Uzol 218 โ rozhodujรบci uzol pre รบspeลกnรบ stavbu D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec
Most sย ev. ฤ. 11-204 na ceste I/11 vย intravilรกne mesta ฤadca je vรฝznamnรฝm dopravnรฝm uzlom. Prevรกdza takmer celรบ dopravu smerujรบcu zo ลฝiliny do ฤR aย Poฤพska, priฤom po ลom denne prejdรบ tisรญce vozidiel. Dopravnรก situรกcia vย meste ฤadca je tak dlhodobo neรบnosnรก.
Pomรดcลฅ by mala budovanรก ฤasลฅ diaฤพnice D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec, v rรกmci ktorej sรบ zahrnutรฉ aj demolรกcia existujรบceho mosta na ceste I/11 a jeho nahradenie novรฝm mostnรฝm objektom.
Most zย roku 1949 bol navrhnutรฝ ako spojitรก ลกtvorpoฤพovรก ลพelezobetรณnovรก rรกmovรก konลกtrukcia sย rozpรคtiami pribliลพne 9,9 + 2 ร 12,9 + 9,9 m. Prieฤny rez mostom tvorรญ pรคลฅ trรกmov sย celkovou vรฝลกkou 0,875 m. Vย miestach podpier mosta sรบ trรกmy sย nรกbehmi sย vรฝลกkou 1,125 m.
Aktuรกlny stavebnotechnickรฝ stav mosta je uspokojivรฝ (most preลกiel rekonลกtrukciou vย roku 2010), problรฉm predstavuje dlhodobรฉ preลฅaลพovanie mostnej konลกtrukcie ลฅaลพkou dopravou aย nevyhovujรบci poลพadovanรฝ ลพelezniฤnรฝ gabarit pod mostom. Vรฝลกka nad niveletou koฤพaje nie je ani 6,0 m (nad koฤพajou ฤ. 1) aย prvky trakฤnรฉho vedenia sรบ uchytenรฉ priamo kย nosnej konลกtrukcii mosta.
Uzol 218 โ charakteristika
Poฤas รบzemnรฉho konania prebiehajรบceho vย rokoch 2005 aย 2006 doลกlo kย dohode, ลพe rekonลกtrukcia mosta sa zahrnie do stavby diaฤพnice D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec. Zย uvedenรฝch dรดvodov vลกak dรดjde kย jeho รบplnej demolรกcii aย nahradeniu novรฝm mostnรฝm objektom.
Vย sรบฤasnosti je vรฝstavba spomรญnanรฉho รบseku D3 vย plnom prรบde, vรฝstavba novรฉho mosta aย priฤพahlรฉho รบseku cesty I/11 je naplรกnovanรก ku koncu lehoty vรฝstavby. Dรดvodom bolo minimalizovanie negatรญvneho vplyvu na uลพ aj tak veฤพmi nepriaznivรฝ stav dopravy vย meste.
Sรบbor stavebnรฝch objektov, prรกc aย postupov sa oznaฤil ako โuzol 218โ. รpravy vย ลom sรบ pomerne rozsiahle โ treba zdvihnรบลฅ niveletu oย pribliลพne 2,5 m, vybudovaลฅ novรบ kriลพovatku na mestskรบ ฤasลฅ Podzรกvoz, upraviลฅ vรฝjazd za mostom smerom kย ฤasti Bukov.
Poฤas demolรกcie aย vรฝstavby novรฉho mosta sa doprava zย cesty I/11 presmeruje na obchรกdzkovรบ trasu aย doฤasnรฉ mostnรฉ provizรณrium (samostatnรฉ pre kaลพdรฝ smer jazdy) rieลกenรฉ vย rรกmci SO 219-00, ktorรฉ bude situovanรฉ vย blรญzkosti existujรบceho mosta. Vย uzle sa navyลกe rieลกia preloลพky inลพinierskych sietรญ, tรฝkajรบcich sa priamo ลพelezniฤnej trate alebo verejnรฉho osvetlenia vย danej ฤasti mesta.
Vรฝraznou รบpravou je demolรกcia existujรบceho mosta, ktorรก sa bude realizovaลฅ pri potrebnรฝch obmedzeniach na ลพelezniฤnej trati. Tie sa vลกak sย ohฤพadom na vรฝznamnosลฅ ลพelezniฤnej trate (koridor medzinรกrodnรฉho vรฝznamu) musia naplรกnovaลฅ veฤพmi precรญzne aย minimalisticky.
Sย ohฤพadom na lokalizรกciu, priestorovรฉ podmienky, poลพiadavky na zachovanie cestnej dopravy, minimalizรกciu vplyvu na prevรกdzku ลพelezniฤnej trate aย vย neposlednom rade technologickรบ nรกroฤnosลฅ ide nepochybne oย jednu zย najnรกroฤnejลกรญch etรกp vย rรกmci stavby D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec.
Doฤasnรฉ premostenie โ SO 219-00
Doฤasnรฉ premostenie sa bude realizovaลฅ dvojicou mostnรฝch provizรณriรญ ลฝM16M aย ลฝM60, pomocou ktorรฝch bude zabezpeฤenรก obojsmernรก premรกvka poฤas demolรกcie existujรบceho mosta (SO 020-24) aย vรฝstavby novรฉho mosta (SO 218-00).
Dฤบลพka provizรณria ลฝM16M je 49,0ย m, ลฝM60 48,8ย m, od seba sรบ vzdialenรฉ 200 mm. Mostnรฉ provizรณrium ลฝM16M predstavuje rozoberateฤพnรบ priehradovรบ konลกtrukciu kosouhlej sรบstavy sย prvkovou mostovkou tvorenou prieฤnikmi, pozdฤบลพnikmi aย panelovou rรกmovou doskou.
Most je primรกrne navrhnutรฝ na รบฤinky ลพelezniฤnej dopravy sย moลพnosลฅou transformรกcie na รบฤely pozemnej automobilovej dopravy, ฤiลพe na jeho vyuลพitie ako cestnรฉho mosta. Hlavnรฉ dva nosnรญky sรบ priehradovรฉ, tvoria ich hornรฝ aย dolnรฝ pรกs zo zvรกranรฉho 2 ร U400 profilu.
Vรฝplลovรฉ prรบty priehradovรฝch nosnรญkov sรบ diagonรกly zo zvรกranรฉho I-profilu. Mostovku tvoria prieฤniky, pozdฤบลพniky zย I-nosnรญkov aย panelovรก mostovka vย oceฤพovom rรกme. Na moste bude konzolovo osadenรฝ verejnรฝ chodnรญk.
Mostnรฉ provizรณrium ลฝM60 tvorรญ spodnรฝ pรกs I-profilu sย vรฝลกkou 1 000ย mm, do ktorรฉho sa pripevลuje diagonรกla mosta ako jeden tuhรฝ celok spoloฤne sย hornรฝm stuลพovadlom so vzperami.
Panelovรบ mostovku tvorรญ jeden tuhรฝ celok naย celej ลกรญrke vozovky, vkladรก sa medzi spodnรฉ pรกsy pomocou skrutkovรฝch spojov vย mieste stykovรฝch dosiek sย vรฝstuhami. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na spodnรบ stavbu pomocou dvojice oceฤพovรฝch loลพรญsk.
Pri moste ลฝM 16M tvorรญ medziฤพahlรบ podperu pruลพnรฉ uloลพenie, ktorรฉ sa aktivuje pri priehybe NK. Loลพiskรก sรบ uloลพenรฉ na รบloลพnom prahu zย betรณnu C30/37 vystuลพenom kari sieลฅou 150 ร 150 ร 10 pri oboch povrchoch, vย mieste loลพรญsk sรบ strmienky sย priemerom 12ย mm.
Spodnรก stavba opรดr ฤ. 1 aย 2 je zaloลพenรก ploลกne, tvoria ju prefabrikรกty sย ploลกnรฝmi geomreลพami na podkladovom betรณne sย hrรบbkou 300ย mm vystuลพenom kari sieลฅou. Opory ฤ. 3 aย 4 sรบ zaloลพenรฉ na mikropilรณtovom zรกklade, priฤom mikropilรณty podopierajรบ รบloลพnรฉ prahy opรดr aย prefabrikรกty sรบ zaloลพenรฉ ploลกne na vankรบลกi zo ลกtrkodrviny sย hrรบbkou 300 mm.
Novรฝ most โ SO 218-00 Most ev. ฤ. 11-204 na ceste I/11
Sย ohฤพadom na minimalizรกciu vรฝluk na ลพelezniฤnej trati sa koncepcia mosta oproti DSP zmenila. Most je navrhnutรฝ ako 1-poฤพovรฝ sย mostovkou tvorenou deviatimi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi aย spriahajรบcou ลพelezobetรณnovou doskou.
Zo statickรฉho hฤพadiska bola konลกtrukcia navrhnutรก ako prostรฉ pole sย rozpรคtรญm 44,0 m. Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou je spriahnutรฝ trรกmovรฝ, sย premennรฝmi vyloลพeniami konzol. Minimรกlna vรฝลกka prieฤneho rezu je 1,7 m. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na ลพelezobetรณnovรฉ opory, ktorรฝch ลกรญrka zodpovedรก premennej ลกรญrke mosta.
Prevรกdzanรก komunikรกcia po moste (cesta I/11) je vo vrcholovom oblรบku (R = 600 m), smerovo vย prechodnici prechรกdzajรบcej do priamky. Navyลกe je na moste navrhnutรฉ vytratenie rozลกรญrenia vย kriลพovatke nachรกdzajรบcej sa vย smere staniฤenia pred mostom, zย ktorej sa schรกdza do mestskej ฤasti Podzรกvoz.
Na moste teda dochรกdza kย zmene ลกรญrkovรฉho usporiadania, ฤo bolo nevyhnutnรฉ rieลกiลฅ premennou ลกรญrkou nosnej konลกtrukcie. Most prevรกdza aj verejnรฝ chodnรญk so ลกรญrkou 2 m. Nad ลพelezniฤnou traลฅou sรบ navrhnutรฉ protidotykovรฉ zรกbrany.
Prekรกลพku tvorรญ ลพelezniฤnรก traลฅ so ลกtyrmi existujรบcimi koฤพajami. Dve koฤพaje sรบ sรบฤasลฅou medzinรกrodnรฉho koridoru smerujรบceho do ฤR, jedna koฤพaj je lokรกlna aย jedna vรฝลฅaลพnรก. Novรฉ technickรฉ rieลกenie reลกpektuje aj
vรฝhฤพadovรบ modernizรกciu trate (ลฝSR, Modernizรกcia koridoru ลกtรกtna hranica ฤR/SR โ ฤadca โ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅ).
Spodnรบ stavbu mosta tvorรญ dvojica krajnรฝch opรดr, na ktorรฉ je nosnรก konลกtrukcia uloลพenรก prostrednรญctvom elastomรฉrovรฝch loลพรญsk. Zaloลพenie mosta je navrhnutรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Prechodovรฉ oblasti za obomi oporami sรบ navrhnutรฉ ako vystuลพenรฉ geosyntetickou vรฝstuลพou.
Pozdฤบลพ koฤพaje ฤ. 20c vedie existujรบci zรกrubnรฝ mรบr, ktorรฉho sรบฤasลฅou je ajย existujรบca opora mosta. Pred samotnou realizรกciou novรฉho zรกrubnรฉho mรบra sa vย rรกmci objektu SO 020-24 zdemoluje ฤasลฅ existujรบceho mรบra na dฤบลพke pribliลพne 45,0ย m po รบroveล existujรบcich dilatรกciรญ aย nรกsledne sa nahradรญ novou konลกtrukciou.
Obe opory pozostรกvajรบ zo zรกkladovรฉho pรกsu, zย drieku aย รบloลพnรฉho prahu so zรกvernรฝm mรบrikom. Sรบฤasลฅou opory sรบ aj rovnobeลพnรฉ krรญdla votknutรฉ do zรกkladu aย drieku opory. Pรดdorysnรฝ tvar opory vychรกdza zย tvaru prevรกdzanej komunikรกcie aย vedenia ลพelezniฤnej trate pod mostom.
Zรกkladovรก doska opory mรก pri opore ฤ. 1 rozmery 14,68 ร 5,00 m aย pri opore ฤ. 2 11,43 ร 5,00 m, vรฝลกka vย mieste drieku opory je 1,2 m. Zรกkladovรบ dosku podporuje sรบstava 18 ks (opora ฤ.ย 1), resp. 15ย ks (opora ฤ.ย 2) pilรณt sย priemerom 0,9ย m. Hornรก hrana zรกkladovej dosky je vyspรกdovanรก vย sklone 7,0ย %.
Driek opory ฤ. 1 mรก ลกรญrku 1,4ย m. Vรฝลกka drieku od รบrovne pracovnej ลกkรกry po dolnรบ hranu รบloลพnรฉho prahu je 6,735ย m. Od tejto รบrovne sa zaฤรญna konลกtrukcia opory รบloลพnรฝm prahom sย vรฝลกkou minimรกlne 0,8 m. รloลพnรฝ prah je vย postavenรญ kย drieku opory vyloลพenรฝ na lรญcovej strane oย 100 mm aย na rubovej strane oย 1 070ย mm.
Vย rรกmci รบloลพnรฉho prahu sรบ osadenรฉ elastomรฉrovรฉ loลพiskรก vย poฤte 4 ks (opora ฤ. 1), resp. 3 ks (opora ฤ. 2). Hornรก hrana รบloลพnรฉho prahu je vyspรกdovanรก smerom kย lรญcu drieku vย sklone 4,0ย %. Do konca รบloลพnรฉho prahu je votknutรฝ zรกvernรฝ mรบrik sย hrรบbkou 0,55 m aย vรฝลกkou pribliลพne 2,2ย m.
Na vrchole zรกvernรฉho mรบrika sรบ kฤบbovo uloลพenรฉ prechodovรก doska aย kapsa pre mostnรฝ zรกver. Hornรก hrana mostnรฉho zรกveru kopรญruje sklon vozovky bez zalomenia do protispรกdu vย mieste osi odvodnenia. Medzi zรกvernรฝm mรบrikom aย nosnou konลกtrukciou mosta je vytvorenรฝ prieleznรฝ otvor sย minimรกlnymi rozmermi 0,69 ร 1,20ย m.
Vย rรกmci oboch opรดr budรบ do drieku aย zรกkladovej dosky votknutรฉ krรญdla sย hrรบbkou 550ย mm.
Sย cieฤพom minimalizovaลฅ pรดsobenie vodorovnรฝch sรญl na konลกtrukcie mostnรฝch opรดr zo zemnรฉho telesa za rubom opรดr sa zรกsypovรฝ materiรกl spevnรญ vรฝstuลพnรฝmi geomreลพami.
Tรฝm sa vytvorรญ vystuลพenรก zemnรก konลกtrukcia, ktorรก prenesie vลกetky vodorovnรฉ sily vzniknutรฉ deformรกciou nรกsypovรฉho materiรกlu, tvorenรฉho ลกtrkovitรฝm materiรกlom frakcie 0 โ 63ย mm sย plynulou krivkou zrnitosti.
Na ลพelezobetรณnovรฉ krรญdla, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou opรดr ฤ. 1 aย 2, plynulo nadvรคzujรบ samostatnรฉ krรญdla tvorenรฉ vystuลพenou geotechnickou konลกtrukciou soย ลพelezobetรณnovou pohฤพadovou plochou zย lรญcovรฝch prefabrikรกtov. Na opore ฤ. 1 sรบ samostatnรฉ krรญdla realizovanรฉ vฤพavo (krรญdlo ฤ. 1.1) aj vpravo (krรญdlo ฤ. 1.2).
Na opore ฤ. 2 je samostatnรฉ krรญdlo realizovanรฉ vฤพavo (krรญdlo ฤ. 2.1). Zรกrubnรฝ uholnรญkovรฝ mรบr, ktorรฝ nahrรกdza zdemolovanรบ ฤasลฅ existujรบceho zรกrubnรฉho mรบra popri vรฝลฅaลพnej koฤพaji, pozostรกva zo zรกkladovej dosky, zย drieku aย vรฝstuลพnรฝch rebier.
Pรดdorysnรฝ tvar mรบra je danรฝ smerovรฝm vedenรญm sรบbeลพnej vรฝลฅaลพnej koฤพaje aย miestami napojenia pred aย za novรฝm mostnรฝm objektom. Po dฤบลพke je konลกtrukcia mรบra rozdelenรก do troch dilataฤnรฝch celkov sย dฤบลพkami 10,0, 18,6 aย 16,9 m. Vรฝลกka zรกrubnรฉho mรบra vย prvom dilataฤnom celku je 4,2ย m, vย druhom 4,66ย m aย vย treลฅom 5,12ย m.
Zรกkladovรก doska mรบra mรก ลกรญrku 4,0 aลพ 4,5ย m vย zรกvislosti od vรฝลกky mรบra. Vรฝลกka dosky vย mieste votknutia drieku je 0,6ย m. Zย dรดvodu zvรฝลกenia stability uholnรญkovรฉho mรบra od priลฅaลพenia mostnรฝm svahovรฝm kuลพeฤพom je konลกtrukcia vystuลพenรก rebrami so ลกรญrkou 0,6ย m. Uholnรญkovรฝ mรบr je zaloลพenรฝ ploลกne.
Nosnรก konลกtrukcia mosta 218-00 je navrhnutรก ako spriahnutรฝ prierez zย oceฤพovรฝch nosnรญkov sย vรฝลกkou 1,5ย m aย zo ลพelezobetรณnovej spriahajรบcej dosky sย minimรกlnou hrรบbkou 200ย mm. Prieฤny rez mostom tvorรญ 9 ks oceฤพovรฝch nosnรญkov spojenรฝch koncovรฝmi prieฤnikmi.
Nosnรญky sรบ rozdelenรฉ do troch trojรญc, ktorรฉ vzรกjomne zvierajรบ malรฝ uhol, ฤรญm je dosiahnutรฝ premennรฝ prieฤny rez. Nosnรญky majรบ dฤบลพky 44,7 โ 45,5ย m. Na oceฤพovรฉ nosnรญky sa zrealizuje stratenรฉ debnenie, ktorรฉ bude tvoriลฅ spodnรบ hranu spriahajรบcej dosky zohฤพadลujรบcu zmenu ลกรญrky.
Hornรฝ povrch spriahajรบcej dosky bude vย prieฤnom aj pozdฤบลพnom smere sledovaลฅ niveletu mosta. Steny nosnรญkov sรบ vystuลพenรฉ zvislรฝmi vรฝstuhami. Poฤas montรกลพe aย betonรกลพe dosky bude konลกtrukcia spojenรก aj pomocou prieฤnych stuลพovadiel. Vรฝลกka nosnรญkov vย mieste prieniku sย koncovรฝmi prieฤnikmi je 1ย 500ย mm.
Nosnรญky sรบ stuลพenรฉ pรกsikovรฝmi vรฝstuhami sย hrรบbkou 10 mm. Vย rรกmci montรกลพnych blokov sรบ vonkajลกie steny krajnรฝch nosnรญkov spravidla hladkรฉ bez vรฝstuh, vรฝstuhy sรบ orientovanรฉ smerom kย strednรฉmu nosnรญku. Vรฝstuhy strednรฉho nosnรญka sรบ obojstrannรฉ.
Maximรกlny rozstup vรฝstuh je 3 750 mm uprostred rozpรคtia, postupne sa zniลพuje na 3ย 000, resp. 2ย 250ย mm. Na koncoch nosnรญkov sรบ vรฝstuhy individuรกlne. Okrem toho sรบ na koncoch nosnรญkov tuhรฉ koncovรฉ vรฝstuhy zย dvojรญc pรกsikovรฝch vรฝstuh sย hrรบbkou 20ย mm.
Koncovรฝ prieฤnik vznikne navarenรญm plnostennรฝch nosnรญkov vย tvare Iย medzi konce hlavnรฝch nosnรญkov. Vรฝลกka koncovรฉho prieฤnika je 1 500ย mm, hornรก aj dolnรก pรกsnica majรบ rovnako rozmery 500 ร 30ย mm aย stena 1 440 ร 10ย mm.
Kย vonkajลกej stene prieฤnika je privarenรฝ vodorovnรฝ plech sย hrรบbkou 10 mm, formujรบci spodnรฝ povrch betรณnovรฉho prieฤnika, ktorรฝ vย sebe obsahuje vrecko na dilataฤnรฝ zรกver. Stabilitu konลกtrukcie poฤas montรกลพe aย betonรกลพe zaisลฅujรบ prieฤne stuลพovadlรก, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ ako priehradovรฉ rรกmy.
Po dฤบลพke nosnรญka (resp. po dฤบลพke montรกลพneho bloku pozostรกvajรบceho zย troch nosnรญkov) je navrhnutรฝch pรคลฅ prieฤnych stuลพovadiel. Spriahnutie ลฝB mostovkovej dosky sย oceฤพovรฝmi nosnรญkmi je navrhnutรฉ ako pruลพnรฉ pomocou spriahacรญch kolรญkov sย hlavou (ฤalej tลลov) sย รย 18ย mm aย dฤบลพkou 125ย mm.
Poฤet tลลov zodpovedรก priebehu ลกmykovej sily. Na hornej pรกsnici nosnรญka sรบ vย prieฤnom reze vedฤพa seba tri rady tลลov vย rozstupoch 200, resp. 75ย mm od okraja pรกsnice.
Na moste je navrhnutรฉ ลกtandardnรฉ prรญsluลกenstvo (vozovka, rรญmsy, zvodidlรก, zรกbradlia, odvodnenie), navyลกe bude na ลom aj verejnรฉ osvetlenie, ktorรฉho stoลพiare sรบ ukotvenรฉ na lokรกlne rozลกรญrenรบ ฤasลฅ rรญmsy. Vย zmysle TP 010 sรบ navrhnutรฉ zvodidlรก sย รบrovลou zachytenia H3. Dรดleลพitou sรบฤasลฅou sรบ protidotykovรฉ zรกbrany.
Projektovรฉ prรกce
Stavba D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec prebieha podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltรฉho FIDICu. Generรกlnym projektantom je spoloฤnosลฅ Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., ktorรก zรกroveล rieลกi aj hlavnรฉ stavebnรฉ objekty vย uzle 218. Nosnรบ konลกtrukciu aย prรญsluลกenstvo na moste 218-00 rieลกi spoloฤnosลฅ SHP.
Celรฝ mostnรฝ objekt bol navrhnutรฝ BIM metรณdou vย softvรฉri Allplan Nemetschek. Hornรก stavba mosta bola navrhnutรก pomocou parametrickรฉho modelovania, ktorรฉ umoลพnilo presnรฝ nรกvrh konลกtrukcie, keฤลพe okrajovรฉ podmienky geometrie mosta boli zloลพitรฉ.
Digitรกlny model obsahuje geometrickรฉ aย negeometrickรฉ informรกcie oย konลกtrukcii. Jednotlivรฉ ฤasti konลกtrukcie obsahujรบ podrobnรฉ informรกcie tรฝkajรบce sa ฤi uลพ materiรกlovรฝch charakteristรญk, alebo ich vรฝmer.
Betรณnovรฉ ฤasti obsahujรบ 3D vรฝstuลพ, ฤo umoลพลuje jej presnรฉ vรฝkazy aย zรกroveล kontrolu kolรญziรญ. Pri tvarovo nรกroฤnรฝch konลกtrukciรกch bola prรญnosom moลพnosลฅ vytvรกraลฅ rezy konลกtrukciou vย ฤพubovoฤพnรฝch miestach, aย tak zabezpeฤiลฅ presnosลฅ geometrie tvarov aย รบsporu ฤasu.
Vรฝstupom nรกvrhu konลกtrukcie metรณdou BIM sรบ vรฝkresy tvarov, vรฝstuลพe aย samotnรฝ digitรกlny model obohatenรฝย informรกciami, oย ktorรฉ sa moลพno podeliลฅ vย ฤalลกรญch fรกzach stavebnรฉho procesu so zรบฤastnenรฝmi stranami.
Vyuลพรญvaลฅ informรกcie je moลพnรฉ prostrednรญctvom vรฝmennรฉho formรกtu IFC alebo cez CDE (common data environment), kde moลพno celรฝ projektย spravovaลฅ, pripomienkovaลฅ, koordinovaลฅ aย udrลพiavaลฅ vย aktualizovanej podobe poฤas celej ลพivotnosti konลกtrukcie.
Zรกver
Vรฝstavba novรฉho mostnรฉho objektu prebieha vย sรบฤasnosti schvaฤพovacรญmi procesmi, ฤi uลพ na strane objednรกvateฤพa, alebo budรบceho sprรกvcu.
Realizรกciou tohto diela dรดjde nepochybne kย skvalitneniu ลพivota obyvateฤพov mesta ฤadca. Most bude pรดsobiลฅ zรกroveล esteticky aย bude dรดstojnou vstupnou brรกnou, ktorรบ uvidia cestujรบci prichรกdzajรบci vlakmi zย ฤR do prvรฉho mesta na รบzemรญ SR.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2019.