Obr. 8 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu โ€“ pohฤพad zo ลพelezniฤnej trate
Galรฉria(12)

Uzol 218 โ€“ rozhodujรบci uzol pre รบspeลกnรบ stavbu D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec

Partneri sekcie:

Most sย ev. ฤ. 11-204 na ceste I/11 vย intravilรกne mesta ฤŒadca je vรฝznamnรฝm dopravnรฝm uzlom. Prevรกdza takmer celรบ dopravu smerujรบcu zo ลฝiliny do ฤŒR aย Poฤพska, priฤom po ลˆom denne prejdรบ tisรญce vozidiel. Dopravnรก situรกcia vย meste ฤŒadca je tak dlhodobo neรบnosnรก.

Pomรดcลฅ by mala budovanรก ฤasลฅ diaฤพnice D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec, v rรกmci ktorej sรบ zahrnutรฉ aj demolรกcia existujรบceho mosta na ceste I/11 a jeho nahradenie novรฝm mostnรฝm objektom.

Most zย roku 1949 bol navrhnutรฝ ako spojitรก ลกtvorpoฤพovรก ลพelezobetรณnovรก rรกmovรก konลกtrukcia sย rozpรคtiami pribliลพne 9,9 + 2 ร— 12,9 + 9,9 m. Prieฤny rez mostom tvorรญ pรคลฅ trรกmov sย celkovou vรฝลกkou 0,875 m. Vย miestach podpier mosta sรบ trรกmy sย nรกbehmi sย vรฝลกkou 1,125 m.

Aktuรกlny stavebnotechnickรฝ stav mosta je uspokojivรฝ (most preลกiel rekonลกtrukciou vย roku 2010), problรฉm predstavuje dlhodobรฉ preลฅaลพovanie mostnej konลกtrukcie ลฅaลพkou dopravou aย nevyhovujรบci poลพadovanรฝ ลพelezniฤnรฝ gabarit pod mostom. Vรฝลกka nad niveletou koฤพaje nie je ani 6,0 m (nad koฤพajou ฤ. 1) aย prvky trakฤnรฉho vedenia sรบ uchytenรฉ priamo kย nosnej konลกtrukcii mosta.

Obr. 1 Prieฤny rez existujรบcim mostom
Obr. 2 Existujรบci most sย ev. ฤ. 11-204
Obr. 3 Prieฤny rez doฤasnรฝm premostenรญm 219-00
Obr. 4 Prieฤny rez novรฝm mostom 218-00
Obr. 5 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu โ€“ pohฤพad od Svrฤinovca Obr. 6 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu s priehฤพadnรฝm zobrazenรญm opory ฤ. 2
Obr. 6 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu s priehฤพadnรฝm zobrazenรญm opory ฤ. 2
Obr. 9 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu โ€“ pohฤพad na zabezpeฤenie stavebnej jamy pri opore ฤ. 2
Obr. 7 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu โ€“ pohฤพad od ฤŒadce

Uzol 218 โ€“ charakteristika

Poฤas รบzemnรฉho konania prebiehajรบceho vย rokoch 2005 aย 2006 doลกlo kย dohode, ลพe rekonลกtrukcia mosta sa zahrnie do stavby diaฤพnice D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec. Zย uvedenรฝch dรดvodov vลกak dรดjde kย jeho รบplnej demolรกcii aย nahradeniu novรฝm mostnรฝm objektom.

Vย sรบฤasnosti je vรฝstavba spomรญnanรฉho รบseku D3 vย plnom prรบde, vรฝstavba novรฉho mosta aย priฤพahlรฉho รบseku cesty I/11 je naplรกnovanรก ku koncu lehoty vรฝstavby. Dรดvodom bolo minimalizovanie negatรญvneho vplyvu na uลพ aj tak veฤพmi nepriaznivรฝ stav dopravy vย meste.

Sรบbor stavebnรฝch objektov, prรกc aย postupov sa oznaฤil ako โ€žuzol 218โ€œ. รšpravy vย ลˆom sรบ pomerne rozsiahle โ€“ treba zdvihnรบลฅ niveletu oย pribliลพne 2,5 m, vybudovaลฅ novรบ kriลพovatku na mestskรบ ฤasลฅ Podzรกvoz, upraviลฅ vรฝjazd za mostom smerom kย ฤasti Bukov.

Poฤas demolรกcie aย vรฝstavby novรฉho mosta sa doprava zย cesty I/11 presmeruje na obchรกdzkovรบ trasu aย doฤasnรฉ mostnรฉ provizรณrium (samostatnรฉ pre kaลพdรฝ smer jazdy) rieลกenรฉ vย rรกmci SO 219-00, ktorรฉ bude situovanรฉ vย blรญzkosti existujรบceho mosta. Vย uzle sa navyลกe rieลกia preloลพky inลพinierskych sietรญ, tรฝkajรบcich sa priamo ลพelezniฤnej trate alebo verejnรฉho osvetlenia vย danej ฤasti mesta.

Vรฝraznou รบpravou je demolรกcia existujรบceho mosta, ktorรก sa bude realizovaลฅ pri potrebnรฝch obmedzeniach na ลพelezniฤnej trati. Tie sa vลกak sย ohฤพadom na vรฝznamnosลฅ ลพelezniฤnej trate (koridor medzinรกrodnรฉho vรฝznamu) musia naplรกnovaลฅ veฤพmi precรญzne aย minimalisticky.

Sย ohฤพadom na lokalizรกciu, priestorovรฉ podmienky, poลพiadavky na zachovanie cestnej dopravy, minimalizรกciu vplyvu na prevรกdzku ลพelezniฤnej trate aย vย neposlednom rade technologickรบ nรกroฤnosลฅ ide nepochybne oย jednu zย najnรกroฤnejลกรญch etรกp vย rรกmci stavby D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec.

Doฤasnรฉ premostenie โ€“ SO 219-00

Doฤasnรฉ premostenie sa bude realizovaลฅ dvojicou mostnรฝch provizรณriรญ ลฝM16M aย ลฝM60, pomocou ktorรฝch bude zabezpeฤenรก obojsmernรก premรกvka poฤas demolรกcie existujรบceho mosta (SO 020-24) aย vรฝstavby novรฉho mosta (SO 218-00).

Dฤบลพka provizรณria ลฝM16M je 49,0ย m, ลฝM60 48,8ย m, od seba sรบ vzdialenรฉ 200 mm. Mostnรฉ provizรณrium ลฝM16M predstavuje rozoberateฤพnรบ priehradovรบ konลกtrukciu kosouhlej sรบstavy sย prvkovou mostovkou tvorenou prieฤnikmi, pozdฤบลพnikmi aย panelovou rรกmovou doskou.

Most je primรกrne navrhnutรฝ na รบฤinky ลพelezniฤnej dopravy sย moลพnosลฅou transformรกcie na รบฤely pozemnej automobilovej dopravy, ฤiลพe na jeho vyuลพitie ako cestnรฉho mosta. Hlavnรฉ dva nosnรญky sรบ priehradovรฉ, tvoria ich hornรฝ aย dolnรฝ pรกs zo zvรกranรฉho 2 ร— U400 profilu.

Vรฝplลˆovรฉ prรบty priehradovรฝch nosnรญkov sรบ diagonรกly zo zvรกranรฉho I-profilu. Mostovku tvoria prieฤniky, pozdฤบลพniky zย I-nosnรญkov aย panelovรก mostovka vย oceฤพovom rรกme. Na moste bude konzolovo osadenรฝ verejnรฝ chodnรญk.

Mostnรฉ provizรณrium ลฝM60 tvorรญ spodnรฝ pรกs I-profilu sย vรฝลกkou 1 000ย mm, do ktorรฉho sa pripevลˆuje diagonรกla mosta ako jeden tuhรฝ celok spoloฤne sย hornรฝm stuลพovadlom so vzperami.

Panelovรบ mostovku tvorรญ jeden tuhรฝ celok naย celej ลกรญrke vozovky, vkladรก sa medzi spodnรฉ pรกsy pomocou skrutkovรฝch spojov vย mieste stykovรฝch dosiek sย vรฝstuhami. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na spodnรบ stavbu pomocou dvojice oceฤพovรฝch loลพรญsk.

Pri moste ลฝM 16M tvorรญ medziฤพahlรบ podperu pruลพnรฉ uloลพenie, ktorรฉ sa aktivuje pri priehybe NK. Loลพiskรก sรบ uloลพenรฉ na รบloลพnom prahu zย betรณnu C30/37 vystuลพenom kari sieลฅou 150 ร— 150 ร— 10 pri oboch povrchoch, vย mieste loลพรญsk sรบ strmienky sย priemerom 12ย mm.

Spodnรก stavba opรดr ฤ. 1 aย 2 je zaloลพenรก ploลกne, tvoria ju prefabrikรกty sย ploลกnรฝmi geomreลพami na podkladovom betรณne sย hrรบbkou 300ย mm vystuลพenom kari sieลฅou. Opory ฤ. 3 aย 4 sรบ zaloลพenรฉ na mikropilรณtovom zรกklade, priฤom mikropilรณty podopierajรบ รบloลพnรฉ prahy opรดr aย prefabrikรกty sรบ zaloลพenรฉ ploลกne na vankรบลกi zo ลกtrkodrviny sย hrรบbkou 300 mm.

Obr. 2 Existujรบci most sย ev. ฤ. 11-204
Obr. 2 Existujรบci most sย ev. ฤ. 11-204 |

Novรฝ most โ€“ SO 218-00 Most ev. ฤ. 11-204 na ceste I/11

Sย ohฤพadom na minimalizรกciu vรฝluk na ลพelezniฤnej trati sa koncepcia mosta oproti DSP zmenila. Most je navrhnutรฝ ako 1-poฤพovรฝ sย mostovkou tvorenou deviatimi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi aย spriahajรบcou ลพelezobetรณnovou doskou.

Zo statickรฉho hฤพadiska bola konลกtrukcia navrhnutรก ako prostรฉ pole sย rozpรคtรญm 44,0 m. Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou je spriahnutรฝ trรกmovรฝ, sย premennรฝmi vyloลพeniami konzol. Minimรกlna vรฝลกka prieฤneho rezu je 1,7 m. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na ลพelezobetรณnovรฉ opory, ktorรฝch ลกรญrka zodpovedรก premennej ลกรญrke mosta.

Prevรกdzanรก komunikรกcia po moste (cesta I/11) je vo vrcholovom oblรบku (R = 600 m), smerovo vย prechodnici prechรกdzajรบcej do priamky. Navyลกe je na moste navrhnutรฉ vytratenie rozลกรญrenia vย kriลพovatke nachรกdzajรบcej sa vย smere staniฤenia pred mostom, zย ktorej sa schรกdza do mestskej ฤasti Podzรกvoz.

Na moste teda dochรกdza kย zmene ลกรญrkovรฉho usporiadania, ฤo bolo nevyhnutnรฉ rieลกiลฅ premennou ลกรญrkou nosnej konลกtrukcie. Most prevรกdza aj verejnรฝ chodnรญk so ลกรญrkou 2 m. Nad ลพelezniฤnou traลฅou sรบ navrhnutรฉ protidotykovรฉ zรกbrany.

Prekรกลพku tvorรญ ลพelezniฤnรก traลฅ so ลกtyrmi existujรบcimi koฤพajami. Dve koฤพaje sรบ sรบฤasลฅou medzinรกrodnรฉho koridoru smerujรบceho do ฤŒR, jedna koฤพaj je lokรกlna aย jedna vรฝลฅaลพnรก. Novรฉ technickรฉ rieลกenie reลกpektuje aj
vรฝhฤพadovรบ modernizรกciu trate (ลฝSR, Modernizรกcia koridoru ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR โ€“ ฤŒadca โ€“ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅ).

Spodnรบ stavbu mosta tvorรญ dvojica krajnรฝch opรดr, na ktorรฉ je nosnรก konลกtrukcia uloลพenรก prostrednรญctvom elastomรฉrovรฝch loลพรญsk. Zaloลพenie mosta je navrhnutรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Prechodovรฉ oblasti za obomi oporami sรบ navrhnutรฉ ako vystuลพenรฉ geosyntetickou vรฝstuลพou.

Pozdฤบลพ koฤพaje ฤ. 20c vedie existujรบci zรกrubnรฝ mรบr, ktorรฉho sรบฤasลฅou je ajย existujรบca opora mosta. Pred samotnou realizรกciou novรฉho zรกrubnรฉho mรบra sa vย rรกmci objektu SO 020-24 zdemoluje ฤasลฅ existujรบceho mรบra na dฤบลพke pribliลพne 45,0ย m po รบroveลˆ existujรบcich dilatรกciรญ aย nรกsledne sa nahradรญ novou konลกtrukciou.

Obe opory pozostรกvajรบ zo zรกkladovรฉho pรกsu, zย drieku aย รบloลพnรฉho prahu so zรกvernรฝm mรบrikom. Sรบฤasลฅou opory sรบ aj rovnobeลพnรฉ krรญdla votknutรฉ do zรกkladu aย drieku opory. Pรดdorysnรฝ tvar opory vychรกdza zย tvaru prevรกdzanej komunikรกcie aย vedenia ลพelezniฤnej trate pod mostom.

Zรกkladovรก doska opory mรก pri opore ฤ. 1 rozmery 14,68 ร— 5,00 m aย pri opore ฤ. 2 11,43 ร— 5,00 m, vรฝลกka vย mieste drieku opory je 1,2 m. Zรกkladovรบ dosku podporuje sรบstava 18 ks (opora ฤ.ย 1), resp. 15ย ks (opora ฤ.ย 2) pilรณt sย priemerom 0,9ย m. Hornรก hrana zรกkladovej dosky je vyspรกdovanรก vย sklone 7,0ย %.

Driek opory ฤ. 1 mรก ลกรญrku 1,4ย m. Vรฝลกka drieku od รบrovne pracovnej ลกkรกry po dolnรบ hranu รบloลพnรฉho prahu je 6,735ย m. Od tejto รบrovne sa zaฤรญna konลกtrukcia opory รบloลพnรฝm prahom sย vรฝลกkou minimรกlne 0,8 m. รšloลพnรฝ prah je vย postavenรญ kย drieku opory vyloลพenรฝ na lรญcovej strane oย 100 mm aย na rubovej strane oย 1 070ย mm.

Vย rรกmci รบloลพnรฉho prahu sรบ osadenรฉ elastomรฉrovรฉ loลพiskรก vย poฤte 4 ks (opora ฤ. 1), resp. 3 ks (opora ฤ. 2). Hornรก hrana รบloลพnรฉho prahu je vyspรกdovanรก smerom kย lรญcu drieku vย sklone 4,0ย %. Do konca รบloลพnรฉho prahu je votknutรฝ zรกvernรฝ mรบrik sย hrรบbkou 0,55 m aย vรฝลกkou pribliลพne 2,2ย m.

Na vrchole zรกvernรฉho mรบrika sรบ kฤบbovo uloลพenรฉ prechodovรก doska aย kapsa pre mostnรฝ zรกver. Hornรก hrana mostnรฉho zรกveru kopรญruje sklon vozovky bez zalomenia do protispรกdu vย mieste osi odvodnenia. Medzi zรกvernรฝm mรบrikom aย nosnou konลกtrukciou mosta je vytvorenรฝ prieleznรฝ otvor sย minimรกlnymi rozmermi 0,69 ร— 1,20ย m.

Vย rรกmci oboch opรดr budรบ do drieku aย zรกkladovej dosky votknutรฉ krรญdla sย hrรบbkou 550ย mm.
Sย cieฤพom minimalizovaลฅ pรดsobenie vodorovnรฝch sรญl na konลกtrukcie mostnรฝch opรดr zo zemnรฉho telesa za rubom opรดr sa zรกsypovรฝ materiรกl spevnรญ vรฝstuลพnรฝmi geomreลพami.

Tรฝm sa vytvorรญ vystuลพenรก zemnรก konลกtrukcia, ktorรก prenesie vลกetky vodorovnรฉ sily vzniknutรฉ deformรกciou nรกsypovรฉho materiรกlu, tvorenรฉho ลกtrkovitรฝm materiรกlom frakcie 0 โ€“ 63ย mm sย plynulou krivkou zrnitosti.

Na ลพelezobetรณnovรฉ krรญdla, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou opรดr ฤ. 1 aย 2, plynulo nadvรคzujรบ samostatnรฉ krรญdla tvorenรฉ vystuลพenou geotechnickou konลกtrukciou soย ลพelezobetรณnovou pohฤพadovou plochou zย lรญcovรฝch prefabrikรกtov. Na opore ฤ. 1 sรบ samostatnรฉ krรญdla realizovanรฉ vฤพavo (krรญdlo ฤ. 1.1) aj vpravo (krรญdlo ฤ. 1.2).

Na opore ฤ. 2 je samostatnรฉ krรญdlo realizovanรฉ vฤพavo (krรญdlo ฤ. 2.1). Zรกrubnรฝ uholnรญkovรฝ mรบr, ktorรฝ nahrรกdza zdemolovanรบ ฤasลฅ existujรบceho zรกrubnรฉho mรบra popri vรฝลฅaลพnej koฤพaji, pozostรกva zo zรกkladovej dosky, zย drieku aย vรฝstuลพnรฝch rebier.

Pรดdorysnรฝ tvar mรบra je danรฝ smerovรฝm vedenรญm sรบbeลพnej vรฝลฅaลพnej koฤพaje aย miestami napojenia pred aย za novรฝm mostnรฝm objektom. Po dฤบลพke je konลกtrukcia mรบra rozdelenรก do troch dilataฤnรฝch celkov sย dฤบลพkami 10,0, 18,6 aย 16,9 m. Vรฝลกka zรกrubnรฉho mรบra vย prvom dilataฤnom celku je 4,2ย m, vย druhom 4,66ย m aย vย treลฅom 5,12ย m.

Zรกkladovรก doska mรบra mรก ลกรญrku 4,0 aลพ 4,5ย m vย zรกvislosti od vรฝลกky mรบra. Vรฝลกka dosky vย mieste votknutia drieku je 0,6ย m. Zย dรดvodu zvรฝลกenia stability uholnรญkovรฉho mรบra od priลฅaลพenia mostnรฝm svahovรฝm kuลพeฤพom je konลกtrukcia vystuลพenรก rebrami so ลกรญrkou 0,6ย m. Uholnรญkovรฝ mรบr je zaloลพenรฝ ploลกne.

Nosnรก konลกtrukcia mosta 218-00 je navrhnutรก ako spriahnutรฝ prierez zย oceฤพovรฝch nosnรญkov sย vรฝลกkou 1,5ย m aย zo ลพelezobetรณnovej spriahajรบcej dosky sย minimรกlnou hrรบbkou 200ย mm. Prieฤny rez mostom tvorรญ 9 ks oceฤพovรฝch nosnรญkov spojenรฝch koncovรฝmi prieฤnikmi.

Nosnรญky sรบ rozdelenรฉ do troch trojรญc, ktorรฉ vzรกjomne zvierajรบ malรฝ uhol, ฤรญm je dosiahnutรฝ premennรฝ prieฤny rez. Nosnรญky majรบ dฤบลพky 44,7 โ€“ 45,5ย m. Na oceฤพovรฉ nosnรญky sa zrealizuje stratenรฉ debnenie, ktorรฉ bude tvoriลฅ spodnรบ hranu spriahajรบcej dosky zohฤพadลˆujรบcu zmenu ลกรญrky.

Hornรฝ povrch spriahajรบcej dosky bude vย prieฤnom aj pozdฤบลพnom smere sledovaลฅ niveletu mosta. Steny nosnรญkov sรบ vystuลพenรฉ zvislรฝmi vรฝstuhami. Poฤas montรกลพe aย betonรกลพe dosky bude konลกtrukcia spojenรก aj pomocou prieฤnych stuลพovadiel. Vรฝลกka nosnรญkov vย mieste prieniku sย koncovรฝmi prieฤnikmi je 1ย 500ย mm.

Nosnรญky sรบ stuลพenรฉ pรกsikovรฝmi vรฝstuhami sย hrรบbkou 10 mm. Vย rรกmci montรกลพnych blokov sรบ vonkajลกie steny krajnรฝch nosnรญkov spravidla hladkรฉ bez vรฝstuh, vรฝstuhy sรบ orientovanรฉ smerom kย strednรฉmu nosnรญku. Vรฝstuhy strednรฉho nosnรญka sรบ obojstrannรฉ.

Maximรกlny rozstup vรฝstuh je 3 750 mm uprostred rozpรคtia, postupne sa zniลพuje na 3ย 000, resp. 2ย 250ย mm. Na koncoch nosnรญkov sรบ vรฝstuhy individuรกlne. Okrem toho sรบ na koncoch nosnรญkov tuhรฉ koncovรฉ vรฝstuhy zย dvojรญc pรกsikovรฝch vรฝstuh sย hrรบbkou 20ย mm.

Koncovรฝ prieฤnik vznikne navarenรญm plnostennรฝch nosnรญkov vย tvare Iย medzi konce hlavnรฝch nosnรญkov. Vรฝลกka koncovรฉho prieฤnika je 1 500ย mm, hornรก aj dolnรก pรกsnica majรบ rovnako rozmery 500 ร— 30ย mm aย stena 1 440 ร— 10ย mm.

Kย vonkajลกej stene prieฤnika je privarenรฝ vodorovnรฝ plech sย hrรบbkou 10 mm, formujรบci spodnรฝ povrch betรณnovรฉho prieฤnika, ktorรฝ vย sebe obsahuje vrecko na dilataฤnรฝ zรกver. Stabilitu konลกtrukcie poฤas montรกลพe aย betonรกลพe zaisลฅujรบ prieฤne stuลพovadlรก, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ ako priehradovรฉ rรกmy.

Po dฤบลพke nosnรญka (resp. po dฤบลพke montรกลพneho bloku pozostรกvajรบceho zย troch nosnรญkov) je navrhnutรฝch pรคลฅ prieฤnych stuลพovadiel. Spriahnutie ลฝB mostovkovej dosky sย oceฤพovรฝmi nosnรญkmi je navrhnutรฉ ako pruลพnรฉ pomocou spriahacรญch kolรญkov sย hlavou (ฤalej tล•ลˆov) sย ร˜ย 18ย mm aย dฤบลพkou 125ย mm.

Poฤet tล•ลˆov zodpovedรก priebehu ลกmykovej sily. Na hornej pรกsnici nosnรญka sรบ vย prieฤnom reze vedฤพa seba tri rady tล•ลˆov vย rozstupoch 200, resp. 75ย mm od okraja pรกsnice.

Na moste je navrhnutรฉ ลกtandardnรฉ prรญsluลกenstvo (vozovka, rรญmsy, zvodidlรก, zรกbradlia, odvodnenie), navyลกe bude na ลˆom aj verejnรฉ osvetlenie, ktorรฉho stoลพiare sรบ ukotvenรฉ na lokรกlne rozลกรญrenรบ ฤasลฅ rรญmsy. Vย zmysle TP 010 sรบ navrhnutรฉ zvodidlรก sย รบrovลˆou zachytenia H3. Dรดleลพitou sรบฤasลฅou sรบ protidotykovรฉ zรกbrany.

Obr. 5 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu โ€“ pohฤพad od Svrฤinovca Obr. 6 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu s priehฤพadnรฝm zobrazenรญm opory ฤ. 2
Obr. 5 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu โ€“ pohฤพad od Svrฤinovca |

Projektovรฉ prรกce

Stavba D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec prebieha podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltรฉho FIDICu. Generรกlnym projektantom je spoloฤnosลฅ Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., ktorรก zรกroveลˆ rieลกi aj hlavnรฉ stavebnรฉ objekty vย uzle 218. Nosnรบ konลกtrukciu aย prรญsluลกenstvo na moste 218-00 rieลกi spoloฤnosลฅ SHP.

Celรฝ mostnรฝ objekt bol navrhnutรฝ BIM metรณdou vย softvรฉri Allplan Nemetschek. Hornรก stavba mosta bola navrhnutรก pomocou parametrickรฉho modelovania, ktorรฉ umoลพnilo presnรฝ nรกvrh konลกtrukcie, keฤลพe okrajovรฉ podmienky geometrie mosta boli zloลพitรฉ.

Digitรกlny model obsahuje geometrickรฉ aย negeometrickรฉ informรกcie oย konลกtrukcii. Jednotlivรฉ ฤasti konลกtrukcie obsahujรบ podrobnรฉ informรกcie tรฝkajรบce sa ฤi uลพ materiรกlovรฝch charakteristรญk, alebo ich vรฝmer.

Betรณnovรฉ ฤasti obsahujรบ 3D vรฝstuลพ, ฤo umoลพลˆuje jej presnรฉ vรฝkazy aย zรกroveลˆ kontrolu kolรญziรญ. Pri tvarovo nรกroฤnรฝch konลกtrukciรกch bola prรญnosom moลพnosลฅ vytvรกraลฅ rezy konลกtrukciou vย ฤพubovoฤพnรฝch miestach, aย tak zabezpeฤiลฅ presnosลฅ geometrie tvarov aย รบsporu ฤasu.

Vรฝstupom nรกvrhu konลกtrukcie metรณdou BIM sรบ vรฝkresy tvarov, vรฝstuลพe aย samotnรฝ digitรกlny model obohatenรฝย informรกciami, oย ktorรฉ sa moลพno podeliลฅ vย ฤalลกรญch fรกzach stavebnรฉho procesu so zรบฤastnenรฝmi stranami.

Vyuลพรญvaลฅ informรกcie je moลพnรฉ prostrednรญctvom vรฝmennรฉho formรกtu IFC alebo cez CDE (common data environment), kde moลพno celรฝ projektย spravovaลฅ, pripomienkovaลฅ, koordinovaลฅ aย udrลพiavaลฅ vย aktualizovanej podobe poฤas celej ลพivotnosti konลกtrukcie.

Obr. 9 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu โ€“ pohฤพad na zabezpeฤenie stavebnej jamy pri opore ฤ. 2
Obr. 9 Vizualizรกcia novรฉho mostnรฉho objektu โ€“ pohฤพad na zabezpeฤenie stavebnej jamy pri opore ฤ. 2 |

Zรกver

Vรฝstavba novรฉho mostnรฉho objektu prebieha vย sรบฤasnosti schvaฤพovacรญmi procesmi, ฤi uลพ na strane objednรกvateฤพa, alebo budรบceho sprรกvcu.

Realizรกciou tohto diela dรดjde nepochybne kย skvalitneniu ลพivota obyvateฤพov mesta ฤŒadca. Most bude pรดsobiลฅ zรกroveลˆ esteticky aย bude dรดstojnou vstupnou brรกnou, ktorรบ uvidia cestujรบci prichรกdzajรบci vlakmi zย ฤŒR do prvรฉho mesta na รบzemรญ SR.

Text a obrรกzky: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2019.

Najฤรญtanejลกie