tunel markovec projekt priebeh vystavby a zmluvne podmienky
Galรฉria(6)

Tunel Markovec โ€“ projekt, priebeh vรฝstavby a zmluvnรฉ podmienky

Partneri sekcie:

Slovinskรก diaฤพnica A1 ล entilj โ€“ Srmin je pre milovnรญkov severnรฉho Jadranu, cestujรบcich do Chorvรกtska cez Slovinsko, urฤite znรกmy รบsek diaฤพnice. Tรญ, ktorรญ ju vyuลพรญvajรบ, vedia, ลพe pohodlne pocestujรบ od rakรบsko-slovinskej hranice cez Ljubljanu aลพ do prรญstavnรฉho mesta Koper. Tu sa vลกak ich pohodlnรก jazda konฤรญ a v letnรฝch mesiacoch narazia na niekoฤพko kilometrovรฉ zรกpchy vedรบce aลพ po chorvรกtsku hranicu.

01 skanska big image
04 skanska big image
03 skanska big image
02 skanska big image
tunel markovec projekt priebeh vystavby a zmluvne podmienky 5355 big image
tunel,projektySlovinskรก vlรกda prostrednรญctvom ลกtรกtnej spoloฤnosti Druลพba za avtoceste v Republiki Sloveniji (DARS), dobudovala poฤas stavebnรฉho boomu v oblasti dopravnej infraลกtruktรบry zaฤiatkom 21. storoฤia takmer kompletnรบ diaฤพniฤnรบ infraลกtruktรบru. รšseky rรฝchlostnรฝch ciest H5 Koper โ€“ Izola a nรกsledne H6 Izola โ€“ chorvรกtska hranica vลกak nepatrili medzi prioritnรฉ, a tak sa s ich vรฝstavbou zaฤalo neskรดr. Ako prvรก priลกla na rad trasa H5 Koper โ€“ Izola. Tรกto cesta sa napรกja na uลพ existujรบcu diaฤพnicu A1 za tunelmi Kastelec a Dekani, kde Skanska v minulosti aktรญvne pรดsobila. Cesta zaฤรญna prรกve tunelom Markovec (obr. 1), rovnomenne nazvanรฉho podฤพa kopca vypรญnajรบceho sa v obytnej ฤasti prรญstavnรฉho mesta Koper.

Opis projektu
Tunel Markovec je dvojrรบrovรฝ cestnรฝ tunel situovanรฝ na รบseku rรฝchlostnej cesty Koper โ€“ Izola. Zo strany mesta Koper (vรฝchodnรฝ portรกl) zaฤรญna pri รบtese kopca Markovec len niekoฤพko metrov od mora (obr. 2) a vedie aลพ do รบdolia potoka Pivol v Izole (zรกpadnรฝ portรกl).

tunel,projekty,MarkovecDฤบลพka pravej tunelovej rรบry je 2 144 m a dฤบลพka ฤพavej tunelovej rรบry je 2 174 m. Prieฤny sklon vozovky je od 2,5 % do 3,5 %. ล รญrka jazdnรฉho pruhu je 3,5 m s krajnicou 0,35 m. Celkovรก svetlรก ลกรญrka tunela je 7,7 m. Svetlรฝ profil tunela je 92 m2, po dokonฤenรญ bude svetlรก prepravnรก vรฝลกka 4,7 m. Kaลพdรฝch 250 m je navrhnutรก prechodnรก prepojka a kaลพdรฝch 750 m prejazdnรก prepojka. V tuneli sa nachรกdzajรบ dva zรกlivy s dฤบลพkou asi 50 m (v mieste prejazdnรฝch prepojok).

Geolรณgia
Tunel sa nachรกdza vo flyลกovรฝch horninรกch patriacich ku klasickรฝm oceรกnskym sedimentom, tvorenรฝch prevaลพne vรกpnitรฝm pieskovcom vo vrstvรกch 5 โ€“ 40 cm, ktorรฉ sa striedajรบ s vrstvami รญlovca. Flyลก je veฤพmi konsolidovanรฝ a stabilnรฝ s pevnosลฅami od 10 do 50 MPa. V nadstropรญ tunela sa nachรกdza vrstva pieskovca s hrรบbkou aลพ do 3 m s pevnosลฅami 100 โ€“ 150 MPa, ktorรก vedie takmer po celej dฤบลพke tunela. Nadloลพie je v rozpรคtรญ od 5 do 150 m.

Technickรฉ rieลกenie tunela
Vรฝstavba tunela je navrhnutรก pomocou Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) z oboch strรกn proti sebe. Vzhฤพadom na husto zastavanรฉ รบzemie nemoลพno na vรฝchodnom portรกli pouลพiลฅ klasickรฉ vrtno-trhacie prรกce, preto projekt zvaลพuje pouลพitie frรฉz.

tunel,projekty,MarkovecCelรฝ projekt je pripravenรฝ v sรบlade s rakรบskymi ลกtandardami Onorm B 2203. Tunel je rozdelenรฝ do piatich horninovรฝch tried BT โ€“ BT2, BT3, BT4, BT7, BT10, priฤom ku kaลพdej je pridelenรฝch 3 โ€“ 8 vystrojovacรญch tried pre kalotu, รบstupok a protiklenbu. Zo zรกpadnรฉho portรกlu (obr. 3) bude vybudovanรฝ hฤบbenรฝ tunel, ktorรฝ bude nรกsledne zasypanรฝ. Nรกsypy v otvorenej ฤasti v blรญzkosti tunela budรบ vybavenรฉ masรญvnymi opornรฝmi stenami. Na vรฝchodnom portรกli sa vybuduje galรฉria, ฤiastoฤne zasypanรก a z pravej strany otvorenรก na pilieroch.

Priebeh vรฝstavby, organizรกcia prรกc a strojnรฉ vybavenie
Raziace prรกce zaฤali pomocou tunelbagra s hydraulickรฝm kladivom v aprรญli 2010 od zรกpadnรฉho portรกlu a o mesiac neskรดr od vรฝchodnรฉho portรกlu. Poฤas prvรฝch 30 m bolo potrebnรฉ vybudovaลฅ ochrannรฝ dรกลพdnik z oceฤพovรฝch rรบr l = 15 m, ฮฆ 114 mm v poฤte 25 ks. Po skรบลกobnรฝch odpaloch, seizmickรฝch meraniach a meraniach vibrรกciรญ sa postupne preลกlo na vrtno-trhacie prรกce. ฤŒelo sa zaisลฅuje 3 โ€“ 5 cm striekanรฉho betรณnu. Na zabezpeฤenie vรฝrubu sa pouลพรญva oceฤพovรก TH vรฝstuลพ, v zรกvislosti od vystrojovacej triedy v krokoch od 1,0 do 2,2 m. Hrรบbka striekanรฉho betรณnu je 20 โ€“ 30 cm s dvomi, respektรญve jednou vrstvou mreลพoviny Q189. Na kompletizรกciu primรกrnej vรฝstuลพe sa pouลพรญvajรบ SN-kotvy osรกdzanรฉ do vrtov ฮฆ 75 mm, dฤบลพky 4 alebo 6 m striedavo v poฤte 17 a 18 ks, v lepลกรญch vystrojovacรญch triedach pri kroku 2,2 m striedavo 8 a 9 ks dฤบลพky 4 m.

tunel,projekty,MarkovecPrรกce prebiehajรบ poฤas nepretrลพitej prevรกdzky v 12-hodinovรฝch zmenรกch. Pri vรฝstavbe je pouลพitรก ลกtandardnรก strojnรก zostava, naprรญklad vrtnรฉ vozy Atlas Copco L2C a E2C, tunelovรฉ bagre Liebherr R 934 a R 944 Litronic, nakladaฤe Volvo 150 F a 150 E, striekacie sรบpravy Meyco Potenza.

Zmluvnรฉ podmienky
Verejnรก sรบลฅaลพ na vรฝber zhotovovateฤพa diaฤพniฤnรฉho รบseku Koper โ€“ Izola s tunelom Markovec bola niekoฤพkokrรกt opakovanรก a napokon bolo รบspeลกnรฉ zdruลพenie spoloฤnostรญ CPM d.d. โ€“ Alpine Bau GmbH, ktorรฉ podpรญsalo s obstarรกvateฤพom DARS d.d. zmluvu na realizรกciu uvedenรฉho projektu podฤพa zmluvnรฝch podmienok FIDIC 1999 โ€“ ฤervenรก kniha.

Nรกsledne spoloฤnosลฅ CPM d.d., ktorรก bola zodpovednรก za vรฝstavbu tunela, oslovila spoloฤnosลฅ Skanska SK a. s., s poลพiadavkou realizovaลฅ raziace prรกce a primรกrne ostenie tunela Markovec. Po nรกroฤnรฝch rokovaniach bola podpรญsanรก zmluva, zohฤพadลˆujรบc zmluvnรฉ podmienky FIDIC 1991 pre subdodรกvateฤพov a v aprรญli 2010 zaฤali prรกce na razenรญ tunela Markovec.

Napriek tomu, ลพe subdodรกvateฤพ zabezpeฤil svoju pozรญciu v znaฤnom rozsahu upravenรฝmi zvlรกลกtnymi zmluvnรฝmi podmienkami, v priebehu vรฝstavby doลกlo na slovinskom stavebnom trhu k mimoriadnym situรกciรกm, ktorรฉ vรฝrazne ovplyvnili celรฝ nรกslednรฝ priebeh realizรกcie projektu. Spoloฤnosลฅ CPM d.d. sa zaฤala dostรกvaลฅ do platobnej neschopnosti a subdodรกvateฤพ Skanska SK a. s., ku koncu roka 2010 v zmysle zmluvnรฝch podmienok prรกce pozastavil a nรกsledne zmluvu vypovedal. V decembri 2010 boli vลกetky prรกce na projekte zastavenรฉ z dรดvodu platobnej neschopnosti ฤlena zdruลพenia CPM d.d.

Druhรฝ ฤlen zdruลพenia โ€“ Alpine Bau GmbH, ktorรฝ bol zmluvne viazanรฝ voฤi obstarรกvateฤพovi DARS pokraฤovaลฅ v realizรกcii diela, okamลพite oslovil spoloฤnosลฅ Skanska SK a. s., s poลพiadavkou, aby spolupracovali na vรฝstavbe tunela spolu s Alpine Bau GmbH. Treba poznamenaลฅ, ลพe napriek ukonฤenej pรดvodnej zmluve, subdodรกvateฤพ Skanska SK a. s., naฤalej pokraฤoval v realizรกcii zรกkladnรฝch opatrenรญ na zaistenie bezpeฤnosti a stability tunela aลพ do opรคtovnรฉho zaฤatia raziacich prรกc.

Po vysporiadanรญ zmluvnรฝch zรกleลพitostรญ medzi obstarรกvateฤพom a ฤlenom zdruลพenia preberajรบcim celkovรบ zodpovednosลฅ za projekt, v marci 2011 Alpine Bau GmbH a Skanska SK a. s., podpรญsali novรบ subdodรกvateฤพskรบ zmluvu, na zรกklade ktorej Skanska SK a. s., okamลพite zaฤala prรกce na vรฝstavbe tunela Markovec.
–>–>
Zรกver
Slovinskรฝ stavebnรฝ trh, ktorรฝ v poslednรฝch 15 rokoch vรฝrazne expandoval v segmente cestnej infraลกtruktรบry, zaznamenal zรกsadnรฉ zmeny. Realizรกcia projektu diaฤพniฤnรฉho รบseku Koper โ€“ Izola s tunelom Markovec je toho zrejmรฝm dรดkazom. Roky 2010 a 2011 znamenajรบ pre slovinskรฉ stavebnรญctvo prelomovรฉ obdobie, keฤ sรบ etablovanรฉ najsilnejลกie domรกce stavebnรฉ spoloฤnosti vystavenรฉ tlaku vรฝvoja aktuรกlneho stavebnรฉho trhu a hospodรกrskej krรญzy, priฤom niektorรฉ z nich tento tlak nevydrลพia. V tomto prostredรญ rastรบ menลกie, avลกak zdravรฉ stavebnรฉ firmy, pred ktorรฝmi stojรญ novรก vรฝzva โ€“ rozsiahle dobudovanie domรกcej dopravnej infraลกtruktรบry.ย ย 

Prรกve obdobie recesie jasne dokazuje, ลพe riadenie a zvlรกdnutie veฤพkรฝch infraลกtrukturรกlnych projektov mรดลพu zvlรกdnuลฅ len stabilnรฉ a finanฤne silnรฉ firmy. Treba vลกak pripomenรบลฅ aj fakt, ลพe lokรกlny partner je โ€“ vzhฤพadom na slovinskรฝ patriotizmus a miestne pomery โ€“ takmer nevyhnutnosลฅou. Nรกjdenie toho pravรฉho je zรกkladom รบspeลกnosti realizรกcie projektu. Na druhej strane medzinรกrodnรฉ spoloฤnosti eลกte v plnej miere nevyuลพรญvajรบ moลพnosti, ktorรฉ im slovinskรก legislatรญva ponรบka. Je to danรฉ naprรญklad tรฝm, ลพe takรฉto moลพnosti sรบ na ฤesko-slovenskom stavebnom trhu veฤพmi zriedkavรฉ, respektรญve nulovรฉ.

Prรญleลพitosti teda existujรบ, je ale nevyhnutnรฉ poriadne sa na ne pripraviลฅ a vyuลพiลฅ ich. Rovnako spoloฤnosลฅ Skanska SK a. s., ktorรก dlhodobo pรดsobรญ na tomto trhu, stojรญ pred vรฝzvou โ€“ vyuลพiลฅ vลกetky doterajลกie skรบsenosti takรฝm spรดsobom, aby bola eลกte รบspeลกnejลกia pri dobudovanรญ dopravnej infraลกtruktรบry aj v tomto teritรณriu.

TEXT: Ing. Erich Bako, Ing. Juraj Jeลพek
FOTO: Skanska SK

Erich Bako je obchodno-technickรฝ nรกmestnรญk v spoloฤnosti Skanska SK a. s. โ€“ Zรกvod Tunely SK.ย ย 

Juraj Jeลพek je obchodnรฝ manaลพรฉr v spoloฤnosti Skanska SK a. s. โ€“ Zรกvod Tunely SK.

Najฤรญtanejลกie