image 78821 25 v1
Galรฉria(13)

Vplyv postupnej betonรกลพe ลพelezobetรณnovej dosky na spojitรฝ spriahnutรฝ trรกmovรฝ most

Partneri sekcie:

Voฤพbe postupu betonรกลพe ลพelezobetรณnovรฝch dosiek treba venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ, pretoลพe postup a dฤบลพky jednotlivรฝch betรณnovacรญch รบsekov vรฝznamnรฝm spรดsobom ovplyvลˆujรบ priebeh ohybovรฝch momentov na spriahnutom trรกme.

03 vypoctovy model
04 Hlavny nosnik
05 Metoda 1
06 Metoda 2
07 Metoda 3
08 Prierez
09 Betonaz dosky metoda 3
t1

Postupnรก betonรกลพ ลฝB dosky

Oceฤพovรฉ trรกmy spriahnutรฝch mostov s vรคฤลกรญmi rozpรคtiami sa dnes ฤasto stavajรบ postupnรฝm vysรบvanรญm. Znรกme sรบ aj prรญpady, keฤ sa vysรบval celรฝ spriahnutรฝ most. Od tejto formy montรกลพe sa vลกak v sรบฤasnosti ustupuje. Vรฝroba mostovkovej dosky sa dnes realizuje betรณnovanรญm po รบsekoch. Pouลพรญvajรบ sa pritom rรดzne postupy betonรกลพe, ktorรฉ majรบ v prvom rade za cieฤพ minimalizovaลฅ ลฅahovรฉ napรคtia v betรณne pri pรดsobenรญ stรกleho zaลฅaลพenia. Zรกroveลˆ sa musรญ pri betรณnovanรญ kaลพdรฉho รบseku a urฤenรญ vnรบtornรฝch sรญl zohฤพadniลฅ vplyv postupnรฝch zmien tuhostรญ.

Na deformaฤnรฉ reakcie a elastickรบ odolnosลฅ spriahnutรฝch nosnรญkov mรก vรฝznamnรฝ vplyv histรณria zaลฅaลพenia. Podฤพa normy STN EN 1994-2 [1] sa v medznom stave pouลพรญvateฤพnosti (MSP) musรญ uvรกลพiลฅ histรณria zaลฅaลพenia pri vลกetkรฝch triedach spriahnutรฝch prierezov, v medznom stave รบnosnosti (MSรš) iba pri prierezoch tried 3 a 4. Pri globรกlnej analรฝze je potrebnรฉ v MSP a MSรš zohฤพadniลฅ vplyvy dotvarovania, zmraลกลฅovania a zmeny tuhostรญ, ฤo pri postupnej betonรกลพi ลพelezobetรณnovรฝch dosiek na spriahnutom trรกmovom moste v jednotlivรฝch ฤasoch vรฝstavby nie je jednoduchรฉ, aj vzhฤพadom na pouลพitie beลพnรฝch komerฤnรฝch programov pouลพรญvanรฝch na Slovensku. V projektantskej praxi nie je dostatok ฤasu a priestoru na zohฤพadnenie postupu betonรกลพe ลพelezobetรณnovej dosky. V beลพnej praxi sa preto poฤรญta s tรฝm, akoby betonรกลพ mostovkovej dosky prebehla v jednom ฤase. Z dรดvodu ekonomickรฉho nรกvrhu je vลกak potrebnรฉ venovaลฅ voฤพbe postupu betonรกลพe ลพelezobetรณnovรฝch dosiek zvรฝลกenรบ pozornosลฅ, pretoลพe postup a dฤบลพky jednotlivรฝch betรณnovacรญch รบsekov vรฝznamnรฝm spรดsobom ovplyvลˆujรบ priebeh ohybovรฝch momentov na spriahnutom trรกme.

Obr. 1  Konštrukcia spojitého spriahnutého trámového mosta [2]

Obr. 1  Konลกtrukcia spojitรฉho spriahnutรฉho trรกmovรฉho mosta [2]

Numerickรฝ prรญklad โ€“ opis konลกtrukcie mosta

Na zistenie ekonomickรฝch, ale aj analytickรฝch vplyvov sa skรบmal postup betonรกลพe tromi metรณdami. Vplyv postupu betonรกลพe ลพelezobetรณnovej dosky sa skรบmal na zjednoduลกenom numerickom prรญklade existujรบceho francรบzskeho spojitรฉho spriahnutรฉho oceฤพobetรณnovรฉho trรกmovรฉho mosta (obr. 1) [2] pomocou vรฝpoฤtovรฉho programu SOFiSTiK, ktorรฝ sa vybral ako najvhodnejลกie rieลกenie pre danรบ problematiku [1P]. Most je priamy a niveleta vodorovnรก. Vzhฤพadom na pozdฤบลพnu os mosta je prieฤny rez symetrickรฝ. Konลกtrukcia mosta pozostรกva z dvoch symetrickรฝch oceฤพovรฝch I-prierezov trรกmov s tromi poฤพami s dฤบลพkou 60, 80 a 60 m (t. j. celkovรก dฤบลพka medzi oporami je 200,0 m) spriahnutรฝch so ลพelezobetรณnovou mostovkovou doskou s celkovou ลกรญrkou 12 m.

Obr. 2  Prierez mosta [2]

Obr. 2  Prierez mosta [2]

Hrรบbka dosky sa menรญ, nad oceฤพovรฝmi trรกmami je 0,4 m, na voฤพnom konci 0,25 m a v strede dosky 0,3075 m. Prieฤny sklon dosky je sedlovรฝ, so sklonom 2,5 % na kaลพdรบ stranu od osi mosta. Osovรก vzdialenosลฅ medzi oceฤพovรฝmi trรกmami je 7 m, vyloลพenie konzol ลพelezobetรณnovej dosky na oboch stranรกch je 2,5 m (obr. 2). Kaลพdรฝ oceฤพovรฝ trรกm mรก konลกtantnรบ konลกtrukฤnรบ vรฝลกku 2โ€ฏ800 mm, priฤom hrรบbka hornej a dolnej pรกsnice je premennรก. Spodnรก pรกsnica mรก ลกรญrku 1โ€ฏ200โ€ฏmm a hornรก 1โ€ฏ000 mm (obr. 4). Oceฤพovรก ฤasลฅ je z konลกtrukฤnej ocele S355, betรณnovรก doska je navrhnutรก z betรณnu C 35/45. Betonรกลพ ลพelezobetรณnovej dosky prebieha na stavbe podฤพa zvolenรฉho postupu a vykonรกva sa po kompletnom vysunutรญ oceฤพovรฝch trรกmov.

Obr. 3  Pohฤพad na prierez mosta z výpoฤtového modelu

Obr. 3  Pohฤพad na prierez mosta z vรฝpoฤtovรฉho modelu

Obr. 4  Materiálové rozdelenie v rámci dฤบลพky oceฤพového trámu [2]

Obr. 4  Materiรกlovรฉ rozdelenie v rรกmci dฤบลพky oceฤพovรฉho trรกmu [2]

Konลกtrukฤnรฉ fรกzy betonรกลพe dosky (histรณria zaลฅaลพovania)

Betonรกลพ segmentov ลพelezobetรณnovej dosky prebieha na stavbe vo zvolenom poradรญ aลพ po vysunutรญ oceฤพovej ฤasti mosta spolu s vystuลพenรญm betรณnovej dosky. Celkovรก dฤบลพka mosta 200 m sa rozdelila na 16 identickรฝch betรณnovacรญch รบsekov (segmentov) s dฤบลพkou 12,5 m. รšseky sa betรณnujรบ v poradรญ naznaฤenom na obr. 5 a 6. Pri vรฝpoฤtoch sa poฤรญta s hodnotou vlastnej tiaลพe mobilnรฉho debnenia na รบrovni 2 kN/m2. Zaฤiatok betรณnovania prvรฉho รบseku ลพelezobetรณnovej dosky je v ฤase t = 0 dnรญ. Takรกto definรญcia je potrebnรก na urฤenie prรญsluลกnรฝch ฤasov (veku betรณnu) betรณnovรฝch รบsekov dosiek poฤas jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch fรกz. ฤŒas potrebnรฝ na betonรกลพ jednรฉho รบseku ลพelezobetรณnovej dosky sa odhaduje na 3 aลพ 5 pracovnรฝch dnรญ (tab. 1). Prvรฝ deลˆ je urฤenรฝ na betรณnovanie, druhรฝ deลˆ na tvrdnutie a tretรญ na presun mobilnรฉho debnenia. Tรกto postupnosลฅ reลกpektuje poลพadovanรฉ dosiahnutie minimรกlnej pevnosti betรณnu 20 MPa pred samotnรฝm presunom debnenia.

Tab. 1  Vek betónu jednotlivých úsekov ลพelezobetónovej dosky na konci ich konštrukฤných fáz [2]

Tab. 1  Vek betรณnu jednotlivรฝch รบsekov ลพelezobetรณnovej dosky na konci ich konลกtrukฤnรฝch fรกz [2]

Obr. 5  Metóda 1 – poradie betónovania úsekov ลฝB dosky

Obr. 5  Metรณda 1 โ€“ poradie betรณnovania รบsekov ลฝB dosky

To zabraลˆuje poลกkodeniu ฤiastoฤne zatvrdnutรฉho betรณnu, ktorรฉho charakteristiky sรบ potrebnรฉ v neskorลกรญch fรกzach betรณnovania. ลฝelezobetรณnovรก doska je dokonฤenรก za 66 dnรญ (vrรกtane vรญkendov). Predpokladรก sa, ลพe kryt a prรญsluลกenstvo mosta sa dokonฤia za ฤalลกรญch 44 dnรญ tak, aby sa most mohol otvoriลฅ v ฤase t = 66 + 44 = 110 dnรญ. V tab. 1 je uvedenรฝ vek jednotlivรฝch รบsekov ลพelezobetรณnovej dosky a takisto priemernรก hodnota t0 pre vลกetky dosky uloลพenรฉ na miesto v kaลพdej z konลกtrukฤnรฝch etรกp. V tomto numerickom prรญklade sa nepoฤรญta s vlastnou tiaลพou vozovky a prรญsluลกenstva mosta, keฤลพe sa tรกto analรฝza zaoberรก fรกzami vรฝstavby pred dokonฤenรญm vozovky. Vyลกลกie uvedenรฝ presnรฝ postup betonรกลพe sa pouลพil v rรกmci Metรณdy 1 a 2 (obr. 5 a 6). Na porovnanie sa pouลพila aj pribliลพnรก Metรณda 3 (obr. 7), v rรกmci ktorej sa uplatnil ฤlรกnok 5.4.2.2 (3) normy [1], podฤพa ktorรฉho sa pri stรกlom zaลฅaลพenรญ spriahnutรฝch konลกtrukciรญ zhotovovanรฝch v rรดznych ฤasovรฝch ลกtรกdiรกch smie pouลพiลฅ jedna strednรก hodnota t0 na stanovenie sรบฤiniteฤพa dotvarovania. V tomto pribliลพnom prรญstupe sa poฤรญta s ฤasom t0 rovnรฝm 35,63 dnรญ (tab. 1).

Obr. 6  Metóda 2 – poradie betónovania úsekov ลฝB dosky [2]

Obr. 6  Metรณda 2 โ€“ poradie betรณnovania รบsekov ลฝB dosky [2]

Obr. 7  Metóda 3 – poradie betónovania úsekov ลฝB dosky

Obr. 7  Metรณda 3 โ€“ poradie betรณnovania รบsekov ลฝB dosky

Modelovanie mosta na vรฝpoฤet normรกlovรฝch napรคtรญ a deformรกciรญ

Z dรดvodu zjednoduลกenia (aj keฤ to softvรฉr SOFiSTiK FEM nevyลพaduje) sa v rรกmci tohto numerickรฉho prรญkladu prierez mosta modeloval ako jeden 1D trรกm (nosnรญkovรฝ element) a poloviฤnรฝ prierez dosky. Skutoฤnรก doska sa modelovala pomocou dvoch obdฤบลพnikovรฝch plรดch, jednej so ลกรญrkou 6 m a druhej so ลกรญrkou hornej pรกsnice oceฤพovรฉho trรกmu, t. j. 1 m. Prรญsluลกnรฉ vรฝลกky e1 a e2 tรฝchto obdฤบลพnikov sรบ prepoฤรญtanรฉ tak, aby mal skutoฤnรฝ a modelovanรฝ (zjednoduลกenรฝ) prierez rovnakรฉ charakteristiky (rovnakรบ plochu a rovnakรฉ ลฅaลพisko). Za tohto predpokladu e1 = 307 mm a e2 = 109 mm. Spolupรดsobiaca ลกรญrka ลพelezobetรณnovej dosky pozdฤบลพ celรฉho mosta je 6,0 m (obr. 8).

Obr. 8  Model spriahnutého oceฤพobetónového trámu mosta v programe SOFiSTiK

Obr. 8  Model spriahnutรฉho oceฤพobetรณnovรฉho trรกmu mosta v programe SOFiSTiK

Poฤรญtalo sa s tรฝm, ลพe spriahnutie medzi ลพelezobetรณnovou doskou a oceฤพovรฝm trรกmom bolo รบplnรฉ. Vลกetky modely a vรฝpoฤty v jednotlivรฝch fรกzach vรฝstavby sa uskutoฤnili vo vรฝpoฤtovom programe SOFiSTiK [1P], ktorรฝ je zaloลพenรฝ na metรณde koneฤnรฝch prvkov (obr. 9). Vplyv postupnej betonรกลพe ลพelezobetรณnovej dosky sa vypoฤรญtal v module Construction Stage Manager (CSM) [1P] podฤพa obr. 5, 6, 7 a tab. 1. Pri vรฝpoฤtoch v module CSM sa na nosnรญkovรฝch elementoch uplatnila tzv. Advanced Creep Analysis (depending on stress state) โ€“ pokroฤilรก analรฝza dotvarovania (zรกvislรก od stavu napรคtosti). Hodnoty sรบฤiniteฤพov dotvarovania betรณnu v jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch fรกzach sa vypoฤรญtali podฤพa STN EN 1992-1-1 [3].

Obr. 9  Model postupnej betonáลพe dosky v programe SOFiSTiK [1P], Metóda 2

Obr. 9  Model postupnej betonรกลพe dosky v programe SOFiSTiK [1P], Metรณda 2

Vyhodnotenie vรฝsledkov

Vรฝsledky vo forme maximรกlnych normรกlovรฝch napรคtรญ v ลพelezobetรณnovej doske a na oceฤพovom trรกme spriahnutรฉho prierezu v poli a nad vnรบtornรฝmi podperami v ฤase uvedenia mosta do prevรกdzky (t = 110 dnรญ) sรบ v tab. 2. Hodnoty priehybov v kaลพdom poli mosta sรบ uvedenรฉ v tab. 3. Na porovnanie sa s hodnotami vypoฤรญtanรฝmi pomocou Metรณdy 2 poฤรญtalo ako s referenฤnรฝmi. Porovnanie Metรณdy 1 a Metรณdy 2 ukazuje na skutoฤnosลฅ, ลพe Metรณda 2 je vhodnejลกia, pretoลพe redukuje ลฅahovรฉ napรคtia v ลพelezobetรณnovej doske v oblasti vnรบtornรฝch podpier. Najniลพลกie hodnoty ลฅahovรฝch normรกlovรฝch napรคtรญ v ลพelezobetรณnovej doske v oblasti vnรบtornรฝch podpier sa zรญskali pomocou Metรณdy 3, tento postup vลกak nie je reรกlny. Metรณda 3 dรกva menลกie hodnoty normรกlovรฝch napรคtรญ v ลพelezobetรณnovej doske v porovnanรญ s Metรณdou 2, ฤo je na nebezpeฤnej strane.

Tab. 2  Maximálne hodnoty normálových napätí v ฤase t = 110 dní, porovnanie

Tab. 2  Maximรกlne hodnoty normรกlovรฝch napรคtรญ v ฤase t = 110 dnรญ, porovnanie

Normรกlovรฉ napรคtia na oceฤพovom trรกme zรญskanรฉ pomocou Metรณdy 3 sรบ (okrem tlakovรฝch normรกlovรฝch napรคtรญ v poli) na bezpeฤnej strane. To znamenรก, ลพe tรกto metรณda sa mรดลพe pouลพiลฅ na urฤenie normรกlovรฝch napรคtรญ na oceฤพovej ฤasti spriahnutรฉho prierezu. Metรณda 2 dรกva najniลพลกie hodnoty priehybov v poliach ฤ. 1 a 3 a Metรณda 1 vykazuje najniลพลกie priehyby v poli ฤ. 2. Informรกciu o presnom postupe vรฝstavby v ลกtรกdiu nรกvrhu mosta vลกak projektant vo vรคฤลกine prรญpadov vopred nepoznรก. Pribliลพnรฝ postup podฤพa Eurokรณdu, vyuลพรญvajรบci priemernรบ hodnotu pre ฤas t0, vykazuje celkom dobrรบ zhodu v porovnanรญ s presnรฝmi (ale komplikovanejลกรญmi) postupmi. V sรบฤasnosti vลกak uลพ nie je problรฉm vyuลพiลฅ vhodnรฉ softvรฉrovรฉ moลพnosti na dosiahnutie presnejลกรญch vรฝsledkov za oveฤพa kratลกรญ ฤas.

Tab. 3  Hodnoty priehybov v ฤase t = 110 dní, porovnanie

Tab. 3  Hodnoty priehybov v ฤase t = 110 dnรญ, porovnanie

Prรญspevok vznikol s podporou projektu VEGA ฤ. 1/0748/13. Autori by sa radi poฤakovali Ing. Kamilovi Lacovi za jeho technickรบ podporu a ochotu poฤas vรฝpoฤtov v programoch od firmy SOFiSTiK.

TEXT: Ing. Tomรกลก ลฝivner, PhD., doc. Ing. Rudolf รroch, PhD., Ing. Michal Fรกbry
OBRรZKY: autori

Tomรกลก ลฝivner, Rudolf รroch a Michal Fรกbry pรดsobia na Katedre kovovรฝch a drevenรฝch konลกtrukciรญ Stavebnej fakulty STU v Bratislave.

Literatรบra
1. STN EN 1994-2: Navrhovanie spriahnutรฝch oceฤพobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ, ฤŒasลฅ 2: Vลกeobecnรฉ pravidlรก a pravidlรก pre mosty. SรšTN, februรกr 2009.
2. Eurocodes 3 a 4. Application to steel-concrete composite road bridges. Guidance book. Sรฉtra.
Jรบl 2007. Reference: 0720A โ€“ ISRN: EQ-SETRA–07-ED31–FR+ENG.
3. STN EN 1992-1-1: Navrhovanie betรณnovรฝch konลกtrukciรญ, ฤŒasลฅ 1-1: Vลกeobecnรฉ pravidlรก a pravidlรก pre budovy. SรšTN, jรบl 2006.

Vรฝpoฤtovรฉ programy
1P. SOFiSTiK, verzia: 14.11 โ€“ 30, ยฉ 2004 โ€“ 2015, SOFiSTiK AG, www.sofistik.com.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby