Viera Medelskรก: Dobrรฉ rieลกenia sa nedajรบ vysypaลฅ z rukรกva
Galรฉria(4)

Viera Medelskรก: Dobrรฉ rieลกenia sa nedajรบ vysypaลฅ z rukรกva

Partneri sekcie:

4. jรบna nรกs vo veku 78 rokov navลพdy opustilaย  Dr.ย h. c. prof.ย Ing.ย Viera Medelskรก, DrSc. Svoj ลพivot zasvรคtila prรกci na Katedre dopravnรฝch stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave. Bola rieลกiteฤพkou mnohรฝch vรฝskumnรฝch รบloh, autorkou desiatok ลกtรบdiรญ aย projektov, jedenรกstich monografiรญ, ลกestnรกstich skrรญpt aย viac ako dvesto vedeckรฝch ฤlรกnkov aย posudkov projektov. Nositeฤพka viacerรฝch vyznamenanรญ aย prezidentka Slovenskรฉho zvรคzu stavebnรฝch inลพinierov svoju prรกcu nikdy nepokladala za zamestnanie, ale za povolanie. Prinรกลกame vรกm jeden z poslednรฝch rozhovorov, ktorรฝ pani profesorka poskytla pre mรฉdiรก zaฤiatkom marca tohto roku. Bol uverejnenรฝย  v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2008.

Narodili ste sa vย obci Suchรก nad Parnou vย uฤiteฤพskej rodine. Neskรดr ste sa aj vy vydali na pedagogickรบ drรกhu. Inลกpirovali vรกs kย tomu vaลกi rodiฤia?

Svoje ลพivotnรฉ smerovanie som si vybrala sama, no musรญm povedaลฅ, ลพe prvรบ pedagogickรบ skรบsenosลฅ mi sprostredkovala moja mama, ktorรก celรฝ ลพivot uฤila prvรกฤikov na zรกkladnej ลกkole. Uลพ ako pรคลฅroฤnรก som vedela ฤรญtaลฅ iย pรญsaลฅ aย keฤ ma mama obฤas vzala so sebou do ลกkoly, pomรกhala som sย pรญsanรญm menej ลกikovnรฝm ลพiakom. Keฤ niekomu robilo problรฉmy nejakรฉ ลฅaลพลกie pรญsmeno, chytila som mu ruku aย spolu sme pรญsali pรญsmenkรก po tabuli. Takลพe som vlastne uฤila uลพ od takรฉhoto รบtleho veku (smiech). Pedagogikou som sa vลกak reรกlne zaฤala zaoberaลฅ aลพ rok po ukonฤenรญ vysokoลกkolskรฝch ลกtรบdiรญ. ล tudovala som najprv na stavebnej fakulte vย Bratislave, neskรดr som preลกla do Prahy, ฤo sa ukรกzalo ako veฤพmi uลพitoฤnรฉ, pretoลพe vย tom ฤase, na prelome 40. aย 50. rokov eลกte nebolo na Slovensku prรญliลก veฤพa odbornรญkov na dopravnรฉ stavby.

Na Slovensko chodili prednรกลกaลฅ pedagรณgovia zย Prahy alebo Brna, takลพe ja som mala to ลกลฅastie, ลพe som mohla ลกtudovaลฅ priamo pri zdroji tรฝchto vedomostรญ. Po skonฤenรญ vysokoลกkolskรฉho ลกtรบdia som sa vrรกtila spรคลฅ na Slovensko aย nastรบpila som do projektovej praxe. Asi po roku ma oslovil pรกn profesor Marek โ€“ vtedy bole eลกte len docentom โ€“ aย ponรบkol mi miesto na katedre dopravnรฝch stavieb.

Ja som ho sย radosลฅou prijala aย nasledujรบcich 40 rokov, ktorรฉ som na katedre strรกvila, som nikdy nepovaลพovala za zamestnanie, ale za povolanie. Vย roku 1967 sme spolu sย pรกnom profesorom Marekom veฤพmi tvrdo bojovali za to, aby sa na katedre zaviedol odbor dopravnรฉho inลพinierstva. Naลกi kolegovia nรกm oponovali aย tvrdili, ลพe dopravnรฉ inลพinierstvo nie je ลพiadna veda, iba รบzka ลกpecializรกcia. Naลกลฅastie sme si nรกลก nรกzor dokรกzali obhรกjiลฅ aย tento ลกtudijnรฝ odbor sa napokon zaviedol.

To bol pre vรกs veฤพkรฝ medznรญk…

Pre mลˆa urฤite รกno, pretoลพe som sa mohla naplno โ€žvrhnรบลฅโ€œ na teรณriu dopravy. Veฤพkรฝm prรญnosom pre mลˆa bola spoluprรกca sย pรกnom profesorom Marekom. Bol to vรฝnimoฤnรฝ ฤlovek, ktorรฝ ovlรกdal sedem jazykov,ย ลกtudoval eลกte na Cรกrskom lรฝceu vย Petrohrade. Keฤ sa mi dostalo do rรบk jeho maturitnรฉ vysvedฤenie, musela som ลพasnรบลฅ. Malo osem strรกn, bolo pรญsanรฉ latinsky aย zaฤรญnalo slovami: My, imperรกtor Veฤพkรฉho Ruska… Tento skรบsenรฝ aย rozhฤพadenรฝ muลพ sa nรกm postaral oย tvrdรบ, no vskutku uลพitoฤnรบ ลพivotnรบ ลกkolu. Naprรญklad nรกm zadal รบlohu โ€“ napรญลกte ฤlรกnok oย tom aย tom. Keฤ sme mu priniesli rukopis, ani sa naลˆ nepozrel, rovno ho roztrhol, hodil do koลกa aย povedal โ€“ znova. My sme, samozrejme, boli urazenรญ na smrลฅ, ลพe si naลกu prรกcu ani nepreฤรญtal, no napokon sme sa zamysleli aย napรญsali ฤlรกnok eลกte raz, รบplne inak. On ho tentoraz uลพ prijal, no odloลพil ho na tri tรฝลพdne do zรกsuvky. Potom nรกm rukopis vrรกtil so slovami โ€“ preฤรญtajte si to po sebe.

Ako sme si to sย odstupom ฤasu ฤรญtali, len sme zalamovali rukami, ฤo sme to vlastne popรญsali. Tak sme ฤlรกnok opรคลฅ upravili aย odovzdali. Vtedy si pรกn profesor rukopis preฤรญtal, vrรกtil nรกm โ€žฤervenรฉ moreโ€œ aย po zanesenรญ jeho pripomienok bol ฤlรกnok koneฤne hotovรฝ. Podobnรฝm spรดsobom sme pripravovali aj skriptรก, ktorรฉ on po nรกs ฤรญtal aย neustรกle pripomienkoval. Takลพe sme mali stรกle ฤo robiลฅ (smiech).ย  Uฤili sme sa cudzie jazyky, zรบฤastลˆovali sme sa na rรดznych konferenciรกch, seminรกroch aย kongresoch vย mnohรฝch krajinรกch, na viacerรฝch zย nich som prednรกลกala.

ฤŒรญm vลกetkรฝm ste sa za tรฝch 40 rokov na katedre zaoberali?

Teรณriou dopravy. Dopravnรฉ inลพinierstvo je teoยญretickรก veda, ktorรก sa zaoberรก rieลกenรญm dopravnรฝch problรฉmov vย urbanizovanom รบzemรญ. Je jedno, ฤi ide oย ลพelezniฤnรบ, leteckรบ, vodnรบ, cestnรบ, cyklistickรบ alebo peลกiu dopravu, vลกetky musia byลฅ vย danej lokalite navrhnutรฉ tak, aby ich ten priestor uniesol. Je to oย to ลฅaลพลกie, ลพe vย doprave platรญ jeden nepรญsanรฝ zรกkon: Nikdy nemรดลพem vedieลฅ, kedy vytiahnete auto zย garรกลพe aย pรดjdete nรญm von. Dรก sa to vลกak sย urฤitou mierou pravdepodobnosti vypoฤรญtaลฅ. Takลพe sme sa pri naลกej prรกci vo veฤพkom zaoberali teรณriou pravdepodobnosti aย ลกtatistickรฝmi metรณdami, aby sme dokรกzali ฤo najpresnejลกie odhadnรบลฅ, kedy to auto zย garรกลพe skutoฤne vytiahnete.

Nakoฤพko sa tieto teoretickรฉ vรฝsledky reรกlne zhodujรบ sย praxou?

Boli by ste prekvapenรฝ, akรฉ sรบ tieto vรฝsledky presnรฉ. Nedรกvno sme spolu sย mojรญm aลกpirantom poฤรญtali pravdepodobnosลฅ vzniku rozliฤne zรกvaลพnรฝch dopravnรฝch nehรดd vย rรกmci celรฉho Slovenska aย zvlรกลกลฅ pre Bratislavu aย Koลกice. Mali sme kย dispozรญcii รบdaje od roku 1975 aลพ po sรบฤasnosลฅ. Po ich spracovanรญ sme dostali nepravidelnรบ krivku n-tรฉho stupลˆa, ktorรก veฤพmi reรกlne opisuje skutoฤnosลฅ. Podobne sme skรบmali, akรฝ bude vย nasledujรบcich rokoch stupeลˆ automobilizรกcie na Slovensku. Vรฝsledky kaลพdรฝ rok overujeme podฤพa ลกtatistiky registrovanรฝch รกut, aย musรญm konลกtatovaลฅ, ลพe veฤพmi presne sedia.

Spomenuli ste pravdepodobnosลฅ vzniku dopravnej nehody. ฤŒo sรบdite oย sรบฤasnej situรกcii na slovenskรฝch cestรกch?

Zย mรดjho pohฤพadu mรดลพem konลกtatovaลฅ iba to, ลพe slovenskรญ vodiฤi sa sprรกvajรบ ฤรญm ฤalej, tรฝm bezohฤพadnejลกie aย nedodrลพujรบ pravidlรก. Plnรก ฤi preruลกovanรก ฤiara, niektorรฝm je to รบplne jedno aย jazdia si, kadiaฤพ chcรบ. Ja jazdรญm 50 rokov bez nehody, ale vย poslednom ฤase som uลพ musela pรกrkrรกt dupnรบลฅ na brzdu prรกve kvรดli nezodpovednรฝm vodiฤom. Vย tejto sรบvislosti ma mrzรญ, ลพe sa zo Slovenska akosi vytratili dopravnรฉ ihriskรก. Deลฅom chรฝba dopravnรก vรฝchova aย nemajรบ sa kde nauฤiลฅ zรกkladnรฉ pravidlรก cestnej premรกvky.

Vย minulosti som spolupracovala sย auto-motoklubom, vย rรกmci ktorรฉho sme pre ministerstvo ลกkolstva pripravili uฤebnรฉ osnovy dopravnej vรฝchovy pre deti prvรฉho stupลˆa zรกkladnรฝch ลกkรดl. Vย procese sa angaลพovali viacerรญ psycholรณgovia, ฤlenovia polรญcie iย ฤพudia zย vedeckรฝch kruhov, no tieto osnovy sa dodnes nezaviedli do praxe. Vฤaka auto-motoklubu som navลกtรญvila jedno dopravnรฉ ihrisko vo Francรบzsku aย mรดลพem vรกm povedaลฅ, ลพe to ihrisko priam โ€žspievaloโ€œ. Funkฤnรฉ aย modernรฉ vybavenie umoลพลˆovalo uฤiลฅ pravidlรกm cestnej premรกvky uลพ deti od 4ย do 12 rokov. Ak by sa takรกto vรฝchova zaviedยญla aj uย nรกs, existuje reรกlny predpoklad, ลพe aspoลˆ nasledujรบca generรกcia sa bude na cestรกch sprรกvaลฅ zodpovednejลกie.

Je zaujรญmavรฉ, ลพe podobnรฝ nรกzor zaznel aj zย รบst pรกna ministra dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR Ing.ย ฤฝubomรญra Vรกลพneho. Dรก sa to pokladaลฅ za signรกl, ลพe by sa situรกcia onedlho mohla zmeniลฅ kย lepลกiemu?

Istรฉ signรกly som uลพ zachytila, tak dรบfajme, ลพe tรกto snaha dospeje kย zdarnรฉmu koncu. Podฤพa mojich informรกciรญ sa momentรกlne uฤebnรฉ osnovy dopravnej vรฝchovy prerรกbajรบ tak, aby sa lรกtka rozdelila medzi viacero roฤnรญkov zรกkladnej ลกkoly podฤพa typu รบฤastnรญka cestnej premรกvky, ktorรฝm mรดลพe byลฅ chodec, cyklista, vodiฤ atฤ. Do osnov sa eลกte dopฤบลˆajรบ niektorรฉ poznatky zย oblasti psycholรณgie. Veฤพmi zaujรญmavรฉ je naprรญklad skรบmanie reakciรญ vodiฤa na neฤakanรฉ situรกcie. Na katedre dopravnรฝch stavieb sme kedysi mali meracie vozidlo, ktorรฉ poฤas jazdy monitorovalo tep aย tlak vodiฤa spolu sย aktuรกlnou rรฝchlosลฅou, spotrebou paliva aย prejdenou drรกhou. Samozrejme, ลพe sme sa vย tomto vozidle testovali aj sami. Aj ja som si chcela vyskรบลกaลฅ svoje reakcie, tak som sadยญla za volant aย vydala sa do bratislavskรฝch ulรญc. Zrazu na jednom zย priechodov pre chodcov ktosi stlaฤil tlaฤidlo na svetelnej signalizรกcie aย na semafรณre dosลฅ neฤakane zasvietilo ฤervenรฉ svetlo. Keฤลพe som neลกla rรฝchlo, auto som bez problรฉmov zabrzdila. Mali ste vลกak vidieลฅ, ako mi hneฤ vyskoฤil tep. Bol to veฤพmi uลพitoฤnรฝ test toho, ako takรฉto zdanlivรฉ maliฤkosti dokรกลพu ovplyvniลฅ ฤพudskรบ psychiku.

ฤŒรญm sa zaoberรกte vย sรบฤasnosti?

Ako prezidentka Slovenskรฉho zvรคzu stavebnรฝch inลพinierov sa snaลพรญm troลกku urฤiลฅ smerovanie tejto organizรกcie, vย rรกmci ktorej organizujeme rozliฤnรฉ zaujรญmavรฉ konferencie aย sympรณziรก. Dva roky za sebou sme pripravili medzinรกrodnรฉ sympรณzium ฤŒlovek vย meste aย Automobil vย meste, vย sรบฤasnosti pripravujeme tretie sympรณzium Hromadnรก doprava vย meste. Vลกetky tri podujatia na seba logicky nadvรคzujรบ โ€“ keฤ vyjdete zย domu, najprv sa pohybujete peลกo, kรฝm nesadnete do auta alebo nenastรบpite do vozidla hromadnej dopravy. Na tรฝchto sympรณziรกch zaznievajรบ zaujรญmavรฉ aย inลกpiratรญvne myลกlienky aย รบฤastnรญci zย rรดznych krajรญn si tak mรดลพu medzi sebou odovzdรกvaลฅ cennรฉ skรบsenosti zย odboru. Vย ostatnom ฤase som sa intenzรญvne zaoberala aj revรญziou normy Projektovanie ciest aย diaฤพnic, ฤo bola ozaj tvrdรก robota. Okrem toho sa zaoberรกm aj bezpeฤnosลฅou cestnej premรกvky, takลพe voฤพnรฉho ฤasu mi prรญliลก veฤพa neostรกva.

Ktorรฉ zย nรกpadov aย skรบsenostรญ, ฤo zazneli na spomรญnanรฝch sympรณziรกch, by ste zaviedli aj na Slovensku?

Zarรกลพa ma naprรญklad, ลพe hoci na mnohรฝch miestach Bratislavy sรบ elektriฤkovรฉ koฤพaje zabudovanรฉ do vozovky, nesmรบ po nich jazdiลฅ autobusy. Vย Holandsku je to รบplne beลพnรฉ. Autobus tak mรดลพe vyuลพรญvaลฅ rovnakรฉ zastรกvky ako elektriฤky, ฤo okrem inรฉho uฤพahฤuje cestujรบcim prestup medzi jednotlivรฝmi druhmi hromadnej dopravy. Vo viacerรฝch zรกpadoeurรณpskych krajinรกch sa zavรกdzajรบ novรฉ rieลกenia vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek. Naprรญklad na kriลพovatkรกch nie sรบ priechody pre chodcov umiestnenรฉ kolmo na vozovku tak, ako uย nรกs, ale celรก vnรบtornรก plocha kriลพovatky je vyลกrafovanรก.

Vย istom momente cyklu autรก zastanรบ aย chodci zo vลกetkรฝch strรกn naraz prejdรบ krรญลพom cez kriลพovatku, priฤom nepotrebujรบ ลพiadne medzizastรกvky na cestnรฝch ostrovฤekoch. Vย Bratislave, ale aj vย inรฝch vรคฤลกรญch mestรกch je viacero komplikovanรฝch kriลพovatiek, ktorรฝm by takรฉto rieลกenie urฤite pomohlo. Ziลกla by sa aj zmena tvaru ฤalลกรญch vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek, ako sรบ smerovรฉ ลกรญpky, optickรฉ retardรฉry, ale aj povedzme zmena pravidiel pรญsania nรกzvov obcรญ vย zรกvislosti od maximรกlnej povolenej rรฝchlosti vย danom รบseku. Je naozaj dosลฅ toho, ฤo by sa dalo aplikovaลฅ aj uย nรกs.

Dostal sa mi do rรบk ฤlรกnok, vย ktorom pomerne ostro odsudzujete pouลพรญvanie zรกbran proti parkovaniu, ktorรฉ majitelia inลกtalujรบ na svoje sรบkromnรฉ parkovacie miesta…

Nikde na svete som eลกte nevidela podobnรฉ stฤบpiky aย inรฉ zariadenia proti parkovaniu, iba na Slovensku. Jeลพia sa popri vozovke, ลกkaredรฉ aย vykrivenรฉ, lebo do nich ฤasto narรกลพajรบ autรก, ktorรฉ sa snaลพia vopchaลฅ medzi ne. Vย inรฝch krajinรกch existujรบ takzvanรฉ parkingmetre, ktorรฉ sรบ inลกtalovanรฉ na kraji chodnรญka. Podฤพa toho, ako dlho chcete parkovaลฅ, vhodรญte do parkingmetra potrebnรฝ poฤet mincรญ, alebo si potrebnรบ sumu nechรกte odpoฤรญtaลฅ zย ฤipovej karty aย mรดลพete parkovaลฅ. Stฤบpiky sรบ peknรฉ, rovnakรฉ, nikto do nich nenarรกลพa aย parkovacie miesto sa dรก vyuลพiลฅ vย kaลพdรบ dennรบ ฤi noฤnรบ hodinu. Takลพe jednรฝm zย mojich cieฤพov do budรบcnosti je dosiahnuลฅ zruลกenie jestvujรบcich zรกbran proti parkovaniu vย Bratislave aย zavedenie parkingmetrov. Zatiaฤพ sa to nepodarilo, no verรญm, ลพe doba raz dozreje aย naลกe hlavnรฉ mesto aj vย tomto smere spravรญ krok kย svetovรฝm metropolรกm.

Ako odbornรญฤka na teรณriu dopravy ฤasto posudzujete rรดzne dopravnรฉ projekty. Nakoฤพko reลกpektujรบ projektanti vaลกe pripomienky?

Projektanti vรคฤลกinou pripomienky reลกpektujรบ, hoci si myslรญm, ลพe keby lepลกie ovlรกdali teรณriu dopravy, sami by dokรกzali zย projektov odstrรกniลฅ mnoho nedokonalostรญ. Mala som, naprรญklad, napรญsaลฅ posudok na projekt severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice. Vย รบseku od cementรกrne po sรญdlisko sa tam rรกtalo sย dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm 16ย 000 รกut za deลˆ, vย okolรญ sรญdliska to bolo 12ย 000 รกut aย za sรญdliskom po cestu na Donovaly opรคลฅ 16ย 000. Pรฝtala som sa projektantov, kde sa im uprostred obchvatu stratilo 4ย 000 vozidiel. Vย prรญpade, ลพe vลกetky odboฤili do centra, nรกjde sa pre ne 100ย 000 ลกtvorcovรฝch metrov parkovacรญch plรดch? To sรบ vลกetko takรฉ โ€ždrobnostiโ€œ, ktorรฉ si ฤlovek na prvรฝkrรกt moลพno neuvedomรญ, no ak na ne nemyslรญ, mรดลพu maลฅ ฤalekosiahle dรดsledky. Sย podobnรฝmi problรฉmami sa stretรกvam dennodenne. Dobrรฉ rieลกenia sa nedajรบ len tak vysypaลฅ zย rukรกva, takลพe je tu stรกle ฤo rieลกiลฅ.

Ostรกva vรกm pri toฤพkej zaneprรกzdnenosti ฤas aj na nejakรฝ relax?

Najvรคฤลกรญm relaxom je pre mลˆa hudba. Poฤรบvam prevaลพne klasiku, no neodmietnem ani Hegerovรบ, Armstronga ฤi inรฝch starลกรญch interpretov. Vo voฤพnรฝch chvรญฤพach sa zamestnรกvam prรกcou vย zรกhradke, nuลพ aย tretรญm relaxom je uลพ len vodorovnรก poloha (smiech).

Dr.ย h. c. prof.ย Ing.ย Viera Medelskรก, DrSc.

narodenรก vย Suchej nad Parnou

Vzdelanie aย akademickรฉ hodnosti:
1954ย ย ย  Ing. โ€“ Stavebnรญ fakulta ฤŒVUT vย Prahe
1968ย ย ย  CSc. โ€“ Stavebnรก fakulta SVล T Bratislava
1977ย ย ย  doc. โ€“ SvF STU vย Bratislave
1990ย ย ย  DrSc. โ€“ SvF STU vย Bratislave
1991ย ย ย  prof. โ€“ SvF STU vย Bratislave
1992ย ย ย  autorizรกcia vย SKSI, odbor doprava
1994ย ย ย  Dr.ย h. c. โ€“ ลฝU vย ลฝiline

Pรดsobenie:

  • ฤlenka komisie pre ลกtรกtne zรกvereฤnรฉ skรบลกky, ลฝU vย ลฝiline
  • prezidentka Slovenskรฉho zvรคzu stavebnรฝch inลพinierov
  • ฤlenka odbornej skupiny pre analรฝzu prรญฤin dopravnรฝch nehรดd Rady vlรกdy Slovenskej republiky pre bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky
  • ฤestnรก ฤlenka nรกrodnรฝch komรดr stavebnรฝch inลพinierov krajรญn V4 โ€“ SKSI (Slovensko), ฤŒKAIT (ฤŒeskรก republika), ฤŒSSI (ฤŒeskรก republika), MK (Maฤarsko), PZITB (Poฤพsko)

Milan Bohunickรฝ
Foto: archรญv prof.ย V. Medelskej

Najฤรญtanejลกie