Tunel vย poฤพskรฝch Lalikoch
Galรฉria(5)

Tunel vย poฤพskรฝch Lalikoch

Partneri sekcie:

Vรฝstavba tunela vย poฤพskej osade Laliki, ktorรก sa nachรกdza len 5โ€‰km od slovenskรฝch hranรญc, je sรบฤasลฅou investiฤnej รบlohy sย nรกzvom Stavbaยญ rรฝchlostnej cesty S-69 Bielsko-Biaล‚a โ€“ ลปywiec โ€“ Zwardoล„, รบsek C2 Szare โ€“ Laliki. Tunelovรก ฤasลฅ predstavuje dve rovnobeลพnรฉ banskรฉยญ diela: cestnรฝ dvojsmernรฝ tunel, evakuaฤnรฝ tunel aย ลกtyri prieฤne spojovacie chodby medzi tunelmi.

Ide oย prvรบ stavbu Doprastavu vย Poฤพsku aย jednu zย najvรคฤลกรญch, ktorรบ firma aj so svojimi partnermi vย tejto krajine realizuje. Vย sรบฤasnosti sa mimo รบzemia Slovenska Doprastav najviac zรบฤastลˆuje na sรบลฅaลพiach prรกve vย Poฤพsku, kde vย novembri 2007 vytvoril vlastnรบ organizaฤnรบ zloลพku. Tunel vย Lalikoch je po dlhลกom ฤase prvรฝm dielom, ktorรฉ sa uย naลกich severnรฝch susedov zaฤalo stavaลฅ, no vzhฤพadom na rovinatรฝ terรฉn krajiny sa predpokladรก, ลพe poฤet takรฝchto stavieb nebude veฤพkรฝ.

Geotechnickรฉ podmienky

Projektovanรฝ tunel pretรญna chrbรกt Sobczaยญkovej strรกne (766,3โ€‰m n. m.). Horskรฝ masรญv tvoria paleogรฉnne flyลกovรฉ vrstvy รญlovcov aย pieskovcov. รlovce sรบ ฤiastoฤne vรกpenatรฉ aย pieskovce prevaลพne glaukonitickรฉ. Vย zรณne zvetrania aย tektonickรฉho poruลกenia majรบ charakter รญlu alebo kamenito-รญlovitej aย รญlovito-kamenitej sutiny. Zย vrstevnatรฝch รญlovรฝch minerรกlov obsahujรบ chlorid, ilit aย vzรกcne aj kaolinit. Dominantnรฝmi odluฤnรฝmi plochami vย tomto prostredรญ sรบ vrstvovรฉ diskontinuity, ktorรฉ spolu sย vrstevnatosลฅou vytvรกrajรบ masรญv rozpadnutรฝ na doskovitรฉ aย hranolovitรฉ รบlomky aย bloky.

Stavebno-architektonickรฉ rieลกenie
Objekt je klasifikovanรฝ ako jednoloฤovรฝ plytkรฝ cestnรฝ tunel zย monolitnรฉho ลพelezobetรณnu vykonรกvanรฝ banskou aย hฤบbenou metรณdou. Prieฤny prierez tunela mรก tvar podkovy vyplรฝvajรบci zย charakteru konลกtrukฤnรฝch prรกc. ฤŒelnรฝ povrch portรกlov mรก sklon zodpovedajรบci sklonom svahov okolia, t. j. 1 : 1,5. Tunel mรก ลกtyri prieฤne prechody (spojnice) spรกjajรบce cestnรฝ tunel sย evakuaฤnรฝm tunelom.

Vozovka mรก prieฤny jednostrannรฝ sklon, vย oblรบku 5,5 %, na prechodovej krivke striedavรฝ 5,5 aลพ 0,0 %, 0,0 aลพ 2,0 %, na priamom รบseku 2,0 %. Os trasy na tunelovom รบseku mรก stรกly pozdฤบลพny spรกd 4,0 % smerom na juลพnรฝ portรกl tunela. Vรฝลกkovรฉ rieลกenie vyplรฝva zย projektovanej nivelety cesty aย terรฉnnych podmienok.

Vย priamom susedstve obidvoch portรกlov budรบ postavenรฉ dve samostatnรฉ technickรฉ budovy na riadenie premรกvky vย tuneli. Budovy budรบ jednopodlaลพnรฉ, podpivniฤenรฉ. Podzemnรก ฤasลฅ sย vรฝลกkou 2,2 m plnรญ funkciu kรกblovรฉho tunela.

Stavba objektu
Vย prevaลพnej ฤasti sa cestnรฝ aj evakuaฤnรฝ tunel budovali klasickou banskou metรณdou sย pouลพitรญm zรกsad NRTM, podฤพa ktorej je masรญv nosnou konลกtrukciou tunela; jeho tlaky sa pri razenรญ prenรกลกajรบ primรกrnym ostenรญm, ktorรฉ plnรญ zabezpeฤovaciu funkciu iba doฤasne, ale umoลพลˆuje deformรกcie aย posuny masรญvu. Deformรกcie masรญvu treba pripustiลฅ vย prรญsluลกnรฝch ฤasovรฝch hraniciach aย vyuลพiลฅ ich na vybudovanie sekundรกrneho ostenia. Primรกrne ostenie sa buduje zย oceฤพovรฝch oblรบkov, armovanรฉho striekanรฉho betรณnu aย kotiev.

Poฤas razenia tunela treba trvale vykonรกvaลฅ kontrolno-skรบลกobnรฉ inลพinierskogeologickรฉ prรกce aย geotechnickรฝ monitoring poukazujรบci na pohyby masรญvu poฤas razenia za รบฤelom predvรญdania nebezpeฤenstva aย bezpeฤnรฉho vykonania prรกc.

Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe tunela vย Lalikoch
Investor: poฤพskรฉ Generรกlne riaditeฤพstvo ลกtรกtnych ciest aย autostrรกd (GDDKiA)
Vykonรกvateฤพ: konzorcium Bรถgl & Krรฝsl, k. s., Praha, ฤŒesko (lรญder); Doprastav, a. s., Bratislava, Slovensko (partner)
Nรกzov stavby: Stavba rรฝchlostnej cesty S-69 Bielsko-Biaล‚a โ€“ ลนywiec โ€“ Zwardoล„, รบsek C2 Szare โ€“ Laliki KM 40+475 โ€“ KM 43+155,74
Projektant: Mosty Katowice, Sp. zย o. o.
Dฤบลพka cestnรฉho tunela โ€“ razenรก ฤasลฅ: 630 m
Dฤบลพka cestnรฉho tunela โ€“ hฤบbenรก ฤasลฅ: 48 m
Dฤบลพka evakuaฤnรฉho tunela โ€“ razenรก ฤasลฅ: 627 m
Dฤบลพka evakuaฤnรฉho tunela โ€“ hฤบbenรก ฤasลฅ: 52 m
Celkovรก dฤบลพka prieฤnych prechodov: 92 m
Mnoลพstvo vykopanej horniny zo vลกetkรฝch รบsekov vย razenej ฤasti: 92ย 100 m3
Vรฝkopy pred juลพnรฝm aj severnรฝm portรกlom: 164ย 330 m3
Celkovรฉ mnoลพstvo striekanรฉho betรณnu SB 25: 15ย 000 m3
Celkovรฉ mnoลพstvo liateho betรณnu B 35, B 45, B 50: 25ย 630 m3
Celkovรฉ mnoลพstvo ocele: 3ย 480 t
Vzdialenosลฅ osรญ cestnรฉho aย evakuaฤnรฉho tunela: 30,7 m
Vonkajลกie gabarity cestnรฉho tunela: 12,7 ร— 9,0 m
ล รญrka uลพitoฤnรฉho typovรฉho prierezu: 11,2 m, vย tom vozovka 8,40 m
Jazdnรฉ pรกsy vย tuneli: 2 ร— 3,5 m = 7,0 m, boฤnรฉ pรกsy 2 ร— 0,7 m
Vรฝลกka nad vozovkou vย osi tunela: 6,55 m
Trieda cesty: S
Vรฝลกka prejazdnรฉho profilu: 4,7 m
Doba realizรกcie: 24 mesiacov
Termรญn realizรกcie: november 2007 โ€“ november 2009


Razenie tunelovej rรบry

Vo vรคฤลกine prรญpadov zย dรดvodu odvodnenia poฤas raziacich prรกc sa tunely razili dovrchne. Zย dรดvodu uloลพenia vrstiev aย poลพiadaviek na odvodnenie bol aj tunel vย Lalikoch razenรฝ dovrchne zย juhu na sever za รบฤelom redukcie รบฤinkov spojenรฝch so zabezpeฤenรญm ฤelby. Razenรฝ รบsek tunela mal veฤพkรฝ prierez aย poฤas vรฝstavby sa rozdelil horizontรกlne na tri vrstvy: kalotu, lavicu aย dno. Vย ojedinelรฝch prรญpadoch sa pouลพรญvali na rozpojovanie horniny trhacie prรกce malรฉho rozsahu vย pevnej hornine, vย uvoฤพnenej zรณne pomocou pรกsovรฝch rรฝpadiel aย nakladaฤov.

Nรกstrek steny hlavnรฉho tunela striekanรฝm betรณnom Pohฤพad na ฤelo raลพby tunela

Razenie rรบry evakuaฤnรฉho tunela (rovnobeลพnรก ลกtรดlลˆa)
ล tรดlลˆa sa razรญ sย horizontรกlnym ฤlenenรญm na kalotu aย dno. Masรญv sa uvoฤพลˆuje sย pomocou slabรฝch vรฝbuลกnรญn aย bagrov aย pomocou armovanรฉho striekanรฉho betรณnu aย kotiev sa doฤasne zaisลฅuje.

Skรบsenosti zo stavby
Razenie zย obidvoch portรกlov (ลกtyri ฤelby) sa zaฤalo ako akceleraฤnรฉ opatrenie vzhฤพadom na nepriaznivรฉ geologickรฉ podmienky aย na koncovรฝ termรญn zรกkazky. Geologickรฉ podmienky boli vzhฤพadom na flyลกovรฉ pรกsmo veฤพmi ลฅaลพkรฉ. Razilo sa na plnรฝ profil tunela, to znamenรก sย minimรกlnymi odstupmi medzi kalotou, lavicou aย dnom, aby sa eliminovali konvergencie vย zistenรฝch geologickรฝch podmienkach. Cestnรฝ tunel bol prerazenรฝ 3. mรกja tohto roku. Vย ฤase pรญsania ฤlรกnku (prvรฝ mรกjovรฝ tรฝลพdeลˆ) zostรกvalo zย evakuaฤnรฉho tunela na dorazenie 60 metrov. Vย cestnom tuneli sa zabetรณnovalo zhruba 333 metrov spodnej klenby aย 237 metrov hornej klenby sekundรกrneho ostenia. V evakuaฤnom tuneli sa profiloval aย realizoval vyrovnรกvacรญ betรณn na izolรกcie spodnej klenby. Nรกsledne nato sa zaฤali betonรกrske prรกce na sekundรกrnom ostenรญ evakuaฤnรฉho tunela.

Doprastav aย tunely
Oย tom, ลพe sa spoloฤnosลฅ Doprastav zaฤne venovaลฅ aj stavbรกm tunelov aย podzemnรฝm stavbรกm, rozhodlo predstavenstvo spoloฤnosti na ฤele sย jeho predsedom Ing.ย Ivanom ล estรกkom vย polovici devรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia. Doprastav sa zรบฤastnil na tendri na rekonลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho tunela Telgรกrt, ktorรฝ aj vyhral. Vย roku 1997 potom stavbu vย termรญne aj odovzdal. Vย tom istom roku bol รบspeลกnรฝ vย ponukovom konanรญ na stavbu prieskumnej ลกtรดlne Viลกลˆovรฉ pri ลฝiline, ktorรก bola najdlhลกou tunelovou stavbou na Slovensku. Dฤบลพka tunela je 7ย 480 m, vย profile 11,5 m2, od zรกpadnรฉho portรกlu sa razilo klasickou metรณdou NRTM. Vย dฤบลพke 573 m sa razilo dovrchne so sklonom 0,50 %, ฤalej รบpadne so sklonom 2,27 % vย dฤบลพke 2ย 545 m. Od vรฝchodnรฉho portรกlu sa razilo pomocou tunelovacieho plnoprofilovรฉho raziaceho stroja (TBM ATB 35 HA) sย priemerom frรฉzovej hlavy 3,5 m. Tento รบsek sa razil od portรกlu Dubnรก Skala dovrchne so sklonom 2,27 % vย dฤบลพke 4ย 362 m. Technickou zaujรญmavosลฅou bol prรญtok vody aลพ 400โ€‰l/s. Tรบto stavbu neskรดr Doprastav prerobil na รบnikovรบ ลกtรดlลˆu budรบceho autostrรกdneho tunela. Ten by sa mal podฤพa vyjadrenรญ predstaviteฤพov Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti zaฤaลฅ stavaลฅ ฤo najskรดr.

Vย sรบฤasnosti sa Doprastav podieฤพa vย รบzkej spoluprรกci so spoloฤnosลฅou Metrostav vย ฤŒeskej republike naprรญklad na stavbe tunela Malovรกnka, Blanka ฤi hฤบbenรฝch tunelov Letnรก.

Ing. Rรณbert Turanskรฝ, Ing. Frantiลกek Oฤkajรกk
Foto: Ing. Rรณbert Turanskรฝ, Ing. Jรกn Babiar

Rรณbert Turanskรฝ je riaditeฤพ รบseku zahraniฤnรฉho podnikania spoloฤnosti Doprastav, a. s.
Frantiลกek Oฤkajรกk je vedรบci projektovรฉho tรญmu tunela Laliki v spoloฤnosti Doprastav, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie