image 70234 25 v1
Galรฉria(6)

Tunel ล ibenik

Partneri sekcie:

Tunelom ล ibenik prechรกdza diaฤพnica D1 pod รบpรคtรญm vrchu ล ibenik, juhovรฝchodne od mesta Levoฤa. Tunel kategรณrie 2T-8,0 je navrhnutรฝ ako diaฤพniฤnรฝ dvojrรบrovรฝ tunel v extravilรกne s celkovou dฤบลพkou 588 m s jednosmernou premรกvkou a maximรกlnou dovolenou rรฝchlosลฅou 100 km/h.

01
02
03
04
05

ล รญrkovรฉ usporiadanie tunela je predpรญsanรฉ kategรณriou 2T-8,0 v zmysle STN 73 7507, t. j. kaลพdรก tunelovรก rรบra mรก dva jazdnรฉ pruhy so ลกรญrkou 3,75 m, vodiace prรบลพky 2 ร— 0,25 m a nรบdzovรฉ chodnรญky so ลกรญrkou 1,0 m po obidvoch stranรกch vozovky. Zรกkladnรก vรฝลกka priechodnรฉho prierezu je 4,8 m. Vรฝลกka priechodnรฉho priestoru nad nรบdzovรฝmi chodnรญkmi je 2,2 m. Konลกtrukciu razenรฝch tunelovรฝch rรบr tvorรญ dvojvrstvovรฉ ostenie (primรกrne a sekundรกrne) s medziฤพahlou drenรกลพnou (ochrannou) vrstvou a ploลกnou hydroizolรกciou. Tvar konลกtrukcie bol navrhnutรฝ na cyklickรฉ razenie. Raziace prรกce sa realizovali metรณdou NRTM s pouลพitรญm trhacรญch prรกc, v horลกรญch geologickรฝch podmienkach sa raziace prรกce realizovali mechanickรฝm rozpรกjanรญm horniny.

Geologickรฉ pomery

Z geologickรฉho hฤพadiska bol horninovรฝ masรญv v mieste tunelovรฝch rรบr budovanรฝ horninami paleogรฉnu, priฤom od zรกpadnej ฤasti mali prevahu pieskovce s lavicovitou vrstevnatosลฅou, smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu sa nachรกdzala hrubรก vrstva รญlovcov. Zhotoviteฤพ stavby mal sรญce k dispozรญcii podklady z rรดznych etรกp IGP, ich vรฝsledky vลกak neposkytli dostatoฤnรฉ informรกcie, na zรกklade ktorรฝch by bolo moลพnรฉ predvรญdaลฅ miesta s nadmernรฝmi geologicky podmienenรฝmi nadvรฝlomami a uลพ vรดbec nie ich kubatรบru. Nepredvรญdateฤพnรฉ fyzickรฉ podmienky potom zakladajรบ nรกrok zhotoviteฤพa na รบhradu takto vzniknutรฝch nรกkladov a predฤบลพenie lehoty vรฝstavby tunela.

Zemné práce a zaistenie stavebnej jamy – západný portál

Zemnรฉ prรกce a zaistenie stavebnej jamy โ€“ zรกpadnรฝ portรกl

Konลกtrukฤnรฉ a technologickรฉ rieลกenie tunela

Tunelovรฉ rรบry sรบ navzรกjom spojenรฉ jednรฝm priechodnรฝm prieฤnym prepojenรญm, v ktorom bude umiestnenรก samostatnรก miestnosลฅ โ€“ rozvodลˆa nรญzkeho napรคtia (NN). Sรบฤasลฅou tunela je technologickรก centrรกla navrhnutรก ako povrchovรฝ objekt pri hฤบbenom vรฝchodnom portรกli ฤพavej tunelovej rรบry. Konลกtrukcia hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela ล ibenik sa ako jedna z prvรฝch na Slovensku realizuje z montovanรฝch prefabrikรกtov. Kaลพdรฝ prstenec je zloลพenรฝ zo segmentov. Zรกkladnรฝ prstenec je tvorenรฝ z 3 segmentov (1 klenbovรฝ, 2 opornรฉ). Prvรฝ portรกlovรฝ prstenec je tvorenรฝ z 5 segmentov (1 klenbovรฝ, 2 ร— 2 opornรฉ). Bloky hฤบbenรฝch tunelov majรบ zรกkladnรบ dฤบลพku 2,49 m a sรบ od seba oddelenรฉ prieฤnou dilataฤnou ลกkรกrou vyplnenou extrudovanรฝm polystyrรฉnom. Z poลพiarneho hฤพadiska bude tunel s prihliadnutรญm na postupnรฝ vรฝvoj ฤerpacej techniky vybavenรฝ poลพiarnym vodovodom. Vzhฤพadom na plynulรบ dodรกvku poลพiarnej vody do tunelovรฝch rรบr a dฤบลพku tunela tvorรญ systรฉm vodovodu zavodnenรฝ uzatvorenรฝ okruh s ochranou proti zamล•zaniu. Riadenie ohrevu rozvodov poลพiarneho vodovodu sa rieลกi z centrรกlneho riadiaceho systรฉmu tunela (CRS) v SSรšD Beharovce. Z poลพiarnobezpeฤnostnรฉho hฤพadiska je tunel zaradenรฝ  do I. kategรณrie. Vrchol vรฝลกkovรฉho polygรณnu sklonu jednotlivรฝch รบsekov vozovky je pribliลพne v strede tunela, ฤo takisto vรฝrazne ovplyvลˆuje celkovรบ koncepciu technologickรฉho vybavenia, najmรค vetranie tunela.

Technologickรฉ celky Centrรกlny riadiaci systรฉm

Jadrom celรฉho technologickรฉho vybavenia je centrรกlny riadiaci systรฉm, ktorรฝ zaisลฅuje plnรบ kontrolu nad vลกetkรฝmi procesmi technologickรฉho vybavenia tunela a vytvรกra funkฤnรฉ, prehฤพadnรฉ a ergonomickรฉ rozhranie ฤlovek โ€“ systรฉm. Jeho sรบฤasลฅou je prehฤพadnรก diagnostika a systรฉm archivรกcie meranรฝch dรกt. Pomocou softvรฉrovรฉho vybavenia zabezpeฤuje koordinovanรฝ chod jednotlivรฝch prevรกdzkovรฝch celkov tunela, ako sรบ energetickรฉ systรฉmy, ventilรกcia, osvetlenie, EPS (elektrickรก poลพiarna signalizรกcia), EZS (elektronickรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm), informaฤnรฝ systรฉm, videodohฤพad, premenlivรฉ dopravnรฉ znaฤenie a podobne. Systรฉm je navrhnutรฝ ako redundantnรฝ na viacerรฝch funkฤnรฝch รบrovniach. Redundanciou sa rozumie duplikรกcia urฤitรฝch kritickรฝch ฤastรญ systรฉmu (technolรณgie, komunikรกcie, procesu riadenia atฤ.) na zvรฝลกenie jeho spoฤพahlivosti. Primรกrny (hlavnรฝ) systรฉm pracuje nepretrลพite a ฤalลกรญ โ€“ sekundรกrny zรกloลพnรฝ systรฉm โ€“ je pripravenรฝ okamลพite prevziaลฅ pri zlyhanรญ hlavnรฉho systรฉmu jeho funkcionalitu v plnej miere bez akรฝchkoฤพvek vรฝpadkov.

Vrtno-trhacie práce – ústupok

Vrtno-trhacie prรกce โ€“ รบstupok

Zรกsobovanie tunela elektrickou energiou

ฤŽalลกรญm podstatnรฝm technologickรฝm celkom je napรกjanie tunela na rozvody elektrickej energie. Vzhฤพadom na pomerne malรบ dฤบลพku tunela a moลพnosti distribuฤnej sรบstavy verejnej siete v jeho okolรญ sa zรกsobovanie energiou rieลกi iba z jednej nezรกvislej prรญpojky VN. Celรก napรกjacia sรบstava tunela sa skladรก z 2 hlavnรฝch transformรกtorov (1 transformรกtor je zรกloลพnรฝ), kompenzรกcie รบฤinnรญka, zรกloลพnรฉho dieselgenerรกtora a centrรกlneho zรกloลพnรฉho zdroja na permanentnรฉ nepreruลกenรฉ zรกsobovanie. Vybranรฉ technologickรฉ celky majรบ navyลกe aj vlastnรฉ zรกloลพnรฉ zdroje UPS.

Vetranie tunela

V prรญpade poลพiaru je najdรดleลพitejลกรญm technologickรฝm celkom vetranie tunela. Z vykonanรฝch vรฝpoฤtov vetrania v tuneli vyplynulo, ลพe v ฤase beลพnej premรกvky bude tunel dostatoฤne prirodzene vetranรฝ. V tuneli je navrhnutรฉ pozdฤบลพne vetranie s prรบdovรฝmi ventilรกtormi umiestnenรฝmi pod stropom tunelovej rรบry.

Detekcia nรบdzovej situรกcie

Na detekciu nรบdzovej situรกcie v tuneli slรบลพia rรดzne technologickรฉ celky. Naprรญklad na detekciu poลพiaru slรบลพi elektrickรก poลพiarna signalizรกcia s tepelnรฝm lineรกrnym hlรกsiฤom umiestnenรฝm pod stropom tunela. Vo vybranรฝch priestoroch tunela sรบ umiestnenรฉ aj tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe a bodovรฉ hlรกsiฤe EPS. Nepriamo mรดลพe na detekciu poลพiaru slรบลพiลฅ aj niektorรฝ detektor merania fyzikรกlnych veliฤรญn alebo kamerovรฝ systรฉm s videodetekciou. Nรบdzovรฝ stav sa mรดลพe signalizovaลฅ aj otvorenรญm dvier v SOS vรฝklenku, manipulรกciou s hasiacim prรญstrojom, automatickou detekciou dopravnรฉho incidentu v tuneli a pod. Automatickรก detekcia incidentov v tuneli je jednou z funkciรญ kamerovรฉho systรฉmu tunela. Umoลพลˆuje sledovaลฅ samotnรบ premรกvku a navyลกe informuje obsluhu aj o tรฝchto udalostiach v tuneli.

Betonáลพ sekundárneho ostenia

Betonรกลพ sekundรกrneho ostenia

Premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie a osvetlenie tunela

Na zabezpeฤenie komunikรกcie v tuneli slรบลพia telefรณny nรบdzovรฉho volania umiestnenรฉ v SOS vรฝklenkoch a pred portรกlom tunela, ako aj systรฉmy na zabezpeฤenie signรกlu mobilnรฝch operรกtorov, rรกdiovรฉ spojenie integrovanรฉho zรกchrannรฉho systรฉmu, prรญjem rozhlasovรฝch stanรญc v tuneli, tunelovรฝ rozhlas a v neposlednom rade aj premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie. Premennรฉ dopravnรฉ znaฤky slรบลพia na riadenie a regulรกciu dopravy v nadvรคznosti na dopravnoprevรกdzkovรฉ stavy tunela, ktorรฉ sรบ vรฝsledkom rieลกenia podmienok a poลพiadaviek na riadenie dopravy v tuneli. Riadenie dopravy v tuneli sa rieลกi ako otvorenรฝ systรฉm, ktorรฝ umoลพลˆuje operรกtorovi povolenรฉ zรกsahy. Sรบฤasลฅou dopravnรฉho znaฤenia v modernรฝch tuneloch je aj zvรฝraznenie vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia prostrednรญctvom aktรญvnych dopravnรฝch gombรญkov. Svetelnรฉ body (LED dopravnรฉ gombรญky) sa inลกtalujรบ na chodnรญk pozdฤบลพ celรฉho tunela.

Poลพiarne osvetlenie

Toto osvetlenie tunelovej rรบry slรบลพi v prรญpade poลพiaru ako nรบdzovรฉ osvetlenie nechrรกnenรฝch รบnikovรฝch ciest pre unikajรบce osoby a ako poลพiarne osvetlenie pre zasahujรบcich hasiฤov. Druhou funkciu dopravnรฉho osvetlenia je zabezpeฤiลฅ zrakovรบ pohodu vodiฤov pri vjazde do tunela. Vลกetky uvedenรฉ technolรณgie moลพno ovlรกdaลฅ z dispeฤingu strediska sprรกvy a รบdrลพby diaฤพnic, ako aj zo zรกloลพnรฉho pracoviska v portรกlovej budove tunela. Tunel ล ibenik je monitorovanรฝ na spoloฤnom dispeฤingu s tunelom Branisko v SSรšD Beharovce. Oba riadiace systรฉmy tunelov a priฤพahlรฝch รบsekov diaฤพnic sa budรบ zobrazovaลฅ na spoยญloฤnej zmodernizovanej monitorovej stene.

Prefabrikovaný portál hฤบbených ฤastí tunela – západný portál

Prefabrikovanรฝ portรกl hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela โ€“ zรกpadnรฝ portรกl

Tunel ล ibenik

Stavba: Diaฤพnica D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, II. รบsek
Miesto realizรกcie: Levoฤa, stavebnรฝ objekt: SO 401-00 Tunel ล ibenik
Objednรกvateฤพ: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie EUROVIA โ€“ SMS โ€“ D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, II. รบsek
Zhotoviteฤพ tunela ล ibenik: TUBAU, a. s., Bratislava, ฤlen stavebnej skupiny DANICON Holding

TEXT: Ing. Miroslav Zeleลˆรกk, Ing. Radomรญr Svitok (TUBAU, a. s.)
FOTO: TUBAU, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie