Tunel Markovec โ projekt, priebeh vรฝstavby a zmluvnรฉ podmienky
Slovinskรก diaฤพnica A1 ล entilj โ Srmin je pre milovnรญkov severnรฉho Jadranu, cestujรบcich do Chorvรกtska cez Slovinsko, urฤite znรกmy รบsek diaฤพnice. Tรญ, ktorรญ ju vyuลพรญvajรบ, vedia, ลพe pohodlne pocestujรบ od rakรบsko-slovinskej hranice cez Ljubljanu aลพ do prรญstavnรฉho mesta Koper. Tu sa vลกak ich pohodlnรก jazda konฤรญ a v letnรฝch mesiacoch narazia na niekoฤพko kilometrovรฉ zรกpchy vedรบce aลพ po chorvรกtsku hranicu.
Slovinskรก vlรกda prostrednรญctvom ลกtรกtnej spoloฤnosti Druลพba za avtoceste v Republiki Sloveniji (DARS), dobudovala poฤas stavebnรฉho boomu v oblasti dopravnej infraลกtruktรบry zaฤiatkom 21. storoฤia takmer kompletnรบ diaฤพniฤnรบ infraลกtruktรบru. รseky rรฝchlostnรฝch ciest H5 Koper โ Izola a nรกsledne H6 Izola โ chorvรกtska hranica vลกak nepatrili medzi prioritnรฉ, a tak sa s ich vรฝstavbou zaฤalo neskรดr. Ako prvรก priลกla na rad trasa H5 Koper โ Izola. Tรกto cesta sa napรกja na uลพ existujรบcu diaฤพnicu A1 za tunelmi Kastelec a Dekani, kde Skanska v minulosti aktรญvne pรดsobila. Cesta zaฤรญna prรกve tunelom Markovec (obr. 1), rovnomenne nazvanรฉho podฤพa kopca vypรญnajรบceho sa v obytnej ฤasti prรญstavnรฉho mesta Koper.Opis projektu
Tunel Markovec je dvojrรบrovรฝ cestnรฝ tunel situovanรฝ na รบseku rรฝchlostnej cesty Koper โ Izola. Zo strany mesta Koper (vรฝchodnรฝ portรกl) zaฤรญna pri รบtese kopca Markovec len niekoฤพko metrov od mora (obr. 2) a vedie aลพ do รบdolia potoka Pivol v Izole (zรกpadnรฝ portรกl).
Dฤบลพka pravej tunelovej rรบry je 2 144 m a dฤบลพka ฤพavej tunelovej rรบry je 2 174 m. Prieฤny sklon vozovky je od 2,5 % do 3,5 %. ล รญrka jazdnรฉho pruhu je 3,5 m s krajnicou 0,35 m. Celkovรก svetlรก ลกรญrka tunela je 7,7 m. Svetlรฝ profil tunela je 92 m2, po dokonฤenรญ bude svetlรก prepravnรก vรฝลกka 4,7 m. Kaลพdรฝch 250 m je navrhnutรก prechodnรก prepojka a kaลพdรฝch 750 m prejazdnรก prepojka. V tuneli sa nachรกdzajรบ dva zรกlivy s dฤบลพkou asi 50 m (v mieste prejazdnรฝch prepojok).
Geolรณgia
Tunel sa nachรกdza vo flyลกovรฝch horninรกch patriacich ku klasickรฝm oceรกnskym sedimentom, tvorenรฝch prevaลพne vรกpnitรฝm pieskovcom vo vrstvรกch 5 โ 40 cm, ktorรฉ sa striedajรบ s vrstvami รญlovca. Flyลก je veฤพmi konsolidovanรฝ a stabilnรฝ s pevnosลฅami od 10 do 50 MPa. V nadstropรญ tunela sa nachรกdza vrstva pieskovca s hrรบbkou aลพ do 3 m s pevnosลฅami 100 โ 150 MPa, ktorรก vedie takmer po celej dฤบลพke tunela. Nadloลพie je v rozpรคtรญ od 5 do 150 m.
Technickรฉ rieลกenie tunela
Vรฝstavba tunela je navrhnutรก pomocou Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) z oboch strรกn proti sebe. Vzhฤพadom na husto zastavanรฉ รบzemie nemoลพno na vรฝchodnom portรกli pouลพiลฅ klasickรฉ vrtno-trhacie prรกce, preto projekt zvaลพuje pouลพitie frรฉz.
Celรฝ projekt je pripravenรฝ v sรบlade s rakรบskymi ลกtandardami Onorm B 2203. Tunel je rozdelenรฝ do piatich horninovรฝch tried BT โ BT2, BT3, BT4, BT7, BT10, priฤom ku kaลพdej je pridelenรฝch 3 โ 8 vystrojovacรญch tried pre kalotu, รบstupok a protiklenbu. Zo zรกpadnรฉho portรกlu (obr. 3) bude vybudovanรฝ hฤบbenรฝ tunel, ktorรฝ bude nรกsledne zasypanรฝ. Nรกsypy v otvorenej ฤasti v blรญzkosti tunela budรบ vybavenรฉ masรญvnymi opornรฝmi stenami. Na vรฝchodnom portรกli sa vybuduje galรฉria, ฤiastoฤne zasypanรก a z pravej strany otvorenรก na pilieroch.
Priebeh vรฝstavby, organizรกcia prรกc a strojnรฉ vybavenie
Raziace prรกce zaฤali pomocou tunelbagra s hydraulickรฝm kladivom v aprรญli 2010 od zรกpadnรฉho portรกlu a o mesiac neskรดr od vรฝchodnรฉho portรกlu. Poฤas prvรฝch 30 m bolo potrebnรฉ vybudovaลฅ ochrannรฝ dรกลพdnik z oceฤพovรฝch rรบr l = 15 m, ฮฆ 114 mm v poฤte 25 ks. Po skรบลกobnรฝch odpaloch, seizmickรฝch meraniach a meraniach vibrรกciรญ sa postupne preลกlo na vrtno-trhacie prรกce. ฤelo sa zaisลฅuje 3 โ 5 cm striekanรฉho betรณnu. Na zabezpeฤenie vรฝrubu sa pouลพรญva oceฤพovรก TH vรฝstuลพ, v zรกvislosti od vystrojovacej triedy v krokoch od 1,0 do 2,2 m. Hrรบbka striekanรฉho betรณnu je 20 โ 30 cm s dvomi, respektรญve jednou vrstvou mreลพoviny Q189. Na kompletizรกciu primรกrnej vรฝstuลพe sa pouลพรญvajรบ SN-kotvy osรกdzanรฉ do vrtov ฮฆ 75 mm, dฤบลพky 4 alebo 6 m striedavo v poฤte 17 a 18 ks, v lepลกรญch vystrojovacรญch triedach pri kroku 2,2 m striedavo 8 a 9 ks dฤบลพky 4 m.
Prรกce prebiehajรบ poฤas nepretrลพitej prevรกdzky v 12-hodinovรฝch zmenรกch. Pri vรฝstavbe je pouลพitรก ลกtandardnรก strojnรก zostava, naprรญklad vrtnรฉ vozy Atlas Copco L2C a E2C, tunelovรฉ bagre Liebherr R 934 a R 944 Litronic, nakladaฤe Volvo 150 F a 150 E, striekacie sรบpravy Meyco Potenza.
Zmluvnรฉ podmienky
Verejnรก sรบลฅaลพ na vรฝber zhotovovateฤพa diaฤพniฤnรฉho รบseku Koper โ Izola s tunelom Markovec bola niekoฤพkokrรกt opakovanรก a napokon bolo รบspeลกnรฉ zdruลพenie spoloฤnostรญ CPM d.d. โ Alpine Bau GmbH, ktorรฉ podpรญsalo s obstarรกvateฤพom DARS d.d. zmluvu na realizรกciu uvedenรฉho projektu podฤพa zmluvnรฝch podmienok FIDIC 1999 โ ฤervenรก kniha.
Nรกsledne spoloฤnosลฅ CPM d.d., ktorรก bola zodpovednรก za vรฝstavbu tunela, oslovila spoloฤnosลฅ Skanska SK a. s., s poลพiadavkou realizovaลฅ raziace prรกce a primรกrne ostenie tunela Markovec. Po nรกroฤnรฝch rokovaniach bola podpรญsanรก zmluva, zohฤพadลujรบc zmluvnรฉ podmienky FIDIC 1991 pre subdodรกvateฤพov a v aprรญli 2010 zaฤali prรกce na razenรญ tunela Markovec.
Napriek tomu, ลพe subdodรกvateฤพ zabezpeฤil svoju pozรญciu v znaฤnom rozsahu upravenรฝmi zvlรกลกtnymi zmluvnรฝmi podmienkami, v priebehu vรฝstavby doลกlo na slovinskom stavebnom trhu k mimoriadnym situรกciรกm, ktorรฉ vรฝrazne ovplyvnili celรฝ nรกslednรฝ priebeh realizรกcie projektu. Spoloฤnosลฅ CPM d.d. sa zaฤala dostรกvaลฅ do platobnej neschopnosti a subdodรกvateฤพ Skanska SK a. s., ku koncu roka 2010 v zmysle zmluvnรฝch podmienok prรกce pozastavil a nรกsledne zmluvu vypovedal. V decembri 2010 boli vลกetky prรกce na projekte zastavenรฉ z dรดvodu platobnej neschopnosti ฤlena zdruลพenia CPM d.d.
Druhรฝ ฤlen zdruลพenia โ Alpine Bau GmbH, ktorรฝ bol zmluvne viazanรฝ voฤi obstarรกvateฤพovi DARS pokraฤovaลฅ v realizรกcii diela, okamลพite oslovil spoloฤnosลฅ Skanska SK a. s., s poลพiadavkou, aby spolupracovali na vรฝstavbe tunela spolu s Alpine Bau GmbH. Treba poznamenaลฅ, ลพe napriek ukonฤenej pรดvodnej zmluve, subdodรกvateฤพ Skanska SK a. s., naฤalej pokraฤoval v realizรกcii zรกkladnรฝch opatrenรญ na zaistenie bezpeฤnosti a stability tunela aลพ do opรคtovnรฉho zaฤatia raziacich prรกc.
Po vysporiadanรญ zmluvnรฝch zรกleลพitostรญ medzi obstarรกvateฤพom a ฤlenom zdruลพenia preberajรบcim celkovรบ zodpovednosลฅ za projekt, v marci 2011 Alpine Bau GmbH a Skanska SK a. s., podpรญsali novรบ subdodรกvateฤพskรบ zmluvu, na zรกklade ktorej Skanska SK a. s., okamลพite zaฤala prรกce na vรฝstavbe tunela Markovec.
–>–>
Zรกver
Slovinskรฝ stavebnรฝ trh, ktorรฝ v poslednรฝch 15 rokoch vรฝrazne expandoval v segmente cestnej infraลกtruktรบry, zaznamenal zรกsadnรฉ zmeny. Realizรกcia projektu diaฤพniฤnรฉho รบseku Koper โ Izola s tunelom Markovec je toho zrejmรฝm dรดkazom. Roky 2010 a 2011 znamenajรบ pre slovinskรฉ stavebnรญctvo prelomovรฉ obdobie, keฤ sรบ etablovanรฉ najsilnejลกie domรกce stavebnรฉ spoloฤnosti vystavenรฉ tlaku vรฝvoja aktuรกlneho stavebnรฉho trhu a hospodรกrskej krรญzy, priฤom niektorรฉ z nich tento tlak nevydrลพia. V tomto prostredรญ rastรบ menลกie, avลกak zdravรฉ stavebnรฉ firmy, pred ktorรฝmi stojรญ novรก vรฝzva โ rozsiahle dobudovanie domรกcej dopravnej infraลกtruktรบry.ย ย
Prรกve obdobie recesie jasne dokazuje, ลพe riadenie a zvlรกdnutie veฤพkรฝch infraลกtrukturรกlnych projektov mรดลพu zvlรกdnuลฅ len stabilnรฉ a finanฤne silnรฉ firmy. Treba vลกak pripomenรบลฅ aj fakt, ลพe lokรกlny partner je โ vzhฤพadom na slovinskรฝ patriotizmus a miestne pomery โ takmer nevyhnutnosลฅou. Nรกjdenie toho pravรฉho je zรกkladom รบspeลกnosti realizรกcie projektu. Na druhej strane medzinรกrodnรฉ spoloฤnosti eลกte v plnej miere nevyuลพรญvajรบ moลพnosti, ktorรฉ im slovinskรก legislatรญva ponรบka. Je to danรฉ naprรญklad tรฝm, ลพe takรฉto moลพnosti sรบ na ฤesko-slovenskom stavebnom trhu veฤพmi zriedkavรฉ, respektรญve nulovรฉ.
Prรญleลพitosti teda existujรบ, je ale nevyhnutnรฉ poriadne sa na ne pripraviลฅ a vyuลพiลฅ ich. Rovnako spoloฤnosลฅ Skanska SK a. s., ktorรก dlhodobo pรดsobรญ na tomto trhu, stojรญ pred vรฝzvou โ vyuลพiลฅ vลกetky doterajลกie skรบsenosti takรฝm spรดsobom, aby bola eลกte รบspeลกnejลกia pri dobudovanรญ dopravnej infraลกtruktรบry aj v tomto teritรณriu.
TEXT: Ing. Erich Bako, Ing. Juraj Jeลพek
FOTO: Skanska SK
Erich Bako je obchodno-technickรฝ nรกmestnรญk v spoloฤnosti Skanska SK a. s. โ Zรกvod Tunely SK.ย ย
Juraj Jeลพek je obchodnรฝ manaลพรฉr v spoloฤnosti Skanska SK a. s. โ Zรกvod Tunely SK.