Tunel ลฝilina โ skรบsenosti s razenรญm tunela v nรกroฤnรฝch geologickรฝch podmienkach
Vรฝstavba tunela ลฝilina bola zahรกjenรก v novembri 2014 razenรญm severnej tunelovej rรบry zo zรกpadnรฉho portรกlu. Projektovรก a stavebnรก prรญprava prebiehala niekoฤพko mesiacov pred zahรกjenรญm samotnรฝch prรกc a aj keฤ sa oฤakรกvalo nรกroฤnรฉ geologickรฉ prostredie s razenรญm v nรญzkom nadloลพรญ, ลพiadna zo zรบฤastnenรฝch strรกn stavby nepredpokladala komplikรกcie, s ktorรฝmi sa bolo potrebnรฉ vyrovnรกvaลฅ v nasledujรบcich mesiacoch.
Vรฝsledkom bol pomalลกรญ postup prรกc, ako sa predpokladalo. Zmluvnรฉ strany sa preto dohodli na zahรกjenรญ prรกc aj z vรฝchodnรฉho portรกlu, s ฤรญm sa v pรดvodnom rieลกenรญ neuvaลพovalo. To akceptoval aj objednรกvateฤพ a stavebnรฝ dozor, takลพe od konca oktรณbra 2015 sa zaฤalo protirazenie oboch tunelovรฝch rรบr z vรฝchodnรฉho portรกlu.
Diaฤพnica D1 je v รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka sรบฤasลฅou medzinรกrodnรฉho ลฅahu E-50, ktorรฝ sa na Slovensku zaฤรญna v Bratislave a konฤรญ na hraniฤnom prechode s Ukrajinou. Z hฤพadiska vnรบtroลกtรกtneho vรฝznamu je sรบฤasลฅou vnรบtroลกtรกtnej diaฤพniฤnej siete, ktorรก bude spolu s vymedzenรฝmi ลฅahmi z vybranej siete tvoriลฅ zรกkladnรบ dopravnรบ kostru na รบzemรญ SR.
รsek diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka obchรกdza z juลพnej strany mesto ลฝilina a vฤaka nรกroฤnej morfolรณgii terรฉnu si vyลพiadal vรฝstavbu 11 mostov a dvoch tunelov โ Ovฤiarsko (2 367 m) a ลฝilina (687 m).
รzemie pred portรกlmi tunela ลฝilina aj v trase tunela mรก charakter poฤพnohospodรกrskej pรดdy, lesov a lรบk. Nad tunelom ani v blรญzkosti portรกlov sa nenachรกdza ลพiadna povrchovรก zรกstavba.
Inลพinierskogeologickรฉ pomery podฤพa sรบลฅaลพnรฝch podkladov
Inลพinierskogeologickรฝ prieskum pred vรฝstavbou tunela ลฝilina sa realizoval postupne v rokoch 1996 aลพ 2010. Vรฝsledky z tรฝchto prieskumov boli sรบฤasลฅou sรบลฅaลพnรฝch podkladov, na zรกklade ktorรฝch vypracoval zhotoviteฤพ s projektantom svoje technickรฉ rieลกenie a stanovil ponukovรบ cenu. Na technickรฉ rieลกenie, samozrejme, nadvรคzoval harmonogram prรกc tak, aby sa dodrลพal ฤas vรฝstavby na prerazenie tunela stanovenรฝ na 395 dnรญ.
Tunel ลฝilina je situovanรฝ v horninovom masรญve budovanom paleogรฉnnym sรบvrstvรญm รญlovcov a pieskovcov s prevahou รญlovcov v celom hodnotenom รบseku. Od vรฝchodnรฉho portรกlu je paleogรฉn prekrytรฝ formรกciou kvartรฉrnych pokryvnรฝch รบtvarov, reprezentovanรฝch terasovรฝm a deluviรกlnym komplexom. Kvartรฉr bol reprezentovanรฝ predovลกetkรฝm รญlovitรฝm ลกtrkom aลพ ลกtrkom s prรญmesou jemnozrnnej zeminy. Tรกto formรกcia zasahovala do vzdialenosti pribliลพne 165 m od vรฝchodnรฉho portรกlu do profilu kaloty.
Paleogรฉnne sรบvrstvie nie je v zรกsade nepriaznivรฉ pre vรฝstavbu tunelov, vรฝrazne ho vลกak degraduje zvetrรกvanie, tektonicky poruลกenรฉ zรณny a prรญtomnosลฅ podzemnej vody. V oblasti tunela ลฝilina sa vลกetky tieto tri ฤinitele vรฝrazne podpรญsali pod zmenu kvality horninovรฉho prostredia. Zvetrรกvanie degradovalo poloskalnรฉ horniny paleogรฉnu na zeminy. Zรณna zvetrania zasahuje do hฤบbky viac ako 10,0 m od povrchu paleogรฉnneho sรบvrstvia, ฤo pri malej vรฝลกke nadloลพia tunela (5 โ 28 m) znamenรก, ลพe 48 % dฤบลพky tunela sa razรญ v zeminรกch.
Na zvyลกnej dฤบลพke, ktorรก je situovanรก v strednej ฤasti tunela, prebieha zรณna zvetrania tesne nad klenbou kaloty. Horninovรฉ prostredie v trase tunela je poruลกenรฉ viacerรฝmi tektonickรฝmi zรณnami. Tektonicky poruลกenรฉ zรณny sa striedajรบ v celom รบseku tunela, vรฝraznejลกie v jeho zรกpadnej ฤasti. Na kontakte tรฝchto porรบch moลพno oฤakรกvaลฅ sรบstrednรฉ prรญtoky podzemnej vody. Hladina podzemnej vody je v celej trase tunela nad projektovanou niveletou. Vo vลกeobecnosti sa รญlovec hodnotรญ ako mรกlo priepustnรก hornina, ฤomu nasvedฤoval aj stanovenรฝ koeficient filtrรกcie kf โค 10-8 m/s.
Na zรกklade opรญsanรฝch inลพinierskogeologickรฝch pomerov sa trasa tunela rozdelila na kvรกzihomogรฉnne bloky s predpokladanรฝm geologickรฝm typom G1, G2 a G3. Predpokladalo sa, ลพe najhorลกie hodnotenรฝ geotechnickรฝ typ G1 bude tvoriลฅ 2,4 % z celkovej dฤบลพky tunela a, naopak, najlepลกie hodnotenรฝ geologickรฝ typ G3 41,8 %.
Zostรกvajรบca dฤบลพka pripadala na geotechnickรฝ typ G2. V blokoch G1 a G2 bolo podฤพa podkladov zo sรบลฅaลพe moลพnรฉ oฤakรกvaลฅ nestabilitu vรฝrubu spojenรบ s vรฝskytom tlaฤivรฝch รญlovitรฝch a รญlovcovรฝch hornรญn, zvรฝraznenรบ prรญtokmi vody do tunelovej rรบry. A hoci bol geotechnickรฝ blok G3 definovanรฝ ako najlepลกรญ, aj tu boli geotechnickรฉ parametre pomerne nepriaznivรฉ: Edef = 110 MPa, ฯ = 0,26 a ฯc = 15 MPa.
Obr. 1 Prieฤny rez tunelom โ juลพnรก (pravรก) tunelovรก rรบra s prehฤบbenou spodnou klenbou, sklon 4,96 % |
Nรกvrh vystrojovacรญch tried podฤพa IG pomerov v sรบลฅaลพnรฝch podkladoch
Podฤพa podkladov poskytnutรฝch v sรบลฅaลพi sa zdalo, ลพe najvรคฤลกรญm problรฉmom pri vรฝstavbe tunela bude mรคkkรก, poddajnรก hornina so vลกetkรฝmi jej dรดsledkami โ vysokรฉ deformรกcie vรฝrubu ฤi sadanie (zabรกranie) celej stavby. Na zรกklade tohto predpokladu sa navrhol tvar prieฤneho rezu, ako aj technologickรฝ postup vรฝstavby tunela takรฝm spรดsobom, aby sa oฤakรกvanรฉ nepriaznivรฉ vplyvy ฤo najviac eliminovali.
Prieฤny rez tunela bol skonลกtruovanรฝ v celej dฤบลพke so spodnou klenbou tak, aby sa ฤo najviac pribliลพoval kruhovรฉmu tvaru. V najhorลกรญch geologickรฝch podmienkach bolo hlavnรฝm predpokladom rรฝchle uzatvรกranie celรฉho profilu vรฝrubu bez realizรกcie doฤasnรฝch ostenรญ, ktorรฉ by sa odstraลovali v ฤalลกรญch krokoch vรฝstavby.
Celkovo sa pri tuneli ลฝilina navrhlo osem vystrojovacรญch tried. Nรกvrh jednotlivรฝch vystrojovacรญch tried sa realizoval na zรกklade uลพ zmienenรฝch geotechnickรฝch typov G1 aลพ G3, priฤom vรฝznamnรบ รบlohu zohrรกvala pri nรกvrhu aj vรฝลกka nadloลพia od 4 do 32 m.
Plocha vรฝrubu celรฉho tunela sa pohybovala od 104 do 117 m2. Dฤบลพka zรกberu bola navrhnutรก od 1,0 do 1,7 m s ohฤพadom na danรบ vystrojovaciu triedu s horizontรกlnym rozdelenรญm na kalotu, stupeล a dno. Primรกrne ostenie tvoril striekanรฝ betรณn pevnostnej triedy C 25/30 s hrรบbkou 200 aลพ 350 mm.
Striekanรฝ betรณn bol vystuลพenรฝ dvomi vrstvami KARI sietรญ a priehradovรฝm oceฤพovรฝm nosnรญkom. Navrhlo sa radiรกlne kotvenia ostenia, a to buฤ maltovanรฉ s cementovรฝm tmelom, alebo samozรกvrtnรฉ IBO. Zaistenie klenby kaloty proti nadmernรฉmu nadvรฝlomu zabezpeฤovali maltovanรฉ a samozรกvrtnรฉ ihly vo viacerรฝch radoch a v zaฤiatkoch razenia MP dรกลพdniky. Stabilitu ฤelby proti vypadรกvaniu horniny zabezpeฤoval striekanรฝ betรณn s hrรบbkou 50 aลพ 100 mm, vystuลพenรฝ oceฤพovรฝmi sieลฅami s ฤelbovรฝmi kotvami.
Zรญskanรฉ skรบsenosti z razenia tunela
Nepriaznivรฉ sprรกvanie horninovรฉho masรญvu sa prejavilo hneฤ po zahรกjenรญ razenรญ zo zรกpadnรฉho portรกlu poฤas razenia severnej tunelovej rรบry. Ukรกzalo sa, ลพe geologickรฉ prostredie je jedno z najลฅaลพลกรญch a jedno z najnevhodnejลกรญch na razenie podzemnรฉho diela. Podloลพie tvorili silno zvetranรฉ aลพ rozloลพenรฉ รญlovce charakteru zemรญn s extrรฉmne nรญzkymi pevnosลฅami R6. V zรณne zvetrania je รญlovec degradovanรฝ na รญl vysokej plasticity s tuhou aลพ pevnou konzistenciou.
Hornina sa prejavovala ako veฤพmi mรคkkรก, poddajnรก a tvรกrna, v dรดsledku ฤoho sa primรกrne ostenie zabรกralo ako celok bez vรฝraznejลกรญch prieฤnych deformรกciรญ. Na konvergenฤnรฝch profiloch sa zaznamenali aj vรฝraznรฉ posuny v pozdฤบลพnom smere razenia.
Domnievame sa, ลพe prรกve pozdฤบลพna deformรกcia prispela neskรดr vรฝrazne k vytvรกraniu pozdฤบลพnych trhlรญn na styku kaloty a stupลa pri vyลกลกรญch nadloลพiach. Veฤพkosti zvislej deformรกcie presahovali v mnohรฝch prรญpadoch hranicu 200 mm (deformรกcia predpokladanรก projektom bola na รบrovni 120 mm). Hornina sa sprรกvala nesรบdrลพne ako nesรบdrลพnรฝ mรกlo uฤพahnutรฝ sypkรฝ materiรกl, ฤo viedlo k prejavom nestability ฤelby kaloty a jej vypadรกvaniu prevaลพne v hornej ฤasti kaloty.
Vysokรก poddajnosลฅ a zรกroveล nesรบdrลพnosลฅ v jednej hornine sa zvyฤajne nevyskytujรบ, preto bolo nesรบdrลพnรฉ sprรกvanie horniny pre vลกetkรฝch prekvapujรบce a neoฤakรกvanรฉ. Nesรบdrลพnosลฅ spรดsobuje prรญtomnosลฅ รบlomkov zvetranรฉho รญlovca, a to aj napriek tomu, ลพe รบlomky boli obalenรฉ mรคkkou aลพ tuhou รญlovitou vรฝplลou.
Ak by iลกlo o typickรบ nesรบdrลพnรบ zeminu, bola by sรญce sypkรก, ale s vysokรฝm uhlom vnรบtornรฉho trenia, nepoddajnรก a navyลกe dobre injektovateฤพnรก. Poddajnรฝ zvetranรฝ รญlovec je vลกak nesรบdrลพnรฝ a s nรญzkym uhlom vnรบtornรฉho trenia, ฤรญm sa ฤพahko deformuje, ale zรกroveล je nestabilnรฝ a vznikรก nestabilita nezaistenej ฤelby kaloty. Tieto negatรญvne vlastnosti podporuje navyลกe prรญtomnosลฅ horninovej vody, ktorรก spรดsobovala v tektonicky poruลกenรฝch zรณnach lokรกlne zvodnenie horniny.
Od zaฤiatku sa tak hฤพadalo sprรกvne rieลกenie takรฉhoto horninovรฉho prostredia tvorenรฉho zvetranรฝmi รญlovcami charakteru zemรญn. Cieฤพom bolo vyrieลกiลฅ hlavnรฝ problรฉm, a to nestabilitu nezaistenej ฤelby kaloty. V oblasti zรกpadnรฉho portรกlu a neskรดr aj priamo v ฤelbe tunela sa skรบลกali rรดzne metรณdy zaistenia ฤelby od cementovej a chemickej injektรกลพe po skรบลกky horizontรกlnej tryskovej injektรกลพe.
Treba podotknรบลฅ, ลพe prรกce na razenรญ severnej a juลพnej tunelovej rรบry pokraฤovali zo zรกpadnรฉho portรกlu kontinuรกlne bez zastavenia, ale s vรฝrazne pomalลกรญm postupom, neลพ sa predpokladalo. Zhotoviteฤพ predpokladal maximรกlne mesaฤnรฉ vรฝkony na รบrovni 50 โ 60 m, ฤo by zodpovedalo prerazeniu jednej tunelovej rรบry z jednej strany do jednรฉho roka.
Priebeh razenia
Poฤรญtalo sa s razenรญm severnej a juลพnej tunelovej rรบry len dovrchne zo zรกpadnรฉho portรกlu. Tomu sa prispรดsobilo aj umiestnenie zariadenia staveniska, umiestnenie a veฤพkosลฅ depรณnie vyrazenรฉho materiรกlu, plocha na uskladnenie stavebnรฉho materiรกlu, poฤet strojnรฝch zostรกv, ako aj poฤet raziฤskรฝch skupรญn.
Vlastnรฉ razenie sa zaฤalo v novembri 2014. Ako prvรก sa zo zรกpadnรฉho portรกlu zaฤala vรฝstavba severnej tunelovej rรบry. Prvรฝch 12,5 m sa budovalo pod ochranou, ลพelezobetรณnovou konลกtrukciou โ tzv. korytnaฤkou. Po prechode prvรฝch 12,5 m sa razilo vo vystrojovacรญch triedach VT 7/2 a VT 7/3. Hneฤ po zaฤatรญ razenia sa zhotoviteฤพ zaฤal stretรกvaลฅ s nepriaznivรฝmi geologickรฝmi podmienkami a ich negatรญvnymi prejavmi.
Podฤพa vรฝsledkov IG prieskumu sa oฤakรกvalo, ลพe sa zastihnutรก hornina bude chovaลฅ plasticky, ฤo potvrdzovali aj nadmernรฉ deformรกcie primรกrneho ostenia. Na tento variant bol zhotoviteฤพ pripravenรฝ. ฤo sa vลกak neoฤakรกvalo a nedalo sa vopred predpokladaลฅ, bolo nadmernรฉ vysypรกvanie horninovรฉho materiรกlu z ฤelby kaloty. Hornina sa hlavne vo vrchnej ฤasti kaloty zaฤala sprรกvaลฅ ako sypkรฝ, nesรบdrลพnรฝ materiรกl. Zabezpeฤenie kaloty kotvami z betonรกrskej ocele, ako aj zaistenie klenby kaloty ihlami sa v tomto prรญpade ukรกzalo ako mรกlo รบฤinnรฉ.
Drobnรฉ รบlomky zvetranรฉho รญlovca sa vysypรกvali medzi ihlami a ich vysypรกvanie z ฤelby znemoลพลovalo realizovanie stabilizaฤnรฉho nรกstreku striekanรฝm betรณnom. Nastal aj problรฉm s vrtmi na ihly a kotvy, ktorรฉ sa zaฤali zavaฤพovaลฅ. Tieto problรฉmy sa naplno prejavili v januรกri 2015 poฤas vzniku mimoriadnej udalosti, keฤ doลกlo po vyrazenรญ 58,92 m k zรกvalu. Zo stropnej ฤasti banskรฉho diela vypadol materiรกl, zรกroveล sa na povrchu razenรฉho tunela zistil obnaลพenรฝ prepad zeminy kruhovรฉho profilu s priemerom 9 aลพ 10 m do hฤบbky 7 aลพ 8 m. Pri tejto udalosti sa prelomil aj nosnรญk predchรกdzajรบceho zรกberu.
Nรกsledne sa okamลพite vykonalo zastabilizovanie ฤelby kaloty tunela tak, aby sa poฤas realizรกcie vyplnenia krรกteru betรณnom tento nedostal do priestoru tunela. รroveล ukonฤenia betonรกลพe sa stanovila na 2,0 aลพ 3,0 metre pod pรดvodnรฝm terรฉnom. Po vzรกjomnej konzultรกcii vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn sa zvolila a nรกsledne rozpracovala metรณda zmรกhania zรกvalu pomocou pouลพitia tryskovej injektรกลพe (TI) s realizรกciou z povrchu (obr. 2).
Obr. 2 Zmรกhanie zรกvalu v TM 58,92, vฤพavo prieฤny rez, postup vรฝstavby VT 7/Z1, vpravo pozdฤบลพny rez |
Tรบto metรณdu odporuฤil aj OBร Prievidza, hlavne z hฤพadiska bezpeฤnosti prรกce pod zรกvalom. TI bola navrhnutรก v dฤบลพke 10 m, v prieฤnom reze tunela vytvรกrala tvar pรญsmena A. Takรฉto rieลกenie prenieslo zaลฅaลพenie vรฝplลovรฉho betรณnu krรกtera mimo tunela, priฤom sa ฤiastoฤne realizovala aj sanรกcia poruลกenej zeminy v okolรญ, nad tunelovou rรบrou a v oblasti kaloty tunela. Boฤnรฉ stฤบpy TI boli vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi rรบrami. Na ฤele kaloty sa realizovala betรณnovรก konลกtrukcia, ktorรก stabilizovala ฤelo poฤas realizรกcie TI z povrchu a zamedzila prรญpadnรฉmu vniknutiu tryskovej injektรกลพe do profilu razenรฉho tunela.
Poลพiadavkou bolo vytvoriลฅ stฤบpy TI s priemerom min. 800 mm a dosiahnuลฅ minimรกlnu pevnosลฅ v tlaku preinjektovanej horniny/zeminy po 28 dลoch 3,0 MPa. Vrtnรฉ a injektรกลพne prรกce sa vykonรกvali zo spevnenej pracovnej plochy nad zaplnenรฝm miestom prepadu. Vrty na TI mali minimรกlny priemer 135 mm, realizovali sa s vodnรฝm vรฝplachom. Pre prรญpad zavaฤพovania vrtov a ich nestability bol pripravenรฝ aj vรฝplach cementovou suspenziou, ktorรฝ by zaistil potrebnรบ stabilitu vrtu. Do krajnรฝch stฤบpov TI sa realizoval vrt s priemerom 149 mm, potom sa do tรฝchto stฤบpov TI osadila oceฤพovรก rรบra รธ114/10. Poฤas razenia sa kontrolovali dosiahnutรฉ priemery TI stฤบpov a poลพiadavka projektu na minimรกlnu pevnosลฅ v prostom tlaku.
V stropnej ฤasti sa realizoval dvojradovรฝ MP dรกลพdnik z oceฤพovรฝch rรบr รธ114/10 mm (trieda ocele S235) s celkovou dฤบลพkou 12,0 m. Rรบry MP dรกลพdnika boli v celej dฤบลพke vybavenรฉ injektรกลพnymi ventilmi v rozstupoch 0,5 m. รvodnรก rรบra bola vybavenรก tzv. stratenou korunkou s priemerom 160 mm. Rรบry sa vลtali pomocou cementovรฉho vรฝplachu. Po ukonฤenรญ vลtania MP dรกลพdnika sa uskutoฤnila cementovรก zรกlievka a injektรกลพ okolitรฉho prostredia.
Samotnรฉ razenie pod zabezpeฤenรญm zรกvalu tvorenรฝm TI stฤบpmi prebiehalo v novonavrhnutรฝch vystrojovacรญch triedach s oznaฤenรญm VT7/Z1 a VT7/Z2. Tieto vystrojovacie triedy mali maximรกlny zรกber 1,0 m.
Prechod razenia pod zรกvalom prebehol bez vรฝraznejลกรญch problรฉmov a sanรกcia mimoriadnej udalosti tryskovou injektรกลพou sa ukรกzala ako vysoko bezpeฤnรก metรณda. Negatรญvom vลกak bolo vรฝraznรฉ ฤasovรฉ zdrลพanie 6 mesiacov a vyลกลกie nรกklady na realizรกciu samotnรฉho zastabilizovania. Nadloลพie v mieste zรกvalu dosahovalo vรฝลกku 8 m. Pri narastajรบcom nadloลพรญ by nรกklady na obdobnรบ sanรกciu vรฝrazne narastali s ohฤพadom na tzv. hluchรฉ vrty realizovanรฉ z povrchu.
Po prvej mimoriadnej situรกcii v TM 58,92 v severnej tunelovej rรบre sa pokraฤovalo v novonavrhnutej vystrojovacej triede VT 7/5 a jej modifikรกciรกch. Tรกto VT mala upravenรฉ kotvenie ฤelby kaloty aลพ 70 ks sklolaminรกtovรฝch kotiev s dฤบลพkou 16,0 m. Na zamedzenie vzniku pozdฤบลพnych trhlรญn v รบrovni kalota โ stupeล sa v tomto mieste doplnila ลกmykovรก vรฝstuลพ. Aby nedochรกdzalo k nadmernej deformรกcii bokov kaloty, pridala sa doฤasnรก protiklenba kaloty. Technologickรฝ postup vรฝstavby sa upravil tak, aby uzatvorenie celรฉho profilu tunela bolo v maximรกlnej vzdialenosti 12 m od ฤelby kaloty.
Deformรกcie primรกrneho ostenia sa podarilo postupne stabilizovaลฅ, naฤalej vลกak zostรกvala problematickรก nestabilita ฤelby, podporovanรก stรกle sa zvyลกujรบcimi prรญtokmi podzemnej vody. V novembri 2015 v TM134,84 sa vplyvom prรบdiacej podzemnej vody nepodarilo zastabilizovaลฅ ฤiastkovรฝ vรฝrub v klenbe kaloty, doลกlo k prelomeniu stropu tunela, jeho vysypaniu a nรกslednรฉmu vteฤeniu zvodnenรฉho materiรกlu do priestoru tunela.
Prelomeniu stropu tunela predchรกdzal sรบstrednรฝ prรญtok vody na รบrovni pribliลพne 0,2 l/s z okolia vrtu pre ihlu. Vรฝraznejลกรญ sรบstredenรฝ prรญtok podzemnรฝch vรดd cez รญlovcovรฝ masรญv bol pravdepodobne dรดsledkom rozvoฤพnenej zรณny v okolรญ tektonickej poruchy. Prรบdovรฝm pรดsobenรญm podzemnej vody a jej sufรณznymi รบฤinkami doลกlo k nรกslednej deลกtrukcii nadloลพia tunela.
Vzmรกhanie zรกvalu zastavilo vรฝstavbu severnej tunelovej rรบry na pribliลพne ฤalลกie 2 mesiace. Po zabezpeฤenรญ a prekonanรญ oblasti zรกvalu pomocou pouลพitia ลฅaลพkรฝch injektovanรฝch MP dรกลพdnikov a masรญvneho kotvenia ฤelby sa pokraฤovalo v razenรญ severnej tunelovej rรบry vo VT 8. Tieto vystrojovacie triedy boli navrhnutรฉ na geologickรฝ typ G1 s nadloลพรญm vรคฤลกรญm ako 25 m na zรกklade doplnkovรฉho IG prieskumu z mรกja 2015.
Obr. 3 Kotvenie ฤelby โ VT 8/6, VT 8/7, VT 8/8, VT 8/9 |
Obr. 4 Realizรกcia kotvenia ฤelby |
Doplnkovรฝ IG prieskum
Po mimoriadnej udalosti v TM 58,92 sa na zรกklade poลพiadavky zhotoviteฤพa a projektanta zrealizoval doplnkovรฝ geologickรฝ prieskum, ktorรฉho รบlohou boli realizรกcia vrtov s terรฉnnymi skรบลกkami in situ (presiometre), odber vzoriek hornรญn na laboratรณrne stanovenie fyzikรกlnych vlastnostรญ hornรญn a geofyzikรกlne meranie v osi juลพnej a severnej tunelovej rรบry.
Na zรกklade geofyzikรกlnych prรกc sa v รบvodnรฝch รบsekoch interpretovalo vรฝraznรฉ poruลกenie a rozvoฤพnenie horninovรฉho masรญvu a zรกroveล sa interpretovali poruลกenia charakteru zosรบvania aลพ do predkvartรฉrneho paleogรฉnneho horninovรฉho masรญvu. Z realizovanรฝch doplnkovรฝch IG prรกc ฤalej vyplynulo, ลพe oproti predpokladom mรกlo priepustnรฉho prostredia charakterizovanรฉho koeficientom priepustnosti kf<10-8 m/s umoลพลuje masรญv rรฝchle prรบdenie vody, ฤo ukazuje na vรฝznamnรฉ poruลกenie a rozvoฤพnenie masรญvu. V prรญpade neporuลกenรฉho sรบvrstvia paleogรฉnnych รญlovcov by bol masรญv len nevรฝrazne priepustnรฝ.
Vรฝsledky doplnkovรฉho prieskumu zรกsadne ovplyvnili dฤบลพky jednotlivรฝch geotechnickรฝch blokov G1 aลพ G3 v pozdฤบลพnom smere tunela. Rozdiel zmien dฤบลพok pri prvรฝch 245 m zo strany zรกpadnรฉho portรกlu je uvedenรฝ v tab. 1.
รprava vystrojenia na zรกklade doplnkovรฉho IG prieskumu
Posunutie geotechnickรฝch typov vplรฝva na nรกvrh razenia najmรค zmenou vรฝลกky nadloลพia v geotechnickom bloku G1. Vyลกลกie nadloลพie si v dรดsledku vรคฤลกieho geostatickรฉho napรคtia vyลพiadalo zmenu/zosilnenie primรกrneho ostenia.
Vystrojovacie triedy v G1 sa napokon rozdelili do troch skupรญn na:
โข vรฝลกky nadloลพia do 7,0 m tak, ako sa s tรฝm poฤรญtalo v pรดvodnej realizaฤnej dokumentรกcii,
โข vรฝลกky nadloลพia do 25 m pre VT 8/6 a VT 8/7 (skrรกtenie zรกberu na 0,8 m; zabezpeฤenie ฤelby kaloty tunela),
โข vรฝลกky nadloลพia od 25 do 30 m; pre tรบto oblasลฅ sa doplnili VT 8/8 a VT 8/9 so zmenou prieฤneho rezu ostenia a zosilnenรฝm ostenรญm na hrรบbku 40 cm; ako podpornรก vรฝstuลพ sa zaฤali pouลพรญvaลฅ ลกtvorprรบtovรฉ priehradovรฉ nosnรญky uzatvorenรฉ po celom obvode tunela.
Ako รบฤinnรก sa neskรดr ukรกzala aj technolรณgia realizรกcie kotvenia ฤelby na cementovรฝ vรฝplach s pouลพitรญm sklolaminรกtovรฝch tyฤรญ. Poลพadovanรก charakteristickรก รบnosnosลฅ kotiev ฤelby na medzi pevnosti je min. 300 kN. Navrhlo sa 70 ks kotiev s dฤบลพkou 16 โ 20 m s prekotvenรญm kaลพdรฝch 8 m. Na zรกklade skutoฤne zastihnutรฝch geologickรฝch podmienok sa poฤet kotiev ฤelby upravuje, minimรกlne sa vลกak v danรฝch vystrojovacรญch triedach pouลพรญva 41 ks kotiev. Poลพadovanรฝ priemer vrtu je stanovenรฝ projektom na 170 mm.
Cementovรฝ vรฝplach zabezpeฤuje jednak stabilitu vrtu, ale aj preinjektovanie okolitรฉho prostredia po diskontinuitรกch. Po viacerรฝch odbornรฝch diskusiรกch a skรบลกkach na ฤelbe tunela sa pristรบpilo k vysokotlakovรฝm injektรกลพam sklolaminรกtovรฝch ฤelbovรฝch kotiev. Poลพaduje sa preinjektovanie pozdฤบลพ celej dฤบลพky kotvy vo vzdialenostiach 0,5 m. Preinjektovanie po dฤบลพke kotvy sa overuje pri postupoch poฤas razenia.
MP dรกลพdnik tvoria oceฤพovรฉ rรบry รธ114/10 mm (trieda ocele min. S235) s celkovou dฤบลพkou 12,0 m v poฤte 40 ks. Po celej dฤบลพke mikropilรณt sรบ rรบry perforovanรฉ a vybavenรฉ dvojicou injekฤnรฝch reinjektovateฤพnรฝch ventilov (zvierajรบcich vzรกjomne uhol 180 ยฐ) s osovou vzdialenosลฅou 50 cm. รvod rรบry je vybavenรฝ tzv. stratenou korunkou s minimรกlnym priemerom 145 mm. Jednotlivรฉ rรบry sa vลtajรบ pomocou cementovรฉho vรฝplachu na stabilizovanie stien vrtu.
Na odvodnenie horninovรฉho prostredia pred ฤelbou sa zaฤali vลtaลฅ 3 odvodลovacie vrty s dฤบลพkou 20,0 m s opakovanรญm kaลพdรฝch 8 m, realizovanรฉ z rozลกรญrenรฉho profilu tunela.
ฤalลกรญ doplnenรฝ prvok โ protiklenba kaloty โ sa vyuลพรญval pri niektorรฝch vystrojovacรญch triedach na spomalenie deformรกciรญ ฤiastkovรฉho vรฝrubu (kaloty). Pouลพitie doฤasnej protiklenby je stanovenรฉ podฤพa projektovej dokumentรกcie presiahnutรญm varovnรฉho stavu A .
Obr. 5 Prieฤny rez VT 8/9 |
Razenie z vรฝchodnรฉho portรกlu
Mimoriadne udalosti na severnej tunelovej rรบre a pomalลกie postupy prรกc spรดsobenรฉ realizรกciou nรกroฤnejลกรญch zaistenรญ ฤelieb a MP dรกลพdnikov naruลกili zhotoviteฤพovi stavby harmonogram stavebnรฝch prรกc. Preto sa zmluvnรฉ strany pre eliminรกciu ฤasovรฉho dopadu dohodli na zahรกjenรญ prรกc aj z vรฝchodnรฉho portรกlu.
Objednรกvateฤพ a stavebnรฝ dozor to akceptovali, takลพe od konca oktรณbra 2015 sa zaฤalo protirazenie tunela z vรฝchodnรฉho portรกlu v juลพnej tunelovej rรบre. Vo februรกri 2016 sa po dosiahnutรญ predpรญsanรฉho odstupu ฤelieb 30 m pristรบpilo k realizรกcii severnej tunelovej rรบry. S razenรญm z vรฝchodnรฉho portรกlu sa v pรดvodnom harmonograme prรกc nepoฤรญtalo, takลพe si vyลพiadalo prรญpravu zariadenia staveniska a technologickรฝch opatrenรญ na รบpadnรฉ razenie tunela.
Doplnkovรฝ IG prieskum na vรฝchodnom portรกli mal len minimรกlny vplyv na zmenu dฤบลพky geotechnickรฝch blokov, a tรฝm aj na zmenu vystrojovacรญch tried. Neoฤakรกvalo sa vรฝraznรฉ poruลกenie a rozvoฤพnenie horninovรฉho masรญvu ako na zรกpadnom portรกli, ฤo sa v priebehu stavebnรฝch prรกc napokon aj potvrdilo. Nad tunelovรฝmi rรบrami sa oฤakรกvala prรญtomnosลฅ kvartรฉrnych ลกtrkov zasahujรบca aลพ do kaloty tunela, preto sa hneฤ od zaฤiatku razenia pouลพรญvala na spevnenie ฤelby a horninovรฉho prostredia pred ฤelbou chemickรก aj cementovรก vysokotlakovรก injektรกลพ.
Zรกver
Zรกverom moลพno povedaลฅ, ลพe hoci geolรณgia nie je z litologickรฉho hฤพadiska niฤรญm prekvapujรบcim, prekvapuje jej sprรกvanie, ktorรฉ sa prejavuje dvomi protichodnรฝmi vlastnosลฅami, nepriaznivรฝmi na razenie tunela. Ide o vysokรบ poddajnosลฅ a zรกroveล nesรบdrลพnosลฅ zastihnutej geolรณgie. Prรกve vysokรก poddajnosลฅ je typickou vlastnosลฅou sรบdrลพnรฝch zemรญn. Naopak, nestabilita sprรกvania nezaistenรฉho vรฝrubu je prejavom nesรบdrลพnej zeminy.
Tieto prejavy spรดsobili vypadรกvanie ฤelby kaloty vo vrchlรญku a vytvรกranie tzv. predstihov, ktorรฉ spรดsobovali nรกsledne preลฅaลพenie predhรกลanรฝch prvkov tvorenรฝch samozรกvrtnรฝmi IBO kotvami a neskรดr MP dรกลพdnikmi.
V ฤase pรญsania ฤlรกnku chรฝba do prerazenia juลพnej tunelovej rรบry 36 m a do prerazenia severnej tunelovej rรบry 180 m. Sรบฤasnรฉ razenie prebieha uลพ bez vรคฤลกรญch problรฉmov. Hlavnรบ pozornosลฅ si vyลพaduje stabilizรกcia ฤelby tunela a realizรกcia predhรกลanรฝch vystrojovacรญch prvkov.
Postupuje sa na รบrovni pribliลพne 14 aลพ 30 m na jednu ฤelbu za mesiac v zรกvislosti od nรกroฤnosti zaistenia ฤelby, prรญpadne realizรกcie MP dรกลพdnikov.
Tunel ลฝilina
Kategรณria tunela: 2T โ 8,0 (STN 73 7507)
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 99,6 km/h (STN 73 7507)
Dฤบลพkovรก kategรณria tunela: strednรฝ (STN 73 7507)
Dฤบลพka tunela: STR 684 m, z toho razenรก ฤasลฅ 648,5 m
JTR 687 m, z toho razenรก ฤasลฅ 657 m
Prieฤne prepojenia: 2, prechodnรฉ
Objednรกvateฤพ a budรบci sprรกvca: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Stavebnรฝ dozor: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Zhotoviteฤพ tunela: Doprastav, a. s., Bratislava, Metrostav a. s., Praha
Projektant tunela: Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
Geotechnickรฝ monitoring: Geofos, s. r. o., Arcadis CZ, a. s.
Tunnel ลฝilina – experience with excavation tunnel in difficult geological conditions
ลฝilina tunnel construction was started in November 2014 by excavation of northern tunnel tubes from the western portal. Design and construction preparation has started many months before the start of actual work and even though we expected difficult geological environment with excavation in shallow cover, no one expected complications with which we needed to compensate in the following months. As the result was slower progress of work than expected. Therefore contracting parties agreed to launch work from the eastern portal, with what was not considered originally. It was also accepted by customer and construction supervision, so that by the end of October 2015, excavation of both tunnel tubes from the east portal began.
Literatรบra
1. Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka, SO 447-00, SO 448-00, v stupni DSP, FTP, DSZS, DRS.
2. Inลพinierskogeologickรฝ prieskum tunela ลฝilina (Sรบลฅaลพnรฉ podklady โ NDS). 1998 aลพ 2010.
3. Doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ a geofyzikรกlny prieskum tunela ลฝilina (Geofos, s. r. o.). Mรกj 2015.
TEXT: Rรณbert Zwilling, Martin Valko
FOTO A OBRรZKY: Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
__________________________________________________________
Rรณbert Zwilling a Martin Valko pรดsobia v spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby / Inลพenรฝrskรฉ stavby 6/2016.