ilustr.obr.

Tunel Viลกลˆovรฉ โ€“ vรฝvoj rieลกenia vย ฤase vรฝstavby

Partneri sekcie:

Prรญprava tunela Viลกลˆovรฉ preลกla viacerรฝmi zmenami. Po tom, ฤo vรฝstavbu prevzal novรฝ zhotoviteฤพ, boli upravenรฉ viacerรฉ aspekty stavebno-technickรฉho rieลกenia. Vรฝstavba tunela bola rozdelenรก na dva samostatnรฉ celky โ€“ stavebnรบ aย technologickรบ ฤasลฅ. Keฤลพe stavebnรก ฤasลฅ sa realizuje vย predstihu, prรญprava na technologickรฉ vybavenie tunela predstavuje ลกpecifickรบ vรฝzvu. ฤŒlรกnok sa zaoberรก rozpracovanosลฅou ยญtunela aย opisom zmien, ktorรฉ nastali po prevzatรญ prรกc novรฝm zhotoviteฤพom.

Vetranie tunela

Vetranie tunela predstavuje jednu zย nosnรฝch รบloh technickรฉho aย technologickรฉho rieลกenia diela. Jednou zย prvรฝch รบloh projektanta bolo preto navrhnรบลฅ koncepciu vetrania zohฤพadลˆujรบcu poลพiadavky objednรกvateฤพa. Poฤas projektovej prรญpravy bolo navrhnutรฝch niekoฤพko spรดsobov vetrania tunela.

Vย stupni DSP sa poฤรญtalo sย prieฤnym vetranรญm sย vyuลพitรญm vetracej ลกachty [2]. Vย roku 2013 priลกiel zhotoviteฤพ sย รบpravou rieลกenia โ€“ kombinรกciou pozdฤบลพneho vetrania aย poloprieฤneho vetrania sย medzistropom vย tuneli. Vetracia ลกachta mala slรบลพiลฅ ako centrรกlne odsรกvanie. Poฤas sรบลฅaลพnรฉho dialรณgu vย roku 2020 bolo kreovanรฉ rieลกenie vetrania tunela ako pozdฤบลพne bez centrรกlneho odsรกvania, t. j. bez vyuลพitia vetracej ลกachty, priฤom toto rieลกenie ovplyvnilo viacerรฉ sรบvisiace stavebnรฉ objekty.

Zruลกilo sa aj stanoviลกte ventilรกtorov na vetracej ลกachte. Vย tunelovรฝch rรบrach sรบ navrhnutรฉ prรบdovรฉ ventilรกtory, ktorรฝch rozmiestnenie je odliลกnรฉ od pรดvodnรฉho nรกvrhu. Spolu je navrhnutรฝch 44 prรบdovรฝch ventilรกtorov vย pravej aย 36 ventilรกtorov vย ฤพavej tunelovej rรบre.

Tab. 1 Prehฤพad parametrov vetracieho systรฉmu podฤพa aktualizovanรฉho nรกvrhu
Tab. 1 Prehฤพad parametrov vetracieho systรฉmu podฤพa aktualizovanรฉho nรกvrhu | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

V tab. 1 je uvedenรฉ zhrnutie parametrov z aktualizovanรฉho nรกvrhu vetrania.
Nรกvrh vetrania aย sรบvisiace poลพiadavky predstavujรบ podklad pre definovanie stavebnej pripravenosti. ฤŽalลกรญmi aspektmi sรบ poลพiadavky objednรกvateฤพa na budovy, ลกpecifikรกcia uzlov technolรณgie aย prispรดsobenie sa topografii terรฉnu aย existujรบcej rozostavanosti diela.

Rieลกenie stavebnรฝch objektov tunela

Portรกlovรฉ budovy:ย Rieลกenie technologickรฝch centrรกl (obr. 1) predstavuje azda najzreteฤพnejลกiu zmenu oproti pรดvodnรฉmu rieลกeniu. Zmena spรดsobu vetrania sa premietla do dispoziฤnรฉho rieลกenia, keฤลพe sa odrazila na zmene elektrickรฉho prรญkonu vetrania. Okrem dispoziฤnej zmeny nastala aj polohovรก zmena.

Vย pรดvodnom nรกvrhu sa budovy nachรกdzali vย priestore medzi jazdnรฝmi pรกsmi diaฤพnice. Novรฉ rieลกenie situuje budovy severne od ฤพavej tunelovej rรบry, ฤรญm sa umoลพลˆuje vstup aj vjazd do tรฝchto budov bez potreby prekraฤovania diaฤพnice alebo vstupu na ลˆu.

Zย dispoziฤnรฉho hฤพadiska sรบ budovy rieลกenรฉ ako trojpodlaลพnรฉ. Vย podzemnom podlaลพรญ je umiestnenรก automatickรก tlakovรก stanica pre poลพiarny vodovod. Na prvom nadzemnom podlaลพรญ sa nachรกdzajรบ transformรกtory, rozvodne silnoprรบdu vrรกtane UPS, priestor pre operรกtorov GSM aย sociรกlne zรกzemie pre รบdrลพbu.

Obr. 1 Rezy technologickou centrรกlou na zรกpadnom portรกli
Obr. 1 Rezy technologickou centrรกlou na zรกpadnom portรกli | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Obr1b
Obr. 1 Rezy technologickou centrรกlou na zรกpadnom portรกli | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Druhรฉ nadzemnรฉ podlaลพie je rezervovanรฉ pre pracovnรญkov obsluhy tunela vrรกtane ich zรกzemia, rozvodne slaboprรบdu, NN aย strojovne vzduchotechniky. Na zdvih zariadenรญ medzi podlaลพiami je rezervovanรฝ manipulaฤnรฝ priestor, ktorรฝ moลพno vybaviลฅ zdvรญhacรญm zariadenรญm. Na komunikรกciu kรกblov je vyhradenรก kรกblovรก ลกachta, ktorรก pokrรฝva vลกetky podlaลพia.

Portรกlovรฉ รบseky aย hฤบbenรฉ tunely

Portรกlovรฉ รบseky dotvรกrajรบ spolu sย budovami rรกz krajiny aย architektonicky identifikujรบ tunel. Limitujรบcimi faktormi pre priestorovรฉ รบpravy sรบ vย tomto prรญpade ฤlenitosลฅ tunela aย vรฝchodno-zรกpadnรก orientรกcia diaฤพnice. Zรกroveลˆ treba zohฤพadniลฅ aj prรญtomnosลฅ vedenia zvlรกลกลฅ vysokรฉho napรคtia aย vย neposlednom rade snahu minimalizovaลฅ zรกbery stavby aย zรกsahy do krajinnรฉho rรกzu.

Ako sme spomenuli vyลกลกie, budovy sa nachรกdzajรบ severne od diaฤพnice. Medzi tunelovรฝmi rรบrami, vย priestore pred odvodลˆovacou ลกtรดlลˆou, je na kaลพdom portรกli umiestnenรฝ prรญstreลกok. Prรญstreลกky sรบ priamo zaรบstenรฉ do odvodลˆovacej ลกtรดlne aย budรบ slรบลพiลฅ na umiestnenie techniky na รบdrลพbu (ลกtvorkolky) aย prรญpadne ako ฤalลกie zรกzemie.

Dรดleลพitรฝm spojovacรญm prvkom medzi budovami aย prรญstreลกkom sรบ kolektory, ktorรฉ vedรบ kรกble aย umoลพลˆujรบ priamy prechod obsluhy do priestoru medzi pรกsmi diaฤพnice alebo do prรญstreลกka aย odvodลˆovacej ลกtรดlne.

Za zmienku stojรญ fakt, ลพe budova na zรกpadnom portรกli (obr. 2) je umiestenรก pribliลพne 100 m od samotnรฉho portรกlu. Toto rieลกenie si vyลพiadala prรญtomnosลฅ vedenia zvlรกลกลฅ vysokรฉho napรคtia a jeho ochrannรฉho pรกsma, keฤ budova mohla byลฅ umiestnenรก aลพ za tรฝmto ochrannรฝm pรกsmom. Vzhฤพadom na to, ลพe v budovรกch nie je navrhnutรฝ dieselagregรกt, je dรดleลพitรฉ v prรญpade jeho potreby poฤรญtaลฅ s jeho umiestenรญm na voฤพnom priestranstve.

Obr. 2 Situรกcia na zรกpadnom portรกli
Obr. 2 Situรกcia na zรกpadnom portรกli | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Tunelovรฉ rรบry

Razenรฝ tunel mรก dฤบลพku 7 459,6 m (PTR), resp. 7 416,9 m (LTR). Vย kaลพdej tunelovej rรบre je 10โ€ฏjednostrannรฝch nรบdzovรฝch zรกlivov aย tunelovรฉ rรบry spรกja 29 prieฤnych prepojenรญ.
Keฤลพe poฤas razenia tunela sa poฤรญtalo sย kombinovanรฝm spรดsobom vetrania (pozยญdฤบลพnym aย poloprieฤnym vetranรญm), prispรดsobil sa tomu aj profil tunela.

รšsek od zรกpadnรฉho portรกlu po nรบdzovรฝ zรกliv ฤ. 7 je navrhnutรฝ pre pozdฤบลพne vetranie bez medzistropu. Od nรบdzovรฉho zรกlivu ฤ. 7 (vrรกtane) po vรฝchodnรฝ portรกl je zvรคฤลกenรฝ profil. Vย pรดvodnom nรกvrhu vetrania sa vย tomto รบseku poฤรญtalo sย odsรกvanรญm do medzistropu, no keฤลพe je novรฝ nรกvrh rieลกenรฝ ako ฤistรฉ pozdฤบลพne vetranie, nie je potrebnรก jeho realizรกcia.

Jedinou vรฝnimkou je nรบdzovรฝ zรกliv ฤ. 3. Vย tomto mieste bude medzistrop tvoriลฅ zakrytie vyรบstenia podvodnรฝch vetracรญch kanรกlov aย vyhladenie profilu tunelovรฝch rรบr.
Odhliadnuc od toho, ลพe zmena uloลพenia ventilรกtorov si vyลพiadala statickรบ kontrolu aย prepoฤty novรฝch polรดh na dodatoฤnรฉ zaลฅaลพenie, potrebnรฉ bolo rieลกiลฅ aj novรฉ usporiadanie chrรกniฤiek vย ostenรญ. Pรดvodnรฝ zhotoviteฤพ inลกtaloval do ostenia chrรกniฤky sย priemerom 40 mm. Rozmiestnenie chrรกniฤiek reลกpektovalo pรดvodnรฉ rozmiestnenie ventilรกtorov aย ostatnรฝch prvkov technolรณgie.

Obr. 3 Kรกblovรฉ niky v sekundรกrnom ostenรญLIx โ€“ osvetlenie; JF โ€“ ventilรกtory; RSP,RST โ€“ rรกdiovรฉ spojenie, riadiaci systรฉm technolรณgie; ME, UTO, ER โ€“ meranie fyzikรกlnych veliฤรญn, uzavretรฝ televรญzny okruh, tunelovรฝ rozhlas; SI, EPS โ€“ dopravnรฉ znaฤenie, elektrickรก poลพiarna signalizรกcia; LIE โ€“ poลพiarne osvetlenie
Obr. 3 Kรกblovรฉ niky v sekundรกrnom ostenรญ LIx โ€“ osvetlenie; JF โ€“ ventilรกtory; RSP,RST โ€“ rรกdiovรฉ spojenie, riadiaci systรฉm technolรณgie; ME, UTO, ER โ€“ meranie fyzikรกlnych veliฤรญn, uzavretรฝ televรญzny okruh, tunelovรฝ rozhlas; SI, EPS โ€“ dopravnรฉ znaฤenie, elektrickรก poลพiarna signalizรกcia; LIE โ€“ poลพiarne osvetlenie | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Novรฝ nรกvrh zohฤพadลˆuje zmenu rozmiestnenia ventilรกtorov aย kย tomu pridruลพenรฉ zmeny polohy prvkov merania fyzikรกlnych veliฤรญn. Zรกroveลˆ sa vลกak snaลพรญ vย maximรกlnej moลพnej miere zachovaลฅ pรดvodnรบ logiku rozmiestnenia chrรกniฤiek tak, aby sa minimalizovali zรกsahy do existujรบceho ostenia. Novoinลกtalovanรฉ chrรกniฤky majรบ priemer DN 90/75, chrรกniฤky pre poลพiarne osvetlenie DN 63/52 (obr. 3).

Technologickรฉ uzly vย prieฤnych prepojeniach

Vย tuneli sa poฤรญta sย piatimi technologickรฝmi uzlami. Na povrchu sรบ to technologickรฉ centrรกly na zรกpadnom aย vรฝchodnom portรกli. Vย tuneli ide oย prieฤne prepojenia OV T-TS ฤ. 7, 16 aย 22.

Vzhฤพadom na urฤitรบ priestorovรบ rezervu vย ostatnรฝch prieฤnych prepojeniach moลพno do urฤitej miery upraviลฅ topolรณgiu siete aย ฤasลฅ rozvodnรญ umiestniลฅ aj vย ฤalลกรญch prieฤnych prepojeniach. Tรกto rezerva je zrejmรก zย obr. 4.

Obr. 4 Prieฤne rezy jednotlivรฝch prieฤnych prepojenรญ
Obr. 4 Prieฤne rezy jednotlivรฝch prieฤnych prepojenรญ | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Kรกblovody vย chodnรญkoch

Priestorovรฉ obmedzenia vย chodnรญkoch sรบ pravidelnou limitรกciou pre umiestnenie chrรกniฤiek technolรณgie. Tento problรฉm sa stรกva obzvlรกลกลฅ vypuklรฝ pri dlhลกรญch tuneloch, kde sรบ rastรบce poลพiadavky na poฤet chrรกniฤiek vย priamom rozpore sย poลพiadavkou na minimalizรกciu vรฝrubovej plochy.

Pri nรกvrhu kรกblovodov vย chodnรญkoch bolo potrebnรฉ poฤรญtaลฅ sย tรฝmito limitujรบcimi faktormi:

  • umiestnenie poลพiarneho vodovodu na vonkajลกej strane,
  • prieฤne prepojenia medzi chodnรญkmi,
  • vรฝstupy do sekundรกrneho ostenia,
  • rieลกenie s chrรกniฤkami v urฤitรฝch ฤastiach,
  • zmena profilu kรกblovodu v mieste nรบdzovรฝch zรกlivov.

Vzhฤพadom na to boli chodnรญky navrhnutรฉ ako kรกblovรฉ kanรกly sย voฤพnรฝm uloลพenรญm kรกblov. Pri ฤพavom chodnรญku sa primรกrne poฤรญta sย umiestnenรญm silnoprรบdu aย pri pravom chodnรญku sย vedeniami slaboprรบdu. ฤŒasลฅ kรกblovodu je vyฤlenenรก pre potrubie poลพiarneho vodovodu.

Kryt chodnรญkov je zabezpeฤenรฝ betรณnovรฝmi prefabrikรกtmi aย zapeฤatenรฝ vrstvou liateho asfaltu. Krycie panely sรบ pripravenรฉ na umiestnenie vodiaceho osvetlenia na indukฤnom princรญpe.
Vย miestach prechodu do prieฤnych prepojenรญ je kรกblovod nahradenรฝ chrรกniฤkami tak, ako je to znรกzornenรฉ na obr. 5.

Obr. 5 Kรกblovody v chodnรญkoch
Obr. 5 Kรกblovody v chodnรญkoch | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Odvodลˆovacia ลกtรดlลˆa

ล pecifikom tunela Viลกลˆovรฉ je odvodลˆovacia ลกtรดlลˆa (obr. 6), ktorรก vznikla ponechanรญm pรดvodnej prieskumnej ลกtรดlne. Vย hlavnej ฤasti trasy vedie ลกtรดlลˆa pod รบrovลˆou tunelovรฝch rรบr. Ako uลพ vyplรฝva zย nรกzvu, jej primรกrnym รบฤelom je odvedenie vรฝznamnรฝch prรญtokov podzemnรฝch vรดd.

Obr. 6 Usporiadanie odvodลˆovacej ลกtรดlne
Obr. 6 Usporiadanie odvodลˆovacej ลกtรดlne | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Podzemnรฉ vody vedรบ vย ลพฤพabe umiestnenom vย poฤve. ล tรดlลˆa je spojenรก sย tunelom pomocou desiatich komรญnov รบstiacich do prieฤnych prepojenรญ, ฤo umoลพลˆuje jej vyuลพite na รบฤely prรญpadnej รบdrลพby.

Sรบฤasnรฝ nรกvrh odvodลˆovacej ลกtรดlne nepoฤรญta sย ฤalลกรญm vyuลพitรญm, naprรญklad na vedenie kรกblov vย jej priestore. So ลกtรดlลˆou vลกak moลพno poฤรญtaลฅ ako sย urฤitou rezervou aย umiestniลฅ do nej niektorรฉ kรกblovรฉ vedenia sย podmienkou dodrลพania prรญsluลกnรฝch bezpeฤnostnรฝch opatrenรญ.

Je vลกak pritom potrebnรฉ maลฅ na zreteli, ลพe profil ลกtรดlne nie je jednotnรฝ. Vย trase sa vyskytujรบ zmenลกenia profilu, nerovnosti ostenia, odboฤky aย vyรบstenia komรญnov do prieฤnych prepojenรญ.

Zรกver

V ฤase pรญsania prรญspevku sa vรฝstavba tunela nachรกdzala uprostred realizรกcie stavebnej ฤasti. S technologickou ฤasลฅou sa vtedy eลกte nezaฤalo. V nasledujรบcom obdobรญ bolo preto vรฝzvou realizovaลฅ nรกvrh technologickรฉho vybavenia do uลพ stavebne zrealizovanรฉho tunela. To si vyลพadovalo nielen dรดvtip, ale aj vysokรบ dรกvku koordinaฤnรฝch schopnostรญ a komunikaฤnรฝch zruฤnostรญ medzi mnohรฝmi ฤlรกnkami podieฤพajรบcimi sa na realizรกcii diela.

TEXT: Juraj Ortuta, Peter Paloฤko, obaja pรดsobia vย spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Literatรบra:

  • Koncepcia vetrania tunela Viลกลˆovรฉ v podrobnostiach DSP, Zelenรกk, S., 2021.
  • Diaฤพnica D1 Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala, Dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie, Geoconsult, 2008.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 5/2022

Najฤรญtanejลกie