ŽST Žilina

Uzol Žilina: situácia počas tretieho roku výstavby

Partneri sekcie:

Projekt, ktorý rieši komplexnú rekonštrukciu železničnej infraštruktúry v meste Žilina a jeho blízkom okolí, vstúpil v úvode roka 2023 do ďalšej fázy výstavby.

Modernizácia uzla Žilina je jednou z historicky najväčších investícií do železníc na Slovensku, pričom jej prínosom budú nielen obnova a skvalitnenie samotnej koľajovej infraštruktúry, ale aj skvalitnenie dopravného riešenia v celom dotknutom území – či už pre automobilovú dopravu, cyklistov alebo chodcov.

Stavbu realizuje Združenie pod Dubňom, ktorého členmi sú STRABAG, s. r. o. (vedúci člen združenia), EUROVIA CS, a. s., Subterra, a. s. a AŽD Praha, s. r. o.

Primárnym cieľom tejto rozsiahlej rekonštrukcie je zmodernizovať technickú infraštruktúru železničnej trate na takú úroveň, aby spĺňala parametre stanovené európskymi dohodami AGC a AGTC (v dohodách sú definované presné požiadavky na dizajn tratí, ich geometriu či návrhové rýchlosti). Trate Žilina – Čadca a Bratislava – Čierna nad Tisou sú súčasťou tzv. Paneurópskeho koridoru, no ani jeden z týchto úsekov nespĺňa európske kritériá.

ŽSR, dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej
infraštruktúry v uzle Žilina

Čas výstavby: 48 mesiacov
Objednávateľ: Železnice Slovenskej republiky
Zhotoviteľ: Združenie pod Dubňom
Generálny projektant stavby: REMING CONSULT, a. s.
Celková dĺžka koľají dotknutých modernizáciou: 50 144 m
Protihlukové steny: cca 11 348 m
Počet výhybiek (nové/spätne vkladané): 165 ks/8 ks
Zabudované koľajové lôžko: 149 325 m3
Nástupištia: 1 908 m
Zrekonštruované železničné mosty: 8
Nové podchody pre cestujúcich a verejnosť: 8
Nové mosty/lávky pre chodcov a cyklistov: 2

K zmene príde práve modernizáciou celého železničného uzla. Zriaďovacia stanica Žilina-Teplička bola spustená do prevádzky v marci 2012. Z hľadiska investícií do železničnej infraštruktúry, zmeny vlakotvorby, organizácie práce a nasadzovania najmodernejších technológií v zriaďovacích staniciach Železníc Slovenskej republiky na Slovensku išlo o významnú udalosť posledných desaťročí. Do novej stanice boli presunuté všetky výkony z existujúcich vlakotvorných staníc vo Vrútkach, v Žiline a Žiline – zriaďovacej stanici.

Existencia novej zriaďovacej stanice a presmerovanie výkonov však vyvolali potrebu riešiť morálne zastaranú nevyužívanú železničnú infraštruktúru v ŽST Žilina, zriaďovacej stanici Žilina a ŽST Varín.

K súčasnej modernizácii viedlo aj vyčerpanie technickej životnosti dôležitých subsystémov infraštruktúry (trakčné vedenie a elektrické napájanie trate, železničný zvršok, stav nástupíšť a prístupu k nim, zabezpečovacie zariadenie, technický stav železničných mostov a pod.).

Výstavba nosnej konštrukcie cestného nadjazdu ponad koľajisko ŽST Žilina
Výstavba nosnej konštrukcie cestného nadjazdu ponad koľajisko ŽST Žilina | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Modernizácia železničného uzla Žilina je nevyhnutným predpokladom na vytvorenie plnohodnotného tranzitného železničného koridoru v smere sever – juh, spĺňajúceho požiadavky technických špecifikácií pre interoperabilitu (TSI) konvenčných železničných systémov Európy. V praxi ide o vytvorenie konkurencieschopnej železničnej trate s rovnobežne vedúcou traťou na území Českej republiky s rovnakým štandardom.

Okrem dosiahnutia potrebných technických parametrov je modernizácia uzla Žilina nevyhnutným medzníkom pri prechode prevádzky na ekonomicky výhodnejšiu striedavú elektrickú trakciu s jednofázovým systémom 25 kV, 50 Hz a na plnohodnotný prechod na dispečerské riadenie zmodernizovaných traťových úsekov.

Výstavba nosnej konštrukcie cestného nadjazdu ponad koľajisko ŽST Žilina
Výstavba nosnej konštrukcie cestného nadjazdu ponad koľajisko ŽST Žilina Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Kritériá a kľúčové prvky modernizácie

Modernizácia pozostáva z prestavby jestvujúcej železničnej dopravnej cesty s cieľom zvýšiť jej technickú vybavenosť a použiteľnosť zabudovaním najmodernejších a najprogresívnejších prvkov, a tým skvalitniť a zlepšiť jej technické parametre a ukazovatele ako celok.

Hlavné kritériá modernizácie pre dosiahnutie daného cieľa sú:

  • Zvýšenie traťovej rýchlosti do 120 km/h
  • Priechodnosť vozidiel pre kinematický obrys vozidla UIC C a priechodný prierez UIC GC
  • Únosnosť železničného zvršku a zodpovedajúca únosnosť železničného podvalového podložia pre triedu zaťažiteľnosti D4 UIC (hmotnosť na nápravu 22,5 t)
  • Priechodnosť železničných mostných stavieb pre zaťažovací vlak UIC 71 a priestorová úprava podľa STN 73 6201; Nové mosty sú navrhnuté na zaťažovací vlak triedy UIC 71.
  • Prestavba železničných staníc na dosiahnutie požadovaných užitočných dĺžok koľají; Vo všetkých zastávkach a na staniciach budú nástupištia s hranami 550 mm nad temenom koľajnice (TK) s požadovanou dĺžkou 250 m. Peronizácia sa navrhuje s bezkolíznym (mimoúrovňovým) prístupom cestujúcich a s úpravou komunikácií pre chodcov v priestoroch staníc a zastávok pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu.
  • Vylúčenie úrovňových priecestí na hlavnej trati – krížení s cestnými komunikáciami, tzn. vybudujú sa nové konštrukcie nadjazdov, podjazdov a podchodov so súvisiacimi cestnými komunikáciami.
  • Komplexná prestavba trakčných vedení; Trakčné vedenie bude priečne aj pozdĺžne delené do samostatných celkov s možnosťou miestneho i diaľkového ovládania odpojovačov.
  • Ak si to prestavba železničných zastávok a staníc vyžaduje, rekonštruujú sa aj dotknuté silnoprúdové rozvody a elektrické osvetlenie a vybuduje sa elektrický ohrev výhybiek.
  • Nové traťové a staničné zabezpečovacie zariadenie
  • Nová telekomunikačná technika
Realizácia podchodu pre cestujúcich v zastávke Žilina – predmestie
Realizácia podchodu pre cestujúcich v zastávke Žilina – predmestie | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Umiestnenie a členenie stavby

 

Celá stavba má dĺžku približne 14 km v smere západ – východ a 2,3 km v smere sever – juh, pričom obsahuje 4 železničné stanice: Žilina – zriaďovacia stanica, Žilina – osobná stanica, Žilina-Teplička a Varín.

V smere západ – východ medzi Strážovom a lokomotívnym depom prechádza trasa cez už nevyužívanú zriaďovaciu stanicu Žilina – zriaďovacia stanica. Ďalej v smere na Košice prechádza cez územie jestvujúcej osobnej stanice, pokračuje v pôvodnej trase dvojkoľajnej trate cez ŽST Varín a končí sa pred zastávkou Strečno. Dotýka sa koľajiska novej zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a čiastočne doňho aj zasahuje.

V smere na sever od lokomotívneho depa prechádza trať cez rieku Váh v trase pôvodnej železničnej trate okolo Budatínskeho hradu a končí sa napojením na zmodernizovaný úsek trate Žilina – Krásno nad Kysucou.

Vzhľadom na rozsah stavby a vysoký počet stavebných objektov je projekt organizačne rozdelený na tzv. ucelené časti stavby (UČS). Celkovo je stavba rozdelená na 9 ucelených častí, pričom tri z nich riešia primárne obnovu staníc a medzistaničných úsekov, jedna UČS dostavbu zriaďovacej stanice Žilina-Teplička, štyri samostatné UČS zmenu trakčnej sústavy a jedna UČS vybudovanie systému riadenia vlakov (ERTMS).

04 IS UZZA 202202 4 NadjazdTIP1
I Výstavba mosta pri TIP Žilina v Tepličke nad Váhom | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Charakteristika hlavných UČS

UČS 53 Traťový úsek Žilina, Strážov – Váh

Zahŕňa celú pôvodnú zriaďovaciu stanicu Žilina, koľajový triangel pri lokomotívnom depe, úsek trate na Čadcu v severnom smere, ako aj celú osobnú stanicu s nástupiskami a podchodmi.

Polohovo je ohraničená riekami Váh a Rajčanka. Významnou súčasťou UČS 53 sú odstránenie nevyužívaného koľajiska starej zriaďovacej stanice a revitalizácia tohto územia vybudovaním novej zastávky Žilina – predmestie.

Z dopravného hľadiska bude slúžiť na odbočenie vlakov z trate Bratislava – Žilina do trate Žilina – Čadca – št. hranica a opačne. Významné objekty ŽSR v rámci UČS 53 budú rekonštrukcie železničných mostov cez rieky Váh a Rajčanka a ponad Kysuckú cestu. Menšie mostné stavby predstavujú podchody pre cestujúcich a verejnosť. Na území UČS 53 sa bude nachádzať aj nové pracovisko určené na riadenie dopravy.

04a IS UZZA 202202 4 NadjazdTIP2
 Výstavba mosta pri TIP Žilina v Tepličke nad Váhom Zdroj: STRABAG, s. r. o

UČS 54 Traťový úsek Váh – odbočka a zastávka Varín

Ide o dvojkoľajný priamy úsek trate od rieky Váh po súčasnú železničnú stanicu Varín. Medzistaničný úsek vedie v celej svojej dĺžke pozdĺž novej zriaďovacej stanice Žilina-Teplička. V medzistaničnom úseku sa nachádza Odbočka Váh, pomocou ktorej sú do hlavnej trate zapojené vchodová, odchodová a tranzitná skupina koľají vrátane vlečky KIA MOTORS.

UČS 55 Traťový úsek Odbočka a zastávka Varín – Strečno

UČS 55 zahŕňa jestvujúcu ŽST Varín a krátky priľahlý úsek trate v smere na Vrútky. V rámci modernizácie dôjde k rekonštrukcii pôvodnej stanice na zastávku a odbočku, kde bude zriadená odbočka do vchodovej a tranzitnej skupiny koľají zriaďovacej stanice Žilina-Teplička. UČS zahŕňa aj odbočku Potok z východnej strany (od Vrútok) súčasnej ŽST Varín.

UČS 56 Dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička

Táto UČS obsahuje doplnenie prevádzok a objektov súvisiacich s prestavbou infraštruktúry v UČS 53, a to presunutie miesta verejnej vykládky a nakládky do zriaďovacej stanice Žilina-Teplička spoločne s úpravou a výstavbou všetkých potrebných technológií a úprav existujúcich zariadení v mieste budúceho strediska VNVK pri tranzitnej skupine koľají.

Demontáž pôvodného koľajového roštu v ŽST Žilina
Demontáž pôvodného koľajového roštu v ŽST Žilina | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

UČS 96 – 99

Predmetné UČS riešia zmenu trakčnej sústavy.

UČS 00

Obsahom tejto UČS je vybudovanie systému riadenia vlakov (ERTMS), ktorý pozostáva zo systému ETCS 2. úrovne (ETCS L2) a z rádiového systému GSM-R.

Stav na pracovisku

Z celkového počtu 686 stavebných objektov je aktuálne rozpracovaných 311. Stavebne ukončených je 24 stavebných objektov a odovzdaných 28. Priebeh posledných mesiacov naďalej charakterizuje široký rozsah činností všetkých spoločností združenia zhotoviteľa. V nasledujúcich odstavcoch prinášame krátky prehľad o stave stavebných objektov realizovaných spoločnosťou STRABAG, s. r. o.

Výstavba nosnej konštrukcie cestného nadjazdu ponad koľajisko ŽST Žilina

Výstavba mosta, ktorý bude funkčným prepojením ulíc 1. mája a Ľavobrežnej, bola z organizačných dôvodov rozdelená do dvoch etáp, pričom prvou z nich je vybudovanie premostenia koľajiska ŽST Žilina – tzv. časť A. V rámci nej bola vybudovaná opora mosta na strane pri Ľavobrežnej ulici, piliere P7, P6, P5 a P4.

Medzi jednotlivými piliermi prebiehajú postupne debnenie a betonáž nosnej konštrukcie. V prvej polovici januára 2023 prebehla betonáž mostného poľa 5 medzi piliermi P5 a P6. Aktuálne prebieha debnenie NK poľa č. 4 medzi pylónom P4 a pilierom P5 s betonážou naplánovanou na druhú polovicu marca.

Okrem nosnej konštrukcie časti A tohto stavebného objektu sa realizujú aj oporný múr a násyp, ktorým bude viesť komunikácia spájajúca samotný most s Uhoľnou, resp. Ľavobrežnou ulicou.

Demontáž pôvodného oceľového železničného mosta v Budatíne

V rámci prác na UČS 53 začala prebiehať demontáž železničného mosta, ktorý prevádza trať ŽSR č. 127 ponad rieku Váh. Navrhovaná nová mostná konštrukcia s celkovou dĺžkou 110,8 m, s dĺžkou premostenia 107,1 m a s výškou cca 10 m je trojpoľová, oceľová, s jednou železničnou koľajou (železničnú trať ponad Váh prevádzajú dva samostatné mosty s koľajami; dnes je vo výluke prvý z nich).

Aktuálne prebiehajú trysková injektáž pri pilieri P1 v koryte rieky, baranenie štetovníc pri opore 1 (na ľavom brehu Váhu) a začínajú sa práce na odkopoch.

koľaje
Osádzanie koľají | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Finalizácia prác na železničnom moste vo Varíne

Novovybudovaný most (na koľaji č. 2) je v predčasnom užívaní od apríla 2022, kedy sa zároveň začala výluka na druhom z dvojice mostov (na koľaji č. 1). Po demontáži pôvodnej konštrukcie druhého mosta (na koľaji č. 1) a zrealizovaní stavebných prác na spodnej stavbe a nosnej konštrukcii vrátane dokončenia prác na železničnom zvršku boli v poslednom februárovom týždni tohto roka vykonané hlavná mostná prehliadka a statická zaťažovacia skúška.

Od 2. 3. 2023 je na koľaji č. 2 ukončená výluka a trať by mala byť odovzdaná do predčasného užívania (pozn.: článok vznikol pred vydaním povolenia na predčasné užívanie).

Dokončovacie práce na podchode pre cestujúcich v zastávke Žilina – predmestie

Betónová konštrukcia tubusu spolu s tromi schodiskami a tromi rampami bola dokončená, aktuálne prebiehajú práce na múrikoch pri vstupe do rámp podchodu, resp. pri schodiskách. Zároveň prebiehajú prípravné práce na ich zastrešenie.

Následne budú zrealizované samotné zastrešenie, protišmykový nášľapný náter, náter stien z pohľadového betónu, bezpečnostné zariadenia, elektroinštalácie a stropné rohové podhľady pre svietidlá a reproduktory. Stavebne bude podchod ukončený v letných mesiacoch.

Dokončenie I. etapy podchodu pre cestujúcich v ŽST Žilina

Novostavba podchodu pre cestujúcich v ŽST Žilina (pozn. nezamieňať s predĺžením podchodu pre chodcov z Národnej ulice) je stavebno-organizačne rozdelená na dve etapy, pričom I. etapa sa aktuálne dokončuje.

Pozostáva približne z polovice finálnej dĺžky betónového tubusu a schodísk + výťahových šácht na nástupiská III a IV. Pri realizácii II. etapy, a tým pádom aj dokončení podchodu, sa počíta zároveň s výlukou nepárnej skupiny koľají v ŽST Žilina (predchádzať tomu bude ukončenie výluky párnej skupiny koľají).

Následne sa po dokončení plnej dĺžky tubusu a schodísk budú realizovať dokončovacie práce vo vnútri (obklady, dlažby, nátery, bezpečnostné zariadenia, závesný podhľad, elektroinštalácie), ako aj výťahy na nástupiská.

Dokončený most pri TIP Žilina v Tepličke nad Váhom

V decembri 2022 bol verejnosti sprístupnený nový cestný nadjazd v Tepličke nad Váhom, vďaka ktorému bude možné trvalo zrušiť úrovňové priecestie na prístupovej ceste k Terminálu intermodálnej prepravy Žilina. Ide o jeden zo zatiaľ najväčších dokončených mostných objektov v rámci projektu Uzol Žilina.

Most prevádza prístupovú komunikáciu k TIP Žilina ponad koľaje č. 1 a 2 hlavnej železničnej trate Žilina – Košice, ale tiež ponad rampu podchodu pre peších a cyklistov, ktorý je aktuálne vo výstavbe, a biokoridor Vodného diela Žilina. Mostný objekt je dvojpoľový, s rozpätiami polí 30,0 + 30,0 m, celkovou dĺžkou premostenia 58,5 m a s výškou 13 m.

Nosnú konštrukciu mosta tvoria predpäté tyčové prefabrikáty a spriahajúca monolitická doska. Montáž nosníkov sa realizovala počas prvého aprílového týždňa 2022 a špecifická bola najmä tým, že prebiehala nad koľajami jednej z najvyťaženejších tratí v sieti ŽSR medzi Bratislavou a Košicami, resp. medzi Žilinou a Košicami (trať ŽSR č. 180).

Preložka cesty vrátane nadjazdu bola verejnosti sprístupnená počas prvého decembrového týždňa 2022, vzápätí boli spustené práce na zrušení úrovňového priecestia na starej, dnes už nevyužívanej prístupovej ceste k TIP Žilina.

Realizácia železničného zvršku v ŽST Žilina

Aktuálne je v rámci tohto stavebného objektu položených 23 ks výhybiek a sú tiež položené 4 km koľají a koľajových spojok medzi výhybkami. Na konci marca je plánovaný začiatok výluky tzv. matičnej koľaje a manipulačnej koľaje do opravovne vozňov. V rámci nej bude zabudovaných ďalších 10 ks výhybiek a 3,6 km koľají tvaru 60E2 a 49E1. Dĺžka výlukových prác je naplánovaná na 4 mesiace.

Špecifickou výzvou pre ďalší postup činností na tomto SO je zosúladenie s prácami ďalších zhotoviteľov, ktorí realizujú prekládky inžinierskych sietí, káblovody či trakčné podpery. Kľúčovým výkonom na zvyšok roka 2023 je realizácia koľají č. 10, 14, 16, 22, 24, 26, 28 a 30, čo umožní ukončiť ich výluku a v roku 2024 začať výluku na nepárnej skupine koľají v priestore ŽST Žilina. Výzvou bude opäť zosúladenie činností s ďalšími zhotoviteľmi, predovšetkým realizujúcimi nástupiská a cestný nadjazd ponad koľajisko.

TEXT A FOTO: STRABAG, s. r. o.

Článok bol uverejnený v časopise IS 1/2023