Vozovky โ€“ systรฉm hospodรกrenia, diagnostika, รบdrลพba a oprava
Galรฉria(11)

Vozovky โ€“ systรฉm hospodรกrenia, diagnostika, รบdrลพba a oprava

Partneri sekcie:

Vozovky na Slovensku sรบ vo veฤพmi zlom stave, na ktorom sa podpรญsalo niekoฤพko faktorov. Patria medzi ne chรฝbajรบca รบdrลพba ฤi nรกrast dopravy so zaลฅaลพenรญm, na ktorรฉ tieto vozovky neboli dimenzovanรฉ, a v mnohรฝch prรญpadoch aj nevhodnรฉ postupy pouลพitรฉ pri oprave.

Systรฉm hospodรกrenia s vozovkou (SHV)

SHV je proces sledujรบci efektรญvne vyuลพรญvanie vozoviek cestnej siete v danรฝch รบsekoch a v urฤitรฝch prevรกdzkovรฝch podmienkach, ktorรฝ zahล•ลˆa sรบstavne organizovanรบ รบdrลพbu, opravy a obnovu vozoviek z hฤพadiska ฤo najhospodรกrnejลกieho vynakladania finanฤnรฝch, materiรกlovรฝch a energetickรฝch prostriedkov.

 

Diagnostika

Podkladom na hodnotenie stavu konลกtrukciรญ asfaltovรฝch vozoviek sรบ prรกve vรฝsledky diagnostiky asfaltovej vozovky, jej odvodnenia a stavu zemnรฉho telesa. Cieฤพom hodnotenia stavu zemnรฉho telesa a odvodnenia vozovky je stanoviลฅ poruchy zemnรฉho telesa a funkฤnosลฅ odvodลˆovacรญch zariadenรญ. Ich stav pomรดลพe urฤiลฅ prรญฤiny vzniku porรบch podloลพia a podkladovรฝch vrstiev a objasniลฅ ich vplyv na sprรกvanie sa vozovky.

Pri diagnostike stavu vozovky sa zisลฅuje รบnosnosลฅ vozovky, stav povrchu vozovky, nerovnosลฅ vozovky a jej drsnosลฅ. Diagnostika jednotlivรฝch vrstiev vozovky sa realizuje pomocou vรฝvrtov, prรญpadne vรฝrezov z vozovky. Na odobranรฝch vzorkรกch sa stanovia fyzikรกlno-mechanickรฉ vlastnosti zabudovanรฝch materiรกlov.

Vลกetka ฤinnosลฅ spojenรก so systรฉmom hospodรกrenia s vozovkou, postupy pri vizuรกlnych prehliadkach vozoviek, zosilลˆovanรญ asfaltovรฝch vozoviek, nรกvrhy oprรกv vozoviek, prรญpadne postupy pri rehabilitรกciรกch vozoviek, sรบ podrobne spracovanรฉ v technickรฝch podmienkach (TP) alebo v technicko-kvalitatรญvnych podmienkach (TKP). Tieto predpisy vydรกva Slovenskรก sprรกva ciest, schvaฤพuje Ministerstvo dopravy a vรฝstavby SR a sรบ voฤพne prรญstupnรฉ na webovej strรกnke Slovenskej sprรกvy ciest.

รšdrลพba vozovky

V rรกmci รบdrลพby vozoviek sa najฤastejลกie stretรกvame so situรกciami, ktorรฝm sa venujeme ฤalej v ฤlรกnku.

 

Zlรฉ odvodnenie vozovky

Odvodลˆovacie zariadenia sรบ sรบฤasลฅou pozemnej komunikรกcie, priฤom ich funkciou je zachytรกvaลฅ a odvรกdzaลฅ povrchovรบ vodu z cestnรฉho telesa. Stav nefunkฤnรฝch zariadenรญ je zobrazenรฝ na obr. 1.

Obr. 1 Najฤastejším znakom nedostatoฤnej údrลพby je zlé odvodnenie. Na obrázkoch vidieลฅ nefunkฤné odvodnenie vozovky. Obr. 1 Najฤastejším znakom nedostatoฤnej údrลพby je zlé odvodnenie. Na obrázkoch vidieลฅ nefunkฤné odvodnenie vozovky.
Obr. 1 Najฤastejลกรญm znakom nedostatoฤnej รบdrลพby je zlรฉ odvodnenie. Na obrรกzkoch vidieลฅ nefunkฤnรฉ odvodnenie vozovky.

  

Nedostatoฤnรก diagnostika a zmeny v ลกรญrkovรฝch pomeroch vozovky

V zรกvislosti od ฤasu vรฝstavby sa komunikรกcie budovali podฤพa aktuรกlne platnรฝch technickรฝch ลกpecifikรกciรญ. Pri rozลกirovanรญ vozovky sa pritom nie vลพdy vybudovala vozovka na okrajoch v celej konลกtrukcii. Pri opravรกch sa potom ฤasto zvyลกujรบ potrebnรฉ finanฤnรฉ prostriedky. Na obr. 2 sรบ uvedenรฉ prรญklady postupnรฉho rozลกirovania vozovky.

Obr. 2 Príklady postupného rozširovania vozovky Obr. 2 Príklady postupného rozširovania vozovky
Obr. 2 Prรญklady postupnรฉho rozลกirovania vozovky

 

Nedostatoฤnรก diagnostika a poruchy spodnej podkladovej vrstvy

V nadvรคznosti na nevykonanie stanovenia รบnosnosti vozovky a vizuรกlnej prehliadky po odfrรฉzovanรญ asfaltovรฝch zmesรญ sa v danom prรญpade objavili poruchy spodnej podkladovej vrstvy. Navrhnutรฉ rieลกenie sanรกcie problรฉmu potom predฤบลพilo vรฝstavbu vozovky. Na obr. 3 je pohฤพad na poruลกenรบ hydraulicky stmelenรบ vrstvu.

Obr. 3 Pohฤพad na porušenú hydraulicky stmelenú vrstvu Obr. 3 Pohฤพad na porušenú hydraulicky stmelenú vrstvu
Obr. 3 Pohฤพad na poruลกenรบ hydraulicky stmelenรบ vrstvu

 

Nedodrลพanie postupu pri vystuลพovanรญ vozoviek

รšฤelom pouลพitia vystuลพovacieho prvku vo vozovke je obmedziลฅ prekopรญrovanie reflexnรฝch trhlรญn z podkladovรฝch vrstiev do krytov vozoviek. Podkladom na spracovanie projektovej dokumentรกcie a opravu alebo zosilnenie vozovky musia byลฅ najmรค รบdaje o vozovke (stav podkladovรฝch vrstiev a podloลพia, konลกtrukcia vozovky a rok uvedenia vozovky do prevรกdzky), vodnรฝ a teplotnรฝ reลพim, klimatickรฉ pomery, informรกcie o dopravnom zaลฅaลพenรญ (sรบฤasnรฝ stav, vรฝhฤพadovรฉ koeficienty).

Tieto informรกcie spolu s typom porรบch, ktorรฉ sa na vozovke vyskytujรบ, sรบ rozhodujรบce pri vรฝbere vhodnej geosyntetiky s vรฝstuลพnou funkciou a jej sprรกvnom umiestnenรญ v konลกtrukcii vozovky. Navrhnutรฝ technologickรฝ postup, obsahujรบci รบpravu podkladovej vrstvy, pouลพitie adhรฉzneho nรกteru, druh adhรฉzneho nรกteru, spรดsob ukladania vรฝrobku, vyrovnanie, napรญnanie a prichytenie vรฝrobku k podkladovej vrstve, kontrolu spojenia vรฝrobku s podkladovou vrstvou, rozprestieranie a zhutลˆovanie asfaltovej zmesi a kontrolu spojenia asfaltovรฝch vrstiev, sa musรญ pri konkrรฉtnom druhu vรฝrobku overiลฅ, a to pred spustenรญm alebo na zaฤiatku realizรกcie opravy vozovky.

Ukladanie geosyntetiky musia vykonรกvaลฅ pracovnรญci zaลกkolenรญ vรฝrobcom, prรญp. nรญm autorizovanรฝm pracoviskom podฤพa technickรฝch podmienok vรฝrobcu. Ak to zรกstupca objednรกvateฤพa poลพaduje, musรญ dodรกvateฤพ preukรกzaลฅ schopnosลฅ aplikovaลฅ prรญsluลกnรฝ typ geosyntetiky referenฤnou stavbou. Vรฝnimkou z poลพiadavky realizรกcie prรกc zaลกkolenรฝmi pracovnรญkmi je prรญpad, ak bude na uloลพenie geosyntetiky dozeraลฅ technickรฝ dozor vรฝrobcu alebo dodรกvateฤพa vรฝrobku, ktorรฝ bude zodpovedaลฅ za sprรกvne pouลพitรฝ vรฝrobok a bude garantovaลฅ kvalitu uloลพenia. Na obr. 4 je pohฤพad na vozovku s pouลพitรญm vรฝstuลพnej geosyntetiky.

Obr. 4 Pohฤพad na vozovku s pouลพitím výstuลพnej geosyntetiky Obr. 4 Pohฤพad na vozovku s pouลพitím výstuลพnej geosyntetiky
Obr. 4 Pohฤพad na vozovku s pouลพitรญm vรฝstuลพnej geosyntetiky

 

Opravy vozoviek

Hranica medzi poruลกenรญm povrchu a konลกtrukcie vozovky je danรก hฤบbkou poruลกenej vrstvy. Poruลกenie povrchu predstavuje poruลกenie do hฤบbky najviac 30 mm. Poruchy vrรกtane nerovnostรญ do hฤบbky najviac 7 mm sa mรดลพu odstrรกniลฅ poloลพenรญm emulznรฉho mikrokoberca, do hฤบbky 20 mm poloลพenรญm ultratenkรฉho asfaltovรฉho koberca alebo do hฤบbky 30 mm poloลพenรญm veฤพmi tenkรฉho asfaltovรฉho koberca. Takรกto รบdrลพba je v sรบlade so zavedenou praxou a predpismi.

Poruลกenia vozovky do hฤบbky vรคฤลกej ako 30 mm, odstrรกnenia poruลกenej vrstvy (vrstiev) s hrรบbkou vรคฤลกou ako 30 mm a nรกslednรฉ poloลพenia asfaltovรฝch vrstiev do poลพadovanej รบrovne sa charakterizujรบ ako oprava vozovky. Pri navrhovanรญ opravy uลพรญvanej vozovky sa uplatลˆuje rovnakรฝ postup ako pri nรกvrhu novej vozovky.

Vzhฤพadom na nedostatoฤnรบ รบdrลพbu vozoviek rรฝchlo nastรกva degradรกcia asfaltovรฝch zmesรญ. ฤŒasto sa v niektorรฝch komunikรกciรกch nachรกdzajรบ v podkladovej vrstve vozovky zabudovanรฉ asfaltovรฉ zmesi typu obaฤพovanรฉho ลกtrkopiesku. Oprava vozovky sa potom realizuje len vรฝmenou loลพnej a obrusnej vrstvy. Vyfrรฉzovanie celej konลกtrukcie vozovky by bolo finanฤne nรกroฤnรฉ, priฤom prรกve podkladovรก vrstva vozovky je potenciรกlnym zdrojom jej porรบch, najmรค vyjazฤovania koฤพajรญ.

Obr. 5 Oprava vozovky s výmenou loลพnej a obrusnej vrstvy

Obr. 5 Oprava vozovky s vรฝmenou loลพnej a obrusnej vrstvy

Oprava sa mรดลพe vykonรกvaลฅ aj technolรณgiou recyklovania za horรบca na mieste, a to technolรณgiou Remix Plus. Tรกto technolรณgia je zameranรก na รบpravy prieฤneho profilu vozovky pridanรญm chรฝbajรบcich komponentov asfaltovej zmesi s premieลกanรญm pรดvodnรฝch zmesรญ a poloลพenรญm novej obrusnej asfaltovej vrstvy.

Postup spoฤรญva v nahriatรญ obnovovanej vrstvy, jej rozpojenรญ a nakyprenรญ, mieลกanรญ pรดvodnej asfaltovej zmesi s kamenivom a asfaltovรฝm alebo regeneraฤnรฝm spojivom, urovnanรญ v prieฤnom a pozdฤบลพnom smere, poloลพenรญ obrusnej vrstvy a zhutnenรญ dvoch vrstiev.

Na pouลพitie technolรณgie Remix Plus sa v roku 2017 revidoval predpis SSC TP 044 Recyklรกcia asfaltovรฝch zmesรญ za horรบca na mieste. Na obr. 5 je pohฤพad na opravu vozovky s vรฝmenou loลพnej a obrusnej vrstvy. Na obr. 6 je pohฤพad na zostavu strojov pri technolรณgii opravy vozovky za horรบca na mieste.

Obr. 6 Zostava strojov pri technológii opravy vozovky za horúca na mieste

Obr. 6 Zostava strojov pri technolรณgii opravy vozovky za horรบca na mieste 

Zรกver

Najvรคฤลกรญm problรฉmom sรบฤasnรฉho stavu vozoviek je nedostatoฤnรก รบdrลพba. V prvom rade je to nefunkฤnรฉ odvodnenie vozovky, ฤo mรก za nรกsledok poruchy nosnรฝch vrstiev a podloลพia. Asfaltovรฉ spojivo v obrusnej vrstve vozovky vplyvom dopravy a klimatickรฝch รบฤinkov degraduje. Na povrchu vrstvy sa vytvรกrajรบ mikrotrhliny a trhliny, ktorรฉ postupne prechรกdzajรบ do vรฝtlkov a rozpadu obrusnej vrstvy.

 

TEXT: Ing. Jozef Kollรกr, PhD.
FOTO: VUIS-CESTY, spol. s r. o.

Jozef Kollรกr je vedรบci laboratรณria VUIS-CESTY, spol. s r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2018.

Najฤรญtanejลกie