Tunel Viลกลovรฉ
Dlhooฤakรกvanรก vรฝstavba najdlhลกieho tunela na รบseku slovenskej diaฤพnice D1, tunela Viลกลovรฉ, sa zaฤala prรญpravnรฝmi prรกcami v septembri 2014. Samotnรฉ razenie tunela bolo zahรกjenรฉ 6. aprรญla tohto roku na zรกpadnom portรกli a 18. aprรญla na vรฝchodnom portรกli tunela.
Tunel Viลกลovรฉ sa nachรกdza v ลฝilinskom samosprรกvnom kraji, v okresoch ลฝilina a Martin. Tunel s celkovou dฤบลพkou 7 424,9 m v severnej tunelovej rรบre a 7 462,0 m v juลพnej tunelovej rรบre je z technickรฉho, logistickรฉho a projektovรฉho hฤพadiska veฤพkou vรฝzvou pre zhotoviteฤพa prรกc. Zloลพitรฉ geologickรฉ a hydrogeologickรฉ pomery na trase radia tento tunel k najzloลพitejลกรญm lรญniovรฝm stavbรกm v doterajลกej histรณrii staviteฤพstva na Slovensku. รsek diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala s celkovou dฤบลพkou 13โฏ510โฏm jeโฏrealizovanรฝ zdruลพenรญm firiem ยญSALINI ยญIMPREGILO S.p.A. a DรHA, a. s. Podzhotoviteฤพom, realizรกtorom samotnรฉho razenia tunela Viลกลovรฉ je v sรบฤasnosti spoloฤnosลฅ URANPRES, spol. s r. o. Investorom je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Prehฤพadnรก situรกcia stavby
Technickรฉ parametre tunela
Tunel Viลกลovรฉ sa realizuje dvomi samostatnรฝmi tunelovรฝmi rรบrami pre jeden smer jazdy. Existujรบca prieskumnรก ลกtรดlลa sa bude vyuลพรญvaลฅ ako odvodลovacia ลกtรดlลa, priฤom smerovรฉ vedenie tunela je upravenรฉ tak, aby tรกto ลกtรดlลa bola situovanรก pribliลพne v strede medzi oboma rรบrami. Vรฝลกkovรฉ vedenie sa realizuje s pozรญciou tunelovรฝch rรบr nad prieskumnou ลกtรดlลou, ฤo zabezpeฤรญ jej drenรกลพnu funkciu. Podฤพa ลกรญrkovej kategรณrie sa tunel Viลกลovรฉ radรญ do triedy 2T 7,5. Podฤพa STN 73 7507 je charakterizovanรฝ ako dlhรฝ tunel. Najvyลกลกia povolenรก rรฝchlosลฅ v ลom je 100 km/hod. Dosiaฤพ vyrazenรฉ ฤasti tunela sa realizovali metรณdou Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy deliacej profil vรฝrubu na kalotu, stupeล a protiklenbu. ฤalลกia nadvรคznosลฅ raziacich prรกc by mala byลฅ pri vyuลพรญvanรญ plnoprofilovej metรณdy razenia systรฉmom ADECO s ฤinnosลฅou predzaistenia a zlepลกovania horninovรฉho masรญvu podฤพa potreby. Raziace a vystrojovacie postupy sรบ urฤenรฉ projektantom na zรกklade aktuรกlne zastihnutรฝch geologickรฝch podmienok.
Geologickรฉ pomery
Horninovรฝ masรญv, v ktorom je situovanรก trasa tunela Viลกลovรฉ, moลพno rozฤleniลฅ do niekoฤพkรฝch samostatnรฝch horninovรฝch formรกciรญ. Flyลกovรก formรกcia je zastรบpenรก piesฤitรฝmi รญlovcami aลพ siltovcami vnรบtrokarpatskรฉho paleogรฉnu s vรฝskytom v รบvodnรฝch pribliลพne 90โฏmetroch tunela zo zรกpadnรฉho portรกlu. ฤalลกiu horninovรบ formรกciu zastupuje slieลovcovo-vรกpencovรฝ komplex mezozoickรฝch hornรญn, allgรคuskรฉ a kopieneckรฉ vrstvy. Krรญลพลanskรฝ prรญkrov budovanรฝ vรกpencami, dolomitmi, รญlovcami a slieลovcami nastupuje zo zรกpadnรฉho portรกlu podฤพa รบdajov z prieskumnej ลกtรดlne od pribliลพne 250 m a vyskytuje sa pribliลพne aลพ do 1 350 m. Zvyลกnรก ฤasลฅ tunela je budovanรก horninovรฝm masรญvom kryลกtalinika, granitoidmi a mylonitmi.
Dosiaฤพ realizovanรฉ razenia na zรกpadnom aj vรฝchodnom portรกli boli sledovanรฉ aj stรกlou geologickou sluลพbou, ktorรบ vykonรกvali zamestnanci spoloฤnosti URANPRES spol. s r. o. Zastihnutรก geolรณgia zodpovedรก horninovej nรกplni z รบdajov zรญskanรฝch vyhodnotenรญm realizovanej prieskumnej ลกtรดlne (Pล ), no z celkovรฉho pohฤพadu moลพno hovoriลฅ o mierne lepลกรญch vlastnostiach horninovรฉho masรญvu, ako sa predpokladalo na zรกklade prieskumu z Pล . รvodnรฉ razenia do 120 metrov z oboch portรกlov sa vykonali ako doplลujรบci inลพinierskogeologickรฝ prieskum na zistenie sprรกvania sa vรฝrubu k navrhnutรฝm konvenฤnรฝm metรณdam razenia. Detailnรฉ zhodnotenie inลพinierskogeologickรฝch pomerov, horninovรฉho masรญvu a jeho sprรกvania sa (geotechnickรฝ monitoring) bude sรบฤasลฅou pripravovanej zรกvereฤnej sprรกvy doplnkovรฉho prieskumu.
Moลพno vลกak konลกtatovaลฅ, ลพe navrhnutรฉ metรณdy razenia sรบ pre horninovรฉ prostredie tunela Viลกลovรฉ vhodnรฉ. Problรฉmom pri pokraฤujรบcom razenรญ mรดลพe byลฅ prรญtomnosลฅ podzemnej vody tam, kde je tรกto voda viazanรก na krasovรบ a puklinovรบ priepustnosลฅ. Poฤas razenia prieskumnej ลกtรดlne boli stabilizovanรฉ prรญtoky na rozhranรญ karbonรกtovรฝch hornรญn a hornรญn kryลกtalinika v rozpรคtรญ 10 aลพ 20 l/s, maximรกlne 50 aลพ 70 l/s. Najsilnejลกie sรบstredenรฉ prรญtoky sa predpokladajรบ v karbonรกtovรฝch horninรกch. Trvalรฝ prรญtok (20 aลพ 80 l/s) sa predpokladรก na kontakte mezozoika a kryลกtalinika v poruchovej zรณne medzi tรฝmito jednotkami. V ostatnรฝch รบsekoch sa oฤakรกvajรบ krรกtkodobรฉ a lokรกlne prรญtoky 0,2 aลพ 3,0 l/s. Celkovรฝ prรญtok po prerazenรญ Pล na vรฝchodnom portรกli predstavuje na zรกklade aktuรกlnych meranรญ รบroveล 230 โ 260 l/s.
Aspekty vรฝstavby
Na รบvodnรฝch 120 metroch tunela (doplnkovรฝ prieskum) sa ako metรณda razenia zvolila Novรก rakรบska tunelovacia metรณda (NRTM). Tรกto metรณda bola pouลพitรก aj na ฤalลกie metre zo zรกpadnรฉho portรกlu (severnรก tunelovรก rรบra โ STR โ do 170 m a juลพnรก tunelovรก rรบra do 70 m) a z vรฝchodnรฉho portรกlu (STR do 370โฏm). Razenia prebiehali a prebiehajรบ delenรญm vรฝrubu na kalotu, stupeล a protiklenbu.
Charakteristika zรกpadnรฉho portรกlu
Raziace prรกce zo zรกpadnรฉho portรกlu v STR sa zaฤali v nepriaznivรฝch geologickรฝch podmienkach, kde sa รบvodnรฉ metre tunela razili v stabilizovanom, resp. potenciรกlnom zosuvnom รบzemรญ. Na zaistenie vรฝrubu a prรญstropia sa pouลพilo vystrojenie v technologickej triede vรฝrubu (TTV) 7 MP s pouลพitรญm mikropilรณtovรฉho dรกลพdnika (MPD). Celkovo sa v STR na zรกpadnom portรกli pouลพili 4 MPD s priemerom rรบr 114,3 mm, hrรบbkou steny 6,0 mm a dฤบลพkou 15 metrov. Po prekonanรญ tohto รบseku sa preลกlo do TTVโฏ6.25.1, neskรดr 6.25.2 s krokom zรกberu od 1,0 do 1,3 metra. Mimo spomenutรฝch รบvodnรฝch metrov boli najnepriaznivejลกie geologickรฉ podmienky v STR zastihnutรฉ v prรญkontaktnej a kontaktnej zรณne medzi horninami paleogรฉnu a mezozoika v รบseku od 95 do 105 metrov. Tรกto zรณna mala charakter tektonickej drvenej zรณny s vรฝraznou nestabilitou ฤelby.
V mieste kontaktu dochรกdzalo aj k zvรฝลกenรฉmu zavodneniu (do 2,0 l/s) oproti dovtedy razenรฝm รบsekom tunela. Po prejdenรญ kontaktnej a prรญkontaktnej zรณny sa v horninรกch mezozoika preลกlo z dรดvodu zlepลกenia geologickรฝch podmienok do TTV 5.2 (zรกber 1,3 โ 1,7 m) aลพ do รบseku 170 metrov, kde sa ukonฤili prรกce metรณdou razenia NRTM a preลกlo sa na pouลพรญvanie plnoprofilovej metรณdy razenia metรณdou ADECO. Juลพnรก tunelovรก rรบra (JTR) sa na zรกpadnom portรกli razรญ od 4. jรบla 2015 pomocou konvenฤnรฉho razenia NRTM. Horninovรก nรกplล je sรบhlasnรก so STR. V tejto rรบre sa pouลพili 3 MPD. Vรฝznamnรบ รบlohu pri stabilizรกcii vรฝrubu ฤelby zohrรกva existujรบca prieskumnรก ลกtรดlลa, ktorรก vytvรกra oporu vo forme opornรฉho jadra.
Charakteristika vรฝchodnรฉho portรกlu
Horninovรฝ masรญv granitoidov v รบvode razenia z vรฝchodnรฉho portรกlu je silne tektonicky poruลกenรฝ so vzรกjomnรฝm krรญลพenรญm sa dislokรกciรญ. To ovplyvnilo aj samotnรบ realizรกciu raziacich prรกc. V รบvode sa pouลพili 2 MPD s rovnakรฝmi charakteristikami ako na zรกpadnom portรกli. Horninovรฝ masรญv bol miestami veฤพmi silne zvetranรฝ, degradovanรฝ, rozloลพenรฝ na charakter piesku a lokรกlne mylonitizovanรฝ. ฤastรฉ bolo vypadรกvanie blokov hornรญn do vรฝrubu z dรดvodu vyลกลกie spomenutรฉho krรญลพenia sa systรฉmov diskontinuรญt a z dรดvodu nepriaznivo orientovanรฝch diskontinuรญt proti razeniu. Blokovitosลฅ na รบvodnรฝch 70โฏmetroch fragmentovala bloky na veฤพkosti maximรกlne 1,0 x 1,0 metra. To si podmienilo pouลพitie TTV 6.25.1 (lokรกlne 6.25.2) s predhรกลanรฝm zaisลฅovanรญm stropu samozรกvrtnรฝm IBO r51 mm dรกลพdnikom s dฤบลพkou aลพ do 9,0โฏmetra.
Od รบseku zhruba 75 metrov vyrazenej ฤasti sa geoยญlogickรฉ podmienky zlepลกili. Blokovitosลฅ dosahuje vรฝrazne vรคฤลกie rozmery (lokรกlne 3,0 รโฏ3,0 a viac metrov). Zvetranie, alterรกcia a charakter diskontinuรญt vykazujรบ vรฝrazne lepลกie kvalitatรญvne vlastnosti. Z toho vyplynulo pouลพitie niลพลกรญch TTV 5.2 so zรกberom 1,3 โ 1,7 m a lokรกlne triedy 4.2 so zรกberom 1,7 โ 2,2 m. V sรบฤasnosti prebieha razenie v plnom strojnom a personรกlnom nasadenรญ z oboch portรกlov, vo vลกetkรฝch tunelovรฝch rรบrach, kombinรกciou metรณd ADECO a NRTM. V nasledujรบcom obdobรญ bude spoloฤnosลฅ ยญURANPRES realizovaลฅ prรกce na odvodลovacรญch ลกtรดlลach zo zรกpadnรฉho aj vรฝchodnรฉho portรกlu metรณdou ADECO.
Zรกver
Tunel Viลกลovรฉ pretรญnajรบci pohorie Malej Fatry s plรกnovanรฝm odovzdanรญm do prevรกdzky v roku 2019 odฤพahฤรญ koridor cesty prvej triedy vedรบcej cez Streฤiansku รบลพinu, ktorรก uลพ v sรบฤasnosti nezvlรกda nรกpor vozidiel smerujรบcich zo zรกpadu na vรฝchod Slovenska a naopak. Plรกnovanรฉ spustenie tunela zabezpeฤรญ aj vรฝraznรฉ skrรกtenie ฤasu prejazdu medzi ลฝilinskou kotlinou a Turcom, ฤo bude maลฅ v koneฤnom dรดsledku pozitรญvny vplyv na eลกte vรคฤลกรญ hospodรกrsky rozvoj nielen tรฝchto oblastรญ naลกej krajiny. Dosiaฤพ nerealizovanรก vรฝstavba takรฉhoto dlhรฉho tunelovรฉho รบseku na รบzemรญ Slovenska by nebola moลพnรก bez fundovanรฝch znalostรญ zamestnancov, modernรฉho strojnรฉho vybavenia a dlhoroฤnรฝch odbornรฝch skรบsenostรญ jednotlivรฝch spoloฤnostรญ participujรบcich na vรฝstavbe tunela Viลกลovรฉ. Spoloฤnosลฅ URANPRES, ktorรก dosiaฤพ realizovala razenie z oboch portรกlov, dokรกzala vysokรบ profesionalitu a schopnosลฅ dodrลพaลฅ ฤasovรฝ plรกn prรกc s prihliadnutรญm na prvรฝ mรญฤพnik pri vรฝstavbe tunela.
TEXT: Ing. Jozef Valko, Ing. Peter Janega,
Ing. Ladislav Grega, PhD., Ing. Igor Jurรญk,
Ing. Martin Udiฤ, PhD., Ing. Milรญn Kaลuลกฤรกk
FOTO A OBRรZKY: Uranpres
Jozef Valko, Peter Janega, Ladislav Grega, Igor ยญJurรญk a Martin Udiฤ pรดsobia v spoloฤnosti Uranpres, spol. s r. o., ยญPreลกov. Milรญn Kaลuลกฤรกk je riaditeฤพom divรญzie dopravnรฝch stavieb Dรบha, a. s.
Literatรบra
1. Jurรญk, I. โ Udiฤ, M.: Geologickรก dokumentรกcia tunela Viลกลovรฉ. Archรญv Uranpres, spol. s r. o., 2015.
2. Kolektรญv Uranpres, spol. s r. o.: Mesaฤnรฉ sprรกvy razenia tunela Viลกลovรฉ za obdobie aprรญl aลพ september 2015. Archรญv Uranpres, spol. s r. o.
3. Matejฤek, A. โ Holeลกa, ล . โ Bohynรญk, J. โ Coplรกk, M.: Zรกvereฤnรก sprรกva: Diaฤพnica D1 Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala. Inลพinierskogeologickรก ฤasลฅ, 46 str., Podklady DRS,2007.
4. Matejฤek, A.: Projekt geologickej รบlohy: Doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum vrรกtane geotechnickรฉho monitoringu, 47 str., Podklady DRS, 2015.
5. TKP ฤasลฅ 28: Geotechnickรฝ monitoring pre tunely a prieskumnรฉ ลกtรดlne, MDPT SR, 2010.
6. TKP ฤasลฅ 26: Tunely, MDPT SR, 2004.
7. TS: Tunel Viลกลovรฉ. ฤasลฅ primรกrne ostenie, Zdruลพenie Salini Impegilo Sp.A. a Dรบha, a. s., 2015.
8. TP 03/2015: Inลพinierskogeologickรฝ prieskum pre tunely, MDVRR SR, SSC, 2015.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby