Tunel Veฤพkรก Fatra – ako vyjsลฅ zo slepej uliฤky?
Prรญspevok v รบvodnej ฤasti struฤne opisuje najvรฝznamnejลกie problรฉmy v รบseku diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก, ktorรฉ poฤas prรญpravy รบdolnรฉho variantu vedenรฉho v morfologicky, geotechnicky, urbanisticky a environmentรกlne exponovanom รบzemรญ neboli vฤas detegovanรฉ. ฤalej informuje o alternatรญvnych variantoch diaฤพnice s dรดrazom na synergickรฝ efekt diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฉho tunela Veฤพkรก Fatra dlhรฉho 9โฏ435โฏm, ktorรฝ vฤaka vyuลพitiu sรบbeลพnรฉho trasovania diaฤพnice a modernizovanรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru ponรบka komplexnรฉ rieลกenie dopravy v รบseku Turany โ Hubovรก.
V poslednรฝch troch rokoch sa na posรบdenie jednotlivรฝch variantov trasy diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก spracovalo niekoฤพko technickรฝch ลกtรบdiรญ, ktorรฝch vรฝsledok hovoril jasne v prospech alternatรญvnych tunelovรฝch variantov. Napriek jasnรฝm zรกverom poslednรฝch ลกtyroch ลกtรบdiรญ je zrejmรฉ, ลพe opรคtovne prebiehajรบca prรญprava รบseku D1 Turany โ Hubovรก sa zaฤรญna s drobnรฝmi obmenami uberaลฅ tรฝm istรฝm รบdolnรฝm variantom. Aj preto si dovolรญme struฤne zosumarizovaลฅ najzloลพitejลกie problรฉmy pรดvodnรฉho รบdolnรฉho variantu diaฤพnice D1:
- rozsiahly aktรญvny ล รบtovskรฝ zosuv (nad Kraฤพovianskymi jazerami),
- problรฉmy zakladania mostnรฝch pilierov v strmรฝch brehoch Kraฤพovianskych jazier a v areรกli prevรกdzkovanรฉho lomu,
- rozsiahly aktรญvny zosuv pri Kraฤพovanoch, ktorรฉho ลกmykovรฉ plochy siahajรบ 25 โ 28 m pod รบroveล terรฉnu,
- stabilita samotnej stavebnej jamy pri razenรญ zo zรกpadnรฉho portรกlu tunela Rojkov,
- drenรกลพny รบฤinok tunela Rojkov na raลกelinisko eurรณpskeho vรฝznamu,
- geotechnickรฉ problรฉmy รบboฤnรฉho tunela Rojkov, ktorรฝ vedie v tektonickรฝch lรญniรกch pozdฤบลพ rieky Vรกh,
- bezpeฤnosลฅ prevรกdzky na samotnej diaฤพnici sรบvisiaca s dฤบลพkou priameho slneฤnรฉho svitu v zimnรฝch mesiacoch (riziko namลzania estakรกd pod masรญvom Kopy v รบdolรญ Vรกhu),
- ekonomika prevรกdzky tรฝkajรบca sa รบspor PHM a ฤasu cestujรบcich,
- nรกvrh a doplnenie rozsiahlych dodatoฤnรฝch technickรฝch opatrenรญ na zmiernenie vplyvu diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก na รบzemie sรบstavy NATURA 2000, ktorรฉ sรบ podmienenรฉ ลกtรบdiou vypracovanou nezรกvislou odbornou skupinou RNDr. Petra Rotha CSc.,
- existujรบce a stรกle hroziace niฤivรฉ vplyvy na chrรกnenรฉ รบzemia eurรณpskeho/globรกlneho vรฝznamu a prรญrodu a krajinu vรดbec.
Histรณria projektovej prรญpravy
Uลพ v polovici 80. rokov minulรฉho storoฤia, keฤ sa zaฤala prvรฝkrรกt posudzovaลฅ trasa diaฤพnice na tomto รบseku, z analรฝz ako najprijateฤพnejลกรญ vychรกdzal variant s tunelom Korbeฤพka. V zรกvereฤnom stanovisku rezortu ลพivotnรฉho prostredia z 12. novembra 2002 sa doฤรญtame, ลพe environmentรกlne aj socioekonomicky najprijateฤพnejลกie rieลกenie diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ Hubovรก je variant B1 s tunelom Korbeฤพka, a to nielen z hฤพadiska prรญrody, ale aj miestnych obyvateฤพov. Napriek zรกverom sprรกvy IGHP a procesu posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA), ktorรฝ odporuฤil variant B1 s tunelom Korbeฤพka, nariadilo Ministerstvo dopravy pรดลกt a telekomunikรกciรญ SR (MDPaT) listom ฤรญslo 1053/2430-05 zo dลa 30. 6. 2005 pripravovaลฅ รบdolnรฝ variant B2 s tunelmi ล รบtovo, Malรก Fatra, Rojkov a Havran (celkovรก dฤบลพka tunelov bola 4 900 m). Poฤas zrรฝchlenej prรญpravy dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie (DรR), ktorรก bola spracovanรก v roku 2007 ako sรบฤasลฅ prรญpravy projektov PPP, vyhฤพadal zodpovednรฝ rieลกiteฤพ spoloฤensky vรฝhodnejลกiu trasu s maximรกlnym moลพnรฝm prispรดsobenรญm sa konfigurรกcii terรฉnu, pri ktorej nie sรบ potrebnรฉ tunely ล รบtovo a Malรก Fatra uvaลพovanรฉ v ลกtรบdii (pozri Inลพinierske stavby 2/2008). Spomรญnanรฉ tunely ล รบtovo a Malรก Fatra, ktorรฉ podchรกdzali chrรกnenรฉ รบzemia a ich ochrannรฉ pรกsma, boli nahradenรฉ zรกrezmi hlbokรฝmi asi 30 m. V dรดsledku zrรฝchlenej prรญpravy a nรกslednรฉho vybavenia sรบhlasnรฝch stanovรญsk k predloลพenej dokumentรกcii na รบzemnรฉ rozhodnutie sa dorieลกenie vzลฅahov k dotknutรฝm subjektom, mimovlรกdnym organizรกciรกm a sprรกvcovskรฝm organizรกciรกm nรกrodnรฝch parkov presunulo do ฤalลกieho stupลa prรญpravy dokumentรกcie, nehovoriac o nevykonanรญ aspoล predbeลพnรฉho rozboru geotechnickรฉho rizika v trase รบdolnรฉho variantu. Dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie (DSP) [2] predmetnรฉho รบseku D1 bola opรคtovne spracovanรก v zrรฝchlenom tempe ako sรบฤasลฅ prรญpravy projektov PPP a nedorieลกenรฉ inลพinierskogeologickรฉ a geotechnickรฉ problรฉmy, ako aj v prechรกdzajรบcom stupni nedorieลกenรก problematika vzลฅahov k dotknutรฝm subjektom sa opรคtovne presรบvali na plecia koncesionรกra. V mรกji 2009 bola podpรญsanรก koncesnรก zmluva na vรฝstavbu diaฤพnice D1 formou PPP (balรญk 1). Napriek uvedenรฝm problรฉmom a protestom mimovlรกdnych organizรกciรญ sa rozbehli takzvanรฉ prรญpravnรฉ prรกce (odhumusovanie, odlesnenie, vรฝstavba prรญstupovรฝch komunikรกciรญ). Dลa 27. 5. 2010 vyzvalo 118 slovenskรฝch a ฤeskรฝch vedcov a odbornรญkov Eurรณpsku komisiu, aby zaฤala proti Slovensku infringement pre poruลกenie eurรณpskych smernรญc pri vรฝstavยญbe diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ Hubovรก. Vรฝzvu adresovali komisรกrovi Janezovi Potoฤnikovi. Ani po 7-nรกsobnej intervencii bรฝvalej vlรกdy SR Eurรณpska investiฤnรก banka neposkytla รบver na vรฝstavbu tohto รบseku diaฤพnice a z tohto dรดvodu padlo financovanie celรฉho prvรฉho balรญka PPP. V druhej polovici roka 2010 bola pre Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ vypracovanรก Technicko-ekonomickรก ลกtรบdia [7], ktorej cieฤพom bolo nรกjsลฅ z ekonomickรฉho, ekologickรฉho a realizaฤnรฉho hฤพadiska najvรฝhodnejลกรญ dopravnรฝ koridor pre navrhovanรบ komunikรกciu nadradenej cestnej siete kategรณrie D26,5/120 (2T-7,5/100) v รบseku medzi obcami Turany a Hubovรก, ktorรฝ by zรกroveล slรบลพil aj na vedenie modernizovanej koridorovej ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Koลกice v tomto รบseku. Nรกvrh vedenia nadradenej komunikรกcie diaฤพniฤnรฉho typu sa ลกtudoval v dvoch variantoch (Technicko-ekonomickรก ลกtรบdia [7]):
- severnรฝ variant s tunelom Korbeฤพka a tunelom Havran โ celkovรก dฤบลพka tunelov v tomto variante je 8 750 m, celkovรก dฤบลพka ลกtudovanรฉho รบseku je 14,756 km,
- juลพnรฝ variant s diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝm tuneยญlom Veฤพkรก Fatra s celkovou dฤบลพkou 9 435 m, celkovรก dฤบลพka ลกtudovanรฉho รบseku v tomto variante je 13,750 km.
V oktรณbri 2012 odbornรก skupina pod vedenรญm RNDr. Petra Rotha, CSc., prepracovala a odovzdala revรญziu ลกtรบdie Hodnotenie dodatoฤnรฝch technickรฝch opatrenรญ na zmiernenie vplyvu diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก na รบzemie sรบstavy NATURA 2000 [5]. Na zรกklade zรกvรคznรฝch zรกverov tejto ลกtรบdie treba zrealizovaลฅ celรฝ rad zmierลujรบcich opatrenรญ, ฤo znamenรก, ลพe pribudnรบ nielen novรฉ stavebnรฉ objekty, ale dochรกdza najmรค k posunom osi diaฤพnice (naprรญklad zรกpadnรฝ portรกl tunela Rojkov [8], รบsek v mieste novรฉho zosuvu, v mieste lomu ล รบtovo) s nevyhnutnรฝm zรกsahom do trvalรฝch zรกberov pre stavbu diaฤพnice. To si vyลพaduje v exponovanom รบzemรญ รบdolnรฉho variantu nanovo vybaviลฅ รบzemnรฉ rozhodnutie a stavebnรฉ povolenie vrรกtane opรคtovnรฉho vypracovania potrebnรฝch dokumentรกciรญ DรR a DSP. V decembri 2012 bola vypracovanรก ลกtรบdia Analรฝza priameho slneฤnรฉho svitu na รบsek diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก [6], ktorรก poukazuje na moลพnรฉ riziko prevรกdzkovania diaฤพnice D1 spรดsobenรฉ namลzanรญm mostnรฝch konลกtrukciรญ v zimnom obdobรญ. Toto riziko vyplรฝva z dรดvodu, ลพe na รบsek diaฤพnice poฤas trojmesaฤnรฉho zimnรฉho obdobia nedopadรก ลพiadne priame slneฤnรฉ ลพiarenie alebo len v zanedbateฤพnรฝch hodnotรกch. V auguste 2013 Ministerstvo dopravy a regionรกlneho rozvoja SR dostalo dopracovanรบ revรญziu Technicko-ekonomickรฉho posรบdenia variantov diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ Hubovรก [1], v ktorej spracovateฤพ ลกtรบdie nepouลพil pri vรฝpoฤte ekonomiky prevรกdzkovรฝch nรกkladov jednotlivรฝch variantov diaฤพnice D1 spoloฤnรฝ poฤiatoฤnรฝ a spoloฤnรฝ koncovรฝ bod pre vลกetky tri varianty (tak, ako bol pouลพitรฝ v Technickej ลกtรบdii [4]). Aj napriek tejto zรกsadnej nezrovnalosti, keฤ v porovnรกvanom รบลพinovom variante chรฝbalo asi 3,1 km diaฤพnice, vyลกลกie menovanรก sprรกva hodnotรญ variant s tunelom Korbeฤพka ako najvรฝhodnejลกรญ a najefektรญvnejลกรญ. Vymenovanรฉ problรฉmy a preferovanie technicky a ฤasovo menej nรกroฤnรฉho รบdolnรฉho variantu D1 (ako bol tento variant oznaฤovanรฝ) spรดsobili, ลพe zrรฝchlenรก a intenzรญvna prรญprava รบdolnรฉho variantu po takmer ลกiestich rokoch sa skonฤila v slepej uliฤke. Cieฤพom ฤalลกรญch kapitol je predstaviลฅ dva alternatรญvne tunelovรฉ varianty trasovania diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ Hubovรก, ktorรฉ na zรกklade objednรกvky Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s., vypracovala eลกte v roku 2010 spoloฤnosลฅ TAROSI, c. c., s. r. o., [7] a ktorรฉ eliminujรบ v รบvode vymenovanรฉ problรฉmy a zรกroveล obchรกdzajรบ morfologicky, geotechnicky, urbanisticky a environmentรกlne exponovanรฉ
รบzemie.
Zรกujmovรก oblasลฅ
Zรกujmovรก oblasลฅ na navrhovanรฉ alternatรญvne tunelovรฉ varianty a porovnรกvanรฝ รบdolnรฝ variant je vymedzenรก spoloฤnรฝm poฤiatoฤnรฝm a koncovรฝm bodom. Uvedenรก metodika (pouลพitie spoloฤnรฝch poฤiatoฤnรฝch a koncovรฝch bodov) sa aplikovala z dรดvodu relevantnรฉho porovnania prevรกdzkovรฝch nรกkladov jednotlivรฝch variantov diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก (obr. 2). Zaฤiatok ลกtudovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก, a tรฝm aj zaฤiatok oboch navrhovanรฝch variantov je osadenรฝ v km 13,500 000 osi D1 uลพ vyprojektovanรฉho predchรกdzajรบceho รบseku D1 Dubnรก Skala โ Turany v blรญzkosti obce Turany. Spoloฤnรฝ koncovรฝ bod oboch navrhovanรฝch variantov รบseku diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก je v staniฤenรญ 1,403 448 km nasledujรบceho, uลพ vyprojektovanรฉho, รบseku D1 Hubovรก โ Ivachnovรก. Sรบbeลพnรฝ ลพelezniฤnรฝ koridor v รบseku Turany โ Hubovรก bude po opustenรญ vรฝchodnรฉho portรกlu tunela Veฤพkรก Fatra pokraฤovaลฅ do stanice
Ruลพomberok ลพelezniฤnรฝm tunelom ฤebraลฅ.
Severnรฝ variant s tunelmi Korbeฤพka a Havran
Zaฤiatok rieลกenรฉho รบseku v km 0,000โฏ000 D1 Turany โ Hubovรก sa zaฤรญna vรฝchodne od obce Turany, kde v staniฤenรญ 13,500 000 km nadvรคzuje na pripravovanรบ diaฤพnicu D1 Dubnรก Skala โ Turany. ล tudovanรก trasa, vedenรก zvรคฤลกa na telese nรกsypu, prechรกdza รบdolnou nivou rieky Vรกh, pomocou mostnรฝch objektov preklenuje rameno Vรกhu, samotnรบ rieku Vรกh, sรบbeลพnรบ cestu a รบฤelovรบ komunikรกciu. Nรกsledne trasa vchรกdza do tunela Korbeฤพka dlhรฉho 5โฏ851 m. ฤalej podchรกdza strednรบ ฤasลฅ Kraฤพovianskej kopy a v pravotoฤivom oblรบku vychรกdza medzi obcami Stankovany a ฤฝubochลa. Mostnรฝm objektom dlhรฝm 328 m prechรกdza ponad รบdolie Vรกhu, cestu I/18 a jestvujรบcu ลพeleznicu a vstupuje do ฤalลกieho diaฤพniฤnรฉho tunela Havran s dฤบลพkou 2โฏ898 m. Diaฤพnica opรบลกลฅa tunel Havran v mieste kriลพovania Komjatnianskej doliny s รบdolรญm Vรกhu pod vรฝbeลพkom kopca Sihoลฅ, nรกsledne mostnรฝmi objektmi s medziฤพahlou mimoรบrovลovou kriลพovatkou Hubovรก prekonรกva rieku Vรกh a konฤรญ sa v km 1,403 448 nasledujรบceho, uลพ vyprojektovanรฉho, รบseku D1 Hubovรก โ Ivachnovรก (obr. 3). V km 1,000 sa vybuduje novรก mimoรบrovลovรก kriลพovatka Turany. Ide o klasickรบ trubkovitรบ kriลพovatku, ktorej privรกdzaฤ mostnรฝm objektom preklenuje samotnรบ diaฤพnicu, pripravovanรฝ ลพelezniฤnรฝ koridor, jestvujรบcu ลพeleznicu a rieku Vรกh. V prรญpade pokraฤovania diaฤพnice trasou severnรฉho alebo juลพnรฉho variantu bude v sรบฤasnosti budovanรก kriลพovatka Turany, ako aj asi 1,9 km dlhรฝ รบsek diaฤพnice slรบลพiลฅ ako napojenie diaฤพnice D1 na ลกtรกtnu cestu I/18. V km 13,500 sa zrealizuje novรก mimoรบrovลovรก kriลพovatka Hubovรก s napojenรญm na jestvujรบcu ลกtรกtnu cestu I/18.
Geologickรฉ pomery na trase severnรฉho variantu
Od zรกpadnรฉho portรกlu je masรญv budovanรฝ horninami mรกzickรฉho sรบvrstvia (bridlicami, slieลmi a slienitรฝmi vรกpencami). Vo vzdialenosti zhruba 1,80 km od zรกpadnรฉho portรกlu sa nachรกdza zlom ukonฤujรบci vรฝskyt neokรณmskych vรกpencov mรกzickรฉho sรบvrstvia, za ktorรฝm sa nachรกdza zaklesnutรฝ blok choฤskรฝch karbonรกtov. Smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu by sa mala navrhovanรก trasa pohybovaลฅ v blรญzkosti nรกsunovej plochy choฤskรฉho prรญkrovu. V รบseku 9,082 โ 9,527 km trasa severnรฉho variantu prekonรกva aluviรกlnu nivu rieky Vรกh. รzemie tvoria fluviรกlne sedimenty โ ลกtrky korytovej fรกcie s pokryvom hlรญn, รญlov a pieskov. Hrรบbka ลกtrkovej akumulรกcie dosahuje 5 โ 14 m. Nรกsledne trasa diaฤพnice pokraฤuje tunelom Havran dlhรฝm 2 898 m, ktorรฝ bude razenรฝ v horninรกch kriลพลanskรฉho prรญkrovu v spomenutรฝch sรบvrstviach s dominanciou slienitรฝch vรกpencov, รญlovcov, bridlรญc, lokรกlne dolomitov a pieskovcov. V hlbลกรญch ฤastiach masรญvu moลพno oฤakรกvaลฅ tektonickรฉ poruลกenie systรฉmom zlomov a k nim prislรบchajรบcich puklรญn. Portรกlovรก oblasลฅ je charakterizovanรก svahovรฝmi sedimentmi v hrรบbke aลพ 8โฏm.
Opis tunelov Korbeฤพka a Havran na trase severnรฉho variantu
Na trase severnรฉho variantu diaฤพnice D1 รบseku Turany โ Hubovรก boli navrhnutรฉ dva diaฤพniฤnรฉ tunely Korbeฤพka a Havran s celkovou dฤบลพkou 8 750 m, ktorรฝch zรกkladnรฉ รบdaje sรบ opรญsanรฉ v tab. 2. Razenie oboch tunelov na trase severnรฉho variantu bolo navrhnutรฉ konvenฤnรฝm spรดsobom podฤพa zรกsad NATM s ฤlenenรญm vรฝrubu na kalotu a stupeล. V prรญpade zhorลกenรฝch geologickรฝch pomerov sa vรฝrub tunela uzatvorรญ do spodnej klenby. Samotnรก stavebnรก konลกtrukcia tunela je zloลพenรก z dvoch vrstiev primรกrneho ostenia a sekundรกrneho ostenia, ktorรฉ sรบ oddelenรฉ hydroizolaฤnรฝm sรบvrstvรญm chrรกniacim tunel pred prenikanรญm vody z horninovรฉho masรญvu do dopravnรฉho priestoru. V oboch tuneloch (Korbeฤพka aj Havran) sรบ navrhnutรฉ bezpeฤnostno-stavebnรฉ รบpravy, ktorรฉ vytvรกrajรบ priestory a trasy na pohyb pasaลพierov vozidiel poฤas mimoriadnych udalostรญ (porucha vozidla, havรกria, prรญpadne poลพiar v tuneli), ako aj na umiestnenie technologickรฝch zariadenรญ slรบลพiacich v uvedenรฝch prรญpadoch. Navrhnutรฉ bezpeฤnostno-stavebnรฉ รบpravy zodpovedajรบce STN 73 7507 a smernici TP 11/2011 vydanej MDPaT pozostรกvajรบ z:
- nรบdzovรฝch zรกlivov โ sรบ navrhnutรฉ v kaลพdej konvenฤne razenej tunelovej rรบre so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 750 m; dฤบลพka 40 + 10 m pre miestnosลฅ elektrozariadenรญ,
- prieฤnych prepojenรญ โ sรบ navrhnutรฉ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 250 m, ktorรฉ sรบ v mieste nรบdzovรฝch zรกlivov navrhnutรฉ ako prejazdnรฉ pre vozidlรก HaZJ,
- zdruลพenรฝch vรฝklenkov nรบdzovรฉho volania a vรฝklenkov poลพiarneho hydrantu โ sรบ navrhยญnutรฉ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 150 m,
- vรฝklenkov ฤistenia drenรกลพe โ vo vzรกjomnej vzdialenosti 50 m.
Juลพnรฝ variant s diaฤพniฤno-ลพelezยญniฤnรฝm tunelom Veฤพkรก Fatra
Zaฤiatok รบseku diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก sa zaฤรญna vรฝchodne od obce Turany, kde v staniฤenรญ 13,500 000 km nadvรคzuje na pripravovanรบ diaฤพnicu D1 Dubnรก Skala โ Turany. ล tudovanรก trasa, vedenรก zvรคฤลกa v telese nรกsypu, prechรกdza รบdolnou nivou rieky Vรกh a pomocou mostnรฝch objektov preklenuje rameno Vรกhu, samotnรบ rieku Vรกh, sรบbeลพnรบ cestu a รบฤelovรบ komunikรกciu. Nรกsledne trasa diaฤพnice vchรกdza do tunela Veฤพkรก Fatra, ktorรฉho zรกpadnรฝ portรกl je totoลพnรฝ so zรกpadnรฝm portรกlom tunela Korbeฤพka v severnom variante. V km 1,000 D1 รบseku Turany โ Hubovรก je navrhnutรก mimoรบrovลovรก kriลพovatka Turany s napojenรญm na cestu I/18. Tunelovรฝ komplex Veฤพkรก Fatra podchรกdza juลพnรฝ okraj Kraฤพovianskej kopy, obce ฤฝubochลa a Hubovรก, ฤฝubochniansku dolinu, terรฉnne depresie juลพne od obce Hubovรก a Kรบtny vrch. Trasa diaฤพnice vychรกdza na povrch nad pravรฝm brehom Bystrรฉho potoka, v lokalite Bystrรก, neฤaleko รบstia potoka do Vรกhu medzi obcami Hubovรก a Hrboltovรก. Diaฤพnica prekonรกva รบdolie Vรกhu mostnรฝm objektom dlhรฝm 703 m a pravotoฤivรฝm oblรบkom prechรกdza na pravobreลพnรฉ svahy รบdolia, kde sa v pripรกja na pripravovanรฝ รบsek diaฤพnice D1 ฤasti Hubovรก โ Ivachnovรก. Sklon nivelety je v celej dฤบลพke navrhnutรฝ od 0,40 โ 1,00 % tak, aby navrhnutรฝ tunelovรฝ komplex podiลกiel hlbokรฉ terรฉnne depresie ฤฝubochnianskej doliny a ฤalลกie รบdolia juลพne od obce Hubovรก. Od staniฤenia 13,500 km z dรดvodu vloลพenia vรฝลกkovรฉho oblรบka a napojenia na ฤalลกรญ รบsek dochรกdza k zvรคฤลกovaniu sklonu aลพ na 4,5 % (obr. 4). Trasa sรบbeลพnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru sa v km 12,000 odklรกลa od diaฤพnice na sever a vynรกra sa na ฤพavom brehu rieky Vรกh. Nรกsledne mostnรฝm objektom prekonรกva rieku Vรกh, cestu I/18 a sรบฤasnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ a vchรกdza do ฤalลกieho navrhovanรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela ฤebraลฅ. V km 1,000 diaฤพnice D1 sa vybuduje novรก mimoรบrovลovรก kriลพovatka Turany, ktorรก รบsek diaฤพnice D1 budovanรฝ v sรบฤasnosti vyuลพije ako privรกdzaฤ na ลกtรกtnu cestu I/18 (pozri opis v ฤasti o severnom variante). V km 13,600 diaฤพnice D1 sa zrealizuje novรก mimoรบrovลovรก kriลพovatka Hubovรก, ktorรก umoลพnรญ vรฝjazd na ลกtรกtnu cestu I/18, ako aj prรญpadnรฉ napojenie na rรฝchlostnรบ cestu R3 (variant cez Komjatnรบ dolinu). Nรกvrh samotnej kriลพovatky zachovรกva bod napojenia na ลกtรกtnu cestu I/18 a v maximรกlnej miere vyuลพรญva teleso รบseku diaฤพnice D1 Hubovรก โ Ivachnovรก.
Geologickรฉ pomery v trase juลพnรฉho variantu
Od zรกpadnรฉho portรกlu je masรญv budovanรฝ horninami mรกzickรฉho sรบvrstvia (bridlicami, slieลmi a slienitรฝmi vรกpencami). Na zรกklade รบdajov dostupnรฝch z geofyzikรกlneho prieskumu moลพno oฤakรกvaลฅ, ลพe zhruba vo vzdialenosti 1,30 km od zรกpadnรฉho portรกlu sa bude nachรกdzaลฅ prechod z komplexu hornรญn kriลพลanskรฉho prรญkrovu do hornรญn vรกpencovo-dolomitickรฉho choฤskรฉho prรญkrovu, ktorรฉho troska je v tomto รบseku zaklesnutรก aลพ pod niveletu tunela. Prechod popod obe hlbokรฉ terรฉnne depresie, ฤฝubochniansku a Hubovskรบ dolinu, by mal byลฅ ohraniฤenรฝ strmรฝmi tektonickรฝmi poruchami charakteru zlomov. Vรฝลกka nadloลพia v tomto รบseku dosahuje asi 25 โ 30 m, z toho poruลกenรฉ a zvetranรฉ skalnรฉ podloลพie by malo maลฅ hrรบbku 10 โ 25 m. Vรฝplล รบdolia tvoria fluviรกlne zavodnenรฉ ลกtrkopiesฤitรฉ sedimenty s holocรฉnnym pokryvom รญlov a hlรญn, na okrajoch รบdolia presypanรฉ deluviรกlnymi suลฅami. Oba tieto รบseky bude vhodnรฉ zabezpeฤiลฅ injektรกลพnymi prรกcami z povrchu. Pribliลพne od km 8,000 aลพ po vรฝchodnรฝ portรกl tunela Veฤพkรก Fatra sa predpokladรก razenie v horninรกch kriลพลanskรฉho prรญkrovu. Oฤakรกva sa vรฝskyt slienitรฝch vรกpencov, bridlรญc, slieลovcov, lokรกlne dolomitov a pieskovcov mรกzickรฉho a porubskรฉho sรบvrstvia. V รบseku 12,665 โ 13,750 km trasa diaฤพnice pokraฤuje mostnรฝm objektom cez Bystrรฝ potok a rieku Vรกh, prekonรกva aluviรกlnu nivu rieky a prechรกdza do pravostrannรฝch svahov, kde sa konฤรญ. รzemie je budovanรฉ fluviรกlnymi ลกtrkovitรฝmi sedimentmi, ktorรฝch hrรบbka dosahuje 4 โ 8 m. Podloลพie tvoria mezozoickรฉ horniny. Na okraji รบdolia sรบ fluviรกlne sedimenty ฤiastoฤnรฉ prestriedanรฉ deluviรกlnymi.
Diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝ tunel Veฤพkรก Fatra
Diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝ tunelovรฝ komplex Veฤพkรก Fatra pozostรกva z dvoch tunelovรฝch rรบr na smerovo rozdelenรบ cestnรบ dopravu a sรบbeลพnej tunelovej rรบry na dvojkoฤพajovรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ. Vลกetky tri tunelovรฉ rรบry sรบ vzรกjomne pospรกjanรฉ prieฤnymi prepojeniami. Vzhฤพadom na dฤบลพku navrhovanรฝch tunelovรฝch rรบr sa zvaลพovalo razenie tunelovรฉho komplexu nielen konvenฤnรฝm spรดsobom, ale aj pomocou plnoprofilovรฉho raziaceho stroja TBM s plรกลกลฅom. Na efektรญvne vyuลพitie konvenฤnรฉho razenia (NATM) treba zvรฝลกiลฅ niveletu tunelov o asi 0,5 % (novรฝ pozdฤบลพny sklon 1,00 %) tak, aby bolo moลพnรฉ v mieste hlbokรฝch terรฉnnych depresiรญ (ฤฝubochnianska dolina, Hubovรก dolina) zrealizovaลฅ hฤบbenรฝ tunel v otvorenej stavebnej jame, prรญpadne tento bonus vyuลพiลฅ ako doฤasnรฝ portรกl na moลพnosลฅ razenia zo 6 portรกlov โ 12 ฤelieb. V prรญpade nevyuลพitia terรฉnnych depresiรญ (ฤฝubochnianska a Hubovรก dolina) a s prihliadnutรญm na dฤบลพku razenรฝch tunelov moลพno raziลฅ diaฤพniฤnรฉ tunely dlhรฉ 2 ร 9โฏ435โฏm pomocou dvoch plnoprofilovรฝch raziacich strojov TBM s plรกลกลฅom s priemerom raziacej hlavy 12,00 m. Pri kontinuรกlnom razenรญ (TBM s plรกลกลฅom) sa uvaลพuje o 14-mesaฤnom ฤasovom intervale prรญpravy, ktorรฝ zahลลa vybudovanie prรญstupovรฝch ciest, zariadenรญ staveniska a portรกlovรฝch jรกm na razenie, vรฝrobu raziaceho stroja TBM, jeho dodรกvku a montรกลพ v priestore portรกlovej jamy. Poฤas razenia tunelov metรณdou TBM sa bude vลกetka rรบbanina z tunelovรฝch rรบr dopravovaลฅ pomocou pรกsovรฝch dopravnรญkov priamo na sklรกdky materiรกlov nachรกdzajรบce sa pri zรกpadnom portรกli tunela Veฤพkรก Fatra. Mnoลพstvo vyลฅaลพenej rรบbaniny z tunelovรฝch rรบr diaฤพniฤnรฝch tunelov (2โฏ780โฏ000 m3) a dvojkoฤพajovรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela predstavuje objem 3โฏ480โฏ000โฏm3 hornรญn, ฤo pri koeficiente nakyprenia k = 1,3 predstavuje 4โฏ530โฏ000โฏm3 materiรกlu.
Vhodnรก rรบbanina sa mรดลพe po predrvenรญ pouลพiลฅ do nรกsypov presypanรฝch zelenรฝch mostov โ biokoridorov a ฤalลกรญch zemnรฝch konลกtrukciรญ. Stavebnotechnickรฉ rieลกenie ลพelezniฤnรฉho tunela รบzko sรบvisรญ s technolรณgiou kontinuรกlneho razenia. Nosnรบ konลกtrukciu tunela tvorรญ jednovrstvovรฉ ostenie prefabrikovanรฝch segmentov, ktorรฉ zabezpeฤรญ vodotesnosลฅ diela a eliminuje drenรกลพny รบฤinok tunela. Vnรบtornรฉ konลกtrukฤnรฉ usporiadanie tunela vyplรฝva z potreby umiestnenia koฤพajovej trate, kรกblovรฝch a potrubnรฝch vedenรญ a ฤalลกรญch zariadenรญ po celej dฤบลพke รบseku. Spodnรก ฤasลฅ tunelovej rรบry sa vyplnรญ prostรฝm betรณnom, v ktorom je osadenรฝ zberaฤ vรดd. Po boฤnรฝch stranรกch pevnej jazdnej drรกhy sa v chodnรญkoch umiestnia chrรกniฤky na kรกblovรฉ trasy a potrubie suchovodu (obr. 6). Stavebnotechnickรฉ rieลกenie diaฤพniฤnรฝch tunelov opรคtovne รบzko sรบvisรญ s technolรณgiou kontinuรกlneho razenia. Nosnรบ konลกtrukciu tunela tvorรญ dvojvrstvovรฉ ostenie. Prvรบ vrstvu tvorรญ ลพelezobetรณnovรฉ ostenie z prefabrikovanรฝch segmentov s vodotesnรฝmi spojmi, ktorรฉ sรบ realizovanรฉ ihneฤ po vyrazenรญ danรฉho รบseku. Toto ostenie zabezpeฤuje okamลพitรบ vodotesnosลฅ diela a eliminuje drenรกลพny รบฤinok tunela. Druhรบ vrstvu tvorรญ sekundรกrne โ finรกlne ostenie tunela s medziฤพahlou hydroizolaฤnou membrรกnou, ktorรฉ mรก obkladovรฝ charakter (obr. 6).
Spodnรก ฤasลฅ diaฤพniฤnรฉho tunela bude slรบลพiลฅ ako kolektor na kรกblovรฉ trasy, prรญstupovรก komunikรกcia pre zรกsahovรฉ jednotky a v neposlednom rade aj ako รบnikovรก chodba. Vstupy do tejto รบnikovej chodby budรบ zabezpeฤenรฉ cez schodiskรก z prieฤnych prepojenรญ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 250 m. V hornej ฤasti sa nachรกdza dopravnรฝ priestor s prejazdnรฝm gabaritom s vรฝลกkou 4,80 m. ล รญrkovรฉ usporiadanie vozovky je navrhnutรฉ v zmysle STN 73 7507 s dvoma jazdnรฝmi pruhmi ลกirokรฝmi 3,75 m a postrannรฝmi chodnรญkmi ลกirokรฝmi 1,00 m. V prรญpade, ak by bol poฤas realizรกcie tunelovรฝch rรบr narazenรฝ vรฝdatnรฝ zdroj podzemnej vody, treba sa orientovaลฅ na moลพnosลฅ vyuลพitia podzemnรฉho diela ako zdroja pitnej vody. Toto platรญ aj pri konvenฤnom razenรญ tunela. Z technickรฉho a hygienickรฉho hฤพadiska nie je problรฉm vybudovaลฅ zรกchyt hlavnรฝch vรฝverov podzemnej vody a ich zvedenie do tunelovej rรบry. Takรฉto technickรฉ rieลกenie sa pouลพilo v medzivojnovom obdobรญ poฤas vรฝstavby vrcholovรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela na trase Banskรก Bystrica โ Diviaky (ฤremoลกniansky vrcholovรฝ tunel dlhรฝ 4 697,15 m), z ktorรฉho pitnรก voda zรกsobuje verejnรฝ vodovod Banskej Bystrice. V tunelovom komplexe Veฤพkรก Fatra sรบ v zmysle STN 73 7507, STN 73 7508, TP 11/2011 navrhnutรฉ bezpeฤnostno-stavebnรฉ รบpravy tak, aby vytvรกrali priestory a trasy na pohyb pasaลพierov, vozidiel poฤas mimoriadnych udalostรญ a na umiestnenie technologickรฝch zariadenรญ:
- nรบdzovรฉ zรกlivy diaฤพniฤnรฝch tunelov โ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 750 m; dฤบลพka 40 + 10 m pre miestnosลฅ elektrozariadenรญ,
- prieฤne prepojenia โ sรบ navrhnutรฉ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 250 m, ktorรฉ sรบ v mieste nรบdzovรฝch zรกlivov navrhnutรฉ ako prejazdnรฉ pre vozidlรก HaZJ,
- zdruลพenรฉ vรฝklenky diaฤพniฤnรฝch tunelov (SOS + PV + CD) โ navrhnutรฉ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 150 m,
- vรฝklenky ฤistenia drenรกลพe diaฤพniฤnรฝch tunelov โ vo vzรกjomnej vzdialenosti 50 m,
- prieฤne prepojenia so ลพelezniฤnรฝm tunelom โ vo vzรกjomnej vzdialenosti 500 m,
- vรฝklenky poลพiarneho hydrantu v ลพelezniฤnom tuneli โ vo vzรกjomnej vzdialenosti 100 m,
- vetracie ลกachty rozdeฤพujรบce tunel na tri vzduchotechnickรฉ celky.
V diaฤพniฤnom tuneli Veฤพkรก Fatra je navrhnutรฉ pozdฤบลพne vetranie s dvoma vetracรญmi ลกachtami, ktorรฉ rozdeฤพujรบ tunel na tri samostatnรฉ vzduchotechnickรฉ รบseky. V tuneli sรบ osadenรฉ prรบdovรฉ ventilรกtory s priemerom D = 1โฏ120โฏmm s ลฅaลพnou silou 1 160 N, elektrickรฝm motorom 30 kW, teplotnou odolnosลฅou 250 ยฐC, 90 minรบt. V celkovom poฤte prรบdovรฝch ventilรกtorov sa uvaลพuje rezerva minimimรกlne 2 ks v kaลพdej tunelovej rรบre pre prรญpad poruchy:
- pravรก tunelovรก rรบra, stรบpajรบca โ spolu 22โฏks prรบdovรฝch ventilรกtorov D 1 120,
- ฤพavรก tunelovรก rรบra, klesajรบca โ spolu 24 ks prรบdovรฝch ventilรกtorov D 1 120.
Pri normรกlnej dopravnej prevรกdzke pri rรฝchlostiach vozidiel 40 aลพ 80 km/h sa obidva tubusy vyvetrajรบ pozdฤบลพnym vetranรญm s prรบdovรฝmi ventilรกtormi pod klenbou tunela. Vetracie ลกachty zaistia odvod zneฤistenรฉho vzduchu z danรฉho vetracieho รบseku a prรญvod ฤerstvรฉho vzduchu. Pri kongescii vozidiel v tuneli alebo za mimoriadnych klimatickรฝch podmienok (inverznรฉ poฤasie, hmla, vรญchrica a podobne) sa bude podฤพa situรกcie postupne zvyลกovaลฅ vรฝkon vetrania na zรกklade รบdajov zo snรญmaฤov CO, opacity, merania rรฝchlosti a smeru prรบdenia vzduchu v tuneli. V prรญpade nehody a poลพiaru v jednom tuneli sa automaticky spustรญ vetracie zariadenie danรฉho รบseku. Vo vetracom รบseku, kde vznikol poลพiar, sa automaticky spustรญ odsรกvacรญ ventilรกtor v prรญsluลกnej vetracej ลกachte na minimรกlny vรฝkon 250 m3/s. Mnoลพstvo odsรกvanรฉho vzduchu zodpovedรก dimenzovaniu vzduchotechnickรฝch zariadenรญ na normovรฝ poลพiar 50 MW.
Vรฝhody tunela Veฤพkรก Fatra
Obidva alternatรญvne tunelovรฉ varianty sรบ v porovnanรญ s posudzovanรฝm a preferovanรฝm รบdolnรฝm variantom diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ Hubovรก nielen kratลกie (viac ako 3 km) a vรฝhodnejลกie z ekologickรฉho hฤพadiska, ale aj menej nรกroฤnรฉ na samotnรฝ proces prรญpravy dokumentรกcie (rรกdovo menลกรญ poฤet stavebnรฝch objektov). Sรบ menej nรกroฤnรฉ z hฤพadiska ฤasu schvaฤพovacieho procesu dokumentรกcie, technickej nรกroฤnosti realizรกcie, ako aj prevรกdzkovรฝch nรกkladov vozidiel a ฤasovej รบspory cestujรบcich. Navyลกe, juลพnรฝ variant s diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝm tunelom Veฤพkรก Fatra (9 435 m) ponรบka oproti severnรฉmu variantu (B1) s tunelmi Korbeฤพka a Havran (8749 m) tieto vรฝhody:
- trasa juลพnรฉho variantu je o 1 km kratลกia (trasa je o 4,13 km kratลกia oproti รบdolnรฉmu variantu),
- doteraz ako jedinรฝ variant v รบseku diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก nielenลพe zohฤพadลuje, ale aj rieลกi vรฝhฤพadovรบ modernizรกciu ลพelezniฤnรฉho koridoru ลฝilina โ Koลกice, ktorรฝ je sรบฤasลฅou transeurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho koridoru V.a,
- napriek dฤบลพke tunelovรฝch rรบr 9 435 m umoลพยญnรญ navrhovanรฉ trasovanie tunela pod terรฉnยญne depresie ฤฝubochnianskej a Hubovskej doliny raziลฅ tunel nielen pomocou metรณdy TBM, ale aj pouลพitรญm metรณdy cyklickรฉho razenia, bez vysokej ฤasovej nรกroฤnosti (moลพยญnosลฅ razenia zo 6 portรกlov โ 12 ฤelieb),
- rozdelenie tunela pomocou dvoch vetracรญch ลกรกcht (maximรกlna hฤบbka 40 โ 50 m) na tri samostatnรฉ vzduchotechnickรฉ celky a pouลพitie pozdฤบลพneho systรฉmu vetrania diaฤพniฤnรฝch tunelov,
- vzรกjomnรฉ prepojenie diaฤพniฤnรฝch tunelov a ลพelezniฤnรฉho tunela pomocou prieฤnych prepojenรญ zvรฝลกi poฤet prรญstupovรฝch komunikรกciรญ pre zรกchrannรฉ jednotky,
- moลพnosลฅ etapizรกcie vรฝstavby โ v prvej etape sa budรบ raziลฅ diaฤพniฤnรฉ tunely s ฤasovรฝm odstupom (vรฝhฤพad 20 โ 30 rokov), nรกsledne ลพelezniฤnรฝ tunel,
- navrhovanรฉ a rozostavanรฉ sรบvisiace รบseky diaฤพnice D1 Dubnรก Skala โ Turany (asi 1,90 km) a Hubovรก โ Ivachnovรก (1,44 km) sa vyuลพijรบ ako diaฤพniฤnรฉ privรกdzaฤe na ลกtรกtnu cestu I/18,
- zjednoduลกenรก manipulรกcia a doprava materiรกlu vyลฅaลพenรฉho z tunelovรฝch rรบr na depรณniu.
ARGUMENTY NAJฤASTEJล IE POUลฝรVANร PROTI ALTERNATรVNYM TUNELOVรM VARIANTOM V รSEKU D1 TURANY โ HUBOVร
ARGUMENT ฤ.1: Tunelovรฝ variant je drahรฝ a ฤasovo nรกroฤnรฝ.
Toto tvrdenie zรกleลพรญ len od uhla pohฤพadu. Do ฤasovej a finanฤnej nรกroฤnosti povrchovรฝch variantov v environmentรกlne alebo urbanisticky exponovanom รบzemรญ sa nepoฤรญtal a nepoฤรญta ฤasovรฝ faktor a nรกslednรก finanฤnรก nรกroฤnosลฅ spojenรก s rizikom z prรญpravy a prejednanรญm jednotlivรฝch stupลov projektovej dokumentรกcie, vrรกtane nรกslednรฉho zapracovania, ฤasto protichodnรฝch poลพiadaviek รบฤastnรญkov konania a geotechnickรฝch rizรญk.
ARGUMENT ฤ.2: Tunel Korbeฤพka, resp. Veฤพkรก Fatra, poลกkodรญ pramene podzemnej vody.
Zรกsah do podzemnรฝch vรดd a ovplyvnenie samotnรฝm tunelom je moลพnรฉ potvrdiลฅ alebo vyvrรกtiลฅ len na zรกklade vรฝsledkov podrobnรฉho hydrogeologickรฉho prieskumu a samotnou realizรกciou diela.
Moลพnรฉ rizikรก ovplyvnenia prirodzenรฉho hydrologickรฉho reลพimu podzemnรฝch vรดd opisuje podrobne aj dokumentรกcia: โAnalรฝza hodnotenia najzรกvaลพnejลกรญch vplyvov rizรญkโ, Dopravoprojekt a.s. 08/2011 [3], kde sa na strane 38 aลพ 40 uvรกdza nasledovnรฉ:
โPre kvantifikรกciu efektu tunela bola urobenรก analรฝza poklesu piezometrickรฝch vรฝลกok. Z vรฝsledkov vyplรฝva, ลพe pokles hladรญn sa obmedzuje vรฝhradne na okolie tunela v oblasti tvorenej horninami hornika. Odtok podzemnรฝch vรดd z takto ovplyvnenej oblasti predstavuje hodnotu 43,30 l.s-1, ฤo predstavuje maximรกlnu teoretickรบ hodnotu v prรญpade tunela fungujรบceho ako ideรกlny drรฉn.
Trasa tunela s vysokou pravdepodobnosลฅou รบplne oddrรฉnuje zdroje Fatra (10,90 l.s-1) a Korbeฤพka (0,70 l.s-1).โ
V prรญpade, ลพe by bol poฤas realizรกcie tunelovรฝch rรบr narazenรฝ vรฝdatnรฝ zdroj podzemnej vody, je potrebnรฉ orientovaลฅ sa na moลพnosลฅ vyuลพitia podzemnรฉho diela ako zdroja pitnej vody. Toto platรญ aj pre konvenฤnรฉ razenie tunela. Z hฤพadiska technickรฉho i hygienickรฉho nie je problรฉmom vybudovaลฅ zรกchyt hlavnรฝch vรฝverov podzemnej vody poฤas raziacich prรกc a ich zvedenie do tunelovej rรบry bez toho, aby doลกlo ku kontaminรกcii vody. Takรฉto technickรฉ rieลกenie โ vyuลพitie podzemnรฝch vรดd z tunela sa pouลพilo v medzivojnovom obdobรญ poฤas vรฝstavby vrcholovรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela na trase B. Bystrica โ Diviaky (ฤremoลกniansky vrcholovรฝ tunel dฤบลพky 4 697,15 m), z ktorรฉho pitnรก voda zรกsobuje verejnรฝ vodovod B. Bystrice. S podobnรฝm rieลกenรญm sa uvaลพovalo aj v prvotnรฝch fรกzach prรญpravy projektovej dokumentรกcie pre diaฤพniฤnรฝ tunel Branisko.
ARGUMENT ฤ.3: Severnรฝ variant s tunelom Korbeฤพka, ako aj Juลพnรฝ variant s tunelom Veฤพkรก Fatra, neumoลพnรญ napojenie na R3 prostrednรญctvom MรK Kraฤพovany.
Na zรกklade dostupnรฝch informรกciรญ nebolo doteraz definitรญvne rozhodnutรฉ o koridore, ktorรฝm bude rรฝchlostnรก komunikรกcia R3 trasovanรก z Dolnรฉho Kubรญna smerom k Vรกhu. V minulosti preferovanรก trasa รบdolรญm Oravy a jej napojenie na D1 v kriลพovatke Kraฤพovany bola zamietnutรก prรกve z dรดvodu kolรญzie s lokalitami sรบstavy NATURA 2000. Nรกsledne bola zaฤatรก prรญprava variantu, ktorรฝ vedie รบdolรญm Komjatnej a na D1 sa napรกja v kriลพovatke Hubovรก. ฤalลกie alternatรญvne napojenie R3 zo smeru Orava je moลพnรฉ v kriลพovatke Likavka alebo vรฝhฤพadovej kriลพovatke Martinฤek, kde sa bude pripรกjaลฅ R1 od Banskej Bystrice. V prรญpade realizรกcie variantu D1 s tunelom Korbeฤพka alebo tunelom Veฤพkรก Fatra, bude dopravnรฉ napojenie Oravy rieลกenรฉ pomocou 2 km dlhรฉho privรกdzaฤa na ลกtรกtnu cestu I/18. Celkovรก dฤบลพka od kriลพovatky Turany po kriลพovatku Kraฤพovany po ลกtรกtnej ceste je 9 km (cesta neprechรกdza ลพiadnym intravilรกnom).
ARGUMENT ฤ.4: Juลพnรฝ variant s tunelom Veฤพkรก Fatra neumoลพลuje napojenie na ลกtรกtnu cestu I/18 v kriลพovatke Hubovรก.
Na zรกklade pripomienok dodatoฤne vznesenรฝch zรกstupcami investora, bola aj pre Juลพnรฝ variant diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก s tunelom Veฤพkรก Fatra doprojektovanรก kriลพovatka Hubovรก, ktorรก umoลพลuje vรฝjazd na ลกtรกtnu cestu I/18, ako aj prรญpadnรฉ napojenie na R3 (variant cez Komjatnรบ dolinu). Nรกvrh samotnej kriลพovatky zachovรกva bod napojenia na ลกtรกtnu cestu I/18 a v maximรกlnej miere vyuลพรญvajรบ teleso รบseku diaฤพnice D1 Hubovรก โ Ivachnovรก.
ARGUMENT ฤ.5: Sรบฤasnรก rozostavanosลฅ kriลพovatky Turany s cca 1,90 km dlhรฝm priฤพahlรฝm รบsekom D1.
V prรญpade pokraฤovania diaฤพnice trasou Severnรฉho alebo Juลพnรฉho variantu bude v sรบฤasnosti budovanรฝ รบsek diaฤพnice D1 dฤบลพky cca 1,90 km slรบลพiลฅ ako privรกdzaฤ a napojenie diaฤพnice D1 na ลกtรกtnu cestu I/18 v mieste budovanej kriลพovatke Turany.
ARGUMENT ฤ.6: Prevรกdzkovateฤพ ลฝSR uvaลพuje s trasovanรญm modernizovanรฉho ลพelezniฤnรฉho koridou pod masรญv Kopy cez ลพelezniฤnรฝ tunel Korbeฤพka.
V aprรญli 2007 (SUDOP BRNO s.r.o) bola vypracovanรก ลกtรบdia realizovateฤพnosti V. a VI. Pan-Eurรณpskeho koridoru, ktorรฝ prechรกdza v sรบฤasnosti opรคtovne ลกtudovanรฝm รบzemรญm v รบseku D1 Turany โ Hubovรก.
Na zรกklade dostupnรฝch informรกciรญ a porovnanรญ mapovรฝch podkladov je zrejmรฉ, ลพe posudzovanรฝ ลพelezniฤnรฝ koridor nerieลกi sรบbeh so ลพiadnym v sรบฤasnosti posudzovanรฝm diaฤพniฤnรฝm koridorom. Za vรกลพne zamyslenie stojรญ fakt, ลพe ani jeden z pรดvodnรฝch a v sรบฤasnosti opรคtovne posudzovanรฝch variantov diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ Hubovรก. nielenลพe nerieลกi sรบbeh so ลพelezniฤnรฝm koridorom, ale v nasledovnรฝch รบsekoch je s nรญm vo vรกลพnej kolรญziรญ:
- zรกpadnรฝ portรกl pred tunelom Korbeฤพka,
- v masรญve pod Kopou,
- vรฝchodnรฝ portรกl diaฤพniฤnรฉho tunela Havran, pรดvodnรฉ ani v sรบฤasnรฉ trasovanie D1 Turany โ Hubovรก, neuvaลพuje s trasou modernizovanรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru,
- kriลพovatka Hubovรก je osadenรก priamo v trase modernizovanรฉho koridoru.
Zรกver
V sรบฤasnosti opรคลฅ prebieha posudzovanie variantov diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ Hubovรก. Bohuลพiaฤพ, aj napriek vลกetkรฝm uvedenรฝm faktom, jednoznaฤnรฝm zรกverom predchรกdzajรบcich ลกtรบdiรญ a problรฉmom, ktorรฉ sprevรกdzali doterajลกiu prรญpravu tohto รบseku, je veฤพmi pravdepodobnรฉ, ลพe sa znova hฤพadรก len optimalizรกcia, respektรญve modifikรกcia spornรฉho รบdolnรฉho variantu, ktorรฝ bol a zostรกva trasovanรฝ v morfologicky, geologicky, technicky a environmentรกlne nรกroฤnom รบzemรญ. Bolo by vhodnรฉ sa pouฤiลฅ z poslednรฝch ลกiestich rokov, keฤ sa prรญprava diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก skonฤila v slepej uliฤke, pozrieลฅ sa na problematiku trasovania multimodรกlneho dopravnรฉho koridoru z hฤพadiska strategickรฉho rozvoja a modernizรกcie ลพeleznice (20 โ 30 rokov) a zรกroveล z pohฤพadu moลพnostรญ a vyuลพiteฤพnosti environmentรกlne citlivรฉho a vzรกcneho รบzemia. Navrhovanรฝ juลพnรฝ variant s diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝm tunelom Veฤพkรก Fatra ponรบka nielen komplexnรฉ rieลกenie dopravy v รบseku Turany โ Hubovรก, ktorรฝ je รบฤasลฅou transeurรณpskeho multimodรกlneho koridoru V.a, ale obchรกdza aj inลพinierskogeologicky nรกroฤnรฉ รบzemia s rozsiahlymi svahovรฝmi deformรกciami a zรกroveล zachovรกva pre budรบce generรกcie environmentรกlne cennรบ oblasลฅ, kde sa stretรกva ลกesลฅ chrรกnenรฝch รบzemรญ eurรณpskeho vรฝznamu.
TEXT: Ing. Jรกn Snopko, Ing. Veronika Oฤenรกลกovรก, Ing. Marek Bednรกr, Ing. Jana Chabroลovรก, PhD.
FOTO: TAROSI
Jรกn Snopko, Veronika Oฤenรกลกovรก a Marek Bednรกr sรบ projektanti v spoloฤnosti TAROSI, c.c., s. r. o.
Jana Chabroลovรก pracuje na Stavebnej fakulte STU v Bratislave.
Literatรบra
1. DELOITTE: Technicko-ekonomickรฉ posรบdenie variantov vedenia diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ Hubovรก, 7/2013.
2. DOPRAVOPROJEKT, a. s.: Dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie, Diaฤพnica D1 Turany โ Hubovรก, 4/2008.
3. DOPRAVOPROJEKT, a. s.: Analรฝza hodnotenia najzรกvaลพnejลกรญch vplyvov rizรญk Diaฤพnica D1 Turany โ Hubovรก, 8/2011.
4. PK Ossendorf: Diaฤพniฤnรฉ a cestnรฉ prepojenie ลฝilina โ Dubnรก Skala. Technickรก ลกtรบdia, 8/2011.
5. ROTH, P.: Hodnotenie dodatoฤnรฝch technickรฝch opatrenรญ na zmiernenie vplyvu diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก na รบzemia sรบstavy NATURA 2000. ล tรบdia, 9/2012.
6. Snopko, J.: Analรฝza priameho slneฤnรฉho svitu,
รบsek D1 Turany โ Hubovรก. 12/2012.
7. TAROSI, c.c., s. r. o.: Diaฤพnica D1 Turany โ Hubovรก. Technicko-ekonomickรก ลกtรบdia, 10/2010.
8. Zรกznam z verejnรฉho prerokovania materiรกlu Dรกlnice D1, รบsek Turany โ Hubovรก, Hodnocenรญ dodateฤnรฝch technickรฝch opatลenรญ na zmรญrnenรญ vlivลฏ dรกlnice na รบzemรญ soustavy Natura 2000โ, ktorรฉ sa konalo dลa 19. 11. 2012 o 16:00 na Obecnom รบrade v Kraฤพovanoch.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.