Vplyv postupnej betonรกลพe ลพelezobetรณnovej dosky na spojitรฝ spriahnutรฝ trรกmovรฝ most
Voฤพbe postupu betonรกลพe ลพelezobetรณnovรฝch dosiek treba venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ, pretoลพe postup a dฤบลพky jednotlivรฝch betรณnovacรญch รบsekov vรฝznamnรฝm spรดsobom ovplyvลujรบ priebeh ohybovรฝch momentov na spriahnutom trรกme.
Postupnรก betonรกลพ ลฝB dosky
Oceฤพovรฉ trรกmy spriahnutรฝch mostov s vรคฤลกรญmi rozpรคtiami sa dnes ฤasto stavajรบ postupnรฝm vysรบvanรญm. Znรกme sรบ aj prรญpady, keฤ sa vysรบval celรฝ spriahnutรฝ most. Od tejto formy montรกลพe sa vลกak v sรบฤasnosti ustupuje. Vรฝroba mostovkovej dosky sa dnes realizuje betรณnovanรญm po รบsekoch. Pouลพรญvajรบ sa pritom rรดzne postupy betonรกลพe, ktorรฉ majรบ v prvom rade za cieฤพ minimalizovaลฅ ลฅahovรฉ napรคtia v betรณne pri pรดsobenรญ stรกleho zaลฅaลพenia. Zรกroveล sa musรญ pri betรณnovanรญ kaลพdรฉho รบseku a urฤenรญ vnรบtornรฝch sรญl zohฤพadniลฅ vplyv postupnรฝch zmien tuhostรญ.
Na deformaฤnรฉ reakcie a elastickรบ odolnosลฅ spriahnutรฝch nosnรญkov mรก vรฝznamnรฝ vplyv histรณria zaลฅaลพenia. Podฤพa normy STN EN 1994-2 [1] sa v medznom stave pouลพรญvateฤพnosti (MSP) musรญ uvรกลพiลฅ histรณria zaลฅaลพenia pri vลกetkรฝch triedach spriahnutรฝch prierezov, v medznom stave รบnosnosti (MSร) iba pri prierezoch tried 3 a 4. Pri globรกlnej analรฝze je potrebnรฉ v MSP a MSร zohฤพadniลฅ vplyvy dotvarovania, zmraลกลฅovania a zmeny tuhostรญ, ฤo pri postupnej betonรกลพi ลพelezobetรณnovรฝch dosiek na spriahnutom trรกmovom moste v jednotlivรฝch ฤasoch vรฝstavby nie je jednoduchรฉ, aj vzhฤพadom na pouลพitie beลพnรฝch komerฤnรฝch programov pouลพรญvanรฝch na Slovensku. V projektantskej praxi nie je dostatok ฤasu a priestoru na zohฤพadnenie postupu betonรกลพe ลพelezobetรณnovej dosky. V beลพnej praxi sa preto poฤรญta s tรฝm, akoby betonรกลพ mostovkovej dosky prebehla v jednom ฤase. Z dรดvodu ekonomickรฉho nรกvrhu je vลกak potrebnรฉ venovaลฅ voฤพbe postupu betonรกลพe ลพelezobetรณnovรฝch dosiek zvรฝลกenรบ pozornosลฅ, pretoลพe postup a dฤบลพky jednotlivรฝch betรณnovacรญch รบsekov vรฝznamnรฝm spรดsobom ovplyvลujรบ priebeh ohybovรฝch momentov na spriahnutom trรกme.
Obr. 1 Konลกtrukcia spojitรฉho spriahnutรฉho trรกmovรฉho mosta [2]
Numerickรฝ prรญklad โ opis konลกtrukcie mosta
Na zistenie ekonomickรฝch, ale aj analytickรฝch vplyvov sa skรบmal postup betonรกลพe tromi metรณdami. Vplyv postupu betonรกลพe ลพelezobetรณnovej dosky sa skรบmal na zjednoduลกenom numerickom prรญklade existujรบceho francรบzskeho spojitรฉho spriahnutรฉho oceฤพobetรณnovรฉho trรกmovรฉho mosta (obr. 1) [2] pomocou vรฝpoฤtovรฉho programu SOFiSTiK, ktorรฝ sa vybral ako najvhodnejลกie rieลกenie pre danรบ problematiku [1P]. Most je priamy a niveleta vodorovnรก. Vzhฤพadom na pozdฤบลพnu os mosta je prieฤny rez symetrickรฝ. Konลกtrukcia mosta pozostรกva z dvoch symetrickรฝch oceฤพovรฝch I-prierezov trรกmov s tromi poฤพami s dฤบลพkou 60, 80 a 60 m (t. j. celkovรก dฤบลพka medzi oporami je 200,0 m) spriahnutรฝch so ลพelezobetรณnovou mostovkovou doskou s celkovou ลกรญrkou 12 m.
Obr. 2 Prierez mosta [2]
Hrรบbka dosky sa menรญ, nad oceฤพovรฝmi trรกmami je 0,4 m, na voฤพnom konci 0,25 m a v strede dosky 0,3075 m. Prieฤny sklon dosky je sedlovรฝ, so sklonom 2,5 % na kaลพdรบ stranu od osi mosta. Osovรก vzdialenosลฅ medzi oceฤพovรฝmi trรกmami je 7 m, vyloลพenie konzol ลพelezobetรณnovej dosky na oboch stranรกch je 2,5 m (obr. 2). Kaลพdรฝ oceฤพovรฝ trรกm mรก konลกtantnรบ konลกtrukฤnรบ vรฝลกku 2โฏ800 mm, priฤom hrรบbka hornej a dolnej pรกsnice je premennรก. Spodnรก pรกsnica mรก ลกรญrku 1โฏ200โฏmm a hornรก 1โฏ000 mm (obr. 4). Oceฤพovรก ฤasลฅ je z konลกtrukฤnej ocele S355, betรณnovรก doska je navrhnutรก z betรณnu C 35/45. Betonรกลพ ลพelezobetรณnovej dosky prebieha na stavbe podฤพa zvolenรฉho postupu a vykonรกva sa po kompletnom vysunutรญ oceฤพovรฝch trรกmov.
Obr. 3 Pohฤพad na prierez mosta z vรฝpoฤtovรฉho modelu
Obr. 4 Materiรกlovรฉ rozdelenie v rรกmci dฤบลพky oceฤพovรฉho trรกmu [2]
Konลกtrukฤnรฉ fรกzy betonรกลพe dosky (histรณria zaลฅaลพovania)
Betonรกลพ segmentov ลพelezobetรณnovej dosky prebieha na stavbe vo zvolenom poradรญ aลพ po vysunutรญ oceฤพovej ฤasti mosta spolu s vystuลพenรญm betรณnovej dosky. Celkovรก dฤบลพka mosta 200 m sa rozdelila na 16 identickรฝch betรณnovacรญch รบsekov (segmentov) s dฤบลพkou 12,5 m. รseky sa betรณnujรบ v poradรญ naznaฤenom na obr. 5 a 6. Pri vรฝpoฤtoch sa poฤรญta s hodnotou vlastnej tiaลพe mobilnรฉho debnenia na รบrovni 2 kN/m2. Zaฤiatok betรณnovania prvรฉho รบseku ลพelezobetรณnovej dosky je v ฤase t = 0 dnรญ. Takรกto definรญcia je potrebnรก na urฤenie prรญsluลกnรฝch ฤasov (veku betรณnu) betรณnovรฝch รบsekov dosiek poฤas jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch fรกz. ฤas potrebnรฝ na betonรกลพ jednรฉho รบseku ลพelezobetรณnovej dosky sa odhaduje na 3 aลพ 5 pracovnรฝch dnรญ (tab. 1). Prvรฝ deล je urฤenรฝ na betรณnovanie, druhรฝ deล na tvrdnutie a tretรญ na presun mobilnรฉho debnenia. Tรกto postupnosลฅ reลกpektuje poลพadovanรฉ dosiahnutie minimรกlnej pevnosti betรณnu 20 MPa pred samotnรฝm presunom debnenia.
Tab. 1 Vek betรณnu jednotlivรฝch รบsekov ลพelezobetรณnovej dosky na konci ich konลกtrukฤnรฝch fรกz [2]
Obr. 5 Metรณda 1 โ poradie betรณnovania รบsekov ลฝB dosky
To zabraลuje poลกkodeniu ฤiastoฤne zatvrdnutรฉho betรณnu, ktorรฉho charakteristiky sรบ potrebnรฉ v neskorลกรญch fรกzach betรณnovania. ลฝelezobetรณnovรก doska je dokonฤenรก za 66 dnรญ (vrรกtane vรญkendov). Predpokladรก sa, ลพe kryt a prรญsluลกenstvo mosta sa dokonฤia za ฤalลกรญch 44 dnรญ tak, aby sa most mohol otvoriลฅ v ฤase t = 66 + 44 = 110 dnรญ. V tab. 1 je uvedenรฝ vek jednotlivรฝch รบsekov ลพelezobetรณnovej dosky a takisto priemernรก hodnota t0 pre vลกetky dosky uloลพenรฉ na miesto v kaลพdej z konลกtrukฤnรฝch etรกp. V tomto numerickom prรญklade sa nepoฤรญta s vlastnou tiaลพou vozovky a prรญsluลกenstva mosta, keฤลพe sa tรกto analรฝza zaoberรก fรกzami vรฝstavby pred dokonฤenรญm vozovky. Vyลกลกie uvedenรฝ presnรฝ postup betonรกลพe sa pouลพil v rรกmci Metรณdy 1 a 2 (obr. 5 a 6). Na porovnanie sa pouลพila aj pribliลพnรก Metรณda 3 (obr. 7), v rรกmci ktorej sa uplatnil ฤlรกnok 5.4.2.2 (3) normy [1], podฤพa ktorรฉho sa pri stรกlom zaลฅaลพenรญ spriahnutรฝch konลกtrukciรญ zhotovovanรฝch v rรดznych ฤasovรฝch ลกtรกdiรกch smie pouลพiลฅ jedna strednรก hodnota t0 na stanovenie sรบฤiniteฤพa dotvarovania. V tomto pribliลพnom prรญstupe sa poฤรญta s ฤasom t0 rovnรฝm 35,63 dnรญ (tab. 1).
Obr. 6 Metรณda 2 โ poradie betรณnovania รบsekov ลฝB dosky [2]
Obr. 7 Metรณda 3 โ poradie betรณnovania รบsekov ลฝB dosky
Modelovanie mosta na vรฝpoฤet normรกlovรฝch napรคtรญ a deformรกciรญ
Z dรดvodu zjednoduลกenia (aj keฤ to softvรฉr SOFiSTiK FEM nevyลพaduje) sa v rรกmci tohto numerickรฉho prรญkladu prierez mosta modeloval ako jeden 1D trรกm (nosnรญkovรฝ element) a poloviฤnรฝ prierez dosky. Skutoฤnรก doska sa modelovala pomocou dvoch obdฤบลพnikovรฝch plรดch, jednej so ลกรญrkou 6 m a druhej so ลกรญrkou hornej pรกsnice oceฤพovรฉho trรกmu, t. j. 1 m. Prรญsluลกnรฉ vรฝลกky e1 a e2 tรฝchto obdฤบลพnikov sรบ prepoฤรญtanรฉ tak, aby mal skutoฤnรฝ a modelovanรฝ (zjednoduลกenรฝ) prierez rovnakรฉ charakteristiky (rovnakรบ plochu a rovnakรฉ ลฅaลพisko). Za tohto predpokladu e1 = 307 mm a e2 = 109 mm. Spolupรดsobiaca ลกรญrka ลพelezobetรณnovej dosky pozdฤบลพ celรฉho mosta je 6,0 m (obr. 8).
Obr. 8 Model spriahnutรฉho oceฤพobetรณnovรฉho trรกmu mosta v programe SOFiSTiK
Poฤรญtalo sa s tรฝm, ลพe spriahnutie medzi ลพelezobetรณnovou doskou a oceฤพovรฝm trรกmom bolo รบplnรฉ. Vลกetky modely a vรฝpoฤty v jednotlivรฝch fรกzach vรฝstavby sa uskutoฤnili vo vรฝpoฤtovom programe SOFiSTiK [1P], ktorรฝ je zaloลพenรฝ na metรณde koneฤnรฝch prvkov (obr. 9). Vplyv postupnej betonรกลพe ลพelezobetรณnovej dosky sa vypoฤรญtal v module Construction Stage Manager (CSM) [1P] podฤพa obr. 5, 6, 7 a tab. 1. Pri vรฝpoฤtoch v module CSM sa na nosnรญkovรฝch elementoch uplatnila tzv. Advanced Creep Analysis (depending on stress state) โ pokroฤilรก analรฝza dotvarovania (zรกvislรก od stavu napรคtosti). Hodnoty sรบฤiniteฤพov dotvarovania betรณnu v jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch fรกzach sa vypoฤรญtali podฤพa STN EN 1992-1-1 [3].
Obr. 9 Model postupnej betonรกลพe dosky v programe SOFiSTiK [1P], Metรณda 2
Vyhodnotenie vรฝsledkov
Vรฝsledky vo forme maximรกlnych normรกlovรฝch napรคtรญ v ลพelezobetรณnovej doske a na oceฤพovom trรกme spriahnutรฉho prierezu v poli a nad vnรบtornรฝmi podperami v ฤase uvedenia mosta do prevรกdzky (t = 110 dnรญ) sรบ v tab. 2. Hodnoty priehybov v kaลพdom poli mosta sรบ uvedenรฉ v tab. 3. Na porovnanie sa s hodnotami vypoฤรญtanรฝmi pomocou Metรณdy 2 poฤรญtalo ako s referenฤnรฝmi. Porovnanie Metรณdy 1 a Metรณdy 2 ukazuje na skutoฤnosลฅ, ลพe Metรณda 2 je vhodnejลกia, pretoลพe redukuje ลฅahovรฉ napรคtia v ลพelezobetรณnovej doske v oblasti vnรบtornรฝch podpier. Najniลพลกie hodnoty ลฅahovรฝch normรกlovรฝch napรคtรญ v ลพelezobetรณnovej doske v oblasti vnรบtornรฝch podpier sa zรญskali pomocou Metรณdy 3, tento postup vลกak nie je reรกlny. Metรณda 3 dรกva menลกie hodnoty normรกlovรฝch napรคtรญ v ลพelezobetรณnovej doske v porovnanรญ s Metรณdou 2, ฤo je na nebezpeฤnej strane.
Tab. 2 Maximรกlne hodnoty normรกlovรฝch napรคtรญ v ฤase t = 110 dnรญ, porovnanie
Normรกlovรฉ napรคtia na oceฤพovom trรกme zรญskanรฉ pomocou Metรณdy 3 sรบ (okrem tlakovรฝch normรกlovรฝch napรคtรญ v poli) na bezpeฤnej strane. To znamenรก, ลพe tรกto metรณda sa mรดลพe pouลพiลฅ na urฤenie normรกlovรฝch napรคtรญ na oceฤพovej ฤasti spriahnutรฉho prierezu. Metรณda 2 dรกva najniลพลกie hodnoty priehybov v poliach ฤ. 1 a 3 a Metรณda 1 vykazuje najniลพลกie priehyby v poli ฤ. 2. Informรกciu o presnom postupe vรฝstavby v ลกtรกdiu nรกvrhu mosta vลกak projektant vo vรคฤลกine prรญpadov vopred nepoznรก. Pribliลพnรฝ postup podฤพa Eurokรณdu, vyuลพรญvajรบci priemernรบ hodnotu pre ฤas t0, vykazuje celkom dobrรบ zhodu v porovnanรญ s presnรฝmi (ale komplikovanejลกรญmi) postupmi. V sรบฤasnosti vลกak uลพ nie je problรฉm vyuลพiลฅ vhodnรฉ softvรฉrovรฉ moลพnosti na dosiahnutie presnejลกรญch vรฝsledkov za oveฤพa kratลกรญ ฤas.
Tab. 3 Hodnoty priehybov v ฤase t = 110 dnรญ, porovnanie
Prรญspevok vznikol s podporou projektu VEGA ฤ. 1/0748/13. Autori by sa radi poฤakovali Ing. Kamilovi Lacovi za jeho technickรบ podporu a ochotu poฤas vรฝpoฤtov v programoch od firmy SOFiSTiK.
TEXT: Ing. Tomรกลก ลฝivner, PhD., doc. Ing. Rudolf รroch, PhD., Ing. Michal Fรกbry
OBRรZKY: autori
Tomรกลก ลฝivner, Rudolf รroch a Michal Fรกbry pรดsobia na Katedre kovovรฝch a drevenรฝch konลกtrukciรญ Stavebnej fakulty STU v Bratislave.
Literatรบra
1. STN EN 1994-2: Navrhovanie spriahnutรฝch oceฤพobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ, ฤasลฅ 2: Vลกeobecnรฉ pravidlรก a pravidlรก pre mosty. SรTN, februรกr 2009.
2. Eurocodes 3 a 4. Application to steel-concrete composite road bridges. Guidance book. Sรฉtra.
Jรบl 2007. Reference: 0720A โ ISRN: EQ-SETRA–07-ED31–FR+ENG.
3. STN EN 1992-1-1: Navrhovanie betรณnovรฝch konลกtrukciรญ, ฤasลฅ 1-1: Vลกeobecnรฉ pravidlรก a pravidlรก pre budovy. SรTN, jรบl 2006.
Vรฝpoฤtovรฉ programy
1P. SOFiSTiK, verzia: 14.11 โ 30, ยฉ 2004 โ 2015, SOFiSTiK AG, www.sofistik.com.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby