image 88244 25 v1
Galรฉria(7)

Tunel ลฝilina โ€“ skรบsenosti s razenรญm tunela v nรกroฤnรฝch geologickรฝch podmienkach

Partneri sekcie:

Vรฝstavba tunela ลฝilina bola zahรกjenรก v novembri 2014 razenรญm severnej tunelovej rรบry zo zรกpadnรฉho portรกlu. Projektovรก a stavebnรก prรญprava prebiehala niekoฤพko mesiacov pred zahรกjenรญm samotnรฝch prรกc a aj keฤ sa oฤakรกvalo nรกroฤnรฉ geologickรฉ prostredie s razenรญm v nรญzkom nadloลพรญ, ลพiadna zo zรบฤastnenรฝch strรกn stavby nepredpokladala komplikรกcie, s ktorรฝmi sa bolo potrebnรฉ vyrovnรกvaลฅ v nasledujรบcich mesiacoch.

01 vzor rez
02 realizacia TI
03 Postup VT 7 Z1
04 kotvenie
05 ZS kotvenie
06 Postup VT 8 9

Vรฝsledkom bol pomalลกรญ postup prรกc, ako sa predpokladalo. Zmluvnรฉ strany sa preto dohodli na zahรกjenรญ prรกc aj z vรฝchodnรฉho portรกlu, s ฤรญm sa v pรดvodnom rieลกenรญ neuvaลพovalo. To akceptoval aj objednรกvateฤพ a stavebnรฝ dozor, takลพe od konca oktรณbra 2015 sa zaฤalo protirazenie oboch tunelovรฝch rรบr z vรฝchodnรฉho portรกlu.

Diaฤพnica D1 je v รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka sรบฤasลฅou medzinรกrodnรฉho ลฅahu E-50, ktorรฝ sa na Slovensku zaฤรญna v Bratislave a konฤรญ na hraniฤnom prechode s Ukrajinou. Z hฤพadiska vnรบtroลกtรกtneho vรฝznamu je sรบฤasลฅou vnรบtroลกtรกtnej diaฤพniฤnej siete, ktorรก bude spolu s vymedzenรฝmi ลฅahmi z vybranej siete tvoriลฅ zรกkladnรบ dopravnรบ kostru na รบzemรญ SR.

รšsek diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka obchรกdza z juลพnej strany mesto ลฝilina a vฤaka nรกroฤnej morfolรณgii terรฉnu si vyลพiadal vรฝstavbu 11 mostov a dvoch tunelov โ€“ Ovฤiarsko (2 367 m) a ลฝilina (687 m).
รšzemie pred portรกlmi tunela ลฝilina aj v trase tunela mรก charakter poฤพnohospodรกrskej pรดdy, lesov a lรบk. Nad tunelom ani v blรญzkosti portรกlov sa nenachรกdza ลพiadna povrchovรก zรกstavba.

Inลพinierskogeologickรฉ pomery podฤพa sรบลฅaลพnรฝch podkladov

Inลพinierskogeologickรฝ prieskum pred vรฝstavbou tunela ลฝilina sa realizoval postupne v rokoch 1996 aลพ 2010. Vรฝsledky z tรฝchto prieskumov boli sรบฤasลฅou sรบลฅaลพnรฝch podkladov, na zรกklade ktorรฝch vypracoval zhotoviteฤพ s projektantom svoje technickรฉ rieลกenie a stanovil ponukovรบ cenu. Na technickรฉ rieลกenie, samozrejme, nadvรคzoval harmonogram prรกc tak, aby sa dodrลพal ฤas vรฝstavby na prerazenie tunela stanovenรฝ na 395 dnรญ.

Tunel ลฝilina je situovanรฝ v horninovom masรญve budovanom paleogรฉnnym sรบvrstvรญm รญlovcov a pieskovcov s prevahou รญlovcov v celom hodnotenom รบseku. Od vรฝchodnรฉho portรกlu je paleogรฉn prekrytรฝ formรกciou kvartรฉrnych pokryvnรฝch รบtvarov, reprezentovanรฝch terasovรฝm a deluviรกlnym komplexom. Kvartรฉr bol reprezentovanรฝ predovลกetkรฝm รญlovitรฝm ลกtrkom aลพ ลกtrkom s prรญmesou jemnozrnnej zeminy. Tรกto formรกcia zasahovala do vzdialenosti pribliลพne 165 m od vรฝchodnรฉho portรกlu do profilu kaloty.  

Paleogรฉnne sรบvrstvie nie je v zรกsade nepriaznivรฉ pre vรฝstavbu tunelov, vรฝrazne ho vลกak degraduje zvetrรกvanie, tektonicky poruลกenรฉ zรณny a prรญtomnosลฅ podzemnej vody. V oblasti tunela ลฝilina sa vลกetky tieto tri ฤinitele vรฝrazne podpรญsali pod zmenu kvality horninovรฉho prostredia. Zvetrรกvanie degradovalo poloskalnรฉ horniny paleogรฉnu na zeminy. Zรณna zvetrania zasahuje do hฤบbky viac ako 10,0 m od povrchu paleogรฉnneho sรบvrstvia, ฤo pri malej vรฝลกke nadloลพia tunela (5 โ€“ 28 m) znamenรก, ลพe 48 % dฤบลพky tunela sa razรญ v zeminรกch.

Na zvyลกnej dฤบลพke, ktorรก je situovanรก v strednej ฤasti tunela, prebieha zรณna zvetrania tesne nad klenbou kaloty. Horninovรฉ prostredie v trase tunela je poruลกenรฉ viacerรฝmi tektonickรฝmi zรณnami. Tektonicky poruลกenรฉ zรณny sa striedajรบ v celom รบseku tunela, vรฝraznejลกie v jeho zรกpadnej ฤasti. Na kontakte tรฝchto porรบch moลพno oฤakรกvaลฅ sรบstrednรฉ prรญtoky podzemnej vody. Hladina podzemnej vody je v celej trase tunela nad projektovanou niveletou. Vo vลกeobecnosti sa รญlovec hodnotรญ ako mรกlo priepustnรก hornina, ฤomu nasvedฤoval aj stanovenรฝ koeficient filtrรกcie kf โ‰ค 10-8 m/s.  

Na zรกklade opรญsanรฝch inลพinierskogeologickรฝch pomerov sa trasa tunela rozdelila na kvรกzihomogรฉnne bloky s predpokladanรฝm geologickรฝm typom G1, G2 a G3. Predpokladalo sa, ลพe najhorลกie hodnotenรฝ geotechnickรฝ typ G1 bude tvoriลฅ 2,4 % z celkovej dฤบลพky tunela a, naopak, najlepลกie hodnotenรฝ geologickรฝ typ G3 41,8 %.

Zostรกvajรบca dฤบลพka pripadala na geotechnickรฝ typ G2. V blokoch G1 a G2 bolo podฤพa podkladov zo sรบลฅaลพe moลพnรฉ oฤakรกvaลฅ nestabilitu vรฝrubu spojenรบ s vรฝskytom tlaฤivรฝch รญlovitรฝch a รญlovcovรฝch hornรญn, zvรฝraznenรบ prรญtokmi vody do tunelovej rรบry. A hoci bol geotechnickรฝ blok G3 definovanรฝ ako najlepลกรญ, aj tu boli geotechnickรฉ parametre pomerne nepriaznivรฉ: Edef = 110 MPa, ฯ… = 0,26 a ฯƒc = 15 MPa.

Obr. 1 Prieฤny rez tunelom – juลพná (pravá) tunelová rúra s prehฤบbenou spodnou klenbou, sklon 4,96 %
Obr. 1 Prieฤny rez tunelom โ€“ juลพnรก (pravรก) tunelovรก rรบra s prehฤบbenou spodnou klenbou, sklon 4,96 %

Nรกvrh vystrojovacรญch tried podฤพa IG pomerov v sรบลฅaลพnรฝch podkladoch

Podฤพa podkladov poskytnutรฝch v sรบลฅaลพi sa zdalo, ลพe najvรคฤลกรญm problรฉmom pri vรฝstavbe tunela bude mรคkkรก, poddajnรก hornina so vลกetkรฝmi jej dรดsledkami โ€“ vysokรฉ deformรกcie vรฝrubu ฤi sadanie (zabรกranie) celej stavby. Na zรกklade tohto predpokladu sa navrhol tvar prieฤneho rezu, ako aj technologickรฝ postup vรฝstavby tunela takรฝm spรดsobom, aby sa oฤakรกvanรฉ nepriaznivรฉ vplyvy ฤo najviac eliminovali.

Prieฤny rez tunela bol skonลกtruovanรฝ v celej dฤบลพke so spodnou klenbou tak, aby sa ฤo najviac pribliลพoval kruhovรฉmu tvaru. V najhorลกรญch geologickรฝch podmienkach bolo hlavnรฝm predpokladom rรฝchle uzatvรกranie celรฉho profilu vรฝrubu bez realizรกcie doฤasnรฝch ostenรญ, ktorรฉ by sa odstraลˆovali v ฤalลกรญch krokoch vรฝstavby.

Celkovo sa pri tuneli ลฝilina navrhlo osem vystrojovacรญch tried. Nรกvrh jednotlivรฝch vystrojovacรญch tried sa realizoval na zรกklade uลพ zmienenรฝch geotechnickรฝch typov G1 aลพ G3, priฤom vรฝznamnรบ รบlohu zohrรกvala pri nรกvrhu aj vรฝลกka nadloลพia od 4 do 32 m.
Plocha vรฝrubu celรฉho tunela sa pohybovala od 104 do 117 m2. Dฤบลพka zรกberu bola navrhnutรก od 1,0 do 1,7 m s ohฤพadom na danรบ vystrojovaciu triedu s horizontรกlnym rozdelenรญm na kalotu, stupeลˆ a dno. Primรกrne ostenie tvoril striekanรฝ betรณn pevnostnej triedy C 25/30 s hrรบbkou 200 aลพ 350 mm.

Striekanรฝ betรณn bol vystuลพenรฝ dvomi vrstvami KARI sietรญ a priehradovรฝm oceฤพovรฝm nosnรญkom. Navrhlo sa radiรกlne kotvenia ostenia, a to buฤ maltovanรฉ s cementovรฝm tmelom, alebo samozรกvrtnรฉ IBO. Zaistenie klenby kaloty proti nadmernรฉmu nadvรฝlomu zabezpeฤovali maltovanรฉ a samozรกvrtnรฉ ihly vo viacerรฝch radoch a v zaฤiatkoch razenia MP dรกลพdniky. Stabilitu ฤelby proti vypadรกvaniu horniny zabezpeฤoval striekanรฝ betรณn s hrรบbkou 50 aลพ 100 mm, vystuลพenรฝ oceฤพovรฝmi sieลฅami s ฤelbovรฝmi kotvami. 

Zรญskanรฉ skรบsenosti z razenia tunela

Nepriaznivรฉ sprรกvanie horninovรฉho masรญvu sa prejavilo hneฤ po zahรกjenรญ razenรญ zo zรกpadnรฉho portรกlu poฤas razenia severnej tunelovej rรบry. Ukรกzalo sa, ลพe geologickรฉ prostredie je jedno z najลฅaลพลกรญch a jedno z najnevhodnejลกรญch na razenie podzemnรฉho diela. Podloลพie tvorili silno zvetranรฉ aลพ rozloลพenรฉ รญlovce charakteru zemรญn s extrรฉmne nรญzkymi pevnosลฅami R6. V zรณne zvetrania je รญlovec degradovanรฝ na รญl vysokej plasticity s tuhou aลพ pevnou konzistenciou.

Hornina sa prejavovala ako veฤพmi mรคkkรก, poddajnรก a tvรกrna, v dรดsledku ฤoho sa primรกrne ostenie zabรกralo ako celok bez vรฝraznejลกรญch prieฤnych deformรกciรญ. Na konvergenฤnรฝch profiloch sa zaznamenali aj vรฝraznรฉ posuny v pozdฤบลพnom smere razenia.

Domnievame sa, ลพe prรกve pozdฤบลพna deformรกcia prispela neskรดr vรฝrazne k vytvรกraniu pozdฤบลพnych trhlรญn na styku kaloty a stupลˆa pri vyลกลกรญch nadloลพiach. Veฤพkosti zvislej deformรกcie presahovali v mnohรฝch prรญpadoch hranicu 200 mm (deformรกcia predpokladanรก projektom bola na รบrovni 120 mm). Hornina sa sprรกvala nesรบdrลพne ako nesรบdrลพnรฝ mรกlo uฤพahnutรฝ sypkรฝ materiรกl, ฤo viedlo k prejavom nestability ฤelby kaloty a jej vypadรกvaniu prevaลพne v hornej ฤasti kaloty.

Vysokรก poddajnosลฅ a zรกroveลˆ nesรบdrลพnosลฅ v jednej hornine sa zvyฤajne nevyskytujรบ, preto bolo nesรบdrลพnรฉ sprรกvanie horniny pre vลกetkรฝch prekvapujรบce a neoฤakรกvanรฉ. Nesรบdrลพnosลฅ spรดsobuje prรญtomnosลฅ รบlomkov zvetranรฉho รญlovca, a to aj napriek tomu, ลพe รบlomky boli obalenรฉ mรคkkou aลพ tuhou รญlovitou vรฝplลˆou.

Ak by iลกlo o typickรบ nesรบdrลพnรบ zeminu, bola by sรญce sypkรก, ale s vysokรฝm uhlom vnรบtornรฉho trenia, nepoddajnรก a navyลกe dobre injektovateฤพnรก. Poddajnรฝ zvetranรฝ รญlovec je vลกak nesรบdrลพnรฝ a s nรญzkym uhlom vnรบtornรฉho trenia, ฤรญm sa ฤพahko deformuje, ale zรกroveลˆ je nestabilnรฝ a vznikรก nestabilita nezaistenej ฤelby kaloty. Tieto negatรญvne vlastnosti podporuje navyลกe prรญtomnosลฅ horninovej vody, ktorรก spรดsobovala v tektonicky poruลกenรฝch zรณnach lokรกlne zvodnenie horniny.

Od zaฤiatku sa tak hฤพadalo sprรกvne rieลกenie takรฉhoto horninovรฉho prostredia tvorenรฉho zvetranรฝmi รญlovcami charakteru zemรญn. Cieฤพom bolo vyrieลกiลฅ hlavnรฝ problรฉm, a to nestabilitu nezaistenej ฤelby kaloty. V oblasti zรกpadnรฉho portรกlu a neskรดr aj priamo v ฤelbe tunela sa skรบลกali rรดzne metรณdy zaistenia ฤelby od cementovej a chemickej injektรกลพe po skรบลกky horizontรกlnej tryskovej injektรกลพe.

Treba podotknรบลฅ, ลพe prรกce na razenรญ severnej a juลพnej tunelovej rรบry pokraฤovali zo zรกpadnรฉho portรกlu kontinuรกlne bez zastavenia, ale s vรฝrazne pomalลกรญm postupom, neลพ sa predpokladalo. Zhotoviteฤพ predpokladal maximรกlne mesaฤnรฉ vรฝkony na รบrovni 50 โ€“ 60 m, ฤo by zodpovedalo prerazeniu jednej tunelovej rรบry z jednej strany do jednรฉho roka.

Priebeh razenia

Poฤรญtalo sa s razenรญm severnej a juลพnej tunelovej rรบry len dovrchne zo zรกpadnรฉho portรกlu. Tomu sa prispรดsobilo aj umiestnenie zariadenia staveniska, umiestnenie a veฤพkosลฅ depรณnie vyrazenรฉho materiรกlu, plocha na uskladnenie stavebnรฉho materiรกlu, poฤet strojnรฝch zostรกv, ako aj poฤet raziฤskรฝch skupรญn.  

Vlastnรฉ razenie sa zaฤalo v novembri 2014. Ako prvรก sa zo zรกpadnรฉho portรกlu zaฤala vรฝstavba severnej tunelovej rรบry. Prvรฝch 12,5 m sa budovalo pod ochranou, ลพelezobetรณnovou konลกtrukciou โ€“ tzv. korytnaฤkou. Po prechode prvรฝch 12,5 m sa razilo vo vystrojovacรญch triedach VT 7/2 a VT 7/3. Hneฤ po zaฤatรญ razenia sa zhotoviteฤพ zaฤal stretรกvaลฅ s nepriaznivรฝmi geologickรฝmi podmienkami a ich negatรญvnymi prejavmi.

Podฤพa vรฝsledkov IG prieskumu sa oฤakรกvalo, ลพe sa zastihnutรก hornina bude chovaลฅ plasticky, ฤo potvrdzovali aj nadmernรฉ deformรกcie primรกrneho ostenia. Na tento variant bol zhotoviteฤพ pripravenรฝ. ฤŒo sa vลกak neoฤakรกvalo a nedalo sa vopred predpokladaลฅ, bolo nadmernรฉ vysypรกvanie horninovรฉho materiรกlu z ฤelby kaloty. Hornina sa hlavne vo vrchnej ฤasti kaloty zaฤala sprรกvaลฅ ako sypkรฝ, nesรบdrลพnรฝ materiรกl. Zabezpeฤenie kaloty kotvami z betonรกrskej ocele, ako aj zaistenie klenby kaloty ihlami sa v tomto prรญpade ukรกzalo ako mรกlo รบฤinnรฉ.

Drobnรฉ รบlomky zvetranรฉho รญlovca sa vysypรกvali medzi ihlami a ich vysypรกvanie z ฤelby znemoลพลˆovalo realizovanie stabilizaฤnรฉho nรกstreku striekanรฝm betรณnom. Nastal aj problรฉm s vrtmi na ihly a kotvy, ktorรฉ sa zaฤali zavaฤพovaลฅ. Tieto problรฉmy sa naplno prejavili v januรกri 2015 poฤas vzniku mimoriadnej udalosti, keฤ doลกlo po vyrazenรญ 58,92 m k zรกvalu. Zo stropnej ฤasti banskรฉho diela vypadol materiรกl, zรกroveลˆ sa na povrchu razenรฉho tunela zistil obnaลพenรฝ prepad zeminy kruhovรฉho profilu s priemerom 9 aลพ 10 m do hฤบbky 7 aลพ 8 m. Pri tejto udalosti sa prelomil aj nosnรญk predchรกdzajรบceho zรกberu.

Nรกsledne sa okamลพite vykonalo zastabilizovanie ฤelby kaloty tunela tak, aby sa poฤas realizรกcie vyplnenia krรกteru betรณnom tento nedostal do priestoru tunela. รšroveลˆ ukonฤenia betonรกลพe sa stanovila na 2,0 aลพ 3,0 metre pod pรดvodnรฝm terรฉnom. Po vzรกjomnej konzultรกcii vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn sa zvolila a nรกsledne rozpracovala metรณda zmรกhania zรกvalu pomocou pouลพitia tryskovej injektรกลพe (TI) s realizรกciou z povrchu (obr. 2).

Obr. 2 Zmáhanie závalu v TM 58,92, vฤพavo prieฤny rez, postup výstavby VT 7/Z1, vpravo pozdฤบลพny rez
Obr. 2 Zmรกhanie zรกvalu v TM 58,92, vฤพavo prieฤny rez, postup vรฝstavby VT 7/Z1, vpravo pozdฤบลพny rez

Tรบto metรณdu odporuฤil aj OBรš Prievidza, hlavne z hฤพadiska bezpeฤnosti prรกce pod zรกvalom. TI bola navrhnutรก v dฤบลพke 10 m, v prieฤnom reze tunela vytvรกrala tvar pรญsmena A. Takรฉto rieลกenie prenieslo zaลฅaลพenie vรฝplลˆovรฉho betรณnu krรกtera mimo tunela, priฤom sa ฤiastoฤne realizovala aj sanรกcia poruลกenej zeminy v okolรญ, nad tunelovou rรบrou a v oblasti kaloty tunela. Boฤnรฉ stฤบpy TI boli vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi rรบrami. Na ฤele kaloty sa realizovala betรณnovรก konลกtrukcia, ktorรก stabilizovala ฤelo poฤas realizรกcie TI z povrchu a zamedzila prรญpadnรฉmu vniknutiu tryskovej injektรกลพe do profilu razenรฉho tunela.

Poลพiadavkou bolo vytvoriลฅ stฤบpy TI s priemerom min. 800 mm a dosiahnuลฅ minimรกlnu pevnosลฅ v tlaku preinjektovanej horniny/zeminy po 28 dลˆoch 3,0 MPa. Vrtnรฉ a injektรกลพne prรกce sa vykonรกvali zo spevnenej pracovnej plochy nad zaplnenรฝm miestom prepadu. Vrty na TI mali minimรกlny priemer 135 mm, realizovali sa s vodnรฝm vรฝplachom. Pre prรญpad zavaฤพovania vrtov a ich nestability bol pripravenรฝ aj vรฝplach cementovou suspenziou, ktorรฝ by zaistil potrebnรบ stabilitu vrtu. Do krajnรฝch stฤบpov TI sa realizoval vrt s priemerom 149 mm, potom sa do tรฝchto stฤบpov TI osadila oceฤพovรก rรบra รธ114/10. Poฤas razenia sa kontrolovali dosiahnutรฉ priemery TI stฤบpov a poลพiadavka projektu na minimรกlnu pevnosลฅ v prostom tlaku.

V stropnej ฤasti sa realizoval dvojradovรฝ MP dรกลพdnik z oceฤพovรฝch rรบr  รธ114/10 mm (trieda ocele S235) s celkovou dฤบลพkou 12,0 m. Rรบry MP dรกลพdnika boli v celej dฤบลพke vybavenรฉ injektรกลพnymi ventilmi  v rozstupoch 0,5 m. รšvodnรก rรบra bola vybavenรก tzv. stratenou korunkou s priemerom 160 mm. Rรบry sa vล•tali pomocou cementovรฉho vรฝplachu. Po ukonฤenรญ vล•tania MP dรกลพdnika sa uskutoฤnila cementovรก zรกlievka a injektรกลพ okolitรฉho prostredia.

Samotnรฉ razenie pod zabezpeฤenรญm zรกvalu tvorenรฝm TI stฤบpmi prebiehalo v novonavrhnutรฝch vystrojovacรญch triedach s oznaฤenรญm VT7/Z1 a VT7/Z2. Tieto vystrojovacie triedy mali maximรกlny zรกber 1,0 m.
Prechod razenia pod zรกvalom prebehol bez vรฝraznejลกรญch problรฉmov a sanรกcia mimoriadnej udalosti tryskovou injektรกลพou sa ukรกzala ako vysoko bezpeฤnรก metรณda. Negatรญvom vลกak bolo vรฝraznรฉ ฤasovรฉ zdrลพanie 6 mesiacov a vyลกลกie nรกklady na realizรกciu samotnรฉho zastabilizovania. Nadloลพie v mieste zรกvalu dosahovalo vรฝลกku 8 m. Pri narastajรบcom nadloลพรญ by nรกklady na obdobnรบ sanรกciu vรฝrazne narastali s ohฤพadom na tzv. hluchรฉ vrty realizovanรฉ z povrchu.

Po prvej mimoriadnej situรกcii v TM 58,92 v severnej tunelovej rรบre sa pokraฤovalo v novonavrhnutej vystrojovacej triede VT 7/5 a jej modifikรกciรกch. Tรกto VT mala upravenรฉ kotvenie ฤelby kaloty aลพ 70 ks sklolaminรกtovรฝch kotiev s dฤบลพkou 16,0 m. Na zamedzenie vzniku pozdฤบลพnych trhlรญn v รบrovni kalota โ€“ stupeลˆ sa v tomto mieste doplnila ลกmykovรก vรฝstuลพ. Aby nedochรกdzalo k nadmernej deformรกcii bokov kaloty, pridala sa doฤasnรก protiklenba kaloty. Technologickรฝ postup vรฝstavby sa upravil tak, aby uzatvorenie celรฉho profilu tunela bolo v maximรกlnej vzdialenosti 12 m od ฤelby kaloty.  

Deformรกcie primรกrneho ostenia sa podarilo postupne stabilizovaลฅ, naฤalej vลกak zostรกvala problematickรก nestabilita ฤelby, podporovanรก stรกle sa zvyลกujรบcimi prรญtokmi podzemnej vody. V novembri 2015 v TM134,84 sa vplyvom prรบdiacej podzemnej vody nepodarilo zastabilizovaลฅ ฤiastkovรฝ vรฝrub v klenbe kaloty, doลกlo k prelomeniu stropu tunela, jeho vysypaniu a nรกslednรฉmu vteฤeniu zvodnenรฉho materiรกlu do priestoru tunela.

Prelomeniu stropu tunela predchรกdzal sรบstrednรฝ prรญtok vody na รบrovni pribliลพne 0,2 l/s z okolia vrtu pre ihlu. Vรฝraznejลกรญ sรบstredenรฝ prรญtok podzemnรฝch vรดd cez รญlovcovรฝ masรญv bol pravdepodobne dรดsledkom rozvoฤพnenej zรณny v okolรญ tektonickej poruchy. Prรบdovรฝm pรดsobenรญm podzemnej vody a jej sufรณznymi รบฤinkami doลกlo k nรกslednej deลกtrukcii nadloลพia tunela.

Vzmรกhanie zรกvalu zastavilo vรฝstavbu severnej tunelovej rรบry na pribliลพne ฤalลกie 2 mesiace. Po  zabezpeฤenรญ a prekonanรญ oblasti zรกvalu pomocou pouลพitia ลฅaลพkรฝch injektovanรฝch MP dรกลพdnikov a masรญvneho kotvenia ฤelby sa pokraฤovalo v razenรญ severnej tunelovej rรบry vo VT 8. Tieto vystrojovacie triedy boli navrhnutรฉ na geologickรฝ typ G1 s nadloลพรญm vรคฤลกรญm ako 25 m na zรกklade doplnkovรฉho IG prieskumu z mรกja 2015.

Obr. 3 Kotvenie ฤelby – VT 8/6, VT 8/7, VT 8/8, VT 8/9
Obr. 3 Kotvenie ฤelby โ€“ VT 8/6, VT 8/7, VT 8/8, VT 8/9
Obr. 4 Realizácia kotvenia ฤelby
Obr. 4 Realizรกcia kotvenia ฤelby

Doplnkovรฝ IG prieskum

Po mimoriadnej udalosti v TM 58,92 sa na zรกklade poลพiadavky zhotoviteฤพa a projektanta zrealizoval doplnkovรฝ geologickรฝ prieskum, ktorรฉho รบlohou boli realizรกcia vrtov s terรฉnnymi skรบลกkami in situ (presiometre), odber vzoriek hornรญn na laboratรณrne stanovenie fyzikรกlnych vlastnostรญ hornรญn a geofyzikรกlne meranie v osi juลพnej a severnej tunelovej rรบry.

Na zรกklade geofyzikรกlnych prรกc sa v รบvodnรฝch รบsekoch interpretovalo vรฝraznรฉ poruลกenie a rozvoฤพnenie horninovรฉho masรญvu a zรกroveลˆ sa interpretovali poruลกenia charakteru zosรบvania aลพ do predkvartรฉrneho paleogรฉnneho horninovรฉho masรญvu. Z realizovanรฝch doplnkovรฝch IG prรกc ฤalej vyplynulo, ลพe oproti predpokladom mรกlo priepustnรฉho prostredia charakterizovanรฉho koeficientom priepustnosti kf<10-8 m/s umoลพลˆuje masรญv rรฝchle prรบdenie vody, ฤo ukazuje na vรฝznamnรฉ poruลกenie a rozvoฤพnenie masรญvu. V prรญpade neporuลกenรฉho sรบvrstvia paleogรฉnnych รญlovcov by bol masรญv len nevรฝrazne priepustnรฝ.

Vรฝsledky doplnkovรฉho prieskumu zรกsadne ovplyvnili dฤบลพky jednotlivรฝch geotechnickรฝch blokov G1 aลพ G3 v pozdฤบลพnom smere tunela. Rozdiel zmien dฤบลพok pri prvรฝch 245 m zo strany zรกpadnรฉho portรกlu je uvedenรฝ v tab. 1.

รšprava vystrojenia na zรกklade doplnkovรฉho IG prieskumu

Posunutie geotechnickรฝch typov vplรฝva na nรกvrh razenia najmรค zmenou vรฝลกky nadloลพia v geotechnickom bloku G1. Vyลกลกie nadloลพie si v dรดsledku vรคฤลกieho geostatickรฉho napรคtia vyลพiadalo zmenu/zosilnenie primรกrneho ostenia.
Vystrojovacie triedy v G1 sa napokon rozdelili do troch skupรญn na:

โ€ข    vรฝลกky nadloลพia do 7,0 m tak, ako sa s tรฝm poฤรญtalo v pรดvodnej realizaฤnej dokumentรกcii,
โ€ข    vรฝลกky nadloลพia do 25 m pre VT 8/6 a VT 8/7 (skrรกtenie zรกberu na 0,8 m; zabezpeฤenie ฤelby kaloty tunela),
โ€ข    vรฝลกky nadloลพia od 25 do 30 m; pre tรบto oblasลฅ sa doplnili VT 8/8 a VT 8/9 so zmenou prieฤneho rezu ostenia a zosilnenรฝm ostenรญm na hrรบbku 40 cm; ako podpornรก vรฝstuลพ sa zaฤali pouลพรญvaลฅ ลกtvorprรบtovรฉ priehradovรฉ nosnรญky uzatvorenรฉ po celom obvode tunela.

Ako รบฤinnรก sa neskรดr ukรกzala aj technolรณgia realizรกcie kotvenia ฤelby na cementovรฝ vรฝplach s pouลพitรญm sklolaminรกtovรฝch tyฤรญ. Poลพadovanรก charakteristickรก รบnosnosลฅ kotiev ฤelby na medzi pevnosti je min. 300 kN. Navrhlo sa 70 ks kotiev s dฤบลพkou 16 โ€“ 20 m s prekotvenรญm kaลพdรฝch 8 m. Na zรกklade skutoฤne zastihnutรฝch geologickรฝch podmienok sa poฤet kotiev ฤelby upravuje, minimรกlne sa vลกak v danรฝch vystrojovacรญch triedach pouลพรญva 41 ks kotiev. Poลพadovanรฝ priemer vrtu je stanovenรฝ projektom na 170 mm.

Cementovรฝ vรฝplach zabezpeฤuje jednak stabilitu vrtu, ale aj preinjektovanie okolitรฉho prostredia po diskontinuitรกch. Po viacerรฝch odbornรฝch diskusiรกch a skรบลกkach na ฤelbe tunela sa pristรบpilo k vysokotlakovรฝm injektรกลพam sklolaminรกtovรฝch ฤelbovรฝch kotiev. Poลพaduje sa preinjektovanie pozdฤบลพ celej dฤบลพky kotvy vo vzdialenostiach 0,5 m. Preinjektovanie po dฤบลพke kotvy sa overuje pri postupoch poฤas razenia.

MP dรกลพdnik tvoria oceฤพovรฉ rรบry รธ114/10 mm (trieda ocele min. S235) s celkovou dฤบลพkou 12,0 m v poฤte 40 ks. Po celej dฤบลพke mikropilรณt sรบ rรบry perforovanรฉ a vybavenรฉ dvojicou injekฤnรฝch reinjektovateฤพnรฝch ventilov (zvierajรบcich vzรกjomne uhol 180 ยฐ) s osovou vzdialenosลฅou 50 cm.  รšvod rรบry je vybavenรฝ tzv. stratenou korunkou s minimรกlnym priemerom 145 mm. Jednotlivรฉ rรบry sa vล•tajรบ pomocou cementovรฉho vรฝplachu na stabilizovanie stien vrtu.

Na odvodnenie horninovรฉho prostredia pred ฤelbou sa zaฤali vล•taลฅ 3 odvodลˆovacie vrty s dฤบลพkou 20,0 m s opakovanรญm kaลพdรฝch 8 m, realizovanรฉ z rozลกรญrenรฉho profilu tunela.    
ฤŽalลกรญ doplnenรฝ prvok โ€“ protiklenba kaloty โ€“ sa vyuลพรญval pri niektorรฝch vystrojovacรญch triedach na spomalenie deformรกciรญ ฤiastkovรฉho vรฝrubu (kaloty). Pouลพitie doฤasnej protiklenby je stanovenรฉ podฤพa projektovej dokumentรกcie presiahnutรญm varovnรฉho stavu A .

Obr. 5 Prieฤny rez VT 8/9
Obr. 5 Prieฤny rez VT 8/9

Razenie z vรฝchodnรฉho portรกlu

Mimoriadne udalosti na severnej tunelovej rรบre a pomalลกie postupy prรกc spรดsobenรฉ realizรกciou nรกroฤnejลกรญch zaistenรญ ฤelieb a MP dรกลพdnikov naruลกili zhotoviteฤพovi stavby harmonogram stavebnรฝch prรกc. Preto sa zmluvnรฉ strany pre eliminรกciu ฤasovรฉho dopadu dohodli na zahรกjenรญ prรกc aj z vรฝchodnรฉho portรกlu.

Objednรกvateฤพ a stavebnรฝ dozor to akceptovali, takลพe od konca oktรณbra 2015 sa zaฤalo protirazenie tunela z vรฝchodnรฉho portรกlu v juลพnej tunelovej rรบre. Vo februรกri 2016 sa po dosiahnutรญ predpรญsanรฉho odstupu ฤelieb 30 m pristรบpilo k realizรกcii severnej tunelovej rรบry. S razenรญm z vรฝchodnรฉho portรกlu sa v pรดvodnom harmonograme prรกc nepoฤรญtalo, takลพe si vyลพiadalo prรญpravu zariadenia staveniska a technologickรฝch opatrenรญ na รบpadnรฉ razenie tunela.

Doplnkovรฝ IG prieskum na vรฝchodnom portรกli mal len minimรกlny vplyv na zmenu dฤบลพky geotechnickรฝch blokov, a tรฝm aj na zmenu vystrojovacรญch tried. Neoฤakรกvalo sa vรฝraznรฉ poruลกenie a rozvoฤพnenie horninovรฉho masรญvu ako na zรกpadnom portรกli, ฤo sa v priebehu stavebnรฝch prรกc napokon aj potvrdilo. Nad tunelovรฝmi rรบrami sa oฤakรกvala prรญtomnosลฅ kvartรฉrnych ลกtrkov zasahujรบca aลพ do kaloty tunela, preto sa hneฤ od zaฤiatku razenia pouลพรญvala na spevnenie ฤelby a horninovรฉho prostredia pred ฤelbou chemickรก aj cementovรก vysokotlakovรก injektรกลพ. 

Zรกver

Zรกverom moลพno povedaลฅ, ลพe hoci geolรณgia nie je z litologickรฉho hฤพadiska niฤรญm prekvapujรบcim, prekvapuje jej sprรกvanie, ktorรฉ sa prejavuje dvomi protichodnรฝmi vlastnosลฅami, nepriaznivรฝmi na razenie tunela. Ide o vysokรบ poddajnosลฅ a zรกroveลˆ nesรบdrลพnosลฅ zastihnutej geolรณgie. Prรกve vysokรก poddajnosลฅ je typickou vlastnosลฅou sรบdrลพnรฝch zemรญn. Naopak, nestabilita sprรกvania nezaistenรฉho vรฝrubu je prejavom nesรบdrลพnej zeminy.

Tieto prejavy spรดsobili vypadรกvanie ฤelby kaloty vo vrchlรญku a vytvรกranie tzv. predstihov, ktorรฉ spรดsobovali nรกsledne preลฅaลพenie predhรกลˆanรฝch prvkov tvorenรฝch samozรกvrtnรฝmi IBO kotvami a neskรดr MP dรกลพdnikmi.

V ฤase pรญsania ฤlรกnku chรฝba do prerazenia juลพnej tunelovej rรบry 36 m a do prerazenia severnej tunelovej rรบry 180 m. Sรบฤasnรฉ razenie prebieha uลพ bez vรคฤลกรญch problรฉmov. Hlavnรบ pozornosลฅ si vyลพaduje stabilizรกcia ฤelby tunela a realizรกcia predhรกลˆanรฝch vystrojovacรญch prvkov.
Postupuje sa na รบrovni pribliลพne 14 aลพ 30 m na jednu ฤelbu za mesiac v zรกvislosti od nรกroฤnosti zaistenia ฤelby, prรญpadne realizรกcie MP dรกลพdnikov.

Tunel ลฝilina

Kategรณria tunela:             2T โ€“ 8,0 (STN 73 7507)
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ:         99,6 km/h (STN 73 7507)
Dฤบลพkovรก kategรณria tunela:     strednรฝ (STN 73 7507)
Dฤบลพka tunela:            STR 684 m, z toho razenรก ฤasลฅ 648,5 m
                                  JTR 687 m, z toho razenรก ฤasลฅ 657 m
Prieฤne prepojenia:        2, prechodnรฉ  
Objednรกvateฤพ a budรบci sprรกvca: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Stavebnรฝ dozor:    Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Zhotoviteฤพ tunela:            Doprastav, a. s., Bratislava, Metrostav a. s., Praha
Projektant tunela:            Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
Geotechnickรฝ monitoring:    Geofos, s. r. o., Arcadis CZ, a. s.

Tunnel ลฝilina – experience with excavation tunnel in difficult geological conditions

ลฝilina tunnel construction was started in November 2014 by excavation of northern tunnel tubes from the western portal. Design and construction preparation has started many months before the start of actual work and even though we expected difficult geological environment with excavation in shallow cover, no one expected complications with which we needed to compensate in the following months. As the result was slower progress of work than expected. Therefore contracting parties agreed to launch work from the eastern portal, with what was not considered originally. It was also accepted by customer and construction supervision, so that by the end of October 2015, excavation of both tunnel tubes from the east portal began.

Literatรบra
1.     Diaฤพnica D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka, SO 447-00, SO 448-00, v stupni DSP, FTP, DSZS, DRS.  
2.     Inลพinierskogeologickรฝ prieskum tunela ลฝilina (Sรบลฅaลพnรฉ podklady โ€“ NDS). 1998 aลพ 2010.
3.     Doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ a geofyzikรกlny prieskum tunela ลฝilina (Geofos, s. r. o.). Mรกj 2015.

TEXT: Rรณbert Zwilling, Martin Valko
FOTO A OBRรZKY: Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
__________________________________________________________
Rรณbert Zwilling a Martin Valko pรดsobia v spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby / Inลพenรฝrskรฉ stavby 6/2016.

Najฤรญtanejลกie