ลฝST ลฝilina

Uzol ลฝilina: situรกcia poฤas tretieho roku vรฝstavby

Partneri sekcie:

Projekt, ktorรฝ rieลกi komplexnรบ rekonลกtrukciu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v meste ลฝilina a jeho blรญzkom okolรญ, vstรบpil v รบvode roka 2023 do ฤalลกej fรกzy vรฝstavby.

Modernizรกcia uzla ลฝilina je jednou z historicky najvรคฤลกรญch investรญciรญ do ลพeleznรญc na Slovensku, priฤom jej prรญnosom budรบ nielen obnova a skvalitnenie samotnej koฤพajovej infraลกtruktรบry, ale aj skvalitnenie dopravnรฉho rieลกenia v celom dotknutom รบzemรญ โ€“ ฤi uลพ pre automobilovรบ dopravu, cyklistov alebo chodcov.

Stavbu realizuje Zdruลพenie pod Dubลˆom, ktorรฉho ฤlenmi sรบ STRABAG, s. r. o. (vedรบci ฤlen zdruลพenia), EUROVIA CS, a. s., Subterra, a. s. aย AลฝD Praha, s. r. o.

Primรกrnym cieฤพom tejto rozsiahlej rekonลกtrukcie je zmodernizovaลฅ technickรบ infraลกtruktรบru ลพelezniฤnej trate na takรบ รบroveลˆ, aby spฤบลˆala parametre stanovenรฉ eurรณpskymi dohodami AGC a AGTC (v dohodรกch sรบ definovanรฉ presnรฉ poลพiadavky na dizajn tratรญ, ich geometriu ฤi nรกvrhovรฉ rรฝchlosti). Trate ลฝilina โ€“ ฤŒadca aย Bratislava โ€“ ฤŒierna nad Tisou sรบ sรบฤasลฅou tzv. Paneurรณpskeho koridoru, no ani jeden zย tรฝchto รบsekov nespฤบลˆa eurรณpske kritรฉriรก.

ลฝSR, dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka a nadvรคzujรบcej ลพelezniฤnej
infraลกtruktรบry v uzle ลฝilina

ฤŒas vรฝstavby: 48 mesiacov
Objednรกvateฤพ: ลฝeleznice Slovenskej republiky
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie pod Dubลˆom
Generรกlny projektant stavby: REMING CONSULT, a. s.
Celkovรก dฤบลพka koฤพajรญ dotknutรฝch modernizรกciou: 50 144 m
Protihlukovรฉ steny: cca 11 348 m
Poฤet vรฝhybiek (novรฉ/spรคtne vkladanรฉ): 165 ks/8 ks
Zabudovanรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko: 149 325 m3
Nรกstupiลกtia: 1 908 m
Zrekonลกtruovanรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty: 8
Novรฉ podchody pre cestujรบcich a verejnosลฅ: 8
Novรฉ mosty/lรกvky pre chodcov a cyklistov: 2

K zmene prรญde prรกve modernizรกciou celรฉho ลพelezniฤnรฉho uzla. Zriaฤovacia stanica ลฝilina-Tepliฤka bola spustenรก do prevรกdzky v marci 2012. Z hฤพadiska investรญciรญ do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, zmeny vlakotvorby, organizรกcie prรกce a nasadzovania najmodernejลกรญch technolรณgiรญ v zriaฤovacรญch staniciach ลฝeleznรญc Slovenskej republiky na Slovensku iลกlo o vรฝznamnรบ udalosลฅ poslednรฝch desaลฅroฤรญ. Do novej stanice boli presunutรฉ vลกetky vรฝkony z existujรบcich vlakotvornรฝch stanรญc vo Vrรบtkach, v ลฝiline a ลฝiline โ€“ zriaฤovacej stanici.

Existencia novej zriaฤovacej stanice a presmerovanie vรฝkonov vลกak vyvolali potrebu rieลกiลฅ morรกlne zastaranรบ nevyuลพรญvanรบ ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru v ลฝST ลฝilina, zriaฤovacej stanici ลฝilina a ลฝST Varรญn.

Kย sรบฤasnej modernizรกcii viedlo aj vyฤerpanie technickej ลพivotnosti dรดleลพitรฝch subsystรฉmov infraลกtruktรบry (trakฤnรฉ vedenie aย elektrickรฉ napรกjanie trate, ลพelezniฤnรฝ zvrลกok, stav nรกstupรญลกลฅ aย prรญstupu kย nim, zabezpeฤovacie zariadenie, technickรฝ stav ลพelezniฤnรฝch mostov aย pod.).

Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie cestnรฉho nadjazdu ponad koฤพajisko ลฝST ลฝilina
Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie cestnรฉho nadjazdu ponad koฤพajisko ลฝST ลฝilina | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina je nevyhnutnรฝm predpokladom na vytvorenie plnohodnotnรฉho tranzitnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru vย smere sever โ€“ juh, spฤบลˆajรบceho poลพiadavky technickรฝch ลกpecifikรกciรญ pre interoperabilitu (TSI) konvenฤnรฝch ลพelezniฤnรฝch systรฉmov Eurรณpy. Vย praxi ide oย vytvorenie konkurencieschopnej ลพelezniฤnej trate sย rovnobeลพne vedรบcou traลฅou na รบzemรญ ฤŒeskej republiky sย rovnakรฝm ลกtandardom.

Okrem dosiahnutia potrebnรฝch technickรฝch parametrov je modernizรกcia uzla ลฝilina nevyhnutnรฝm medznรญkom pri prechode prevรกdzky na ekonomicky vรฝhodnejลกiu striedavรบ elektrickรบ trakciu sย jednofรกzovรฝm systรฉmom 25 kV, 50 Hz aย na plnohodnotnรฝ prechod na dispeฤerskรฉ riadenie zmodernizovanรฝch traลฅovรฝch รบsekov.

Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie cestnรฉho nadjazdu ponad koฤพajisko ลฝST ลฝilina
Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie cestnรฉho nadjazdu ponad koฤพajisko ลฝST ลฝilina Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Kritรฉriรก aย kฤพรบฤovรฉ prvky modernizรกcie

Modernizรกcia pozostรกva zย prestavby jestvujรบcej ลพelezniฤnej dopravnej cesty sย cieฤพom zvรฝลกiลฅ jej technickรบ vybavenosลฅ aย pouลพiteฤพnosลฅ zabudovanรญm najmodernejลกรญch aย najprogresรญvnejลกรญch prvkov, aย tรฝm skvalitniลฅ aย zlepลกiลฅ jej technickรฉ parametre aย ukazovatele ako celok.

Hlavnรฉ kritรฉriรก modernizรกcie pre dosiahnutie danรฉho cieฤพa sรบ:

  • Zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 120 km/h
  • Priechodnosลฅ vozidiel pre kinematickรฝ obrys vozidla UIC C a priechodnรฝ prierez UIC GC
  • รšnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a zodpovedajรบca รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho podvalovรฉho podloลพia pre triedu zaลฅaลพiteฤพnosti D4 UIC (hmotnosลฅ na nรกpravu 22,5 t)
  • Priechodnosลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch stavieb pre zaลฅaลพovacรญ vlak UIC 71 a priestorovรก รบprava podฤพa STN 73 6201; Novรฉ mosty sรบ navrhnutรฉ na zaลฅaลพovacรญ vlak triedy UIC 71.
  • Prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc na dosiahnutie poลพadovanรฝch uลพitoฤnรฝch dฤบลพok koฤพajรญ; Vo vลกetkรฝch zastรกvkach aย na staniciach budรบ nรกstupiลกtia sย hranami 550 mm nad temenom koฤพajnice (TK) sย poลพadovanou dฤบลพkou 250 m. Peronizรกcia sa navrhuje sย bezkolรญznym (mimoรบrovลˆovรฝm) prรญstupom cestujรบcich aย sย รบpravou komunikรกciรญ pre chodcov vย priestoroch stanรญc aย zastรกvok pre osoby sย obmedzenou schopnosลฅou pohybu.
  • Vylรบฤenie รบrovลˆovรฝch priecestรญ na hlavnej trati โ€“ krรญลพenรญ s cestnรฝmi komunikรกciami, tzn. vybudujรบ sa novรฉ konลกtrukcie nadjazdov, podjazdov a podchodov so sรบvisiacimi cestnรฝmi komunikรกciami.
  • Komplexnรก prestavba trakฤnรฝch vedenรญ; Trakฤnรฉ vedenie bude prieฤne aj pozdฤบลพne delenรฉ do samostatnรฝch celkov s moลพnosลฅou miestneho i diaฤพkovรฉho ovlรกdania odpojovaฤov.
  • Ak si to prestavba ลพelezniฤnรฝch zastรกvok a stanรญc vyลพaduje, rekonลกtruujรบ sa aj dotknutรฉ silnoprรบdovรฉ rozvody a elektrickรฉ osvetlenie a vybuduje sa elektrickรฝ ohrev vรฝhybiek.
  • Novรฉ traลฅovรฉ a staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie
  • Novรก telekomunikaฤnรก technika
Realizรกcia podchodu pre cestujรบcich v zastรกvke ลฝilina โ€“ predmestie
Realizรกcia podchodu pre cestujรบcich v zastรกvke ลฝilina โ€“ predmestie | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Umiestnenie aย ฤlenenie stavby

 

Celรก stavba mรก dฤบลพku pribliลพne 14 km v smere zรกpad โ€“ vรฝchod a 2,3 km v smere sever โ€“ juh, priฤom obsahuje 4 ลพelezniฤnรฉ stanice: ลฝilina โ€“ zriaฤovacia stanica, ลฝilina โ€“ osobnรก stanica, ลฝilina-Tepliฤka a Varรญn.

Vย smere zรกpad โ€“ vรฝchod medzi Strรกลพovom aย lokomotรญvnym depom prechรกdza trasa cez uลพ nevyuลพรญvanรบ zriaฤovaciu stanicu ลฝilina โ€“ zriaฤovacia stanica. ฤŽalej vย smere na Koลกice prechรกdza cez รบzemie jestvujรบcej osobnej stanice, pokraฤuje vย pรดvodnej trase dvojkoฤพajnej trate cez ลฝST Varรญn aย konฤรญ sa pred zastรกvkou Streฤno. Dotรฝka sa koฤพajiska novej zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka aย ฤiastoฤne doลˆho aj zasahuje.

Vย smere na sever od lokomotรญvneho depa prechรกdza traลฅ cez rieku Vรกh vย trase pรดvodnej ลพelezniฤnej trate okolo Budatรญnskeho hradu aย konฤรญ sa napojenรญm na zmodernizovanรฝ รบsek trate ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou.

Vzhฤพadom na rozsah stavby aย vysokรฝ poฤet stavebnรฝch objektov je projekt organizaฤne rozdelenรฝ na tzv. ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤŒS). Celkovo je stavba rozdelenรก na 9 ucelenรฝch ฤastรญ, priฤom tri zย nich rieลกia primรกrne obnovu stanรญc aย medzistaniฤnรฝch รบsekov, jedna UฤŒS dostavbu zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka, ลกtyri samostatnรฉ UฤŒS zmenu trakฤnej sรบstavy aย jedna UฤŒS vybudovanie systรฉmu riadenia vlakov (ERTMS).

04 IS UZZA 202202 4 NadjazdTIP1
I Vรฝstavba mosta pri TIP ลฝilina v Tepliฤke nad Vรกhomย | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Charakteristika hlavnรฝch UฤŒS

UฤŒS 53 Traลฅovรฝ รบsek ลฝilina, Strรกลพov โ€“ Vรกh

Zahล•ลˆa celรบ pรดvodnรบ zriaฤovaciu stanicu ลฝilina, koฤพajovรฝ triangel pri lokomotรญvnom depe, รบsek trate na ฤŒadcu vย severnom smere, ako aj celรบ osobnรบ stanicu sย nรกstupiskami aย podchodmi.

Polohovo je ohraniฤenรก riekami Vรกh aย Rajฤanka. Vรฝznamnou sรบฤasลฅou UฤŒS 53 sรบ odstrรกnenie nevyuลพรญvanรฉho koฤพajiska starej zriaฤovacej stanice aย revitalizรกcia tohto รบzemia vybudovanรญm novej zastรกvky ลฝilina โ€“ predmestie.

Zย dopravnรฉho hฤพadiska bude slรบลพiลฅ na odboฤenie vlakov zย trate Bratislava โ€“ ลฝilina do trate ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ ลกt. hranica aย opaฤne. Vรฝznamnรฉ objekty ลฝSR vย rรกmci UฤŒS 53 budรบ rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฝch mostov cez rieky Vรกh aย Rajฤanka aย ponad Kysuckรบ cestu. Menลกie mostnรฉ stavby predstavujรบ podchody pre cestujรบcich aย verejnosลฅ. Na รบzemรญ UฤŒS 53 sa bude nachรกdzaลฅ aj novรฉ pracovisko urฤenรฉ na riadenie dopravy.

04a IS UZZA 202202 4 NadjazdTIP2
ย Vรฝstavba mosta pri TIP ลฝilina v Tepliฤke nad Vรกhom Zdroj: STRABAG, s. r. o

UฤŒS 54 Traลฅovรฝ รบsek Vรกh โ€“ odboฤka a zastรกvka Varรญn

Ide oย dvojkoฤพajnรฝ priamy รบsek trate od rieky Vรกh po sรบฤasnรบ ลพelezniฤnรบ stanicu Varรญn. Medzistaniฤnรฝ รบsek vedie vย celej svojej dฤบลพke pozdฤบลพ novej zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. Vย medzistaniฤnom รบseku sa nachรกdza Odboฤka Vรกh, pomocou ktorej sรบ do hlavnej trate zapojenรฉ vchodovรก, odchodovรก aย tranzitnรก skupina koฤพajรญ vrรกtane vleฤky KIA MOTORS.

UฤŒS 55 Traลฅovรฝ รบsek Odboฤka aย zastรกvka Varรญn โ€“ Streฤno

UฤŒS 55 zahล•ลˆa jestvujรบcu ลฝST Varรญn aย krรกtky priฤพahlรฝ รบsek trate vย smere na Vrรบtky. Vย rรกmci modernizรกcie dรดjde kย rekonลกtrukcii pรดvodnej stanice na zastรกvku aย odboฤku, kde bude zriadenรก odboฤka do vchodovej aย tranzitnej skupiny koฤพajรญ zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. UฤŒS zahล•ลˆa aj odboฤku Potok zย vรฝchodnej strany (od Vrรบtok) sรบฤasnej ลฝST Varรญn.

UฤŒS 56 Dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka

Tรกto UฤŒS obsahuje doplnenie prevรกdzok aย objektov sรบvisiacich sย prestavbou infraลกtruktรบry vย UฤŒS 53, aย to presunutie miesta verejnej vyklรกdky aย naklรกdky do zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka spoloฤne sย รบpravou aย vรฝstavbou vลกetkรฝch potrebnรฝch technolรณgiรญ aย รบprav existujรบcich zariadenรญ vย mieste budรบceho strediska VNVK pri tranzitnej skupine koฤพajรญ.

Demontรกลพ pรดvodnรฉho koฤพajovรฉho roลกtu v ลฝST ลฝilina
Demontรกลพ pรดvodnรฉho koฤพajovรฉho roลกtu v ลฝST ลฝilina | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

UฤŒS 96 โ€“ 99

Predmetnรฉ UฤŒS rieลกia zmenu trakฤnej sรบstavy.

UฤŒS 00

Obsahom tejto UฤŒS je vybudovanie systรฉmu riadenia vlakov (ERTMS), ktorรฝ pozostรกva zo systรฉmu ETCS 2. รบrovne (ETCS L2) aย zย rรกdiovรฉho systรฉmu GSM-R.

Stav na pracovisku

Zย celkovรฉho poฤtu 686 stavebnรฝch objektov je aktuรกlne rozpracovanรฝch 311. Stavebne ukonฤenรฝch je 24 stavebnรฝch objektov aย odovzdanรฝch 28. Priebeh poslednรฝch mesiacov naฤalej charakterizuje ลกirokรฝ rozsah ฤinnostรญ vลกetkรฝch spoloฤnostรญ zdruลพenia zhotoviteฤพa. Vย nasledujรบcich odstavcoch prinรกลกame krรกtky prehฤพad oย stave stavebnรฝch objektov realizovanรฝch spoloฤnosลฅou STRABAG, s. r. o.

Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie cestnรฉho nadjazdu ponad koฤพajisko ลฝST ลฝilina

Vรฝstavba mosta, ktorรฝ bude funkฤnรฝm prepojenรญm ulรญc 1. mรกja aย ฤฝavobreลพnej, bola zย organizaฤnรฝch dรดvodov rozdelenรก do dvoch etรกp, priฤom prvou zย nich je vybudovanie premostenia koฤพajiska ลฝST ลฝilina โ€“ tzv. ฤasลฅ A. Vย rรกmci nej bola vybudovanรก opora mosta na strane pri ฤฝavobreลพnej ulici, piliere P7, P6, P5 aย P4.

Medzi jednotlivรฝmi piliermi prebiehajรบ postupne debnenie a betonรกลพ nosnej konลกtrukcie. V prvej polovici januรกra 2023 prebehla betonรกลพ mostnรฉho poฤพa 5 medzi piliermi P5 a P6. Aktuรกlne prebieha debnenie NK poฤพa ฤ. 4 medzi pylรณnom P4 a pilierom P5 s betonรกลพou naplรกnovanou na druhรบ polovicu marca.

Okrem nosnej konลกtrukcie ฤasti Aย tohto stavebnรฉho objektu sa realizujรบ aj opornรฝ mรบr aย nรกsyp, ktorรฝm bude viesลฅ komunikรกcia spรกjajรบca samotnรฝ most sย Uhoฤพnou, resp. ฤฝavobreลพnou ulicou.

Demontรกลพ pรดvodnรฉho oceฤพovรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta vย Budatรญne

Vย rรกmci prรกc na UฤŒS 53 zaฤala prebiehaลฅ demontรกลพ ลพelezniฤnรฉho mosta, ktorรฝ prevรกdza traลฅ ลฝSR ฤ. 127 ponad rieku Vรกh. Navrhovanรก novรก mostnรก konลกtrukcia sย celkovou dฤบลพkou 110,8 m, sย dฤบลพkou premostenia 107,1ย m aย sย vรฝลกkou cca 10 m je trojpoฤพovรก, oceฤพovรก, sย jednou ลพelezniฤnou koฤพajou (ลพelezniฤnรบ traลฅ ponad Vรกh prevรกdzajรบ dva samostatnรฉ mosty sย koฤพajami; dnes je vo vรฝluke prvรฝ zย nich).

Aktuรกlne prebiehajรบ tryskovรก injektรกลพ pri pilieri P1 vย koryte rieky, baranenie ลกtetovnรญc pri opore 1 (na ฤพavom brehu Vรกhu) aย zaฤรญnajรบ sa prรกce na odkopoch.

koฤพaje
Osรกdzanie koฤพajรญ | Zdroj: STRABAG, s. r. o.

Finalizรกcia prรกc na ลพelezniฤnom moste vo Varรญne

Novovybudovanรฝ most (na koฤพaji ฤ. 2) je vย predฤasnom uลพรญvanรญ od aprรญla 2022, kedy sa zรกroveลˆ zaฤala vรฝluka na druhom zย dvojice mostov (na koฤพaji ฤ. 1). Po demontรกลพi pรดvodnej konลกtrukcie druhรฉho mosta (na koฤพaji ฤ. 1) aย zrealizovanรญ stavebnรฝch prรกc na spodnej stavbe aย nosnej konลกtrukcii vrรกtane dokonฤenia prรกc na ลพelezniฤnom zvrลกku boli vย poslednom februรกrovom tรฝลพdni tohto roka vykonanรฉ hlavnรก mostnรก prehliadka aย statickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka.

Od 2. 3. 2023 je na koฤพaji ฤ. 2 ukonฤenรก vรฝluka aย traลฅ by mala byลฅ odovzdanรก do predฤasnรฉho uลพรญvania (pozn.: ฤlรกnok vznikol pred vydanรญm povolenia na predฤasnรฉ uลพรญvanie).

Dokonฤovacie prรกce na podchode pre cestujรบcich vย zastรกvke ลฝilina โ€“ predmestie

Betรณnovรก konลกtrukcia tubusu spolu sย tromi schodiskami aย tromi rampami bola dokonฤenรก, aktuรกlne prebiehajรบ prรกce na mรบrikoch pri vstupe do rรกmp podchodu, resp. pri schodiskรกch. Zรกroveลˆ prebiehajรบ prรญpravnรฉ prรกce na ich zastreลกenie.

Nรกsledne budรบ zrealizovanรฉ samotnรฉ zastreลกenie, protiลกmykovรฝ nรกลกฤพapnรฝ nรกter, nรกter stien z pohฤพadovรฉho betรณnu, bezpeฤnostnรฉ zariadenia, elektroinลกtalรกcie a stropnรฉ rohovรฉ podhฤพady pre svietidlรก a reproduktory. Stavebne bude podchod ukonฤenรฝ v letnรฝch mesiacoch.

Dokonฤenie I. etapy podchodu pre cestujรบcich v ลฝST ลฝilina

Novostavba podchodu pre cestujรบcich vย ลฝST ลฝilina (pozn. nezamieลˆaลฅ sย predฤบลพenรญm podchodu pre chodcov zย Nรกrodnej ulice) je stavebno-organizaฤne rozdelenรก na dve etapy, priฤom I. etapa sa aktuรกlne dokonฤuje.

Pozostรกva pribliลพne zย polovice finรกlnej dฤบลพky betรณnovรฉho tubusu aย schodรญsk + vรฝลฅahovรฝch ลกรกcht na nรกstupiskรก III aย IV. Pri realizรกcii II. etapy, aย tรฝm pรกdom aj dokonฤenรญ podchodu, sa poฤรญta zรกroveลˆ sย vรฝlukou nepรกrnej skupiny koฤพajรญ vย ลฝST ลฝilina (predchรกdzaลฅ tomu bude ukonฤenie vรฝluky pรกrnej skupiny koฤพajรญ).

Nรกsledne sa po dokonฤenรญ plnej dฤบลพky tubusu aย schodรญsk budรบ realizovaลฅ dokonฤovacie prรกce vo vnรบtri (obklady, dlaลพby, nรกtery, bezpeฤnostnรฉ zariadenia, zรกvesnรฝ podhฤพad, elektroinลกtalรกcie), ako aj vรฝลฅahy na nรกstupiskรก.

Dokonฤenรฝ most pri TIP ลฝilina v Tepliฤke nad Vรกhom

Vย decembri 2022 bol verejnosti sprรญstupnenรฝ novรฝ cestnรฝ nadjazd vย Tepliฤke nad Vรกhom, vฤaka ktorรฉmu bude moลพnรฉ trvalo zruลกiลฅ รบrovลˆovรฉ priecestie na prรญstupovej ceste kย Terminรกlu intermodรกlnej prepravy ลฝilina. Ide oย jeden zo zatiaฤพ najvรคฤลกรญch dokonฤenรฝch mostnรฝch objektov vย rรกmci projektu Uzol ลฝilina.

Most prevรกdza prรญstupovรบ komunikรกciu kย TIP ลฝilina ponad koฤพaje ฤ. 1 aย 2 hlavnej ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Koลกice, ale tieลพ ponad rampu podchodu pre peลกรญch aย cyklistov, ktorรฝ je aktuรกlne vo vรฝstavbe, aย biokoridor Vodnรฉho diela ลฝilina. Mostnรฝ objekt je dvojpoฤพovรฝ, sย rozpรคtiami polรญ 30,0 + 30,0 m, celkovou dฤบลพkou premostenia 58,5 m aย sย vรฝลกkou 13 m.

Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvoria predpรคtรฉ tyฤovรฉ prefabrikรกty aย spriahajรบca monolitickรก doska. Montรกลพ nosnรญkov sa realizovala poฤas prvรฉho aprรญlovรฉho tรฝลพdลˆa 2022 aย ลกpecifickรก bola najmรค tรฝm, ลพe prebiehala nad koฤพajami jednej zย najvyลฅaลพenejลกรญch tratรญ vย sieti ลฝSR medzi Bratislavou aย Koลกicami, resp. medzi ลฝilinou aย Koลกicami (traลฅ ลฝSR ฤ. 180).

Preloลพka cesty vrรกtane nadjazdu bola verejnosti sprรญstupnenรก poฤas prvรฉho decembrovรฉho tรฝลพdลˆa 2022, vzรกpรคtรญ boli spustenรฉ prรกce na zruลกenรญ รบrovลˆovรฉho priecestia na starej, dnes uลพ nevyuลพรญvanej prรญstupovej ceste kย TIP ลฝilina.

Realizรกcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v ลฝST ลฝilina

Aktuรกlne je vย rรกmci tohto stavebnรฉho objektu poloลพenรฝch 23 ks vรฝhybiek aย sรบ tieลพ poloลพenรฉ 4 km koฤพajรญ aย koฤพajovรฝch spojok medzi vรฝhybkami. Na konci marca je plรกnovanรฝ zaฤiatok vรฝluky tzv. matiฤnej koฤพaje aย manipulaฤnej koฤพaje do opravovne vozลˆov. Vย rรกmci nej bude zabudovanรฝch ฤalลกรญch 10 ks vรฝhybiek aย 3,6 km koฤพajรญ tvaru 60E2 aย 49E1. Dฤบลพka vรฝlukovรฝch prรกc je naplรกnovanรก na 4 mesiace.

ล pecifickou vรฝzvou pre ฤalลกรญ postup ฤinnostรญ na tomto SO je zosรบladenie sย prรกcami ฤalลกรญch zhotoviteฤพov, ktorรญ realizujรบ preklรกdky inลพinierskych sietรญ, kรกblovody ฤi trakฤnรฉ podpery. Kฤพรบฤovรฝm vรฝkonom na zvyลกok roka 2023 je realizรกcia koฤพajรญ ฤ. 10, 14, 16, 22, 24, 26, 28 aย 30, ฤo umoลพnรญ ukonฤiลฅ ich vรฝluku aย vย roku 2024 zaฤaลฅ vรฝluku na nepรกrnej skupine koฤพajรญ vย priestore ลฝST ลฝilina. Vรฝzvou bude opรคลฅ zosรบladenie ฤinnostรญ sย ฤalลกรญmi zhotoviteฤพmi, predovลกetkรฝm realizujรบcimi nรกstupiskรก aย cestnรฝ nadjazd ponad koฤพajisko.

TEXT Aย FOTO: STRABAG, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 1/2023

Najฤรญtanejลกie