Tunel Viลกลovรฉ โ vรฝvoj rieลกenia vย ฤase vรฝstavby
Prรญprava tunela Viลกลovรฉ preลกla viacerรฝmi zmenami. Po tom, ฤo vรฝstavbu prevzal novรฝ zhotoviteฤพ, boli upravenรฉ viacerรฉ aspekty stavebno-technickรฉho rieลกenia. Vรฝstavba tunela bola rozdelenรก na dva samostatnรฉ celky โ stavebnรบ aย technologickรบ ฤasลฅ. Keฤลพe stavebnรก ฤasลฅ sa realizuje vย predstihu, prรญprava na technologickรฉ vybavenie tunela predstavuje ลกpecifickรบ vรฝzvu. ฤlรกnok sa zaoberรก rozpracovanosลฅou ยญtunela aย opisom zmien, ktorรฉ nastali po prevzatรญ prรกc novรฝm zhotoviteฤพom.
Vetranie tunela
Vetranie tunela predstavuje jednu zย nosnรฝch รบloh technickรฉho aย technologickรฉho rieลกenia diela. Jednou zย prvรฝch รบloh projektanta bolo preto navrhnรบลฅ koncepciu vetrania zohฤพadลujรบcu poลพiadavky objednรกvateฤพa. Poฤas projektovej prรญpravy bolo navrhnutรฝch niekoฤพko spรดsobov vetrania tunela.
Vย stupni DSP sa poฤรญtalo sย prieฤnym vetranรญm sย vyuลพitรญm vetracej ลกachty [2]. Vย roku 2013 priลกiel zhotoviteฤพ sย รบpravou rieลกenia โ kombinรกciou pozdฤบลพneho vetrania aย poloprieฤneho vetrania sย medzistropom vย tuneli. Vetracia ลกachta mala slรบลพiลฅ ako centrรกlne odsรกvanie. Poฤas sรบลฅaลพnรฉho dialรณgu vย roku 2020 bolo kreovanรฉ rieลกenie vetrania tunela ako pozdฤบลพne bez centrรกlneho odsรกvania, t. j. bez vyuลพitia vetracej ลกachty, priฤom toto rieลกenie ovplyvnilo viacerรฉ sรบvisiace stavebnรฉ objekty.
Zruลกilo sa aj stanoviลกte ventilรกtorov na vetracej ลกachte. Vย tunelovรฝch rรบrach sรบ navrhnutรฉ prรบdovรฉ ventilรกtory, ktorรฝch rozmiestnenie je odliลกnรฉ od pรดvodnรฉho nรกvrhu. Spolu je navrhnutรฝch 44 prรบdovรฝch ventilรกtorov vย pravej aย 36 ventilรกtorov vย ฤพavej tunelovej rรบre.
V tab. 1 je uvedenรฉ zhrnutie parametrov z aktualizovanรฉho nรกvrhu vetrania.
Nรกvrh vetrania aย sรบvisiace poลพiadavky predstavujรบ podklad pre definovanie stavebnej pripravenosti. ฤalลกรญmi aspektmi sรบ poลพiadavky objednรกvateฤพa na budovy, ลกpecifikรกcia uzlov technolรณgie aย prispรดsobenie sa topografii terรฉnu aย existujรบcej rozostavanosti diela.
Rieลกenie stavebnรฝch objektov tunela
Portรกlovรฉ budovy:ย Rieลกenie technologickรฝch centrรกl (obr. 1) predstavuje azda najzreteฤพnejลกiu zmenu oproti pรดvodnรฉmu rieลกeniu. Zmena spรดsobu vetrania sa premietla do dispoziฤnรฉho rieลกenia, keฤลพe sa odrazila na zmene elektrickรฉho prรญkonu vetrania. Okrem dispoziฤnej zmeny nastala aj polohovรก zmena.
Vย pรดvodnom nรกvrhu sa budovy nachรกdzali vย priestore medzi jazdnรฝmi pรกsmi diaฤพnice. Novรฉ rieลกenie situuje budovy severne od ฤพavej tunelovej rรบry, ฤรญm sa umoลพลuje vstup aj vjazd do tรฝchto budov bez potreby prekraฤovania diaฤพnice alebo vstupu na ลu.
Zย dispoziฤnรฉho hฤพadiska sรบ budovy rieลกenรฉ ako trojpodlaลพnรฉ. Vย podzemnom podlaลพรญ je umiestnenรก automatickรก tlakovรก stanica pre poลพiarny vodovod. Na prvom nadzemnom podlaลพรญ sa nachรกdzajรบ transformรกtory, rozvodne silnoprรบdu vrรกtane UPS, priestor pre operรกtorov GSM aย sociรกlne zรกzemie pre รบdrลพbu.
Druhรฉ nadzemnรฉ podlaลพie je rezervovanรฉ pre pracovnรญkov obsluhy tunela vrรกtane ich zรกzemia, rozvodne slaboprรบdu, NN aย strojovne vzduchotechniky. Na zdvih zariadenรญ medzi podlaลพiami je rezervovanรฝ manipulaฤnรฝ priestor, ktorรฝ moลพno vybaviลฅ zdvรญhacรญm zariadenรญm. Na komunikรกciu kรกblov je vyhradenรก kรกblovรก ลกachta, ktorรก pokrรฝva vลกetky podlaลพia.
Portรกlovรฉ รบseky aย hฤบbenรฉ tunely
Portรกlovรฉ รบseky dotvรกrajรบ spolu sย budovami rรกz krajiny aย architektonicky identifikujรบ tunel. Limitujรบcimi faktormi pre priestorovรฉ รบpravy sรบ vย tomto prรญpade ฤlenitosลฅ tunela aย vรฝchodno-zรกpadnรก orientรกcia diaฤพnice. Zรกroveล treba zohฤพadniลฅ aj prรญtomnosลฅ vedenia zvlรกลกลฅ vysokรฉho napรคtia aย vย neposlednom rade snahu minimalizovaลฅ zรกbery stavby aย zรกsahy do krajinnรฉho rรกzu.
Ako sme spomenuli vyลกลกie, budovy sa nachรกdzajรบ severne od diaฤพnice. Medzi tunelovรฝmi rรบrami, vย priestore pred odvodลovacou ลกtรดlลou, je na kaลพdom portรกli umiestnenรฝ prรญstreลกok. Prรญstreลกky sรบ priamo zaรบstenรฉ do odvodลovacej ลกtรดlne aย budรบ slรบลพiลฅ na umiestnenie techniky na รบdrลพbu (ลกtvorkolky) aย prรญpadne ako ฤalลกie zรกzemie.
Dรดleลพitรฝm spojovacรญm prvkom medzi budovami aย prรญstreลกkom sรบ kolektory, ktorรฉ vedรบ kรกble aย umoลพลujรบ priamy prechod obsluhy do priestoru medzi pรกsmi diaฤพnice alebo do prรญstreลกka aย odvodลovacej ลกtรดlne.
Za zmienku stojรญ fakt, ลพe budova na zรกpadnom portรกli (obr. 2) je umiestenรก pribliลพne 100 m od samotnรฉho portรกlu. Toto rieลกenie si vyลพiadala prรญtomnosลฅ vedenia zvlรกลกลฅ vysokรฉho napรคtia a jeho ochrannรฉho pรกsma, keฤ budova mohla byลฅ umiestnenรก aลพ za tรฝmto ochrannรฝm pรกsmom. Vzhฤพadom na to, ลพe v budovรกch nie je navrhnutรฝ dieselagregรกt, je dรดleลพitรฉ v prรญpade jeho potreby poฤรญtaลฅ s jeho umiestenรญm na voฤพnom priestranstve.
Tunelovรฉ rรบry
Razenรฝ tunel mรก dฤบลพku 7 459,6 m (PTR), resp. 7 416,9 m (LTR). Vย kaลพdej tunelovej rรบre je 10โฏjednostrannรฝch nรบdzovรฝch zรกlivov aย tunelovรฉ rรบry spรกja 29 prieฤnych prepojenรญ.
Keฤลพe poฤas razenia tunela sa poฤรญtalo sย kombinovanรฝm spรดsobom vetrania (pozยญdฤบลพnym aย poloprieฤnym vetranรญm), prispรดsobil sa tomu aj profil tunela.
รsek od zรกpadnรฉho portรกlu po nรบdzovรฝ zรกliv ฤ. 7 je navrhnutรฝ pre pozdฤบลพne vetranie bez medzistropu. Od nรบdzovรฉho zรกlivu ฤ. 7 (vrรกtane) po vรฝchodnรฝ portรกl je zvรคฤลกenรฝ profil. Vย pรดvodnom nรกvrhu vetrania sa vย tomto รบseku poฤรญtalo sย odsรกvanรญm do medzistropu, no keฤลพe je novรฝ nรกvrh rieลกenรฝ ako ฤistรฉ pozdฤบลพne vetranie, nie je potrebnรก jeho realizรกcia.
Jedinou vรฝnimkou je nรบdzovรฝ zรกliv ฤ. 3. Vย tomto mieste bude medzistrop tvoriลฅ zakrytie vyรบstenia podvodnรฝch vetracรญch kanรกlov aย vyhladenie profilu tunelovรฝch rรบr.
Odhliadnuc od toho, ลพe zmena uloลพenia ventilรกtorov si vyลพiadala statickรบ kontrolu aย prepoฤty novรฝch polรดh na dodatoฤnรฉ zaลฅaลพenie, potrebnรฉ bolo rieลกiลฅ aj novรฉ usporiadanie chrรกniฤiek vย ostenรญ. Pรดvodnรฝ zhotoviteฤพ inลกtaloval do ostenia chrรกniฤky sย priemerom 40 mm. Rozmiestnenie chrรกniฤiek reลกpektovalo pรดvodnรฉ rozmiestnenie ventilรกtorov aย ostatnรฝch prvkov technolรณgie.
Novรฝ nรกvrh zohฤพadลuje zmenu rozmiestnenia ventilรกtorov aย kย tomu pridruลพenรฉ zmeny polohy prvkov merania fyzikรกlnych veliฤรญn. Zรกroveล sa vลกak snaลพรญ vย maximรกlnej moลพnej miere zachovaลฅ pรดvodnรบ logiku rozmiestnenia chrรกniฤiek tak, aby sa minimalizovali zรกsahy do existujรบceho ostenia. Novoinลกtalovanรฉ chrรกniฤky majรบ priemer DN 90/75, chrรกniฤky pre poลพiarne osvetlenie DN 63/52 (obr. 3).
Technologickรฉ uzly vย prieฤnych prepojeniach
Vย tuneli sa poฤรญta sย piatimi technologickรฝmi uzlami. Na povrchu sรบ to technologickรฉ centrรกly na zรกpadnom aย vรฝchodnom portรกli. Vย tuneli ide oย prieฤne prepojenia OV T-TS ฤ. 7, 16 aย 22.
Vzhฤพadom na urฤitรบ priestorovรบ rezervu vย ostatnรฝch prieฤnych prepojeniach moลพno do urฤitej miery upraviลฅ topolรณgiu siete aย ฤasลฅ rozvodnรญ umiestniลฅ aj vย ฤalลกรญch prieฤnych prepojeniach. Tรกto rezerva je zrejmรก zย obr. 4.
Kรกblovody vย chodnรญkoch
Priestorovรฉ obmedzenia vย chodnรญkoch sรบ pravidelnou limitรกciou pre umiestnenie chrรกniฤiek technolรณgie. Tento problรฉm sa stรกva obzvlรกลกลฅ vypuklรฝ pri dlhลกรญch tuneloch, kde sรบ rastรบce poลพiadavky na poฤet chrรกniฤiek vย priamom rozpore sย poลพiadavkou na minimalizรกciu vรฝrubovej plochy.
Pri nรกvrhu kรกblovodov vย chodnรญkoch bolo potrebnรฉ poฤรญtaลฅ sย tรฝmito limitujรบcimi faktormi:
- umiestnenie poลพiarneho vodovodu na vonkajลกej strane,
- prieฤne prepojenia medzi chodnรญkmi,
- vรฝstupy do sekundรกrneho ostenia,
- rieลกenie s chrรกniฤkami v urฤitรฝch ฤastiach,
- zmena profilu kรกblovodu v mieste nรบdzovรฝch zรกlivov.
Vzhฤพadom na to boli chodnรญky navrhnutรฉ ako kรกblovรฉ kanรกly sย voฤพnรฝm uloลพenรญm kรกblov. Pri ฤพavom chodnรญku sa primรกrne poฤรญta sย umiestnenรญm silnoprรบdu aย pri pravom chodnรญku sย vedeniami slaboprรบdu. ฤasลฅ kรกblovodu je vyฤlenenรก pre potrubie poลพiarneho vodovodu.
Kryt chodnรญkov je zabezpeฤenรฝ betรณnovรฝmi prefabrikรกtmi aย zapeฤatenรฝ vrstvou liateho asfaltu. Krycie panely sรบ pripravenรฉ na umiestnenie vodiaceho osvetlenia na indukฤnom princรญpe.
Vย miestach prechodu do prieฤnych prepojenรญ je kรกblovod nahradenรฝ chrรกniฤkami tak, ako je to znรกzornenรฉ na obr. 5.
Odvodลovacia ลกtรดlลa
ล pecifikom tunela Viลกลovรฉ je odvodลovacia ลกtรดlลa (obr. 6), ktorรก vznikla ponechanรญm pรดvodnej prieskumnej ลกtรดlne. Vย hlavnej ฤasti trasy vedie ลกtรดlลa pod รบrovลou tunelovรฝch rรบr. Ako uลพ vyplรฝva zย nรกzvu, jej primรกrnym รบฤelom je odvedenie vรฝznamnรฝch prรญtokov podzemnรฝch vรดd.
Podzemnรฉ vody vedรบ vย ลพฤพabe umiestnenom vย poฤve. ล tรดlลa je spojenรก sย tunelom pomocou desiatich komรญnov รบstiacich do prieฤnych prepojenรญ, ฤo umoลพลuje jej vyuลพite na รบฤely prรญpadnej รบdrลพby.
Sรบฤasnรฝ nรกvrh odvodลovacej ลกtรดlne nepoฤรญta sย ฤalลกรญm vyuลพitรญm, naprรญklad na vedenie kรกblov vย jej priestore. So ลกtรดlลou vลกak moลพno poฤรญtaลฅ ako sย urฤitou rezervou aย umiestniลฅ do nej niektorรฉ kรกblovรฉ vedenia sย podmienkou dodrลพania prรญsluลกnรฝch bezpeฤnostnรฝch opatrenรญ.
Je vลกak pritom potrebnรฉ maลฅ na zreteli, ลพe profil ลกtรดlne nie je jednotnรฝ. Vย trase sa vyskytujรบ zmenลกenia profilu, nerovnosti ostenia, odboฤky aย vyรบstenia komรญnov do prieฤnych prepojenรญ.
Zรกver
V ฤase pรญsania prรญspevku sa vรฝstavba tunela nachรกdzala uprostred realizรกcie stavebnej ฤasti. S technologickou ฤasลฅou sa vtedy eลกte nezaฤalo. V nasledujรบcom obdobรญ bolo preto vรฝzvou realizovaลฅ nรกvrh technologickรฉho vybavenia do uลพ stavebne zrealizovanรฉho tunela. To si vyลพadovalo nielen dรดvtip, ale aj vysokรบ dรกvku koordinaฤnรฝch schopnostรญ a komunikaฤnรฝch zruฤnostรญ medzi mnohรฝmi ฤlรกnkami podieฤพajรบcimi sa na realizรกcii diela.
TEXT: Juraj Ortuta, Peter Paloฤko, obaja pรดsobia vย spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Literatรบra:
- Koncepcia vetrania tunela Viลกลovรฉ v podrobnostiach DSP, Zelenรกk, S., 2021.
- Diaฤพnica D1 Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala, Dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie, Geoconsult, 2008.