Tunel Sitina mรก pred sebou prvรฝ โpracovnรฝ tรฝลพdeลโ
Po 50-tich mesiacoch od zaฤiatku vรฝstavby v aprรญli 2003 je tunel Sitina oficiรกlne spustenรฝ do prevรกdzky. Stavebne i technologicky atraktรญvny objekt je kฤพรบฤovou sรบฤasลฅou 3,3 km dlhรฉho รบseku diaฤพnice D2 Lamaฤskรก cesta โ Starรฉ Grunty, ktorรฝ dotvรกra sรบvislรฉ diaฤพniฤnรฉ prepojenie ฤeskej republiky cez Bratislavu do Maฤarska. Predpokladรก sa, ลพe tunelom Sitina vybudovanรฝm spoloฤnosลฅami Taisei - Skanska, denne prejde 20 tisรญc vozidiel, ฤรญm sa do znaฤnej miery odฤพahฤรญ doprava na frekventovanej kriลพovatke Patrรณnka. Sprejazdnenie tunela tak prinesie veฤพkรบ รบฤพavu ako miestnym obyvateฤพom, prechรกdzajรบcim motoristom, tak i ลพivotnรฉmu prostrediu, ktorรฉ doplรกcalo najmรค na hromadenie vรฝfukovรฝch plynov v ovzduลกรญ z รกut ฤakajรบcich v kolรณnach.
Tunel Sitina v ฤรญslachย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย
Tunel mรก 2 rรบry, jednu pre kaลพdรฝ smer, priฤom vรฝchodnรก rรบra meria 1 415 m a zรกpadnรก 1 440 m. Na prerazenie oboch tunelovรฝch rรบr potrebovali raziฤi 17 mesiacov. Vedie plytko pod povrchom, priemernรก hrรบbka nadloลพia je 18 metrov. Dฤบลพka razenรฝch รบsekov je 1159 m a 1189 m, dฤบลพka hฤบbenรฝch รบsekov je 256 m a 251 m. Prieฤny profil tunela je 79 โ 94 mยฒ, pozdฤบลพny sklon trasy predstavuje 2,34 %. V tuneli je pรคลฅ รบnikovรฝch ciest, v kaลพdej rรบre tri nรบdzovรฉ zรกlivy. Na kaลพdรฝch 180 m je vรฝklenok SOS, kaลพdรฝch 80 m hydrant, vetranie je pozdฤบลพne.
Geologickรฉ podmienky a odporovรก metรณda
Pred a po zaฤatรญ razenia tunela sa vyuลพila geoelektrickรก odporovรก metรณda, ktorรก presne zachytรกvala zlomovรฉ a poruchovรฉ pรกsma a horninovรฉ anomรกlie v okolรญ tunela, a teda bolo moลพnรฉ dopredu celkom presne urฤiลฅ poruchovรฉ zรณny, anomรกlie a pripraviลฅ sa na ne.
Pred zaฤatรญm razenia bola totiลพ vypracovanรก inลพiniersko-geologickรก sprรกva z prieskumu predmetnรฉho รบzemia a na jej zรกklade sa vypracovala projektovรก dokumentรกcia, navrhli sa vystrojovacie triedy. Geologickรฉ podmienky v uvedenej sprรกve bohuลพiaฤพ nezodpovedali aktuรกlnemu stavu v ฤelbe. Na zรกklade geologickej sprรกvy nebolo moลพnรฉ ani predpokladaลฅ charakter a sprรกvanie sa hornรญn v ฤalลกรญch zรกberoch a krokoch. Vyvrcholenรญm boli zรกvaly v oboch tunelovรฝch rรบrach, po ktorรฝch sa pristรบpilo k prehodnoteniu projektu a k doplnkovรฉmu prieskumu danรฉho รบzemia prรกve spomรญnanou odporovou metรณdou.
โMuseli sme nasadiลฅ oveฤพa viac techniky i ฤพudรญ, pretoลพe sa ukรกzalo, ลพe mnohรฉ veci vychรกdzajรบce z projektovej dokumentรกcie sรบ v skutoฤnosti nepomerne zloลพitejลกie. Vลกetko sme vลกak zvlรกdli a ฤo je hlavnรฉ โ bez vรกลพnych รบrazovโ, dodal generรกlny riaditeฤพ Skanska BS Miroslav Beka.
Rakรบske razenie
Obe tunelovรฉ rรบry boli kompletne prerazenรฉ za 17 mesiacov. Rozmanitosลฅ hornรญn v kopciย Sitina s nรญzkym nadloลพรญm s hrรบbkou 10 aลพ 32 metrov si vyลพadovala pouลพitie Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy, vฤaka ktorej sa na rozpojovanie horninovรฉho masรญvu mohla vyuลพiลฅ mechanizรกcia a vrtno-trhacie prรกce. Rakรบska metรณda zabezpeฤuje doฤasnรบ stabilitu vyrรบbanej ฤasti aลพ do doby zabudovania trvalรฉho ostenia (definitรญvneho betรณnovรฉho povrchu tunela).
V najhorลกom horninovom prostredรญ sa stabilita zabezpeฤovala ochrannรฝm dรกลพdnikom z mikropilรณt (oceฤพovรฉ paลพiace potrubie s dierami, ktorรฉ sa naplnรญ injektรกลพnou cementovou zmesou s pretlakom. Pretlak zabezpeฤรญ rozopnutie paลพnice a preinjektovanie okolia paลพnice, ฤo umoลพnรญ stabilizรกciu stropu v predpolรญ tunela) priemeru 114 mm na dฤบลพku 12 m. Inde sa na tento รบฤel pouลพili ลกtvor- aลพ ลกesลฅmetrovรฉ oceฤพovรฉ ihly a v miestach nรกchylnรฝch na zavaฤพovanie stropu osemmetrovรฉ svornรญky.
Na povrch horniny v odstrelenom priestore budรบceho tunela sa aplikoval striekanรฝ betรณn ako primรกrne ostenie, sekundรกrne ostenie tvorรญ ลกpeciรกlny betรณn a ลพelezobetรณn. Tรกto metรณda vรฝrazne uฤพahฤila prรกcu tunelรกrom pouลพitรญm vysokรฉho objemu mechanizovanej prรกce, zvรฝลกila bezpeฤnosลฅ a zlepลกila hygienu a pracovnรฉ podmienky.
Cementobetรณnovรก vozovka podฤพa ลกpeciรกlnej receptรบry
V tuneli je vozovka s cementobetรณnovรฝm povrchom. Vฤaka materiรกlu krytu vozovky, nebudรบ na nej vyjazdenรฉ koฤพaje od preลฅaลพenรฝch kamiรณnov, pri osvetlenรญ vozidiel sa svetlo od povrchu dobre odrรกลพa, a tรฝm zvyลกuje viditeฤพnosลฅ. Cementobetรณnovรฝ povrch veฤพmi rรฝchlo odvรกdza povrchovรบ vodu a je trvalo drsnรฝ, ฤo pozitรญvne ovplyvลuje brzdnรบ drรกhu. Navyลกe, takรฉto vozovky sรบ oproti tรฝm asfaltovรฝm o niekoฤพko decibelov tichลกie. Cementobetรณnovรฝ kryt vozovky v tuneli Sitina pozostรกva z dvojvrstvovรฉho betรณnu CB I s celkovou hrรบbkou 250 mm.
Vzhฤพadom ku konลกtrukฤnรฉmu rieลกeniu projektu sa pokladanie betรณnu realizovalo ลกpeciรกlnym โ vysoko vรฝkonnรฝm a automaticky riadenรฝm โ finiลกerom Wirtgen SP 1600, priฤom bolo potrebnรฉ pripraviลฅ pre tento stroj betรณn podฤพa ลกpeciรกlnej receptรบry. Cementobetรณnovรฉ vozovky sรบ naviac hospodรกrne, a to vzhฤพadom na ich dlhรบ ลพivotnosลฅ (v porovnanรญ s asfaltovรฝmi je pribliลพne trikrรกt vyลกลกia) a minimรกlne nรกklady na รบdrลพbu.
Ich kryt pozostรกva z prรญrodnรฝch materiรกlov, ktorรฉ je moลพnรฉ opรคtovne โ po recyklรกciรญ, pouลพiลฅ. (Pozn.: Finiลกer WIRTGEN SP 1600 je vysoko vรฝkonnรฝ automaticky riadenรฝ finiลกer s posuvnรฝm debnenรญm, ktorรฝ mรก v zostave pre poklรกdku dvojvrstvovรฉho betรณnu inลกtalovanรฉ automatickรฉ zariadenie, ktorรฉ osadzuje oceฤพovรฉ tลne a kotvy.)
Technologickรฉ zaujรญmavosti
Tunel Sitina je po stavebnej i technologickej strรกnke zhotovenรฝ pomocou modernรฝch technolรณgiรญ, ฤasto pouลพitรฝch na Slovensku po prvรฝ raz. Vzhฤพadom na jeho umiestenie v najfrekventovanejลกej ฤasti mesta je navrhnutรฝ a zrealizovanรฝ tak, aby mohol slรบลพiลฅ svojim uลพรญvateฤพom po uvedenรญ do prevรกdzky aj v prรญpade najnepriaznivejลกรญch okolnostรญ.
Uzavretรฝ televรญzny okruh je systรฉm 55 statickรฝch a dvoch otoฤnรฝch farebnรฝch CCD kamier FAC 848 I, ktorรฉ zabezpeฤujรบ sledovanie dopravy pred tunelom, v tuneli i v spรกjacรญch chodbรกch. Videosignรกl sa prenรกลกa optickรฝmi kรกblami na dispeฤerskรฝ pult (12 ks LCD TFT monitorov) na SSรD na Domkรกrskej ulici, resp. na servisnรฉ monitory na severnom i juลพnom SPO. Televรญzny signรกl sa bude tieลพ prenรกลกaลฅ na riadiaci pult Hasiฤskรฉho a zรกchrannรฉho zboru do Petrลพalky a na SSรD Polianky. Kamerovรฝ systรฉm je rozmiestnenรฝ tak, aby sa zabezpeฤilo monitorovanie celej dฤบลพky tunelovรฝch rรบr (za predpokladu, ลพe zรกber nebude ruลกenรฝ prekรกลพkami).
Rรกdiovรฝ systรฉm v tuneli umoลพnรญ pomocou vyลพarovacรญch kรกblov komunikรกciu v tuneli zรกchrannรฝm i policajnรฝm jednotkรกm pomocou vysielaฤiek, ale i prรญjem rozhlasovรฉho signรกlu. Do vysielania rozhlasovej stanice Slovensko 1 pritom bude mรดcลฅ v prรญpade potreby vstupovaลฅ operรกtor tunela.
Meranie fyzikรกlnych veliฤรญn prebieha v tuneli i v ฤasti predpolia pomocou siete snรญmaฤov a senzorov. Ide o veliฤiny, ktorรฉ majรบ vplyv na bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ premรกvky v tuneli. Pred severnรฝm i juลพnรฝm portรกlom budรบ meteostanice s aktรญvnym senzorom, ktorรฉ budรบ zaznamenรกvaลฅ meteorologickรฉ รบdaje mimo tunela (teplota povrchu vozovky, stav povrchu vozovky – suchรก, mokrรก -, hrรบbka vodnรฉho filmu, faktor soli, alarm pri vzniku nรกmrazy, intenzita zrรกลพok, vlhkosลฅ, rรฝchlosลฅ a smer vetra). Vnรบtri tunela budรบ na piatich miestach snรญmaฤe na meranie intenzity a smeru vetra, opacity a CO.
Detekciu vozidiel v tuneli bude vykonรกvaลฅ systรฉm na rozpoznรกvanie EฤV a systรฉm klasifikรกcie vozidiel. Systรฉm na rozpoznรกvanie EฤV tvorรญ infraฤervenรก kamera, ktorej vรฝstupom je rozpoznanรก EฤV s ฤasovou znaฤkou. Klasifikรกcia vozidiel sa vykonรกva pomocou laserovรฝch detektorov, na zรกklade ktorรฝch sa vytvorรญ 3D model. 3D rekonลกtrukciou prรญsluลกnรฉho vozidla sa urฤรญ, o akรฝ typ vozidla ide (motocykel, osobnรฝ automobil, dodรกvka atฤ.). Riadiaci systรฉm vyhodnocuje skutoฤnรฝ poฤet vozidiel v tuneli, ฤo je v prรญpade naprรญklad poลพiaru v tuneli podstatnรก informรกcia.
Elektropoลพiarna signalizรกcia (EPS) tvorรญ dรดleลพitรบ ฤasลฅ protipoลพiarnych opatrenรญ v tuneli. Lineรกrny tepelnรฝ hlรกsiฤ FibroLaser II je senzorovรฝ kรกbel, ktorรฝ kontinuรกlne snรญma teplotu pozdฤบลพ celej tunelovej rรบry. Pomocou riadiacej jednotky meranรฝch รบdajov moลพno urฤiลฅ miesto poลพiaru, jeho veฤพkosลฅ a smer ลกรญrenia. Sรบฤasลฅou EPS sรบ aj opticko-dymovรฉ hlรกsiฤe, tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe, poplachovรก sirรฉna a ลกpeciรกlne odsรกvacie systรฉmy, ktorรฉ vyhodnocujรบ prรญtomnosลฅ dymovรฝch aerosolรญ.
Osvetlenie v tuneli moลพno z horizontรกlneho hฤพadiska rozdeliลฅ na adaptaฤnรฉ vjazdovรฉ, prejazdovรฉ a adaptaฤnรฉ vรฝjazdovรฉ. Poฤas dennรฝch hodรญn sa stropnรฉ osvetlenie tunela (vo vรฝลกke 6,5 m) vyuลพije v prejazdovej ฤasti bez redukcie vรฝkonu a poฤas noฤnรฝch hodรญn sa bude vรฝkon redukovaลฅ na 50 %. Osvetlenie sa bude ovlรกdaลฅ pomocou jasomerov, ktorรฉ sa umiestnia pred tunelovรฝmi rรบrami.
Zdroj: Skanska BS, a. s.
Foto: Milan Bohunickรฝ, Jaga Group, s.r.o.