Tunel vย poฤพskรฝch Lalikoch
Vรฝstavba tunela vย poฤพskej osade Laliki, ktorรก sa nachรกdza len 5โkm od slovenskรฝch hranรญc, je sรบฤasลฅou investiฤnej รบlohy sย nรกzvom Stavbaยญ rรฝchlostnej cesty S-69 Bielsko-Biaลa โ ลปywiec โ Zwardoล, รบsek C2 Szare โ Laliki. Tunelovรก ฤasลฅ predstavuje dve rovnobeลพnรฉ banskรฉยญ diela: cestnรฝ dvojsmernรฝ tunel, evakuaฤnรฝ tunel aย ลกtyri prieฤne spojovacie chodby medzi tunelmi.
Ide oย prvรบ stavbu Doprastavu vย Poฤพsku aย jednu zย najvรคฤลกรญch, ktorรบ firma aj so svojimi partnermi vย tejto krajine realizuje. Vย sรบฤasnosti sa mimo รบzemia Slovenska Doprastav najviac zรบฤastลuje na sรบลฅaลพiach prรกve vย Poฤพsku, kde vย novembri 2007 vytvoril vlastnรบ organizaฤnรบ zloลพku. Tunel vย Lalikoch je po dlhลกom ฤase prvรฝm dielom, ktorรฉ sa uย naลกich severnรฝch susedov zaฤalo stavaลฅ, no vzhฤพadom na rovinatรฝ terรฉn krajiny sa predpokladรก, ลพe poฤet takรฝchto stavieb nebude veฤพkรฝ.Geotechnickรฉ podmienky
Projektovanรฝ tunel pretรญna chrbรกt Sobczaยญkovej strรกne (766,3โm n. m.). Horskรฝ masรญv tvoria paleogรฉnne flyลกovรฉ vrstvy รญlovcov aย pieskovcov. รlovce sรบ ฤiastoฤne vรกpenatรฉ aย pieskovce prevaลพne glaukonitickรฉ. Vย zรณne zvetrania aย tektonickรฉho poruลกenia majรบ charakter รญlu alebo kamenito-รญlovitej aย รญlovito-kamenitej sutiny. Zย vrstevnatรฝch รญlovรฝch minerรกlov obsahujรบ chlorid, ilit aย vzรกcne aj kaolinit. Dominantnรฝmi odluฤnรฝmi plochami vย tomto prostredรญ sรบ vrstvovรฉ diskontinuity, ktorรฉ spolu sย vrstevnatosลฅou vytvรกrajรบ masรญv rozpadnutรฝ na doskovitรฉ aย hranolovitรฉ รบlomky aย bloky.
Stavebno-architektonickรฉ rieลกenie
Objekt je klasifikovanรฝ ako jednoloฤovรฝ plytkรฝ cestnรฝ tunel zย monolitnรฉho ลพelezobetรณnu vykonรกvanรฝ banskou aย hฤบbenou metรณdou. Prieฤny prierez tunela mรก tvar podkovy vyplรฝvajรบci zย charakteru konลกtrukฤnรฝch prรกc. ฤelnรฝ povrch portรกlov mรก sklon zodpovedajรบci sklonom svahov okolia, t. j. 1 : 1,5. Tunel mรก ลกtyri prieฤne prechody (spojnice) spรกjajรบce cestnรฝ tunel sย evakuaฤnรฝm tunelom.
Vozovka mรก prieฤny jednostrannรฝ sklon, vย oblรบku 5,5 %, na prechodovej krivke striedavรฝ 5,5 aลพ 0,0 %, 0,0 aลพ 2,0 %, na priamom รบseku 2,0 %. Os trasy na tunelovom รบseku mรก stรกly pozdฤบลพny spรกd 4,0 % smerom na juลพnรฝ portรกl tunela. Vรฝลกkovรฉ rieลกenie vyplรฝva zย projektovanej nivelety cesty aย terรฉnnych podmienok.
Vย priamom susedstve obidvoch portรกlov budรบ postavenรฉ dve samostatnรฉ technickรฉ budovy na riadenie premรกvky vย tuneli. Budovy budรบ jednopodlaลพnรฉ, podpivniฤenรฉ. Podzemnรก ฤasลฅ sย vรฝลกkou 2,2 m plnรญ funkciu kรกblovรฉho tunela.
Stavba objektu
Vย prevaลพnej ฤasti sa cestnรฝ aj evakuaฤnรฝ tunel budovali klasickou banskou metรณdou sย pouลพitรญm zรกsad NRTM, podฤพa ktorej je masรญv nosnou konลกtrukciou tunela; jeho tlaky sa pri razenรญ prenรกลกajรบ primรกrnym ostenรญm, ktorรฉ plnรญ zabezpeฤovaciu funkciu iba doฤasne, ale umoลพลuje deformรกcie aย posuny masรญvu. Deformรกcie masรญvu treba pripustiลฅ vย prรญsluลกnรฝch ฤasovรฝch hraniciach aย vyuลพiลฅ ich na vybudovanie sekundรกrneho ostenia. Primรกrne ostenie sa buduje zย oceฤพovรฝch oblรบkov, armovanรฉho striekanรฉho betรณnu aย kotiev.
Poฤas razenia tunela treba trvale vykonรกvaลฅ kontrolno-skรบลกobnรฉ inลพinierskogeologickรฉ prรกce aย geotechnickรฝ monitoring poukazujรบci na pohyby masรญvu poฤas razenia za รบฤelom predvรญdania nebezpeฤenstva aย bezpeฤnรฉho vykonania prรกc.
Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe tunela vย Lalikoch Investor: poฤพskรฉ Generรกlne riaditeฤพstvo ลกtรกtnych ciest aย autostrรกd (GDDKiA) Vykonรกvateฤพ: konzorcium Bรถgl & Krรฝsl, k. s., Praha, ฤesko (lรญder); Doprastav, a. s., Bratislava, Slovensko (partner) Nรกzov stavby: Stavba rรฝchlostnej cesty S-69 Bielsko-Biaลa โ ลนywiec โ Zwardoล, รบsek C2 Szare โ Laliki KM 40+475 โ KM 43+155,74 Projektant: Mosty Katowice, Sp. zย o. o. Dฤบลพka cestnรฉho tunela โ razenรก ฤasลฅ: 630 m Dฤบลพka cestnรฉho tunela โ hฤบbenรก ฤasลฅ: 48 m Dฤบลพka evakuaฤnรฉho tunela โ razenรก ฤasลฅ: 627 m Dฤบลพka evakuaฤnรฉho tunela โ hฤบbenรก ฤasลฅ: 52 m Celkovรก dฤบลพka prieฤnych prechodov: 92 m Mnoลพstvo vykopanej horniny zo vลกetkรฝch รบsekov vย razenej ฤasti: 92ย 100 m3 Vรฝkopy pred juลพnรฝm aj severnรฝm portรกlom: 164ย 330 m3 Celkovรฉ mnoลพstvo striekanรฉho betรณnu SB 25: 15ย 000 m3 Celkovรฉ mnoลพstvo liateho betรณnu B 35, B 45, B 50: 25ย 630 m3 Celkovรฉ mnoลพstvo ocele: 3ย 480 t Vzdialenosลฅ osรญ cestnรฉho aย evakuaฤnรฉho tunela: 30,7 m Vonkajลกie gabarity cestnรฉho tunela: 12,7 ร 9,0 m ล รญrka uลพitoฤnรฉho typovรฉho prierezu: 11,2 m, vย tom vozovka 8,40 m Jazdnรฉ pรกsy vย tuneli: 2 ร 3,5 m = 7,0 m, boฤnรฉ pรกsy 2 ร 0,7 m Vรฝลกka nad vozovkou vย osi tunela: 6,55 m Trieda cesty: S Vรฝลกka prejazdnรฉho profilu: 4,7 m Doba realizรกcie: 24 mesiacov Termรญn realizรกcie: november 2007 โ november 2009 |
Razenie tunelovej rรบry
Vo vรคฤลกine prรญpadov zย dรดvodu odvodnenia poฤas raziacich prรกc sa tunely razili dovrchne. Zย dรดvodu uloลพenia vrstiev aย poลพiadaviek na odvodnenie bol aj tunel vย Lalikoch razenรฝ dovrchne zย juhu na sever za รบฤelom redukcie รบฤinkov spojenรฝch so zabezpeฤenรญm ฤelby. Razenรฝ รบsek tunela mal veฤพkรฝ prierez aย poฤas vรฝstavby sa rozdelil horizontรกlne na tri vrstvy: kalotu, lavicu aย dno. Vย ojedinelรฝch prรญpadoch sa pouลพรญvali na rozpojovanie horniny trhacie prรกce malรฉho rozsahu vย pevnej hornine, vย uvoฤพnenej zรณne pomocou pรกsovรฝch rรฝpadiel aย nakladaฤov.
Nรกstrek steny hlavnรฉho tunela striekanรฝm betรณnom | Pohฤพad na ฤelo raลพby tunela |
Razenie rรบry evakuaฤnรฉho tunela (rovnobeลพnรก ลกtรดlลa)
ล tรดlลa sa razรญ sย horizontรกlnym ฤlenenรญm na kalotu aย dno. Masรญv sa uvoฤพลuje sย pomocou slabรฝch vรฝbuลกnรญn aย bagrov aย pomocou armovanรฉho striekanรฉho betรณnu aย kotiev sa doฤasne zaisลฅuje.
Skรบsenosti zo stavby
Razenie zย obidvoch portรกlov (ลกtyri ฤelby) sa zaฤalo ako akceleraฤnรฉ opatrenie vzhฤพadom na nepriaznivรฉ geologickรฉ podmienky aย na koncovรฝ termรญn zรกkazky. Geologickรฉ podmienky boli vzhฤพadom na flyลกovรฉ pรกsmo veฤพmi ลฅaลพkรฉ. Razilo sa na plnรฝ profil tunela, to znamenรก sย minimรกlnymi odstupmi medzi kalotou, lavicou aย dnom, aby sa eliminovali konvergencie vย zistenรฝch geologickรฝch podmienkach. Cestnรฝ tunel bol prerazenรฝ 3. mรกja tohto roku. Vย ฤase pรญsania ฤlรกnku (prvรฝ mรกjovรฝ tรฝลพdeล) zostรกvalo zย evakuaฤnรฉho tunela na dorazenie 60 metrov. Vย cestnom tuneli sa zabetรณnovalo zhruba 333 metrov spodnej klenby aย 237 metrov hornej klenby sekundรกrneho ostenia. V evakuaฤnom tuneli sa profiloval aย realizoval vyrovnรกvacรญ betรณn na izolรกcie spodnej klenby. Nรกsledne nato sa zaฤali betonรกrske prรกce na sekundรกrnom ostenรญ evakuaฤnรฉho tunela.
Doprastav aย tunely Oย tom, ลพe sa spoloฤnosลฅ Doprastav zaฤne venovaลฅ aj stavbรกm tunelov aย podzemnรฝm stavbรกm, rozhodlo predstavenstvo spoloฤnosti na ฤele sย jeho predsedom Ing.ย Ivanom ล estรกkom vย polovici devรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia. Doprastav sa zรบฤastnil na tendri na rekonลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho tunela Telgรกrt, ktorรฝ aj vyhral. Vย roku 1997 potom stavbu vย termรญne aj odovzdal. Vย tom istom roku bol รบspeลกnรฝ vย ponukovom konanรญ na stavbu prieskumnej ลกtรดlne Viลกลovรฉ pri ลฝiline, ktorรก bola najdlhลกou tunelovou stavbou na Slovensku. Dฤบลพka tunela je 7ย 480 m, vย profile 11,5 m2, od zรกpadnรฉho portรกlu sa razilo klasickou metรณdou NRTM. Vย dฤบลพke 573 m sa razilo dovrchne so sklonom 0,50 %, ฤalej รบpadne so sklonom 2,27 % vย dฤบลพke 2ย 545 m. Od vรฝchodnรฉho portรกlu sa razilo pomocou tunelovacieho plnoprofilovรฉho raziaceho stroja (TBM ATB 35 HA) sย priemerom frรฉzovej hlavy 3,5 m. Tento รบsek sa razil od portรกlu Dubnรก Skala dovrchne so sklonom 2,27 % vย dฤบลพke 4ย 362 m. Technickou zaujรญmavosลฅou bol prรญtok vody aลพ 400โl/s. Tรบto stavbu neskรดr Doprastav prerobil na รบnikovรบ ลกtรดlลu budรบceho autostrรกdneho tunela. Ten by sa mal podฤพa vyjadrenรญ predstaviteฤพov Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti zaฤaลฅ stavaลฅ ฤo najskรดr. Vย sรบฤasnosti sa Doprastav podieฤพa vย รบzkej spoluprรกci so spoloฤnosลฅou Metrostav vย ฤeskej republike naprรญklad na stavbe tunela Malovรกnka, Blanka ฤi hฤบbenรฝch tunelov Letnรก. |
Ing. Rรณbert Turanskรฝ, Ing. Frantiลกek Oฤkajรกk
Foto: Ing. Rรณbert Turanskรฝ, Ing. Jรกn Babiar
Rรณbert Turanskรฝ je riaditeฤพ รบseku zahraniฤnรฉho podnikania spoloฤnosti Doprastav, a. s.
Frantiลกek Oฤkajรกk je vedรบci projektovรฉho tรญmu tunela Laliki v spoloฤnosti Doprastav, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.