image 77589 25 v1
Galรฉria(9)

Tunel Viลกลˆovรฉ

Partneri sekcie:

Dlhooฤakรกvanรก vรฝstavba najdlhลกieho tunela na รบseku slovenskej diaฤพnice D1, tunela Viลกลˆovรฉ, sa zaฤala prรญpravnรฝmi prรกcami v septembri 2014. Samotnรฉ razenie tunela bolo zahรกjenรฉ 6. aprรญla tohto roku na zรกpadnom portรกli a 18. aprรญla na vรฝchodnom portรกli tunela.

01 prehladna sit uzemia
02 Zaciatok razenia
03
04
05
06
07
08

Tunel Viลกลˆovรฉ sa nachรกdza v ลฝilinskom samosprรกvnom kraji, v okresoch ลฝilina a Martin. Tunel s celkovou dฤบลพkou 7 424,9 m v severnej tunelovej rรบre a 7 462,0 m v juลพnej tunelovej rรบre je z technickรฉho, logistickรฉho a projektovรฉho hฤพadiska veฤพkou vรฝzvou pre zhotoviteฤพa prรกc. Zloลพitรฉ geologickรฉ a hydrogeologickรฉ pomery na trase radia tento tunel k najzloลพitejลกรญm lรญniovรฝm stavbรกm v doterajลกej histรณrii staviteฤพstva na Slovensku. รšsek diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala s celkovou dฤบลพkou 13โ€ฏ510โ€ฏm jeโ€ฏrealizovanรฝ zdruลพenรญm firiem ยญSALINI ยญIMPREGILO S.p.A. a DรšHA, a. s. Podzhotoviteฤพom, realizรกtorom samotnรฉho razenia tunela Viลกลˆovรฉ je v sรบฤasnosti spoloฤnosลฅ URANPRES, spol. s r. o. Investorom je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.

Prehฤพadná situácia stavby

Prehฤพadnรก situรกcia stavby

Technickรฉ parametre tunela

Tunel Viลกลˆovรฉ sa realizuje dvomi samostatnรฝmi tunelovรฝmi rรบrami pre jeden smer jazdy. Existujรบca prieskumnรก ลกtรดlลˆa sa bude vyuลพรญvaลฅ ako odvodลˆovacia ลกtรดlลˆa, priฤom smerovรฉ vedenie tunela je upravenรฉ tak, aby tรกto ลกtรดlลˆa bola situovanรก pribliลพne v strede medzi oboma rรบrami. Vรฝลกkovรฉ vedenie sa realizuje s pozรญciou tunelovรฝch rรบr nad prieskumnou ลกtรดlลˆou, ฤo zabezpeฤรญ jej drenรกลพnu funkciu. Podฤพa ลกรญrkovej kategรณrie sa tunel Viลกลˆovรฉ radรญ do triedy 2T 7,5. Podฤพa STN 73 7507 je charakterizovanรฝ ako dlhรฝ tunel. Najvyลกลกia povolenรก rรฝchlosลฅ v ลˆom je 100 km/hod. Dosiaฤพ vyrazenรฉ ฤasti tunela sa realizovali metรณdou Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy deliacej profil vรฝrubu na kalotu, stupeลˆ a protiklenbu. ฤŽalลกia nadvรคznosลฅ raziacich prรกc by mala byลฅ pri vyuลพรญvanรญ plnoprofilovej metรณdy razenia systรฉmom ADECO s ฤinnosลฅou predzaistenia a zlepลกovania horninovรฉho masรญvu podฤพa potreby. Raziace a vystrojovacie postupy sรบ urฤenรฉ projektantom na zรกklade aktuรกlne zastihnutรฝch geologickรฝch podmienok.

Razenie prieskumnej štôlne spôsobom razenia ADECO (Zdroj: TERRAPROJEKT, a. s., ROCKSOIL S.p.A.)

Geologickรฉ pomery

Horninovรฝ masรญv, v ktorom je situovanรก trasa tunela Viลกลˆovรฉ, moลพno rozฤleniลฅ do niekoฤพkรฝch samostatnรฝch horninovรฝch formรกciรญ. Flyลกovรก formรกcia je zastรบpenรก piesฤitรฝmi รญlovcami aลพ siltovcami vnรบtrokarpatskรฉho paleogรฉnu s vรฝskytom v รบvodnรฝch pribliลพne 90โ€ฏmetroch tunela zo zรกpadnรฉho portรกlu. ฤŽalลกiu horninovรบ formรกciu zastupuje slieลˆovcovo-vรกpencovรฝ komplex mezozoickรฝch hornรญn, allgรคuskรฉ a kopieneckรฉ vrstvy. Krรญลพลˆanskรฝ prรญkrov budovanรฝ vรกpencami, dolomitmi, รญlovcami a slieลˆovcami nastupuje zo zรกpadnรฉho portรกlu podฤพa รบdajov z prieskumnej ลกtรดlne od pribliลพne 250 m a vyskytuje sa pribliลพne aลพ do 1 350 m. Zvyลกnรก ฤasลฅ tunela je budovanรก horninovรฝm masรญvom kryลกtalinika, granitoidmi a mylonitmi.

Dosiaฤพ realizovanรฉ razenia na zรกpadnom aj vรฝchodnom portรกli boli sledovanรฉ aj stรกlou geologickou sluลพbou, ktorรบ vykonรกvali zamestnanci spoloฤnosti URANPRES spol. s r. o. Zastihnutรก geolรณgia zodpovedรก horninovej nรกplni z รบdajov zรญskanรฝch vyhodnotenรญm realizovanej prieskumnej ลกtรดlne (Pล ), no z celkovรฉho pohฤพadu moลพno hovoriลฅ o mierne lepลกรญch vlastnostiach horninovรฉho masรญvu, ako sa predpokladalo na zรกklade prieskumu z Pล . รšvodnรฉ razenia do 120 metrov z oboch portรกlov sa vykonali ako doplลˆujรบci inลพinierskogeologickรฝ prieskum na zistenie sprรกvania sa vรฝrubu k navrhnutรฝm konvenฤnรฝm metรณdam razenia. Detailnรฉ zhodnotenie inลพinierskogeologickรฝch pomerov, horninovรฉho masรญvu a jeho sprรกvania sa (geotechnickรฝ monitoring) bude sรบฤasลฅou pripravovanej zรกvereฤnej sprรกvy doplnkovรฉho prieskumu.

Razenie prieskumnej štôlne spôsobom razenia ADECO (Zdroj: TERRAPROJEKT, a. s., ROCKSOIL S.p.A.)

Moลพno vลกak konลกtatovaลฅ, ลพe navrhnutรฉ metรณdy razenia sรบ pre horninovรฉ prostredie tunela Viลกลˆovรฉ vhodnรฉ. Problรฉmom pri pokraฤujรบcom razenรญ mรดลพe byลฅ prรญtomnosลฅ podzemnej vody tam, kde je tรกto voda viazanรก na krasovรบ a puklinovรบ priepustnosลฅ. Poฤas razenia prieskumnej ลกtรดlne boli stabilizovanรฉ prรญtoky na rozhranรญ karbonรกtovรฝch hornรญn a hornรญn kryลกtalinika v rozpรคtรญ 10 aลพ 20 l/s, maximรกlne 50 aลพ 70 l/s. Najsilnejลกie sรบstredenรฉ prรญtoky sa predpokladajรบ v karbonรกtovรฝch horninรกch. Trvalรฝ prรญtok (20 aลพ 80 l/s) sa predpokladรก na kontakte mezozoika a kryลกtalinika v poruchovej zรณne medzi tรฝmito jednotkami. V ostatnรฝch รบsekoch sa oฤakรกvajรบ krรกtkodobรฉ a lokรกlne prรญtoky 0,2 aลพ 3,0 l/s. Celkovรฝ prรญtok po prerazenรญ Pล  na vรฝchodnom portรกli predstavuje na zรกklade aktuรกlnych meranรญ รบroveลˆ 230 โ€“ 260 l/s.

Aspekty vรฝstavby

Na รบvodnรฝch 120 metroch tunela (doplnkovรฝ prieskum) sa ako metรณda razenia zvolila Novรก rakรบska tunelovacia metรณda (NRTM). Tรกto metรณda bola pouลพitรก aj na ฤalลกie metre zo zรกpadnรฉho portรกlu (severnรก tunelovรก rรบra โ€“ STR โ€“  do 170 m a juลพnรก tunelovรก rรบra do 70 m) a z vรฝchodnรฉho portรกlu (STR do 370โ€ฏm). Razenia prebiehali a prebiehajรบ delenรญm vรฝrubu na kalotu, stupeลˆ a protiklenbu.

Charakteristika zรกpadnรฉho portรกlu

Raziace prรกce zo zรกpadnรฉho portรกlu v STR sa zaฤali v nepriaznivรฝch geologickรฝch podmienkach, kde sa รบvodnรฉ metre tunela razili v stabilizovanom, resp. potenciรกlnom zosuvnom รบzemรญ. Na zaistenie vรฝrubu a prรญstropia sa pouลพilo vystrojenie v technologickej triede vรฝrubu (TTV) 7 MP s pouลพitรญm mikropilรณtovรฉho dรกลพdnika (MPD). Celkovo sa v STR na zรกpadnom portรกli pouลพili 4 MPD s priemerom rรบr 114,3 mm, hrรบbkou steny 6,0 mm a dฤบลพkou 15 metrov. Po prekonanรญ tohto รบseku sa preลกlo do TTVโ€ฏ6.25.1, neskรดr 6.25.2 s krokom zรกberu od 1,0 do 1,3 metra. Mimo spomenutรฝch รบvodnรฝch metrov boli najnepriaznivejลกie geologickรฉ podmienky v STR zastihnutรฉ v prรญkontaktnej a kontaktnej zรณne medzi horninami paleogรฉnu a mezozoika v รบseku od 95 do 105 metrov. Tรกto zรณna mala charakter tektonickej drvenej zรณny s vรฝraznou nestabilitou ฤelby.

V mieste kontaktu dochรกdzalo aj k zvรฝลกenรฉmu zavodneniu (do 2,0 l/s) oproti dovtedy razenรฝm รบsekom tunela. Po prejdenรญ kontaktnej a prรญkontaktnej zรณny sa v horninรกch mezozoika preลกlo z dรดvodu zlepลกenia geologickรฝch podmienok do TTV 5.2 (zรกber 1,3 โ€“ 1,7 m) aลพ do รบseku 170 metrov, kde sa ukonฤili prรกce metรณdou razenia NRTM a preลกlo sa na pouลพรญvanie plnoprofilovej metรณdy razenia metรณdou ADECO. Juลพnรก tunelovรก rรบra (JTR) sa na zรกpadnom portรกli razรญ od 4. jรบla 2015 pomocou konvenฤnรฉho razenia NRTM. Horninovรก nรกplลˆ je sรบhlasnรก so STR. V tejto rรบre sa pouลพili 3 MPD. Vรฝznamnรบ รบlohu pri stabilizรกcii vรฝrubu ฤelby zohrรกva existujรบca prieskumnรก ลกtรดlลˆa, ktorรก vytvรกra oporu vo forme opornรฉho jadra.

Charakteristika vรฝchodnรฉho portรกlu

Horninovรฝ masรญv granitoidov v รบvode razenia z vรฝchodnรฉho portรกlu je silne tektonicky poruลกenรฝ so vzรกjomnรฝm krรญลพenรญm sa dislokรกciรญ. To ovplyvnilo aj samotnรบ realizรกciu raziacich prรกc. V รบvode sa pouลพili 2 MPD s rovnakรฝmi charakteristikami ako na zรกpadnom portรกli. Horninovรฝ masรญv bol miestami veฤพmi silne zvetranรฝ, degradovanรฝ, rozloลพenรฝ na charakter piesku a lokรกlne mylonitizovanรฝ. ฤŒastรฉ bolo vypadรกvanie blokov hornรญn do vรฝrubu z dรดvodu vyลกลกie spomenutรฉho krรญลพenia sa systรฉmov diskontinuรญt a z dรดvodu nepriaznivo orientovanรฝch diskontinuรญt proti razeniu. Blokovitosลฅ na รบvodnรฝch 70โ€ฏmetroch fragmentovala bloky na veฤพkosti maximรกlne 1,0 x 1,0 metra. To si podmienilo pouลพitie TTV 6.25.1 (lokรกlne 6.25.2) s predhรกลˆanรฝm zaisลฅovanรญm stropu samozรกvrtnรฝm IBO r51 mm dรกลพdnikom s dฤบลพkou aลพ do 9,0โ€ฏmetra.

Od รบseku zhruba 75 metrov vyrazenej ฤasti sa geoยญlogickรฉ podmienky zlepลกili. Blokovitosลฅ dosahuje vรฝrazne vรคฤลกie rozmery (lokรกlne 3,0 ร—โ€ฏ3,0 a viac metrov). Zvetranie, alterรกcia a charakter diskontinuรญt vykazujรบ vรฝrazne lepลกie kvalitatรญvne vlastnosti. Z toho vyplynulo pouลพitie niลพลกรญch TTV 5.2 so zรกberom 1,3 โ€“ 1,7 m a lokรกlne triedy 4.2 so zรกberom 1,7 โ€“ 2,2 m. V sรบฤasnosti prebieha razenie v plnom strojnom a personรกlnom nasadenรญ z oboch portรกlov, vo vลกetkรฝch tunelovรฝch rรบrach, kombinรกciou metรณd ADECO a NRTM. V nasledujรบcom obdobรญ bude spoloฤnosลฅ ยญURANPRES realizovaลฅ prรกce na odvodลˆovacรญch ลกtรดlลˆach zo zรกpadnรฉho aj vรฝchodnรฉho portรกlu metรณdou ADECO.

Zรกver

Tunel Viลกลˆovรฉ pretรญnajรบci pohorie Malej Fatry s plรกnovanรฝm odovzdanรญm do prevรกdzky v roku 2019 odฤพahฤรญ koridor cesty prvej triedy vedรบcej cez Streฤiansku รบลพinu, ktorรก uลพ v sรบฤasnosti nezvlรกda nรกpor vozidiel smerujรบcich zo zรกpadu na vรฝchod Slovenska a naopak. Plรกnovanรฉ spustenie tunela zabezpeฤรญ aj vรฝraznรฉ skrรกtenie ฤasu prejazdu medzi ลฝilinskou kotlinou a Turcom, ฤo bude maลฅ v koneฤnom dรดsledku pozitรญvny vplyv na eลกte vรคฤลกรญ hospodรกrsky rozvoj nielen tรฝchto oblastรญ naลกej krajiny. Dosiaฤพ nerealizovanรก vรฝstavba takรฉhoto dlhรฉho tunelovรฉho รบseku na รบzemรญ Slovenska by nebola moลพnรก bez fundovanรฝch znalostรญ zamestnancov, modernรฉho strojnรฉho vybavenia a dlhoroฤnรฝch odbornรฝch skรบsenostรญ jednotlivรฝch spoloฤnostรญ participujรบcich na vรฝstavbe tunela Viลกลˆovรฉ. Spoloฤnosลฅ URANPRES, ktorรก dosiaฤพ realizovala razenie z oboch portรกlov, dokรกzala vysokรบ profesionalitu a schopnosลฅ dodrลพaลฅ ฤasovรฝ plรกn prรกc s prihliadnutรญm na prvรฝ mรญฤพnik pri vรฝstavbe tunela.

TEXT: Ing. Jozef Valko, Ing. Peter Janega,
Ing. Ladislav Grega, PhD., Ing. Igor Jurรญk,
Ing. Martin Udiฤ, PhD., Ing. Milรญn Kaลˆuลกฤรกk
FOTO A OBRรZKY: Uranpres

Jozef Valko, Peter Janega, Ladislav Grega, Igor ยญJurรญk a Martin Udiฤ pรดsobia v spoloฤnosti Uranpres, spol. s r. o., ยญPreลกov. Milรญn Kaลˆuลกฤรกk je riaditeฤพom divรญzie dopravnรฝch stavieb Dรบha, a. s.

Literatรบra
1.    Jurรญk, I. โ€“ Udiฤ, M.: Geologickรก dokumentรกcia tunela Viลกลˆovรฉ. Archรญv Uranpres, spol. s r. o., 2015.
2.    Kolektรญv Uranpres, spol. s r. o.: Mesaฤnรฉ sprรกvy razenia tunela Viลกลˆovรฉ za obdobie aprรญl aลพ september 2015. Archรญv Uranpres, spol. s r. o.
3.    Matejฤek, A. โ€“ Holeลกa, ล . โ€“ Bohynรญk, J. โ€“ Coplรกk, M.: Zรกvereฤnรก sprรกva: Diaฤพnica D1 Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala. Inลพinierskogeologickรก ฤasลฅ, 46 str., Podklady DRS,2007.
4.    Matejฤek, A.: Projekt geologickej รบlohy: Doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum vrรกtane geotechnickรฉho monitoringu, 47 str., Podklady DRS, 2015.
5.    TKP ฤasลฅ 28: Geotechnickรฝ monitoring pre tunely a prieskumnรฉ ลกtรดlne, MDPT SR, 2010.
6.    TKP ฤasลฅ 26: Tunely, MDPT SR, 2004.
7.    TS: Tunel Viลกลˆovรฉ. ฤŒasลฅ primรกrne ostenie, Zdruลพenie Salini Impegilo Sp.A. a Dรบha, a. s., 2015.
8.    TP 03/2015: Inลพinierskogeologickรฝ prieskum pre tunely, MDVRR SR, SSC, 2015.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie