakujรบ rovnakรฉ pracovnรฉ postupy. To vedie kย stรกlym aย vysokรฝm vรฝkonom pri razenรญ. Na Slovensku sa doteraz nepoฤรญtalo sย nasadenรญm otvorenรฉho TBM bez ลกtรญtu (obr. 2). Dฤบลพka tunela Karpaty 2-Iย aย potreba vyraziลฅ dve tunelovรฉ rรบry aย IG aย HG vย jeho trase sรบ dobrรฝmi predpokladmi na nasadenie tejto progresรญvnej metรณdy razenia, ktorรก sa naprรญklad pouลพรญva aj pri razenรญ najdlhลกieho ลพelezniฤnรฉho tunela na svete, tunela Gotthard.
Primรกrne ostenie pri razenรญ pomocou TBM budรบ tvoriลฅ striekanรฝ betรณn, hydraulicky upรญnateฤพnรฉ kotvy sย dฤบลพkou 4 aย 6โm aย oceฤพovรฉ vรฝstuลพnรฉ siete, pri horลกรญch geologickรฝch pomeroch aj oceฤพovรก oblรบkovรก vรฝstuลพ. Pri tzv. NRTM by sa pouลพili rovnakรฉ vystrojovacie prvky.
Sekundรกrne ostenie je navrhnutรฉ zย monolitickรฉho betรณnu. Betรณn sย hrรบbkou asi 300 aลพ 350โmm aย viac sa bude ukladaลฅ pomocou ฤerpadiel do pojazdnรฉho teleskopickรฉho debnenia. Medzi primรกrne aย sekundรกrne ostenie sa uloลพรญ medziฤพahlรก hydroizolรกcia (geotextรญlia aย hydroizolaฤnรก fรณlia hrubรก minimรกlne 2โmm ), ktorรก zabrรกni naruลกeniu vnรบtornรฉho ostenia aย prieniku horninovej vody do dopravnรฉho priestoru.
Bezpeฤnosลฅ aย vybavenie tunela
Tunel je navrhnutรฝ tak, aby spฤบลal bezpeฤnostnรฉ poลพiadavky vย zmysle nariadenia vlรกdy SR ฤ. 344/2006 aย TP 04/2006. Pri urฤovanรญ jednotky prvรฉho zรกsahu pri poลพiari existujรบ dva varianty. Prvรฝ variant poฤรญta sย vybudovanรญm hasiฤskej stanice vย SSรD umiestnenej pred zรกpadnรฝm portรกlom tunela vย blรญzkosti Stupavy aย druhรฝ variant je zaloลพenรฝ na vyยญuลพitรญ zรกsahovรฝch jednotiek zย hasiฤskรฝch stanรญc na Saratovskej aย Hรกlkovej ulici vย Bratislave. Na zรกklade predpokladanej dฤบลพky tunela aย intenzity dopravy sa odporรบฤa presadzovaลฅ plรกnovanรฝ variant 1, ktorรฝ by vรฝznamne skrรกtil dojazdovรฝ ฤas hasiฤskรฝch jednotiek kย portรกlu tunela, aย tรฝm znaฤne ovplyvnil moลพnosti evakuรกcie aย hasenia poลพiaru. Variant 1 je vย sรบlade so zmluvou medzi MV SR aย MDPaT SR, pokiaฤพ ide oย vybudovanie objektov vedฤพajลกรญch hasiฤskรฝch stanรญc vย rรกmci vรฝstavby stredรญsk sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic. Na trase navrhovanej diaฤพnice D4 vย รบseku od D1 (kriลพovatka Ivanka pri Dunaji โ sever) po ลกtรกtnu cestu I/2 juลพne od Stupavy je vhodnรฉ miesto na zriadenie SSรD vย blรญzkosti kriลพovatiek diaฤพnic (najmรค pri Stupave โ juh na D2).
Rozhodujรบcou sรบฤasลฅou prevรกdzkovรฉho vybavenia tunela je vetracรญ systรฉm vย tuneli, ktorรฝ zabezpeฤuje neprekroฤenie limitnรฝch koncentrรกciรญ ลกkodlivรญn pri vลกetkรฝch predpokladanรฝch dopravnรฝch stavoch. Optimรกlny nรกvrh vetrania sa musรญ okrem plnej funkฤnosti vyznaฤovaลฅ aj minimalizรกciou investiฤnรฝch aย prevรกdzkovรฝch nรกkladov. Vetranie je podฤพa dฤบลพky tunela navrhnutรฉ ako prieฤne vย tuneli Karpaty 2-I, poloprieฤne vย tuneli Karpaty 3-Iย aย pozdฤบลพne vย tuneli Karpaty 3-II. Na zรกklade vzduchotechnickรฉho vรฝpoฤtu sa vย tuneli Karpaty 2-Iย na portรกloch aย pribliลพne vย km 10,000 vybudujรบ vetracie centrรกly. Zneฤistenรฝ vzduch sa bude vyfukovaลฅ cez vetracie ลกachty aย komรญny vรฝลกky asi 10โm do atmosfรฉry rรฝchlosลฅou 15โm/s. Tรฝmto rieลกenรญm sa negatรญvny vplyv prevรกdzky tunela na ลพivotnรฉ prostredie znรญลพi na minimum. Vย tuneli Karpaty 3-Iย budรบ vetracie centrรกly sรบฤasลฅou technologickรฝch centrรกl na portรกloch.
Vรฝber najvhodnejลกieho variantu
Trasa variantu 2 vedie dlhodobo stabilizovanรฝm koridorom, ktorรฝ sa vย rรกmci technickej ลกtรบdie upravil zย hฤพadiska poลพiadaviek dopravnรฉho rieลกenia mestskej ฤasti Raฤa aย umiestnenia portรกlov tunela. Koridor vedie vย dostatoฤnej vzdialenosti od ฤพudskรฝch sรญdel. Nadlimitnรบ hlukovรบ zรกลฅaลพ bude moลพnรฉ minimalizovaลฅ protihlukovรฝmi opatreniami. Ovplyvnenie ovzduลกia, vodnรฝch pomerov, horninovรฝch aย prรญrodnรฝch zdrojov aย tieลพ krajiny je vฤaka ลกetrnรฉmu vedeniu trasy, ktorรก koreลกponduje sย terรฉnnym reliรฉfom, prijateฤพnรฉ. Zย hฤพadiska vplyvov na ลพivรบ prรญrodu aย inลกtitรบty ochrany prรญrody (naprรญklad Natura 2000) prichรกdza variant 2 do kontaktu sย cennรฝmi biotopmi na hranici chrรกnenej krajinnej oblasti severovรฝchodne od Raฤe. Navyลกe tu dรดjde kย likvidรกcii chrรกnenรฝch vinรญc. Na zรกpadnom okraji Malรฝch Karpรกt je tento stret menej vรฝznamy.
Variant 3 vedie รบplne novรฝm koridorom aย pribliลพuje sa obytnej zรกstavbe mestskej ฤasti Raฤa aย obci Borinka. Budรบ potrebnรฉ demolรกcie rodinnรฝch domov aย hlukovรก zรกลฅaลพ postihne ฤalลกie novรฉ รบzemia. Komplikovanosลฅ technickรฉho rieลกenia spรดsobรญ vรฝznamnรฉ zรกsahy do vodnรฝch pomerov, horninovรฝch pomerov, ovzduลกia, aย najmรค obrazu krajiny. Cennรฝch biotopov Malรฝch Karpรกt spolu sย chrรกnenรฝmi druhmi sa to vรฝznamne dotkne nielen na vรฝchodnom okraji, aย to vรฝraznรฝm predฤบลพenรญm trasy pozdฤบลพ CHKO aย zรกsahom dovnรบtra oboch chrรกnenรฝch รบzemรญ, ktorรฉ vyvolรก realizรกcia vรฝchodnรฉho portรกlu tunela 3-Iย spolu sย vyvolanรฝmi preloลพkami komunikรกciรญ aย vodnรฉho toku, ale รบplne nanovo bude dotknutรฉ aj รบdolie Stupavskรฉho potoka sย chrรกnenรฝmi biotopmi. Zaลฅaลพenie รบzemia vย tรฝchto ฤastiach bude eลกte vรคฤลกie aj vzhฤพadom na nevyhnutnรฉ preklรกdky inลพinierskych sietรญ (VN, vysokotlakovรฉ plynovody).
Obr. 4ย Vzorovรฝ prieฤny rez tunelom Karpaty 3-I s medzistropom โ cyklickรฉ razenieย 1 โ primรกrne ostenie, 2 โ medziฤพahlรก hydroizolรกcia, 3 โ sekundรกrne ostenie, 4 โ multikanรกlovรฉ kรกblovรฉ chrรกniฤky, 5 โ vetracรญ kanรกl na prรญvod vzduchu |
Obr. 5ย Vzorovรฝ prieฤny rez tunelom Karpaty 3-II bez medzistropu โ cyklickรฉ razenieย ย 1 โ primรกrne ostenie, 2 โ medziฤพahlรก hydroizolรกcia, 3 โ sekundรกrne ostenie, 4 โ multikanรกlovรฉ kรกblovรฉ chrรกniฤky, 5 โ prรบdovรฝ ventilรกtor |
Hlavnรฉ nevรฝhody variantu 3 oproti variantu 2
- Trasa variantu 3 je vย rozpore sย รบzemnรฝmi plรกnmi sรญdel.
- Ekonomickรฉ porovnanie nepreukรกzalo jeho opodstatnenie, lebo rozdiel stavebnรฝch nรกkladov je minimรกlny.
- Trasa je oย asi 1ย 130โm dlhลกia, ฤo spolu sย oย 33โm vรคฤลกรญm prevรฝลกenรญm vyvolรก vyลกลกie prevรกdzkovรฉ nรกklady.
- Skrรกtenie tunela Karpaty vyvolรก nevyhnutnosลฅ prechodu trasy รบzemรญm, ฤo bude maลฅ negatรญvne dosahy na ลพivotnรฉ prostredie vrรกtane chrรกnenรฝch รบzemรญ, ktorรฉ sรบ iba ลฅaลพko odรดvodniteฤพnรฉ.
- Stavba negatรญvne ovplyvnรญ ลพivotnรฉ prostredie vย mestskej ฤasti Raฤa.
- Stavbaย vรฝznamne negatรญvne ovplyvnรญ ลพivotnรฉ prostredie vย obci Borinka.
- Realizรกcia dvoch tunelov bude oveฤพa ลฅaลพลกia vzhฤพadom na neprรญstupnรฝ terรฉn aย zloลพitรฉ geotechnickรฉ pomery, najmรค vย priportรกlovรฝch รบsekoch.
- Stavba vyvolรก rozsiahle preklรกdky vรฝznamnรฝch energetickรฝch sietรญ, ktorรฉ budรบ maลฅ vplyv na celรฝ regiรณn.
- Trvalรฉ zรกbery sรบ celkovo oย 30 ha vรคฤลกie; pri poฤพnohospodรกrskom pรดdnom fonde oย 16,5 ha, pri chrรกnenรฝch viniciach oย 9ย ha.
- Trasa vyvolรก vรคฤลกรญ rozsah demolรกciรญ vrรกtane demolรกciรญ obytnรฝch budov vย Borinke.
- Prebytok rรบbaniny vย objeme 750ย 000 m3 bude treba odviezลฅ aย uloลพiลฅ na sklรกdku.
Z uvedenรฝch zรกverov jednoznaฤne vyplรฝva, ลพe projektant odporรบฤal na spracovanie ฤalลกรญch stupลov projektovej dokumentรกcie variant 2 sย jednรฝm dlhรฝm dvojrรบrovรฝm tunelom.
Zรกver
รlohou spracovateฤพa technickej ลกtรบdie bolo preskรบmaลฅ okrem variantov sย dlhรฝm tunelom aj varianty skracujรบce tunel popod Karpaty. Vรฝsledkom porovnania je skutoฤnosลฅ, ลพe kratลกรญ tunel, respektรญve kratลกie tunely prepojenรฉ รบsekmi vย zรกrezoch vรดbec nemusia byลฅ vรฝhodnejลกie ako jeden dlhรฝ tunel. Aย to neplatรญ iba vย tomto prรญpade. Preto pevne verรญme, ลพe tunel Karpaty sa stane najdlhลกรญm diaฤพniฤnรฝm tunelom na Slovensku, priฤom na jeho vyrazenie sa pouลพije TBM. Iba potom si budeme mรดcลฅ na Slovensku povedaลฅ, ลพe po รบspeลกnej maturite sme zloลพili aj tunelรกrske ลกtรกtnice aย definitรญvne sa zaradรญme medzi tunelรกrske veฤพmoci.
TEXT: Ing.ย Martin Bakoลก, PhD.
FOTO: Amberg Engineering Slovakia
Martin Bakoลก je konateฤพom aย generรกlnym riaditeฤพom spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Literatรบra
1.ย ย ย Bakoลก, M.: Tunel Karpaty โ najdlhลกรญ diaฤพniฤnรฝ tunel na Slovensku. In: Tunel, 2008, ฤ. 2, s. 26 โ 32.
2.ย ย ย Technickรก ลกtรบdia diaฤพnice D4 Bratislava (D1, kriลพovatka Ivanka pri Dunaji โ sever โ Stupava (cesta I/2), tunel Karpaty. Zdruลพenie Bratislava โ Stupava (HBH projekt spol. sย r.ย o., Brno aย Amberg Engineering Slovakia, s.ย r.ย o., Bratislava), mรกj 2007.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.