4. jรบna nรกs vo veku 78 rokov navลพdy opustilaย Dr.ย h. c. prof.ย Ing.ย Viera Medelskรก, DrSc. Svoj ลพivot zasvรคtila prรกci na Katedre dopravnรฝch stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave. Bola rieลกiteฤพkou mnohรฝch vรฝskumnรฝch รบloh, autorkou desiatok ลกtรบdiรญ aย projektov, jedenรกstich monografiรญ, ลกestnรกstich skrรญpt aย viac ako dvesto vedeckรฝch ฤlรกnkov aย posudkov projektov. Nositeฤพka viacerรฝch vyznamenanรญ aย prezidentka Slovenskรฉho zvรคzu stavebnรฝch inลพinierov svoju prรกcu nikdy nepokladala za zamestnanie, ale za povolanie. Prinรกลกame vรกm jeden z poslednรฝch rozhovorov, ktorรฝ pani profesorka poskytla pre mรฉdiรก zaฤiatkom marca tohto roku. Bol uverejnenรฝย v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2008.
Narodili ste sa vย obci Suchรก nad Parnou vย uฤiteฤพskej rodine. Neskรดr ste sa aj vy vydali na pedagogickรบ drรกhu. Inลกpirovali vรกs kย tomu vaลกi rodiฤia?
Svoje ลพivotnรฉ smerovanie som si vybrala sama, no musรญm povedaลฅ, ลพe prvรบ pedagogickรบ skรบsenosลฅ mi sprostredkovala moja mama, ktorรก celรฝ ลพivot uฤila prvรกฤikov na zรกkladnej ลกkole. Uลพ ako pรคลฅroฤnรก som vedela ฤรญtaลฅ iย pรญsaลฅ aย keฤ ma mama obฤas vzala so sebou do ลกkoly, pomรกhala som sย pรญsanรญm menej ลกikovnรฝm ลพiakom. Keฤ niekomu robilo problรฉmy nejakรฉ ลฅaลพลกie pรญsmeno, chytila som mu ruku aย spolu sme pรญsali pรญsmenkรก po tabuli. Takลพe som vlastne uฤila uลพ od takรฉhoto รบtleho veku (smiech). Pedagogikou som sa vลกak reรกlne zaฤala zaoberaลฅ aลพ rok po ukonฤenรญ vysokoลกkolskรฝch ลกtรบdiรญ. ล tudovala som najprv na stavebnej fakulte vย Bratislave, neskรดr som preลกla do Prahy, ฤo sa ukรกzalo ako veฤพmi uลพitoฤnรฉ, pretoลพe vย tom ฤase, na prelome 40. aย 50. rokov eลกte nebolo na Slovensku prรญliลก veฤพa odbornรญkov na dopravnรฉ stavby.
Na Slovensko chodili prednรกลกaลฅ pedagรณgovia zย Prahy alebo Brna, takลพe ja som mala to ลกลฅastie, ลพe som mohla ลกtudovaลฅ priamo pri zdroji tรฝchto vedomostรญ. Po skonฤenรญ vysokoลกkolskรฉho ลกtรบdia som sa vrรกtila spรคลฅ na Slovensko aย nastรบpila som do projektovej praxe. Asi po roku ma oslovil pรกn profesor Marek โ vtedy bole eลกte len docentom โ aย ponรบkol mi miesto na katedre dopravnรฝch stavieb.
Ja som ho sย radosลฅou prijala aย nasledujรบcich 40 rokov, ktorรฉ som na katedre strรกvila, som nikdy nepovaลพovala za zamestnanie, ale za povolanie. Vย roku 1967 sme spolu sย pรกnom profesorom Marekom veฤพmi tvrdo bojovali za to, aby sa na katedre zaviedol odbor dopravnรฉho inลพinierstva. Naลกi kolegovia nรกm oponovali aย tvrdili, ลพe dopravnรฉ inลพinierstvo nie je ลพiadna veda, iba รบzka ลกpecializรกcia. Naลกลฅastie sme si nรกลก nรกzor dokรกzali obhรกjiลฅ aย tento ลกtudijnรฝ odbor sa napokon zaviedol.
To bol pre vรกs veฤพkรฝ medznรญk…
Pre mลa urฤite รกno, pretoลพe som sa mohla naplno โvrhnรบลฅโ na teรณriu dopravy. Veฤพkรฝm prรญnosom pre mลa bola spoluprรกca sย pรกnom profesorom Marekom. Bol to vรฝnimoฤnรฝ ฤlovek, ktorรฝ ovlรกdal sedem jazykov,ย ลกtudoval eลกte na Cรกrskom lรฝceu vย Petrohrade. Keฤ sa mi dostalo do rรบk jeho maturitnรฉ vysvedฤenie, musela som ลพasnรบลฅ. Malo osem strรกn, bolo pรญsanรฉ latinsky aย zaฤรญnalo slovami: My, imperรกtor Veฤพkรฉho Ruska… Tento skรบsenรฝ aย rozhฤพadenรฝ muลพ sa nรกm postaral oย tvrdรบ, no vskutku uลพitoฤnรบ ลพivotnรบ ลกkolu. Naprรญklad nรกm zadal รบlohu โ napรญลกte ฤlรกnok oย tom aย tom. Keฤ sme mu priniesli rukopis, ani sa naล nepozrel, rovno ho roztrhol, hodil do koลกa aย povedal โ znova. My sme, samozrejme, boli urazenรญ na smrลฅ, ลพe si naลกu prรกcu ani nepreฤรญtal, no napokon sme sa zamysleli aย napรญsali ฤlรกnok eลกte raz, รบplne inak. On ho tentoraz uลพ prijal, no odloลพil ho na tri tรฝลพdne do zรกsuvky. Potom nรกm rukopis vrรกtil so slovami โ preฤรญtajte si to po sebe.
Ako sme si to sย odstupom ฤasu ฤรญtali, len sme zalamovali rukami, ฤo sme to vlastne popรญsali. Tak sme ฤlรกnok opรคลฅ upravili aย odovzdali. Vtedy si pรกn profesor rukopis preฤรญtal, vrรกtil nรกm โฤervenรฉ moreโ aย po zanesenรญ jeho pripomienok bol ฤlรกnok koneฤne hotovรฝ. Podobnรฝm spรดsobom sme pripravovali aj skriptรก, ktorรฉ on po nรกs ฤรญtal aย neustรกle pripomienkoval. Takลพe sme mali stรกle ฤo robiลฅ (smiech).ย Uฤili sme sa cudzie jazyky, zรบฤastลovali sme sa na rรดznych konferenciรกch, seminรกroch aย kongresoch vย mnohรฝch krajinรกch, na viacerรฝch zย nich som prednรกลกala.
ฤรญm vลกetkรฝm ste sa za tรฝch 40 rokov na katedre zaoberali?
Teรณriou dopravy. Dopravnรฉ inลพinierstvo je teoยญretickรก veda, ktorรก sa zaoberรก rieลกenรญm dopravnรฝch problรฉmov vย urbanizovanom รบzemรญ. Je jedno, ฤi ide oย ลพelezniฤnรบ, leteckรบ, vodnรบ, cestnรบ, cyklistickรบ alebo peลกiu dopravu, vลกetky musia byลฅ vย danej lokalite navrhnutรฉ tak, aby ich ten priestor uniesol. Je to oย to ลฅaลพลกie, ลพe vย doprave platรญ jeden nepรญsanรฝ zรกkon: Nikdy nemรดลพem vedieลฅ, kedy vytiahnete auto zย garรกลพe aย pรดjdete nรญm von. Dรก sa to vลกak sย urฤitou mierou pravdepodobnosti vypoฤรญtaลฅ. Takลพe sme sa pri naลกej prรกci vo veฤพkom zaoberali teรณriou pravdepodobnosti aย ลกtatistickรฝmi metรณdami, aby sme dokรกzali ฤo najpresnejลกie odhadnรบลฅ, kedy to auto zย garรกลพe skutoฤne vytiahnete.
Nakoฤพko sa tieto teoretickรฉ vรฝsledky reรกlne zhodujรบ sย praxou?
Boli by ste prekvapenรฝ, akรฉ sรบ tieto vรฝsledky presnรฉ. Nedรกvno sme spolu sย mojรญm aลกpirantom poฤรญtali pravdepodobnosลฅ vzniku rozliฤne zรกvaลพnรฝch dopravnรฝch nehรดd vย rรกmci celรฉho Slovenska aย zvlรกลกลฅ pre Bratislavu aย Koลกice. Mali sme kย dispozรญcii รบdaje od roku 1975 aลพ po sรบฤasnosลฅ. Po ich spracovanรญ sme dostali nepravidelnรบ krivku n-tรฉho stupลa, ktorรก veฤพmi reรกlne opisuje skutoฤnosลฅ. Podobne sme skรบmali, akรฝ bude vย nasledujรบcich rokoch stupeล automobilizรกcie na Slovensku. Vรฝsledky kaลพdรฝ rok overujeme podฤพa ลกtatistiky registrovanรฝch รกut, aย musรญm konลกtatovaลฅ, ลพe veฤพmi presne sedia.
Spomenuli ste pravdepodobnosลฅ vzniku dopravnej nehody. ฤo sรบdite oย sรบฤasnej situรกcii na slovenskรฝch cestรกch?
Zย mรดjho pohฤพadu mรดลพem konลกtatovaลฅ iba to, ลพe slovenskรญ vodiฤi sa sprรกvajรบ ฤรญm ฤalej, tรฝm bezohฤพadnejลกie aย nedodrลพujรบ pravidlรก. Plnรก ฤi preruลกovanรก ฤiara, niektorรฝm je to รบplne jedno aย jazdia si, kadiaฤพ chcรบ. Ja jazdรญm 50 rokov bez nehody, ale vย poslednom ฤase som uลพ musela pรกrkrรกt dupnรบลฅ na brzdu prรกve kvรดli nezodpovednรฝm vodiฤom. Vย tejto sรบvislosti ma mrzรญ, ลพe sa zo Slovenska akosi vytratili dopravnรฉ ihriskรก. Deลฅom chรฝba dopravnรก vรฝchova aย nemajรบ sa kde nauฤiลฅ zรกkladnรฉ pravidlรก cestnej premรกvky.
Vย minulosti som spolupracovala sย auto-motoklubom, vย rรกmci ktorรฉho sme pre ministerstvo ลกkolstva pripravili uฤebnรฉ osnovy dopravnej vรฝchovy pre deti prvรฉho stupลa zรกkladnรฝch ลกkรดl. Vย procese sa angaลพovali viacerรญ psycholรณgovia, ฤlenovia polรญcie iย ฤพudia zย vedeckรฝch kruhov, no tieto osnovy sa dodnes nezaviedli do praxe. Vฤaka auto-motoklubu som navลกtรญvila jedno dopravnรฉ ihrisko vo Francรบzsku aย mรดลพem vรกm povedaลฅ, ลพe to ihrisko priam โspievaloโ. Funkฤnรฉ aย modernรฉ vybavenie umoลพลovalo uฤiลฅ pravidlรกm cestnej premรกvky uลพ deti od 4ย do 12 rokov. Ak by sa takรกto vรฝchova zaviedยญla aj uย nรกs, existuje reรกlny predpoklad, ลพe aspoล nasledujรบca generรกcia sa bude na cestรกch sprรกvaลฅ zodpovednejลกie.
Je zaujรญmavรฉ, ลพe podobnรฝ nรกzor zaznel aj zย รบst pรกna ministra dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR Ing.ย ฤฝubomรญra Vรกลพneho. Dรก sa to pokladaลฅ za signรกl, ลพe by sa situรกcia onedlho mohla zmeniลฅ kย lepลกiemu?
Istรฉ signรกly som uลพ zachytila, tak dรบfajme, ลพe tรกto snaha dospeje kย zdarnรฉmu koncu. Podฤพa mojich informรกciรญ sa momentรกlne uฤebnรฉ osnovy dopravnej vรฝchovy prerรกbajรบ tak, aby sa lรกtka rozdelila medzi viacero roฤnรญkov zรกkladnej ลกkoly podฤพa typu รบฤastnรญka cestnej premรกvky, ktorรฝm mรดลพe byลฅ chodec, cyklista, vodiฤ atฤ. Do osnov sa eลกte dopฤบลajรบ niektorรฉ poznatky zย oblasti psycholรณgie. Veฤพmi zaujรญmavรฉ je naprรญklad skรบmanie reakciรญ vodiฤa na neฤakanรฉ situรกcie. Na katedre dopravnรฝch stavieb sme kedysi mali meracie vozidlo, ktorรฉ poฤas jazdy monitorovalo tep aย tlak vodiฤa spolu sย aktuรกlnou rรฝchlosลฅou, spotrebou paliva aย prejdenou drรกhou. Samozrejme, ลพe sme sa vย tomto vozidle testovali aj sami. Aj ja som si chcela vyskรบลกaลฅ svoje reakcie, tak som sadยญla za volant aย vydala sa do bratislavskรฝch ulรญc. Zrazu na jednom zย priechodov pre chodcov ktosi stlaฤil tlaฤidlo na svetelnej signalizรกcie aย na semafรณre dosลฅ neฤakane zasvietilo ฤervenรฉ svetlo. Keฤลพe som neลกla rรฝchlo, auto som bez problรฉmov zabrzdila. Mali ste vลกak vidieลฅ, ako mi hneฤ vyskoฤil tep. Bol to veฤพmi uลพitoฤnรฝ test toho, ako takรฉto zdanlivรฉ maliฤkosti dokรกลพu ovplyvniลฅ ฤพudskรบ psychiku.
ฤรญm sa zaoberรกte vย sรบฤasnosti?
Ako prezidentka Slovenskรฉho zvรคzu stavebnรฝch inลพinierov sa snaลพรญm troลกku urฤiลฅ smerovanie tejto organizรกcie, vย rรกmci ktorej organizujeme rozliฤnรฉ zaujรญmavรฉ konferencie aย sympรณziรก. Dva roky za sebou sme pripravili medzinรกrodnรฉ sympรณzium ฤlovek vย meste aย Automobil vย meste, vย sรบฤasnosti pripravujeme tretie sympรณzium Hromadnรก doprava vย meste. Vลกetky tri podujatia na seba logicky nadvรคzujรบ โ keฤ vyjdete zย domu, najprv sa pohybujete peลกo, kรฝm nesadnete do auta alebo nenastรบpite do vozidla hromadnej dopravy. Na tรฝchto sympรณziรกch zaznievajรบ zaujรญmavรฉ aย inลกpiratรญvne myลกlienky aย รบฤastnรญci zย rรดznych krajรญn si tak mรดลพu medzi sebou odovzdรกvaลฅ cennรฉ skรบsenosti zย odboru. Vย ostatnom ฤase som sa intenzรญvne zaoberala aj revรญziou normy Projektovanie ciest aย diaฤพnic, ฤo bola ozaj tvrdรก robota. Okrem toho sa zaoberรกm aj bezpeฤnosลฅou cestnej premรกvky, takลพe voฤพnรฉho ฤasu mi prรญliลก veฤพa neostรกva.
Ktorรฉ zย nรกpadov aย skรบsenostรญ, ฤo zazneli na spomรญnanรฝch sympรณziรกch, by ste zaviedli aj na Slovensku?
Zarรกลพa ma naprรญklad, ลพe hoci na mnohรฝch miestach Bratislavy sรบ elektriฤkovรฉ koฤพaje zabudovanรฉ do vozovky, nesmรบ po nich jazdiลฅ autobusy. Vย Holandsku je to รบplne beลพnรฉ. Autobus tak mรดลพe vyuลพรญvaลฅ rovnakรฉ zastรกvky ako elektriฤky, ฤo okrem inรฉho uฤพahฤuje cestujรบcim prestup medzi jednotlivรฝmi druhmi hromadnej dopravy. Vo viacerรฝch zรกpadoeurรณpskych krajinรกch sa zavรกdzajรบ novรฉ rieลกenia vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek. Naprรญklad na kriลพovatkรกch nie sรบ priechody pre chodcov umiestnenรฉ kolmo na vozovku tak, ako uย nรกs, ale celรก vnรบtornรก plocha kriลพovatky je vyลกrafovanรก.
Vย istom momente cyklu autรก zastanรบ aย chodci zo vลกetkรฝch strรกn naraz prejdรบ krรญลพom cez kriลพovatku, priฤom nepotrebujรบ ลพiadne medzizastรกvky na cestnรฝch ostrovฤekoch. Vย Bratislave, ale aj vย inรฝch vรคฤลกรญch mestรกch je viacero komplikovanรฝch kriลพovatiek, ktorรฝm by takรฉto rieลกenie urฤite pomohlo. Ziลกla by sa aj zmena tvaru ฤalลกรญch vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek, ako sรบ smerovรฉ ลกรญpky, optickรฉ retardรฉry, ale aj povedzme zmena pravidiel pรญsania nรกzvov obcรญ vย zรกvislosti od maximรกlnej povolenej rรฝchlosti vย danom รบseku. Je naozaj dosลฅ toho, ฤo by sa dalo aplikovaลฅ aj uย nรกs.
Dostal sa mi do rรบk ฤlรกnok, vย ktorom pomerne ostro odsudzujete pouลพรญvanie zรกbran proti parkovaniu, ktorรฉ majitelia inลกtalujรบ na svoje sรบkromnรฉ parkovacie miesta…
Nikde na svete som eลกte nevidela podobnรฉ stฤบpiky aย inรฉ zariadenia proti parkovaniu, iba na Slovensku. Jeลพia sa popri vozovke, ลกkaredรฉ aย vykrivenรฉ, lebo do nich ฤasto narรกลพajรบ autรก, ktorรฉ sa snaลพia vopchaลฅ medzi ne. Vย inรฝch krajinรกch existujรบ takzvanรฉ parkingmetre, ktorรฉ sรบ inลกtalovanรฉ na kraji chodnรญka. Podฤพa toho, ako dlho chcete parkovaลฅ, vhodรญte do parkingmetra potrebnรฝ poฤet mincรญ, alebo si potrebnรบ sumu nechรกte odpoฤรญtaลฅ zย ฤipovej karty aย mรดลพete parkovaลฅ. Stฤบpiky sรบ peknรฉ, rovnakรฉ, nikto do nich nenarรกลพa aย parkovacie miesto sa dรก vyuลพiลฅ vย kaลพdรบ dennรบ ฤi noฤnรบ hodinu. Takลพe jednรฝm zย mojich cieฤพov do budรบcnosti je dosiahnuลฅ zruลกenie jestvujรบcich zรกbran proti parkovaniu vย Bratislave aย zavedenie parkingmetrov. Zatiaฤพ sa to nepodarilo, no verรญm, ลพe doba raz dozreje aย naลกe hlavnรฉ mesto aj vย tomto smere spravรญ krok kย svetovรฝm metropolรกm.
Ako odbornรญฤka na teรณriu dopravy ฤasto posudzujete rรดzne dopravnรฉ projekty. Nakoฤพko reลกpektujรบ projektanti vaลกe pripomienky?
Projektanti vรคฤลกinou pripomienky reลกpektujรบ, hoci si myslรญm, ลพe keby lepลกie ovlรกdali teรณriu dopravy, sami by dokรกzali zย projektov odstrรกniลฅ mnoho nedokonalostรญ. Mala som, naprรญklad, napรญsaลฅ posudok na projekt severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice. Vย รบseku od cementรกrne po sรญdlisko sa tam rรกtalo sย dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm 16ย 000 รกut za deล, vย okolรญ sรญdliska to bolo 12ย 000 รกut aย za sรญdliskom po cestu na Donovaly opรคลฅ 16ย 000. Pรฝtala som sa projektantov, kde sa im uprostred obchvatu stratilo 4ย 000 vozidiel. Vย prรญpade, ลพe vลกetky odboฤili do centra, nรกjde sa pre ne 100ย 000 ลกtvorcovรฝch metrov parkovacรญch plรดch? To sรบ vลกetko takรฉ โdrobnostiโ, ktorรฉ si ฤlovek na prvรฝkrรกt moลพno neuvedomรญ, no ak na ne nemyslรญ, mรดลพu maลฅ ฤalekosiahle dรดsledky. Sย podobnรฝmi problรฉmami sa stretรกvam dennodenne. Dobrรฉ rieลกenia sa nedajรบ len tak vysypaลฅ zย rukรกva, takลพe je tu stรกle ฤo rieลกiลฅ.
Ostรกva vรกm pri toฤพkej zaneprรกzdnenosti ฤas aj na nejakรฝ relax?
Najvรคฤลกรญm relaxom je pre mลa hudba. Poฤรบvam prevaลพne klasiku, no neodmietnem ani Hegerovรบ, Armstronga ฤi inรฝch starลกรญch interpretov. Vo voฤพnรฝch chvรญฤพach sa zamestnรกvam prรกcou vย zรกhradke, nuลพ aย tretรญm relaxom je uลพ len vodorovnรก poloha (smiech).
Dr.ย h. c. prof.ย Ing.ย Viera Medelskรก, DrSc.
narodenรก vย Suchej nad Parnou
Vzdelanie aย akademickรฉ hodnosti:
1954ย ย ย Ing. โ Stavebnรญ fakulta ฤVUT vย Prahe
1968ย ย ย CSc. โ Stavebnรก fakulta SVล T Bratislava
1977ย ย ย doc. โ SvF STU vย Bratislave
1990ย ย ย DrSc. โ SvF STU vย Bratislave
1991ย ย ย prof. โ SvF STU vย Bratislave
1992ย ย ย autorizรกcia vย SKSI, odbor doprava
1994ย ย ย Dr.ย h. c. โ ลฝU vย ลฝiline
Pรดsobenie:
- ฤlenka komisie pre ลกtรกtne zรกvereฤnรฉ skรบลกky, ลฝU vย ลฝiline
- prezidentka Slovenskรฉho zvรคzu stavebnรฝch inลพinierov
- ฤlenka odbornej skupiny pre analรฝzu prรญฤin dopravnรฝch nehรดd Rady vlรกdy Slovenskej republiky pre bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky
- ฤestnรก ฤlenka nรกrodnรฝch komรดr stavebnรฝch inลพinierov krajรญn V4 โ SKSI (Slovensko), ฤKAIT (ฤeskรก republika), ฤSSI (ฤeskรก republika), MK (Maฤarsko), PZITB (Poฤพsko)
|
Milan Bohunickรฝ
Foto: archรญv prof.ย V. Medelskej