udrzba rychlostnej cesty r1 pr1bina
Galรฉria(6)

รšdrลพba rรฝchlostnej cesty R1 PR1BINA

Partneri sekcie:

Prvรฉ tri รบseky rรฝchlostnej cesty R1 PR1BINA vย รบseku Nitra, zรกpad โ€“ Tekovskรฉ Nemce (46 km) boli uvedenรฉ do prevรกdzky 28. 10. 2011. ล tvrtรฝ รบsek โ€“ severnรฝ obchvat Banskej Bystrice (5,5 km) bol spustenรฝ 27. 7. 2012. Za prvรฝ rok prevรกdzky preลกlo po ceste vย oboch smeroch bezmรกla 7 miliรณnov vozidiel.

01 granvia operation centrum monitorovania dopravy big image
06 granvia operation p1010090 big image
05 granvia operation p1010789 big image
02 granvia opreation p1030545 big image
udrzba rychlostnej cesty r1 pr1bina 6401 big image
Prevรกdzku aย รบdrลพbu tรฝchto รบsekov zabezpeฤuje spoloฤnosลฅ Granvia Operation, a. s., ktorรก je poskytovateฤพom tรฝchto ฤinnostรญ pre koncesionรกra prvรฉho infraลกtruktรบrneho PPP projektu โ€“ spoloฤnosลฅ GRANVIA, a. s.
Cesta mรก ลกรญrkovรฉ usporiadanie R 22,5/120 a konลกtrukcia vozovky bola navrhnutรก na dopravnรฉ zaลฅaลพenie triedy I., t. j. veฤพmi ลฅaลพkรฉ. Modifikovanรฉ asfaltovรฉ zmesi s vysokรฝm modulom tuhosti minimalizujรบ tvorbu trvalรฝch deformรกciรญ v podobe vyjazdenรฝch koฤพajรญ a podobnรฝch deformรกciรญ. Cestu postavila spoloฤnosลฅ Granvia Construction, s. r. o., tak, aby uลพรญvateฤพom poskytovala ฤo najvyลกลกรญ komfort. Tรญ mรดลพu vnรญmaลฅ krajinu od Nitry po Tekovskรฉ Nemce novรฝm spรดsobom. Cesta ฤiastoฤne kopรญruje mierne zvlnenรฝ profil krajiny, ale na niektorรฝch รบsekoch stojรญ na mostnรฝch pilieroch nad krajinou. Na trase dlhej 46 km je 53ย mostov sย celkovou dฤบลพkou 6 669 m. Najdlhลกรญ most (ponad Priemyselnรบ ulicu vย Nitre) meria takmer 1 200 m. Viacerรฉ ฤalลกie mosty sรบ dlhรฉ niekoฤพko sto metrov. Pod mostmi mรดลพe migrovaลฅ zver aย trasu lemuje oplotenie, ฤo vรฝrazne zabraลˆuje zveri vstupovaลฅ na cestu. Severnรฝ obchvat Banskej Bystrice prechรกdza vย celej dฤบลพke intravilรกnom mesta.

Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby Selenec
Prevรกdzku aย รบdrลพbu prvรฝch troch รบsekov zabezpeฤujรบ zamestnanci akciovej spoloฤnosti Granvia Operation, ktorรญ majรบ svoju zรกkladลˆu vย stredisku Selenec, 2 km za Nitrou. Okrem administratรญvnych priestorov aย krรญzovรฉho centra, garรกลพรญ pre vozidlรก รบdrลพby, dielnรญ, sรญl na uskladnenie soli aย vรฝrobne soฤพanky (soฤพnรฝ roztok) sรญdlia vย areรกli aj prรญsluลกnรญci diaฤพniฤnej polรญcie, hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru a odลฅahovรก sluลพba.

Informรกcie zย cesty sa sรบstreฤujรบ vย Centre monitorovania dopravy (CMD). Je pomyselnรฝm operatรญvnym mozgom, kde sa zobrazujรบ aย vyhodnocujรบ aktuรกlne informรกcie zย kamerovรฉho systรฉmu, meteorologickรฝch stanรญc, sฤรญtaฤov dopravy a dynamickรฝch vรกh. Sรบ to kฤพรบฤovรฉ systรฉmy, ktorรฉ tvoria zรกklad operatรญvnych informรกciรญ potrebnรฝch na vรฝkon beลพnej รบdrลพby aย preventรญvne zรกsahy. Prevรกdzkovateฤพ okrem exaktnรฝch informรกciรญ zย elektronickรฝch systรฉmov zรญskava informรกcie oย stave cesty aย jej infraลกtruktรบry aj prostrednรญctvom dennรฝch fyzickรฝch prehliadok vลกetkรฝch oblastรญ tรฝkajรบcich sa stavby. Vย Centre monitorovania dopravy sa sรบstreฤujรบ informรกcie, ktorรฉ dodรกva:

  • meteorologickรฝ systรฉm pozostรกvajรบci zย 15 meteostanรญc monitorujรบcich aktuรกlny stav aย vรฝvoj hlavnรฝch ukazovateฤพov poฤasia,
  • sฤรญtaฤe dopravy aย dynamickรฉ vรกhy โ€“ senยญzory zabudovanรฉ vo vozovke na 13 miestach vย oboch smerochย snรญmajรบ intenzitu dopravy aย merajรบ hmotnosลฅ vozidiel,
  • systรฉm CCTVย  โ€“ prostrednรญctvom 34 kamier nepretrลพite zaznamenรกva dianie na ceste.

Beลพnรก aย hlavnรก รบdrลพba
Koncesionรกr riadi hlavnรบ รบdrลพbu aย prevรกdzkovateฤพ zodpovedรก za beลพnรบ รบdrลพbu. Beลพnรก รบdrลพba zahล•ลˆa prรกce, ktorรฉ sa vykonรกvajรบ pravidelne aย sรบ zameranรฉ na zaistenie bezproblรฉmovej aย bezpeฤnej prevรกdzky rรฝchlostnej cesty R1 PR1BINA vย รบseku Nitra, zรกpad โ€“ Tekovskรฉ Nemce aย severnรฝ obchvat Banskej Bystrice. Zahล•ลˆa aj opravy tรฝkajรบce sa opotrebovania aย menลกieho poลกkodenia spรดsobenรฉho beลพnรฝm pouลพรญvanรญm alebo mimoriadnymi udalosลฅami, naprรญklad nehodami.

Hlavnรก รบdrลพba zahล•ลˆa prรกce tรฝkajรบce sa vรฝmeny, modernizรกcie aย vylepลกovania cestnรฝch prvkov, pri ktorรฝch beลพnรฉ opotrebovanie neumoลพลˆuje ฤalลกiu obnovu, ako aj mimoriadne prรกce pri opravรกch poลกkodenรญ zaprรญฤinenรฝch mimoriadnymi udalosลฅami alebo poruchami. Za hlavnรบ รบdrลพbu zodpovedรก koncesionรกr.

รšdrลพbovรฉ prรกce sa zย hฤพadiska priorรญt (bezpeฤnosลฅ uลพรญvateฤพov cesty aย zamestnancov), ako aj plรกnovania ich realizรกcie (uzรกvierky jazdnรฝch pruhov, minimalizรกcia obmedzenia premรกvky) musia vykonรกvaลฅ vย sรบฤinnosti sย oddelenรญm bezpeฤnosti dopravy aย vลพdy sa realizujรบ pod dohฤพadom Centra monitorovania dopravy. รšdrลพba sa realizuje podฤพa nepretrลพitรฉho cyklu postupov โ€“ od stanovenia potrebnรฝch prรกc, ich prรญpravy, vykonรกvania รบdrลพby aย kontroly kvality aลพ po vyhotovenie zรกznamov aย archivovanie priebehu รบdrลพby, ฤรญm sa prichystajรบ podklady na novรฝ cyklus.

Prehliadky na dennej bรกze
Beลพnรฉ prehliadky vykonรกvajรบ na dennej bรกze ฤlenovia cestnej hliadky (24 hodรญn) a (alebo) operรกtori cestnej รบdrลพby (pri jazde po rรฝchlostnej ceste R1), aย to podฤพa inลกtrukciรญ aย pod dozorom operรกtora Centra monitorovania dopravy na vฤasnรฉ odhalenie a (alebo) prevenciu, okamลพitรฉ nahlรกsenie aย okamลพitรบ alebo plรกnovanรบ รบdrลพbu (zรกsahu) tak, aby bolo moลพnรฉ reagovaลฅ na prรญpadnรฉ udalosti vyลพadujรบce si รบdrลพbu (zneฤistenie, poลกkodenie, porucha, chyba aย podobne).

Vย prรญpade, ลพe ฤlenovia cestnej hliadky (ฤŒCH) alebo operรกtori cestnej รบdrลพby (OCรš) odhalia pri beลพnej prehliadke akรฝkoฤพvek typ poruchy, postupujรบ takto:

  • poruchu mรดลพe odstrรกniลฅ priamo ฤŒCH alebo OCรš

Ak charakter aย rozsah poruchy umoลพลˆuje ฤŒCH okamลพite zasiahnuลฅ aย treba ju zย bezpeฤnostnรฝch dรดvodov rieลกiลฅ priamo, prostrednรญctvom vysielaฤky informuje CMD aย zasiahne priamo na mieste doฤasnรฝm znaฤenรญm aย okamลพitรฝm vykonanรญm zรกsahu (naprรญklad vyฤistenie miesta, dotiahnutie skrutiek aย podobne).

  • poruchu mรดลพe priamo alebo rรฝchlo odstrรกniลฅ inรฝ subjekt

Ak charakter aย rozsah poruchy neumoลพลˆujรบ ฤŒCH zasiahnuลฅ, no napriek tomu je nevyhnutnรฉ rieลกiลฅ ju priamo (zย dรดvodu bezpeฤnosti uลพรญvateฤพov cesty) alebo vย krรกtkom ฤase, prostrednรญctvom vysielaฤky informuje CMD aย zasiahne priamo na mieste doฤasnรฝm znaฤenรญm aย prรญpadne poฤkรก na pomoc inรฉho subjektu (kompetentnรฝ technik alebo ลกpecializovanรฝ subdodรกvateฤพ รบdrลพby) tak, aby sa zabezpeฤila rรฝchla reakcia na udalosลฅ podฤพa pokynov CMD. Udalosลฅ aย jej rieลกenie sa zaznamenรก do dennรญka CMD aย oย zรกsahu je upovedomenรฝ technik pre plรกnovanie aย sprรกvu majetku (TPSM).

  • plรกnovanรฉ odstrรกnenie poruchy

Ak odstrรกnenie poruchy nie je moลพnรฉ ยญihneฤ rieลกiลฅ zรกsahom zo strany ฤŒCH aย nemusรญ sa rieลกiลฅ okamลพite alebo vย krรกtkom ฤase, ฤŒCH informuje CMD, kde operรกtori informรกcie oย udalosti zaznamenajรบ do dennรญka aย informujรบ TPSM. Ten zhodnotรญ, ktorรฉ ฤinnosti treba vykonaลฅ, ktorรฉ strany kedy aย ako je potrebnรฉ do nich zapojiลฅ.

Oblasti, ktorรฉ sa kontrolujรบ poฤas dennรฝch prehliadok

  • odpadky, cudzie predmety, olej aย podobne
  • stojatรก voda, respektรญve zvyลกnรก vlhkosลฅ
  • problรฉmy odvodลˆovacieho systรฉmu (ลพฤพaby, kanรกly, montรกลพne otvory aย podobne)
  • pรดda alebo sedimenty
  • posunutรฉ poklopy na ลกachtรกch
  • verejnรฉ osvetlenie (stฤบpy, ramenรก svetiel, svetlรก aย podobne)
  • zรกchytnรฉ bezpeฤnostnรฉ zariadenia aย zรกbradlie (poลกkodenie, deformรกcia aย podobne)
  • obrubnรญky โ€“ dlaลพby (vรฝtlky, odlomenรฉ ฤasti aย podobne)
  • svahy nรกsypov/ลพฤพabov (erรณzia, zosuv pรดdy aย podobne)
  • vozovka cesty (drobnรฉ poruchy, deformรกcie aย podobne)
  • vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie (opotrebovanie, reflexnรฉ vlastnosti)
  • zvislรฉ dopravnรฉ znaฤenie (opotrebovanie, reflexnรฉ vlastnosti aย podobne)
  • reflexnรฉ prvky (opotrebovanie, reflexnรฉ vlastnosti aย podobne)
  • zneฤistenia stien, protihlukovรฝch stien (grafity, plagรกty aย podobne)
  • oplotenie (รบmyselnรฉ poลกkodenie, diery)
  • stav zelene
  • stav vozovky vzhฤพadom na nรกmrazu alebo sneh
  • snehovรฉ zรกbrany vย zimnom obdobรญ

Hodnoty, na ktorรฉ sa prihliada
รšdrลพba sa riadi troma zรกkladnรฝmi hodnotami. Sรบ to bezpeฤnosลฅ, kvalita aย ลพivotnรฉ proยญstredie. Bezpeฤnosลฅ uลพรญvateฤพov verejnej dopravy aย zamestnancov je na prvom mieste. Prรกce na ceste sa vykonรกvajรบ tak, aby sa zbytoฤne neobmedzovala plynulosลฅ premรกvky. Vลกetky doฤasnรฉ dopravnรฉ obmedzenia sa prijรญmajรบ iba na nevyhnutne potrebnรฝ ฤas. Pri vลกetkรฝch ฤinnostiach sa zvaลพuje aj dosah na ลพivotnรฉ prostredie aย volia sa metรณdy prรกce aย mateยญriรกly sย ฤo najmenลกรญm vplyvom na bezprostrednรฉ okolie cesty. Vย tomto zmysle sa vplรฝva aj na spolupracovnรญkov aย dodรกvateฤพov. Pred zaฤiatkom akejkoฤพvek prรกce absolvujรบ ลกkolenie vย oblasti bezpeฤnosti prรกce aย ochrany ลพivotnรฉho prostredia.

Zimnรก รบdrลพba
Zimnรฉ obdobie zย pohฤพadu รบdrลพby je od 1.ย novembra do 31. marca. Pred prvou zimnou prevรกdzkou sa zadefinovali kritickรฉ miesta aย รบseky zย pohฤพadu rizika tvorby nรกmrazy, hmiel ฤi vรฝskytu miest, kde sa oฤakรกval zvรฝลกenรฝ vplyv vetra. Definovali sa aj dopravne dรดleลพitรฉ miesta โ€“ รบseky (mosty), kde sa oฤakรกval aย plรกnoval osobitne starostlivรฝ prรญstup pri oลกetrovanรญ povrchu vozovky.

Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ si vyลพadujรบ najmรค mosty, kde je vyลกลกia vlhkosลฅ, aย teda vย porovnanรญ sย ostatnรฝmi รบsekmi sa mรดลพe rรฝchlejลกie tvoriลฅ nรกmraza. Vozovka sa musรญ oลกetrovaลฅ tak, aby bol povrch vลกade rovnako kvalitnรฝ. Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ si takisto vyลพadujรบ รบseky vย blรญzkosti otvorenej krajiny, kde vย prรญpade silnejลกieho vetra hrozรญ navievanie snehu na vozovku. Vย takรฝchto prรญpadoch sa vย poliach vย blรญzkosti cesty osadzujรบ snehovรฉ zรกbrany.

Ako spoฤพahlivรฝ aย รบฤinnรฝ zรกsah sa ukazuje preventรญvny posyp (aplikรกcia soฤพanky) aย jeho realizรกciu priebeลพne kontrolujรบ ฤŒCH, kamerovรฝ systรฉm aj operรกtori zimnej รบdrลพby. Pri nรกpravnรฝch zรกsahoch (odhล•ลˆanie snehu) po kaลพdom okruhu sa overuje nastavenie sneลพnรฝch pluhov (vรฝลกkovรก verifikรกcia, uhlovรฉ natoฤenie) aย stupeลˆ ich opotrebovania.

Vย stredisku sprรกvy aย รบdrลพby Selenec sรบ dve silรก sย kapacitou 180 ton soli aย doplnkovรฝ sklad, kde sa skladuje ฤalลกรญch 150 ton. Na odpoฤรญvadle Tekovskรฉ Nemce sa nachรกdza jedno silo sย kapacitou 180 ton. Vย areรกli strediska je situovanรก aj vรฝrobลˆa soฤพanky. Poยญuลพรญva sa kvalitnรก posypovรก soฤพ nemeckej vรฝroby, ktorรก neohrozuje ลพivotnรฉ prostredie. Nepouลพรญvajรบ sa inertnรฉ posypovรฉ materiรกly (naprรญklad kamenivo).
Na รบseku Nitra, zรกpad โ€“ Tekovskรฉ Nemce je kย dispozรญcii ลกesลฅ sypaฤov so sneลพnรฝmi pluhmi, dve cisterny aย multifunkฤnรฉ vozidlo Unimog, na ktorรฉ moลพno takisto osadiลฅ sneลพnรฝ pluh. Na รบseku vย Banskej Bystrici operujรบ dva sypaฤe sย moลพnosลฅou osadenia pluhov aย cisterien, dve nรกkladnรฉ vozidlรก so sklรกpacou nadstavbou na odvoz snehu aย jedno vozidlo (sย moลพnosลฅou osadenia snehovej frรฉzy).

TEXT: PhDr. Robert Kiลกลก
FOTO: autor

Robert Kiลกลก je manaลพรฉr pre vzลฅahy s verejnosลฅou vย spoloฤnosti Granvia Operation, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie