image 90046 25 v1
Galรฉria(5)

V ฤŒR rรฝchlejลกie a bezpeฤnejลกie uลพ aj do hรดr

Partneri sekcie:

To, ลพe sa rekonลกtrukcia ลพeleznรญc v ฤŒeskej republike dostรกva z koridorov a celoลกtรกtnych tratรญ aj na trate regionรกlne, dokazuje okrem inรฉho aj rekonลกtrukcia dvoch tratรญ horskรฉho charakteru, ktorรบ pripravil v minulom obdobรญ investor Sprรกva ลพelezniฤnรญ dopravnรญ cesty, stรกtnรญ organizace (SลฝDC). Rekonลกtrukcia sa tรฝkala tratรญ Liberec โ€“ Tanvald a Klatovy โ€“ ลฝeleznรก Ruda, ktorรฉ moลพno povaลพovaลฅ za โ€žvstupnรบ brรกnuโ€œ do Jizerskรฝch hรดr, resp. ล umavy.

1 Zeleznicna stanica Smrzovka po rekonstrukcii
2 Nove nastupistia a centralny prechod v zeleznicnej stanici Tanvald
3 Zima v Janovicich nad Uhlavou
4 Pohlad na cesku cast zeleznicnej stanice Zelezna Ruda Alzbetin

Traลฅ Liberec โ€“ Tanvald

Dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie a vรฝber zhotoviteฤพa na stavbu Rekonstrukce trati Liberec โ€“ Tanvald zaฤalo projekฤne pripravovaลฅ Zdruลพenie VALBEK-PRODEX v 2. polovici roka 2012. Stavbu realizovala spoloฤnosลฅ Strabag Rail, a. s., v rokoch 2014 โ€“ 2015, celkovรฉ nรกklady dosiahli takmer 880 mil. Kฤ, schvรกlenรฝ prรญspevok Eรš bol takmer 651 mil. Kฤ. Nรกrodnรฉ financovanie zaisลฅoval Stรกtnรญ fond dopravnรญ infrastruktury (SFDI).

Rozsah stavebnรฝch รบprav na tejto ลพelezniฤnej trati bol danรฝ predovลกetkรฝm poลพiadavkami na zavedenie 30-minรบtovรฉho intervalu pre osobnรบ dopravu, skrรกtenie jazdnรฉho ฤasu a na zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky nielen na trati, ale aj na priฤพahlรฝch komunikรกciรกch a chodnรญkoch pri krรญลพenรญ s drรกhou.

Sรบฤasลฅou stavby bola komplexnรก rekonลกtrukcia ลกtyroch ลพelezniฤnรฝch stanรญc Vesec u Liberce, Jablonec nad Nisou, Smrลพovka a Tanvald a traลฅovรฉho รบseku Jablonec nad Nisou โ€“ Smrลพovka vrรกtanie zastรกvok Jablonec nad Nisou โ€“ zastรกvka, Novรก Ves nad Nisou, Jabloneckรฉ Paseky a Luฤany nad Nisou, kde sa okrem rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a spodku vybudovali aj novรฉ nรกstupiลกtia s centrรกlnymi prechodmi a prรญstupovรฝmi chodnรญkmi pre cestujรบcich.

K zvรฝลกeniu bezpeฤnosti a komfortu cestujรบcich prispela okrem rekonลกtrukcie koฤพajรญ, vรฝstavby novรฝch nรกstupรญลกลฅ a prรญstupovรฝch chodnรญkov aj inลกtalรกcia novรฉho informaฤnรฉho a kamerovรฉho systรฉmu v ลพelezniฤnรฝch staniciach, rozhlasu na ลพelezniฤnรฝch zastรกvkach a orientaฤnรฉho systรฉmu na celej trati. V traลฅovom รบseku Jablonec nad Nisou โ€“ Smrลพovka sa zrealizovali stavebnรฉ รบpravy, ktorรฉ okrem zabezpeฤenia jestvujรบcich skalnรฝch zรกrezov a portรกlov tunelov prispeli aj k ich rozลกรญreniu a tรฝm aj  k zvรฝลกeniu prechodnosti na tejto ลพelezniฤnej trati.

Vyลกลกia bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej prevรกdzky sa dosiahla aj vybudovanรญm novรฉho staniฤnรฉho a traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia vrรกtane priecestnรฝch zabezpeฤovacรญch zariadenรญ pri krรญลพenรญ so ลพeleznicou a vรฝstavbou diaฤพkovรฉho ovlรกdania zabezpeฤovacieho zariadenia z dispeฤerskรฉho pracoviska v ลฝST Liberec. Novรฉ zabezpeฤovacie zariadenie a diaฤพkovรฉ ovlรกdanie sa vybudovalo nielen na trati Liberec โ€“ Tanvald, ale aj na ลพelezniฤnej trati Smrลพovka โ€“ Josefลฏv Dลฏl a v traลฅovom รบseku Tanvald โ€“ Velkรฉ Hamry.

Nové nástupištia a centrálny prechod v ลพelezniฤnej stanici Tanvald

Novรฉ nรกstupiลกtia a centrรกlny prechod v ลพelezniฤnej stanici Tanvald

Plynulejลกiu dopravu v zimnom obdobรญ na tejto horskej trati zaistila inลกtalรกcia elektrickรฉho ohrevu vรฝmen vo vลกetkรฝch dotknutรฝch ลพelezniฤnรฝch staniciach, ktorรก si vyลพiadala  zรกroveลˆ vรฝstavbu dvoch novรฝch trafostanรญc TS 22/0,4 kV v ลพelezniฤnรฝch staniciach Vesec u Liberce a Tanvald.

Dosiahnutรฝ 30-minรบtovรฝ interval pre osobnรบ dopravu bol podporenรฝ aj novรฝm systรฉmom automatickรฉho stavania vlakovรฝch ciest (ASVC), ktorรฝ sa prvรฝkrรกt realizoval v ฤŒR prรกve na tejto trati a bez ktorรฉho by sa tento interval nemohol zaviesลฅ. ASVC je funkฤnรฝ modul zabezpeฤovacieho zariadenia, ktorรฝ prinรกลกa do riadenia ลพelezniฤnej prevรกdzky novรบ technolรณgiu, spoฤรญvajรบcu v stavanรญ vlakovรฝch ciest vรฝpoฤtovou technikou.

ฤŒinnosลฅ pracovnรญka riadiaceho ลพelezniฤnรบ dopravu (dispeฤer, vรฝpravca) je tak pri beลพnej prevรกdzke obmedzenรก na kontrolnรบ ฤinnosลฅ. Systรฉm ASVC sa dรก kedykoฤพvek vypnรบลฅ a riadenie prevรกdzky prenechaลฅ sluลพbukonajรบcemu riadiacemu pracovnรญkovi (manuรกlne stavanie vlakovรฝch ciest). Cieฤพom modulu ASVC je tak minimalizovaลฅ podiel ฤพudskรฉho faktora na rieลกenรญ konfliktov, ktorรฉ plynรบ zo ลพelezniฤnej prevรกdzky.

Najvรคฤลกou prekรกลพkou pri realizรกcii projektu boli sรบbeลพnรฉ ฤi nadvรคzujรบce stavby (napr. modernizรกcia elektriฤkovej trati Liberec โ€“ Jablonec nad Nisou, rekonลกtrukcia niekoฤพkรฝch ciest a miestnych komunikรกciรญ v Jablonci nad Nisou). Z tohto dรดvodu bol viackrรกt prepracovanรฝ harmonogram stavby a ฤasลฅ stavebnรฝch prรกc bola posunutรก do ฤalลกieho roka.

ลฝelezniฤná stanica Smrลพovka po rekonštrukcii

ลฝelezniฤnรก stanica Smrลพovka po rekonลกtrukcii

Traลฅ Klatovy โ€“ ลฝeleznรก Ruda

Stavba Rekonstrukce trati Klatovy โ€“ ลฝeleznรก Ruda sa ako jedna z prvรฝch ลพelezniฤnรฝch stavieb v ฤŒR zadala a realizovala systรฉmom Design + Build (D + B, Naprojektuj a Postav). ล pecifikom pri tomto systรฉme je zodpovednosลฅ zhotoviteฤพa stavby aj za projektovรบ dokumentรกciu. Stavbu realizovala Spoleฤnost SBT+OHL+AลฝD Klatovy, ktorรก si na vypracovanie projektovej dokumentรกcie vybrala spoloฤnosลฅ PRODEX, spol. s r. o.

Projekฤnรฉ prรกce na dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie sa zaฤali v polovici roka 2014 a dokonฤenรฉ boli zaฤiatkom roka 2015. Celkovรฉ nรกklady stavby dosiahli skoro 930 mil. Kฤ, z toho prรญspevok Eรš dosiahol 588 mil. Kฤ. Realizรกcia stavby prebehla v rokoch 2015 โ€“ 2016. Nรกrodnรฉ financovanie, podobne ako pri predoลกlej stavbe, zaisลฅoval Stรกtnรญ fond dopravnรญ infrastruktury (SFDI).

Okrem zvรฝลกenia bezpeฤnosti, rรฝchlosti a tรฝm aj skrรกtenia jazdnรฝch ฤasov bolo cieฤพom stavby predovลกetkรฝm dosiahnuลฅ interval 60 minรบt pre osobnรบ dopravu. Okrem rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฝch stanรญc boli do stavby zaradenรฉ aj traลฅovรฉ รบseky s prepadmi traลฅovej rรฝchlosti, pri ktorรฝch doลกlo stavebnรฝmi รบpravami k zvรฝลกeniu traลฅovej rรฝchlosti aลพ na 80 km/h.

Prepady traลฅovej rรฝchlosti sa takto odstrรกnili na 1,5-kilometrovom รบseku traลฅovej koฤพaje v traลฅovom รบseku Zelenรก Lhota โ€“ Hamry-Hojsova Strรกลพ a na 3,8 km dlhom รบseku traลฅovej koฤพaje v traลฅovom รบseku Hamry-Hojsova Strรกลพ โ€“ ล piฤรกk (z toho 1,747 km v tuneli ล piฤรกk, ktorรฝ je zatiaฤพ najdlhลกรญm tunelom v ฤŒR).
Komplexnรก rekonลกtrukcia dopravnรฝch koฤพajรญ a vรฝstavba novรฝch nรกstupรญลกลฅ, centrรกlnych prechodov a prรญstupovรฝch chodnรญkov pre cestujรบcich bola navrhnutรก v ลพelezniฤnรฝch staniciach Janovice nad รšhlavou, Nรฝrsko a Hamry-Hojsova Strรกลพ.

Zima v Janoviciach nad Úhlavou

Zima v Janoviciach nad รšhlavou

Stavebnรฉ prรกce v ลพelezniฤnรฝch staniciach ล piฤรกk a ลฝeleznรก Ruda-Alลพbฤ›tรญn boli vzhฤพadom na ich technickรฝ stav obmedzenรฉ na รบpravy vyvolanรฉ vรฝstavbou novรฝch nรกstupรญลกลฅ, centrรกlnych prechodov a prรญstupovรฝch chodnรญkov tak, aby zabezpeฤili bezpeฤnรฝ prรญstup, nรกstup a vรฝstup cestujรบcich v tรฝchto turisticky vรฝznamnรฝch lokalitรกch (รบsek trate zastรกvka Deลกenice โ€“ ลฝeleznรก Ruda leลพรญ v CHKO ล umava a  ล piฤรกk a ลฝeleznรก Ruda sรบ vรฝznamnรฝmi rekreaฤnรฝmi aj lyลพiarskymi strediskami).

Z dรดvodu eliminรกcie meลกkania pri nepravidelnostiach v ลพelezniฤnej prevรกdzke bola do stavby zaradenรก aj prestavba hlรกsky Zelenรก Lhota na ลพelezniฤnรบ stanicu s nรกstupiลกลฅom s dvomi nรกstupiลกtnรฝmi hranami. Novรฉ nรกstupiลกte bolo vybudovanรฉ aj na zastรกvke Hojsova Strรกลพ-Brฤรกlnรญk.

Okrem stavebnรฝch prรกc prebehla na trati aj kompletnรก rekonลกtrukcia technologickรฝch zariadenรญ. Traลฅ bola zabezpeฤenรก najnovลกรญm staniฤnรฝm, traลฅovรฝm a priecestnรฝm zabezpeฤovacรญm zariadenรญm 3. kategรณrie s diaฤพkovรฝm ovlรกdanรญm z dispeฤerskรฉho pracoviska v ลฝeleznej Rude-Alลพbฤ›tรญne. Vo vลกetkรฝch staniciach a zastรกvkach sa vybudovalo novรฉ osvetlenie, rozhlas a novรฝ orientaฤnรฝ systรฉm.

V ลพelezniฤnรฝch staniciach sa inลกtaloval informaฤnรฝ vizuรกlny systรฉm a elektrickรฝ ohrev vรฝmen. Elektrickรฝ ohrev vรฝmen sa v podobe zvรฝลกenรฝch nรกrokov na elektrickรบ energiu premietol aj do vรฝstavby novรฝch trafostanรญc TS 22/0,4 kV v ลพelezniฤnรฝch staniciach Janovice nad รšhlavou a ล piฤรกk.

Pohฤพad na ฤeskú ฤasลฅ ลพelezniฤnej stanice ลฝelezná Ruda-Alลพbฤ›tín

Pohฤพad na ฤeskรบ ฤasลฅ ลพelezniฤnej stanice ลฝeleznรก Ruda-Alลพbฤ›tรญn

Cieฤพom rekonลกtrukcie na sieti SลฝDC uลพ aj regionรกlne trate

Rekonลกtrukcia tรฝchto tratรญ dokazuje snahu SลฝDC investovaลฅ nielen do koridorovรฝch, celoลกtรกtnych alebo prepravne zaujรญmavรฝch tratรญ, ale aj do regionรกlnych ลพelezniฤnรฝch tratรญ, ktorรฉ sรบ dรดleลพitรฉ pre rozvoj turizmu alebo cezhraniฤnej spoluprรกce v regiรณnoch.

Obe ลพelezniฤnรฉ trate sรบ zรกroveลˆ prechodovรฝmi traลฅami do Poฤพska, resp. do Spolkovej republiky Nemecko. Hraniฤnรก ฤiara medzi ฤŒR a SRN dokonca prieฤne delรญ koฤพajisko a vรฝpravnรบ budovu ลพelezniฤnej stanice ลฝeleznรก Ruda-Alลพbฤ›tรญn na ฤeskรบ a nemeckรบ ฤasลฅ.

Faster and safer to mountains in Czech Republic as well

A reconstruction of two railway lines with mountain attributes proves that reconstruction of the network moves from corridor and nationwide lines to regional ones as well. The investor of works set up in the past programming period is The Railยญway Infrastructure Administration, state organization (SลฝDC). The reconstruction concerned line Liberec โ€“ Tanvald and line Klatovy โ€“ ลฝeleznรก Ruda. These can be regarded as an โ€žentry gateโ€œ to Jizera mountains and Bohemian Forrest, respectively.

TEXT: Ing. Peter Lastoveckรฝ
FOTO: PRODEX, spol. s r. o.
Peter Lastoveckรฝ pรดsobรญ v spoloฤnosti PRODEX, spol. s r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.

Najฤรญtanejลกie