image 75218 25 v1
Galรฉria(7)

Tunel Ovฤiarsko

Partneri sekcie:

Tunel Ovฤiarsko je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho รบseku D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka. Na zรกklade dฤบลพkovej kategรณrie sa radรญ medzi stredne dlhรฉ tunely. Tvoria ho dve samostatnรฉ tunelovรฉ rรบry, kaลพdรก pre jeden smer jazdy. Navrhovanรก rรฝchlosลฅ je 100 km/h.

Obr1
Obr 2
Obr 4
tab2
tab3
Untitled 1

Slovenskรก diaฤพnica D1, ktorรก po svojom dokonฤenรญ spojรญ hlavnรฉ mesto Slovenska Bratislavu s hraniฤnรฝm priechodom Zรกhor na ukrajinskej hranici, je sรบฤasลฅou vetvy paneurรณpskeho koridoru A5 โ€“ Koridor V โ€“ trasy Benรกtky โ€“ ฤฝvov. Samotnรก trasa diaฤพnice D1 je vo vรฝstavbe od roku 1972 a jej celkovรก dฤบลพka bude po dokonฤenรญ 515,621 km.

Geomorfologickรฉ pomery รบzemia, cez ktorรฉ prechรกdza diaฤพnica D1, sรบ komplikovanรฉ, a to z hฤพadiska vรฝskytu prรญrodnรฝch bariรฉr vo forme kopcovitรฉho terรฉnu, hlavne medzi รบsekom ลฝilina a Preลกov. Celkovo sa na tomto รบseku plรกnuje vรฝstavba aลพ 11 tunelov. Tunel Ovฤiarsko, ktorรฝ je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho รบseku D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka, sa nachรกdza v katastrรกlnom รบzemรญ Dolnรฝ Hriฤov, Ovฤiarsko, v okrese ลฝilina, v ลฝilinskom samosprรกvnom kraji (obr. 1). Investorom vรฝstavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., zhotoviteฤพom je Zdruลพenie Ovฤiarsko a podzhotoviteฤพom, realizรกtorom samotnej vรฝstavby tunela Ovฤiarsko, je spoloฤnosลฅ Uranpres, spol. s r. o.

Obr. 1 Diaฤพniฤný úsek D1 Hriฤovské Podhradie – Lietavská Lúฤka (Zdroj: NDS, a. s.)

Obr. 1 Diaฤพniฤnรฝ รบsek D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka (Zdroj: NDS, a. s.)

Technickรฉ parametre tunela

Tunel Ovฤiarsko tvoria dve samostatnรฉ tunelovรฉ rรบry, kaลพdรก pre jeden smer jazdy. Navrhovanรก rรฝchlosลฅ v tuneli je 100 km/hod. Na zรกklade dฤบลพkovej kategรณrie sa tunel zaraฤuje medzi stredne dlhรฉ tunely. Celkovรก dฤบลพka severnej tunelovej rรบry (ฤalej len STR) je 2 300 m a dฤบลพka juลพnej tunelovej rรบry (ฤalej len JTR) bude predstavovaลฅ 2 320 m razenej ฤasti. Vzdialenosลฅ medzi osami jednotlivรฝch tunelovรฝch rรบr je variabilnรก a v รบsekoch prieฤnych prepojenรญ sa pohybuje od 43,5 do 45,4 m. Sรบฤasลฅou tunela sรบ tri prejazdnรฉ a pรคลฅ priechodnรฝch prieฤnych prepojenรญ, ktorรฉ slรบลพia ako รบnikovรฉ cesty, a zรกroveลˆ ลกesลฅ jednostrannรฝch nรบdzovรฝch zรกlivov. Postup vรฝstavby tunela sa riadi metรณdami NRTM โ€“ cyklickรฉ razenie.

Razenie tunela je navrhnutรฉ s horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu na kalotu, stupeลˆ a dno. Zo zรกpadnรฉho portรกlu sa razรญ dovrchne, v STR je vรฝลกkovรฉ vedenie trasy 1,68 % a v JTR 1,70 %. Prieฤny sklon je v rozsahu od 0ยฐ po max. 4,7ยฐ, s รบvodom z oboch portรกlov so sklonom 2,5ยฐ.

Geologickรฉ pomery

Zรกujmovรก lokalita sa podฤพa geomorfologickรฉho ฤlenenia Zรกpadnรฝch Karpรกt (Mazรบr a Lukniลก, 1986) nachรกdza v Strรกลพovskรฝch vrchoch. Predmetnรฝ รบsek mรก reliรฉf kotlinovรฝch pahorkatรญn so zosuvnรฝmi svahmi a negatรญvnou morfoลกtruktรบrou. V portรกlovรฝch ฤastiach je sklon svahov 6 โ€“ 14ยฐ. Najvรคฤลกรญ vplyv na formovanie krajinnรฉho reliรฉfu majรบ hlavne tektonickรฝ vรฝvoj รบzemia, fyzikรกlno-chemickรก degradรกcia horninovรฉho materiรกlu a erรณzne procesy.

Tunel Ovฤiarsko je situovanรฝ v tektonickom styku Vonkajลกรญch a Vnรบtornรฝch Zรกpadnรฝch Karpรกt v tzv. pribradlovej zรณne (Maheฤพ a Malkovskรฝ, 1984). Celรฝ komplex sรบvrstvรญ je budovanรฝ tektonickou jednotkou mezoยญzoika a vnรบtrom karpatskรฉho paleogรฉnu s typickรฝm flyลกovรฝm vรฝvojom. Mezozoikum (manรญnska jednotka) je tvorenรฉ tektonicky poruลกenรฝm sรบvrstvรญm slieลˆov, slienitรฝch bridlรญc, vรกpnitรฝch รญlovcov, pieskovcov a piesฤitรฝch vรกpencov. Vnรบtrokarpatskรฝ paleogรฉn je reprezentovanรฝ vรฝvojmi hriฤovsko-ลพilinskรฉho paleogรฉnu (tzv. vรฝvoj hriฤovskรฝch vrstiev tvorenรฝch รญlovcami s blokmi rรญfovรฝch vรกpencov a sรบvrstvรญm รญlovcov, pieskovcov a zlepencov). Mladลกรญ vรฝvoj predstavujรบ sรบvrstvia zlepencov, pieskovcov a รญlovcov (tzv. sรบฤพovskรฉ zlepence a domaniลพskรฉ vrstvy). Najmladลกรญ vรฝvoj predstavuje sรบvrstvie ลพilinskรฝch vrstiev s typickรฝm รญlovco-pieskovcovรฝm zastรบpenรญm a na jeho okraji s pestrรฝmi รญlovcami.

รšzemie zรกpadnรฉho portรกlu a priฤพahlรก ฤasลฅ masรญvu sa nachรกdzajรบ v tektonickej zรณne vnรบtornรฉho okraja bradlovรฉho pรกsma. Tektonickรฝ zlom medzi horninami bradlovรฉho obalu a pribradlovรฉho paleogรฉnu predstavuje ลกirokรบ zรณnu intenzรญvne poruลกenรฝch hornรญn (tektonickej brekcie), klesajรบcu pod uhlom 60 aลพ 80ยฐ k severozรกpadu. Tektonickรก porucha medzi sรบvrstvรญm sรบฤพovskรฉho zlepenca a domaniลพskรฝch a ลพilinskรฝch vrstiev mรก povahu ลกirokej intenzรญvne poruลกenej zรณny, v ktorej sรบ horniny vรฝrazne poruลกenรฉ, zvrรกsnenรฉ, s prejavmi โ€žbudinรกลพeโ€œ a rozvoฤพnenia. Centrรกlnu ฤasลฅ tvorรญ tektonickรก brekcia s hrรบbkou 35 m. Tektonickรก nerovnorodosลฅ uvedenรฝch sรบvrstvรญ je danรก rozsahom a stupลˆom tektonickรฉho poruลกenia. Nรกsledkom je rรดzny stupeลˆ zvrรกsnenia s vรฝraznou zmenou รบklonu vrstiev. Sklon vrstiev varรญruje od subhorizontรกlneho aลพ po sklon 70ยฐ so smerom prevlรกdajรบceho sklonu k severozรกpadu. K vรฝraznรฝm poruลกeniam patria aj zlomovรฉ poruchy, prevaลพne S-J a Z-V smeru. Podzemnรก voda sa viaลพe vรฝluฤne na puklinovรบ priepustnosลฅ zlomovรฉho systรฉmu. Pri razenรญ dosahujรบ okamลพitรฉ prรญtoky vรฝdatnosลฅ do 2,0 l/s, lokรกlne nad 2,0 l/s. Najvyลกลกia mocnosลฅ nadloลพia je pribliลพne v strede tunela pod kรณtou Vieลกky, a to cca 156 m.

Geotechnickรฝ monitoring

Princรญp NRTM spoฤรญva v efektรญvnej kontrole deformaฤnรฉho procesu v okolรญ vรฝrubu s cieฤพom mobilizovaลฅ jeho prirodzenรบ pevnosลฅ. V sรบlade s princรญpmi tejto metรณdy je potrebnรฝ neustรกly monitoring sprรกvania sa horninovรฉho masรญvu zaloลพenรฝ na pozorovanรญ vรฝrubu, jeho inลพiniersko-geologickej dokumentรกcii, meranรญ deformรกciรญ (konvergenciรญ), extenzometrickรฝch meraniach a inklinometrickom a deformaฤnom meranรญ vrtov v okolรญ stavby. Geotechnickรฝ monitoring vykonรกva pre Zdruลพenie Ovฤiarsko spoloฤnosลฅ Geofos, a. s., v samostatnej kancelรกrii geotechnickรฉho monitoringu (ฤalej len GTM). Nรกvrh realizรกcie jednotlivรฝch meranรญ GTM je zaloลพenรฝ na TKP, ฤasลฅ 28 (Geotechnickรฝ monitoring pre tunely a prieskumnรฉ ลกtรดlne) a na realizaฤnom projekte GTM tunela Ovฤiarsko. V tab. 1 sรบ znรกzornenรฉ limitnรฉ hodnoty konvergenciรญ primรกrneho ostenia pre jednotlivรฉ vystrojovacie triedy (ฤalej len VT) na zรกklade statickรฉho vรฝpoฤtu รบnosnosti masรญvu.

Tab.1

Moลพno povedaลฅ, ลพe v rรกmci dosiaฤพ (รบdaj k 15. 6. 2015) vyrazenรฝch 1 050 m tunela v STR a 889 m v JTR sa deformรกcie z hฤพadiska varovnรฝch stavov nachรกdzajรบ v tรฝchto รบrovniach:
a)    stav vysokej miery bezpeฤnosti;
b)    stav prรญpustnรฝch zmien;
c)    stav medznej prijateฤพnosti.

Technolรณgia vรฝstavby

Technickรฉ rieลกenie tunelovej rรบry je navrhnutรฉ tak, aby zodpovedalo poลพiadavke na ลพivotnosลฅ min. 100 rokov. Pri tuneli Ovฤiarsko sa vyprojektovalo spolu 13 typov primรกrneho vystrojenia (jeden z rezov vidieลฅ na obr. 2). Vystrojovacie triedy sa riadia TKP, ฤasลฅ 26 (Tunely a TP 06-1/2006). Spรดsob vรฝstavby zรกvisรญ od vรฝsledkov hodnotenia IG dokumentรกcie vรฝrubu a vรฝpoฤtu indexu RMR (Bienawski, 1989). Hodnotรกm RMR pridelรญ projektant stavby prislรบchajรบce VT na zรกklade vรฝsledkov IG prieskumu. Pre prehฤพadnosลฅ uvรกdzame v tab. 2 bodovรฉ porovnanie a vysvetlenie IG pomerov pri jednotlivรฝch vystrojovacรญch triedach.

Tab.2

Obr. 2  Jeden z rezov (A-A): Postup výstavby, vystrojovacia trieda: kalota 6/10, 59; stupeลˆ 6/5, 46; dno 5/4

Obr. 2  Jeden z rezov (A-A): Postup vรฝstavby, vystrojovacia trieda: kalota 6/10, 59; stupeลˆ 6/5, 46; dno 5/4

Spรดsob vรฝstavby plne zodpovedรก schรฉme razenia metรณdou NRTM, kde sa po otvorenรญ vรฝrubu v ฤo najkratลกom ฤase pristupuje k zabezpeฤeniu uvoฤพnenรฉho priestoru primรกrnym ostenรญm. Prostriedky a materiรกlovรฉ zabezpeฤenie primรกrneho ostenia zรกvisia od geologickรฝch pomerov. Hodnotenรญm horninovรฉho masรญvu sa urฤia prรญsluลกnรฉ projektovanรฉ VT, podฤพa ktorรฝch sa postupuje v samotnom razenรญ a pri realizรกcii ostenia.

Kotevnรฉ a zaisลฅovacie prvky

Primรกrne ostenie pozostรกva z priehradovรฝch nosnรญkov, vรฝstuลพnรฝch sietรญ, striekanรฉho betรณnu, horninovรฝch kotiev a ihiel.

Priehradovรฉ nosnรญky
Priehradovรฉ oceฤพovรฉ nosnรญky sรบ navrhnutรฉ pri beลพnom profile tunela, profile nรบdzovรฝch zรกlivov a prieฤnych prepojeniach. Geometria priehradovรฝch nosnรญkov, ich hrรบbka a konลกtrukcia je typickรก pre kaลพdรบ VT. Typ priehradovรฝch nosnรญkov je uvedenรฝ v tab. 3.

Tab.3

Vรฝstuลพnรฉ siete
Ako vรฝstuลพnรฉ siete sa v podmienkach tunela Ovฤiarsko pouลพรญvajรบ siete s rozmermi 6 ร— 6/150 ร— 150; 8 ร— 8/150 ร— 150; 8 ร— 8/100 ร— 100. Trieda ocele vรฝstuลพnรฝch sietรญ je B 500 B.

Striekanรฝ betรณn
Na primรกrne ostenie sa pouลพรญva striekanรฝ betรณn (ฤalej len SB) z triedy C25/30. Z hฤพadiska nรกrastu pevnosti a poลพiadaviek na pevnosลฅ sa zvolil mladรฝ betรณn z triedy J2. Veฤพkosลฅ kameniva je max. 11 mm. SB musรญ po 6 hodinรกch preukazovaลฅ min. pevnosลฅ 3,0 N/mm2, po 24 hodinรกch min. 9,0 N/mm2 a koneฤnรบ pevnosลฅ po 28 dลˆoch 25,0 N/mm2.

Horninovรฉ kotvy
Kotevnรฝ proces je lokรกlny alebo systematickรฝ. Navrhnutรฉ typy horninovรฝch kotiev sรบ prispรดsobenรฉ rรดznym geologickรฝm podmienkam, resp. jednotlivรฝm VT. Jednotlivรฉ typy horninovรฝch kotiev sรบ zobrazenรฉ na obr. 2. Ako horninovรฉ kotvy sa pouลพรญvajรบ:
a)    maltovanรฉ kotvy s ฯ† = 28 mm, รบnosnosลฅou min. 250 kN a dฤบลพkou 4, 6 a 8 m,
b)    samozรกvrtnรฉ kotvy typu R32 a R51 s รบnosnosลฅou min. 280 kN a dฤบลพkou 4, 6, 8 a 9 m,
c)    hydraulicky upรญnanรฉ svornรญky s รบnosnosลฅou min. 150 kN a dฤบลพkou 4 m,
d)    sklolaminรกtovรฉ kotvy na zaistenie ฤelby s dฤบลพkou 8 m.

Zรกver

K 15. jรบnu 2015 sa na tuneli Ovฤiarsko vyrazilo zo zรกpadnรฉho portรกlu, ako aj z vรฝchodnรฉho portรกlu spolu 1โ€ฏ938,55 m, ฤo predstavuje zhruba 40 % z celkovej dฤบลพky oboch tunelovรฝch rรบr. Na zรกpadnom portรกli v STR sa k 15. 6. 2015 vyrazilo 977,15 m, v JTR 876,10 m. Na vรฝchodnom portรกli je v STR vyrazenรฝch 72,81 m a v JTR dosiaฤพ 12,49 m. Razenie prebieha podฤพa princรญpov Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy pri pouลพitรญ horizontรกlne ฤlenenรฉho vรฝrubu deliaceho sa na kalotu, stupeลˆ a dno. Havarijnรฝ stav na vรฝchodnom portรกli oddialil realizรกciu raziacich prรกc z vรฝchodnรฉho portรกlu aลพ do sanรกcie samotnej opornej steny. Firma Uranpres, spol. s r. o., vyuลพรญva pri realizรกcii tohto stavebnรฉho diela poznatky z niekoฤพkรฝch desiatok rokov praxe z realizรกciรญ banskรฝch, tunelovรฝch a inรฝch stavebnรฝch objektov. V sรบฤasnosti spoloฤnosลฅ vฤaka know-how, kvalifikovanรฉmu personรกlu a kvalite prรกc participuje aj na รบvode vรฝstavby najdlhลกieho tunela na Slovensku, tunela Viลกลˆovรฉ, s dฤบลพkou takmer 7โ€ฏ500 m.

Ing. Jozef Valko, Ing. Peter Janega, Ing. Ladislav Grega, PhD., Ing. Igor Jurรญk
FOTO A OBRรZKY: Uranpres, spol. s r. o.

Jozef Valko, Peter Janega, Ladislav Grega a Igor Jurรญk pรดsobia v spoloฤnosti Uranpres, spol. s r. o., Preลกov.

Literatรบra
1. Bieniawski, Z. T.: Engineering rock mass classifications: a complete manual for engineers and geologists in mining, civil, and petroleum engineering. Wiley-Interscience, 1989.
2. Maheฤพ, M., Malkovskรฝ, M.: Vysvetlivky k tektonickej mape ฤŒSSR 1 : 500 000. Bratislava: GรšDล , 51 str., 1984.
3. Mazรบr, E., Lukniลก, M.: Geomorfologickรฉ ฤlenenie SSR a ฤŒSSR. ฤŒasลฅ Slovensko. Bratislava: Slovenskรก kartografia, 1986.
4. TKP, ฤasลฅ 26: Tunely, MDPT SR, 2004.
5. TKP, ฤasลฅ 28: Geotechnickรฝ monitoring pre tunely a prieskumnรฉ ลกtรดlne, MDPT SR, 2010.
6. TP 06-1/2006: Podzemnรฉ stavby. ฤŒasลฅ 1: Cyklickรฉ razenie, MDPT SR, 2006.
7. Zwilling, R. a kol.: Dokumentรกcia pre realizรกciu stavby: Tunel Ovฤiarsko. ฤŒasลฅ primรกrne ostenie. Bratislava: Basler&Hofmann Slovakia s. r. o., 2014.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2015

Najฤรญtanejลกie