Vozovka na bezpeฤnรบ premรกvku v daลพdi
Podฤพa ลกtatistรญk bezpeฤnosti cestnej premรกvky sรบ najฤastejลกou prรญฤinou vzniku dopravnรฝch nehรดd ฤlovek a jeho sprรกvanie, technickรฝ stav a spoฤพahlivosลฅ vozidla a tretรญm v poradรญ je stav cestnej komunikรกcie a prostredia v jej okolรญ (nรกvrhovรฉ prvky, znaฤenie, pevnรฉ prekรกลพky a odvodnenie).
Stav komunikรกciรญ zรกvisรญ nielen od kvality stavby, ale ovplyvลuje ho aj poฤasie. Na projektovรบ dokumentรกciu pripravovanรฝch stavieb sa vypracovรกva bezpeฤnostnรฝ audit.
Jednรฝm z parametrov, ktorรฉ pri bezpeฤnostnom audite sprรกvcovia vozoviek kontrolujรบ, je i rรฝchlosลฅ stekania vody v daลพdi.
Rรฝchlosลฅ stekania vody v daลพdi
Rรฝchlosลฅ stekania vody v daลพdi ovplyvลuje nielen bezpeฤnosลฅ premรกvky, ale aj dฤบลพku ลพivotnosti povrchu vozoviek. Hlavne v obytnรฝch aglomerรกciรกch, kde komunikรกcie ohraniฤujรบ obrubnรญky, treba dbaลฅ na dostatoฤnรฝ pozdฤบลพny spรกd a vzdialenosti cestnรฝch vpustov. Ak sa to nezabezpeฤรญ, tvoria sa medzi jednotlivรฝmi vpustami kaluลพe. Vznikรก tรฝm nebezpeฤenstvo aquaplaningu, naruลกenia povrchu vozovky a striekania vody na chodcov.
Obrubnรญkovรฉ odvodnenie a krajnica bez prekรกลพok
Rieลกenie s obrubnรญkovรฝm odvodnenรญm umoลพลuje odviesลฅ vodu z vozovky najrรฝchlejลกie. Do jednotlivรฝch vpustov totiลพ vtekรก vnรบtri obrubnรญka. Pravidelne rozmiestnenรฉ ฤistiace a kontrolnรฉ miesta poskytujรบ dostatok moลพnostรญ na revรญziu a รบdrลพbu systรฉmu. Vpusty nezasahujรบ do komunikรกcie, takลพe na premรกvku zostane k dispozรญcii celรก ลกรญrka vozovky. Cyklisti sa nemusia vyhรฝbaลฅ kanรกlom, vodiฤi รกut nemusia kฤพuฤkovaลฅ medzi poloprepadnutรฝmi mreลพami. Vpusty a kontrolnรฉ miesta sa dajรบ kontrolovaลฅ a ฤistiลฅ z chodnรญka bez obmedzenia premรกvky. V kombinรกcii s monolitickรฝmi ลพฤพabmi sรบ bezpeฤne a elegantne rieลกenรฉ aj vjazdy do dvorov a areรกlov popri cestรกch. V mieste znรญลพenia obrubnรญka sa plynule naviaลพe ลพฤพabom a potom opรคลฅ plynule pokraฤuje obrubnรญkovรฉ odvodnenie RONN Kerb.
Bez kaluลพรญ
Voda sa najkratลกou cestou ihneฤ dostane do ลพฤพabu a nevznikajรบ ลพiadne kaluลพe. Autรก nestriekajรบ stojacu vodu na chodcov, chodnรญky a budovy. Po daลพdi vozovka rรฝchlo schne a do konลกtrukฤnรฝch vrstiev komunikรกcie sa nedostane takmer ลพiadna voda. Tรฝm sa vรฝrazne zvyลกuje ลพivotnosลฅ vozovky hlavne v zimnรฝch mesiacoch.
Obrubnรญkovรฉ odvodnenie z recyklovanรฉho kompozitu
Obrubnรญkovรฉ prvky RONN KERB z recyklovanรฉho kompozitu sรบ niekoฤพkonรกsobne odolnejลกie proti nรกrazu neลพ tradiฤnรฉ betรณnovรฉ materiรกly. Sรบ dimenzovanรฉ na triedu zaลฅaลพenia D 400 kN, ฤo je viac, ako v prรญpade krajnรญc odporรบฤa norma ฤSN EN 1433 tรฝkajรบca sa odvodnenia komunikรกciรญ. Prvky na pohฤพad vyzerajรบ ako betรณnovรฉ, ale ฤพahko sa s nimi manipuluje, pretoลพe vรกลพia od 9 do 19 kg v zรกvislosti od hฤบbky ลพฤพabu.
Pri kladenรญ preto nie je potrebnรฉ pouลพรญvaลฅ ลฅaลพkรฉ mechanizmy, vลกetko zvlรกdne jeden alebo dvaja ฤพudia.
Vรฝrobky sรบ odolnรฉ proti chemickรฝm posypom, pohonnรฝm hmotรกm i mrazu. Vรฝbornรฉ hydraulickรฉ vlastnosti zaistia rรฝchly odtok vody a minimรกlne zanรกลกanie. Zvoliลฅ ideรกlne rieลกenie podฤพa mnoลพstva daลพฤovej vody a podฤพa dฤบลพky jednej vetvy umoลพลujรบ tri vรฝลกkovรฉ profily 305, 385 a 480 mm. ล tandardnรก vรฝลกka obrubnรญka je 120, resp. 150 mm, na rรฝchlostnรฉ komunikรกcie so zoลกikmenรฝmi hranami 75 mm, na pretiahnutie zvodu vody (naprรญklad pri spomaฤพovacรญch prahoch) s plnรฝm tvarom.
Optimรกlny nรกvrh je dรดleลพitรฝ z hฤพadiska plynulosti odtoku a zanรกลกania. Voda v predimenzovanรฝch ลกirokรฝch ลพฤพaboch mรก menลกiu rรฝchlosลฅ, takลพe sa zniลพujรบ samoฤistiace schopnosti. Ak je profil navrhnutรฝ sprรกvne a voda mรก optimรกlnu rรฝchlosลฅ, zanรกลกanie je minimรกlne. Spolu tri vtokovรฉ otvory na 0,5 m (ฤo je viac, neลพ majรบ inรฉ porovnateฤพnรฉ vรฝrobky) sรบ navrhnutรฉ tak, aby mali dostatoฤnรบ kapacitu na plynulรฝ odvod vody a zรกroveล zabrรกnili prieniku veฤพkรฝch predmetov do systรฉmu.
Obrubnรญkovรฉ odvodnenie RONN-MEA je ako jedinรฉ na trhu dostupnรฉ v dvoch materiรกlovรฝch variantoch. Z recyklovanรฉho kompozitu nebo z polymerickรฉho betรณnu. Dva systรฉmy, ktorรฉ majรบ svoje opodstatnenie pri rรดznych druhoch pouลพitia, sรบ osvedฤenรฉ a vyskรบลกanรฉ na stovkรกch aplikรกciรญ. Zvรฝลกenรก bezpeฤnosลฅ vozidiel, komfort pre chodcov a dlhลกia ลพivotnosลฅ vozovky sรบ hlavnรฉ parametre pouลพitia obrubnรญkovรฉho odvodnenia RONN KERB.
Autor: Ing. Jan Ochec, MEA Water Management SK, s. r. o., mea@mea.sk, www.mea.sk
ZDROJ: PR ฤlรกnok spoloฤnosti MEA Water Management SK, s. r. o.