Prístavný bazén Pálenisko v Bratislave

V Bratislave sa rázne hlási o slovo lodná nákladná doprava

Partneri sekcie:

Slovensko potrebuje šliapnuť na plyn a využiť jednu z najcennejších dopráv na Dunaji. Objem prepravy tovaru cez Bratislavu na Ukrajinu po ukončení ruskej agresie je veľký medzinárodný koláč a našou ambíciou je získať z neho primeraný podiel.

Bratislava sa pomaly vracia k rieke Dunaj, ktorej lokality na brehoch sú veľmi atraktívne pre polyfunkčnú výstavbu, vrátane rezidenčnej. Majitelia pozemkov aj developeri postupujú v zmenách pomaly a zodpovedne, dôvody sú rôzne.

Nová výstavba bude nielen na očiach každého návštevníka a budú ju porovnávať s ostatnými modernými mestami na Dunaji, no musí spĺňať aj patričnú urbanistickú a architektonickú úroveň. Zároveň však musí slúžiť pre ďalší rozvoj mesta, čo sú predovšetkým očakávania magistrátu, mestských časti Staré Mesto, Petržalka, Ružinov ale aj pre jej budúcich obyvateľov.

Svoje predstavy o časti petržalského brehu majú bratislavskí developeri ako Penta Real Estate v South Banku (Snøhetta a Studio Egret West v spolupráci s lokálnym partnerom gro architekti) a JTRE v Novom Lide ( projekt od Juraja Benetina, Mateja Gréberta, Igora Marka, Ivana Masára, Petra Pasečného a ďalších, 2013 – 2020). Čiastočne ich zrealizovali rozšírením populárnej nákupno-spoločenskej zóny Eurovea, výstavbou bytov, administratívy a prvého slovenského mrakodrapu Eurovea Tower ružinovskom brehu.

Zimný prístav v Bratislave
Zimný prístav v Bratislave | Zdroj: Verejné prístavy

Ten sa od mosta Apollo až po Vlčie hrdlo, známy skôr lodnou nákladnou dopravou, železnicou, prekladiskami tovaru, tiež hlási o slovo. Iniciatívy štátnej spoločnosti Verejné prístavy a súkromnej spoločnosti obracajú záujem na najdôležitejšiu úlohu rieky.

Dunaj je dopravnou a obchodnou tepnou, jeho potenciál treba využiť na úrovni 21. storočia konečne aj v Bratislave a získať ďalší ekonomický stimul rozvoja mesta. Lodná doprava, osobná i nákladná, do Bratislavy určite patrí. Je ekologická, treba však investovať do modernizácie infraštruktúry a vybavenia prístavov, aby boli pre logistické firmy zaujímavé a efektívne. Pokiaľ ide o osobný prístav v Bratislave, jeho maximálna technická kapacita je 56 súčasne ukotvených lodí.

Nákladný prístav v Bratislave je rozdelený na tri časti:

  • Zimný prístav s dvomi bazénmi – ide o pôvodný starý prístav (výstavba začala v roku 1897),
  • Pálenisko (výstavba v rokoch 1975 – 1983) – novší bazén s prekladovými a obslužnými polohami vrátane prekladiska minerálnych olejov,
  • Opravovňa lodí alebo „Lodenica“ (výstavba v rokoch 1975 – 1983) – v bazéne je situovaná opravárenská lodenica a opravárenská báza Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p.

ZDROJ: Verejné prístavy

O tempe príprav rozhodujú aj legislatívne podmienky

Spoločnosť Verejné prístavy, správca prístavov v Bratislave, Komárne a Štúrove, chce modernizovať nákladný prístav Pálenisko a osobný prístav v Bratislave. Súkromný investor WIN- PORT Invest chce postaviť trimodálny (cestná, železničná a lodná doprava) prístav HARBOUR PORT v lokalite Vlčie hrdlo v Bratislave.

Modernizácia v réžii štátnej spoločnosti dostala v októbri na rokovaní vlády zelenú a status strategickej investície (náklady 178,2 mil. eur), ktorá vychádza zo zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, schváleného tento rok.

Projekt HARBOUR PARK (odhad 1 mld. eur, projekčný ateliér STAT – KON) smeruje do dôležitej fázy – posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Schvaľovacie procesy a ich úprava v zákonoch je dôležitá nielen pre rezidenčné projekty, o ktoré sa verejnosť veľmi zaujíma, ale aj pre projekty dopravnej infraštruktúry.

Dokazuje to vyjadrenie WIN- PORT Investu. „Nabližšie tri roky nás čakajú povoľovacie konania. „S veľkými logistickými firmami sme už o projekte diskutovali a v tomto čase sa vraciame za rokovací stôl, ale zatiaľ opatrne. Vzhľadom na povoľovacie procesy nevieme zodpovedať základnú otázku každého investora. Kedy sa začne výstavba?“ uviedli predstavitelia WIN- PORT Invest, ktorí patrí do portfólia Bratislavskej investičnej a developerskej skupiny IURIS GROUP.

Žiada sa dodať, že rezort dopravy pripravuje nový stavebný zákon, súčasná novelizácia stavebného zákona platí do konca marca 2025.Prezident Peter Pellegrini vrátil v októbri do parlamentu na opätovné prerokovanie novelu zákona o EIA.

Archívna fotografia nákladného prístavu v Bratislave, pohľad od Prístavného mosta
Archívna fotografia nákladného prístavu v Bratislave, pohľad od Prístavného mosta | Zdroj: Juraj Pešta
Pripravujú obstaranie projektanta

Generálny riaditeľ Verejných prístavov Matej Danóci uviedol, že už bolo vydané strategické environmentálne posúdenie (SEA). Vyhlásenie projektu za strategickú investíciu by malo celý proces EIA, vrátane získania územného rozhodnutia, výrazne urýchliť. V súčasnosti pripravujú obstaranie projekčnej kancelárie, ktorá by mala v krátkom čase pripraviť projektovú dokumentáciu a zabezpečiť inžiniering projektu.

Osobná lodná doprava v Bratislave ožila

Spoločnosť Verejné prístavy vo výročnej správe za rok 2023 napísali, že rok bol mimoriadne úspešný. Najdôležitejším úspechom bolo finančné vyrovnanie dohôd s upravenými podmienkami so spoločnosťou Eurovea 2. Týkajú sa zriadenia vecných bremien v okrajovej časti Zimného prístavu v Bratislave, ktoré sú naviazané na súbor objektov v rámci stavby Polyfunkčný súbor Eurovea 2.

To malo výrazne pozitívny dôsledok na výnosy spoločnosti v aktuálnom období. Druhým významným faktorom podľa generálneho riaditeľa Danóciho bolo oživenie osobnej lodnej dopravy, ktorá ďalší rok prekonala rekordy počtu pristátí v bratislavskom osobnom prístave. Konkrétne v roku 2023 to bolo 3557 pristátí, na porovnanie v roku 2019 –  3164 a v roku 2020 išlo o 698 pristátí.

Štátny prístav v Bratislave sa postupne vyrovnáva s poklesom osobnej a nákladnej dopravy po pandémii koronavírusu aj ako jedného z dôsledkov vojny na Ukrajine.  Za rok 2023 preložili v Bratislave spolu 1 414 496 ton pevného a tekutého tovaru (403 139 eur), v roku 2022 to bolo 1 911 059 ton pevného a tekutého tovaru (526 779 eur). V prvom polroku 2024 bolo preložených  668 649 ton materiálu.

Bratislava má veľký logistický potenciál

Vojna na Ukrajine má nepochybne vplyv na objem prekládky a prepravy. Generálny riaditeľ Danóci hovorí, že tovarové toky smerujúce na Ukrajinu sú momentálne veľmi dynamické a nepredvídateľné.

„Do budúcna však vidíme v súvislosti s povojnovou obnovou Ukrajiny veľký potenciál prístavov. Očakávame zásadnú zmenu v tokoch tovarov, ktoré tam budú smerovať. Pôjde najmä o stavebné materiály a  hotové výrobky  potrebné na obnovu fungovania krajiny,“ uviedol a zdôraznil, že na túto zmenu sa chcú pripraviť a vytvoriť vhodné podmienky pre efektívnu prekládku a prepravu takéhoto objemu.

Spoločnosť verejné prístavy verí, že Bratislava má potenciál stať sa dôležitým logistickým centrom a zvládnuť rastúci objem prepravy tovarov. Cieľom je vybudovať moderný a efektívny nákladný prístav s dostatočnou kapacitou, ktorý bude zodpovedať požiadavkám trhu.

„Pracujeme na vysporiadaní majetkovo-právnych vzťahov, čo nám umožní uchádzať sa o dotácie z Európskej únie na modernizáciu prístavu,“ načrtol financovanie projektu generálny riaditeľ Danóci. Projekt spoločnosti Win-PORT vnímajú ako možný doplnok k existujúcej infraštruktúre, ktorý by mohol priniesť synergický efekt a pozitívne ovplyvniť rozvoj nákladnej dopravy v Bratislave.

Bratislavský prístav medzi Mostom Apollo a Prístavným mostom v Bratislave
Bratislavský prístav medzi Mostom Apollo a Prístavným mostom v Bratislave | Zdroj: Juraj Pešta

Treba vysporiadať pozemky

Pre Verejné prístavy je ale veľmi dôležité vysporiadať majetkové pomery. Ak sa tak nestane, je to prekážka čerpania eurofondov. Štátna firma informovala, že infraštruktúra, superštruktúra, technické zariadenie a majetok, ktorý je nevyhnutný na nakládku, vykládku, dopravu aj logistiku, väčšinou vlastní spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, ktorá má vyše 100-ročnú tradíciu a je dôležitým zamestnávateľom v regióne.

Slovenská plavba a prístavy má v prenájme väčšinu pozemkov, pričom prenájom končí v roku 2027. Tento kľúčový operátor vo vyhlásení uviedol, že víta iniciatívu štátu zabezpečiť peniaze na modernizáciu prístavov a chce pokračovať vo svojej činnosti aj po vysporiadaní.

Modernizácia Prístavu Bratislava

Investor: Verejné prístavy
Náklady: 178, 200 mil. eur
Plocha investície: 1019 731 m2
Realizácia: 3/2025– 3/2030
Stav: v príprave