V kriลพovatke Podbanskรฉ vznikne novรฝ diaฤพniฤnรฝ most. Starรฝ pre havarijnรฝ stav zbรบrajรบ
Prรกce na vybudovanรญ novรฉho diaฤพniฤnรฉho mosta bude realizovaลฅ spoloฤnosลฅ Swietelsky-Slovakia. Novรฝ most bude maลฅ podฤพa NDS celkovรบ dฤบลพku 150 metrov, ลกรญrku 15 metrov a vรฝลกku 8,30 metra.
Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (NDS) zbรบra na jar 2021 diaฤพniฤnรฝ most v kriลพovatke Podbanskรฉ a nรกsledne zaฤne prรกce na vรฝstavbe novรฉho mosta za viac ako 2,6 miliรณna eur vrรกtane DPH. Keฤลพe predpokladanรก cena vรฝstavby bola vo vรฝลกke viac ako 3,9 miliรณna eur vrรกtane DPH, diaฤพniฤiari napokon uลกetrili na projekte viac ako 1,3 miliรณna eur.
Ako uviedla Eva ลฝgravฤรกkovรก, vedรบca oddelenia masmediรกlnej komunikรกcie NDS, v decembri 2020 bolo vydanรฉ stavebnรฉ povolenie, priฤom prรกvoplatnosลฅ nadobudlo v januรกri. Niฤ tak podฤพa diaฤพniฤiarov nebrรกni tomu, aby po skonฤenรญ zimnej รบdrลพby zaฤali prรกce na bรบranรญ a vรฝstavbe novรฉho mosta.
Prรกce bude realizovaลฅ spoloฤnosลฅ Swietelsky-Slovakia. Novรฝ most bude maลฅ dฤบลพku 150 metrov, ลกรญrku 15 metrov a vรฝลกku 8,30 metra.
Pripravujรบ dokumentรกciu
Bรบracie prรกce potrvajรบ devรคลฅ tรฝลพdลov. Ihneฤ po odstrรกnenรญ konลกtrukcie pรดvodnรฉho mosta sa zaฤne s vรฝstavbou novรฉho mosta. Lehota vรฝstavby je 641 dnรญ, ukonฤenรก by mala byลฅ v lete budรบceho roka. Novรฝ most bude realizovanรฝ podฤพa podmienok ลพltรฉho FIDIC-u.
Zhotoviteฤพ preto v sรบฤasnosti uลพ projektuje dokumentรกciu pre samotnรบ realizรกciu stavby. Verejnรฉ obstarรกvanie na uskutoฤnenie stavebnรฝch prรกc vyhlรกsila NDS v roku 2019. Z dรดvodu podanรฝch nรกmietok bola sรบลฅaลพ ukonฤenรก aลพ v novembri 2020, kedy bola podpรญsanรก zmluva na realizรกciu prรกc s รบspeลกnรฝm uchรกdzaฤom.
Opravia aj pravรฝ most
ฤฝavรฝ diaฤพniฤnรฝ most v smere z Popradu do Liptovskรฉho Mikulรกลกa je od augusta 2018 รบplne uzavretรฝ. Most bol postavenรฝ v roku 1984 ako sรบฤasลฅ stavby รบseku diaฤพnice D1 Liptovskรฝ Jรกn โ Liptovskรฝ Hrรกdok. Jeho poลกkodenie odhalili diaฤพniฤiari pri pravidelnej prehliadke v roku 2016.
Nรกsledne zaฤala oprava, ktorรก poukรกzala na silnรฉ naruลกenie betรณnu nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta na viacerรฝch miestach. Nasledoval rozลกรญrenรฝ dodatkovรฝ diagnostickรฝ prieskum, ktorรฝ potvrdil, ลพe poลกkodenie je vรคฤลกieho rozsahu, ฤพavรฝ most sa musรญ zbรบraลฅ a vybudovaลฅ novรฝ.
Pre havarijnรฝ stav ฤพavรฉho mosta je aktuรกlne doprava vedenรก po pravom moste. Obmedzenie na diaฤพnici D1 bude trvaลฅ do sprevรกdzkovania novรฉho mosta. Na ceste druhej triedy II/537 uvaลพuje NDS len s krรกtkodobรฝmi obmedzeniami poฤas presunov mechanizmov a dodรกvky materiรกlu. Poฤas bรบrania bude potrebnรฉ poฤรญtaลฅ s รบplnou, 48-hodinovou, uzรกverou cesty II/537 vedรบcej pod mostom.
Po zbรบranรญ a vรฝstavbe ฤพavรฉho mosta plรกnujรบ diaฤพniฤiari aj opravu pravรฉho mosta. Na diagnostiku stavu pravรฉho mosta realizovali dlhodobรฉ prieskumy a geodetickรฉ sledovania, ktorรฉ preukรกzali, ลพe zaลฅaลพiteฤพnosลฅ pravรฉho mosta nie je obmedzenรก a most v sรบฤasnosti vyhovuje obojsmernej premรกvke. Komplexnรบ opravu pravรฉho mosta vลกak mรก NDS naplรกnovanรบ, a to v okamihu, keฤ nebude v รบseku vedenรก obojsmernรก premรกvka.