V ฤR rรฝchlejลกie a bezpeฤnejลกie uลพ aj do hรดr
To, ลพe sa rekonลกtrukcia ลพeleznรญc v ฤeskej republike dostรกva z koridorov a celoลกtรกtnych tratรญ aj na trate regionรกlne, dokazuje okrem inรฉho aj rekonลกtrukcia dvoch tratรญ horskรฉho charakteru, ktorรบ pripravil v minulom obdobรญ investor Sprรกva ลพelezniฤnรญ dopravnรญ cesty, stรกtnรญ organizace (SลฝDC). Rekonลกtrukcia sa tรฝkala tratรญ Liberec โ Tanvald a Klatovy โ ลฝeleznรก Ruda, ktorรฉ moลพno povaลพovaลฅ za โvstupnรบ brรกnuโ do Jizerskรฝch hรดr, resp. ล umavy.
Traลฅ Liberec โ Tanvald
Dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie a vรฝber zhotoviteฤพa na stavbu Rekonstrukce trati Liberec โ Tanvald zaฤalo projekฤne pripravovaลฅ Zdruลพenie VALBEK-PRODEX v 2. polovici roka 2012. Stavbu realizovala spoloฤnosลฅ Strabag Rail, a. s., v rokoch 2014 โ 2015, celkovรฉ nรกklady dosiahli takmer 880 mil. Kฤ, schvรกlenรฝ prรญspevok Eร bol takmer 651 mil. Kฤ. Nรกrodnรฉ financovanie zaisลฅoval Stรกtnรญ fond dopravnรญ infrastruktury (SFDI).
Rozsah stavebnรฝch รบprav na tejto ลพelezniฤnej trati bol danรฝ predovลกetkรฝm poลพiadavkami na zavedenie 30-minรบtovรฉho intervalu pre osobnรบ dopravu, skrรกtenie jazdnรฉho ฤasu a na zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky nielen na trati, ale aj na priฤพahlรฝch komunikรกciรกch a chodnรญkoch pri krรญลพenรญ s drรกhou.
Sรบฤasลฅou stavby bola komplexnรก rekonลกtrukcia ลกtyroch ลพelezniฤnรฝch stanรญc Vesec u Liberce, Jablonec nad Nisou, Smrลพovka a Tanvald a traลฅovรฉho รบseku Jablonec nad Nisou โ Smrลพovka vrรกtanie zastรกvok Jablonec nad Nisou โ zastรกvka, Novรก Ves nad Nisou, Jabloneckรฉ Paseky a Luฤany nad Nisou, kde sa okrem rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a spodku vybudovali aj novรฉ nรกstupiลกtia s centrรกlnymi prechodmi a prรญstupovรฝmi chodnรญkmi pre cestujรบcich.
K zvรฝลกeniu bezpeฤnosti a komfortu cestujรบcich prispela okrem rekonลกtrukcie koฤพajรญ, vรฝstavby novรฝch nรกstupรญลกลฅ a prรญstupovรฝch chodnรญkov aj inลกtalรกcia novรฉho informaฤnรฉho a kamerovรฉho systรฉmu v ลพelezniฤnรฝch staniciach, rozhlasu na ลพelezniฤnรฝch zastรกvkach a orientaฤnรฉho systรฉmu na celej trati. V traลฅovom รบseku Jablonec nad Nisou โ Smrลพovka sa zrealizovali stavebnรฉ รบpravy, ktorรฉ okrem zabezpeฤenia jestvujรบcich skalnรฝch zรกrezov a portรกlov tunelov prispeli aj k ich rozลกรญreniu a tรฝm aj k zvรฝลกeniu prechodnosti na tejto ลพelezniฤnej trati.
Vyลกลกia bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej prevรกdzky sa dosiahla aj vybudovanรญm novรฉho staniฤnรฉho a traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia vrรกtane priecestnรฝch zabezpeฤovacรญch zariadenรญ pri krรญลพenรญ so ลพeleznicou a vรฝstavbou diaฤพkovรฉho ovlรกdania zabezpeฤovacieho zariadenia z dispeฤerskรฉho pracoviska v ลฝST Liberec. Novรฉ zabezpeฤovacie zariadenie a diaฤพkovรฉ ovlรกdanie sa vybudovalo nielen na trati Liberec โ Tanvald, ale aj na ลพelezniฤnej trati Smrลพovka โ Josefลฏv Dลฏl a v traลฅovom รบseku Tanvald โ Velkรฉ Hamry.
Novรฉ nรกstupiลกtia a centrรกlny prechod v ลพelezniฤnej stanici Tanvald
Plynulejลกiu dopravu v zimnom obdobรญ na tejto horskej trati zaistila inลกtalรกcia elektrickรฉho ohrevu vรฝmen vo vลกetkรฝch dotknutรฝch ลพelezniฤnรฝch staniciach, ktorรก si vyลพiadala zรกroveล vรฝstavbu dvoch novรฝch trafostanรญc TS 22/0,4 kV v ลพelezniฤnรฝch staniciach Vesec u Liberce a Tanvald.
Dosiahnutรฝ 30-minรบtovรฝ interval pre osobnรบ dopravu bol podporenรฝ aj novรฝm systรฉmom automatickรฉho stavania vlakovรฝch ciest (ASVC), ktorรฝ sa prvรฝkrรกt realizoval v ฤR prรกve na tejto trati a bez ktorรฉho by sa tento interval nemohol zaviesลฅ. ASVC je funkฤnรฝ modul zabezpeฤovacieho zariadenia, ktorรฝ prinรกลกa do riadenia ลพelezniฤnej prevรกdzky novรบ technolรณgiu, spoฤรญvajรบcu v stavanรญ vlakovรฝch ciest vรฝpoฤtovou technikou.
ฤinnosลฅ pracovnรญka riadiaceho ลพelezniฤnรบ dopravu (dispeฤer, vรฝpravca) je tak pri beลพnej prevรกdzke obmedzenรก na kontrolnรบ ฤinnosลฅ. Systรฉm ASVC sa dรก kedykoฤพvek vypnรบลฅ a riadenie prevรกdzky prenechaลฅ sluลพbukonajรบcemu riadiacemu pracovnรญkovi (manuรกlne stavanie vlakovรฝch ciest). Cieฤพom modulu ASVC je tak minimalizovaลฅ podiel ฤพudskรฉho faktora na rieลกenรญ konfliktov, ktorรฉ plynรบ zo ลพelezniฤnej prevรกdzky.
Najvรคฤลกou prekรกลพkou pri realizรกcii projektu boli sรบbeลพnรฉ ฤi nadvรคzujรบce stavby (napr. modernizรกcia elektriฤkovej trati Liberec โ Jablonec nad Nisou, rekonลกtrukcia niekoฤพkรฝch ciest a miestnych komunikรกciรญ v Jablonci nad Nisou). Z tohto dรดvodu bol viackrรกt prepracovanรฝ harmonogram stavby a ฤasลฅ stavebnรฝch prรกc bola posunutรก do ฤalลกieho roka.
ลฝelezniฤnรก stanica Smrลพovka po rekonลกtrukcii
Traลฅ Klatovy โ ลฝeleznรก Ruda
Stavba Rekonstrukce trati Klatovy โ ลฝeleznรก Ruda sa ako jedna z prvรฝch ลพelezniฤnรฝch stavieb v ฤR zadala a realizovala systรฉmom Design + Build (D + B, Naprojektuj a Postav). ล pecifikom pri tomto systรฉme je zodpovednosลฅ zhotoviteฤพa stavby aj za projektovรบ dokumentรกciu. Stavbu realizovala Spoleฤnost SBT+OHL+AลฝD Klatovy, ktorรก si na vypracovanie projektovej dokumentรกcie vybrala spoloฤnosลฅ PRODEX, spol. s r. o.
Projekฤnรฉ prรกce na dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie sa zaฤali v polovici roka 2014 a dokonฤenรฉ boli zaฤiatkom roka 2015. Celkovรฉ nรกklady stavby dosiahli skoro 930 mil. Kฤ, z toho prรญspevok Eร dosiahol 588 mil. Kฤ. Realizรกcia stavby prebehla v rokoch 2015 โ 2016. Nรกrodnรฉ financovanie, podobne ako pri predoลกlej stavbe, zaisลฅoval Stรกtnรญ fond dopravnรญ infrastruktury (SFDI).
Okrem zvรฝลกenia bezpeฤnosti, rรฝchlosti a tรฝm aj skrรกtenia jazdnรฝch ฤasov bolo cieฤพom stavby predovลกetkรฝm dosiahnuลฅ interval 60 minรบt pre osobnรบ dopravu. Okrem rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฝch stanรญc boli do stavby zaradenรฉ aj traลฅovรฉ รบseky s prepadmi traลฅovej rรฝchlosti, pri ktorรฝch doลกlo stavebnรฝmi รบpravami k zvรฝลกeniu traลฅovej rรฝchlosti aลพ na 80 km/h.
Prepady traลฅovej rรฝchlosti sa takto odstrรกnili na 1,5-kilometrovom รบseku traลฅovej koฤพaje v traลฅovom รบseku Zelenรก Lhota โ Hamry-Hojsova Strรกลพ a na 3,8 km dlhom รบseku traลฅovej koฤพaje v traลฅovom รบseku Hamry-Hojsova Strรกลพ โ ล piฤรกk (z toho 1,747 km v tuneli ล piฤรกk, ktorรฝ je zatiaฤพ najdlhลกรญm tunelom v ฤR).
Komplexnรก rekonลกtrukcia dopravnรฝch koฤพajรญ a vรฝstavba novรฝch nรกstupรญลกลฅ, centrรกlnych prechodov a prรญstupovรฝch chodnรญkov pre cestujรบcich bola navrhnutรก v ลพelezniฤnรฝch staniciach Janovice nad รhlavou, Nรฝrsko a Hamry-Hojsova Strรกลพ.
Zima v Janoviciach nad รhlavou
Stavebnรฉ prรกce v ลพelezniฤnรฝch staniciach ล piฤรกk a ลฝeleznรก Ruda-Alลพbฤtรญn boli vzhฤพadom na ich technickรฝ stav obmedzenรฉ na รบpravy vyvolanรฉ vรฝstavbou novรฝch nรกstupรญลกลฅ, centrรกlnych prechodov a prรญstupovรฝch chodnรญkov tak, aby zabezpeฤili bezpeฤnรฝ prรญstup, nรกstup a vรฝstup cestujรบcich v tรฝchto turisticky vรฝznamnรฝch lokalitรกch (รบsek trate zastรกvka Deลกenice โ ลฝeleznรก Ruda leลพรญ v CHKO ล umava a ล piฤรกk a ลฝeleznรก Ruda sรบ vรฝznamnรฝmi rekreaฤnรฝmi aj lyลพiarskymi strediskami).
Z dรดvodu eliminรกcie meลกkania pri nepravidelnostiach v ลพelezniฤnej prevรกdzke bola do stavby zaradenรก aj prestavba hlรกsky Zelenรก Lhota na ลพelezniฤnรบ stanicu s nรกstupiลกลฅom s dvomi nรกstupiลกtnรฝmi hranami. Novรฉ nรกstupiลกte bolo vybudovanรฉ aj na zastรกvke Hojsova Strรกลพ-Brฤรกlnรญk.
Okrem stavebnรฝch prรกc prebehla na trati aj kompletnรก rekonลกtrukcia technologickรฝch zariadenรญ. Traลฅ bola zabezpeฤenรก najnovลกรญm staniฤnรฝm, traลฅovรฝm a priecestnรฝm zabezpeฤovacรญm zariadenรญm 3. kategรณrie s diaฤพkovรฝm ovlรกdanรญm z dispeฤerskรฉho pracoviska v ลฝeleznej Rude-Alลพbฤtรญne. Vo vลกetkรฝch staniciach a zastรกvkach sa vybudovalo novรฉ osvetlenie, rozhlas a novรฝ orientaฤnรฝ systรฉm.
V ลพelezniฤnรฝch staniciach sa inลกtaloval informaฤnรฝ vizuรกlny systรฉm a elektrickรฝ ohrev vรฝmen. Elektrickรฝ ohrev vรฝmen sa v podobe zvรฝลกenรฝch nรกrokov na elektrickรบ energiu premietol aj do vรฝstavby novรฝch trafostanรญc TS 22/0,4 kV v ลพelezniฤnรฝch staniciach Janovice nad รhlavou a ล piฤรกk.
Pohฤพad na ฤeskรบ ฤasลฅ ลพelezniฤnej stanice ลฝeleznรก Ruda-Alลพbฤtรญn
Cieฤพom rekonลกtrukcie na sieti SลฝDC uลพ aj regionรกlne trate
Rekonลกtrukcia tรฝchto tratรญ dokazuje snahu SลฝDC investovaลฅ nielen do koridorovรฝch, celoลกtรกtnych alebo prepravne zaujรญmavรฝch tratรญ, ale aj do regionรกlnych ลพelezniฤnรฝch tratรญ, ktorรฉ sรบ dรดleลพitรฉ pre rozvoj turizmu alebo cezhraniฤnej spoluprรกce v regiรณnoch.
Obe ลพelezniฤnรฉ trate sรบ zรกroveล prechodovรฝmi traลฅami do Poฤพska, resp. do Spolkovej republiky Nemecko. Hraniฤnรก ฤiara medzi ฤR a SRN dokonca prieฤne delรญ koฤพajisko a vรฝpravnรบ budovu ลพelezniฤnej stanice ลฝeleznรก Ruda-Alลพbฤtรญn na ฤeskรบ a nemeckรบ ฤasลฅ.
Faster and safer to mountains in Czech Republic as well
A reconstruction of two railway lines with mountain attributes proves that reconstruction of the network moves from corridor and nationwide lines to regional ones as well. The investor of works set up in the past programming period is The Railยญway Infrastructure Administration, state organization (SลฝDC). The reconstruction concerned line Liberec โ Tanvald and line Klatovy โ ลฝeleznรก Ruda. These can be regarded as an โentry gateโ to Jizera mountains and Bohemian Forrest, respectively.
TEXT: Ing. Peter Lastoveckรฝ
FOTO: PRODEX, spol. s r. o.
Peter Lastoveckรฝ pรดsobรญ v spoloฤnosti PRODEX, spol. s r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.