image 78363 25 v1
Galรฉria(8)

Tunel ลฝilina โ€“ projektovanie, vรฝstavba a geotechnickรฝ monitoring

Partneri sekcie:

Prรญspevok opisuje stavbu tunela ลฝilina, ktorรฝ je sรบฤasลฅou vรฝstavby diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka. Tunel ลฝilina je navrhnutรฝ podฤพa poลพiadaviek objednรกvateฤพa v kategรณrii 2T 8,0/100 v celkovej dฤบลพke 1 371 m (STR โ€“ 684 m, JTR โ€“ 687 m). Sรบฤasลฅou tunela sรบ dve priechodnรฉ prieฤne prepojenia slรบลพiace ako chrรกnenรฉ รบnikovรฉ cesty.

Obr. c.1
Obr. c.2
Obr. c. 3
Obr. c. 4
Obr. c. 5
Obr. c. 6
t

V tunelovรฝch rรบrach sa plรกnuje jednosmernรก premรกvka. V prรญpade uzatvorenia jednej tunelovej rรบry bude viesลฅ nรกhradnรก doprava po existujรบcej obchรกdzkovej komunikรกcii na pรดvodnej trase cesty I/18. Tunel ลฝilina je tunelom I. kategรณrie podฤพa TP 11/2011 Protipoลพiarna bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov s povolenรญm ADR. V jednotlivรฝch ฤastiach prรญspevku opisujeme zรกkladnรฉ vลกeobecnรฉ informรกcie o tuneli, jeho projektovรฉ rieลกenie, geotechnickรฝ monitoring, technolรณgiu a postup vรฝstavby vzhฤพadom na nรกroฤnรฉ geologickรฉ podmienky. Prรกve zastihnutรฉ geologickรฉ podmienky si vyลพadujรบ operatรญvny prรญstup zhotoviteฤพa, projektanta, geolรณga a geotechnika pre optimรกlne rieลกenie primรกrneho ostenia a znรญลพenie rozvoฤพลˆovania horninovรฉho masรญvu.

Zรกkladnรฉ รบdaje

Diaฤพnica D1 v รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka je sรบฤasลฅou diaฤพnice D1 hranica ฤŒR/SR a hranica SR/UR, ktorรก je รบsekom  medzinรกrodnรฉho ลฅahu E-50 (Parรญลพ โ€“ Norimberg โ€“ Praha โ€“ Brno โ€“ Trenฤรญn โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ Uลพhorod). Z hฤพadiska vnรบtroลกtรกtneho vรฝznamu je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnej siete, ktorรก bude spolu s vymedzenรฝmi ลฅahmi z vybranej siete tvoriลฅ zรกkladnรบ kostru na รบzemรญ SR. Predmetnรฝ รบsek diaฤพnice sa nachรกdza na รบzemรญ VรšC ลฝilinskรฉho samosprรกvneho kraja v okrese ลฝilina. V sรบฤasnosti sa celรฝ dopravnรฝ objem cestnej premรกvky v predmetnom dopravnom รบseku realizuje po cestรกch I/18 a I/64, priฤom cesta I/18 vedenรก intravilรกnom obce Dolnรฝ Hriฤov a mestom ลฝilina patrรญ na tomto รบseku uลพ teraz k najzaลฅaลพenejลกรญm dopravnรฝm tepnรกm Slovenska. รšฤelom stavby je prepojiลฅ รบsek Vrtiลพer โ€“ Hriฤovskรฉ Podhradie a diaฤพnicu D3 s vรฝchodnรฝmi okresmi ลฝilinskรฉho kraja a vรฝchodnรฝm Slovenskom. Vybudovanรญm tohto รบseku, ako aj celรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 sa skvalitnia podmienky pre medzinรกrodnรบ a vnรบtroลกtรกtnu dopravu, vytvorรญ sa kvalitnejลกie dopravnรฉ spojenie do vลกetkรฝch kรบtov Slovenska a prispeje sa k vytvoreniu lepลกรญch ลพivotnรฝch podmienok pre Dolnรฝ Hriฤov a hlavne ลฝilinu. Dรดleลพitou a nรกroฤnou ฤasลฅou tohto รบseku je aj tunel ลฝilina.  

Obr. 1 Situácia tunela ลฝilina

Obr. 1 Situรกcia tunela ลฝilina

Navrhovanรฝ tunel ลฝilina (obr. 1) je podฤพa STN 73 7507 kategรณrie 2T โ€“ 8,0 s jednosmernou premรกvkou. Dฤบลพkovo je podฤพa normy STN 73 7507 kategorizovanรฝ ako stredne dlhรฝ tunel. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ sa oproti zadรกvacej dokumentรกcii upravila podฤพa poลพiadaviek objednรกvateฤพa na 99,6 km/h. Smerovรฉ vedenie v tunelovรฝch rรบrach sa upravilo prispรดsobenรญm a vloลพenรญm novรฝch polomerov a รบpravou prieฤneho sklonu z hodnoty 4,0โ€ฏ% na hodnotu 4,96 %. Pri nรกvrhu sa prihliadalo na zรกbery a na nadvรคznosti na inรฉ ฤasti stavieb. Sรบฤasลฅou tunela sรบ dve priechodnรฉ prieฤne prepojenia, ktorรฉ slรบลพia ako chrรกnenรฉ รบnikovรฉ cesty. Geometria prieฤnych prepojenรญ je danรก priechodnรฝm prierezom v zmysle STNโ€ฏ73 7507. รšzemie pred portรกlmi, ako aj v trase tunela mรก charakter poฤพnohospodรกrskej pรดdy, lesov a lรบk. Nad tunelom ani v blรญzkosti portรกlov sa nenachรกdza ลพiadna povrchovรก zรกstavba. Stavebnรญkom a zรกroveลˆ budรบcim sprรกvcom tunela je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ,โ€ฏa. s. Zhotoviteฤพom stavby D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka je Zdruลพenie Ovฤiarsko s vedรบcim ฤlenom Doprastav, a. s., Bratislava a ฤlenmi VรHOSTAV โ€“ SK, a. s., ลฝilina, STRABAG, s. r. o., Bratislava a Metrostav, a. s., Praha. Priamym zhotoviteฤพom tunela ลฝilina je spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., Bratislava a Metrostav, a. s., Praha. Stavebnรฝ dozor vykonรกvajรบ pracovnรญci NDS, a. s.

Geologickรฉ a geotechnickรฉ pomery

Geologickรก skladba masรญvu, tektonickรฉ pomery a svahovรฉ pohyby

Inลพinierskogeologickรฉ pomery sรบ definovanรฉ v geologickรฝch sprรกvach tunela ลฝilina spolu s geologickรฝmi profilmi, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou inลพinierskogeologickรฉho a hydrogeologickรฉho prieskumu (IGHP). Horninovรฝ masรญv je budovanรฝ paleogรฉnnym sรบvrstvรญm รญlovcov a pieskovcov, s prevahou รญlovcov v celom hodnotenom รบseku. Od vรฝchodnรฉho portรกlu (VP) je prekrytรฝ formรกciou kvartรฉrnych pokryvnรฝch รบtvarov reprezentovanรฝch terasovรฝm a deluviรกlnym komplexom. Kvartรฉr (terasovรฝ komplex) je zastรบpenรฝ terasovรฝmi รญlmi, resp. polygenetickรฝm materiรกlom, ลกtrkmi s polohami piesku. Medzi najvรฝznamnejลกie geodynamickรฉ procesy vyvinutรฉ v koridore tunela ลฝilina patria svahovรฉ pohyby, zvetrรกvanie, erรณzia, objemovรฉ zmeny, zemetrasenie a neotektonickรฉ pohyby. Svahovรฉ pohyby ukazujรบ, ลพe ide o zosuvnรฉ รบzemie. Zastรบpenie zosuvnรฉho delรบvia je vyvinutรฉ v okolรญ zรกpadnรฉho portรกlu, ktorรฉ vลกak nezasahuje bezprostredne do portรกlovej ฤasti tunela. V jeho vรฝchodnej okrajovej ฤasti sa bude v tejto sรบvislosti realizovaลฅ zรกrez. Zvetrรกvanie veฤพmi vรฝrazne degradovalo poloskalnรฉ horniny paleogรฉnneho komplexu na zeminy. Zรณna zvetrania zasahuje do hฤบbky viac ako 10 m od povrchu paleogรฉnneho podloลพia.  Vรฝraznejลกie vplyvy zvetrรกvania sรบ najmรค v masรญvoch poruลกenรฝch tektonikou, resp. so zastรบpenรญm รญlovcov s vรฝraznรฝm obsahom nestabilnรฝch รญlovรฝch minerรกlov.

Hydrogeologickรฉ pomery

Hladina podzemnej vody je v celej trase tunela nad projektovanou niveletou a mรก mierny vztlakovรฝ charakter. Jej รบroveลˆ na รบzemรญ bola zistenรก v hฤบbke 2,4 m p. t. aลพ 19,2 m p.โ€ฏt. a ustรกlila sa v hฤบbke 0,73 m p. t. aลพ 18,0 m p. t.  Odvodลˆovacie terasy v oblasti zรกpadnรฉho portรกlu sรบ skrytรฝm prestupom podzemnรฝch vรดd do svahovรฝch sedimentov a spรดsobujรบ podmรกฤanie a aktivizรกciu zosuvu v km 33,580 aลพ 33,668. Toto podmรกฤanie je evidentnรฉ na รบpรคtรญ svahu a vรฝraznรฉ v zosuvnom รบzemรญ, kde moลพno okrem zamokrenia v blรญzkosti vrtu J-48 a vo svahu pod projektovanรฝm portรกlom pozorovaลฅ pramene.

Geotechnickรฉ hodnotenie a rozdelenie masรญvu do geotechnickรฝch typov

Oblasลฅ zรกpadnรฉho portรกlu je poznaฤenรก blรญzkosลฅou potenciรกlneho prรบdovรฉho zosuvu, ktorรฝ je v sรบฤasnosti stabilizovanรฝ, ale intenzรญvne podmรกฤanรฝ. Zosuvnรฝ materiรกl predstavuje รญl so strednou aลพ vysokou plasticitou, s totรกlnou nasรฝtenosลฅou a prevaลพne tuhou aลพ tuho-mรคkkou konzistenciou (F6/CI,F8/CH). Vysokรฉ vztlaky a lokรกlny vรฝskyt organickรฝch lรกtok si vyลพiadajรบ sanรกciu predmetnรฉho รบseku (predpokladanรฝ nรกsyp) formou realizรกcie systรฉmu subhorizontรกlnych odvodลˆovacรญch vrtov s nevyhnutnou vรฝmenou a definitรญvnou รบpravou podloลพia (ลกtrkopieskovรฉ rebrรก, resp. รบprava kamennou rovnaninou). Podloลพie tvoria silne zvetranรฉ aลพ rozloลพenรฉ รญlovce charakteru zemรญn, prevaลพne s extrรฉmne nรญzkou pevnosลฅou R-6. V zรณne zvetrania je zmenenรฝ รญlovec na รญl vysokej plasticity (F8/CH) tuhej aลพ pevnej konzistencie. Na rozhranรญ kvartรฉru a podloลพnรฝch hornรญn paleogรฉnu (zvetranรฝch รญlovcov) treba oฤakรกvaลฅ zvรฝลกenรฉ prรญtoky podzemnej vody.

Oblasลฅ vรฝchodnรฉho portรกlu mรก v profile razenia obdobnรฉ geotechnickรฉ vlastnosti ako na zรกpadnom portรกli, avลกak vรฝskyt nesรบdrลพnรฝch terasovรฝch ลกtrkov a pieskov v nadklenbovej ฤasti vytvรกra ihneฤ od zaฤiatku razenia podmienky nestability stropu. Nepriaznivรฝ puklinovรฝ systรฉm po svahu na kontakte s paleogรฉnnym podloลพรญm hrozรญ vรฝdatnรฝmi prรญtokmi vody. Horninovรฝ masรญv bol v celej dฤบลพke rozdelenรฝ na zรกkladnรฉ kvรกzihomogรฉnne รบseky s charakteristickรฝmi geotechnickรฝmi parametrami, ide o tzv. geotechnickรฉ typy G1, G2 a G3. Tektonicky poruลกenรฉ รญlovce (vรฝrazne milonitizovanรฉ) majรบ รบlomky veฤพkรฉ zvรคฤลกa 1 aลพ 2 cm, ojedinele do 8 cm. Intenzรญvne poruลกenรฉ รญlovce sรบ prevrรกsnenรฉ, s vyhladenรฝmi plochami a mรกlo vรฝraznou tenkodoskovitou vrstevnatosลฅou.

Obr. 2 Pohฤพad na západný portál

Obr. 2 Pohฤพad na zรกpadnรฝ portรกl

Technickรฉ rieลกenie

Technickรฉ rieลกenie tunela je navrhnutรฉ tak, aby zodpovedalo poลพiadavke na ลพivotnosลฅ min. 100 rokov (sekundรกrne ostenie tunela). Zรกroveลˆ je navrhnutรฉ tak, aby tunelovรฉ rรบry a รบnikovรฉ cesty zodpovedali z hฤพadiska bezpeฤnosti a riadenia prevรกdzky poลพiadavkรกm platnรฝch predpisov. Celรฝ tunel je projektovanรฝ pre diaฤพniฤnรบ dopravu, s dvomi prechodnรฝmi prepojeniami. Pri nรกvrhu razenia tunela ลฝilina sa uvaลพovalo o nasadenรญ dovrchnรฉho razenia zo zรกpadnรฉho portรกlu (obr. 2), ktorรฉ prebieha v sรบฤasnosti. Pred samotnรฝm zaฤatรญm razenia sa vykonali potrebnรฉ opatrenia โ€“ ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik (MP) 114/6,3 s dฤบลพkou 20,0โ€ฏm s razenรญm v dฤบลพke 15 m na juลพnej tunelovej rรบre (JTR) a korytnaฤka v dฤบลพke 12,5โ€ฏm na severnej tunelovej rรบre (STR) ako sรบฤasลฅ objektu 441-00 โ€“ zรกpadnรฝ portรกl. Po prejdenรญ tohto รบseku pokraฤovalo razenie pod ochranou jednรฉho radu samozรกvrtnรฝch ihiel s dฤบลพkou 9 m. ฤŽalej pokraฤovalo vo vystrojovacej triede VT 7.2 na severnej tunelovej rรบre. Na vรฝchodnom portรกli bude pred zarazenรญm potrebnรฉ vybudovaลฅ ochrannรฝ dรกลพdnik (MP) 114/6,3 s dฤบลพkou 20,0 m s razenรญm v dฤบลพke 15โ€ฏm. Postupy a ฤlenenie razenia sรบ znรกzornenรฉ v schรฉmach razenia. Budovanie tunela sa realizuje cyklickรฝm spรดsobom razenia s horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu na kalotu, stupeลˆ a dno, resp. spodnรบ klenbu. S ohฤพadom na predpokladanรฉ inลพinierskoยญgeologickรฉ pomery sa pritom uvaลพuje primรกrne s rozpojovanรญm hornรญn a razenรญm pomocou tunelbagra. Pri razenรญ v oboch portรกlovรฝch oblastiach je potrebnรฉ ฤo najskรดr uzatvoriลฅ ostenie (dokonฤiลฅ spodnรบ klenbu), aby sa prediลกlo veฤพkรฝm deformรกciรกm nadloลพia.

Postup razenia tunela

Razenie prebieha dovrchnรฝm spรดsobom od zรกpadnรฉho portรกlu. Minimรกlna vzdialenosลฅ ฤelieb severnej (ฤพavej) a juลพnej (pravej) tunelovej rรบry je stanovenรก projektantom na minimรกlne trojnรกsobok profilu tunela, t. j. na 40โ€ฏm. Profil tunela sa horizontรกlne delรญ na kalotu, stupeลˆ a dno, resp. spodnรบ klenbu. Kaลพdรก z tรฝchto ฤastรญ sa vyrazรญ samostatne. Hneฤ po vyrazenรญ kaลพdej jednotlivej ฤasti zรกberu sa musรญ osadiลฅ vรฝstroj primรกrneho ostenia podฤพa navrhnutej triedy vรฝrubu. ฤŒelba po vรฝrube sa nesmie nechaลฅ nevystrojenรก. Dodatoฤne sa s dostatoฤnรฝm odstupom od ฤelby budรบ raziลฅ vรฝklenky pre ฤistiace vรฝklenky (CV), zdruลพenรฉ vรฝklenky a zรกrodky prieฤnych prepojenรญ. Minimรกlna vzdialenosลฅ na ich razenie od uzavretรฉho ostenia tunela je 25 m. Deformรกcie ostenia musia byลฅ ustรกlenรฉ. Medzi jednotlivรฝmi cyklami, ktorรฉ musia byลฅ vลพdy kompletne ukonฤenรฉ, sa mรดลพu vykonaลฅ doplลˆujรบce ฤinnosti, ako sรบ predฤบลพenie prรญvodu elektrickej energie, tlakovej vody a vzduchu, ventilรกcia, odvodลˆovacie rigoly, rampy na transport rรบbaniny a i. Dno sa vybuduje podฤพa vรฝkresovej dokumentรกcie pre prรญsluลกnรบ triedu razenia. Spodnรก klenba zo striekanรฉho betรณnu a oceฤพovรฝch vรฝstuลพnรฝch sietรญ musรญ byลฅ chrรกnenรก pred poลกkodenรญm dostatoฤnou vrstvou vhodnรฉho zรกsypovรฉho materiรกlu. Ako doฤasnรฝ zรกsypovรฝ materiรกl sa mรดลพe pouลพiลฅ aj vhodnรฝ vรฝrubovรฝ materiรกl.

Tab. 1 Prehฤพad VT podฤพa TP 06-1/2006

Tab. 1 Prehฤพad VT podฤพa TP 06-1/2006

Triedy razenia a vystrojenie primรกrneho ostenia

Pri cyklickom razenรญ sa horninovรฝ masรญv zatriedil do tried vรฝrubu podฤพa TP 06-1/2006. Tento technickรฝ predpis zadรกva spรดsob urฤenia, ako aj zatriedenia a triedy razenia do prehฤพadnej matice. Na samotnรฉ urฤenie ฤรญsla triedy vรฝrubu platia dve samostatnรฉ kritรฉriรก, ktorรฉ sรบ charakteristickรฉ prvรฝm a druhรฝm urฤujรบcim ฤรญslom. Prvรฉ urฤujรบce ฤรญslo zohฤพadลˆuje dฤบลพku zรกberu (vรฝrubu) a horizontรกlne delenie razenรฉho profilu. Druhรฉ urฤujรบce ฤรญslo je priamo zรกvislรฉ od mnoลพstva a druhu vรฝstroja primรกrneho ostenia. Profil tunela sa horizontรกlne delรญ na kalotu, stupeลˆ a dno, resp. spodnรบ klenbu. Jednotlivรฉ triedy vรฝrubu platia pre kalotu, stupeลˆ a dno, resp. spodnรบ klenbu, priฤom v prรญpade potreby sa mรดลพu prispรดsobiลฅ meniacim sa podmienkam. ฤฝubovoฤพnรก kombinรกcia tried razenia je moลพnรก a zรกvisรญ od skutoฤnรฝch inลพinierskogeologickรฝch a geotechnickรฝch pomerov priamo na ฤelbe. Pred kaลพdรฝm zรกberom sa po dohode medzi stavebnรฝm dozorom investora a stavbyvedรบcim z dodรกvateฤพskej firmy urฤรญ trieda vรฝrubu priamo na stavbe.

Obr. 3 Vzorový prieฤny rez primárneho ostenia

Obr. 3 Vzorovรฝ prieฤny rez primรกrneho ostenia

Prvky vystrojenia primรกrneho ostenia

Zaistenie vรฝrubu a jeho vystrojenie (obr. 3) predstavuje prostriedok na zabezpeฤenie stability vรฝrubu a vytvorenie odporu zaลฅaลพeniu horninovรฝm tlakom priamo na hrane vรฝrubu. Striekanรฝ betรณn pre primรกrne ostenie je ลกtandardne navrhnutรฝ triedy C25/30-X0-Cl1,0-Dmax8 J2. Z dรดvodu ฤastรฝch nepriaznivรฝch geologickรฝch podmienok a prรญtokov vody treba v takรฝchto รบsekoch pouลพรญvaลฅ z hฤพadiska nรกrastu pevnosti betรณn v triede J3. Z dรดvodu hrรบbky primรกrneho ostenia (podฤพa konkrรฉtnej vystrojovacej triedy) 25 aลพ 35 cm treba betรณn nanรกลกaลฅ v dvoch vrstvรกch. Oceฤพovรก vรฝstuลพ striekanรฉho betรณnu je navrhnutรก zo zvรกranรฝch oceฤพovรฝch sietรญ 8 x 8/150 x 150 mm ocele triedy B500B. Siete sรบ uloลพenรฉ v jednej alebo dvoch vrstvรกch, vลพdy podฤพa prรญsluลกnej vystrojovacej triedy. K prรบtom sietรญ sa v radiรกlnom smere pripevลˆuje prรญdavnรก prรบtovรก vรฝstuลพ  ร˜ 10โ€ฏmm z betonรกrskej ocele B500B, podฤพa prรญsluลกnej vystrojovacej triedy. Pre primรกrne ostenie kaloty, stupลˆa a dna sรบ navrhnutรฉ oblรบkovรฉ oceฤพovรฉ nosnรญky z ocele triedy B500B podฤพa prรญsluลกnej vystrojovacej triedy. Nosnรญky v dne nemajรบ statickรบ funkciu, pouลพรญvajรบ sa z dรดvodu dodrลพania tvaru protiklenby. V kalote sรบ nosnรญky osadenรฉ v kaลพdom zรกbere, v stupni v kaลพdom druhom zรกbere kaloty a v dne v kaลพdom ลกtvrtom zรกbere kaloty. V beลพnom profile tunela je pre vystrojovacie triedy navrhnutรฉ systematickรฉ kotvenie horninovรฝmi kotvami podฤพa prรญยญsluลกnรฝch geologickรฝch podmienok a vystrojovacรญch tried. V miestach s mierne tektonicky naruลกenou skalnou horninou sรบ navrhnutรฉ maltovanรฉ kotvy s dฤบลพkou 4โ€ฏm. Vzhฤพadom na geoยญlรณgiu zastihnutรบ v sรบฤasnosti sa pouลพรญvajรบ samozรกvrtnรฉ kotvy ร˜โ€ฏ32โ€ฏmm s dฤบลพkou 4 aลพ 8โ€ฏm.

Obr. 4 Realizácia IBO dáลพdnika

Obr. 4 Realizรกcia IBO dรกลพdnika

Na zabezpeฤenie ฤelby pred samotnรฝm vรฝrubom ฤalลกieho zรกberu sa vyuลพรญva predhรกลˆanรก vรฝstuลพ osadenรก v korune kaloty. Na cyklickรฉ razenie tunela je navrhnutรฝ predhรกลˆanรฝ vรฝstroj tvorenรฝ oceฤพovรฝmi ihlami alebo samozรกvrtnรฝmi ihlami ร˜โ€ฏ32โ€ฏmm s dฤบลพkou 4โ€ฏm alebo ร˜ 51โ€ฏmm s dฤบลพkou 9 m. V terajลกรญch geoยญlogickรฝch podmienkach sa vyuลพรญvajรบ samozรกvrtnรฉ ihly ร˜โ€ฏ51 mm s dฤบลพkou 9 m (obr.โ€ฏ4), ktorรฉ sรบ vล•tanรฉ v kaลพdom druhom zรกbere kaloty. V prรญpade nestabilnรฝch geologickรฝch podmienok je navrhnutรฉ kotvenie ฤela vรฝrubu pomocou zvรคzku prรบtov z betonรกrskej ocele B500B 3xโ€ฏร˜ 16 mm alebo 2x ร˜ 20 mm. Keฤลพe v sรบฤasne zastihnutej geolรณgii nie je moลพnรฉ uvedenรฝ nรกvrh vyuลพiลฅ, realizuje sa zabezpeฤenie pomocou samozรกvrtnรฝch kotiev ร˜ 32โ€ฏmm a maltovanรฝch sklolaminรกtovรฝch kotiev s dฤบลพkou podฤพa zastihnutej geolรณgie na รบrovni 8 aลพ 16 m (obr. 5). Na zainjektovanie kotiev a zlepลกenie horninovรฉho prostredia sa pouลพรญvajรบ injektรกลพne malty z cementu alebo ลกpeciรกlne injektรกลพne malty. Po zrealizovanรญ primรกrneho ostenia a dosiahnutรญ maximรกlnych rรฝchlostรญ nรกrastu deformรกcie moลพno pokraฤovaลฅ v profilรกcii primรกrneho ostenia tunela, budovanรญ hydroizolaฤnรฉho systรฉmu a realizรกcii sekundรกrneho ostenia tunela.

Obr. 5 Pohฤพad na masívne zakotvenie ฤelby

Obr. 5 Pohฤพad na masรญvne zakotvenie ฤelby

Sekundรกrne ostenie tunela

Sekundรกrne ostenie tunela (obr. 6) je navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ z betรณnu C30/37-XF4, XC3 (min. 150 m od portรกlov) a C25/30-XF2, XC3 (vnรบtornรฝ รบsek tunela) s hrรบbkou ostenia min. 0,35 m, so spodnou klenbou, betรณnovanรฉ v oceฤพovej posuvnej forme. Dฤบลพka blokov je navrhnutรก na 12,5 m. O betonรกลพi sa uvaลพuje v dvoch etapรกch โ€“ betonรกลพ protiklenby a prehฤบbenej protiklenby (vzhฤพadom na zastihnutรบ geolรณgiu) a betonรกลพ hornej klenby tunela. Realizรกciou sekundรกrneho ostenia sa vytvorรญ jednotnรฝ, trvanlivรฝ, odolnรฝ a hladkรฝ povrch, ktorรฝ by mal byลฅ nenรกroฤnรฝ na รบdrลพbu, ฤistenie, vetranie tunela a osvetlenie. Typ vystuลพenia zรกvisรญ od geotechnickรฝch parametrov jednotlivรฝch geotechnickรฝch รบsekov. Ostenie je vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi sieลฅami, prรบtovou vรฝstuลพou a pomocnรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi na realizรกciu vรฝstuลพe jednotlivรฝch blokov sekundรกrneho ostenia. Na vลกetku vรฝstuลพ sekundรกrneho ostenia je pouลพitรก oceฤพ triedy B 500 B. Minimรกlne krytie vรฝstuลพe zo strany vnรบtra tunela je 50 mm. Sekundรกrne ostenie tunela moลพno realizovaลฅ aลพ po ustรกlenรญ konvergenciรญ primรกrneho ostenia v zmysle TKP 26 Tunely.

Hydroizolรกcia tunela

Systรฉm ostenia tunelovej rรบry je navrhnutรฝ ako sendviฤovรก konลกtrukcia pozostรกvajรบca z primรกrneho a sekundรกrneho ostenia. Medzi tieto dve ostenia je vloลพenรก drenรกลพna a izolaฤnรก vrstva, ktorรก pozostรกva z geoยญtextรญlie s minimรกlnou gramรกลพou 900 g/m2 a z ploลกnej hydroizolรกcie s hrรบbkou minimรกlne 2 mm. Tunel je navrhnutรฝ s dรกลพdnikovou izolรกciou. Spodnรก klenba nie je zaizolovanรก. Hydroizolรกcia, resp. jej drenรกลพna vrstva odvรกdza horninovรบ vodu do postrannej drenรกลพe DN 200 mm. Z ฤistiacich vรฝklenkov je drenรกลพna voda zvedenรก do kanalizaฤnรฉho zberaฤa, ktorรฝ sa nachรกdza v ฤพavom  jazdnom pรกse.

Obr. 6 Vzorový prieฤny rez sekundárneho ostenia

Obr. 6 Vzorovรฝ prieฤny rez sekundรกrneho ostenia

Chodnรญky a kรกblovody v tuneli

Rieลกenie chodnรญkov a kรกblovodov je v sรบlade so vzorovรฝmi listami VL 5 โ€“ Tunely, povrchovรก รบprava nรบdzovรฝch chodnรญkov โ€“ asfaltovรฝ kryt (300.02). Na prevedenie napรกjacรญch a ovlรกdacรญch kรกblov k technologickรฉmu vybaveniu tunela je vytvorenรฝ kรกblovรฝ ลพฤพab pod chodnรญkom. Vnรบtornรฉ usporiadanie je rieลกenรฉ v technologickej ฤasti tunela. Samotnรฝ chodnรญk sa vytvorรญ poloลพenรญm prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch dosiek s dฤบลพkou 1,0 m v pozdฤบลพnom smere. ZB dosky sรบ uloลพenรฉ na prefabrikovanรฝch obrubnรญkoch, resp. ลกtrbinovรฝch ลพฤพaboch (nie sรบ sรบฤasลฅou tejto ฤasti stavby) a v ozube v sekundรกrnom ostenรญ tunela. Na vrchu sa tieto dosky zalejรบ liatym asfaltom v hrรบbke 2,0 cm. V chodnรญku sa podฤพa poลพiadaviek projektanta technologickรฉho vybavenia spresnia (v stupni DRS) polohy, kde sa budรบ do sekundรกrneho ostenia zaลฅahovaลฅ napรกjacie a ovlรกdacie kรกble.

Monitoring

Vzhฤพadom na nรกroฤnosลฅ predpovede geotechnickรฉho sprรกvania sa pri vรฝstavbe stavebnรฝch jรกm, ako aj tunelovรฝch rรบr pouลพila pozorovacia metรณda vรฝstavby, pri ktorej je nevyhnutnรฉ vykonรกvanie geotechnickรฉho monitoringu (GTM). Geotechnickรฝ monitoring je nevyhnutnou sรบฤasลฅou NRTM, ktorรก je observaฤnou metรณdou vรฝstavby tunelov. Metรณda spoฤรญva v priebeลพnom sledovanรญ priebehu vรฝstavby, keฤ sa spรดsob razenia a zabezpeฤenia vรฝrubu, resp. hฤบbenie portรกlovรฝch jรกm upravuje na zรกklade skutoฤnรฉho sprรกvania sa interakcie horninovรฝ masรญv โ€“ primรกrne ostenie, resp. konลกtrukcie zaistenia svahov. Geotechnickรฝ monitoring zahล•ลˆa inลกtalรกciu meracรญch miest, vykonรกvanie meranรญ a sledovanรญ, zber nameranรฝch dรกt a poznatkov, ich vyhodnotenie a nรกslednรฝ rozhodovacรญ proces vychรกdzajรบci z definรญcie varovnรฝch stavov a opatrenรญ v technickej, technologickej a bezpeฤnostnej rovine.

Na รบฤely zberu nameranรฝch hodnรดt, ich centrรกlnu evidenciu, archivรกciu a na prรญpravu podkladov na vyhodnocovanie a tvorbu vรฝstupnรฝch dรกt sa zriadila kancelรกria geomonitoringu. Vลกetky nameranรฉ dรกta sa ukladajรบ do informaฤnรฉho databรกzovรฉho systรฉmu BARAB, ku ktorรฉmu majรบ prรญstup zรกstupcovia jednotlivรฝch รบฤastnรญkov vรฝstavby. Analรฝza geotechnickรฝch rizรญk je zรกkladom nรกvrhu programu monitoringu. Rizikรก v etape vรฝstavby tunelovรฝch rรบr a portรกlovรฝch objektov sa mรดลพu predpokladaลฅ na zรกklade prognรณzy geologicko-tektonickej stavby masรญvu, hydrogeologickรฝch pomerov, mineralogicko-litologickรฉho zloลพenia hornรญn  a prognรณzy geotechnickรฝch pomerov z vykonanรฝch geologickรฝch prieskumov. Masรญv je na zรกklade kritรฉriรญ rozฤlenenรฝ na kvรกzihomogรฉnne รบseky s vyฤlenenรฝmi geotechnickรฝmi รบsekmi.

Program geotechnickรฉho monitoringu je navrhnutรฝ s cieฤพom:

  • kontroly stability svahov stavebnรฝch jรกm,
  • kontroly stability portรกlovรฝch objektov,
  • kontroly stability vรฝrubu,
  • kontroly namรกhania prvkov ostenia,
  • zaistenia bezpeฤnosti pracovnรญkov a mechanizmov,
  • rozpoznania ekonomickรฝch rezerv (hospodรกrnosti vรฝstavby),
  • stanovenia geometrickรฝch toleranciรญ na zรกklade sledovania deformรกciรญ vรฝrubu.

Program geotechnickรฉho monitoringu pozostรกva z:

  • geotechnickej dokumentรกcie,
  • meracieho programu,
  • interpretรกcie meranรญ a rozhodovania vyplรฝvajรบceho z posรบdenia varovnรฝch stavov.

Zรกver

Priebeh prรกc zrealizovanรฝch v ฤase vzniku tohto ฤlรกnku potvrdzuje a dokonca aj zvyลกuje obavy z predpokladanรฝch nepriaznivรฝch geologickรฝch podmienok, ktorรฉ sa uลพ aj pri navrhovanรญ tunela  javili ako nรกroฤnรฉ. Doterajลกie prรกce v zastihnutej geolรณgii, ako aj geotechnickรฉ merania ukazujรบ, ลพe ฤalลกรญ รบspeลกnรฝ a bezpeฤnรฝ postup prรกc si vyลพaduje operatรญvny prรญstup zhotoviteฤพa, projektanta, geolรณga a geotechnika.

TEXT: Ing. Martin Valko, Michal Fuฤรญk,
Ing. Andrej Korba, Ing. Rรณbert Zwilling,
Ing. Ota Jandejsek
FOTO: Doprastav, a. s.

Martin Valko a Michal Fuฤรญk pracujรบ v spoloฤnosti Doprastav, a. s., zรกvod ลฝilina.
Andrej Korba pรดsobรญ v spoloฤnosti Metrostav, a. s. Rรณbert Zwilling v spoloฤnosti  Basler&Hofmann Slovakia, s. r. o., a Ota Jandejsek pรดsobรญ v spoloฤnosti ยญARCADIS CZ, a. s.

Literatรบra
1.    Projektovรก dokumentรกcia tunela ลฝilina. Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o., DRS, 9/2014.
2.    Inลพinierskogeologickรฝ prieskum tunela ลฝilina. Sรบลฅaลพnรฉ podklady, NDS, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie