V Bratislave sa rázne hlási o slovo lodná nákladná doprava
Slovensko potrebuje šliapnuť na plyn a využiť jednu z najcennejších dopráv na Dunaji. Objem prepravy tovaru cez Bratislavu na Ukrajinu po ukončení ruskej agresie je veľký medzinárodný koláč a našou ambíciou je získať z neho primeraný podiel.
Bratislava sa pomaly vracia k rieke Dunaj, ktorej lokality na brehoch sú veľmi atraktívne pre polyfunkčnú výstavbu vrátane rezidenčnej. Majitelia pozemkov aj developeri postupujú v zmenách pomaly a zodpovedne, dôvody sú rôzne.
Nová výstavba bude nielen na očiach každého návštevníka a budú ju porovnávať s ostatnými modernými mestami na Dunaji, no musí spĺňať aj istú urbanistickú a architektonickú úroveň. Zároveň musí slúžiť ďalšiemu rozvoju mesta, čo sú predovšetkým očakávania magistrátu, mestských častí Staré Mesto, Petržalka, Ružinov, ale aj jej budúcich obyvateľov.
Svoje predstavy o časti petržalského brehu majú bratislavskí developeri ako Penta Real Estate v South Banku (Snøhetta a Studio Egret West v spolupráci s lokálnym partnerom gro architekti) a JTRE v Novom Lide (projekt od Juraja Benetina, Mateja Gréberta, Igora Marka, Ivana Masára, Petra Pasečného a ďalších, 2013 – 2020). Čiastočne ich zrealizovali rozšírením populárnej nákupno-spoločenskej zóny Eurovea, výstavbou bytov, administratívy a prvého slovenského mrakodrapu Eurovea Tower na ružinovskom brehu.
Ten je od Mosta Apollo až po lokalitu Vlčie hrdlo známy skôr lodnou nákladnou dopravou, železnicou, prekladiskami tovaru, no tiež sa hlási o slovo. Iniciatívy štátnej spoločnosti Verejné prístavy a súkromnej spoločnosti obracajú záujem na najdôležitejšiu úlohu rieky.
Dunaj je dopravnou a obchodnou tepnou, jeho potenciál treba využiť na úrovni 21. storočia konečne aj v Bratislave a získať ďalší ekonomický stimul rozvoja mesta. Lodná doprava, osobná i nákladná, do Bratislavy určite patrí. Je ekologická, treba však investovať do modernizácie infraštruktúry a vybavenia prístavov, aby boli pre logistické firmy zaujímavé a efektívne. Pokiaľ ide o bratislavský osobný prístav, jeho maximálna technická kapacita je 56 súčasne ukotvených lodí.
Nákladný prístav v Bratislave je rozdelený na tri časti:
- Zimný prístav s dvomi bazénmi – ide o pôvodný starý prístav (výstavba začala v roku 1897),
- Pálenisko (výstavba v rokoch 1975 – 1983) – novší bazén s prekladovými a obslužnými polohami vrátane prekladiska minerálnych olejov,
- Opravovňa lodí alebo „Lodenica“ (výstavba v rokoch 1975 – 1983) – v bazéne je situovaná opravárenská lodenica a opravárenská báza Slovenského vodohospodárskeho podniku, š. p.
ZDROJ: Verejné prístavy
O tempe príprav rozhodujú aj legislatívne podmienky
Spoločnosť Verejné prístavy, správca prístavov v Bratislave, Komárne a Štúrove, chce zmodernizovať nákladný prístav Pálenisko a osobný prístav. Súkromný investor WIN – PORT Invest chce postaviť trimodálny (cestná, železničná a lodná doprava) prístav HARBOUR PARK v lokalite Vlčie hrdlo.
Modernizácia v réžii štátnej spoločnosti dostala v októbri na rokovaní vlády zelenú a status strategickej investície (náklady 178,2 mil. eur), ktorá vychádza zo zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, schváleného tento rok.
Projekt HARBOUR PARK (odhad 1 mld. eur, projekčný ateliér STAT – KON) smeruje do dôležitej fázy – posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Schvaľovacie procesy a ich úprava v zákonoch sú dôležité nielen pre rezidenčné projekty, o ktoré sa verejnosť veľmi zaujíma, ale aj pre projekty dopravnej infraštruktúry.
Dokazuje to vyjadrenie WIN – PORT Investu. „Najbližšie tri roky nás čakajú povoľovacie konania. „S veľkými logistickými firmami sme už o projekte diskutovali a v tomto čase sa vraciame za rokovací stôl, ale zatiaľ opatrne. Vzhľadom na povoľovacie procesy nevieme zodpovedať základnú otázku každého investora. Kedy sa začne výstavba?“ uviedli predstavitelia WIN – PORT Invest, ktorý patrí do portfólia bratislavskej investičnej a developerskej skupiny IURIS GROUP.
Žiada sa dodať, že rezort dopravy pripravuje nový stavebný zákon, súčasná novelizácia stavebného zákona platí do konca marca 2025. Prezident SR Peter Pellegrini vrátil v októbri do parlamentu na opätovné prerokovanie novelu zákona o EIA.
- Pripravujú obstaranie projektanta
Generálny riaditeľ Verejných prístavov Matej Danóci uviedol, že už bolo vydané strategické environmentálne posúdenie (SEA). Vyhlásenie projektu za strategickú investíciu by malo celý proces EIA (vrátane získania územného rozhodnutia) výrazne urýchliť. V súčasnosti pripravujú obstaranie projekčnej kancelárie, ktorá by mala v krátkom čase pripraviť projektovú dokumentáciu a zabezpečiť inžiniering projektu.
Osobná lodná doprava v Bratislave ožila
Spoločnosť Verejné prístavy vo výročnej správe za rok 2023 napísala, že to bol mimoriadne úspešný rok. Najdôležitejším úspechom bolo finančné vyrovnanie dohôd s upravenými podmienkami so spoločnosťou Eurovea 2. Týkajú sa zriadenia vecných bremien v okrajovej časti Zimného prístavu v Bratislave, ktoré sú naviazané na súbor objektov v rámci stavby Polyfunkčný súbor Eurovea 2.
To výrazne pozitívne ovplyvnilo výnosy spoločnosti v aktuálnom období. Druhým významným faktorom podľa generálneho riaditeľa Danóciho bolo oživenie osobnej lodnej dopravy, ktorá ďalší rok prekonala rekordy počtu pristátí v bratislavskom osobnom prístave. Konkrétne v roku 2023 to bolo 3 557 pristátí, na porovnanie v roku 2019 len 3 164 a v roku 2020 išlo o 698 pristátí.
Štátny prístav v Bratislave sa postupne vyrovnáva s poklesom osobnej a nákladnej dopravy po pandémii koronavírusu, aj s dôsledkami vojny na Ukrajine. Za rok 2023 preložili v Bratislave spolu 1 414 496 ton pevného a tekutého tovaru (403 139 eur), v roku 2022 to bolo 1 911 059 ton pevného a tekutého tovaru (526 779 eur). V prvom polroku 2024 bolo preložených 668 649 ton materiálu.
Bratislava má veľký logistický potenciál
Vojna na Ukrajine má nepochybne vplyv na objem prekládky a prepravy. Generálny riaditeľ Danóci hovorí, že tovarové toky smerujúce na Ukrajinu sú momentálne veľmi dynamické a nepredvídateľné.
„Do budúcna však vidíme v súvislosti s povojnovou obnovou Ukrajiny veľký potenciál prístavov. Očakávame zásadnú zmenu v tokoch tovarov, ktoré tam budú smerovať. Pôjde najmä o stavebné materiály a hotové výrobky potrebné na obnovu fungovania krajiny,“ uviedol a zdôraznil, že na túto zmenu sa chcú pripraviť a vytvoriť vhodné podmienky pre efektívnu prekládku a prepravu takéhoto objemu.
Spoločnosť Verejné prístavy verí, že Bratislava má potenciál stať sa dôležitým logistickým centrom a zvládnuť rastúci objem prepravy tovarov. Cieľom je vybudovať moderný a efektívny nákladný prístav s dostatočnou kapacitou, ktorý bude zodpovedať požiadavkám trhu.
„Pracujeme na vysporiadaní majetkovoprávnych vzťahov, čo nám umožní uchádzať sa o dotácie z Európskej únie na modernizáciu prístavu,“ načrtol financovanie projektu generálny riaditeľ. Projekt spoločnosti WIN – PORT Invest vnímajú ako možný doplnok k existujúcej infraštruktúre, ktorý by mohol priniesť synergický efekt a pozitívne ovplyvniť rozvoj nákladnej dopravy v Bratislave.
Treba vyriešiť pozemky
Pre Verejné prístavy je však veľmi dôležité vyriešiť majetkové pomery. Ak sa tak nestane, je to prekážka čerpania eurofondov. Štátna firma informovala, že infraštruktúra, superštruktúra, technické zariadenie a majetok, ktorý je nevyhnutný na nakládku, vykládku, dopravu aj logistiku, väčšinou vlastní spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, ktorá má vyše 100-ročnú tradíciu a je dôležitým zamestnávateľom v regióne.
Slovenská plavba a prístavy má v prenájme väčšinu pozemkov, pričom prenájom sa končí v roku 2027. Tento kľúčový operátor vo vyhlásení uviedol, že víta iniciatívu štátu zabezpečiť peniaze na modernizáciu prístavov a chce pokračovať vo svojej činnosti aj po majetkovom vyrovnaní.
Modernizácia prístavu v Bratislave
Investor: Verejné prístavy
Náklady: 178,2 mil. eur
Plocha investície: 1019 731 m2
Realizácia: 3/2025 – 3/2030
Stav: v príprave