Tunel ล ibenik
Tunelom ล ibenik prechรกdza diaฤพnica D1 pod รบpรคtรญm vrchu ล ibenik, juhovรฝchodne od mesta Levoฤa. Tunel kategรณrie 2T-8,0 je navrhnutรฝ ako diaฤพniฤnรฝ dvojrรบrovรฝ tunel v extravilรกne s celkovou dฤบลพkou 588 m s jednosmernou premรกvkou a maximรกlnou dovolenou rรฝchlosลฅou 100 km/h.
ล รญrkovรฉ usporiadanie tunela je predpรญsanรฉ kategรณriou 2T-8,0 v zmysle STN 73 7507, t. j. kaลพdรก tunelovรก rรบra mรก dva jazdnรฉ pruhy so ลกรญrkou 3,75 m, vodiace prรบลพky 2 ร 0,25 m a nรบdzovรฉ chodnรญky so ลกรญrkou 1,0 m po obidvoch stranรกch vozovky. Zรกkladnรก vรฝลกka priechodnรฉho prierezu je 4,8 m. Vรฝลกka priechodnรฉho priestoru nad nรบdzovรฝmi chodnรญkmi je 2,2 m. Konลกtrukciu razenรฝch tunelovรฝch rรบr tvorรญ dvojvrstvovรฉ ostenie (primรกrne a sekundรกrne) s medziฤพahlou drenรกลพnou (ochrannou) vrstvou a ploลกnou hydroizolรกciou. Tvar konลกtrukcie bol navrhnutรฝ na cyklickรฉ razenie. Raziace prรกce sa realizovali metรณdou NRTM s pouลพitรญm trhacรญch prรกc, v horลกรญch geologickรฝch podmienkach sa raziace prรกce realizovali mechanickรฝm rozpรกjanรญm horniny.
Geologickรฉ pomery
Z geologickรฉho hฤพadiska bol horninovรฝ masรญv v mieste tunelovรฝch rรบr budovanรฝ horninami paleogรฉnu, priฤom od zรกpadnej ฤasti mali prevahu pieskovce s lavicovitou vrstevnatosลฅou, smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu sa nachรกdzala hrubรก vrstva รญlovcov. Zhotoviteฤพ stavby mal sรญce k dispozรญcii podklady z rรดznych etรกp IGP, ich vรฝsledky vลกak neposkytli dostatoฤnรฉ informรกcie, na zรกklade ktorรฝch by bolo moลพnรฉ predvรญdaลฅ miesta s nadmernรฝmi geologicky podmienenรฝmi nadvรฝlomami a uลพ vรดbec nie ich kubatรบru. Nepredvรญdateฤพnรฉ fyzickรฉ podmienky potom zakladajรบ nรกrok zhotoviteฤพa na รบhradu takto vzniknutรฝch nรกkladov a predฤบลพenie lehoty vรฝstavby tunela.
Zemnรฉ prรกce a zaistenie stavebnej jamy โ zรกpadnรฝ portรกl
Konลกtrukฤnรฉ a technologickรฉ rieลกenie tunela
Tunelovรฉ rรบry sรบ navzรกjom spojenรฉ jednรฝm priechodnรฝm prieฤnym prepojenรญm, v ktorom bude umiestnenรก samostatnรก miestnosลฅ โ rozvodลa nรญzkeho napรคtia (NN). Sรบฤasลฅou tunela je technologickรก centrรกla navrhnutรก ako povrchovรฝ objekt pri hฤบbenom vรฝchodnom portรกli ฤพavej tunelovej rรบry. Konลกtrukcia hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela ล ibenik sa ako jedna z prvรฝch na Slovensku realizuje z montovanรฝch prefabrikรกtov. Kaลพdรฝ prstenec je zloลพenรฝ zo segmentov. Zรกkladnรฝ prstenec je tvorenรฝ z 3 segmentov (1 klenbovรฝ, 2 opornรฉ). Prvรฝ portรกlovรฝ prstenec je tvorenรฝ z 5 segmentov (1 klenbovรฝ, 2 ร 2 opornรฉ). Bloky hฤบbenรฝch tunelov majรบ zรกkladnรบ dฤบลพku 2,49 m a sรบ od seba oddelenรฉ prieฤnou dilataฤnou ลกkรกrou vyplnenou extrudovanรฝm polystyrรฉnom. Z poลพiarneho hฤพadiska bude tunel s prihliadnutรญm na postupnรฝ vรฝvoj ฤerpacej techniky vybavenรฝ poลพiarnym vodovodom. Vzhฤพadom na plynulรบ dodรกvku poลพiarnej vody do tunelovรฝch rรบr a dฤบลพku tunela tvorรญ systรฉm vodovodu zavodnenรฝ uzatvorenรฝ okruh s ochranou proti zamลzaniu. Riadenie ohrevu rozvodov poลพiarneho vodovodu sa rieลกi z centrรกlneho riadiaceho systรฉmu tunela (CRS) v SSรD Beharovce. Z poลพiarnobezpeฤnostnรฉho hฤพadiska je tunel zaradenรฝ do I. kategรณrie. Vrchol vรฝลกkovรฉho polygรณnu sklonu jednotlivรฝch รบsekov vozovky je pribliลพne v strede tunela, ฤo takisto vรฝrazne ovplyvลuje celkovรบ koncepciu technologickรฉho vybavenia, najmรค vetranie tunela.
Technologickรฉ celky Centrรกlny riadiaci systรฉm
Jadrom celรฉho technologickรฉho vybavenia je centrรกlny riadiaci systรฉm, ktorรฝ zaisลฅuje plnรบ kontrolu nad vลกetkรฝmi procesmi technologickรฉho vybavenia tunela a vytvรกra funkฤnรฉ, prehฤพadnรฉ a ergonomickรฉ rozhranie ฤlovek โ systรฉm. Jeho sรบฤasลฅou je prehฤพadnรก diagnostika a systรฉm archivรกcie meranรฝch dรกt. Pomocou softvรฉrovรฉho vybavenia zabezpeฤuje koordinovanรฝ chod jednotlivรฝch prevรกdzkovรฝch celkov tunela, ako sรบ energetickรฉ systรฉmy, ventilรกcia, osvetlenie, EPS (elektrickรก poลพiarna signalizรกcia), EZS (elektronickรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm), informaฤnรฝ systรฉm, videodohฤพad, premenlivรฉ dopravnรฉ znaฤenie a podobne. Systรฉm je navrhnutรฝ ako redundantnรฝ na viacerรฝch funkฤnรฝch รบrovniach. Redundanciou sa rozumie duplikรกcia urฤitรฝch kritickรฝch ฤastรญ systรฉmu (technolรณgie, komunikรกcie, procesu riadenia atฤ.) na zvรฝลกenie jeho spoฤพahlivosti. Primรกrny (hlavnรฝ) systรฉm pracuje nepretrลพite a ฤalลกรญ โ sekundรกrny zรกloลพnรฝ systรฉm โ je pripravenรฝ okamลพite prevziaลฅ pri zlyhanรญ hlavnรฉho systรฉmu jeho funkcionalitu v plnej miere bez akรฝchkoฤพvek vรฝpadkov.
Vrtno-trhacie prรกce โ รบstupok
Zรกsobovanie tunela elektrickou energiou
ฤalลกรญm podstatnรฝm technologickรฝm celkom je napรกjanie tunela na rozvody elektrickej energie. Vzhฤพadom na pomerne malรบ dฤบลพku tunela a moลพnosti distribuฤnej sรบstavy verejnej siete v jeho okolรญ sa zรกsobovanie energiou rieลกi iba z jednej nezรกvislej prรญpojky VN. Celรก napรกjacia sรบstava tunela sa skladรก z 2 hlavnรฝch transformรกtorov (1 transformรกtor je zรกloลพnรฝ), kompenzรกcie รบฤinnรญka, zรกloลพnรฉho dieselgenerรกtora a centrรกlneho zรกloลพnรฉho zdroja na permanentnรฉ nepreruลกenรฉ zรกsobovanie. Vybranรฉ technologickรฉ celky majรบ navyลกe aj vlastnรฉ zรกloลพnรฉ zdroje UPS.
Vetranie tunela
V prรญpade poลพiaru je najdรดleลพitejลกรญm technologickรฝm celkom vetranie tunela. Z vykonanรฝch vรฝpoฤtov vetrania v tuneli vyplynulo, ลพe v ฤase beลพnej premรกvky bude tunel dostatoฤne prirodzene vetranรฝ. V tuneli je navrhnutรฉ pozdฤบลพne vetranie s prรบdovรฝmi ventilรกtormi umiestnenรฝmi pod stropom tunelovej rรบry.
Detekcia nรบdzovej situรกcie
Na detekciu nรบdzovej situรกcie v tuneli slรบลพia rรดzne technologickรฉ celky. Naprรญklad na detekciu poลพiaru slรบลพi elektrickรก poลพiarna signalizรกcia s tepelnรฝm lineรกrnym hlรกsiฤom umiestnenรฝm pod stropom tunela. Vo vybranรฝch priestoroch tunela sรบ umiestnenรฉ aj tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe a bodovรฉ hlรกsiฤe EPS. Nepriamo mรดลพe na detekciu poลพiaru slรบลพiลฅ aj niektorรฝ detektor merania fyzikรกlnych veliฤรญn alebo kamerovรฝ systรฉm s videodetekciou. Nรบdzovรฝ stav sa mรดลพe signalizovaลฅ aj otvorenรญm dvier v SOS vรฝklenku, manipulรกciou s hasiacim prรญstrojom, automatickou detekciou dopravnรฉho incidentu v tuneli a pod. Automatickรก detekcia incidentov v tuneli je jednou z funkciรญ kamerovรฉho systรฉmu tunela. Umoลพลuje sledovaลฅ samotnรบ premรกvku a navyลกe informuje obsluhu aj o tรฝchto udalostiach v tuneli.
Betonรกลพ sekundรกrneho ostenia
Premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie a osvetlenie tunela
Na zabezpeฤenie komunikรกcie v tuneli slรบลพia telefรณny nรบdzovรฉho volania umiestnenรฉ v SOS vรฝklenkoch a pred portรกlom tunela, ako aj systรฉmy na zabezpeฤenie signรกlu mobilnรฝch operรกtorov, rรกdiovรฉ spojenie integrovanรฉho zรกchrannรฉho systรฉmu, prรญjem rozhlasovรฝch stanรญc v tuneli, tunelovรฝ rozhlas a v neposlednom rade aj premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie. Premennรฉ dopravnรฉ znaฤky slรบลพia na riadenie a regulรกciu dopravy v nadvรคznosti na dopravnoprevรกdzkovรฉ stavy tunela, ktorรฉ sรบ vรฝsledkom rieลกenia podmienok a poลพiadaviek na riadenie dopravy v tuneli. Riadenie dopravy v tuneli sa rieลกi ako otvorenรฝ systรฉm, ktorรฝ umoลพลuje operรกtorovi povolenรฉ zรกsahy. Sรบฤasลฅou dopravnรฉho znaฤenia v modernรฝch tuneloch je aj zvรฝraznenie vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia prostrednรญctvom aktรญvnych dopravnรฝch gombรญkov. Svetelnรฉ body (LED dopravnรฉ gombรญky) sa inลกtalujรบ na chodnรญk pozdฤบลพ celรฉho tunela.
Poลพiarne osvetlenie
Toto osvetlenie tunelovej rรบry slรบลพi v prรญpade poลพiaru ako nรบdzovรฉ osvetlenie nechrรกnenรฝch รบnikovรฝch ciest pre unikajรบce osoby a ako poลพiarne osvetlenie pre zasahujรบcich hasiฤov. Druhou funkciu dopravnรฉho osvetlenia je zabezpeฤiลฅ zrakovรบ pohodu vodiฤov pri vjazde do tunela. Vลกetky uvedenรฉ technolรณgie moลพno ovlรกdaลฅ z dispeฤingu strediska sprรกvy a รบdrลพby diaฤพnic, ako aj zo zรกloลพnรฉho pracoviska v portรกlovej budove tunela. Tunel ล ibenik je monitorovanรฝ na spoloฤnom dispeฤingu s tunelom Branisko v SSรD Beharovce. Oba riadiace systรฉmy tunelov a priฤพahlรฝch รบsekov diaฤพnic sa budรบ zobrazovaลฅ na spoยญloฤnej zmodernizovanej monitorovej stene.
Prefabrikovanรฝ portรกl hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela โ zรกpadnรฝ portรกl
Tunel ล ibenik
Stavba: Diaฤพnica D1 Jรกnovce โ Jablonov, II. รบsek
Miesto realizรกcie: Levoฤa, stavebnรฝ objekt: SO 401-00 Tunel ล ibenik
Objednรกvateฤพ: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie EUROVIA โ SMS โ D1 Jรกnovce โ Jablonov, II. รบsek
Zhotoviteฤพ tunela ล ibenik: TUBAU, a. s., Bratislava, ฤlen stavebnej skupiny DANICON Holding
TEXT: Ing. Miroslav Zeleลรกk, Ing. Radomรญr Svitok (TUBAU, a. s.)
FOTO: TUBAU, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby