Tunel ลฝilina โ projektovanie, vรฝstavba a geotechnickรฝ monitoring
Prรญspevok opisuje stavbu tunela ลฝilina, ktorรฝ je sรบฤasลฅou vรฝstavby diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka. Tunel ลฝilina je navrhnutรฝ podฤพa poลพiadaviek objednรกvateฤพa v kategรณrii 2T 8,0/100 v celkovej dฤบลพke 1 371 m (STR โ 684 m, JTR โ 687 m). Sรบฤasลฅou tunela sรบ dve priechodnรฉ prieฤne prepojenia slรบลพiace ako chrรกnenรฉ รบnikovรฉ cesty.
V tunelovรฝch rรบrach sa plรกnuje jednosmernรก premรกvka. V prรญpade uzatvorenia jednej tunelovej rรบry bude viesลฅ nรกhradnรก doprava po existujรบcej obchรกdzkovej komunikรกcii na pรดvodnej trase cesty I/18. Tunel ลฝilina je tunelom I. kategรณrie podฤพa TP 11/2011 Protipoลพiarna bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov s povolenรญm ADR. V jednotlivรฝch ฤastiach prรญspevku opisujeme zรกkladnรฉ vลกeobecnรฉ informรกcie o tuneli, jeho projektovรฉ rieลกenie, geotechnickรฝ monitoring, technolรณgiu a postup vรฝstavby vzhฤพadom na nรกroฤnรฉ geologickรฉ podmienky. Prรกve zastihnutรฉ geologickรฉ podmienky si vyลพadujรบ operatรญvny prรญstup zhotoviteฤพa, projektanta, geolรณga a geotechnika pre optimรกlne rieลกenie primรกrneho ostenia a znรญลพenie rozvoฤพลovania horninovรฉho masรญvu.
Zรกkladnรฉ รบdaje
Diaฤพnica D1 v รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka je sรบฤasลฅou diaฤพnice D1 hranica ฤR/SR a hranica SR/UR, ktorรก je รบsekom medzinรกrodnรฉho ลฅahu E-50 (Parรญลพ โ Norimberg โ Praha โ Brno โ Trenฤรญn โ ลฝilina โ Koลกice โ Uลพhorod). Z hฤพadiska vnรบtroลกtรกtneho vรฝznamu je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnej siete, ktorรก bude spolu s vymedzenรฝmi ลฅahmi z vybranej siete tvoriลฅ zรกkladnรบ kostru na รบzemรญ SR. Predmetnรฝ รบsek diaฤพnice sa nachรกdza na รบzemรญ VรC ลฝilinskรฉho samosprรกvneho kraja v okrese ลฝilina. V sรบฤasnosti sa celรฝ dopravnรฝ objem cestnej premรกvky v predmetnom dopravnom รบseku realizuje po cestรกch I/18 a I/64, priฤom cesta I/18 vedenรก intravilรกnom obce Dolnรฝ Hriฤov a mestom ลฝilina patrรญ na tomto รบseku uลพ teraz k najzaลฅaลพenejลกรญm dopravnรฝm tepnรกm Slovenska. รฤelom stavby je prepojiลฅ รบsek Vrtiลพer โ Hriฤovskรฉ Podhradie a diaฤพnicu D3 s vรฝchodnรฝmi okresmi ลฝilinskรฉho kraja a vรฝchodnรฝm Slovenskom. Vybudovanรญm tohto รบseku, ako aj celรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 sa skvalitnia podmienky pre medzinรกrodnรบ a vnรบtroลกtรกtnu dopravu, vytvorรญ sa kvalitnejลกie dopravnรฉ spojenie do vลกetkรฝch kรบtov Slovenska a prispeje sa k vytvoreniu lepลกรญch ลพivotnรฝch podmienok pre Dolnรฝ Hriฤov a hlavne ลฝilinu. Dรดleลพitou a nรกroฤnou ฤasลฅou tohto รบseku je aj tunel ลฝilina.
Obr. 1 Situรกcia tunela ลฝilina
Navrhovanรฝ tunel ลฝilina (obr. 1) je podฤพa STN 73 7507 kategรณrie 2T โ 8,0 s jednosmernou premรกvkou. Dฤบลพkovo je podฤพa normy STN 73 7507 kategorizovanรฝ ako stredne dlhรฝ tunel. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ sa oproti zadรกvacej dokumentรกcii upravila podฤพa poลพiadaviek objednรกvateฤพa na 99,6 km/h. Smerovรฉ vedenie v tunelovรฝch rรบrach sa upravilo prispรดsobenรญm a vloลพenรญm novรฝch polomerov a รบpravou prieฤneho sklonu z hodnoty 4,0โฏ% na hodnotu 4,96 %. Pri nรกvrhu sa prihliadalo na zรกbery a na nadvรคznosti na inรฉ ฤasti stavieb. Sรบฤasลฅou tunela sรบ dve priechodnรฉ prieฤne prepojenia, ktorรฉ slรบลพia ako chrรกnenรฉ รบnikovรฉ cesty. Geometria prieฤnych prepojenรญ je danรก priechodnรฝm prierezom v zmysle STNโฏ73 7507. รzemie pred portรกlmi, ako aj v trase tunela mรก charakter poฤพnohospodรกrskej pรดdy, lesov a lรบk. Nad tunelom ani v blรญzkosti portรกlov sa nenachรกdza ลพiadna povrchovรก zรกstavba. Stavebnรญkom a zรกroveล budรบcim sprรกvcom tunela je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ,โฏa. s. Zhotoviteฤพom stavby D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka je Zdruลพenie Ovฤiarsko s vedรบcim ฤlenom Doprastav, a. s., Bratislava a ฤlenmi VรHOSTAV โ SK, a. s., ลฝilina, STRABAG, s. r. o., Bratislava a Metrostav, a. s., Praha. Priamym zhotoviteฤพom tunela ลฝilina je spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., Bratislava a Metrostav, a. s., Praha. Stavebnรฝ dozor vykonรกvajรบ pracovnรญci NDS, a. s.
Geologickรฉ a geotechnickรฉ pomery
Geologickรก skladba masรญvu, tektonickรฉ pomery a svahovรฉ pohyby
Inลพinierskogeologickรฉ pomery sรบ definovanรฉ v geologickรฝch sprรกvach tunela ลฝilina spolu s geologickรฝmi profilmi, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou inลพinierskogeologickรฉho a hydrogeologickรฉho prieskumu (IGHP). Horninovรฝ masรญv je budovanรฝ paleogรฉnnym sรบvrstvรญm รญlovcov a pieskovcov, s prevahou รญlovcov v celom hodnotenom รบseku. Od vรฝchodnรฉho portรกlu (VP) je prekrytรฝ formรกciou kvartรฉrnych pokryvnรฝch รบtvarov reprezentovanรฝch terasovรฝm a deluviรกlnym komplexom. Kvartรฉr (terasovรฝ komplex) je zastรบpenรฝ terasovรฝmi รญlmi, resp. polygenetickรฝm materiรกlom, ลกtrkmi s polohami piesku. Medzi najvรฝznamnejลกie geodynamickรฉ procesy vyvinutรฉ v koridore tunela ลฝilina patria svahovรฉ pohyby, zvetrรกvanie, erรณzia, objemovรฉ zmeny, zemetrasenie a neotektonickรฉ pohyby. Svahovรฉ pohyby ukazujรบ, ลพe ide o zosuvnรฉ รบzemie. Zastรบpenie zosuvnรฉho delรบvia je vyvinutรฉ v okolรญ zรกpadnรฉho portรกlu, ktorรฉ vลกak nezasahuje bezprostredne do portรกlovej ฤasti tunela. V jeho vรฝchodnej okrajovej ฤasti sa bude v tejto sรบvislosti realizovaลฅ zรกrez. Zvetrรกvanie veฤพmi vรฝrazne degradovalo poloskalnรฉ horniny paleogรฉnneho komplexu na zeminy. Zรณna zvetrania zasahuje do hฤบbky viac ako 10 m od povrchu paleogรฉnneho podloลพia. Vรฝraznejลกie vplyvy zvetrรกvania sรบ najmรค v masรญvoch poruลกenรฝch tektonikou, resp. so zastรบpenรญm รญlovcov s vรฝraznรฝm obsahom nestabilnรฝch รญlovรฝch minerรกlov.
Hydrogeologickรฉ pomery
Hladina podzemnej vody je v celej trase tunela nad projektovanou niveletou a mรก mierny vztlakovรฝ charakter. Jej รบroveล na รบzemรญ bola zistenรก v hฤบbke 2,4 m p. t. aลพ 19,2 m p.โฏt. a ustรกlila sa v hฤบbke 0,73 m p. t. aลพ 18,0 m p. t. Odvodลovacie terasy v oblasti zรกpadnรฉho portรกlu sรบ skrytรฝm prestupom podzemnรฝch vรดd do svahovรฝch sedimentov a spรดsobujรบ podmรกฤanie a aktivizรกciu zosuvu v km 33,580 aลพ 33,668. Toto podmรกฤanie je evidentnรฉ na รบpรคtรญ svahu a vรฝraznรฉ v zosuvnom รบzemรญ, kde moลพno okrem zamokrenia v blรญzkosti vrtu J-48 a vo svahu pod projektovanรฝm portรกlom pozorovaลฅ pramene.
Geotechnickรฉ hodnotenie a rozdelenie masรญvu do geotechnickรฝch typov
Oblasลฅ zรกpadnรฉho portรกlu je poznaฤenรก blรญzkosลฅou potenciรกlneho prรบdovรฉho zosuvu, ktorรฝ je v sรบฤasnosti stabilizovanรฝ, ale intenzรญvne podmรกฤanรฝ. Zosuvnรฝ materiรกl predstavuje รญl so strednou aลพ vysokou plasticitou, s totรกlnou nasรฝtenosลฅou a prevaลพne tuhou aลพ tuho-mรคkkou konzistenciou (F6/CI,F8/CH). Vysokรฉ vztlaky a lokรกlny vรฝskyt organickรฝch lรกtok si vyลพiadajรบ sanรกciu predmetnรฉho รบseku (predpokladanรฝ nรกsyp) formou realizรกcie systรฉmu subhorizontรกlnych odvodลovacรญch vrtov s nevyhnutnou vรฝmenou a definitรญvnou รบpravou podloลพia (ลกtrkopieskovรฉ rebrรก, resp. รบprava kamennou rovnaninou). Podloลพie tvoria silne zvetranรฉ aลพ rozloลพenรฉ รญlovce charakteru zemรญn, prevaลพne s extrรฉmne nรญzkou pevnosลฅou R-6. V zรณne zvetrania je zmenenรฝ รญlovec na รญl vysokej plasticity (F8/CH) tuhej aลพ pevnej konzistencie. Na rozhranรญ kvartรฉru a podloลพnรฝch hornรญn paleogรฉnu (zvetranรฝch รญlovcov) treba oฤakรกvaลฅ zvรฝลกenรฉ prรญtoky podzemnej vody.
Oblasลฅ vรฝchodnรฉho portรกlu mรก v profile razenia obdobnรฉ geotechnickรฉ vlastnosti ako na zรกpadnom portรกli, avลกak vรฝskyt nesรบdrลพnรฝch terasovรฝch ลกtrkov a pieskov v nadklenbovej ฤasti vytvรกra ihneฤ od zaฤiatku razenia podmienky nestability stropu. Nepriaznivรฝ puklinovรฝ systรฉm po svahu na kontakte s paleogรฉnnym podloลพรญm hrozรญ vรฝdatnรฝmi prรญtokmi vody. Horninovรฝ masรญv bol v celej dฤบลพke rozdelenรฝ na zรกkladnรฉ kvรกzihomogรฉnne รบseky s charakteristickรฝmi geotechnickรฝmi parametrami, ide o tzv. geotechnickรฉ typy G1, G2 a G3. Tektonicky poruลกenรฉ รญlovce (vรฝrazne milonitizovanรฉ) majรบ รบlomky veฤพkรฉ zvรคฤลกa 1 aลพ 2 cm, ojedinele do 8 cm. Intenzรญvne poruลกenรฉ รญlovce sรบ prevrรกsnenรฉ, s vyhladenรฝmi plochami a mรกlo vรฝraznou tenkodoskovitou vrstevnatosลฅou.
Obr. 2 Pohฤพad na zรกpadnรฝ portรกl
Technickรฉ rieลกenie
Technickรฉ rieลกenie tunela je navrhnutรฉ tak, aby zodpovedalo poลพiadavke na ลพivotnosลฅ min. 100 rokov (sekundรกrne ostenie tunela). Zรกroveล je navrhnutรฉ tak, aby tunelovรฉ rรบry a รบnikovรฉ cesty zodpovedali z hฤพadiska bezpeฤnosti a riadenia prevรกdzky poลพiadavkรกm platnรฝch predpisov. Celรฝ tunel je projektovanรฝ pre diaฤพniฤnรบ dopravu, s dvomi prechodnรฝmi prepojeniami. Pri nรกvrhu razenia tunela ลฝilina sa uvaลพovalo o nasadenรญ dovrchnรฉho razenia zo zรกpadnรฉho portรกlu (obr. 2), ktorรฉ prebieha v sรบฤasnosti. Pred samotnรฝm zaฤatรญm razenia sa vykonali potrebnรฉ opatrenia โ ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik (MP) 114/6,3 s dฤบลพkou 20,0โฏm s razenรญm v dฤบลพke 15 m na juลพnej tunelovej rรบre (JTR) a korytnaฤka v dฤบลพke 12,5โฏm na severnej tunelovej rรบre (STR) ako sรบฤasลฅ objektu 441-00 โ zรกpadnรฝ portรกl. Po prejdenรญ tohto รบseku pokraฤovalo razenie pod ochranou jednรฉho radu samozรกvrtnรฝch ihiel s dฤบลพkou 9 m. ฤalej pokraฤovalo vo vystrojovacej triede VT 7.2 na severnej tunelovej rรบre. Na vรฝchodnom portรกli bude pred zarazenรญm potrebnรฉ vybudovaลฅ ochrannรฝ dรกลพdnik (MP) 114/6,3 s dฤบลพkou 20,0 m s razenรญm v dฤบลพke 15โฏm. Postupy a ฤlenenie razenia sรบ znรกzornenรฉ v schรฉmach razenia. Budovanie tunela sa realizuje cyklickรฝm spรดsobom razenia s horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu na kalotu, stupeล a dno, resp. spodnรบ klenbu. S ohฤพadom na predpokladanรฉ inลพinierskoยญgeologickรฉ pomery sa pritom uvaลพuje primรกrne s rozpojovanรญm hornรญn a razenรญm pomocou tunelbagra. Pri razenรญ v oboch portรกlovรฝch oblastiach je potrebnรฉ ฤo najskรดr uzatvoriลฅ ostenie (dokonฤiลฅ spodnรบ klenbu), aby sa prediลกlo veฤพkรฝm deformรกciรกm nadloลพia.
Postup razenia tunela
Razenie prebieha dovrchnรฝm spรดsobom od zรกpadnรฉho portรกlu. Minimรกlna vzdialenosลฅ ฤelieb severnej (ฤพavej) a juลพnej (pravej) tunelovej rรบry je stanovenรก projektantom na minimรกlne trojnรกsobok profilu tunela, t. j. na 40โฏm. Profil tunela sa horizontรกlne delรญ na kalotu, stupeล a dno, resp. spodnรบ klenbu. Kaลพdรก z tรฝchto ฤastรญ sa vyrazรญ samostatne. Hneฤ po vyrazenรญ kaลพdej jednotlivej ฤasti zรกberu sa musรญ osadiลฅ vรฝstroj primรกrneho ostenia podฤพa navrhnutej triedy vรฝrubu. ฤelba po vรฝrube sa nesmie nechaลฅ nevystrojenรก. Dodatoฤne sa s dostatoฤnรฝm odstupom od ฤelby budรบ raziลฅ vรฝklenky pre ฤistiace vรฝklenky (CV), zdruลพenรฉ vรฝklenky a zรกrodky prieฤnych prepojenรญ. Minimรกlna vzdialenosลฅ na ich razenie od uzavretรฉho ostenia tunela je 25 m. Deformรกcie ostenia musia byลฅ ustรกlenรฉ. Medzi jednotlivรฝmi cyklami, ktorรฉ musia byลฅ vลพdy kompletne ukonฤenรฉ, sa mรดลพu vykonaลฅ doplลujรบce ฤinnosti, ako sรบ predฤบลพenie prรญvodu elektrickej energie, tlakovej vody a vzduchu, ventilรกcia, odvodลovacie rigoly, rampy na transport rรบbaniny a i. Dno sa vybuduje podฤพa vรฝkresovej dokumentรกcie pre prรญsluลกnรบ triedu razenia. Spodnรก klenba zo striekanรฉho betรณnu a oceฤพovรฝch vรฝstuลพnรฝch sietรญ musรญ byลฅ chrรกnenรก pred poลกkodenรญm dostatoฤnou vrstvou vhodnรฉho zรกsypovรฉho materiรกlu. Ako doฤasnรฝ zรกsypovรฝ materiรกl sa mรดลพe pouลพiลฅ aj vhodnรฝ vรฝrubovรฝ materiรกl.
Tab. 1 Prehฤพad VT podฤพa TP 06-1/2006
Triedy razenia a vystrojenie primรกrneho ostenia
Pri cyklickom razenรญ sa horninovรฝ masรญv zatriedil do tried vรฝrubu podฤพa TP 06-1/2006. Tento technickรฝ predpis zadรกva spรดsob urฤenia, ako aj zatriedenia a triedy razenia do prehฤพadnej matice. Na samotnรฉ urฤenie ฤรญsla triedy vรฝrubu platia dve samostatnรฉ kritรฉriรก, ktorรฉ sรบ charakteristickรฉ prvรฝm a druhรฝm urฤujรบcim ฤรญslom. Prvรฉ urฤujรบce ฤรญslo zohฤพadลuje dฤบลพku zรกberu (vรฝrubu) a horizontรกlne delenie razenรฉho profilu. Druhรฉ urฤujรบce ฤรญslo je priamo zรกvislรฉ od mnoลพstva a druhu vรฝstroja primรกrneho ostenia. Profil tunela sa horizontรกlne delรญ na kalotu, stupeล a dno, resp. spodnรบ klenbu. Jednotlivรฉ triedy vรฝrubu platia pre kalotu, stupeล a dno, resp. spodnรบ klenbu, priฤom v prรญpade potreby sa mรดลพu prispรดsobiลฅ meniacim sa podmienkam. ฤฝubovoฤพnรก kombinรกcia tried razenia je moลพnรก a zรกvisรญ od skutoฤnรฝch inลพinierskogeologickรฝch a geotechnickรฝch pomerov priamo na ฤelbe. Pred kaลพdรฝm zรกberom sa po dohode medzi stavebnรฝm dozorom investora a stavbyvedรบcim z dodรกvateฤพskej firmy urฤรญ trieda vรฝrubu priamo na stavbe.
Obr. 3 Vzorovรฝ prieฤny rez primรกrneho ostenia
Prvky vystrojenia primรกrneho ostenia
Zaistenie vรฝrubu a jeho vystrojenie (obr. 3) predstavuje prostriedok na zabezpeฤenie stability vรฝrubu a vytvorenie odporu zaลฅaลพeniu horninovรฝm tlakom priamo na hrane vรฝrubu. Striekanรฝ betรณn pre primรกrne ostenie je ลกtandardne navrhnutรฝ triedy C25/30-X0-Cl1,0-Dmax8 J2. Z dรดvodu ฤastรฝch nepriaznivรฝch geologickรฝch podmienok a prรญtokov vody treba v takรฝchto รบsekoch pouลพรญvaลฅ z hฤพadiska nรกrastu pevnosti betรณn v triede J3. Z dรดvodu hrรบbky primรกrneho ostenia (podฤพa konkrรฉtnej vystrojovacej triedy) 25 aลพ 35 cm treba betรณn nanรกลกaลฅ v dvoch vrstvรกch. Oceฤพovรก vรฝstuลพ striekanรฉho betรณnu je navrhnutรก zo zvรกranรฝch oceฤพovรฝch sietรญ 8 x 8/150 x 150 mm ocele triedy B500B. Siete sรบ uloลพenรฉ v jednej alebo dvoch vrstvรกch, vลพdy podฤพa prรญsluลกnej vystrojovacej triedy. K prรบtom sietรญ sa v radiรกlnom smere pripevลuje prรญdavnรก prรบtovรก vรฝstuลพ ร 10โฏmm z betonรกrskej ocele B500B, podฤพa prรญsluลกnej vystrojovacej triedy. Pre primรกrne ostenie kaloty, stupลa a dna sรบ navrhnutรฉ oblรบkovรฉ oceฤพovรฉ nosnรญky z ocele triedy B500B podฤพa prรญsluลกnej vystrojovacej triedy. Nosnรญky v dne nemajรบ statickรบ funkciu, pouลพรญvajรบ sa z dรดvodu dodrลพania tvaru protiklenby. V kalote sรบ nosnรญky osadenรฉ v kaลพdom zรกbere, v stupni v kaลพdom druhom zรกbere kaloty a v dne v kaลพdom ลกtvrtom zรกbere kaloty. V beลพnom profile tunela je pre vystrojovacie triedy navrhnutรฉ systematickรฉ kotvenie horninovรฝmi kotvami podฤพa prรญยญsluลกnรฝch geologickรฝch podmienok a vystrojovacรญch tried. V miestach s mierne tektonicky naruลกenou skalnou horninou sรบ navrhnutรฉ maltovanรฉ kotvy s dฤบลพkou 4โฏm. Vzhฤพadom na geoยญlรณgiu zastihnutรบ v sรบฤasnosti sa pouลพรญvajรบ samozรกvrtnรฉ kotvy รโฏ32โฏmm s dฤบลพkou 4 aลพ 8โฏm.
Obr. 4 Realizรกcia IBO dรกลพdnika
Na zabezpeฤenie ฤelby pred samotnรฝm vรฝrubom ฤalลกieho zรกberu sa vyuลพรญva predhรกลanรก vรฝstuลพ osadenรก v korune kaloty. Na cyklickรฉ razenie tunela je navrhnutรฝ predhรกลanรฝ vรฝstroj tvorenรฝ oceฤพovรฝmi ihlami alebo samozรกvrtnรฝmi ihlami รโฏ32โฏmm s dฤบลพkou 4โฏm alebo ร 51โฏmm s dฤบลพkou 9 m. V terajลกรญch geoยญlogickรฝch podmienkach sa vyuลพรญvajรบ samozรกvrtnรฉ ihly รโฏ51 mm s dฤบลพkou 9 m (obr.โฏ4), ktorรฉ sรบ vลtanรฉ v kaลพdom druhom zรกbere kaloty. V prรญpade nestabilnรฝch geologickรฝch podmienok je navrhnutรฉ kotvenie ฤela vรฝrubu pomocou zvรคzku prรบtov z betonรกrskej ocele B500B 3xโฏร 16 mm alebo 2x ร 20 mm. Keฤลพe v sรบฤasne zastihnutej geolรณgii nie je moลพnรฉ uvedenรฝ nรกvrh vyuลพiลฅ, realizuje sa zabezpeฤenie pomocou samozรกvrtnรฝch kotiev ร 32โฏmm a maltovanรฝch sklolaminรกtovรฝch kotiev s dฤบลพkou podฤพa zastihnutej geolรณgie na รบrovni 8 aลพ 16 m (obr. 5). Na zainjektovanie kotiev a zlepลกenie horninovรฉho prostredia sa pouลพรญvajรบ injektรกลพne malty z cementu alebo ลกpeciรกlne injektรกลพne malty. Po zrealizovanรญ primรกrneho ostenia a dosiahnutรญ maximรกlnych rรฝchlostรญ nรกrastu deformรกcie moลพno pokraฤovaลฅ v profilรกcii primรกrneho ostenia tunela, budovanรญ hydroizolaฤnรฉho systรฉmu a realizรกcii sekundรกrneho ostenia tunela.
Obr. 5 Pohฤพad na masรญvne zakotvenie ฤelby
Sekundรกrne ostenie tunela
Sekundรกrne ostenie tunela (obr. 6) je navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ z betรณnu C30/37-XF4, XC3 (min. 150 m od portรกlov) a C25/30-XF2, XC3 (vnรบtornรฝ รบsek tunela) s hrรบbkou ostenia min. 0,35 m, so spodnou klenbou, betรณnovanรฉ v oceฤพovej posuvnej forme. Dฤบลพka blokov je navrhnutรก na 12,5 m. O betonรกลพi sa uvaลพuje v dvoch etapรกch โ betonรกลพ protiklenby a prehฤบbenej protiklenby (vzhฤพadom na zastihnutรบ geolรณgiu) a betonรกลพ hornej klenby tunela. Realizรกciou sekundรกrneho ostenia sa vytvorรญ jednotnรฝ, trvanlivรฝ, odolnรฝ a hladkรฝ povrch, ktorรฝ by mal byลฅ nenรกroฤnรฝ na รบdrลพbu, ฤistenie, vetranie tunela a osvetlenie. Typ vystuลพenia zรกvisรญ od geotechnickรฝch parametrov jednotlivรฝch geotechnickรฝch รบsekov. Ostenie je vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi sieลฅami, prรบtovou vรฝstuลพou a pomocnรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi na realizรกciu vรฝstuลพe jednotlivรฝch blokov sekundรกrneho ostenia. Na vลกetku vรฝstuลพ sekundรกrneho ostenia je pouลพitรก oceฤพ triedy B 500 B. Minimรกlne krytie vรฝstuลพe zo strany vnรบtra tunela je 50 mm. Sekundรกrne ostenie tunela moลพno realizovaลฅ aลพ po ustรกlenรญ konvergenciรญ primรกrneho ostenia v zmysle TKP 26 Tunely.
Hydroizolรกcia tunela
Systรฉm ostenia tunelovej rรบry je navrhnutรฝ ako sendviฤovรก konลกtrukcia pozostรกvajรบca z primรกrneho a sekundรกrneho ostenia. Medzi tieto dve ostenia je vloลพenรก drenรกลพna a izolaฤnรก vrstva, ktorรก pozostรกva z geoยญtextรญlie s minimรกlnou gramรกลพou 900 g/m2 a z ploลกnej hydroizolรกcie s hrรบbkou minimรกlne 2 mm. Tunel je navrhnutรฝ s dรกลพdnikovou izolรกciou. Spodnรก klenba nie je zaizolovanรก. Hydroizolรกcia, resp. jej drenรกลพna vrstva odvรกdza horninovรบ vodu do postrannej drenรกลพe DN 200 mm. Z ฤistiacich vรฝklenkov je drenรกลพna voda zvedenรก do kanalizaฤnรฉho zberaฤa, ktorรฝ sa nachรกdza v ฤพavom jazdnom pรกse.
Obr. 6 Vzorovรฝ prieฤny rez sekundรกrneho ostenia
Chodnรญky a kรกblovody v tuneli
Rieลกenie chodnรญkov a kรกblovodov je v sรบlade so vzorovรฝmi listami VL 5 โ Tunely, povrchovรก รบprava nรบdzovรฝch chodnรญkov โ asfaltovรฝ kryt (300.02). Na prevedenie napรกjacรญch a ovlรกdacรญch kรกblov k technologickรฉmu vybaveniu tunela je vytvorenรฝ kรกblovรฝ ลพฤพab pod chodnรญkom. Vnรบtornรฉ usporiadanie je rieลกenรฉ v technologickej ฤasti tunela. Samotnรฝ chodnรญk sa vytvorรญ poloลพenรญm prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch dosiek s dฤบลพkou 1,0 m v pozdฤบลพnom smere. ZB dosky sรบ uloลพenรฉ na prefabrikovanรฝch obrubnรญkoch, resp. ลกtrbinovรฝch ลพฤพaboch (nie sรบ sรบฤasลฅou tejto ฤasti stavby) a v ozube v sekundรกrnom ostenรญ tunela. Na vrchu sa tieto dosky zalejรบ liatym asfaltom v hrรบbke 2,0 cm. V chodnรญku sa podฤพa poลพiadaviek projektanta technologickรฉho vybavenia spresnia (v stupni DRS) polohy, kde sa budรบ do sekundรกrneho ostenia zaลฅahovaลฅ napรกjacie a ovlรกdacie kรกble.
Monitoring
Vzhฤพadom na nรกroฤnosลฅ predpovede geotechnickรฉho sprรกvania sa pri vรฝstavbe stavebnรฝch jรกm, ako aj tunelovรฝch rรบr pouลพila pozorovacia metรณda vรฝstavby, pri ktorej je nevyhnutnรฉ vykonรกvanie geotechnickรฉho monitoringu (GTM). Geotechnickรฝ monitoring je nevyhnutnou sรบฤasลฅou NRTM, ktorรก je observaฤnou metรณdou vรฝstavby tunelov. Metรณda spoฤรญva v priebeลพnom sledovanรญ priebehu vรฝstavby, keฤ sa spรดsob razenia a zabezpeฤenia vรฝrubu, resp. hฤบbenie portรกlovรฝch jรกm upravuje na zรกklade skutoฤnรฉho sprรกvania sa interakcie horninovรฝ masรญv โ primรกrne ostenie, resp. konลกtrukcie zaistenia svahov. Geotechnickรฝ monitoring zahลลa inลกtalรกciu meracรญch miest, vykonรกvanie meranรญ a sledovanรญ, zber nameranรฝch dรกt a poznatkov, ich vyhodnotenie a nรกslednรฝ rozhodovacรญ proces vychรกdzajรบci z definรญcie varovnรฝch stavov a opatrenรญ v technickej, technologickej a bezpeฤnostnej rovine.
Na รบฤely zberu nameranรฝch hodnรดt, ich centrรกlnu evidenciu, archivรกciu a na prรญpravu podkladov na vyhodnocovanie a tvorbu vรฝstupnรฝch dรกt sa zriadila kancelรกria geomonitoringu. Vลกetky nameranรฉ dรกta sa ukladajรบ do informaฤnรฉho databรกzovรฉho systรฉmu BARAB, ku ktorรฉmu majรบ prรญstup zรกstupcovia jednotlivรฝch รบฤastnรญkov vรฝstavby. Analรฝza geotechnickรฝch rizรญk je zรกkladom nรกvrhu programu monitoringu. Rizikรก v etape vรฝstavby tunelovรฝch rรบr a portรกlovรฝch objektov sa mรดลพu predpokladaลฅ na zรกklade prognรณzy geologicko-tektonickej stavby masรญvu, hydrogeologickรฝch pomerov, mineralogicko-litologickรฉho zloลพenia hornรญn a prognรณzy geotechnickรฝch pomerov z vykonanรฝch geologickรฝch prieskumov. Masรญv je na zรกklade kritรฉriรญ rozฤlenenรฝ na kvรกzihomogรฉnne รบseky s vyฤlenenรฝmi geotechnickรฝmi รบsekmi.
Program geotechnickรฉho monitoringu je navrhnutรฝ s cieฤพom:
- kontroly stability svahov stavebnรฝch jรกm,
- kontroly stability portรกlovรฝch objektov,
- kontroly stability vรฝrubu,
- kontroly namรกhania prvkov ostenia,
- zaistenia bezpeฤnosti pracovnรญkov a mechanizmov,
- rozpoznania ekonomickรฝch rezerv (hospodรกrnosti vรฝstavby),
- stanovenia geometrickรฝch toleranciรญ na zรกklade sledovania deformรกciรญ vรฝrubu.
Program geotechnickรฉho monitoringu pozostรกva z:
- geotechnickej dokumentรกcie,
- meracieho programu,
- interpretรกcie meranรญ a rozhodovania vyplรฝvajรบceho z posรบdenia varovnรฝch stavov.
Zรกver
Priebeh prรกc zrealizovanรฝch v ฤase vzniku tohto ฤlรกnku potvrdzuje a dokonca aj zvyลกuje obavy z predpokladanรฝch nepriaznivรฝch geologickรฝch podmienok, ktorรฉ sa uลพ aj pri navrhovanรญ tunela javili ako nรกroฤnรฉ. Doterajลกie prรกce v zastihnutej geolรณgii, ako aj geotechnickรฉ merania ukazujรบ, ลพe ฤalลกรญ รบspeลกnรฝ a bezpeฤnรฝ postup prรกc si vyลพaduje operatรญvny prรญstup zhotoviteฤพa, projektanta, geolรณga a geotechnika.
TEXT: Ing. Martin Valko, Michal Fuฤรญk,
Ing. Andrej Korba, Ing. Rรณbert Zwilling,
Ing. Ota Jandejsek
FOTO: Doprastav, a. s.
Martin Valko a Michal Fuฤรญk pracujรบ v spoloฤnosti Doprastav, a. s., zรกvod ลฝilina.
Andrej Korba pรดsobรญ v spoloฤnosti Metrostav, a. s. Rรณbert Zwilling v spoloฤnosti Basler&Hofmann Slovakia, s. r. o., a Ota Jandejsek pรดsobรญ v spoloฤnosti ยญARCADIS CZ, a. s.
Literatรบra
1. Projektovรก dokumentรกcia tunela ลฝilina. Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o., DRS, 9/2014.
2. Inลพinierskogeologickรฝ prieskum tunela ลฝilina. Sรบลฅaลพnรฉ podklady, NDS, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby