รspeลกnรก implementรกcia outsourcingu sluลพieb FM do ลกtruktรบr organizรกcie cez kvalitne vypracovanรฝ projekt
Rozhodnutie oย outsourcingu podpornรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ sรบ zabezpeฤovanรฉ sluลพbami facility managementu, mรก pre organizรกciu (klienta) strategickรฝ vรฝznam aย mรก vรฝraznรฝ vplyv na fungovanie celej organizรกcie. Preto je nevyhnutnรฉ venovaลฅ dostatok ฤasu aย priestoru na prรญpravu podpornรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ budรบ zabezpeฤovanรฉ.
Cieฤพom manaลพmentu kaลพdej organizรกcie je maximรกlna efektรญvnosลฅ hlavnej ฤinnosti. Danรฝ cieฤพ moลพno dosiahnuลฅ aplikรกciou facility managementu. Organizรกcia si odฤlenรญ podpornรฉ ฤinnosti, ktorรฝch manaลพment โ riadenie โ zabezpeฤรญ buฤ internou formou ako sรบฤasลฅ organizaฤnej ลกtruktรบry, alebo externou formou (outsourcingom), prรญpadne tieto dve formy skombinuje.
Vรฝhody outsourcingu spoฤรญvajรบ predovลกetkรฝm v tom, ลพe organizรกcia sa mรดลพe รบplne sรบstrediลฅ na svoju hlavnรบ ฤinnosลฅ, ฤalej je to urฤite znรญลพenie prevรกdzkovรฝch nรกkladov, vyลกลกia kvalita riadenia podpornรฝch ฤinnostรญ, prehฤพadnรฉ nรกklady za poskytovanรฉ sluลพby.
Pri aplikรกcii facility managementu formou outsourcingu vstupujรบ do โhryโ dvaja โhrรกฤiโ, a to klient a poskytovateฤพ. Klient zohrรกva v procese prรญpravy โ zabezpeฤenia, ale aj priebehu realizรกcie outsourcingu vybranรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ โ rozhodujรบcu รบlohu. Poskytovateฤพ na zรกklade zmluvy vykonรกva danรฉ ฤinnosti tak, aby spฤบลali poลพiadavky stanovenรฉ klientom.
ฤo je potrebnรฉ kย รบspeลกnรฉmu outsorcingu?
Predpokladom รบspeลกnรฉho priebehu aplikรกcie outsourcingu, ktorรฉho najdรดleลพitejลกou ฤasลฅou je vรฝber kvalifikovanรฉho poskytovateฤพa, je spracovanie kvalitnรฉho projektu outsourcingu. Sรบ v ลom definovanรฉ poลพiadavky organizรกcie โ klienta (objednรกvateฤพa) na zabezpeฤenie podpornรฝch ฤinnostรญ poskytovateฤพom sluลพieb facility managementu.
Projekt by sa mal chรกpaลฅ ako ฤinnosลฅ, ktorej cieฤพom je zabezpeฤenie implementรกcie systรฉmu riadenia podpornรฝch ฤinnostรญ formou outsourcingu do organizรกcie vรฝberom kvalitnรฉho poskytovateฤพa.
Projekt outsourcingu
Na tvorbe projektu musia participovaลฅ internรญ pracovnรญci organizรกcie klienta, ktorรญ tvoria projektovรฝ tรญm. Projekt implementรกcie outsourcingu predstavuje postupnosลฅ krokov:
- ลกpecifikรกcia vybranรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ โ procesnรฉ listy;
- stanovenie kritรฉriรญ pre vรฝberovรฉ konanie;
- vรฝber poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu;
- uzavretie zmluvy.
Projekt sa konฤรญ vรฝberom poskytovateฤพa outsourcingu โ tendrom aย uzavretรญm zmluvy. Nasleduje fรกza implementรกcie. Zmluva oย facility managemente by mala definovaลฅ ฤasovรฉ obdobie na implementaฤnรบ fรกzu.
Mal by to byลฅ vย podstate bezproblรฉmovรฝ prechod organizรกcie klienta na tento spรดsob zabezpeฤovania podpornรฝch ฤinnostรญ. Na zรกklade preberacej dokumentรกcie sa poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu stane oprรกvnenรฝm vykonรกvaลฅ sluลพby facility managementu tak, ako bolo stanovenรฉ vย zmluve oย facility managemente.
ล pecifikรกcia vybranรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ โ procesnรฉ listy
Fรกza ลกpecifikรกcie outsourcovanรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ je ฤasovo nรกroฤnรก a nรกkladnรก. Projektovรฝ tรญm v nej:
- definuje podpornรฉ ฤinnosti, ktorรฝch riadenie chce organizรกcia klienta zabezpeฤiลฅ externou organizรกciou โ poskytovateฤพom;
- definuje poลพiadavky hlavnej ฤinnosti, kladenรฉ na tieto podpornรฉ ฤinnosti;
- realizuje hฤบbkovรฝ audit tรฝchto podpornรฝch ฤinnostรญ (nรกkladovรบ analรฝzu, analรฝzu ich sรบฤasnรฉho zabezpeฤenia).
ล pecifikรกcia podpornรฝch ฤinnostรญ je podkladom na vypracovanie procesnรฝch listov. Podฤพa STN EN 15221-2 vย ฤasti 8.2.5.2 Definรญcie aย ujasnenia pre ลกpecifiยญkรกciu sluลพby facility managementu sa vย procesnรฝch listoch definuje:
- ฤas โ kedy bude sluลพba dodanรก, ako ฤasto, ฤasovรฉ obmedzenia atฤ.;
- personรกlne zabezpeฤenie โ kto bude sluลพbu poskytovaลฅ, akรก je poลพadovanรก kvalifikรกcia, akรฉ sรบ bezpeฤnostnรฉ poลพiadavky atฤ.;
- postup โ potvrdenie technolรณgie a procedรบr pred aplikรกciou, kvalitatรญvne ลกtandardy, spรดsob kontroly atฤ.;
- bezpeฤnosลฅ pri prรกci (BOZP) โ zvlรกลกtne ustanovenia, ลกkolenia, vybavenie pomรดckami, materiรกlom atฤ.;
- informรกcie pre manaลพment โ report kontroly dodรกvanรฝch sluลพieb, vรฝvoj nรกkladov, kฤพรบฤovรฉ ukazovatele atฤ.;
- platba โ spรดsob fakturรกcie, oznaฤenie platieb, reklamรกcia atฤ.
Kritรฉriรก pre vรฝberovรฉ konanie โ vรฝber poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu
Veฤพmi aktuรกlna je otรกzka systรฉmovรฉho prรญstupu k outsourcingu v etape vรฝberu kvalifikovanรฉho poskytovateฤพa sluลพieb facility managamentu, a to stanovenรญm kritรฉriรญ a exaktnรฉho hodnotenia ponรบk poskytovateฤพov podฤพa kritรฉriรญ v rozhodovacom procese.
Klient โ objednรกvateฤพ (sรบkromnรก alebo ลกtรกtna organizรกcia) v zmysle STN EN 15221-2 stanovรญ v projekte outsourcingu pre vybranรฉ podpornรฉ ฤinnosti:
- kritรฉriรก;
- preferencie jednotlivรฝch kritรฉriรญ na posudzovanie jednotlivรฝch ponรบk od poskytovateฤพov v rozhodovacom procese.
Systรฉm kritรฉriรญ je vลพdy podmienenรฝ cieฤพom organizรกcie klienta, ktorรก hodnotรญ rรดzne varianty ponรบk od poskytovateฤพov. Prรญklady kritรฉriรญ:
- celkovรก cena za poskytovanรฉ sluลพby;
- licencie, osvedฤenia a povolenia na vykonรกvanie ฤinnosti formou outsourcingu;
- referencie โ moลพno ich hodnotiลฅ podฤพa rozsahu zabezpeฤovania rovnakรฝch alebo podobnรฝch sluลพieb pre viacerรฉ vรฝznamnรฉ spoloฤnosti (banky, hypermarkety, supermarkety, administratรญvne centrรก, hotely atฤ.);
- garancie โ dรดleลพitรฝ je rozsah poistnรฉho krytia organizรกcie poskytovateฤพa za priame a nepriame straty spรดsobenรฉ pracovnรญkmi poskytovateฤพa a jeho vรฝลกka, ako aj poistnรฉ podmienky a postupy;
- dispeฤing atฤ.
Najvรฝznamnejลกรญm kritรฉriom je vรคฤลกinou celkovรก cena za poskytovanรฉ sluลพby. Pre vรฝber kvalitnรฉho poskytovateฤพa sa stanovia preferencie jednotlivรฝch kritรฉriรญ.
Procesnรฉ listy budรบcich outsourcovanรฝch ฤinnostรญ aย systรฉm kritรฉriรญ na vรฝber poskytovateฤพa tvoria projekt outsourcingu.
Na zรกklade projektu poskytovatelia spracovรกvajรบ ponuky, ktorรฉ sรบ podkladom pre vรฝber poskytovateฤพa. Pri vรฝberovom konanรญ treba vytvoriลฅ komisiu z odbornรญkov, ktorรญ sรบ internรฝmi pracovnรญkmi organizรกcie. ฤlenovia komisie by mali byลฅ zainteresovanรญ na budรบcej spoluprรกci. Komisiu je vhodnรฉ doplniลฅ nezรกvislรฝm externistom. Vรฝber kvalifikovanรฉho poskytovateฤพa je vรฝznamnรฝm faktorom podmieลujรบcim รบspeลกnosลฅ projektu.
Zmluva oย poskytovanรญ sluลพieb facility managementu
Kvalitnรฝ projekt outsourcingu umoลพnรญ prรญpravu kvalitnej zmluvy. Tรก sa uzatvรกra zvรคฤลกa na urฤitรฝ ฤas a je v nej presne definovanรฝ predmet a kvalita poskytovanรฝch sluลพieb. Zmluva by mala obsahovaลฅ minimรกlne:
- obojstranne vymedzenรฉ povinnosti aย prรกvomoci;
- ลกpecifikรกciu zodpovednรฝch osรดb;
- opis ฤinnosti vrรกtane ฤasovรฝch, kvalitatรญvnych a kvantitatรญvnych poลพiadaviek (procesnรฉ listy). Procesy musia byลฅ definovanรฉ:
โ zย hฤพadiska ฤasu potrebnรฉho na vykonanie danรฉho procesu;
โ nรกkladmi spojenรฝmi sย vรฝkonom;
โ pouลพitou technolรณgiou;
โ personรกlnymi poลพiadavkami (poลพadovanรก kvalifikรกcia). [2] - spรดsob sledovania kvality, jej hodnotenie kฤพรบฤovรฝmi vรฝkonnostnรฝmi ukazovateฤพmi (Key Performance Indentificator โ KPI).
Pri stanovenรญ korektnรฝch zmluvnรฝch vzลฅahov je pre obidve strany dรดleลพitรฉ optimรกlne meranie kvality aย mnoลพstva poskytovanรฝch sluลพieb ako podklad pre fakturรกciu za realizรกciu sluลพieb.
Rizikรก projektu outsorcingu
Pri zabezpeฤenรญ sluลพieb facility managementu formou outsourcingu, vรฝbere vhodnรฉho poskytovateฤพa a pri implementรกcii projektu do organizaฤnej ลกtruktรบry klienta sรบ moลพnรฝmi rizikami:
- podcenenie potrebnรฉho ฤasu na prรญpravu kvalitnรฉho projektu. Kvalitnรฝ projekt outsourcingu vyลพaduje primeranรฉ mnoลพstvo ฤasu. Dรดsledkom sรบ neujasnenรฉ alebo vzรกjomnรฉ kompetencie, neujasnenรก vzรกjomnรก spoluprรกca โ klient nie je dostatoฤne pripravenรฝ na prechod od internรฉho riadenia vybranรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ kย ich outsourcingu;
- podcenenie nรกkladov na realizรกciu projektu. Pripraviลฅ podklady pre vรฝberovรฉ konanie a uzavretie kontraktu vyลพaduje znaฤnรฉ vyลฅaลพenie pracovnรญkov organizรกcie klienta;
- nedostatoฤnรก skรบsenosลฅ projektovรฉho a realizaฤnรฉho tรญmu. Pri vรฝbere jedinรฉho poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu mรดลพu vzniknรบลฅ problรฉmy z nedostatoฤnรฉho poznania riadenia viacerรฝch sluลพieb;
- vรฝber nekvalifikovanรฉho poskytovateฤพa. Outsourcing, ktorรฝ zabezpeฤuje jeden poskytovateฤพ, je strategickรฉ rozhodnutie. Budรบci poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu sa postupne stรกva jednรฝm z รบtvarov svojho klienta. Bude pracovaลฅ s dรดvernรฝmi obchodnรฝmi informรกciami organizรกcie. Jeho stabilita je kฤพรบฤovรก pre dlhodobรฝ รบspech projektu. [3].
Na zรกver
Problรฉmom aplikรกcie facility managementu formou outsourcingu pre klienta bรฝva vรฝber kvalifikovanรฉho poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu, ale v neposlednom rade aj samotnรก zaฤiatoฤnรก fรกza implementรกcie outsourcingu do organizรกcie.
Je to fรกza preberania sluลพieb poskytovateฤพom od klienta, ktorรก je mimoriadne citlivรก najmรค pre pracovnรญkov klienta. Neexistuje dobrรฝ alebo zlรฝ poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu. Je to predovลกetkรฝm otรกzka kvalitnรฉho projektu outsourcingu sluลพieb facility managementu.
V ลom klient musรญ nastaviลฅ poลพadovanรฝ ลกtandard vykonรกvanรฝch sluลพieb a hodnotiace ukazovatele vykonanรฝch sluลพieb, ฤo je aj predpokladom โbezbolestnejโ implementaฤnej fรกzy outsourcingu. Projekt je ฤasovo aj finanฤne nรกroฤnรฝ, a to je moลพno dรดvodom, ลพe mnohรฉ organizรกcie ho nevypracovรกvajรบ.
Ak mรก byลฅ sluลพba vykonanรก kvalitne, musรญ maลฅ poskytovateฤพ jasne stanovenรฉ poลพiadavky od klienta a klient musรญ vedieลฅ, ฤo vlastne od poskytovateฤพa oฤakรกva. Vลพdy mu, samozrejme, ide o kvalitu poskytovanรฝch sluลพieb. ฤalลกรญm a naozaj veฤพkรฝm problรฉmom bรฝva podcenenie ฤพudskรฉho faktora โ nedostatoฤnรฉ oboznรกmenie pracovnรญkov organizรกcie so zmenou v riadenรญ podpornรฝch ฤinnostรญ.
Kvalitne pripravenรฝ projekt je predpokladom รบspeลกnosti implementรกcie riadenia podpornรฝch ฤinnostรญ formou outsourcingu v organizรกcii klienta. Klient a poskytovateฤพ sluลพieb facility managementu musia tvoriลฅ dokonale zohranรฝ tรญm, ktorรฝ na jednej strane spolupracuje a na druhej strane je nรกroฤnรฝ na kvalitu prรกce svojho partnera.
Text | doc. Ing. Viera Somorovรก, PhD., Stavebnรก fakulta STU Bratislava