Vozovky s รบฤinkom tlmiacim slneฤnรฉ ลพiarenie
Medzinรกrodnรก organizรกcia Zdruลพenie svetovรฝch cestnรฝch kongresov (AIPCR/PIARC), ktorรก kaลพdรฉ ลกtyri roky usporadรบva svetovรฝ cestnรฝ kongres, ocenila pri prรญleลพitosti XXIV. kongresu vย Mexiku prestรญลพnou cenou Maurice Milne medal Price vรฝsledky vรฝskumnej prรกce kolektรญvu zย Japonska. Zย publikovanรฉho opisu rieลกenia vyplรฝva, ลพe problematikou sa zaoberali viac ako ลกtyri roky. Vย ฤlรกnku je komentovanรฝ opis uverejnenรฝ vย ฤasopise Routes/Roads [1].
Klimatickรฉ zmeny aย celkovรฉ otepฤพovanie ovzduลกia sa priamo dotรฝkajรบ cestnรฉho staviteฤพstva. Teplota asfaltovรฝch zmesรญ, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ na stavbu asfaltovรฝch vozoviek, vรฝrazne ovplyvลuje ich deformaฤnรฉ aย pevnostnรฉ charakteristiky. Veฤพmi nepriaznivo sa to prejavuje naprรญklad vย lete vznikom trvalรฝch deformรกciรญ krytu asfaltovรฝch vozoviek. Vย zastavanom urbanizovanom prostredรญ sa mรดลพu vย naลกich podmienkach vyskytovaลฅ teploty povrchu asfaltovรฝch vozoviek aลพ 60ย ยฐC. Vย minulosti sa ako rieลกenie moลพnej redukcie teploty pouลพรญvali svetlejลกie povrchy. Tie sa vลกak ukรกzali ako ekonomicky nรกroฤnรฉ (nรกklady na stavbu aย รบdrลพbu) aย trvanlivosลฅ farebnej รบpravy nebola dostatoฤnรก. Podฤพa japonskรฝch vรฝskumov moลพno dosiahnuลฅ zmiernenie teploty pouลพitรญm technolรณgie vozoviek sย tlmiacim รบฤinkom slneฤnรฉho ลพiarenia.Podstata technolรณgie
Konลกtrukcie asfaltovรฝch vozoviek majรบ zvyฤajne tri vrstvy zย asfaltovรฝch zmesรญ โ obrusnรบ, loลพnรบ aย podkladovรบ vrstvu, ktorรฉ majรบ rozdielne funkcie. Vรฝskum bol zameranรฝ na zmes do obrusnej vrstvy aย okrem odolnosti proti obrusovaniu sa sledovala aj skรบลกka odrazivosti slneฤnรฉho ลพiarenia. Funkciu vrstvy zย asfaltovej zmesi sย reflexiou ลพiarenia vysvetฤพuje schรฉma na obr.ย 1.
Zย fyzikรกlneho hฤพadiska ide oย zmes sย povrchom, ktorรฝ mรก vรคฤลกie albedo (faktor odrazu neutrรณnov od povrchu vozovky) aย redukovanรฝ efekt slneฤnรฉho ลพiarenia. Do zmesi sa pridรกval mimoriadne reflektรญvny pigment. Charakteristiky odrazivosti povrchu vrstvy zย takto upravenej zmesi sa merali na ลกtandardnej zmesi aย na zmesi so sivรฝm povrchom. Grafickรฉ porovnanie vรฝsledkov laboratรณrnych skรบลกok sย lampou sย infraลพiarenรญm sรบ na obr.ย 2. Povrchovรก teplota novej zmesi bola menลกia ako teplota zmesi medzerovitรฉho asfaltovรฉho betรณnu (PA) โ po 120 minรบtach asi oย 12ย ยฐC.
Okrem odrazivosti povrchu bola predmetom skรบลกok aj drsnosลฅ. Skรบลกky sรบฤiniteฤพa trenia na povrchu PA aย na povrchu sย reflexnou vrstvou sa vykonali zariadenรญm Dynamic Friction tester podฤพa ASTM E1911. Pri rรฝchlosti 40ย km/h boli hodnoty 0,60, respektรญve 0,62 aย pri rรฝchlosti 60ย km/h boli 0,55, respektรญve 0,56. Moลพno povedaลฅ, ลพe drsnosลฅ povrchu bola rovnakรก. ล peciรกlny prรญstroj aย skรบลกobnรฝ postup sa pouลพili na hodnotenie takzvanรฉho vypierania povrchu aย porovnanie PA aย PA sย reflexnou vrstvou. Hodnotรญ sa pomocou veฤพkosti plochy sย vypieranรญm, ktorรบ stanovuje poฤรญtaฤ. Vรฝsledkom bolo, ลพe reflexnรฝ povrch mal veฤพmi dobrรบ adhรฉziu, aย kรฝm prรญpustnรก plocha sย vypieranรญm mรดลพe byลฅ maximรกlne 40ย %, skรบลกkou sa zistila plocha iba 9,9ย %.
Pridรกvanรก reflexnรก zmes je na bรกze MMA (Methyl Methcrylate โ metylmetakrylรกtovรก ลพivica), ktorรก zapรกcha. Aj intenzita aย ลกรญrenie zรกpachu boli predmetom testovania. Zรกver bol takรฝ, ลพe so zmesou moลพno pracovaลฅ aj vย obytnej zรณne, keฤ sa pouลพije sย redukovanรฝm zรกpachom. Okrem materiรกlu na bรกze MMA moลพno najmรค na parkovacรญch plochรกch aย cestรกch sย malรฝm dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm pouลพiลฅ emulzie so schopnosลฅou tlmiลฅ slneฤnรฉ ลพiarenie.
Obr. 2ย Vรฝsledky laboratรณrnych skรบลกok sย lampou
Obr. 3ย Merania teploty povrchu vozovky aย teplรดt vzduchu vย mesiaci august
Teplotnรฝ reลพim aย trvalรฉ deformรกcie
รฤinnosลฅ รบpravy konลกtrukcie asfaltovej vozovky sย tlmiacim รบฤinkom slneฤnรฉho ลพiarenia sa overovala na experimentรกlnom รบseku. Vย danom mieste sa merala teplota vzduchu aย teplota povrchu vozovky so ลกtandardnou asfaltovou zmesou (AC) aย sย reflexnou zmesou tlmiacou ลพiarenie. Na obr.ย 3 je zรกznam meranรญ vย horรบcom mesiaci august poฤas troch dnรญ. Keฤ teplota vzduchu bola 35ย ยฐC, maximรกlna teplota povrchu vozovky bola 58ย ยฐC, ale na povrchu sย tlmiacim รบฤinkom asi oย 16 ยฐC menej. Rozdiel teplรดt na hornom aย spodnom povrchu vozovky vย noci bol menลกรญ, asi 4 aลพ 5ย ยฐC. Zรกznam meranรญ teplรดt vย priebehu rokov 2006 aลพ 2009 je na obr. 4.
Obr. 4ย Redukcia teploty vย hฤบbke 20 mm pod povrchom vozovky
Veฤพmi dรดleลพitรฉ aย sledovanรฉ boli merania hฤบbky koฤพajรญ (trvalรฝch deformรกciรญ), ktorรฉ sa vytvรกrali na povrchu oboch porovnรกvanรฝch konลกtrukciรญ asfaltovรฝch vozoviek. Merania, ktorรฉ sa vykonรกvali poฤas pouลพรญvania vozoviek dlhลกie ako ลกtyri roky, sรบ graficky znรกzornenรฉ na obr. 5. Rozdiel vย hodnotรกch hฤบbky koฤพajรญ sa ukรกzal uลพ po dvoch rokoch. Tie boli 14, respektรญve 32ย mm. Vย ฤalลกom obdobรญ bol nรกrast hฤบbky koฤพajรญ menลกรญ, asi po troch rokoch boli hodnoty 16, respektรญve 34ย mm. Toto meranie aย jeho hodnotenie ukรกzali, ลพe koฤพaje vozovky sย รบฤinkom tlmiacim slneฤnรฉ ลพiarenie mala iba poloviฤnรบ hodnotu ako koฤพaje na ลกtandardnej konลกtrukcii. Opatrenie moลพno hodnotiลฅ ako veฤพmi efektรญvne, ktorรฉ mรดลพe ovplyvniลฅ nรกklady na obnovu prevรกdzkovej spรดsobilosti asfaltovรฝch vozoviek.
Obr. 5ย Maximรกlne hฤบbky vyjazdenej koฤพaje po ลกtyroch rokoch
Vplyv na ลพivotnรฉ prostredie
Technolรณgie vozoviek sย รบฤinkom tlmiacim slneฤnรฉ ลพiarenie zniลพujรบ negatรญvny vplyv teploty na ลพivotnรฉ prostredie aย na organizmus ฤloveka. Vรฝsledky vรฝskumu sledujรบceho vplyv zvรฝลกenie albeda na povrch vozoviek poukazujรบ na prijateฤพnejลกie prostredie zย pohฤพadu tepelnej pohody.
รฤinnosลฅ vozoviek so schopnosลฅou tlmiลฅ slneฤnรฉ ลพiarenie bola preukรกzanรก priamou aplikรกciou aย terรฉnnymi skรบลกkami. Cieฤพom bolo urฤiลฅ zmeny teploty vzduchu vย zastavanom รบzemรญ aย zistiลฅ aย porovnaลฅ, akou mierou vnรญmajรบ chodci teplotu prostredia vย miestach sย tradiฤnou asfaltovou vozovkou aย sย vozovkou sย รบฤinkom tlmiacim slneฤnรฉ ลพiarenie.
Zmeny teploty vzduchu vย zastavanom รบzemรญ sa stanovili pomocou poฤรญtaฤovej simulรกcie, vย ktorej sa uvaลพovala aplikรกcia tohto druhu vozovky vย centre Tokia, sย hodnotou albeda zvรฝลกenou zo 14 na 60ย %, aย to pri predpoklade slneฤnรฉho dลa. Oblasลฅ pรดsobnosti teplรดt sa predpokladรก vย hlavnom รบzemรญ sย rozlohou 366 ร 366 km (oblasลฅ Kanto) aย na menลกom รบzemรญ sย veฤพkosลฅou 114 ร 114ย km, ktorรฉ predstavovalo centrum Tokia. Teplota vo vรฝลกke 1,5 m nad povrchom sa stanovila metรณdou vyvinutou Kinouchim aย jeho tรญmom [2]. Teplota vzduchu vย centre Tokia mรก klesajรบcu tendenciu. Znรญลพenie priemernej teploty vzduchu oย 0,8ย ยฐC sรบฤasne zabezpeฤuje znรญลพenie teploty povrchu vozovky.
Okrem toho sa meral vnรญmateฤพnรฝ tepelnรฝ tok vย uliciach pri zvรฝลกenej hodnote povrchovรฉho albeda. Simulรกcia uvaลพuje teplotu vzduchu 35ย ยฐC, rรฝchlosลฅ vetra 5ย m/sย aย povrchovรฉ albedo 0,1 aย 0,5. Zย vรฝsledkov vyplรฝva, ลพe vย dรดsledku zvรฝลกenej odrazivosti povrchu vozovky sa zniลพuje teplota vzduchu, aย tรฝm sa zlepลกuje mestskรฉ prostredie.
Prieskum tรฝkajรบci sa ฤพudskรฉho vnรญmania teploty poukรกzal na prรญjemnejลกie prostredie pri pouลพitรญ vozoviek sย povrchom sย vรคฤลกou odrazivosลฅou.
Aplikรกcia aย zรกvery
Experimenty aย merania, ktorรฉ vykonali japonskรญ vรฝskumnรญ pracovnรญci na asfaltovรฝch vozovkรกch, potvrdili predpoklady, ลพe รบpravou povrchu tรฝchto vozoviek tak, aby tlmili รบฤinok slneฤnรฉho ลพiarenia, sa mรดลพe dosiahnuลฅ podstatnรก redukcia teploty vrstiev zย asfaltovรฝch zmesรญ. Zvรฝลกenรญm odrazivosti povrchu vozovky sa znรญลพi jeho teplota: podฤพa meranรญ vย lete vย hฤบbke 20ย mm pod povrchom pribliลพne oย 16ย ยฐC. Sย tรฝm sรบvisรญ odolnosลฅ zmesรญ proti vzniku trvalรฝch deformรกciรญ aย zmenลกenie hฤบbky koฤพajรญ. Pouลพitรญm technolรณgie stavby asfaltovรฝch vozoviek sย รบฤinkom tlmiacim slneฤnรฉ ลพiarenie moลพno zlepลกiลฅ odolnosลฅ vozovky proti รบฤinkom dopravnรฉho zaลฅaลพenia aย sรบฤasยญne vytvoriลฅ podmienky na prijateฤพnejลกie prostredie vย zastavanom รบzemรญ (priemernรก teplota vzduchu bola menลกia oย pribliลพne 0,8ย ยฐC).
Vย Japonsku tvoria plochy sย aplikรกciou asfaltovรฝch vozoviek so schopnosลฅou tlmenia slneฤnรฉho ลพiarenia viac ako 1 mil. m2 (rok 2010) aย ich pouลพitie do mestskรฝch oblastรญ predstavuje 67 %. Pouลพili sa na mestskรฝch komunikรกciรกch, parkoviskรกch, kriลพovatkรกch aย odpoฤinkovรฝch plochรกch.
Publikovanรฉ vรฝsledky mรดลพu byลฅ podnetom na rieลกenie problematiky vย naลกich meniacich sa klimatickรฝch podmienkach.
TEXT: prof. Ing. Ivan Gschwendt, DrSc., Ing. Silvia ล tefunkovรก, PhD.
OBRรZKY: archรญv autorov
Ilustraฤnรฉ foto: Dano Veselskรฝ
Ivan Gschwendt je emeritnรฝ profesor na Stavebnej fakulte STU vย Bratislave.
Silvia ล tefunkovรก je vรฝskumnรก pracovnรญฤka na Katedre dopravnรฝch stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave.
Literatรบra
1.ย ย ย Iwama, M., Yoshinaka, T., Omoto, S., Nemoto, N.: Use of Solar Heat-Blocking Pavement Technology for Mitigation of Urban Heat, In: Routes/Roads 2011/2012, Nยฐ 352/353.
2.ย ย ย Kinouchi, T., Yoshinaka, T., Fukae, N., Kanda, M.: Deveยญlopment of Cool Pavement with Dark Colored High Albedo Coating, American Meteorological Society. In: 5th Conference on Urban Environment, No 4.7, 2004.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.