Vozovky โ systรฉm hospodรกrenia, diagnostika, รบdrลพba a oprava
Vozovky na Slovensku sรบ vo veฤพmi zlom stave, na ktorom sa podpรญsalo niekoฤพko faktorov. Patria medzi ne chรฝbajรบca รบdrลพba ฤi nรกrast dopravy so zaลฅaลพenรญm, na ktorรฉ tieto vozovky neboli dimenzovanรฉ, a v mnohรฝch prรญpadoch aj nevhodnรฉ postupy pouลพitรฉ pri oprave.
Systรฉm hospodรกrenia s vozovkou (SHV)
SHV je proces sledujรบci efektรญvne vyuลพรญvanie vozoviek cestnej siete v danรฝch รบsekoch a v urฤitรฝch prevรกdzkovรฝch podmienkach, ktorรฝ zahลลa sรบstavne organizovanรบ รบdrลพbu, opravy a obnovu vozoviek z hฤพadiska ฤo najhospodรกrnejลกieho vynakladania finanฤnรฝch, materiรกlovรฝch a energetickรฝch prostriedkov.
Diagnostika
Podkladom na hodnotenie stavu konลกtrukciรญ asfaltovรฝch vozoviek sรบ prรกve vรฝsledky diagnostiky asfaltovej vozovky, jej odvodnenia a stavu zemnรฉho telesa. Cieฤพom hodnotenia stavu zemnรฉho telesa a odvodnenia vozovky je stanoviลฅ poruchy zemnรฉho telesa a funkฤnosลฅ odvodลovacรญch zariadenรญ. Ich stav pomรดลพe urฤiลฅ prรญฤiny vzniku porรบch podloลพia a podkladovรฝch vrstiev a objasniลฅ ich vplyv na sprรกvanie sa vozovky.
Pri diagnostike stavu vozovky sa zisลฅuje รบnosnosลฅ vozovky, stav povrchu vozovky, nerovnosลฅ vozovky a jej drsnosลฅ. Diagnostika jednotlivรฝch vrstiev vozovky sa realizuje pomocou vรฝvrtov, prรญpadne vรฝrezov z vozovky. Na odobranรฝch vzorkรกch sa stanovia fyzikรกlno-mechanickรฉ vlastnosti zabudovanรฝch materiรกlov.
Vลกetka ฤinnosลฅ spojenรก so systรฉmom hospodรกrenia s vozovkou, postupy pri vizuรกlnych prehliadkach vozoviek, zosilลovanรญ asfaltovรฝch vozoviek, nรกvrhy oprรกv vozoviek, prรญpadne postupy pri rehabilitรกciรกch vozoviek, sรบ podrobne spracovanรฉ v technickรฝch podmienkach (TP) alebo v technicko-kvalitatรญvnych podmienkach (TKP). Tieto predpisy vydรกva Slovenskรก sprรกva ciest, schvaฤพuje Ministerstvo dopravy a vรฝstavby SR a sรบ voฤพne prรญstupnรฉ na webovej strรกnke Slovenskej sprรกvy ciest.
รdrลพba vozovky
V rรกmci รบdrลพby vozoviek sa najฤastejลกie stretรกvame so situรกciami, ktorรฝm sa venujeme ฤalej v ฤlรกnku.
Zlรฉ odvodnenie vozovky
Odvodลovacie zariadenia sรบ sรบฤasลฅou pozemnej komunikรกcie, priฤom ich funkciou je zachytรกvaลฅ a odvรกdzaลฅ povrchovรบ vodu z cestnรฉho telesa. Stav nefunkฤnรฝch zariadenรญ je zobrazenรฝ na obr. 1.
Obr. 1 Najฤastejลกรญm znakom nedostatoฤnej รบdrลพby je zlรฉ odvodnenie. Na obrรกzkoch vidieลฅ nefunkฤnรฉ odvodnenie vozovky. |
Nedostatoฤnรก diagnostika a zmeny v ลกรญrkovรฝch pomeroch vozovky
V zรกvislosti od ฤasu vรฝstavby sa komunikรกcie budovali podฤพa aktuรกlne platnรฝch technickรฝch ลกpecifikรกciรญ. Pri rozลกirovanรญ vozovky sa pritom nie vลพdy vybudovala vozovka na okrajoch v celej konลกtrukcii. Pri opravรกch sa potom ฤasto zvyลกujรบ potrebnรฉ finanฤnรฉ prostriedky. Na obr. 2 sรบ uvedenรฉ prรญklady postupnรฉho rozลกirovania vozovky.
Obr. 2 Prรญklady postupnรฉho rozลกirovania vozovky |
Nedostatoฤnรก diagnostika a poruchy spodnej podkladovej vrstvy
V nadvรคznosti na nevykonanie stanovenia รบnosnosti vozovky a vizuรกlnej prehliadky po odfrรฉzovanรญ asfaltovรฝch zmesรญ sa v danom prรญpade objavili poruchy spodnej podkladovej vrstvy. Navrhnutรฉ rieลกenie sanรกcie problรฉmu potom predฤบลพilo vรฝstavbu vozovky. Na obr. 3 je pohฤพad na poruลกenรบ hydraulicky stmelenรบ vrstvu.
Obr. 3 Pohฤพad na poruลกenรบ hydraulicky stmelenรบ vrstvu |
Nedodrลพanie postupu pri vystuลพovanรญ vozoviek
รฤelom pouลพitia vystuลพovacieho prvku vo vozovke je obmedziลฅ prekopรญrovanie reflexnรฝch trhlรญn z podkladovรฝch vrstiev do krytov vozoviek. Podkladom na spracovanie projektovej dokumentรกcie a opravu alebo zosilnenie vozovky musia byลฅ najmรค รบdaje o vozovke (stav podkladovรฝch vrstiev a podloลพia, konลกtrukcia vozovky a rok uvedenia vozovky do prevรกdzky), vodnรฝ a teplotnรฝ reลพim, klimatickรฉ pomery, informรกcie o dopravnom zaลฅaลพenรญ (sรบฤasnรฝ stav, vรฝhฤพadovรฉ koeficienty).
Tieto informรกcie spolu s typom porรบch, ktorรฉ sa na vozovke vyskytujรบ, sรบ rozhodujรบce pri vรฝbere vhodnej geosyntetiky s vรฝstuลพnou funkciou a jej sprรกvnom umiestnenรญ v konลกtrukcii vozovky. Navrhnutรฝ technologickรฝ postup, obsahujรบci รบpravu podkladovej vrstvy, pouลพitie adhรฉzneho nรกteru, druh adhรฉzneho nรกteru, spรดsob ukladania vรฝrobku, vyrovnanie, napรญnanie a prichytenie vรฝrobku k podkladovej vrstve, kontrolu spojenia vรฝrobku s podkladovou vrstvou, rozprestieranie a zhutลovanie asfaltovej zmesi a kontrolu spojenia asfaltovรฝch vrstiev, sa musรญ pri konkrรฉtnom druhu vรฝrobku overiลฅ, a to pred spustenรญm alebo na zaฤiatku realizรกcie opravy vozovky.
Ukladanie geosyntetiky musia vykonรกvaลฅ pracovnรญci zaลกkolenรญ vรฝrobcom, prรญp. nรญm autorizovanรฝm pracoviskom podฤพa technickรฝch podmienok vรฝrobcu. Ak to zรกstupca objednรกvateฤพa poลพaduje, musรญ dodรกvateฤพ preukรกzaลฅ schopnosลฅ aplikovaลฅ prรญsluลกnรฝ typ geosyntetiky referenฤnou stavbou. Vรฝnimkou z poลพiadavky realizรกcie prรกc zaลกkolenรฝmi pracovnรญkmi je prรญpad, ak bude na uloลพenie geosyntetiky dozeraลฅ technickรฝ dozor vรฝrobcu alebo dodรกvateฤพa vรฝrobku, ktorรฝ bude zodpovedaลฅ za sprรกvne pouลพitรฝ vรฝrobok a bude garantovaลฅ kvalitu uloลพenia. Na obr. 4 je pohฤพad na vozovku s pouลพitรญm vรฝstuลพnej geosyntetiky.
Obr. 4 Pohฤพad na vozovku s pouลพitรญm vรฝstuลพnej geosyntetiky |
Opravy vozoviek
Hranica medzi poruลกenรญm povrchu a konลกtrukcie vozovky je danรก hฤบbkou poruลกenej vrstvy. Poruลกenie povrchu predstavuje poruลกenie do hฤบbky najviac 30 mm. Poruchy vrรกtane nerovnostรญ do hฤบbky najviac 7 mm sa mรดลพu odstrรกniลฅ poloลพenรญm emulznรฉho mikrokoberca, do hฤบbky 20 mm poloลพenรญm ultratenkรฉho asfaltovรฉho koberca alebo do hฤบbky 30 mm poloลพenรญm veฤพmi tenkรฉho asfaltovรฉho koberca. Takรกto รบdrลพba je v sรบlade so zavedenou praxou a predpismi.
Poruลกenia vozovky do hฤบbky vรคฤลกej ako 30 mm, odstrรกnenia poruลกenej vrstvy (vrstiev) s hrรบbkou vรคฤลกou ako 30 mm a nรกslednรฉ poloลพenia asfaltovรฝch vrstiev do poลพadovanej รบrovne sa charakterizujรบ ako oprava vozovky. Pri navrhovanรญ opravy uลพรญvanej vozovky sa uplatลuje rovnakรฝ postup ako pri nรกvrhu novej vozovky.
Vzhฤพadom na nedostatoฤnรบ รบdrลพbu vozoviek rรฝchlo nastรกva degradรกcia asfaltovรฝch zmesรญ. ฤasto sa v niektorรฝch komunikรกciรกch nachรกdzajรบ v podkladovej vrstve vozovky zabudovanรฉ asfaltovรฉ zmesi typu obaฤพovanรฉho ลกtrkopiesku. Oprava vozovky sa potom realizuje len vรฝmenou loลพnej a obrusnej vrstvy. Vyfrรฉzovanie celej konลกtrukcie vozovky by bolo finanฤne nรกroฤnรฉ, priฤom prรกve podkladovรก vrstva vozovky je potenciรกlnym zdrojom jej porรบch, najmรค vyjazฤovania koฤพajรญ.
Obr. 5 Oprava vozovky s vรฝmenou loลพnej a obrusnej vrstvy
Oprava sa mรดลพe vykonรกvaลฅ aj technolรณgiou recyklovania za horรบca na mieste, a to technolรณgiou Remix Plus. Tรกto technolรณgia je zameranรก na รบpravy prieฤneho profilu vozovky pridanรญm chรฝbajรบcich komponentov asfaltovej zmesi s premieลกanรญm pรดvodnรฝch zmesรญ a poloลพenรญm novej obrusnej asfaltovej vrstvy.
Postup spoฤรญva v nahriatรญ obnovovanej vrstvy, jej rozpojenรญ a nakyprenรญ, mieลกanรญ pรดvodnej asfaltovej zmesi s kamenivom a asfaltovรฝm alebo regeneraฤnรฝm spojivom, urovnanรญ v prieฤnom a pozdฤบลพnom smere, poloลพenรญ obrusnej vrstvy a zhutnenรญ dvoch vrstiev.
Na pouลพitie technolรณgie Remix Plus sa v roku 2017 revidoval predpis SSC TP 044 Recyklรกcia asfaltovรฝch zmesรญ za horรบca na mieste. Na obr. 5 je pohฤพad na opravu vozovky s vรฝmenou loลพnej a obrusnej vrstvy. Na obr. 6 je pohฤพad na zostavu strojov pri technolรณgii opravy vozovky za horรบca na mieste.
Obr. 6 Zostava strojov pri technolรณgii opravy vozovky za horรบca na mieste
Zรกver
Najvรคฤลกรญm problรฉmom sรบฤasnรฉho stavu vozoviek je nedostatoฤnรก รบdrลพba. V prvom rade je to nefunkฤnรฉ odvodnenie vozovky, ฤo mรก za nรกsledok poruchy nosnรฝch vrstiev a podloลพia. Asfaltovรฉ spojivo v obrusnej vrstve vozovky vplyvom dopravy a klimatickรฝch รบฤinkov degraduje. Na povrchu vrstvy sa vytvรกrajรบ mikrotrhliny a trhliny, ktorรฉ postupne prechรกdzajรบ do vรฝtlkov a rozpadu obrusnej vrstvy.
TEXT: Ing. Jozef Kollรกr, PhD.
FOTO: VUIS-CESTY, spol. s r. o.
Jozef Kollรกr je vedรบci laboratรณria VUIS-CESTY, spol. s r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2018.