Tunel pod Bratislavskรฝm hradom
Galรฉria(5)

Tunel pod Bratislavskรฝm hradom

Partneri sekcie:

Tunel pod hradom predstavuje pre Bratislavฤanov zย pohฤพadu mestskej dostupnosti veฤพmi dรดleลพitรบ dopravnรบ tepnu aย jeho rekonลกtrukcia je veฤพkรฝm prรญnosom pre elektriฤkovรบ dopravu. Tunel pochรกdza zย druhej svetovej vojny. Poslednรก rekonลกtrukcia prebehla vย 80. rokoch minulรฉho storoฤia, priฤom jej zรกmerom bola zmena vyuลพitia tunela zย cestnรฉho na elektriฤkovรฝ. Pod sรบฤasnรบ rekonลกtrukciu sa podpรญsal jeho havarijnรฝ stav.

Vย tuneli sa potvrdil zhorลกujรบci sa stav ostenia, zvyลกujรบce sa ploลกnรฉ zamokrenie, priesaky cez styk pรกsov ostenia, ako aj havarijnรฝ stav hlavnรฉho odvodลˆovacieho kanรกla pod koฤพajiskom. Nemenej dรดleลพitรฝm podnetom na zaฤatie sanรกcie tunela bola aj bezpeฤnosลฅ cestujรบcich vย elektriฤkรกch. To boli hlavnรฉ dรดvody, pre ktorรฉ sa Dopravnรฝ podnik hlavnรฉho mesta Bratislavy rozhodol pristรบpiลฅ kย rozsiahlej sanรกcii tunela.

Histรณria tunela pod hradom
Elektriฤkovรฝ tunel pod Bratislavskรฝm hradom sa vybudoval aย uviedol do prevรกdzky pribliลพne pred 60 rokmi. Jeho vรฝstavba ako cestnรฉho tunela prebiehala vย rokoch 1943 aลพ 1949. Vo vojnovรฝch rokoch sa predpokladalo jeho vyuลพitie aj ako protilietadlovรฉho krytu, ฤomu zodpovedรก usporiadanie podzemnรฝch priestorov sรบvisiacich sย tunelom. Vย obdobรญ rokov 1982 aย 1983 sa tunel rekonลกtruoval na sรบฤasnรบ funkciu elektriฤkovรฉho tunela. Jeho nosnรฉ konลกtrukcie vrรกtane odvodnenia majรบ viac ako 60 rokov aย koฤพajovรฉ konลกtrukcie vrรกtane uloลพenia majรบ viac ako 25 rokov.

Charakteristika stavby
Hlavnรฝm investorom dopravnej stavby bol Dopravnรฝ podnik Bratislava, a. s. Projektantom stavby bol Terraprojekt, a. s., aย na vyhotovenรญ stavby sa podieฤพalo zdruลพenie spoloฤnostรญ Trnavskรก stavebnรก spoloฤnosลฅ, OHL ลฝS Brno aย SKANSKA BS Prievidza. Sย rekonลกtrukciou tunela pod hradom sa zaฤalo vย mรกji 2009. Predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia stavby bol plรกnovanรฝ na jรบn 2010.

Stavebnรฝ objekt rieลกi komplexnรบ rekonลกtrukciu elektriฤkovej trate vย sรบlade sย ostatnรฝmi konลกtrukciami tunela. Cieฤพom bolo zabezpeฤiลฅ dostatoฤnรบ รบnosnosลฅ aย trvanlivosลฅ nosnej tunelovej konลกtrukcie, znรญลพiลฅ neลพiaduce priesaky cez ostenie na akceptovateฤพnรบ mieru, zabezpeฤiลฅ prevรกdzkovรบ ฤinnosลฅ elektriฤkovej trate vย tuneli, ako aj poลพiarnu bezpeฤnosลฅ zodpovedajรบcu aktuรกlnym ลกtandardom.

Technickรฉ rieลกenie stavby
Trnavskรก stavebnรก spoloฤnosลฅ, a. s., vย rรกmci rekonลกtrukcie tunela pod hradom zrealizovala odvodnenie vย celom รบsekuย  tunela, kรกblovรฉ trasy vย tuneli aย koฤพajovรบ traลฅ typu pevnรก jazdnรก drรกha, ktorรก je dรดleลพitou, novou aย zรกroveลˆ prvou koฤพajovou traลฅou takรฉhoto typu na Slovensku.

Stavebnรฝ objekt rieลกi komplexnรบ rekonลกtrukciu elektriฤkovej trate vย sรบlade sย ostatnรฝmi konลกtrukciami tunela. Dฤบลพka rekonลกtruovanรฉho รบseku je 773,540 m. Ide oย dvojkoฤพajovรบ elektriฤkovรบ traลฅ. Vย rรกmci rekonลกtrukcie sa vybudoval novรฝ elektriฤkovรฝ zvrลกok sย vozovkou vย รบrovni temien koฤพajnicovรฝch pรกsov. Zvrลกok sa doplnil prieฤnymi povrchovรฝmi odvodลˆovaฤmi trate aย sย ohฤพadom na budรบcu prevรกdzkovรบ ฤinnosลฅ aย ลพivotnosลฅ sa vย tuneli vybudovala koฤพaj typu pevnรก jazdnรก drรกha. Koฤพaj mรก rozchod 1ย 000โ€‰mm, pouลพili sa ลพliabkovรฉ koฤพajnice typu NT1.

Trnavskรก stavebnรก spoloฤnosลฅ pouลพila na montรกลพ koฤพaje fixaฤnรฉ prรญpravky, ktorรฝmi bol zabezpeฤenรฝ rozchod koฤพaje vrรกtane smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia elektriฤkovej trasy pred betonรกลพou podkladnej ลพelezobetรณnovej dosky. Tรกto novรก metรณda osadzovania koฤพaje typu pevnรก jazdnรก drรกha sa pouลพรญva vย celej Eurรณpe.

Elektriฤkovรฝ zvrลกok aย spodok
Pรดvodnรฝ elektriฤkovรฝ zvrลกok bol vybudovanรฝ zย prefabrikovanรฝch BKV panelov aย blokovรฝch koฤพajnรญc B-1. Nevyhovujรบci zvrลกok sa kompletne zdemontoval aย nahradil novou, vhodnejลกou konลกtrukciou elektriฤkovรฉho zvrลกku. Oproti pรดvodnรฉmu stavu konลกtrukciaย  obsahuje aj pruลพnรฉ, izolaฤnรฉ aย antivibraฤnรฉ prvky vย uzloch upevnenia vย rรกmci samotnej koฤพajnice aย nakoniec ploลกnรฝ elastickรฝ prvok na rozhranรญ elektriฤkovรฉho spodku. Konลกtrukcia trate sa skladรก zย koฤพajnรญc NT1 sย elastomรฉrovรฝm obutรญm aย vozovkou tunela po รบroveลˆ temien koฤพajnรญc, pruลพnรฉho podkladnicovรฉho upevnenia koฤพajnรญc sย kotevnรฝmi skrutkami, podkladovej betรณnovej dosky hrรบbky 245โ€‰mm, elastickej rohoลพe hrรบbky 27โ€‰mm, uloลพenej po celom obvode prierezu vane na konลกtrukciu koฤพaje, aย podkladu zย filtraฤnรฉho betรณnu.

Koฤพajnice
Vย zostave zvrลกku sa navrhli ลกtandardnรฉ ลพliabkovรฉ koฤพajnice NT1. Na zabezpeฤenie odizolovania koฤพajnice od okolitรฉho prostredia, tlmenie vibrรกciรญ aย eliminรกciu รบฤinkov vertikรกlnych pohybov koฤพajnice na vozovku priฤพahlรบ ku koฤพajnici sa navrhli elastomรฉrovรฉ prvky. Vystrojenie koฤพajnice sa skladรก zย troch komponentov โ€“ spodnรฉho, obopรญnajรบceho celรบ pรคtu koฤพajnice, aย dvoch postrannรฝch, prilepenรฝch na stojinu aลพ po hlavu koฤพajnice. Spodnรฝ prvok na pรคte koฤพajnice zabezpeฤuje pruลพnรบ deformรกciu koฤพajnice vย tuhom prostredรญ podkladovej betรณnovej dosky aย vozovky.

Upevnenie koฤพajnรญc
Upevnenie tvorรญ systรฉm aย nie je vhodnรฉ nahrรกdzaลฅ jeho komponenty inรฝmi, podobnรฝmi komponentmi. Rozmiestnenie, respektรญve pozdฤบลพna vzdialenosลฅ uzlov upevnenia je 1 m. Uzly upevnenia je vhodnรฉ na koฤพajnice predmontovaลฅ. Pri betonรกลพi museli byลฅ zvierky chrรกnenรฉ plastovรฝmi krytkami. Po osadenรญ uzlov a nรกslednej smerovej aย vรฝลกkovej รบprave koฤพaje do finรกlnej podoby, sa kotevnรฉ skrutky zabetรณnovali do podkladovej dosky.ย 

Antivibraฤnรก rohoลพ
Na tlmenie dynamickรฝch รบฤinkov vozidiel sa ako rozhranie medzi elektriฤkovรฝm zvrลกkom aย podkladom zย filtraฤnรฉho betรณnu vloลพila tlmiaca rohoลพ hrรบbky 27 mm. Rohoลพ spojenรก zย pรกsov so zรกmkami sa aplikovala po celom obvode prierezu vane pre koฤพaj.

Kryt elektriฤkovej trate
Hrรบbka krytu trate sa navrhla 178 mm. Podฤพa poลพiadavky investora musรญ traลฅ vย tuneli umoลพniลฅ pohyb cestnรฝch vozidiel. Preto je priestor medzi povrchom nosnej betรณnovej dosky aย spojnicou temien koฤพajnรญc vyplnenรฝ vozovkou.

Medzi koฤพajami aย po vonkajลกรญch stranรกch trate sa navrhla cementobetรณnovรก vozovka. Vย rรกmci kaลพdej koฤพaje je takisto 1,50โ€‰m ลกirokรฝ pรกs vozovky zย cementobetรณnu, priฤom zย kaลพdej strany koฤพaje je pozdฤบลพne oddilatovanรฝ. Je to zย dรดvodu jednoduchลกieho odstrรกnenia vย prรญpade vรฝmeny koฤพajnรญc, respektรญve inรฝch sรบฤastรญ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku.

Odvodnenie trate
Na povrchovรฉ odvodnenie trate sa navrhli tri prieฤne odvodลˆovacie zariadenia. Prieฤne odvodลˆovaฤe zabezpeฤujรบ odvedenie povrchovej vody aj vody zo ลพliabkov koฤพajnรญc. Voda zย odvodลˆovaฤa je plastovรฝm potrubรญm DN 100 uloลพenรฝm vย podkladnom filterbetรณne odvedenรก prieฤne do drenรกลพneho potrubia tunela.ย 

Obmedzenia
Za urฤitรฉ obmedzenia, respektรญve ลกpecifikรก pri rekonลกtrukcii tunela pod hradom mรดลพeme povaลพovaลฅ to, ลพe tunel je sรกm osebe atypickรฝ aย stavba vย ลˆom nรกroฤnรก najmรค zย hฤพadiska plรกnovania prรกc. Sklon predstavuje 3โ€‰% aย vย tuneli je 18-metrovรฝ vรฝลกkovรฝ rozdiel. Na rekonลกtrukcii tunela sa pracovalo vย nรกroฤnรฝch podmienkach. Tunel musel byลฅ zย oboch strรกn krytรฝ plachtami, ktorรฉ zabraลˆovali silnรฉmu nรกrazovรฉmu vetru. Vย zimnรฝch mesiacoch pribudol topiaci sa sneh, dochรกdzalo aj kย presakovaniu vody. Prรกce sa vลกak realizovali nepretrลพite.ย 

Vรฝznam stavby
Rekonลกtrukcia tunela pod hradom nepochybne prispeje ku skvalitneniu dopravy vย Bratislave aย kย vyลกลกej rรฝchlosti elektriฤiek vย tuneli, pretoลพe pรดvodnรฝ stav prevรกdzky elektriฤiek predstavoval nebezpeฤenstvo moลพnej havรกrie. Modernizรกciou tunela sa nepochybne zvรฝลกi komfort cestujรบcich.

TEXT: Mgr.ย Michaela Krokovรก
FOTO: Trnavskรก stavebnรก spoloฤnosลฅ

Michaela Krokovรก pracuje vย oddelenรญ pre styk sย verejnosลฅou Trnavskej stavebnej spoloฤnosti, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie