Tunel na Faerských ostrovoch je dielom českých stavbárov
Českí stavbári prerazili v druhej polovici júla cestný tunel na najjužnejšom faerskom ostrove Sudurøy. Tunel dlhý 1,2 km teraz spája obce Fámjin a Øroðvíkar a nahrádza pôvodnú horskú cestu, ktorá je najmä v zime takmer neprejazdná.
Spoločnosť Metrostav Norge realizovala projekt Fámjimstunnilin ako svoju prvú zákazku na Faerských ostrovoch ako subdodávateľ faerskej stavebnej spoločnosti J&K Petersen. Investorom je Landsverk, faerská obdoba ŘSD (Ředitelství silniv a dálnic ČR).
Stavbári sa počas razenia museli vyrovnať s komplikovanými geologickými podmienkami a okrem iného zvládli aj drsné podmienky v podobe snehových kalamít či víchrice s rýchlosťou vetra 90 km/h a nárazmi až 200 km/h. Koniec koncov, práve nepriaznivé poveternostné podmienky boli hlavným dôvodom výstavby tunela a po jeho dokončení sa bude miestnym obyvateľom na ostrove žiť oveľa lepšie.
„Myslím, že sa s naším tímom zhodneme na tom, že táto stavba bola jedno veľké dobrodružstvo. Nová krajina s novými špecifickými podmienkami, ktorým sme sa museli prispôsobiť, pretože nám nič iné neostávalo. Pre mnohých z nás to zďaleka nebol prvý projekt, počas našej kariéry sme prekonávali výzvy rôzneho druhu, ale tento projekt bol jedným z najnáročnejších v každom ohľade. Zažili sme veľa ťažkých, ale aj dobrých chvíľ, ktoré nakoniec vyvážili drsné prostredie. A hoci stavba nebola jednoduchá technicky, logisticky ani samotnými prírodnými podmienkami, postavili sme sa k tomu čelom a stavbu úspešne dokončili. A za to patrí obrovské poďakovanie celému tímu a všetkým, ktorí sa na projekte akýmkoľvek spôsobom podieľali,“ povedal Anton Vido, vedúci projektu spoločnosti Metrostav Norge.
Razenie tunela prebiehalo od októbra 2022 škandinávskou metódou Drill and Blast, s ktorou majú českí pracovníci bohaté skúsenosti z výstavby tunelov vo Fínsku, Nórsku a na Islande. Celkový objem výrubu predstavoval 82 000 m³ a pozostával prevažne z čadiča. Nový cestný tunel má šírku 8,5 m a profil 65 m². Bude prepojený cestou smerom na Øroðvík a 400 m smerom na Fámjin. Pôvodne sa plánovalo, že razenie bude trvať 33 týždňov, ale dva závaly ho zdržali o 31 týždňov.
Očakáva sa, že výstavba bude ukončená do konca augusta tohto roka.
Zdroj: PR článok Metrostav Norge