Uzol ลฝilina: situรกcia poฤas tretieho roku vรฝstavby
Projekt, ktorรฝ rieลกi komplexnรบ rekonลกtrukciu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v meste ลฝilina a jeho blรญzkom okolรญ, vstรบpil v รบvode roka 2023 do ฤalลกej fรกzy vรฝstavby.
Modernizรกcia uzla ลฝilina je jednou z historicky najvรคฤลกรญch investรญciรญ do ลพeleznรญc na Slovensku, priฤom jej prรญnosom budรบ nielen obnova a skvalitnenie samotnej koฤพajovej infraลกtruktรบry, ale aj skvalitnenie dopravnรฉho rieลกenia v celom dotknutom รบzemรญ โ ฤi uลพ pre automobilovรบ dopravu, cyklistov alebo chodcov.
Stavbu realizuje Zdruลพenie pod Dubลom, ktorรฉho ฤlenmi sรบ STRABAG, s. r. o. (vedรบci ฤlen zdruลพenia), EUROVIA CS, a. s., Subterra, a. s. aย AลฝD Praha, s. r. o.
Primรกrnym cieฤพom tejto rozsiahlej rekonลกtrukcie je zmodernizovaลฅ technickรบ infraลกtruktรบru ลพelezniฤnej trate na takรบ รบroveล, aby spฤบลala parametre stanovenรฉ eurรณpskymi dohodami AGC a AGTC (v dohodรกch sรบ definovanรฉ presnรฉ poลพiadavky na dizajn tratรญ, ich geometriu ฤi nรกvrhovรฉ rรฝchlosti). Trate ลฝilina โ ฤadca aย Bratislava โ ฤierna nad Tisou sรบ sรบฤasลฅou tzv. Paneurรณpskeho koridoru, no ani jeden zย tรฝchto รบsekov nespฤบลa eurรณpske kritรฉriรก.
ลฝSR, dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka a nadvรคzujรบcej ลพelezniฤnej
infraลกtruktรบry v uzle ลฝilina
ฤas vรฝstavby: 48 mesiacov
Objednรกvateฤพ: ลฝeleznice Slovenskej republiky
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie pod Dubลom
Generรกlny projektant stavby: REMING CONSULT, a. s.
Celkovรก dฤบลพka koฤพajรญ dotknutรฝch modernizรกciou: 50 144 m
Protihlukovรฉ steny: cca 11 348 m
Poฤet vรฝhybiek (novรฉ/spรคtne vkladanรฉ): 165 ks/8 ks
Zabudovanรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko: 149 325 m3
Nรกstupiลกtia: 1 908 m
Zrekonลกtruovanรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty: 8
Novรฉ podchody pre cestujรบcich a verejnosลฅ: 8
Novรฉ mosty/lรกvky pre chodcov a cyklistov: 2
K zmene prรญde prรกve modernizรกciou celรฉho ลพelezniฤnรฉho uzla. Zriaฤovacia stanica ลฝilina-Tepliฤka bola spustenรก do prevรกdzky v marci 2012. Z hฤพadiska investรญciรญ do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, zmeny vlakotvorby, organizรกcie prรกce a nasadzovania najmodernejลกรญch technolรณgiรญ v zriaฤovacรญch staniciach ลฝeleznรญc Slovenskej republiky na Slovensku iลกlo o vรฝznamnรบ udalosลฅ poslednรฝch desaลฅroฤรญ. Do novej stanice boli presunutรฉ vลกetky vรฝkony z existujรบcich vlakotvornรฝch stanรญc vo Vrรบtkach, v ลฝiline a ลฝiline โ zriaฤovacej stanici.
Existencia novej zriaฤovacej stanice a presmerovanie vรฝkonov vลกak vyvolali potrebu rieลกiลฅ morรกlne zastaranรบ nevyuลพรญvanรบ ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru v ลฝST ลฝilina, zriaฤovacej stanici ลฝilina a ลฝST Varรญn.
Kย sรบฤasnej modernizรกcii viedlo aj vyฤerpanie technickej ลพivotnosti dรดleลพitรฝch subsystรฉmov infraลกtruktรบry (trakฤnรฉ vedenie aย elektrickรฉ napรกjanie trate, ลพelezniฤnรฝ zvrลกok, stav nรกstupรญลกลฅ aย prรญstupu kย nim, zabezpeฤovacie zariadenie, technickรฝ stav ลพelezniฤnรฝch mostov aย pod.).
Modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina je nevyhnutnรฝm predpokladom na vytvorenie plnohodnotnรฉho tranzitnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru vย smere sever โ juh, spฤบลajรบceho poลพiadavky technickรฝch ลกpecifikรกciรญ pre interoperabilitu (TSI) konvenฤnรฝch ลพelezniฤnรฝch systรฉmov Eurรณpy. Vย praxi ide oย vytvorenie konkurencieschopnej ลพelezniฤnej trate sย rovnobeลพne vedรบcou traลฅou na รบzemรญ ฤeskej republiky sย rovnakรฝm ลกtandardom.
Okrem dosiahnutia potrebnรฝch technickรฝch parametrov je modernizรกcia uzla ลฝilina nevyhnutnรฝm medznรญkom pri prechode prevรกdzky na ekonomicky vรฝhodnejลกiu striedavรบ elektrickรบ trakciu sย jednofรกzovรฝm systรฉmom 25 kV, 50 Hz aย na plnohodnotnรฝ prechod na dispeฤerskรฉ riadenie zmodernizovanรฝch traลฅovรฝch รบsekov.
Kritรฉriรก aย kฤพรบฤovรฉ prvky modernizรกcie
Modernizรกcia pozostรกva zย prestavby jestvujรบcej ลพelezniฤnej dopravnej cesty sย cieฤพom zvรฝลกiลฅ jej technickรบ vybavenosลฅ aย pouลพiteฤพnosลฅ zabudovanรญm najmodernejลกรญch aย najprogresรญvnejลกรญch prvkov, aย tรฝm skvalitniลฅ aย zlepลกiลฅ jej technickรฉ parametre aย ukazovatele ako celok.
Hlavnรฉ kritรฉriรก modernizรกcie pre dosiahnutie danรฉho cieฤพa sรบ:
- Zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 120 km/h
- Priechodnosลฅ vozidiel pre kinematickรฝ obrys vozidla UIC C a priechodnรฝ prierez UIC GC
- รnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a zodpovedajรบca รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho podvalovรฉho podloลพia pre triedu zaลฅaลพiteฤพnosti D4 UIC (hmotnosลฅ na nรกpravu 22,5 t)
- Priechodnosลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch stavieb pre zaลฅaลพovacรญ vlak UIC 71 a priestorovรก รบprava podฤพa STN 73 6201; Novรฉ mosty sรบ navrhnutรฉ na zaลฅaลพovacรญ vlak triedy UIC 71.
- Prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc na dosiahnutie poลพadovanรฝch uลพitoฤnรฝch dฤบลพok koฤพajรญ; Vo vลกetkรฝch zastรกvkach aย na staniciach budรบ nรกstupiลกtia sย hranami 550 mm nad temenom koฤพajnice (TK) sย poลพadovanou dฤบลพkou 250 m. Peronizรกcia sa navrhuje sย bezkolรญznym (mimoรบrovลovรฝm) prรญstupom cestujรบcich aย sย รบpravou komunikรกciรญ pre chodcov vย priestoroch stanรญc aย zastรกvok pre osoby sย obmedzenou schopnosลฅou pohybu.
- Vylรบฤenie รบrovลovรฝch priecestรญ na hlavnej trati โ krรญลพenรญ s cestnรฝmi komunikรกciami, tzn. vybudujรบ sa novรฉ konลกtrukcie nadjazdov, podjazdov a podchodov so sรบvisiacimi cestnรฝmi komunikรกciami.
- Komplexnรก prestavba trakฤnรฝch vedenรญ; Trakฤnรฉ vedenie bude prieฤne aj pozdฤบลพne delenรฉ do samostatnรฝch celkov s moลพnosลฅou miestneho i diaฤพkovรฉho ovlรกdania odpojovaฤov.
- Ak si to prestavba ลพelezniฤnรฝch zastรกvok a stanรญc vyลพaduje, rekonลกtruujรบ sa aj dotknutรฉ silnoprรบdovรฉ rozvody a elektrickรฉ osvetlenie a vybuduje sa elektrickรฝ ohrev vรฝhybiek.
- Novรฉ traลฅovรฉ a staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie
- Novรก telekomunikaฤnรก technika
Umiestnenie aย ฤlenenie stavby
Celรก stavba mรก dฤบลพku pribliลพne 14 km v smere zรกpad โ vรฝchod a 2,3 km v smere sever โ juh, priฤom obsahuje 4 ลพelezniฤnรฉ stanice: ลฝilina โ zriaฤovacia stanica, ลฝilina โ osobnรก stanica, ลฝilina-Tepliฤka a Varรญn.
Vย smere zรกpad โ vรฝchod medzi Strรกลพovom aย lokomotรญvnym depom prechรกdza trasa cez uลพ nevyuลพรญvanรบ zriaฤovaciu stanicu ลฝilina โ zriaฤovacia stanica. ฤalej vย smere na Koลกice prechรกdza cez รบzemie jestvujรบcej osobnej stanice, pokraฤuje vย pรดvodnej trase dvojkoฤพajnej trate cez ลฝST Varรญn aย konฤรญ sa pred zastรกvkou Streฤno. Dotรฝka sa koฤพajiska novej zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka aย ฤiastoฤne doลho aj zasahuje.
Vย smere na sever od lokomotรญvneho depa prechรกdza traลฅ cez rieku Vรกh vย trase pรดvodnej ลพelezniฤnej trate okolo Budatรญnskeho hradu aย konฤรญ sa napojenรญm na zmodernizovanรฝ รบsek trate ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou.
Vzhฤพadom na rozsah stavby aย vysokรฝ poฤet stavebnรฝch objektov je projekt organizaฤne rozdelenรฝ na tzv. ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤS). Celkovo je stavba rozdelenรก na 9 ucelenรฝch ฤastรญ, priฤom tri zย nich rieลกia primรกrne obnovu stanรญc aย medzistaniฤnรฝch รบsekov, jedna UฤS dostavbu zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka, ลกtyri samostatnรฉ UฤS zmenu trakฤnej sรบstavy aย jedna UฤS vybudovanie systรฉmu riadenia vlakov (ERTMS).
Charakteristika hlavnรฝch UฤS
UฤS 53 Traลฅovรฝ รบsek ลฝilina, Strรกลพov โ Vรกh
Zahลลa celรบ pรดvodnรบ zriaฤovaciu stanicu ลฝilina, koฤพajovรฝ triangel pri lokomotรญvnom depe, รบsek trate na ฤadcu vย severnom smere, ako aj celรบ osobnรบ stanicu sย nรกstupiskami aย podchodmi.
Polohovo je ohraniฤenรก riekami Vรกh aย Rajฤanka. Vรฝznamnou sรบฤasลฅou UฤS 53 sรบ odstrรกnenie nevyuลพรญvanรฉho koฤพajiska starej zriaฤovacej stanice aย revitalizรกcia tohto รบzemia vybudovanรญm novej zastรกvky ลฝilina โ predmestie.
Zย dopravnรฉho hฤพadiska bude slรบลพiลฅ na odboฤenie vlakov zย trate Bratislava โ ลฝilina do trate ลฝilina โ ฤadca โ ลกt. hranica aย opaฤne. Vรฝznamnรฉ objekty ลฝSR vย rรกmci UฤS 53 budรบ rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฝch mostov cez rieky Vรกh aย Rajฤanka aย ponad Kysuckรบ cestu. Menลกie mostnรฉ stavby predstavujรบ podchody pre cestujรบcich aย verejnosลฅ. Na รบzemรญ UฤS 53 sa bude nachรกdzaลฅ aj novรฉ pracovisko urฤenรฉ na riadenie dopravy.
UฤS 54 Traลฅovรฝ รบsek Vรกh โ odboฤka a zastรกvka Varรญn
Ide oย dvojkoฤพajnรฝ priamy รบsek trate od rieky Vรกh po sรบฤasnรบ ลพelezniฤnรบ stanicu Varรญn. Medzistaniฤnรฝ รบsek vedie vย celej svojej dฤบลพke pozdฤบลพ novej zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. Vย medzistaniฤnom รบseku sa nachรกdza Odboฤka Vรกh, pomocou ktorej sรบ do hlavnej trate zapojenรฉ vchodovรก, odchodovรก aย tranzitnรก skupina koฤพajรญ vrรกtane vleฤky KIA MOTORS.
UฤS 55 Traลฅovรฝ รบsek Odboฤka aย zastรกvka Varรญn โ Streฤno
UฤS 55 zahลลa jestvujรบcu ลฝST Varรญn aย krรกtky priฤพahlรฝ รบsek trate vย smere na Vrรบtky. Vย rรกmci modernizรกcie dรดjde kย rekonลกtrukcii pรดvodnej stanice na zastรกvku aย odboฤku, kde bude zriadenรก odboฤka do vchodovej aย tranzitnej skupiny koฤพajรญ zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. UฤS zahลลa aj odboฤku Potok zย vรฝchodnej strany (od Vrรบtok) sรบฤasnej ลฝST Varรญn.
UฤS 56 Dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka
Tรกto UฤS obsahuje doplnenie prevรกdzok aย objektov sรบvisiacich sย prestavbou infraลกtruktรบry vย UฤS 53, aย to presunutie miesta verejnej vyklรกdky aย naklรกdky do zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka spoloฤne sย รบpravou aย vรฝstavbou vลกetkรฝch potrebnรฝch technolรณgiรญ aย รบprav existujรบcich zariadenรญ vย mieste budรบceho strediska VNVK pri tranzitnej skupine koฤพajรญ.
UฤS 96 โ 99
Predmetnรฉ UฤS rieลกia zmenu trakฤnej sรบstavy.
UฤS 00
Obsahom tejto UฤS je vybudovanie systรฉmu riadenia vlakov (ERTMS), ktorรฝ pozostรกva zo systรฉmu ETCS 2. รบrovne (ETCS L2) aย zย rรกdiovรฉho systรฉmu GSM-R.
Stav na pracovisku
Zย celkovรฉho poฤtu 686 stavebnรฝch objektov je aktuรกlne rozpracovanรฝch 311. Stavebne ukonฤenรฝch je 24 stavebnรฝch objektov aย odovzdanรฝch 28. Priebeh poslednรฝch mesiacov naฤalej charakterizuje ลกirokรฝ rozsah ฤinnostรญ vลกetkรฝch spoloฤnostรญ zdruลพenia zhotoviteฤพa. Vย nasledujรบcich odstavcoch prinรกลกame krรกtky prehฤพad oย stave stavebnรฝch objektov realizovanรฝch spoloฤnosลฅou STRABAG, s. r. o.
Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie cestnรฉho nadjazdu ponad koฤพajisko ลฝST ลฝilina
Vรฝstavba mosta, ktorรฝ bude funkฤnรฝm prepojenรญm ulรญc 1. mรกja aย ฤฝavobreลพnej, bola zย organizaฤnรฝch dรดvodov rozdelenรก do dvoch etรกp, priฤom prvou zย nich je vybudovanie premostenia koฤพajiska ลฝST ลฝilina โ tzv. ฤasลฅ A. Vย rรกmci nej bola vybudovanรก opora mosta na strane pri ฤฝavobreลพnej ulici, piliere P7, P6, P5 aย P4.
Medzi jednotlivรฝmi piliermi prebiehajรบ postupne debnenie a betonรกลพ nosnej konลกtrukcie. V prvej polovici januรกra 2023 prebehla betonรกลพ mostnรฉho poฤพa 5 medzi piliermi P5 a P6. Aktuรกlne prebieha debnenie NK poฤพa ฤ. 4 medzi pylรณnom P4 a pilierom P5 s betonรกลพou naplรกnovanou na druhรบ polovicu marca.
Okrem nosnej konลกtrukcie ฤasti Aย tohto stavebnรฉho objektu sa realizujรบ aj opornรฝ mรบr aย nรกsyp, ktorรฝm bude viesลฅ komunikรกcia spรกjajรบca samotnรฝ most sย Uhoฤพnou, resp. ฤฝavobreลพnou ulicou.
Demontรกลพ pรดvodnรฉho oceฤพovรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta vย Budatรญne
Vย rรกmci prรกc na UฤS 53 zaฤala prebiehaลฅ demontรกลพ ลพelezniฤnรฉho mosta, ktorรฝ prevรกdza traลฅ ลฝSR ฤ. 127 ponad rieku Vรกh. Navrhovanรก novรก mostnรก konลกtrukcia sย celkovou dฤบลพkou 110,8 m, sย dฤบลพkou premostenia 107,1ย m aย sย vรฝลกkou cca 10 m je trojpoฤพovรก, oceฤพovรก, sย jednou ลพelezniฤnou koฤพajou (ลพelezniฤnรบ traลฅ ponad Vรกh prevรกdzajรบ dva samostatnรฉ mosty sย koฤพajami; dnes je vo vรฝluke prvรฝ zย nich).
Aktuรกlne prebiehajรบ tryskovรก injektรกลพ pri pilieri P1 vย koryte rieky, baranenie ลกtetovnรญc pri opore 1 (na ฤพavom brehu Vรกhu) aย zaฤรญnajรบ sa prรกce na odkopoch.
Finalizรกcia prรกc na ลพelezniฤnom moste vo Varรญne
Novovybudovanรฝ most (na koฤพaji ฤ. 2) je vย predฤasnom uลพรญvanรญ od aprรญla 2022, kedy sa zรกroveล zaฤala vรฝluka na druhom zย dvojice mostov (na koฤพaji ฤ. 1). Po demontรกลพi pรดvodnej konลกtrukcie druhรฉho mosta (na koฤพaji ฤ. 1) aย zrealizovanรญ stavebnรฝch prรกc na spodnej stavbe aย nosnej konลกtrukcii vrรกtane dokonฤenia prรกc na ลพelezniฤnom zvrลกku boli vย poslednom februรกrovom tรฝลพdni tohto roka vykonanรฉ hlavnรก mostnรก prehliadka aย statickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka.
Od 2. 3. 2023 je na koฤพaji ฤ. 2 ukonฤenรก vรฝluka aย traลฅ by mala byลฅ odovzdanรก do predฤasnรฉho uลพรญvania (pozn.: ฤlรกnok vznikol pred vydanรญm povolenia na predฤasnรฉ uลพรญvanie).
Dokonฤovacie prรกce na podchode pre cestujรบcich vย zastรกvke ลฝilina โ predmestie
Betรณnovรก konลกtrukcia tubusu spolu sย tromi schodiskami aย tromi rampami bola dokonฤenรก, aktuรกlne prebiehajรบ prรกce na mรบrikoch pri vstupe do rรกmp podchodu, resp. pri schodiskรกch. Zรกroveล prebiehajรบ prรญpravnรฉ prรกce na ich zastreลกenie.
Nรกsledne budรบ zrealizovanรฉ samotnรฉ zastreลกenie, protiลกmykovรฝ nรกลกฤพapnรฝ nรกter, nรกter stien z pohฤพadovรฉho betรณnu, bezpeฤnostnรฉ zariadenia, elektroinลกtalรกcie a stropnรฉ rohovรฉ podhฤพady pre svietidlรก a reproduktory. Stavebne bude podchod ukonฤenรฝ v letnรฝch mesiacoch.
Dokonฤenie I. etapy podchodu pre cestujรบcich v ลฝST ลฝilina
Novostavba podchodu pre cestujรบcich vย ลฝST ลฝilina (pozn. nezamieลaลฅ sย predฤบลพenรญm podchodu pre chodcov zย Nรกrodnej ulice) je stavebno-organizaฤne rozdelenรก na dve etapy, priฤom I. etapa sa aktuรกlne dokonฤuje.
Pozostรกva pribliลพne zย polovice finรกlnej dฤบลพky betรณnovรฉho tubusu aย schodรญsk + vรฝลฅahovรฝch ลกรกcht na nรกstupiskรก III aย IV. Pri realizรกcii II. etapy, aย tรฝm pรกdom aj dokonฤenรญ podchodu, sa poฤรญta zรกroveล sย vรฝlukou nepรกrnej skupiny koฤพajรญ vย ลฝST ลฝilina (predchรกdzaลฅ tomu bude ukonฤenie vรฝluky pรกrnej skupiny koฤพajรญ).
Nรกsledne sa po dokonฤenรญ plnej dฤบลพky tubusu aย schodรญsk budรบ realizovaลฅ dokonฤovacie prรกce vo vnรบtri (obklady, dlaลพby, nรกtery, bezpeฤnostnรฉ zariadenia, zรกvesnรฝ podhฤพad, elektroinลกtalรกcie), ako aj vรฝลฅahy na nรกstupiskรก.
Dokonฤenรฝ most pri TIP ลฝilina v Tepliฤke nad Vรกhom
Vย decembri 2022 bol verejnosti sprรญstupnenรฝ novรฝ cestnรฝ nadjazd vย Tepliฤke nad Vรกhom, vฤaka ktorรฉmu bude moลพnรฉ trvalo zruลกiลฅ รบrovลovรฉ priecestie na prรญstupovej ceste kย Terminรกlu intermodรกlnej prepravy ลฝilina. Ide oย jeden zo zatiaฤพ najvรคฤลกรญch dokonฤenรฝch mostnรฝch objektov vย rรกmci projektu Uzol ลฝilina.
Most prevรกdza prรญstupovรบ komunikรกciu kย TIP ลฝilina ponad koฤพaje ฤ. 1 aย 2 hlavnej ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Koลกice, ale tieลพ ponad rampu podchodu pre peลกรญch aย cyklistov, ktorรฝ je aktuรกlne vo vรฝstavbe, aย biokoridor Vodnรฉho diela ลฝilina. Mostnรฝ objekt je dvojpoฤพovรฝ, sย rozpรคtiami polรญ 30,0 + 30,0 m, celkovou dฤบลพkou premostenia 58,5 m aย sย vรฝลกkou 13 m.
Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvoria predpรคtรฉ tyฤovรฉ prefabrikรกty aย spriahajรบca monolitickรก doska. Montรกลพ nosnรญkov sa realizovala poฤas prvรฉho aprรญlovรฉho tรฝลพdลa 2022 aย ลกpecifickรก bola najmรค tรฝm, ลพe prebiehala nad koฤพajami jednej zย najvyลฅaลพenejลกรญch tratรญ vย sieti ลฝSR medzi Bratislavou aย Koลกicami, resp. medzi ลฝilinou aย Koลกicami (traลฅ ลฝSR ฤ. 180).
Preloลพka cesty vrรกtane nadjazdu bola verejnosti sprรญstupnenรก poฤas prvรฉho decembrovรฉho tรฝลพdลa 2022, vzรกpรคtรญ boli spustenรฉ prรกce na zruลกenรญ รบrovลovรฉho priecestia na starej, dnes uลพ nevyuลพรญvanej prรญstupovej ceste kย TIP ลฝilina.
Realizรกcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v ลฝST ลฝilina
Aktuรกlne je vย rรกmci tohto stavebnรฉho objektu poloลพenรฝch 23 ks vรฝhybiek aย sรบ tieลพ poloลพenรฉ 4 km koฤพajรญ aย koฤพajovรฝch spojok medzi vรฝhybkami. Na konci marca je plรกnovanรฝ zaฤiatok vรฝluky tzv. matiฤnej koฤพaje aย manipulaฤnej koฤพaje do opravovne vozลov. Vย rรกmci nej bude zabudovanรฝch ฤalลกรญch 10 ks vรฝhybiek aย 3,6 km koฤพajรญ tvaru 60E2 aย 49E1. Dฤบลพka vรฝlukovรฝch prรกc je naplรกnovanรก na 4 mesiace.
ล pecifickou vรฝzvou pre ฤalลกรญ postup ฤinnostรญ na tomto SO je zosรบladenie sย prรกcami ฤalลกรญch zhotoviteฤพov, ktorรญ realizujรบ preklรกdky inลพinierskych sietรญ, kรกblovody ฤi trakฤnรฉ podpery. Kฤพรบฤovรฝm vรฝkonom na zvyลกok roka 2023 je realizรกcia koฤพajรญ ฤ. 10, 14, 16, 22, 24, 26, 28 aย 30, ฤo umoลพnรญ ukonฤiลฅ ich vรฝluku aย vย roku 2024 zaฤaลฅ vรฝluku na nepรกrnej skupine koฤพajรญ vย priestore ลฝST ลฝilina. Vรฝzvou bude opรคลฅ zosรบladenie ฤinnostรญ sย ฤalลกรญmi zhotoviteฤพmi, predovลกetkรฝm realizujรบcimi nรกstupiskรก aย cestnรฝ nadjazd ponad koฤพajisko.
TEXT Aย FOTO: STRABAG, s. r. o.