Tunely sรบ na Slovensku podceลovanรฉ, o ich benefitoch sa nehovorรญ
Prรกve na mesiac jรบn pripadajรบ vรฝroฤia otvorenia dvoch, v sรบฤasnosti najvรฝznamnejลกรญch, tunelov na Slovensku โ Sitiny a Braniska. Mรกlokto vลกak o tom vie. Na Slovensku sa vo vลกeobecnosti spรกjajรบ tunely najmรค s negatรญvami, ako je predraลพovanie ฤi nedodrลพanie ฤasovรฉho plรกnu. O ich prรญnosoch, naprรญklad uลกetrenรญ ฤasu, ลพivotnรฉho prostredia a v neposlednom rade ฤพudskรฝch ลพivotov, sa nehovorรญ. Aj preto sa Slovenskรก tunelรกrska asociรกcia (STA) rozhodla v obdobรญ od 15. jรบna do 15. jรบla vyhlรกsiลฅ Mesiac tunelov, ktorรฉho cieฤพom je zvรฝลกiลฅ povedomie o tรฝchto stavbรกch a priniesลฅ viac informรกciรญ. Pre laickรบ verejnosลฅ je v tejto sรบvislosti pripravenรก aj atraktรญvna putovnรก vรฝstava, ktorรก predstavรญ to NAJ zo slovenskรฉho tunelรกrstva.
Za niekoฤพko dnรญ, presnejลกie 23. jรบna uplynรบ dva roky od oficiรกlneho otvorenia tunela Sitina na diaฤพnici D2 Lamaฤskรก cesta โ Starรฉ grunty. Tunel, ktorรฝ bol za ten rok ocenenรฝ titulom Stavba roka, vรฝrazne zlepลกil dopravu v zรกpadnej ฤasti mesta a uลกetril ลกofรฉrom ฤas strรกvenรฝ na cestรกch ฤi v zรกpchach. โVฤaka tunelu uลกetrรญ kaลพdรฉ auto pri jednej jazde v priemere ลกesลฅ minรบt, priฤom denne ich prejde tunelom okolo 40 tisรญc. Za rok to predstavuje celkovรบ รบsporu vลกetkรฝch cestujรบcich pribliลพne 90 tisรญc dnรญ,โ uvรกdza ฤlenka vรฝboru Slovenskej tunelรกrskej asociรกcieย Viktรณria Chomovรก.
Eลกte zรกvaลพnejลกรญm argumentom je bezpeฤnosลฅ tunela, niลพลกia nehodovosลฅ a uลกetrenie ฤพudskรฝch ลพivotov. Hoci medzi verejnosลฅou sa rozลกรญril opaฤnรฝ mรฝtus. โNehody v tuneloch sรบ oveฤพa atraktรญvnejลกie ako na ostatnรฝch komunikรกciรกch, preto sa o nich viac hovorรญ. Tunely sรบ vลกak bezpeฤnรฉ, komplikรกcie vzniknรบ v prevaลพnej vรคฤลกine vinou vodiฤov, ktorรญ nepoznajรบ pravidlรก jazdy ฤi postup, ako je potrebnรฉ zachovaลฅ sa v prรญpade mimoriadnej udalosti,โ uvรกdza ฤlen STA Miloslav Frankovskรฝ. Slovenskรฉ tunely sรบ vลกak budovanรฉ v sรบlade s eurรณpskymi poลพiadavkami na bezpeฤnosลฅ prevรกdzky a vybavenosลฅ bezpeฤnostnรฝmi prvkami je na mimoriadne vysokej รบrovni. V prรญpade kritickej situรกcie pomรกhajรบ bezpeฤnostnรฉ prvky tรบto situรกciu odhaliลฅ, okamลพite upovedomiลฅ servisnรฉ a zรกchrannรฉ zloลพky a organizovaลฅ zรกchrannรบ akciu. Stavby sรบ vybavenรฉ dostatoฤnรฝm poฤtom รบnikovรฝch vรฝchodov, svetelnou signalizรกciou, ฤi kamerovรฝm systรฉmom.
Jednรฝm z najdiskutovanejลกรญch tunelov je Viลกลovรฉ, ktorรฉho stavba je naplรกnovanรก v jednom z kritickรฝch รบsekov slovenskรฝch ciest medzi ลฝilinou a Martinom. Hoci podฤพa pรดvodnรฝch plรกnov mohla byลฅ stavba v sรบฤasnosti uลพ v prevรกdzke, zaฤiatok vรฝstavby sa stรกle odkladรก. โPodฤพa ลกtatistรญk je na tomto 19-kilometrovom รบseku nehodovosลฅ tri razy vรคฤลกia ako celkovรฝ priemer na diaฤพniciach. Naprรญklad v rokoch 2003 aลพ 2007 tu bolo 815 dopravnรฝch nehรดd, ktorรฉ si vyลพiadali 16 obetรญ a 40 ลฅaลพko zranenรฝch. Ak by uลพ tunel bol v prevรกdzke, mohli byลฅ tieto ฤรญsla oveฤพa niลพลกie,โ hovorรญ ฤlen STA Peter Witkovskรฝ.
Tunely majรบ jednoznaฤne nezastupiteฤพnรฉ miesto v dopravnej infraลกtruktรบre krajiny hornatรฉho charakteru, ako je Slovensko. Ich benefity spoฤรญvajรบ vo vรฝraznom skrรกtenรญ ciest v porovnanรญ s obchรกdzkovรฝmi trasami, a teda znรญลพenรญm spotreby energiรญ, ฤo je nielen finanฤnรฝ, ale aj ekologickรฝ benefit. Z ekologickรฉho hฤพadiska taktieลพ umoลพลujรบ v najvรคฤลกej moลพnej miere zachovaลฅ charakter krajiny a prรญrody. V sรบvislosti s tunelmi sa ฤasto hovorรญ o ich predraลพenรญ a ceny sa porovnรกvajรบ s okolitรฝmi krajinami. โVo veฤพa prรญpadoch ide o skreslenรฉ informรกcie. Nestaฤรญ totiลพ porovnaลฅ len dฤบลพku dvoch tunelov, pretoลพe nรกklady na ich vรฝstavbu znaฤne ovplyvลuje pripravenosลฅ stavby, geologickรฉ podmienky, zemepisnรก poloha ฤi technickรก รบroveล tunela. Ceny slovenskรฝch stavebnรฝch firiem sรบ vลกak plne konkurenฤnรฉ , ฤo potvrdzujรบ viacerรฉ vรญลฅazstvรก v medzinรกrodnรฝch tendroch,โ uvรกdza Witkovskรฝ.
V sรบฤasnosti vnรญma Slovenskรก tunelรกrska asociรกcia ako najvรคฤลกiu prioritu stavbu tunela Viลกลovรฉ, kฤพรบฤovรฝch je vลกak aj vลกetkรฝch ลกesลฅ tunelov na trase diaฤพnice D1 najmรค v รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ Ivachnovรก. Nemenej vรฝznamnรฝ je aj projekt novej ลพelezniฤnej trate TEN-T, ktorรก bude spรกjaลฅ Bratislavu s Parรญลพom ฤi Stuttgartom. Traลฅ vedenรก sฤasti popod riekou Dunaj bude slรบลพiลฅ aj verejnej mestskej doprave. โPreto ลพelezniฤnรฉ prepojenie TEN-T koridorov vnรญmame do budรบcnosti ako kฤพรบฤovรฉ pre regionรกlnu i vnรบtromestskรบ hromadnรบ dopravu,โ uvรกdza Chomovรก. Projekt bol prezentovanรฝ koncom mรกja aj na medzinรกrodnom fรณre na Svetovom tunelรกrskom kongrese v Budapeลกti a stretol sa s mimoriadne priaznivรฝm ohlasom. Slovenskรญ odbornรญci v oblasti podzemnรฉho staviteฤพstva sรบ v zahraniฤรญ uznรกvanรญ, viedli alebo spolupracovali na projektoch v Nemecku, Slovinsku, ale aj v Sรฝrii ฤi Spojenรฝch arabskรฝch emirรกtoch. Paradoxne sa najฤastejลกie na Slovensku stretรกvajรบ s nepochopenรญm ฤi neprimeranรฝmi reakciami. โTunely rovnako ako naprรญklad mosty sรบ inลพinierske stavby mimoriadne nรกroฤnรฉ na nรกvrh, realizรกciu i prevรกdzku a nezaslรบลพia si negatรญvnu odozvu, ktorรก moลพno vyplรฝva aj z neporozumenia a nedostatku informรกciรญ,โ uzatvรกra predseda STA Rรณbert Turanskรฝ.
Mesiac tunelov potrvรก od 15. jรบna do 15. jรบla. V tomto obdobรญ sa uskutoฤnรญ v slovenskรฝch mestรกch putovnรก vรฝstava s fotografiami, ktorรฉ zachytรกvajรบ najstarลกรญ, najdlhลกรญ ฤi najoriginรกlnejลกรญ tunel na Slovensku. Vรฝstava 10 Naj v slovenskรฝch tuneloch sa zaฤne v Bratislave (15. โ 21. Jรบn, Avion Shoping Park), pokraฤovaลฅ bude do ลฝiliny (22. โ 28. Jรบn, Obchodnรฉ centrum Max), neskรดr do Koลกรญc (29. Jรบn โ 5. Jรบl, Obchodnรฉ centrum Optima) a svoju pรบลฅ zakonฤรญ v Martine. Viac informรกciรญ nรกjdete aj na www.tunelysupotrebne.sk.
Zdroj: Slovenskรก tunelรกrska asociรกcia (STA)