Tunel pod Bratislavskรฝm hradom
Tunel pod hradom predstavuje pre Bratislavฤanov zย pohฤพadu mestskej dostupnosti veฤพmi dรดleลพitรบ dopravnรบ tepnu aย jeho rekonลกtrukcia je veฤพkรฝm prรญnosom pre elektriฤkovรบ dopravu. Tunel pochรกdza zย druhej svetovej vojny. Poslednรก rekonลกtrukcia prebehla vย 80. rokoch minulรฉho storoฤia, priฤom jej zรกmerom bola zmena vyuลพitia tunela zย cestnรฉho na elektriฤkovรฝ. Pod sรบฤasnรบ rekonลกtrukciu sa podpรญsal jeho havarijnรฝ stav.
Vย tuneli sa potvrdil zhorลกujรบci sa stav ostenia, zvyลกujรบce sa ploลกnรฉ zamokrenie, priesaky cez styk pรกsov ostenia, ako aj havarijnรฝ stav hlavnรฉho odvodลovacieho kanรกla pod koฤพajiskom. Nemenej dรดleลพitรฝm podnetom na zaฤatie sanรกcie tunela bola aj bezpeฤnosลฅ cestujรบcich vย elektriฤkรกch. To boli hlavnรฉ dรดvody, pre ktorรฉ sa Dopravnรฝ podnik hlavnรฉho mesta Bratislavy rozhodol pristรบpiลฅ kย rozsiahlej sanรกcii tunela.Histรณria tunela pod hradom
Elektriฤkovรฝ tunel pod Bratislavskรฝm hradom sa vybudoval aย uviedol do prevรกdzky pribliลพne pred 60 rokmi. Jeho vรฝstavba ako cestnรฉho tunela prebiehala vย rokoch 1943 aลพ 1949. Vo vojnovรฝch rokoch sa predpokladalo jeho vyuลพitie aj ako protilietadlovรฉho krytu, ฤomu zodpovedรก usporiadanie podzemnรฝch priestorov sรบvisiacich sย tunelom. Vย obdobรญ rokov 1982 aย 1983 sa tunel rekonลกtruoval na sรบฤasnรบ funkciu elektriฤkovรฉho tunela. Jeho nosnรฉ konลกtrukcie vrรกtane odvodnenia majรบ viac ako 60 rokov aย koฤพajovรฉ konลกtrukcie vrรกtane uloลพenia majรบ viac ako 25 rokov.
Charakteristika stavby
Hlavnรฝm investorom dopravnej stavby bol Dopravnรฝ podnik Bratislava, a. s. Projektantom stavby bol Terraprojekt, a. s., aย na vyhotovenรญ stavby sa podieฤพalo zdruลพenie spoloฤnostรญ Trnavskรก stavebnรก spoloฤnosลฅ, OHL ลฝS Brno aย SKANSKA BS Prievidza. Sย rekonลกtrukciou tunela pod hradom sa zaฤalo vย mรกji 2009. Predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia stavby bol plรกnovanรฝ na jรบn 2010.
Stavebnรฝ objekt rieลกi komplexnรบ rekonลกtrukciu elektriฤkovej trate vย sรบlade sย ostatnรฝmi konลกtrukciami tunela. Cieฤพom bolo zabezpeฤiลฅ dostatoฤnรบ รบnosnosลฅ aย trvanlivosลฅ nosnej tunelovej konลกtrukcie, znรญลพiลฅ neลพiaduce priesaky cez ostenie na akceptovateฤพnรบ mieru, zabezpeฤiลฅ prevรกdzkovรบ ฤinnosลฅ elektriฤkovej trate vย tuneli, ako aj poลพiarnu bezpeฤnosลฅ zodpovedajรบcu aktuรกlnym ลกtandardom.
Technickรฉ rieลกenie stavby
Trnavskรก stavebnรก spoloฤnosลฅ, a. s., vย rรกmci rekonลกtrukcie tunela pod hradom zrealizovala odvodnenie vย celom รบsekuย tunela, kรกblovรฉ trasy vย tuneli aย koฤพajovรบ traลฅ typu pevnรก jazdnรก drรกha, ktorรก je dรดleลพitou, novou aย zรกroveล prvou koฤพajovou traลฅou takรฉhoto typu na Slovensku.
Stavebnรฝ objekt rieลกi komplexnรบ rekonลกtrukciu elektriฤkovej trate vย sรบlade sย ostatnรฝmi konลกtrukciami tunela. Dฤบลพka rekonลกtruovanรฉho รบseku je 773,540 m. Ide oย dvojkoฤพajovรบ elektriฤkovรบ traลฅ. Vย rรกmci rekonลกtrukcie sa vybudoval novรฝ elektriฤkovรฝ zvrลกok sย vozovkou vย รบrovni temien koฤพajnicovรฝch pรกsov. Zvrลกok sa doplnil prieฤnymi povrchovรฝmi odvodลovaฤmi trate aย sย ohฤพadom na budรบcu prevรกdzkovรบ ฤinnosลฅ aย ลพivotnosลฅ sa vย tuneli vybudovala koฤพaj typu pevnรก jazdnรก drรกha. Koฤพaj mรก rozchod 1ย 000โmm, pouลพili sa ลพliabkovรฉ koฤพajnice typu NT1.
Trnavskรก stavebnรก spoloฤnosลฅ pouลพila na montรกลพ koฤพaje fixaฤnรฉ prรญpravky, ktorรฝmi bol zabezpeฤenรฝ rozchod koฤพaje vrรกtane smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia elektriฤkovej trasy pred betonรกลพou podkladnej ลพelezobetรณnovej dosky. Tรกto novรก metรณda osadzovania koฤพaje typu pevnรก jazdnรก drรกha sa pouลพรญva vย celej Eurรณpe.
Elektriฤkovรฝ zvrลกok aย spodok
Pรดvodnรฝ elektriฤkovรฝ zvrลกok bol vybudovanรฝ zย prefabrikovanรฝch BKV panelov aย blokovรฝch koฤพajnรญc B-1. Nevyhovujรบci zvrลกok sa kompletne zdemontoval aย nahradil novou, vhodnejลกou konลกtrukciou elektriฤkovรฉho zvrลกku. Oproti pรดvodnรฉmu stavu konลกtrukciaย obsahuje aj pruลพnรฉ, izolaฤnรฉ aย antivibraฤnรฉ prvky vย uzloch upevnenia vย rรกmci samotnej koฤพajnice aย nakoniec ploลกnรฝ elastickรฝ prvok na rozhranรญ elektriฤkovรฉho spodku. Konลกtrukcia trate sa skladรก zย koฤพajnรญc NT1 sย elastomรฉrovรฝm obutรญm aย vozovkou tunela po รบroveล temien koฤพajnรญc, pruลพnรฉho podkladnicovรฉho upevnenia koฤพajnรญc sย kotevnรฝmi skrutkami, podkladovej betรณnovej dosky hrรบbky 245โmm, elastickej rohoลพe hrรบbky 27โmm, uloลพenej po celom obvode prierezu vane na konลกtrukciu koฤพaje, aย podkladu zย filtraฤnรฉho betรณnu.
Koฤพajnice
Vย zostave zvrลกku sa navrhli ลกtandardnรฉ ลพliabkovรฉ koฤพajnice NT1. Na zabezpeฤenie odizolovania koฤพajnice od okolitรฉho prostredia, tlmenie vibrรกciรญ aย eliminรกciu รบฤinkov vertikรกlnych pohybov koฤพajnice na vozovku priฤพahlรบ ku koฤพajnici sa navrhli elastomรฉrovรฉ prvky. Vystrojenie koฤพajnice sa skladรก zย troch komponentov โ spodnรฉho, obopรญnajรบceho celรบ pรคtu koฤพajnice, aย dvoch postrannรฝch, prilepenรฝch na stojinu aลพ po hlavu koฤพajnice. Spodnรฝ prvok na pรคte koฤพajnice zabezpeฤuje pruลพnรบ deformรกciu koฤพajnice vย tuhom prostredรญ podkladovej betรณnovej dosky aย vozovky.
Upevnenie koฤพajnรญc
Upevnenie tvorรญ systรฉm aย nie je vhodnรฉ nahrรกdzaลฅ jeho komponenty inรฝmi, podobnรฝmi komponentmi. Rozmiestnenie, respektรญve pozdฤบลพna vzdialenosลฅ uzlov upevnenia je 1 m. Uzly upevnenia je vhodnรฉ na koฤพajnice predmontovaลฅ. Pri betonรกลพi museli byลฅ zvierky chrรกnenรฉ plastovรฝmi krytkami. Po osadenรญ uzlov a nรกslednej smerovej aย vรฝลกkovej รบprave koฤพaje do finรกlnej podoby, sa kotevnรฉ skrutky zabetรณnovali do podkladovej dosky.ย
Antivibraฤnรก rohoลพ
Na tlmenie dynamickรฝch รบฤinkov vozidiel sa ako rozhranie medzi elektriฤkovรฝm zvrลกkom aย podkladom zย filtraฤnรฉho betรณnu vloลพila tlmiaca rohoลพ hrรบbky 27 mm. Rohoลพ spojenรก zย pรกsov so zรกmkami sa aplikovala po celom obvode prierezu vane pre koฤพaj.
Kryt elektriฤkovej trate
Hrรบbka krytu trate sa navrhla 178 mm. Podฤพa poลพiadavky investora musรญ traลฅ vย tuneli umoลพniลฅ pohyb cestnรฝch vozidiel. Preto je priestor medzi povrchom nosnej betรณnovej dosky aย spojnicou temien koฤพajnรญc vyplnenรฝ vozovkou.
Medzi koฤพajami aย po vonkajลกรญch stranรกch trate sa navrhla cementobetรณnovรก vozovka. Vย rรกmci kaลพdej koฤพaje je takisto 1,50โm ลกirokรฝ pรกs vozovky zย cementobetรณnu, priฤom zย kaลพdej strany koฤพaje je pozdฤบลพne oddilatovanรฝ. Je to zย dรดvodu jednoduchลกieho odstrรกnenia vย prรญpade vรฝmeny koฤพajnรญc, respektรญve inรฝch sรบฤastรญ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku.
Odvodnenie trate
Na povrchovรฉ odvodnenie trate sa navrhli tri prieฤne odvodลovacie zariadenia. Prieฤne odvodลovaฤe zabezpeฤujรบ odvedenie povrchovej vody aj vody zo ลพliabkov koฤพajnรญc. Voda zย odvodลovaฤa je plastovรฝm potrubรญm DN 100 uloลพenรฝm vย podkladnom filterbetรณne odvedenรก prieฤne do drenรกลพneho potrubia tunela.ย
Obmedzenia
Za urฤitรฉ obmedzenia, respektรญve ลกpecifikรก pri rekonลกtrukcii tunela pod hradom mรดลพeme povaลพovaลฅ to, ลพe tunel je sรกm osebe atypickรฝ aย stavba vย ลom nรกroฤnรก najmรค zย hฤพadiska plรกnovania prรกc. Sklon predstavuje 3โ% aย vย tuneli je 18-metrovรฝ vรฝลกkovรฝ rozdiel. Na rekonลกtrukcii tunela sa pracovalo vย nรกroฤnรฝch podmienkach. Tunel musel byลฅ zย oboch strรกn krytรฝ plachtami, ktorรฉ zabraลovali silnรฉmu nรกrazovรฉmu vetru. Vย zimnรฝch mesiacoch pribudol topiaci sa sneh, dochรกdzalo aj kย presakovaniu vody. Prรกce sa vลกak realizovali nepretrลพite.ย
Vรฝznam stavby
Rekonลกtrukcia tunela pod hradom nepochybne prispeje ku skvalitneniu dopravy vย Bratislave aย kย vyลกลกej rรฝchlosti elektriฤiek vย tuneli, pretoลพe pรดvodnรฝ stav prevรกdzky elektriฤiek predstavoval nebezpeฤenstvo moลพnej havรกrie. Modernizรกciou tunela sa nepochybne zvรฝลกi komfort cestujรบcich.
TEXT: Mgr.ย Michaela Krokovรก
FOTO: Trnavskรก stavebnรก spoloฤnosลฅ
Michaela Krokovรก pracuje vย oddelenรญ pre styk sย verejnosลฅou Trnavskej stavebnej spoloฤnosti, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.