Facility management

รšspeลกnรก implementรกcia outsourcingu sluลพieb FM do ลกtruktรบr organizรกcie cez kvalitne vypracovanรฝ projekt

Partneri sekcie:

Rozhodnutie oย outsourcingu podpornรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ sรบ zabezpeฤovanรฉ sluลพbami facility managementu, mรก pre organizรกciu (klienta) strategickรฝ vรฝznam aย mรก vรฝraznรฝ vplyv na fungovanie celej organizรกcie. Preto je nevyhnutnรฉ venovaลฅ dostatok ฤasu aย priestoru na prรญpravu podpornรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ budรบ zabezpeฤovanรฉ.

Cieฤพom manaลพmentu kaลพdej organizรกcie je maximรกlna efektรญvnosลฅ hlavnej ฤinnosti. Danรฝ cieฤพ moลพno dosiahnuลฅ aplikรกciou facility managementu. Organizรกcia si odฤlenรญ podpornรฉ ฤinnosti, ktorรฝch manaลพment โ€“ riadenie โ€“ zabezpeฤรญ buฤ internou formou ako sรบฤasลฅ organizaฤnej ลกtruktรบry, alebo externou formou (outsourcingom), prรญpadne tieto dve formy skombinuje.

Vรฝhody outsourcingu spoฤรญvajรบ predovลกetkรฝm v tom, ลพe organizรกcia sa mรดลพe รบplne sรบstrediลฅ na svoju hlavnรบ ฤinnosลฅ, ฤalej je to urฤite znรญลพenie prevรกdzkovรฝch nรกkladov, vyลกลกia kvalita riadenia podpornรฝch ฤinnostรญ, prehฤพadnรฉ nรกklady za poskytovanรฉ sluลพby.

Pri aplikรกcii facility managementu formou outsourcingu vstupujรบ do โ€žhryโ€œ dvaja โ€žhrรกฤiโ€œ, a to klient a poskytovateฤพ. Klient zohrรกva v procese prรญpravy โ€“ zabezpeฤenia, ale aj priebehu realizรกcie outsourcingu vybranรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ โ€“ rozhodujรบcu รบlohu. Poskytovateฤพ na zรกklade zmluvy vykonรกva danรฉ ฤinnosti tak, aby spฤบลˆali poลพiadavky stanovenรฉ klientom.

ฤŒo je potrebnรฉ kย รบspeลกnรฉmu outsorcingu?

Predpokladom รบspeลกnรฉho priebehu aplikรกcie outsourcingu, ktorรฉho najdรดleลพitejลกou ฤasลฅou je vรฝber kvalifikovanรฉho poskytovateฤพa, je spracovanie kvalitnรฉho projektu outsourcingu. Sรบ v ลˆom definovanรฉ poลพiadavky organizรกcie โ€“ klienta (objednรกvateฤพa) na zabezpeฤenie podpornรฝch ฤinnostรญ poskytovateฤพom sluลพieb facility managementu.

Projekt by sa mal chรกpaลฅ ako ฤinnosลฅ, ktorej cieฤพom je zabezpeฤenie implementรกcie systรฉmu riadenia podpornรฝch ฤinnostรญ formou outsourcingu do organizรกcie vรฝberom kvalitnรฉho poskytovateฤพa.

Projekt outsourcingu

Na tvorbe projektu musia participovaลฅ internรญ pracovnรญci organizรกcie klienta, ktorรญ tvoria projektovรฝ tรญm. Projekt implementรกcie outsourcingu predstavuje postupnosลฅ krokov:

  • ลกpecifikรกcia vybranรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ โ€“ procesnรฉ listy;
  • stanovenie kritรฉriรญ pre vรฝberovรฉ konanie;
  • vรฝber poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu;
  • uzavretie zmluvy.

Projekt sa konฤรญ vรฝberom poskytovateฤพa outsourcingu โ€“ tendrom aย uzavretรญm zmluvy. Nasleduje fรกza implementรกcie. Zmluva oย facility managemente by mala definovaลฅ ฤasovรฉ obdobie na implementaฤnรบ fรกzu.

Mal by to byลฅ vย podstate bezproblรฉmovรฝ prechod organizรกcie klienta na tento spรดsob zabezpeฤovania podpornรฝch ฤinnostรญ. Na zรกklade preberacej dokumentรกcie sa poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu stane oprรกvnenรฝm vykonรกvaลฅ sluลพby facility managementu tak, ako bolo stanovenรฉ vย zmluve oย facility managemente.

ล pecifikรกcia vybranรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ โ€“ procesnรฉ listy

Fรกza ลกpecifikรกcie outsourcovanรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ je ฤasovo nรกroฤnรก a nรกkladnรก. Projektovรฝ tรญm v nej:

  • definuje podpornรฉ ฤinnosti, ktorรฝch riadenie chce organizรกcia klienta zabezpeฤiลฅ externou organizรกciou โ€“ poskytovateฤพom;
  • definuje poลพiadavky hlavnej ฤinnosti, kladenรฉ na tieto podpornรฉ ฤinnosti;
  • realizuje hฤบbkovรฝ audit tรฝchto podpornรฝch ฤinnostรญ (nรกkladovรบ analรฝzu, analรฝzu ich sรบฤasnรฉho zabezpeฤenia).

ล pecifikรกcia podpornรฝch ฤinnostรญ je podkladom na vypracovanie procesnรฝch listov. Podฤพa STN EN 15221-2 vย ฤasti 8.2.5.2 Definรญcie aย ujasnenia pre ลกpecifiยญkรกciu sluลพby facility managementu sa vย procesnรฝch listoch definuje:

  • ฤas โ€“ kedy bude sluลพba dodanรก, ako ฤasto, ฤasovรฉ obmedzenia atฤ.;
  • personรกlne zabezpeฤenie โ€“ kto bude sluลพbu poskytovaลฅ, akรก je poลพadovanรก kvalifikรกcia, akรฉ sรบ bezpeฤnostnรฉ poลพiadavky atฤ.;
  • postup โ€“ potvrdenie technolรณgie a procedรบr pred aplikรกciou, kvalitatรญvne ลกtandardy, spรดsob kontroly atฤ.;
  • bezpeฤnosลฅ pri prรกci (BOZP) โ€“ zvlรกลกtne ustanovenia, ลกkolenia, vybavenie pomรดckami, materiรกlom atฤ.;
  • informรกcie pre manaลพment โ€“ report kontroly dodรกvanรฝch sluลพieb, vรฝvoj nรกkladov, kฤพรบฤovรฉ ukazovatele atฤ.;
  • platba โ€“ spรดsob fakturรกcie, oznaฤenie platieb, reklamรกcia atฤ.

Kritรฉriรก pre vรฝberovรฉ konanie โ€“ vรฝber poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu

Veฤพmi aktuรกlna je otรกzka systรฉmovรฉho prรญstupu k outsourcingu v etape vรฝberu kvalifikovanรฉho poskytovateฤพa sluลพieb facility managamentu, a to stanovenรญm kritรฉriรญ a exaktnรฉho hodnotenia ponรบk poskytovateฤพov podฤพa kritรฉriรญ v rozhodovacom procese.

Klient โ€“ objednรกvateฤพ (sรบkromnรก alebo ลกtรกtna organizรกcia) v zmysle STN EN 15221-2 stanovรญ v projekte outsourcingu pre vybranรฉ podpornรฉ ฤinnosti:

  • kritรฉriรก;
  • preferencie jednotlivรฝch kritรฉriรญ na posudzovanie jednotlivรฝch ponรบk od poskytovateฤพov v rozhodovacom procese.
Obr. 1 Projekt outsourcingu
Obr. 1 Projekt outsourcingu | Archรญv autora

Systรฉm kritรฉriรญ je vลพdy podmienenรฝ cieฤพom organizรกcie klienta, ktorรก hodnotรญ rรดzne varianty ponรบk od poskytovateฤพov. Prรญklady kritรฉriรญ:

  • celkovรก cena za poskytovanรฉ sluลพby;
  • licencie, osvedฤenia a povolenia na vykonรกvanie ฤinnosti formou outsourcingu;
  • referencie โ€“ moลพno ich hodnotiลฅ podฤพa rozsahu zabezpeฤovania rovnakรฝch alebo podobnรฝch sluลพieb pre viacerรฉ vรฝznamnรฉ spoloฤnosti (banky, hypermarkety, supermarkety, administratรญvne centrรก, hotely atฤ.);
  • garancie โ€“ dรดleลพitรฝ je rozsah poistnรฉho krytia organizรกcie poskytovateฤพa za priame a nepriame straty spรดsobenรฉ pracovnรญkmi poskytovateฤพa a jeho vรฝลกka, ako aj poistnรฉ podmienky a postupy;
  • dispeฤing atฤ.

Najvรฝznamnejลกรญm kritรฉriom je vรคฤลกinou celkovรก cena za poskytovanรฉ sluลพby. Pre vรฝber kvalitnรฉho poskytovateฤพa sa stanovia preferencie jednotlivรฝch kritรฉriรญ.
Procesnรฉ listy budรบcich outsourcovanรฝch ฤinnostรญ aย systรฉm kritรฉriรญ na vรฝber poskytovateฤพa tvoria projekt outsourcingu.

Na zรกklade projektu poskytovatelia spracovรกvajรบ ponuky, ktorรฉ sรบ podkladom pre vรฝber poskytovateฤพa. Pri vรฝberovom konanรญ treba vytvoriลฅ komisiu z odbornรญkov, ktorรญ sรบ internรฝmi pracovnรญkmi organizรกcie. ฤŒlenovia komisie by mali byลฅ zainteresovanรญ na budรบcej spoluprรกci. Komisiu je vhodnรฉ doplniลฅ nezรกvislรฝm externistom. Vรฝber kvalifikovanรฉho poskytovateฤพa je vรฝznamnรฝm faktorom podmieลˆujรบcim รบspeลกnosลฅ projektu.

Zmluva oย poskytovanรญ sluลพieb facility managementu

Kvalitnรฝ projekt outsourcingu umoลพnรญ prรญpravu kvalitnej zmluvy. Tรก sa uzatvรกra zvรคฤลกa na urฤitรฝ ฤas a je v nej presne definovanรฝ predmet a kvalita poskytovanรฝch sluลพieb. Zmluva by mala obsahovaลฅ minimรกlne:

  • obojstranne vymedzenรฉ povinnosti aย prรกvomoci;
  • ลกpecifikรกciu zodpovednรฝch osรดb;
  • opis ฤinnosti vrรกtane ฤasovรฝch, kvalitatรญvnych a kvantitatรญvnych poลพiadaviek (procesnรฉ listy). Procesy musia byลฅ definovanรฉ:
    โ€“ zย hฤพadiska ฤasu potrebnรฉho na vykonanie danรฉho procesu;
    โ€“ nรกkladmi spojenรฝmi sย vรฝkonom;
    โ€“ pouลพitou technolรณgiou;
    โ€“ personรกlnymi poลพiadavkami (poลพadovanรก kvalifikรกcia). [2]
  • spรดsob sledovania kvality, jej hodnotenie kฤพรบฤovรฝmi vรฝkonnostnรฝmi ukazovateฤพmi (Key Performance Indentificator โ€“ KPI).

Pri stanovenรญ korektnรฝch zmluvnรฝch vzลฅahov je pre obidve strany dรดleลพitรฉ optimรกlne meranie kvality aย mnoลพstva poskytovanรฝch sluลพieb ako podklad pre fakturรกciu za realizรกciu sluลพieb.

Rizikรก projektu outsorcingu

Pri zabezpeฤenรญ sluลพieb facility managementu formou outsourcingu, vรฝbere vhodnรฉho poskytovateฤพa a pri implementรกcii projektu do organizaฤnej ลกtruktรบry klienta sรบ moลพnรฝmi rizikami:

  • podcenenie potrebnรฉho ฤasu na prรญpravu kvalitnรฉho projektu. Kvalitnรฝ projekt outsourcingu vyลพaduje primeranรฉ mnoลพstvo ฤasu. Dรดsledkom sรบ neujasnenรฉ alebo vzรกjomnรฉ kompetencie, neujasnenรก vzรกjomnรก spoluprรกca โ€“ klient nie je dostatoฤne pripravenรฝ na prechod od internรฉho riadenia vybranรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ kย ich outsourcingu;
  • podcenenie nรกkladov na realizรกciu projektu. Pripraviลฅ podklady pre vรฝberovรฉ konanie a uzavretie kontraktu vyลพaduje znaฤnรฉ vyลฅaลพenie pracovnรญkov organizรกcie klienta;
  • nedostatoฤnรก skรบsenosลฅ projektovรฉho a realizaฤnรฉho tรญmu. Pri vรฝbere jedinรฉho poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu mรดลพu vzniknรบลฅ problรฉmy z nedostatoฤnรฉho poznania riadenia viacerรฝch sluลพieb;
  • vรฝber nekvalifikovanรฉho poskytovateฤพa. Outsourcing, ktorรฝ zabezpeฤuje jeden poskytovateฤพ, je strategickรฉ rozhodnutie. Budรบci poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu sa postupne stรกva jednรฝm z รบtvarov svojho klienta. Bude pracovaลฅ s dรดvernรฝmi obchodnรฝmi informรกciami organizรกcie. Jeho stabilita je kฤพรบฤovรก pre dlhodobรฝ รบspech projektu. [3].

Na zรกver

Problรฉmom aplikรกcie facility managementu formou outsourcingu pre klienta bรฝva vรฝber kvalifikovanรฉho poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu, ale v neposlednom rade aj samotnรก zaฤiatoฤnรก fรกza implementรกcie outsourcingu do organizรกcie.

Je to fรกza preberania sluลพieb poskytovateฤพom od klienta, ktorรก je mimoriadne citlivรก najmรค pre pracovnรญkov klienta. Neexistuje dobrรฝ alebo zlรฝ poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu. Je to predovลกetkรฝm otรกzka kvalitnรฉho projektu outsourcingu sluลพieb facility managementu.

V ลˆom klient musรญ nastaviลฅ poลพadovanรฝ ลกtandard vykonรกvanรฝch sluลพieb a hodnotiace ukazovatele vykonanรฝch sluลพieb, ฤo je aj predpokladom โ€žbezbolestnejโ€œ implementaฤnej fรกzy outsourcingu. Projekt je ฤasovo aj finanฤne nรกroฤnรฝ, a to je moลพno dรดvodom, ลพe mnohรฉ organizรกcie ho nevypracovรกvajรบ.

Ak mรก byลฅ sluลพba vykonanรก kvalitne, musรญ maลฅ poskytovateฤพ jasne stanovenรฉ poลพiadavky od klienta a klient musรญ vedieลฅ, ฤo vlastne od poskytovateฤพa oฤakรกva. Vลพdy mu, samozrejme, ide o kvalitu poskytovanรฝch sluลพieb. ฤŽalลกรญm a naozaj veฤพkรฝm problรฉmom bรฝva podcenenie ฤพudskรฉho faktora โ€“ nedostatoฤnรฉ oboznรกmenie pracovnรญkov organizรกcie so zmenou v riadenรญ podpornรฝch ฤinnostรญ.

Kvalitne pripravenรฝ projekt je predpokladom รบspeลกnosti implementรกcie riadenia podpornรฝch ฤinnostรญ formou outsourcingu v organizรกcii klienta. Klient a poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu musia tvoriลฅ dokonale zohranรฝ tรญm, ktorรฝ na jednej strane spolupracuje a na druhej strane je nรกroฤnรฝ na kvalitu prรกce svojho partnera.

Text | doc. Ing. Viera Somorovรก, PhD., Stavebnรก fakulta STU Bratislava

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 3/2022