Vรกลพska cyklotrasa na รบseku Hornรก Streda โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom
Galรฉria(7)

Vรกลพska cyklomagistrรกla

Partneri sekcie:

Predmetom ฤlรกnku je stavba Zlepลกenie cyklistickej infraลกtruktรบry vย TSK, ฤasลฅ 6 โ€“ รบsek Pรบchov โ€“ Nosickรก priehrada aย ฤasลฅ 1 โ€“ รบsek Hornรก Streda โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom. Hlavnรฝm cieฤพom projektu je vytvoriลฅ kostru cyklodopravy na Povaลพรญ, na ktorรบ sa budรบ pripรกjaลฅ ฤalลกie cyklotrasy, aย to aj cezhraniฤnรฉho charakteru. Cyklomagistrรกla bude spรกjaลฅ vรฝznamnรฉ body vย rรกmci kraja, ako sรบ priemyselnรฉ parky, centrรก sรญdiel aย dopravnรฉ uzly.

Zรกkladnou premisou trasovania je vyuลพitie รบdolia rieky Vรกh. Tento priestor je svojรญm usporiadanรญm aย pozdฤบลพnym vedenรญm predurฤenรฝ na vyuลพitie cyklistickou dopravou. Navrhovanรก cyklotrasa je naviazanรก na rovnakรฉ aktivity vย susednรฝch VรšC. Na juลพnej strane sa napรกja na cyklotrasu Trnavskรฉho samosprรกvneho kraja vย katastri obce Hornรก Streda.

Na severnom okraji bude pokraฤovaลฅ do ลฝilinskรฉho kraja, presnejลกie do katastra obce Plevnรญk-Drieลˆovรฉ. Po dobudovanรญ projektu by tak mala byลฅ celkovรก dฤบลพka trasy pribliลพne 100 km. Cyklotrasa je rozdelenรก na jednotlivรฉ รบseky na zรกklade stavebnรฉho rieลกenia, ako aj majetkovoprรกvnych (katastrรกlnych) pomerov.

Vรกลพska cyklotrasa na รบseku Hornรก Streda โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom
Na รบseku od Hornej Stredy vedie cyklotrasa vย prevaลพnej miere vย trase jestvujรบcej spevnenej aย nespevnenej komunikรกcie.
Cyklotrasa vedie prevaลพne popri Biskupickom kanรกli (รบsek Hornรก Streda โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom).
Vรกลพska cyklotrasa na รบseku Pรบchov โ€“ Nosickรก priehrada
รšsek Pรบchov โ€“ Nosickรก priehrada. V sรบbehu sย cestou II/507 bolo nevyhnutnรฉ zrealizovaลฅ opornรฝ mรบr zย gabionovej stavebnice.
Pohฤพad na realizovanรฝ opornรฝ mรบr zย gabionovej konลกtrukcie (รบsek Pรบchov โ€“ Nosickรก priehrada)

ฤŒasลฅ 1 โ€“ รบsek Hornรก Streda โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom

Cyklotrasa je vย celom svojom รบseku zaradenรก podฤพa STN 73 6110 Projektovanie miestnych komunikรกciรญ do funkฤnej triedy D2 (cyklistickรฉ komunikรกcie sย vylรบฤenรญm alebo oddelenรญm motorovej dopravy) aย podฤพa TP 085 Navrhovanie cyklistickej infraลกtruktรบry do รบrovne F6 (pouลพรญva sa pri menลกรญch maximรกlnych povolenรฝch rรฝchlostiach do 29,99ย km/h aย sรบฤasne pri intenzite do 7 500 (vrรกtane) voz./24 h vย profile na PK).

Vย tomto prรญpade sa nemusia realizovaลฅ opatrenia na separรกciu cyklistov od PK pre extravilรกn. Cyklotrasa vedie vย prevaลพnej miere vย trase jestvujรบcej spevnenej aย nespevnenej komunikรกcie.

Vย miestach, kde nebolo moลพnรฉ vyuลพรญvaลฅ jestvujรบce komunikรกcie (resp. vย รบsekoch, kde neboli vybudovanรฉ), vedie trasa vย novรฝch samostatnรฝch รบsekoch sย novou konลกtrukciou komunikรกcie. Celkovรก dฤบลพka cyklotrasy je 13 439,58 m. Minimรกlna ลกรญrka jednosmernej cyklotrasy je vย zmysle TP 07/2014 1,25 m, odporรบฤanรก 1,5 m.

Preferovanรบ ลกรญrku 3,0 m pre obojsmernรฝ koridor, tzn. 1,5 m vย jednom smere, vลกak limitovalo jestvujรบce ลกรญrkovรฉ (priestorovรฉ) usporiadanie prejazdnรฉho profilu, tzn. vรฝslednรฉ rieลกenie mรก ลกรญrku od 2,5 m na รบseku vedenom po korune jestvujรบcej ochrannej hrรกdze aลพ do 3,0 m na ostatnรฝch รบsekoch.

Cyklotrasa mรก jednostrannรฝ prieฤny sklon 2โ€ฏ% od telesa hrรกdze. Vย รบsekoch na korune hrรกdze je prieฤny sklon strechovitรฝ, takisto sย hodnotou 2 %. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ je 25 km/h. Vย mieste kriลพovatiek je redukovanรก na 10 km/h. Vย prรญpade, ak je klesanie vรคฤลกie ako 3 %, je nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ 40 km/h.

Maximรกlny pozdฤบลพny sklon je 8โ€ฏ%. Smerovรฝ oblรบk na รบsekoch sย nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 22 km/h mรก minimรกlny polomer R = 12,0ย m. Smerovรฝ oblรบk na รบsekoch sย nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 25 km/h mรก minimรกlny polomer Rย = 14,0 m aย smerovรฝ oblรบk na รบsekoch sย nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 15 km/h mรก minimรกlny polomer R = 4,5 m.

Stavba je rozdelenรก do troch kategรณriรญ stavebnรฝch objektov, aย to na cyklotrasu, drobnรบ architektรบru aย cyklistickรฉ odpoฤรญvadlo. Trasovanie reflektuje existujรบci stav pozemkov (asfaltovรก cesta, most, koruna inundaฤnej hrรกdze, ลกtrkovรก cesta aย pod.). Samotnรฝ objekt cyklotrasy sa ฤalej delรญ na ลกesลฅ samostatnรฝch SO.

Zย hฤพadiska ลกirลกรญch dopravnรฝch vzลฅahov sa rieลกenรฉ รบzemie nachรกdza vย extravilรกne k. รบ. Hornรก Streda, Brunovce, Potvorice, Povaลพany, Novรก Ves nad Vรกhom, Novรฉ Mesto nad Vรกhom aย Koฤovce. Dopravne bude napojenรฉ na ฤalลกie samostatnรฉ รบseky.

Cyklotrasa vedie prevaลพne popri Biskupickom kanรกli po obsluลพnej trase SVP. รšsek sa zaฤรญna vย Hornej Strede aย vedie po existujรบcej spevnenej komunikรกcii. Na konci Hornej Stredy prechรกdza cez most na druhรบ stranu Biskupickรฉho kanรกla, vย k. รบ.

Povaลพany sa odpรกja od kanรกla aย prechรกdza po korune inundaฤnej hrรกdze aลพ pred koniec trasy, kde cca 300 m pred mostom do priemyselnej zรณny Novรฉho Mesta nad Vรกhom schรกdza dole zย inundaฤnej hrรกdze aย nรกsledne smerom ku kanรกlu prechรกdza aลพ kย mostu vย Novom Meste nad Vรกhom, na ktorom sa konฤรญ.

Na trase boli tieto jestvujรบce objekty:

  • km 1,66 โ€“ jestvujรบci most,
  • km 13,37 โ€“ jestvujรบci most.

Podฤพa moลพnosti bude na cyklotrase vylรบฤenรก motorovรก doprava, len na zรกklade poลพiadavky dotknutรฝch orgรกnov bude za presne stanovenรฝch podmienok umoลพnenรก obsluลพnรก doprava (รบdrลพba, kosenie trรกvy aย pod.).

Na cyklotrasรกch sa zakazuje pouลพรญvaลฅ spomaฤพovacie prahy, keฤลพe mรดลพe dรดjsลฅ kย pรกdu pri neฤakanom nabehnutรญ bicykla. Na spomalenie cyklistov sa mรดลพu pouลพiลฅ optickรฉ (zvislรฉ aย vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie, reflexnรฉ znaฤenie, bodovรฉ blikajรบce osvetlenia aย inรฉ) aย fyzickรฉ (zรบลพenie vozovky, stรบpanie, profilovรฉ zรกbrany) zรกbrany.

Jednotlivรฉ spomaฤพovacie prvky vลกak musia byลฅ oznaฤenรฉ aย viditeฤพnรฉ pre cyklistu zย dostatoฤnej vzdialenosti, aย to aj vย noci. Pri profilovรฝch zรกbranรกch (pouลพรญvajรบ sa len vรฝnimoฤne) je potrebnรฉ, aby umoลพลˆovali aj prejazd dlhลกรญm bicyklom (tandemy, nรกkladnรฉ bicykle) ฤi bicyklom sย prรญvesnรฝm vozรญkom.

Cyklotrasa vedie prevaลพne popri Biskupickom kanรกli (รบsek Hornรก Streda โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom).
Cyklotrasa vedie prevaลพne popri Biskupickom kanรกli (รบsek Hornรก Streda โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom). |

Konลกtrukcia vozovky

Ide oย komunikรกciu prejazdnรบ dopravou so ลพiviฤnรฝm krytom (osobnรฉ vozidlรก aย traktory):
Asfaltovรฝ betรณn
ACo8-II 50/70 40 mm
Asfaltovรฝ postrek spojovacรญ
PS,Aย 0,5 kg/m2
Asfaltovรฝ betรณn
ACo16-II 70/100 50 mm
Asfaltovรฝ postrek spojovacรญ
PS,Aย 0,5 kg/m2
Kamenivo spevnenรฉ cementom
CBGM C5/6 120 mm
ล trkodrvina fr. 0 โ€“ 63 mm, alt. fr. 0 โ€“ 32 mm
ล D 140 mm

Odvodnenie

Povrchovรฉ vody sa odvรกdzajรบ prieฤnym aย pozdฤบลพnym sklonom do okolitรฉho terรฉnu.

Trvalรฉ dopravnรฉ znaฤenie

Zvislรฉ dopravnรฉ znaฤky budรบ osadenรฉ tak, aby boli svojรญm obrysom min. 0,50 m za okrajom komunikรกcie. Navrhujรบ sa ako pozinkovanรฉ sย lemom, prevaลพne so zรกkladnรฝmi rozmermi. Vรฝลกka spodnรฉho okraja dopravnรฝch znaฤiek nad vozovkou musรญ byลฅ min. 1,20 m, vย mieste peลกรญch trรกs 2,1 m.

Vย รบseku od staniฤenia km 0,000 00 po km 1,784 46 vedie trasa po existujรบcej komunikรกcii, kde je moลพnรฝ pohyb motorovรฝch vozidiel, preto sรบ cyklisti รบฤastnรญkmi cestnej premรกvky na vozovke bez vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia.

Jedine vย รบsekoch kriลพovania je cyklistickรก trasa zvรฝraznenรก piktogramami (piktokoridor), ktorรฉ sรบ od seba vzdialenรฉ 5ย m. Od staniฤenia km 1,784 46 vedie trasa po novej komunikรกcii bez prรญstupu motorovรฝch vozidiel (okrem vozidiel SVP), zย toho dรดvodu je na oddelenie protismernรฝch smerov cyklistov navrhnutรก stredovรก deliaca ฤiara V2b so ลกรญrkou 0,125 m aย sย kadenciou 1,5/1,5ย m.

Stredovรก deliaca ฤiara sa konฤรญ vย staniฤenรญ km 13,038 07. ฤŽalej vedie trasa vรฝluฤne ako cyklistickรก cesta bez prรญstupu motorovรฝch vozidiel. Protismernรฉ jazdnรฉ smery sรบ oddelenรฉ deliacou ฤiarou V2b so ลกรญrkou 0,125 m aย sย kadenciou 1,5/1,5m; na trase sรบ doplnenรฉ aj smerovรฉ ลกรญpky sย pikrogramom bicykla.

ฤŒasลฅ 6 โ€“ รบsek Pรบchov โ€“ Nosickรก priehrada

Cyklotrasa je vย celom svojom รบseku zaradenรก podฤพa STN 73 6110 Projektovanie miestnych komunikรกciรญ do funkฤnej triedy D2 aย podฤพa TP 085 Navrhovanie cyklistickej infraลกtruktรบry do รบrovnรญ F6 aย F10. Na cyklotrase bude vylรบฤenรก motorovรก doprava, na zรกklade poลพiadavky dotknutรฝch orgรกnov (SVP) tam bude za presne stanovenรฝch podmienok umoลพnenรก len obsluลพnรก doprava (รบdrลพba, kosenie trรกvy aย pod.).

Stavebne je tento รบsek rozdelenรฝ na dve samostatnรฉ ฤasti:

  • trasa Aย sย dฤบลพkou 3 288,70 m,
  • trasa B sย dฤบลพkou 778,30 m.

Celkovรก dฤบลพka รบseku je 4 067 m. Stavba je rozdelenรก do troch kategรณriรญ stavebnรฝch objektov, aย to na cyklotrasu, oceฤพovรฝ mostรญk aย drobnรบ architektรบru. Samotnรฝ objekt cyklotrasy sa ฤalej delรญ na tri samostatnรฉ SO na trase Aย aย na dva SO na trase B.

Pohฤพad na realizovanรฝ opornรฝ mรบr zย gabionovej konลกtrukcie (รบsek Pรบchov โ€“ Nosickรก priehrada)
Pohฤพad na realizovanรฝ opornรฝ mรบr zย gabionovej konลกtrukcie (รบsek Pรบchov โ€“ Nosickรก priehrada) |

Trasa A

Vedie po vrchnej ฤasti ochrannej hrรกdze Nosickej priehrady aย vย sรบbehu sย cestou II/507 vย smere Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica. รšsek sa zaฤรญna vย k. รบ. Pรบchov vย km 176,314 (staniฤenie cesty II/507), nรกsledne pokraฤuje vย sรบbehu sย cestou II/507 po korune ochrannej hrรกdze Nosickej priehrady.

Vย km 178,288 pokraฤuje po jestvujรบcej obsluลพnej komunikรกcii vodรกrenskรฝch objektov aลพ kย jestvujรบcemu oploteniu objektov. Trasa Aย vedie vย รบseku km 176,314 aลพ 178,111 po korune hrรกdze spoloฤne sย pruhom vyhradenรฝm pre peลกรญch. ล รญrka cyklotrasy je 4,5ย m. Jednotlivรฉ pruhy budรบ oddelenรฉ vodorovnรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm aย pouลพitรญm piktogramov.

Vย miestach existujรบcich nรกstupรญลกลฅ autobusovรฝch zastรกvok, ako aj vย miestach prรญstupu รบdrลพby sprรกvcu hrรกdze sa cyklotrasa zuลพuje na 3,50 m, priฤom pรกs pre cyklistov je ลกirokรฝ 2,50 m aย pre chodcov 1,0 m. Zรบลพenie je potrebnรฉ zย dรดvodu ponechania dostatoฤnej ลกรญrky pre nรกstupiลกte autobusovรฝch zastรกvok, ako aj pre prรญstup vozidiel na hrรกdzu.

Vย mieste brodu je znรญลพenรก niveleta komunikรกcie cyklotrasy vย dฤบลพke 20,00 m na รบroveลˆ cesty II. triedy, priฤom potrebnรก protipovodลˆovรก ochrana sa vย prรญpade potreby zabezpeฤรญ pieskovรฝmi vrecami. Vย km 178,111 budรบ peลกie komunikรกcie prevedenรฉ cez jestvujรบci priechod pre chodcov na druhรบ stranu, ฤalej bude pokraฤovaลฅ iba samostatnรฝ objekt SO 01 Cyklotrasa so ลกรญrkou 3,0 m.

Vzhฤพadom na to, ลพe rozลกรญrenie koruny nie je moลพnรฉ realizovaลฅ smerom kย priehrade, bude nutnรฉ vย sรบbehu sย cestou II/507 zrealizovaลฅ opornรฝ mรบr zย gabionovej stavebnice. Na ฤele sรบ siete sย okom 100 ร— 25 mm, ostatnรฉ siete majรบ oko 10 ร— 10, prรญp. 20 ร— 10 cm.

Na trase Aย boli tieto jestvujรบce objekty:

  • km 177,410 โ€“ most pre peลกรญch aย cyklistov,
  • km 177,536 โ€“ jestvujรบci priechod pre chodcov,
  • km 177,748 โ€“ jestvujรบci vjazd pre vozidlรก dopravnej obsluhy,
  • km 178,111 โ€“ jestvujรบci priechod pre chodcov,
  • km 178,288 โ€“ vjazd na obsluลพnรบ komunikรกยญciu objektov prevรกdzky priehrady (spoloฤnรก trasa pre cyklistov aย vozidlรก prevรกdzky).

Od staniฤenia km 2,793โ€ฏ06 sa aลพ po zaฤiatok trasy B realizovala vรฝmena asfaltobetรณnovรฉho krytu na dฤบลพke 484,81 m. Trasa Aย je ukonฤenรก pred jestvujรบcim vstupom kย obsluลพnรฝm objektom prevรกdzky. Smerovรฉ vedenie cyklotrasy je podmienenรฉ jestvujรบcou korunou ochrannej hrรกdze aย vย celom รบseku ju kopรญruje.

Minimรกlny smerovรฝ oblรบk je R = 15,0 m. Vรฝลกkovรฉ vedenie cyklotrasy kopรญruje vย maximรกlnej moลพnej miere niveletu koruny jestvujรบcej ochrannej hrรกdze. Maximรกlny pozdฤบลพny sklon vย rรกmci prvรฉho SO je 4 %, vย rรกmci druhรฉho SO 6 %. Cyklotrasa vedie vย jednostrannom prieฤnom sklone 2 %.

Trasa B

Trasa B je dopravne aย stavebne napojenรก na trasu A, vย prevaลพnej miere vedie vย novovytvorenom koridore. Smerovo aย vรฝลกkovo vedie sย ohฤพadom na majetkovoprรกvne pomery pri reลกpektovanรญ jestvujรบcich objektov.
ล รญrka cyklotrasy je 3,0 m.

Smerovรฉ vedenie cyklotrasy je podmienenรฉ jestvujรบcou korunou ochrannej hrรกdze aย vย celom รบseku ju kopรญruje. Minimรกlny smerovรฝ oblรบk je R = 3,5 m. Vรฝลกkovรฉ vedenie kopรญruje vย maximรกlnej moลพnej miere niveletu koruny jestvujรบcej ochrannej hrรกdze. Maximรกlny pozdฤบลพny sklon je vย rรกmci prvรฉho SO (dฤบลพka 94,78 m) 8 %.

Minimรกlny pozdฤบลพny sklon je 4,36 %. Cyklotrasa vedie vย jednostrannom prieฤnom sklone 2ย %, resp. vย sklone danom konลกtrukciou vozovky na korune priehradovรฉho mรบru. Vzhฤพadom na pozdฤบลพne vedenie cyklotrasy bolo vย niektorรฝch รบsekoch nevyhnutnรฉ realizovaลฅ opornรฉ mรบry zย gabionovej konลกtrukcie, prรญpadne nรกsypy.

Konลกtrukcia vozovky

Ide oย novostavbu komunikรกcie so ลพiviฤnรฝm krytom sย triedou dopravnรฉho zaลฅaลพenia III. aย nรกvrhovou รบrovลˆou poruลกenia vozovky D2:

Cyklotrasa โ€“ ลพiviฤnรฝ kryt
Asfaltovรฝ betรณn
ACO8 โ€“ I 40 mm
Asfaltovรฝ postrek spojovacรญ
PS,Aย 0,5 kg/m2
Asfaltovรฝ betรณn
ACP22 โ€“ I 50 mm
Asfaltovรฝ postrek spojovacรญ
PS,Aย 0,5 kg/m2
Kamenivo spevnenรฉ cementom
CBGM C5/6 120 mm
ล trkodrvina fr. 0 โ€“ 63 mm
ล D 160 mm
Spolu: 370 m

Konลกtrukcia dlรกลพdenรฉho chodnรญka
Betรณnovรก zรกmkovรก dlaลพba, farba sivรก/ฤervenรก
DL 60 mm STN 1338
Kamennรก drvina fr. 4 โ€“ 8
L 4/8 40 mm STN 13242
Cementom stmelenรก zrnitรก zmes
CBGM C5/6 120 mm STN 73 6124-1
ล trkodrvina fr. 0 โ€“ 32
ล D, 31,5 Gc 150 mm STN 73 6126
Spolu: 370 m

Odvodnenie

Povrchovรฉ vody sa odvรกdzajรบ prieฤnym aย pozdฤบลพnym sklonom na terรฉn aย nรกsledne vsakujรบ do jestvujรบcej zelene.

Trvalรฉ dopravnรฉ znaฤenie

Do vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia patrรญ vyznaฤenie vodiacich aย deliacich ฤiar, cyklistickรฝch znakov aย priechodov pre cyklistov nรกterom bielej farby sย retroreflexnou รบpravou. Podfarbenie cyklistickej cestiฤky zelenou farbou sa nerealizovalo, keฤลพe cyklotrasa je stavebne oddelenรก od sรบbeลพnej cestnej komunikรกcie aย miestnych komunikรกciรญ.

Vย รบseku, kde vedie po รบฤelovej komunikรกcii, nie je takรก vysokรก frekvencia vozidiel, ktorรก by viedla kย potrebe ploลกnรฉho podfarbenia. Zvislรฉ dopravnรฉ znaฤky sรบ navrhnutรฉ vย zmenลกenej veฤพkosti sย reflexnou รบpravou na typovรฝch oceฤพovรฝch pozinkovanรฝch stฤบpikoch.

Vย prieฤnom profile sรบ osadenรฉ tak, aby nezasahovali do prejazdnรฉho profilu vozovky, vย min. vzdialenosti 0,50 m od asfaltovรฉho okraja vozovky, max. vลกak vo vzdialenosti 2,0 m vo vรฝลกke min. 1,20 m nad vozovkou, vย mieste chodnรญka pre peลกรญch vo vรฝลกke min. 2,2 m nad chodnรญkom, vย mieste vedenia cyklistov vo vรฝลกke min. 2,5 m.

Vรคzby na okolitรบ vรฝstavbu

Stavba VI. รบseku bola naviazanรก na vybudovanie novej ลพelezniฤnej trasy ponad Vรกh. Pri vรฝstavbe sรบvisiaceho ลพelezniฤnรฉho mosta bola preruลกenรก, priฤom hlavnรก ฤasลฅ รบseku bola odovzdanรก do predฤasnรฉho uลพรญvania vย auguste 2018 aย รบsek vย tesnej blรญzkosti stavby mosta sa realizoval aลพ dodatoฤne. Aktuรกlne je uลพ projekt ukonฤenรฝ.

Text: Ing. Anton Boc
Foto: STRABAG, s. r. o.
Anton Boc pracuje vย spoloฤnosti STRABAG, s. r. o., na oblasti Sever ako vedรบci prevรกdzkovej jednotky Trenฤรญn.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 4/2019.

Najฤรญtanejลกie