Tunel Karpaty โ€“ najdlhลกรญ tunel na Slovensku?
Galรฉria(8)

Tunel Karpaty โ€“ najdlhลกรญ tunel na Slovensku?

Partneri sekcie:

Po tom, ฤo sa Slovenskรก republika 1. mรกja 2004 stala sรบฤasลฅou Eurรณpskej รบnie, rastie perspektรญva rozvoja spoluprรกce vย rรกmci stredoeurรณpskรฉho euroregiรณnu, kde kooperujรบ oblasti Viedne aย Dolnรฉho Rakรบska, Rรกbsko-moลกonsko-ลกopronskรก ลพupa vย Maฤarsku, Juhomoravskรฝ kraj aย zo slovenskej strany predovลกetkรฝm kraje Bratislavskรฝ aย Trnavskรฝ.

Podฤพa 3. paneurรณpskej konferencie vย Helsinkรกch tvoria nosnรบ sieลฅ projektu TEN na Slovensku tieto ลฅahy:

  • koridor ฤ. IV: Berlรญn โ€“ Praha โ€“ Bratislava โ€“ย Budapeลกลฅ โ€“ Istanbul vย trase diaฤพnice D2,
  • koridor ฤ. Va: Terst โ€“ Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ Uลพhorod โ€“ ฤฝvov vย trase diaฤพnice D1,
  • koridor ฤ. VI: Gdansk โ€“ Katovice โ€“ Skalitรฉ โ€“ย ลฝilina vย trase diaฤพnice D3.

Vรฝznam dopravy vย takto sa integrujรบcom svete neustรกle rastie, preto bude nevyhnutnรฉ vybudovaลฅ prepojenia tรฝchto koridorov mimo zastavanรฝch รบzemรญ miest tak, aby tranzitnรก doprava viedla vย rรกmci moลพnosti mimo ich centier. Pre Bratislavu, ktorej cestnรก sieลฅ nadradenรฝch komunikรกciรญ sa dosiaฤพ budovala sย ohฤพadom na nepriechodnosลฅ masรญvu Malรฝch Karpรกt juลพnรฝm obchvatom mesta, t.ย j. ponad vodnรฝ tok Dunaja, by navrhovanรก trasa pod masรญvom Malรฝch Karpรกt znamenala podstatnรฉ odฤพahฤenie cestnej siete vo vnรบtornom obvode mesta, predovลกetkรฝm na diaฤพnici D1 vย prieลฅahu mestom, aย skrรกtenie ciest vย smere sever โ€“ vรฝchod.

Diaฤพnica D4, ktorej sรบฤasลฅou mรก byลฅ aj tunel Karpaty, sa zaฤรญna na juhu na hraniฤnom priechode SR/Rakรบsko Jarovce โ€“ Kittsee, kde nadvรคzuje na rakรบsku diaฤพnicu A8. Podฤพa rozhodnutia Ministerstva dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR bude ฤalej vedenรก vย trase Nultรฉho okruhu okolo Bratislavy, t. j. vรฝchodnรฝm obchvatom hlavnรฉho mesta. Vย predmetnom รบseku medzi Ivankou pri Dunaji aย Stupavou tvorรญ spojnicu jestvujรบcej diaฤพnice D1 sย diaฤพnicou D2. Navrhnutรก trasa budรบcej diaฤพnice D4 prechรกdza zย rovinatรฉho รบzemia Podunajskej nรญลพiny na juhu cez hrebeลˆ Malรฝch Karpรกt do Zรกhorskej nรญลพiny na severe zรกujmovรฉho รบzemia. Vย nadvรคzujรบcich รบsekoch nemoลพno meniลฅ smerovรฉ vedenie trasy, ฤo ovplyvลˆuje jej invariantnรฉ rieลกenie na zaฤiatku aย konci รบseku. Zย tohto predpokladu vyplรฝva aj pomerne รบzky priechodnรฝ koridor cez hlavnรฝ hrebeลˆ Malรฝch Karpรกt, ktorรฝ sa nachรกdza medzi mestskou ฤasลฅou Raฤa aย Svรคtรฝm Jurom na juhu aย Zรกhorskou Bystricou, Mariankou, Borinkou aย Stupavou na severe (obr. 1).


Obr. 1 Prehฤพadnรก situรกcia

รšzemie stavby je ฤiastoฤne zastavanรฉ predovลกetkรฝm zรกstavbou prรญmestskรฉho charakteru, pri ktorej moลพno oฤakรกvaลฅ vรฝraznรฉ rozvojovรฉ tendencie. Znaฤnรก ฤasลฅ รบzemia je zalesnenรก. Tento priestor zaberรก Chrรกnenรก krajinnรก oblasลฅ Malรฉ Karpaty, ktorรก slรบลพi okrem ochrany prรญrody ako rekreaฤnรฉ zรกzemie hlavnรฉho mesta. ฤŽalej sa รบzemie na juลพnรฝch svahoch Karpรกt intenzรญvne vyuลพรญva na poฤพnohospodรกrske รบฤely, najmรค ako plochy vinรญc. Vย uvedenom priestore sa nachรกdzajรบ aj hlavnรฉ koridory existujรบcich inลพinierskych sietรญ, aย to energetickรฉ vedenia 400 aย 110 kV, vysokotlakovรฉ plynovody aย vodovodnรฉ privรกdzaฤe. Vลกetky tieto okrajovรฉ podmienky muselo zohฤพadniลฅ Zdruลพenie Bratislava โ€“ Stupava, tvorenรฉ spoloฤnosลฅami HBH projekt, spol. sย r. o., aย Amberg Engineering Slovakia, s.ย r. o., ktorรฉ vypracovalo technickรบ ลกtรบdiu Diaฤพnice D4 Bratislava (D1, kriลพovatka Ivanka pri Dunaji โ€“ sever) โ€“ Stupava (cesta I/2).

Zรกkladnรฉ รบdaje oย tuneli
Keฤลพe trasa diaฤพnice D4 prechรกdza รบzemรญm so zloลพitou geomorfologickou skladbou aย ฤlenitosลฅ terรฉnu neumoลพลˆuje viesลฅ trasu iba po povrchu, bolo potrebnรฉ rieลกiลฅ vedenie trasy pod Malรฝmi Karpatmi vย tuneli, respektรญve vย tuneloch. Vย rรกmci spracovania technickej ลกtรบdie sa navrhlo viacero alternatรญv trรกs tunela Karpaty, priฤom รบlohou projektantov bolo vย jednom zย variantov minimalizovaลฅ dฤบลพku tunela. Nakoniec sa vybrali aย porovnali varianty 2 aย 3 (tab. 1):

  • tunel Karpaty 2-Iย vย rรกmci variantu 2 je sรบฤasลฅou diaฤพnice D4 vย staniฤenรญ km 6,213 โ€“ km 14,275ย 66, t. j. vย dฤบลพke pravej rรบry 8ย 058,00โ€‰m aย ฤพavej rรบry 8ย 068,00โ€‰m,
  • tunel Karpaty 3-Iย vย rรกmci variantu 3 je sรบฤasลฅou diaฤพnice D4 vย staniฤenรญ km 8,178ย 88 โ€“ km 11,719ย 35 pravej rรบry, km 11,754ย 67 ฤพavej rรบry, t. j. vย dฤบลพke pravej rรบry 3ย 540,47โ€‰m aย ฤพavej rรบry 3ย 575,789โ€‰m,
  • tunel Karpaty 3-II vย rรกmci variantu 3 je sรบฤasลฅou diaฤพnice D4 vย staniฤenรญ 14,318ย 25 โ€“ย km 16,174ย 52 pravej rรบry, km 14,278ย 00 โ€“ km 16,134ย 82 ฤพavej rรบry, t. j. vย dฤบลพke pravej rรบry 1ย 861,35โ€‰m aย ฤพavej rรบry 1ย 842,04 m.

Tunel, respektรญve tunely pod Malรฝmi Karpatmi budรบ tvorenรฉ dvoma samostatnรฝmi tunelovรฝmi rรบrami na jednosmernรบ dopravu.


Tab. 1 Tunelovรฉ รบseky

Zรกkladnรฉ parametre priechodnรฉho prierezu tunela:

  • ลกรญrka vozovky vย tuneli medzi obrubnรญkmi je 8,0โ€‰m (t. j. dva jazdnรฉ pruhy) vrรกtane odrazovรฝch prvkov 2 ร— 0,25โ€‰m (kategรณria 2โ€‰T = 8,0 podฤพa STN 73ย 7507 Projektovanie cestnรฝch tunelov),
  • svetlรก ลกรญrka tunela je 10,0โ€‰m,
  • ลกรญrka obojstrannรฝch nรบdzovรฝch chodnรญkov je 2 ร— 1,0โ€‰m,
  • prejazdnรก vรฝลกka dopravnรฉho priestoru tunela je 4,8 + 0,10 = 4,90โ€‰m,
  • vรฝลกka priechodnรฉho priestoru nad nรบdzovรฝmi chodnรญkmi je 2,20 m.

Razenie aย vystrojenie vรฝrubu
Vzhฤพadom na dฤบลพku tunela, geologickรฉ pomery vย trase (horninovรฝ masรญv je vย prevaลพnej miere tvorenรฝ granitmi aลพ granodioritmi sย vรฝskytom stredno- aลพ hrubozrnnรฝch pegmatitov aย sรบvrstvรญm mariรกnskych bridlรญc) aย vย budรบcnosti stanovenรฝ ฤas vรฝstavby je razenie pri jednotlivรฝch variantoch navrhnutรฉ alternatรญvne, aย to pre tunel Karpaty 2-Iย kontinuรกlยญne pomocou otvorenรฉho raziaceho stroja (TBM bez ลกtรญtu), kรฝm pre tunely Karpaty 3-Iย aย 3-II cyklickรฉ pomocou vrtno-trhacรญch prรกc pouลพitรญm tzv. Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM). Koncept razenia pomocou TBM umoลพลˆuje vysoko mechanizovanรฉ razenie, pri ktorom sa opakujรบ rovnakรฉ pracovnรฉ postupy. To vedie kย stรกlym aย vysokรฝm vรฝkonom pri razenรญ. Na Slovensku sa doteraz nepoฤรญtalo sย nasadenรญm otvorenรฉho TBM bez ลกtรญtu (obr. 2). Dฤบลพka tunela Karpaty 2-Iย aย potreba vyraziลฅ dve tunelovรฉ rรบry aย IG aย HG vย jeho trase sรบ dobrรฝmi predpokladmi na nasadenie tejto progresรญvnej metรณdy razenia, ktorรก sa naprรญklad pouลพรญva aj pri razenรญ najdlhลกieho ลพelezniฤnรฉho tunela na svete, tunela Gotthard.

Primรกrne ostenie pri razenรญ pomocou TBM budรบ tvoriลฅ striekanรฝ betรณn, hydraulicky upรญnateฤพnรฉ kotvy sย dฤบลพkou 4 aย 6โ€‰m aย oceฤพovรฉ vรฝstuลพnรฉ siete, pri horลกรญch geologickรฝch pomeroch aj oceฤพovรก oblรบkovรก vรฝstuลพ. Pri tzv. NRTM by sa pouลพili rovnakรฉ vystrojovacie prvky.

Sekundรกrne ostenie je navrhnutรฉ zย monolitickรฉho betรณnu. Betรณn sย hrรบbkou asi 300 aลพ 350โ€‰mm aย viac sa bude ukladaลฅ pomocou ฤerpadiel do pojazdnรฉho teleskopickรฉho debnenia. Medzi primรกrne aย sekundรกrne ostenie sa uloลพรญ medziฤพahlรก hydroizolรกcia (geotextรญlia aย hydroizolaฤnรก fรณlia hrubรก minimรกlne 2โ€‰mm ), ktorรก zabrรกni naruลกeniu vnรบtornรฉho ostenia aย prieniku horninovej vody do dopravnรฉho priestoru.

Bezpeฤnosลฅ aย vybavenie tunela
Tunel je navrhnutรฝ tak, aby spฤบลˆal bezpeฤnostnรฉ poลพiadavky vย zmysle nariadenia vlรกdy SR ฤ. 344/2006 aย TP 04/2006. Pri urฤovanรญ jednotky prvรฉho zรกsahu pri poลพiari existujรบ dva varianty. Prvรฝ variant poฤรญta sย vybudovanรญm hasiฤskej stanice vย SSรšD umiestnenej pred zรกpadnรฝm portรกlom tunela vย blรญzkosti Stupavy aย druhรฝ variant je zaloลพenรฝ na vyยญuลพitรญ zรกsahovรฝch jednotiek zย hasiฤskรฝch stanรญc na Saratovskej aย Hรกlkovej ulici vย Bratislave. Na zรกklade predpokladanej dฤบลพky tunela aย intenzity dopravy sa odporรบฤa presadzovaลฅ plรกnovanรฝ variant 1, ktorรฝ by vรฝznamne skrรกtil dojazdovรฝ ฤas hasiฤskรฝch jednotiek kย portรกlu tunela, aย tรฝm znaฤne ovplyvnil moลพnosti evakuรกcie aย hasenia poลพiaru. Variant 1 je vย sรบlade so zmluvou medzi MV SR aย MDPaT SR, pokiaฤพ ide oย vybudovanie objektov vedฤพajลกรญch hasiฤskรฝch stanรญc vย rรกmci vรฝstavby stredรญsk sprรกvy aย รบdrลพby diaฤพnic. Na trase navrhovanej diaฤพnice D4 vย รบseku od D1 (kriลพovatka Ivanka pri Dunaji โ€“ sever) po ลกtรกtnu cestu I/2 juลพne od Stupavy je vhodnรฉ miesto na zriadenie SSรšD vย blรญzkosti kriลพovatiek diaฤพnic (najmรค pri Stupave โ€“ juh na D2).

Rozhodujรบcou sรบฤasลฅou prevรกdzkovรฉho vybavenia tunela je vetracรญ systรฉm vย tuneli, ktorรฝ zabezpeฤuje neprekroฤenie limitnรฝch koncentrรกciรญ ลกkodlivรญn pri vลกetkรฝch predpokladanรฝch dopravnรฝch stavoch. Optimรกlny nรกvrh vetrania sa musรญ okrem plnej funkฤnosti vyznaฤovaลฅ aj minimalizรกciou investiฤnรฝch aย prevรกdzkovรฝch nรกkladov. Vetranie je podฤพa dฤบลพky tunela navrhnutรฉ ako prieฤne vย tuneli Karpaty 2-I, poloprieฤne vย tuneli Karpaty 3-Iย aย pozdฤบลพne vย tuneli Karpaty 3-II. Na zรกklade vzduchotechnickรฉho vรฝpoฤtu sa vย tuneli Karpaty 2-Iย na portรกloch aย pribliลพne vย km 10,000 vybudujรบ vetracie centrรกly. Zneฤistenรฝ vzduch sa bude vyfukovaลฅ cez vetracie ลกachty aย komรญny vรฝลกky asi 10โ€‰m do atmosfรฉry rรฝchlosลฅou 15โ€‰m/s. Tรฝmto rieลกenรญm sa negatรญvny vplyv prevรกdzky tunela na ลพivotnรฉ prostredie znรญลพi na minimum. Vย tuneli Karpaty 3-Iย budรบ vetracie centrรกly sรบฤasลฅou technologickรฝch centrรกl na portรกloch.

Vรฝber najvhodnejลกieho variantu
Trasa variantu 2 vedie dlhodobo stabilizovanรฝm koridorom, ktorรฝ sa vย rรกmci technickej ลกtรบdie upravil zย hฤพadiska poลพiadaviek dopravnรฉho rieลกenia mestskej ฤasti Raฤa aย umiestnenia portรกlov tunela. Koridor vedie vย dostatoฤnej vzdialenosti od ฤพudskรฝch sรญdel. Nadlimitnรบ hlukovรบ zรกลฅaลพ bude moลพnรฉ minimalizovaลฅ protihlukovรฝmi opatreniami. Ovplyvnenie ovzduลกia, vodnรฝch pomerov, horninovรฝch aย prรญrodnรฝch zdrojov aย tieลพ krajiny je vฤaka ลกetrnรฉmu vedeniu trasy, ktorรก koreลกponduje sย terรฉnnym reliรฉfom, prijateฤพnรฉ. Zย hฤพadiska vplyvov na ลพivรบ prรญrodu aย inลกtitรบty ochrany prรญrody (naprรญklad Natura 2000) prichรกdza variant 2 do kontaktu sย cennรฝmi biotopmi na hranici chrรกnenej krajinnej oblasti severovรฝchodne od Raฤe. Navyลกe tu dรดjde kย likvidรกcii chrรกnenรฝch vinรญc. Na zรกpadnom okraji Malรฝch Karpรกt je tento stret menej vรฝznamy.

Variant 3 vedie รบplne novรฝm koridorom aย pribliลพuje sa obytnej zรกstavbe mestskej ฤasti Raฤa aย obci Borinka. Budรบ potrebnรฉ demolรกcie rodinnรฝch domov aย hlukovรก zรกลฅaลพ postihne ฤalลกie novรฉ รบzemia. Komplikovanosลฅ technickรฉho rieลกenia spรดsobรญ vรฝznamnรฉ zรกsahy do vodnรฝch pomerov, horninovรฝch pomerov, ovzduลกia, aย najmรค obrazu krajiny. Cennรฝch biotopov Malรฝch Karpรกt spolu sย chrรกnenรฝmi druhmi sa to vรฝznamne dotkne nielen na vรฝchodnom okraji, aย to vรฝraznรฝm predฤบลพenรญm trasy pozdฤบลพ CHKO aย zรกsahom dovnรบtra oboch chrรกnenรฝch รบzemรญ, ktorรฉ vyvolรก realizรกcia vรฝchodnรฉho portรกlu tunela 3-Iย spolu sย vyvolanรฝmi preloลพkami komunikรกciรญ aย vodnรฉho toku, ale รบplne nanovo bude dotknutรฉ aj รบdolie Stupavskรฉho potoka sย chrรกnenรฝmi biotopmi. Zaลฅaลพenie รบzemia vย tรฝchto ฤastiach bude eลกte vรคฤลกie aj vzhฤพadom na nevyhnutnรฉ preklรกdky inลพinierskych sietรญ (VN, vysokotlakovรฉ plynovody).

Obr. 4ย  Vzorovรฝ prieฤny rez tunelom Karpaty 3-I s medzistropom โ€“ cyklickรฉ razenieย 
1 โ€“ primรกrne ostenie, 2 โ€“ medziฤพahlรก hydroizolรกcia, 3 โ€“ sekundรกrne ostenie, 4 โ€“ multikanรกlovรฉ kรกblovรฉ chrรกniฤky, 5 โ€“ vetracรญ kanรกl na prรญvod vzduchu
Obr. 5ย  Vzorovรฝ prieฤny rez tunelom Karpaty 3-II bez medzistropu โ€“ cyklickรฉ razenieย ย 
1 โ€“ primรกrne ostenie, 2 โ€“ medziฤพahlรก hydroizolรกcia, 3 โ€“ sekundรกrne ostenie, 4 โ€“ multikanรกlovรฉ kรกblovรฉ chrรกniฤky, 5 โ€“ prรบdovรฝ ventilรกtor

Hlavnรฉ nevรฝhody variantu 3 oproti variantu 2

  • Trasa variantu 3 je vย rozpore sย รบzemnรฝmi plรกnmi sรญdel.
  • Ekonomickรฉ porovnanie nepreukรกzalo jeho opodstatnenie, lebo rozdiel stavebnรฝch nรกkladov je minimรกlny.
  • Trasa je oย asi 1ย 130โ€‰m dlhลกia, ฤo spolu sย oย 33โ€‰m vรคฤลกรญm prevรฝลกenรญm vyvolรก vyลกลกie prevรกdzkovรฉ nรกklady.
  • Skrรกtenie tunela Karpaty vyvolรก nevyhnutnosลฅ prechodu trasy รบzemรญm, ฤo bude maลฅ negatรญvne dosahy na ลพivotnรฉ prostredie vrรกtane chrรกnenรฝch รบzemรญ, ktorรฉ sรบ iba ลฅaลพko odรดvodniteฤพnรฉ.
  • Stavba negatรญvne ovplyvnรญ ลพivotnรฉ prostredie vย mestskej ฤasti Raฤa.
  • Stavbaย vรฝznamne negatรญvne ovplyvnรญ ลพivotnรฉ prostredie vย obci Borinka.
  • Realizรกcia dvoch tunelov bude oveฤพa ลฅaลพลกia vzhฤพadom na neprรญstupnรฝ terรฉn aย zloลพitรฉ geotechnickรฉ pomery, najmรค vย priportรกlovรฝch รบsekoch.
  • Stavba vyvolรก rozsiahle preklรกdky vรฝznamnรฝch energetickรฝch sietรญ, ktorรฉ budรบ maลฅ vplyv na celรฝ regiรณn.
  • Trvalรฉ zรกbery sรบ celkovo oย 30 ha vรคฤลกie; pri poฤพnohospodรกrskom pรดdnom fonde oย 16,5 ha, pri chrรกnenรฝch viniciach oย 9ย ha.
  • Trasa vyvolรก vรคฤลกรญ rozsah demolรกciรญ vrรกtane demolรกciรญ obytnรฝch budov vย Borinke.
  • Prebytok rรบbaniny vย objeme 750ย 000 m3 bude treba odviezลฅ aย uloลพiลฅ na sklรกdku.

Z uvedenรฝch zรกverov jednoznaฤne vyplรฝva, ลพe projektant odporรบฤal na spracovanie ฤalลกรญch stupลˆov projektovej dokumentรกcie variant 2 sย jednรฝm dlhรฝm dvojrรบrovรฝm tunelom.

Zรกver
รšlohou spracovateฤพa technickej ลกtรบdie bolo preskรบmaลฅ okrem variantov sย dlhรฝm tunelom aj varianty skracujรบce tunel popod Karpaty. Vรฝsledkom porovnania je skutoฤnosลฅ, ลพe kratลกรญ tunel, respektรญve kratลกie tunely prepojenรฉ รบsekmi vย zรกrezoch vรดbec nemusia byลฅ vรฝhodnejลกie ako jeden dlhรฝ tunel. Aย to neplatรญ iba vย tomto prรญpade. Preto pevne verรญme, ลพe tunel Karpaty sa stane najdlhลกรญm diaฤพniฤnรฝm tunelom na Slovensku, priฤom na jeho vyrazenie sa pouลพije TBM. Iba potom si budeme mรดcลฅ na Slovensku povedaลฅ, ลพe po รบspeลกnej maturite sme zloลพili aj tunelรกrske ลกtรกtnice aย definitรญvne sa zaradรญme medzi tunelรกrske veฤพmoci.

TEXT: Ing.ย Martin Bakoลก, PhD.
FOTO: Amberg Engineering Slovakia

Martin Bakoลก je konateฤพom aย generรกlnym riaditeฤพom spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Literatรบra
1.ย ย ย  Bakoลก, M.: Tunel Karpaty โ€“ najdlhลกรญ diaฤพniฤnรฝ tunel na Slovensku. In: Tunel, 2008, ฤ. 2, s. 26 โ€“ 32.
2.ย ย ย  Technickรก ลกtรบdia diaฤพnice D4 Bratislava (D1, kriลพovatka Ivanka pri Dunaji โ€“ sever โ€“ Stupava (cesta I/2), tunel Karpaty. Zdruลพenie Bratislava โ€“ Stupava (HBH projekt spol. sย r.ย o., Brno aย Amberg Engineering Slovakia, s.ย r.ย o., Bratislava), mรกj 2007.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie