รdrลพba rรฝchlostnej cesty R1 PR1BINA
Prvรฉ tri รบseky rรฝchlostnej cesty R1 PR1BINA vย รบseku Nitra, zรกpad โ Tekovskรฉ Nemce (46 km) boli uvedenรฉ do prevรกdzky 28. 10. 2011. ล tvrtรฝ รบsek โ severnรฝ obchvat Banskej Bystrice (5,5 km) bol spustenรฝ 27. 7. 2012. Za prvรฝ rok prevรกdzky preลกlo po ceste vย oboch smeroch bezmรกla 7 miliรณnov vozidiel.
Prevรกdzku aย รบdrลพbu tรฝchto รบsekov zabezpeฤuje spoloฤnosลฅ Granvia Operation, a. s., ktorรก je poskytovateฤพom tรฝchto ฤinnostรญ pre koncesionรกra prvรฉho infraลกtruktรบrneho PPP projektu โ spoloฤnosลฅ GRANVIA, a. s.Cesta mรก ลกรญrkovรฉ usporiadanie R 22,5/120 a konลกtrukcia vozovky bola navrhnutรก na dopravnรฉ zaลฅaลพenie triedy I., t. j. veฤพmi ลฅaลพkรฉ. Modifikovanรฉ asfaltovรฉ zmesi s vysokรฝm modulom tuhosti minimalizujรบ tvorbu trvalรฝch deformรกciรญ v podobe vyjazdenรฝch koฤพajรญ a podobnรฝch deformรกciรญ. Cestu postavila spoloฤnosลฅ Granvia Construction, s. r. o., tak, aby uลพรญvateฤพom poskytovala ฤo najvyลกลกรญ komfort. Tรญ mรดลพu vnรญmaลฅ krajinu od Nitry po Tekovskรฉ Nemce novรฝm spรดsobom. Cesta ฤiastoฤne kopรญruje mierne zvlnenรฝ profil krajiny, ale na niektorรฝch รบsekoch stojรญ na mostnรฝch pilieroch nad krajinou. Na trase dlhej 46 km je 53ย mostov sย celkovou dฤบลพkou 6 669 m. Najdlhลกรญ most (ponad Priemyselnรบ ulicu vย Nitre) meria takmer 1 200 m. Viacerรฉ ฤalลกie mosty sรบ dlhรฉ niekoฤพko sto metrov. Pod mostmi mรดลพe migrovaลฅ zver aย trasu lemuje oplotenie, ฤo vรฝrazne zabraลuje zveri vstupovaลฅ na cestu. Severnรฝ obchvat Banskej Bystrice prechรกdza vย celej dฤบลพke intravilรกnom mesta.
Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby Selenec
Prevรกdzku aย รบdrลพbu prvรฝch troch รบsekov zabezpeฤujรบ zamestnanci akciovej spoloฤnosti Granvia Operation, ktorรญ majรบ svoju zรกkladลu vย stredisku Selenec, 2 km za Nitrou. Okrem administratรญvnych priestorov aย krรญzovรฉho centra, garรกลพรญ pre vozidlรก รบdrลพby, dielnรญ, sรญl na uskladnenie soli aย vรฝrobne soฤพanky (soฤพnรฝ roztok) sรญdlia vย areรกli aj prรญsluลกnรญci diaฤพniฤnej polรญcie, hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru a odลฅahovรก sluลพba.
Informรกcie zย cesty sa sรบstreฤujรบ vย Centre monitorovania dopravy (CMD). Je pomyselnรฝm operatรญvnym mozgom, kde sa zobrazujรบ aย vyhodnocujรบ aktuรกlne informรกcie zย kamerovรฉho systรฉmu, meteorologickรฝch stanรญc, sฤรญtaฤov dopravy a dynamickรฝch vรกh. Sรบ to kฤพรบฤovรฉ systรฉmy, ktorรฉ tvoria zรกklad operatรญvnych informรกciรญ potrebnรฝch na vรฝkon beลพnej รบdrลพby aย preventรญvne zรกsahy. Prevรกdzkovateฤพ okrem exaktnรฝch informรกciรญ zย elektronickรฝch systรฉmov zรญskava informรกcie oย stave cesty aย jej infraลกtruktรบry aj prostrednรญctvom dennรฝch fyzickรฝch prehliadok vลกetkรฝch oblastรญ tรฝkajรบcich sa stavby. Vย Centre monitorovania dopravy sa sรบstreฤujรบ informรกcie, ktorรฉ dodรกva:
- meteorologickรฝ systรฉm pozostรกvajรบci zย 15 meteostanรญc monitorujรบcich aktuรกlny stav aย vรฝvoj hlavnรฝch ukazovateฤพov poฤasia,
- sฤรญtaฤe dopravy aย dynamickรฉ vรกhy โ senยญzory zabudovanรฉ vo vozovke na 13 miestach vย oboch smerochย snรญmajรบ intenzitu dopravy aย merajรบ hmotnosลฅ vozidiel,
- systรฉm CCTVย โ prostrednรญctvom 34 kamier nepretrลพite zaznamenรกva dianie na ceste.
Beลพnรก aย hlavnรก รบdrลพba
Koncesionรกr riadi hlavnรบ รบdrลพbu aย prevรกdzkovateฤพ zodpovedรก za beลพnรบ รบdrลพbu. Beลพnรก รบdrลพba zahลลa prรกce, ktorรฉ sa vykonรกvajรบ pravidelne aย sรบ zameranรฉ na zaistenie bezproblรฉmovej aย bezpeฤnej prevรกdzky rรฝchlostnej cesty R1 PR1BINA vย รบseku Nitra, zรกpad โ Tekovskรฉ Nemce aย severnรฝ obchvat Banskej Bystrice. Zahลลa aj opravy tรฝkajรบce sa opotrebovania aย menลกieho poลกkodenia spรดsobenรฉho beลพnรฝm pouลพรญvanรญm alebo mimoriadnymi udalosลฅami, naprรญklad nehodami.
Hlavnรก รบdrลพba zahลลa prรกce tรฝkajรบce sa vรฝmeny, modernizรกcie aย vylepลกovania cestnรฝch prvkov, pri ktorรฝch beลพnรฉ opotrebovanie neumoลพลuje ฤalลกiu obnovu, ako aj mimoriadne prรกce pri opravรกch poลกkodenรญ zaprรญฤinenรฝch mimoriadnymi udalosลฅami alebo poruchami. Za hlavnรบ รบdrลพbu zodpovedรก koncesionรกr.
รdrลพbovรฉ prรกce sa zย hฤพadiska priorรญt (bezpeฤnosลฅ uลพรญvateฤพov cesty aย zamestnancov), ako aj plรกnovania ich realizรกcie (uzรกvierky jazdnรฝch pruhov, minimalizรกcia obmedzenia premรกvky) musia vykonรกvaลฅ vย sรบฤinnosti sย oddelenรญm bezpeฤnosti dopravy aย vลพdy sa realizujรบ pod dohฤพadom Centra monitorovania dopravy. รdrลพba sa realizuje podฤพa nepretrลพitรฉho cyklu postupov โ od stanovenia potrebnรฝch prรกc, ich prรญpravy, vykonรกvania รบdrลพby aย kontroly kvality aลพ po vyhotovenie zรกznamov aย archivovanie priebehu รบdrลพby, ฤรญm sa prichystajรบ podklady na novรฝ cyklus.
Prehliadky na dennej bรกze
Beลพnรฉ prehliadky vykonรกvajรบ na dennej bรกze ฤlenovia cestnej hliadky (24 hodรญn) a (alebo) operรกtori cestnej รบdrลพby (pri jazde po rรฝchlostnej ceste R1), aย to podฤพa inลกtrukciรญ aย pod dozorom operรกtora Centra monitorovania dopravy na vฤasnรฉ odhalenie a (alebo) prevenciu, okamลพitรฉ nahlรกsenie aย okamลพitรบ alebo plรกnovanรบ รบdrลพbu (zรกsahu) tak, aby bolo moลพnรฉ reagovaลฅ na prรญpadnรฉ udalosti vyลพadujรบce si รบdrลพbu (zneฤistenie, poลกkodenie, porucha, chyba aย podobne).
Vย prรญpade, ลพe ฤlenovia cestnej hliadky (ฤCH) alebo operรกtori cestnej รบdrลพby (OCร) odhalia pri beลพnej prehliadke akรฝkoฤพvek typ poruchy, postupujรบ takto:
- poruchu mรดลพe odstrรกniลฅ priamo ฤCH alebo OCร
Ak charakter aย rozsah poruchy umoลพลuje ฤCH okamลพite zasiahnuลฅ aย treba ju zย bezpeฤnostnรฝch dรดvodov rieลกiลฅ priamo, prostrednรญctvom vysielaฤky informuje CMD aย zasiahne priamo na mieste doฤasnรฝm znaฤenรญm aย okamลพitรฝm vykonanรญm zรกsahu (naprรญklad vyฤistenie miesta, dotiahnutie skrutiek aย podobne).
- poruchu mรดลพe priamo alebo rรฝchlo odstrรกniลฅ inรฝ subjekt
Ak charakter aย rozsah poruchy neumoลพลujรบ ฤCH zasiahnuลฅ, no napriek tomu je nevyhnutnรฉ rieลกiลฅ ju priamo (zย dรดvodu bezpeฤnosti uลพรญvateฤพov cesty) alebo vย krรกtkom ฤase, prostrednรญctvom vysielaฤky informuje CMD aย zasiahne priamo na mieste doฤasnรฝm znaฤenรญm aย prรญpadne poฤkรก na pomoc inรฉho subjektu (kompetentnรฝ technik alebo ลกpecializovanรฝ subdodรกvateฤพ รบdrลพby) tak, aby sa zabezpeฤila rรฝchla reakcia na udalosลฅ podฤพa pokynov CMD. Udalosลฅ aย jej rieลกenie sa zaznamenรก do dennรญka CMD aย oย zรกsahu je upovedomenรฝ technik pre plรกnovanie aย sprรกvu majetku (TPSM).
- plรกnovanรฉ odstrรกnenie poruchy
Ak odstrรกnenie poruchy nie je moลพnรฉ ยญihneฤ rieลกiลฅ zรกsahom zo strany ฤCH aย nemusรญ sa rieลกiลฅ okamลพite alebo vย krรกtkom ฤase, ฤCH informuje CMD, kde operรกtori informรกcie oย udalosti zaznamenajรบ do dennรญka aย informujรบ TPSM. Ten zhodnotรญ, ktorรฉ ฤinnosti treba vykonaลฅ, ktorรฉ strany kedy aย ako je potrebnรฉ do nich zapojiลฅ.
Oblasti, ktorรฉ sa kontrolujรบ poฤas dennรฝch prehliadok
|
Hodnoty, na ktorรฉ sa prihliada
รdrลพba sa riadi troma zรกkladnรฝmi hodnotami. Sรบ to bezpeฤnosลฅ, kvalita aย ลพivotnรฉ proยญstredie. Bezpeฤnosลฅ uลพรญvateฤพov verejnej dopravy aย zamestnancov je na prvom mieste. Prรกce na ceste sa vykonรกvajรบ tak, aby sa zbytoฤne neobmedzovala plynulosลฅ premรกvky. Vลกetky doฤasnรฉ dopravnรฉ obmedzenia sa prijรญmajรบ iba na nevyhnutne potrebnรฝ ฤas. Pri vลกetkรฝch ฤinnostiach sa zvaลพuje aj dosah na ลพivotnรฉ prostredie aย volia sa metรณdy prรกce aย mateยญriรกly sย ฤo najmenลกรญm vplyvom na bezprostrednรฉ okolie cesty. Vย tomto zmysle sa vplรฝva aj na spolupracovnรญkov aย dodรกvateฤพov. Pred zaฤiatkom akejkoฤพvek prรกce absolvujรบ ลกkolenie vย oblasti bezpeฤnosti prรกce aย ochrany ลพivotnรฉho prostredia.
Zimnรก รบdrลพba
Zimnรฉ obdobie zย pohฤพadu รบdrลพby je od 1.ย novembra do 31. marca. Pred prvou zimnou prevรกdzkou sa zadefinovali kritickรฉ miesta aย รบseky zย pohฤพadu rizika tvorby nรกmrazy, hmiel ฤi vรฝskytu miest, kde sa oฤakรกval zvรฝลกenรฝ vplyv vetra. Definovali sa aj dopravne dรดleลพitรฉ miesta โ รบseky (mosty), kde sa oฤakรกval aย plรกnoval osobitne starostlivรฝ prรญstup pri oลกetrovanรญ povrchu vozovky.
Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ si vyลพadujรบ najmรค mosty, kde je vyลกลกia vlhkosลฅ, aย teda vย porovnanรญ sย ostatnรฝmi รบsekmi sa mรดลพe rรฝchlejลกie tvoriลฅ nรกmraza. Vozovka sa musรญ oลกetrovaลฅ tak, aby bol povrch vลกade rovnako kvalitnรฝ. Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ si takisto vyลพadujรบ รบseky vย blรญzkosti otvorenej krajiny, kde vย prรญpade silnejลกieho vetra hrozรญ navievanie snehu na vozovku. Vย takรฝchto prรญpadoch sa vย poliach vย blรญzkosti cesty osadzujรบ snehovรฉ zรกbrany.
Ako spoฤพahlivรฝ aย รบฤinnรฝ zรกsah sa ukazuje preventรญvny posyp (aplikรกcia soฤพanky) aย jeho realizรกciu priebeลพne kontrolujรบ ฤCH, kamerovรฝ systรฉm aj operรกtori zimnej รบdrลพby. Pri nรกpravnรฝch zรกsahoch (odhลลanie snehu) po kaลพdom okruhu sa overuje nastavenie sneลพnรฝch pluhov (vรฝลกkovรก verifikรกcia, uhlovรฉ natoฤenie) aย stupeล ich opotrebovania.
Vย stredisku sprรกvy aย รบdrลพby Selenec sรบ dve silรก sย kapacitou 180 ton soli aย doplnkovรฝ sklad, kde sa skladuje ฤalลกรญch 150 ton. Na odpoฤรญvadle Tekovskรฉ Nemce sa nachรกdza jedno silo sย kapacitou 180 ton. Vย areรกli strediska je situovanรก aj vรฝrobลa soฤพanky. Poยญuลพรญva sa kvalitnรก posypovรก soฤพ nemeckej vรฝroby, ktorรก neohrozuje ลพivotnรฉ prostredie. Nepouลพรญvajรบ sa inertnรฉ posypovรฉ materiรกly (naprรญklad kamenivo).
Na รบseku Nitra, zรกpad โ Tekovskรฉ Nemce je kย dispozรญcii ลกesลฅ sypaฤov so sneลพnรฝmi pluhmi, dve cisterny aย multifunkฤnรฉ vozidlo Unimog, na ktorรฉ moลพno takisto osadiลฅ sneลพnรฝ pluh. Na รบseku vย Banskej Bystrici operujรบ dva sypaฤe sย moลพnosลฅou osadenia pluhov aย cisterien, dve nรกkladnรฉ vozidlรก so sklรกpacou nadstavbou na odvoz snehu aย jedno vozidlo (sย moลพnosลฅou osadenia snehovej frรฉzy).
TEXT: PhDr. Robert Kiลกลก
FOTO: autor
Robert Kiลกลก je manaลพรฉr pre vzลฅahy s verejnosลฅou vย spoloฤnosti Granvia Operation, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.