vplyv klimatickych zmien na kvalitu vozoviek
Galรฉria(4)

Vplyv klimatickรฝch zmien na kvalitu vozoviek

Partneri sekcie:

Klimatickรฉ zmeny spรดsobenรฉ globรกlnym otepฤพovanรญm majรบ vplyv na vลกetky oblasti ลพivota. Pred tรฝmto javom nemoลพno zatvรกraลฅ oฤi ani vย prรญpade nรกvrhu novรฝch konลกtrukciรญ vozoviek, ale najmรค nie pri plรกnovanรญ รบdrลพby existujรบcej cestnej siete, pretoลพe namรกhanie vplyvom teploty mรก rozhodujรบci vรฝznam pre funkฤnรบ spรดsobilosลฅ asfaltovรฝch aj cementobetรณnovรฝch vozoviek.

1 big image
2 big image
vplyv klimatickych zmien na kvalitu vozoviek 6031 big image
Dรดleลพitou รบlohou je zistiลฅ sprรกvanie vozoviek vzhฤพadom na klimatickรฉ zmeny aย zaฤaลฅ pracovaลฅ na stratรฉgii, ako ฤeliลฅ ich vplyvom. Je nevyhnutnรฉ urฤiลฅ dlhodobรบ zraniteฤพnosลฅ vozoviek pรดsobenรญm klimatickรฝch zmien, ktorรฉ sa prejavujรบ zmenami teplรดt, zmrazovacรญch cyklov, zmenami vlhkosti, zรกplavami aย povodลˆami, slneฤnรฝm ลพiarenรญm aย zvyลกovanรญm hladiny morรญ.

Na zรกklade analรฝz klimatickรฝch scenรกrov pre sรบฤasnosลฅ aย budรบcich klimatickรฝch scenรกrov do roku 2100 formulovali klimatolรณgovia tieto ฤiastoฤnรฉ zรกvery, ktorรฉ priamo sรบvisia sย cestnou dopravou:

  • zmena klรญmy povedie kย zmene priemernรฝch roฤnรฝch teplรดt, ktorรฉ budรบ stรบpaลฅ (do roku 2100),
  • budรบ rรกsลฅ minimรกlne teploty vzduchu, ako aj poฤet dnรญ, keฤ teplota prekroฤรญ bod mrazu, aย vย lete bude rรกsลฅ poฤet nocรญ sย minimรกlnymi teplotami nad 18 alebo aลพ nad 20 ยฐC,
  • nรกrast teploty vzduchu aย zรกroveลˆ nรกrast mnoลพstva zrรกลพok povedie kย vรคฤลกej intenzite daลพฤov, bรบrok aย silnรฝch vetrov, ako aj kย nรกrastu mnoลพstva aย intenzity mrazu vย zime (aj nรกrast rizika hustej hmly).

Ako charakterizovaลฅ klimatickรฉ zmeny aย ich moลพnรฝ vplyv na krรกtkodobรฉ aย dlhodobรฉ sprรกvanie netuhรฝch, polotuhรฝch aย tuhรฝch vozoviek aย ako toto sprรกvanie hodnotiลฅ? Prebiehajรบce globรกlne klimatickรฉ zmeny majรบ rรดzne environmentรกlne, sociรกlne aj ekonomickรฉ vplyvy. Ich vรกลพnosลฅ sa lรญลกi podฤพa jednotlivรฝch geografickรฝch pรกsiem, krajรญn aย regiรณnov. Musรญme akceptovaลฅ naliehavรบ potrebu รบpravy technickรฝch noriem aย formulรกcie predpisov tรฝkajรบcich sa opatrenรญ, ktorรฉ majรบ byลฅ prijatรฉ. Aby sme mohli odpovedaลฅ na otรกzky, na ktorรฉ eลกte nemรกme technickรฉ rieลกenia, je nevyhnutnรฉ vyvรญjaลฅ aj vรฝskumnรฉ aktivity.

Klimatickรฉ zmeny majรบ vรฝznamnรฝ vplyv na cestnรบ sieลฅ. ฤŒastejลกie daลพฤovรฉ zrรกลพky sรบ vย urฤitรฝch ฤastiach sveta prรญฤinou zรกplav aย zvรฝลกenia hladiny spodnej vody, ฤo vedie kย erรณzii, nestabilitรกm svahov aย znรญลพeniu รบnosnosti cestnรฝch konลกtrukciรญ. Vย inรฝch ฤastiach sveta mรดลพu byลฅ pevnosti aย รบnosnosti konลกtrukcie znรญลพenรฉ vย dรดsledku rozmล•zania trvalo zamrznutej pรดdy. Vย ฤalลกรญch regiรณnoch sรบ cesty vystavenรฉ pรดsobeniu zvรฝลกenรฉho poยญฤtu zmrazovacรญch cyklov, ktorรฉ zrรฝchlia poลกkodzovanie vozoviek ich zdvรญhanรญm, trhlinami aย vรฝtlkmi. Zvรฝลกenie priemernรฝch ฤi maximรกlnych teplรดt ovzduลกia mรดลพe byลฅ prรญฤinou zvรฝลกenia nรกchylnosti asfaltovรฝch materiรกlov na trvalรฉ deformรกcie aย potenie spojiva. Vozovky sa stรกvajรบ zraniteฤพnejลกรญmi.

To vลกetko vedie kย zvyลกovaniu nรกkladov na รบdrลพbu. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe klimatickรฉ zmeny budรบ maลฅ vย nasledujรบcom obdobรญ vplyv na plรกnovanie, navrhovanie, vรฝstavbu, prevรกdzkovanie aย รบdrลพbu cestnej siete. Musia sa preto zohฤพadniลฅ vย predpisoch aย normรกch, ako aj vย stavebnรฝch ฤinnostiach, ktorรฉ treba prispรดsobiลฅ predpokladanรฝm vplyvom, aby sa dlhodobo ochrรกnila tranzitnรก spรดsobilosลฅ cestnej infraลกtruktรบry.

Uvedenie do problematiky
Ako systematicky postupovaลฅ pri uvรกลพenรญ vplyvu klimatickรฝch zmien na vozovky? Vย prvom rade je nevyhnutnรฉ zhodnotiลฅ rizikรก aย odolnosลฅ, respektรญve zraniteฤพnosลฅ vozovky, pokiaฤพ ide oย klimatickรฉ javy. ฤŽalej treba urฤiลฅ priority moลพnรฝch opatrenรญ, ktorรฉ mรดลพu byลฅ prijatรฉ buฤ okamลพite, alebo postupne tak, aby sa zabrรกnilo negatรญvnym nรกsledkom klimatickรฝch zmien na prevรกdzkovรบ spรดsobilosลฅ.

Pri hodnotenรญ rizรญk aย zraniteฤพnosti vozoviek treba postupovaลฅ systematicky. Prvรฝm krokom je urฤenie moลพnรฝch รบฤinkov klimatickรฝch zmien. Vย oblasti strednej Eurรณpy, ktorรก patrรญ do skupiny regiรณnov mierneho pรกsma, moลพno pozorovaลฅ:

  • zvรฝลกenie priemernej teploty vzduchu,
  • zvรฝลกenie maximรกlnych (extrรฉmnych) teplรดt vzduchu,
  • zvรฝลกenie daลพฤovรฝch zrรกลพok,
  • viac extrรฉmnych zrรกลพok,
  • zvรฝลกenie rรฝchlosti vetra.

Zย toho vyplรฝvajรบ zmeny รบrovne spodnej vody, povodne, znรญลพenie mrazovรฝch dnรญ poฤas zimy, ale oproti tomu zvรฝลกenie zmrazovacรญch cyklov (mrรกz/topenie).

Druhรฝm krokom je odhad vplyvov klimatickรฝch zmien na stav cestnรฝch vozoviek. Citlivosลฅ, ako aj odolnosลฅ jednotlivรฝch vrstiev alebo konลกtrukcie vozovky ako celku na klimatickรฉ vplyvy sa bude urฤovaลฅ รบrovลˆou poลกkodenia, takzvanรฝm znรญลพenรญm prevรกdzkovej vรฝkonnosti. Rozdielne klimatickรฉ zmeny budรบ maลฅ rรดzne vplyvy na stav konลกtrukcie vozovky. Naprรญklad zvรฝลกenie priemernรฝch teplรดt vย kombinรกcii sย vรคฤลกรญm vรฝskytom krรกtkych obdobรญ veฤพmi horรบcich dnรญ zvyลกuje moลพnosลฅ vyjazdenia koฤพajรญ vo vrstvรกch stmelenรฝch asfaltom. Podobne mรดลพe vyลกลกia hladina spodnej vody viesลฅ kย podmรกฤaniu podkladovรฝch vrstiev, aย teda kย znรญลพeniu รบnosnosti aย รบnavovรฝm trhlinรกm.

Tretรญm krokom je posรบdenie rizรญk aย urฤenie moลพnรฝch rieลกenรญ aย stratรฉgie. Cestnรญ odbornรญci musia รบzko spolupracovaลฅ sย klimatolรณgmi. Dรดleลพitรฝ je ฤasovรฝ horizont รบฤinkov klimatickรฝch zmien, ฤo mรดลพe ovplyvniลฅ poลพiadavky na pouลพitรฉ materiรกly spolu sย predpokladanou funkฤnou spรดsobilosลฅou konลกtrukcie vozovky. To musรญ byลฅ zapracovanรฉ do hodnotenia rizรญk.

ล tvrtรฝm aย piatym krokom je realizรกcia prijatรฝch plรกnov aย stratรฉgiรญ, ich sledovanie aย vyhodnotenie.
Klimatickรฉ zmeny mรดลพu maลฅ na vozovky krรกtkodobรฝ alebo dlhodobรฝ vplyv. Prispรดsobenie konลกtrukciรญ vozoviek tรฝmto zmenรกm je dlhรฝ proces.

Nรกsledky zmeny teploty aย moลพnรฉ opatrenia tรฝkajรบce sa asfaltovรฝch vozoviek

Hlavnรฝ vplyv vyลกลกieho poฤtu dnรญ alebo niekoฤพkodลˆovรฝch obdobรญ sย extrรฉmne vysokรฝmi teplotami na asfaltovรฉ vrstvy sa prejavuje zvรฝลกenรญm rizรญk vyjazdenia koฤพajรญ, potenรญm povrchu vozoviek aย vznikom trhlรญn.

Vysokรฉ teploty povrchu spolu sย vyลกลกou intenzitou aย ฤasom pรดsobenia ultrafialovรฉho ลพiarenia sรบ prรญฤinou rรฝchlej oxidรกcie, aย tรฝm tvrdnutia asfaltovej fรกzy najmรค vย hornรฝch, najviac vystavenรฝch ฤastiach asfaltovรฉho sรบvrstvia. Spojivo strรกca lepivรฉ schopnosti, stรกva sa menej pruลพnรฝm, tvrdลกรญm aย strรกca tak odolnosลฅ proti namรกhaniu vyvolanรฉmu dopravou aย poveternostnรฝmi podmienkami. Vรฝsledkom je vznik mikro- aย makrotrhlรญn, strata materiรกlu zย povrchu aย nรกslednรฉ zvรฝลกenie priepustnosti vody aย znรญลพenie รบnosnosti konลกtrukcie.
Dรดsledkom znรญลพenia tuhosti asfaltovรฝch vrstiev vplyvom vysokรฝch teplรดt je okrem vyjazdenรฝch hlbokรฝch koฤพajรญ aj prenos vรคฤลกieho podielu dopravnรฉho zaลฅaลพenia do spodnรฝch podkladovรฝch vrstiev sย moลพnosลฅou vyjazdenia koฤพajรญ vย celej konลกtrukcii vozovky. Keฤลพe uvedenรฉ nie je pri beลพnรฝch prehliadkach viditeฤพnรฉ, poruchy vย spodnรฝch vrstvรกch narastajรบ aย vรฝsledkom je nevyhnutnosลฅ celkovej rekonลกtrukcie.

Medzi krรกtkodobรฉ aย dlhodobรฉ rieลกenia patrรญ okrem inรฉho รบprava nรกvrhu asfaltovej zmesi vรฝberom vhodnรฉho spojiva, modifikรกcia polymรฉrmi, optimalizรกcia objemovรฝch kritรฉriรญ โ€“ medzerovitosti aย pevnejลกia kamennรก kostra. Vย prรญpade nรกterov aj asfaltovรฝch vrstiev je rieลกenรญm pouลพitie asfaltovรฝch spojรญv sย vyลกลกรญm bodom mรคknutia.
Moลพnรฝm rieลกenรญm zniลพujรบcim teplotu povrchu sรบ mikrokoberce sย pouลพitรญm svetlรฉho kameniva alebo farebnรฝch pigmentov. Transparentnรฉ spojivรก zย termoplastickรฝch polymรฉrov alebo ลพivรญc moลพno vyuลพiลฅ na nรกtery aj na obrusnรฉ vrstvy. Vย Japonsku bol pokusne pouลพitรฝ nรกter odrรกลพajรบci slneฤnรฉ ลพiarenie, ktorรฝ mรก vysokรบ odrazivosลฅ vย blรญzkosti infraฤervenรฉho spektra aย malรบ odrazivosลฅ pre viditeฤพnรบ ฤasลฅ spektra.

ฤŽalลกรญm rieลกenรญm je รบฤelovรฉ riadenie dopravy. Okrem prechodnรฝch uzรกvierok alebo prechodnรฉho znรญลพenia povolenรฉho zaลฅaลพenia sa treba zamyslieลฅ nad zavedenรญm prรญsnejลกรญch limitov maximรกlnych nรกpravovรฝch tlakov aย tlakov vย pneumatikรกch vย kombinรกcii sย prรญsnejลกรญm monitorovanรญm aย meranรญm dopravnรฉho zaลฅaลพenia. Administratรญvnym opatrenรญm moลพno ลฅaลพkรบ nรกkladnรบ dopravu presunรบลฅ do noฤnรฝch hodรญn, keฤ sรบ teploty niลพลกie aย asfaltovรฉ vozovky tuhลกie aย odolnejลกie.

Vozovky sรบ vystavenรฉ trom hlavnรฝm teplotnรฝm reลพimom, ktorรฝch รบฤinky sรบ vลกeobecne znรกme. Sรบ to:

  • trvalรฝ nepreruลกovanรฝ teplotnรฝ reลพim poฤas zimnรฝch mesiacov,
  • premenlivรฝ teplotnรฝ reลพim poฤas jesene,
  • trvalรฝ nepreruลกovanรฝ letnรฉ teplotnรฝ reลพim zaฤรญnajรบci od jari.

Ak sa zimnรฉ obdobie stรกva teplejลกรญm, vozovky sรบ vystavenรฉ vyลกลกiemu poฤtu zmrazovacรญch cyklov vedรบcich kย predฤasnรฉmu poลกkodeniu trhlinami alebo vรฝtlkmi najmรค hornรฝch vrstiev. To umoลพลˆuje prienik vody do konลกtrukcie vozovky. Objemovรฉ zmeny tejto vody poฤas zmrazovacรญch cyklov vedรบ kย vรฝtlkom, zdvรญhaniu vozovky aย niลพลกej รบnosnosti ako dรดsledku vlhkosti vย konลกtrukcii.

Znรญลพenie poฤtu veฤพmi chladnรฝch dnรญ mรก za nรกsledok vyลกลกiu frekvenciu zmrazovacรญch cyklov, ktorรฉ sรบ prรญฤinou problรฉmov so ลพivotnosลฅou aย รบnavou, ako aj prรญฤinou vรคฤลกieho vรฝskytu poฤพadovice. To sa prejavuje zvรฝลกenรฝmi poลพiadavkami na spotrebu rozmrazovacรญch cheยญmikรกliรญ aย ich moลพnรฝmi nepriaznivรฝmi รบฤinkami.
Vrstvy krytu vozovky by mali byลฅ odolnรฉ proti povrchovej vlhkosti aย soliam. Tรบto podmienku mรดลพu spฤบลˆaลฅ asfaltovรฉ zmesi sย vyลกลกรญm obsahom spojiva aย nรญzkou medzerovitosลฅou, ktorรฉ sรบ vลกak eลกte schopnรฉ odolรกvaลฅ plastickรฝm deformรกciรกm vย horรบcich letnรฝch dลˆoch. Modifikรกcia asfaltovรฉho spojiva aย pouลพitie prรญsad zvyลกujรบcich priฤพnavosลฅ asfaltu ku kamenivu umoลพnรญ pripraviลฅ odolnรบ asfaltovรบ zmes proti poลกkodeniu vplyvom vlhkosti.

Na zmiernenie problรฉmov sย รบnosnosลฅou by sa mali pouลพรญvaลฅ len nenamล•zavรฉ materiรกยญly odolnรฉ proti vlhkosti aย realizovaลฅ kvalitnรก drenรกลพ spodnรฝch vrstiev vozovky.

Zย administratรญvnych opatrenรญ aj tu platรญ podobnรฉ odporรบฤanie ako pri horรบcich letnรฝch dลˆoch, t. j. obmedzenie vozidiel sย vysokรฝmi nรกpravovรฝmi tlakmi. Poฤas veฤพmi nรญzkych noฤnรฝch teplรดt treba ลฅaลพkรบ dopravu povoliลฅ len cez deลˆ.


Obr. 1ย  Moduly tuhosti (ITCY) asfaltovรฝch zmesรญ bez pridania aย sย pridanรญm prรญrodnej asfaltovej zmesi Trinidad Epurรฉ Zย 0/8


Obr. 2ย  Pomernรก hฤบbka vyjazdenej koฤพaje (%) asfaltovรฝch zmesรญ bez pridania aย sย pridanรญm prรญrodnej asfaltovej zmesi Trinidad Epurรฉ Zย 0/8

Nรกsledky zmien daลพฤovรฝch zrรกลพok aย moลพnรฉ opatrenia
Zvรฝลกenie poฤetnosti intenzรญvnych daลพฤovรฝch zrรกลพok je spojenรฉ so zvรฝลกenรฝmi rizikami sย moลพnรฝm vplyvom na cestnรฉ stavby aย tieลพ na pouลพรญvateฤพov ciest. Hlavnรฉ rizikรก sรบ:

  • poลกkodenie asfaltovรฝch vrstiev pรดsobenรญm vody,
  • znรญลพenie รบnosnosti spodnรฝch vrstiev vozovky,
  • znรญลพenie bezpeฤnosti aย pohodlia pouลพรญvateฤพa,
  • zniฤenie vozoviek vย dรดsledku povodnรญ, prรญpadne vย dรดsledku poklesov pรดdy.

Poลกkodenie asfaltovรฝch vrstiev pรดsobenรญm vody je jav, ktorรฝ eลกte nie je รบplne pochopenรฝ. Pravdepodobne existuje mnoho rรดznych mechanizmov, ktorรฉ pรดsobia vย rรดznych stupลˆoch aย vย rozdielnych situรกciรกch. Ide naprรญklad oย poruลกenie priฤพnavosti spojiva ku kamenivu, najmรค kyslรฉmu aย pri pouลพiยญtรญ nevhodnรฉho drobnรฉho kameniva, ฤalej oย vymรฝvania spojiva zย kameniva vย dรดsledku opakovanรฝch zvรฝลกenรฝch hydraulickรฝch tlakov vyvolanรฝch dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm vย prรญpade, ลพe voda prenikรก medzi asfaltovรฉ vrstvy.

รšnosnosลฅ sa zniลพuje pri vysokej vlhkosti podkladovรฝch vrstiev aย podloลพia. Prรญฤinou mรดลพe byลฅ jednak zvรฝลกenie hladiny spodnej vody aย jednak neschopnosลฅ existujรบcej drenรกลพe odviesลฅ extrรฉmne mnoลพstvo vody.
Nรกsledky intenzรญvnych daลพฤovรฝch zrรกลพok moลพno rieลกiลฅ zvรฝลกenรญm vodonosnej kapacity porรฉznych vozoviek alebo porรฉznych obrusnรฝch vrstiev. ฤŽalลกรญm moลพnรฝm rieลกenรญm znรญลพenia vplyvu vyลกลกej frekvencie daลพฤovรฝch zrรกลพok je zodpovednรฝ nรกvrh konลกtrukcie sย vhodnรฝmi drenรกลพnymi opatreniami. Prispรดsobenie drenรกลพnej kapacity sย รบpravou prieฤneho sklonu, odvod vody drenรกลพnymi systรฉmami mimo konลกtrukciu vozovky zabrรกni vode preniknรบลฅ do spodnรฝch vrstiev. รšdrลพba nespevnenรฝch krajnรญc aย priekop zaistรญ odvod vody mimo vozovku.

Vย Eurรณpe sa autori mnohรฝch vรฝznamnรฝch prรกc zaoberajรบ ochranou asfaltovรฝch vrstiev proti vode, ako aj nรกvrhovรฝmi opatreniami aย drenรกลพnymi systรฉmami. Zย dlhodobรฉho pohฤพadu by sa mal prijaลฅ rad stratรฉgiรญ na:

  • pouลพitie porรฉznych hornรฝch vrstiev vozovky na odvod vody mimo konลกtrukciu,
  • ย vรฝvoj hydrofรณbnych postrekov,
  • modelovanie svahovรฝch zosuvov,
  • zlepลกenie geometrie vrรกtane poลพiadaviek na prieฤne sklony,
  • zlepลกenie povrchovรฝch aย podpovrchovรฝch drenรกลพnych systรฉmov.

Klimatickรฉ zmeny moลพno primerane zmierniลฅ znรญลพenรญm emisiรญ sklenรญkovรฝch plynov, na ฤom sa cestnรฉ staviteฤพstvo mรดลพe podieฤพaลฅ naprรญklad optimalizรกciou projektov aย stratรฉgie รบdrลพby sย dosahom na kvalitu aย prijatรญm koncepcie nรกvrhov vozoviek sย dlhou ลพivotnosลฅou, znรญลพenรญm pouลพitia novรฝch stavebnรฝch materiรกlov aย znรญลพenรญm obmedzovania dopravy minimalizรกciou รบdrลพbovรฝch zรกkrokov zย dรดvodu ลพivotnosti.

Minimalizรกcia pouลพitia novรฝch materiรกlov je veฤพmi dรดleลพitรก, pretoลพe mnoลพstvo pouลพitรฝch materiรกlov poฤas ลพivotnosti zvyลกuje uhlรญkovรบ stopu, naprรญklad stavebnรฉ aย รบdrลพbovรฉ procesy. Nรกstroje ako celoลพivotnรฉ nรกklady aย celoลพivotnรฉ analรฝzy by sa mohli pouลพiลฅ na optimalizรกciu stratรฉgie projektov aย รบdrลพby. Naopak, znรญลพiลฅ uhlรญkovรบ stopu mรดลพe pouลพitie nรญzkoenergetickรฝch materiรกlov, ak budรบ ich funkฤnรฉ parametre minimรกlne rovnakรฉ ako pri tradiฤnรฝch materiรกloch, naprรญklad studenรฉ, poloteplรฉ alebo teplรฉ asfaltovej zmesi, recyklovanรฉ zmesi, popolฤek ako nรกhrada portlandskรฉho cementu, vysokopecnรก troska aย podobne. ฤŽalej je to pouลพitie energeticky vรฝhodnejลกรญch technolรณgiรญ ako recyklรกcia in-plant alebo in-situ. Kย vลกeobecnรฝm odporรบฤaniam patrรญ aj minimalizรกcia prepravy materiรกlov.

Vรฝstupy rizikovรฝch analรฝz by mali urฤiลฅ, ktorรฝm aktivitรกm by sa mala venovaลฅ okamลพitรก pozornosลฅ, naprรญklad preprojektovaniu drenรกลพnych systรฉmov aย odvodneniu aย zmene nรกvrhovรฝch teplรดt. Za predpokladu, ลพe klรญma sa bude meniลฅ vย ฤase len postupne, by prijรญmanie zmien tรฝkajรบcich sa existujรบcej infraลกtruktรบry mohlo byลฅ aj postupnรฉ, naprรญklad poฤas oprรกv alebo rekonลกtrukciรญ.

Prรญklad rieลกenia na zlepลกenie vlastnostรญ asfaltovรฝch zmesรญ
Vย rรกmci optimalizรกcie vlastnostรญ asfaltovรฝch zmesรญ na diaฤพniฤnรฉ vozovky sa vย laboratรณยญriรกch TPA overoval vplyv prรญrodnej asfaltovej zmesi sย oznaฤenรญm Trinidad Epurรฉ Zย 0/8 (TE) na zmenu vybranรฝch parametrov. Vzhฤพadom na pozitรญvne skรบsenosti sย pouลพรญvanรญm prรญrodnรฉho asfaltu do asfaltovรฝch zmesรญ zย minulosti aj na Slovensku aย vzhฤพadom na samotnรฉ znรกme parametre granulรกtu TE sme predpokladali najmรค zlepลกenie odolnosti upravenรฝch zmesรญ proti tvorbe trvalรฝch deformรกciรญ.

Podฤพa zahraniฤnej literatรบry zlepลกuje pridanie prรญrodnรฉho asfaltu do asfaltovej zmesi priฤพnavosลฅ asfaltu ku kamenivu aย zรกroveลˆ zvyลกuje jeho tuhosลฅ, vฤaka ฤomu sa:

  • zvyลกuje tuhosลฅ asfaltovej zmesi,
  • zniลพuje nรกchylnosลฅ na tvorbu trvalรฝch deformรกciรญ,
  • lepลกie odolรกva vypieraniu zล•n vplyvom vlhkosti,
  • pomalลกie starne vplyvom oxidรกcie.

Na porovnanie sa vybrala asfaltovรก zmes na podkladovรบ vrstvu netuhej konลกtrukcie vozovky na extrรฉmne vysokรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie AC 22 P; PMB; I; 90 mm; STN EN 13108-1 sย dvomi rรดznymi druhmi modifikovanรฉho asfaltu aย pridanรญm 2 aย 3 % hm. asfaltovej zmesi granulรกtu TE.

Na obr.ย 1 aย 2 sรบ graficky zvรฝraznenรฉ sledovanรฉ parametre modulov tuhostรญ skรบmanรฝch asfaltovรฝch zmesรญ, vykonanรฉ metodikou ITCY pri teplote 15 ยฐC podฤพa STN EN 12697-26, aย poยญmernรฉ hฤบbky vyjazdenej koฤพaje (%) podฤพa STN EN 12697-22 na takzvanom malom zariadenรญ.

Na vybranom prรญklade moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe aj pรดvodnรก asfaltovรก zmes sย veฤพkou rezervou spฤบลˆala kvalitatรญvne poลพiadavky, ale pridanรญm prรญrodnej asfaltovej zmesi Trinidad Epurรฉ Zย 0/8 sa vรฝraznejลกie zlepลกujรบ parametre, aย tรฝm sa aj predlลพuje ลพivotnosลฅ konลกtrukcie vozovky. Podobnรฉ inovรกcie sรบ aktuรกlne najmรค vย prรญpade funkฤnรฝch projektov, naprรญklad typu PPP, kde vylepลกenรญm parametrov pouลพitรฝch vrstiev moลพno analyzovaลฅ ekonomickรฝ vplyv na nรกklady na vรฝstavbu aย รบdrลพbu vozovky aย zรกroveลˆ eliminovaลฅ dosah negatรญvnych vplyvov klimatickรฝch zmien na degradรกciu vozovky (znรญลพenie zraniteฤพnosti vozoviek).

Zรกver
Vย dรดsledku vplyvu klimatickรฝch zmien na zvรฝลกenรฉ namรกhanie (vลกetkรฝch typov) konลกtrukciรญ vozoviek sa zniลพuje ich ลพivotnosลฅ (aj na naลกich cestรกch je pozorovateฤพnรฝ zvรฝลกenรฝ vรฝskyt plastickรฝch deformรกciรญ). Na zistenie miery vplyvu zmien na existujรบce vozovky vย naลกich klimatickรฝch podmienkach aย hฤพadanie odpovedรญ na otรกzky, na ktorรฉ eลกte nemรกme technickรฉ rieลกenia, treba vyvรญjaลฅ vรฝskumnรฉ aktivity, ktorรฉ uย nรกs vรฝrazne absentujรบ.

Takisto je nevyhnutnรฉ podniknรบลฅ opatrenia na znรญลพenie zraniteฤพnosti novopostavenรฝch vozoviek. Aktuรกlna aย naliehavรก je potreba รบpravy technickรฝch noriem aย predpisov tรฝkajรบcich sa kvalitatรญvnych parametrov materiรกlov aย vrstiev vozovky, ako aj konลกtrukcie vozovky ako celรฉho systรฉmu (naprรญklad odvodnenia) vย kontexte okolitรฉho ลพivotnรฉho prostredia. Samozrejmosลฅou musรญ byลฅ zohฤพadnenie zmeny okrajovรฝch podmienok uลพ vo fรกze nรกvrhu (dimenzovanรญ) konลกtrukcie vozovky, na ฤo by mala reflektovaลฅ nรกvrhovรก metรณda zaloลพenรก na analytickom princรญpe (pretoลพe sย novรฝmi okrajovรฝmi podmienkami nemรกme empirickรฉ skรบsenosti).

TEXT: Dipl. Ing. Zsolt Boros
OBRรZKY a FOTO: archรญv autora

Zsolt Boros je vedรบci oblasti Slovensko vย spoloฤnosti TPA Spoloฤnosลฅ pre zabezpeฤenie kvality aย inovรกcie, s. r. o.

Literatรบra
1. Climate Change Effect on Road. PIARC
(World Road Association) report No. 6498.
2. Boros, Zs.: Netuhรฉ aย polotuhรฉ vozovky.
In: Pล™รญnosy XXIV. Svฤ›tovรฉho silniฤnรญho kongresu, Kromฤ›ล™รญลพ, 2012.
3. Dostรกl, J.: Aktivity svฤ›tovรฉ silniฤnรญ asociace AIPCR vย oblasti asfaltovรฝch vozovek vย obdobรญ 2007โ€“2011. In: Asfaltovรฉ vozovky 2011, ฤŒeskรฉ Budฤ›jovice.
4. Boros, Zs., Cehlรกr, M.: Vplyv prรญrodnej asfaltovej zmesi na zlepลกenie vlastnostรญ asfaltovรฝch zmesรญ.
In: Vรฝstavba aย rehabilitรกcia asfaltovรฝch vozoviek. SAAV, ล trbskรฉ Pleso 2011.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie