Vplyv vody na vรฝstavbu rรฝchlostnej cesty R1
Aktuรกlne ลกtรบdie uvรกdzajรบ, ลพe aลพ 80 % svetovej populรกcie ลพije na รบzemiach sย vysokรฝm rizikom ohrozenia vodou. Aj na Slovensku sรบ povodne ฤoraz ฤastejลกรญm javom spรดsobujรบcim vย porovnanรญ sย inรฝmi prรญrodnรฝmi katastrofami najvรคฤลกie materiรกlne ลกkody. Intenzรญvna zrรกลพkovรก ฤinnosลฅ sย extrรฉmnymi prejavmi, ako sรบ povodne, prรญvalovรฉ daลพde, prรญpadne veternรฉ smrลกte, majรบ ฤasto negatรญvny vplyv na realizรกciu stavieb. Najmรค pri lรญniovรฝch stavbรกch sย vรคฤลกรญm rozsahom ฤasto ovplyvลujรบ stabilitu aย kvalitatรญvne parametre zรกkladovej pรดdy. Dรดsledkom sรบ nevyhnutnรฉ sanaฤnรฉ opatrenia, ktorรฉ majรบ, samozrejme, dosah aj na ekonomiku aย ฤasovรฝ postup vรฝstavby. vย sรบฤasnosti stretnรบลฅ sย mnoลพstvom opakujรบcich sa chรฝb aย porรบch.
Extrรฉmne klimatickรฉ podmienky vย roku 2010 poznamenali aj realizรกciu ลกtyroch stavieb ลกtvorpruhovej smerovo rozdelenej komunikรกcie vย kategรณrii R 22,5/120: Rรฝchlostnรก cesta R1 Nitra, zรกpad โ Selenec, Rรฝchlostnรก cesta R1 Selenec โ Beladice, Rรฝchlostnรก cesta R1 Beladice โ Tekovskรฉ Nemce aย Cesta pre motorovรฉ vozidlรก I/66/R1/ Banskรก Bystrica โ severnรฝ obchvat, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou projektu verejno-sรบkromnรฉho partnerstva (skratka PPP, zย anglickรฉho Public Private Partnership) pre koncesiu na projektovanie, vรฝstavbu, financovanie, prevรกdzku aย รบdrลพbu รบsekov rรฝchlostnej cesty R1 Nitra โ Tekovskรฉ Nemce aย Banskรก Bystrica โ severnรฝ obchvat R1.Klimatickรฉ podmienky poฤas vรฝstavby
Vย zmysle klimatologickรฝch analรฝz SHMร bolo obdobie aprรญl aลพ august 2010 charakterizovanรฉ ako teplotne nadnormรกlne aย zย hydrologickรฉho hฤพadiska mimoriadne nadnormรกlne. Zย hฤพadiska vรฝdatnosti iลกlo vย tomto obdobรญ oย รบhrny vย rozsahu aลพ 206โฏ% dlhodobรฉho priemeru. Meteorologickรก situรกcia ovplyvnenรก studenรฝmi frontรกlnymi rozhraniami vย tรฝchto mesiacoch spรดsobila opakovanรฝ vรฝskyt prรญvalovรฝch zrรกลพok sย nรกsledkom povodลovรฝch vฤบn vย povodรญ riek Nitra aย ลฝitava (obr. 2). Vย dรดsledku tohto javu sa znรญลพila retenฤnรก schopnosลฅ รบzemia aย znaฤne sa zvรฝลกila hladina podzemnรฝch vรดd. Kย zvรฝลกeniu hladรญn vo vodnรฝch tokoch nemalou mierou prispelo aj topenie sa snehu vย jarnรฝch mesiacoch 2010. Vย dรดsledยญku pรดsobenia extrรฉmnych poveternostnรฝch vplyvov sa spomalili, respektรญve vย urฤitรฝch ฤasovรฝch รบsekoch รบplne zastavili, stavebnรฉ prรกce vย najviac postihnutรฝch oblastiach. Po povodลovรฝch udalostiach musel zhotovovateฤพ stavby prijaลฅ viacerรฉ sanaฤnรฉ opatrenia sย cieฤพom stabilizovaลฅ rozsiahle รบzemie preฤerpรกvanรญm vody, spevลovanรญm svahov, prehlbovanรญm koryta vodnรฝch tokov aย odstraลovanรญm nรกnosov. Nรกsledne sa museli prijaลฅ opatrenia aย technologickรฉ postupy, ktorรฉ umoลพnili reorganizรกciu ฤasovรฉho priebehu vรฝstavby sย cieฤพom dodrลพaลฅ zรกvรคznรฉ termรญny projektu pri zabezpeฤenรญ poลพadovanej kvality stavebnรฉho diela nielen poฤas trvania koncesie (30 rokov), ale aj nรกslednej 5-roฤnej zรกruฤnej lehoty po spรคtnom odovzdanรญ obstarรกvateฤพovi.
Geomorfologickรฉ pomery aย opis stavieb
Zย hฤพadiska prรญrodnรฝch pomerov je trasa novoยญvybudovanej rรฝchlostnej cesty R1 situovanรก do dvoch diametrรกlne odliลกnรฝch geomorfologickรฝch, geologickรฝch aย hydrogeologickรฝch prostredรญ. Vย zmysle geomorfologickรฉho ฤlenenia (E. Mazรบr, M. Lukniลก, 1980) je รบzemie, vย ktorom sรบ situovanรฉ stavby na trase Nitra, zรกpad โ Selenec โ Beladice โ Tekovskรฉ Nemce, priradenรฉ do oblasti Podunajskej nรญลพiny, celku Podunajskรก pahorkatina. Severnรฝ obchvat Banskej Bystrice je umiestnenรฝ zย regionรกlneho geomorfologickรฉho hฤพadiska vย seยญvernej ฤasti Zvolenskej kotliny na รบpรคtรญ juลพnรฝch svahov Veฤพkej Fatry. Mรก vรฝrazne ฤlenitรฝ charakter negatรญvnej morfoลกtruktรบry priekopovej prepadliny. Najvรคฤลกรญ vplyv prรญvalovรฝch povodnรญ na kvalitu zรกkladovej pรดdy aย stavebnรฝch konลกtrukciรญ bol zaznamenanรฝ vย miestach vybreลพenia vodnรฝch tokov na stavbe R1 Nitra, zรกpad โ Selenec vย km 10,000 โ 10,900, na stavbe R1 Selenec โ Beladice vย km 10,7000 โ 11,200, Kriลพovatka Beladice aย predovลกetkรฝm na stavbe R1 Beladice โ Tekovskรฉ Nemce vย km 0,000 โ 0,600, Kriลพovatka Tesรกrske Mlyลany, vย km 3,676 potok ล iroฤina, vย km 3,945 potok Boฤovka, aย na stavbe R1 Banskรก Bystrica โ severnรฝ obchvat vย รบseku Kriลพovatka Kostiviarska, pozdฤบลพ potoka Bystrica.
R1 Nitra, zรกpad โ Selenec
Stavba je napojenรก na รบsek R1 Trnava โ Nitra vย kriลพovatke Lehota, na konci plynulo nadvรคzuje na รบsek R1 Selenec โ Beladice vย priestore kriลพovatky Selenec. Celkovรก dฤบลพka rรฝchlostnej cesty vย tomto รบseku je 12,589 km, realizovali sa dve mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, 18 mostov, zย toho 12 na rรฝchlostnej ceste, objekty opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov, protihlukovรฝch stien aย objekty vyvolanรฝch รบprav inลพinierskych sietรญ. Sรบฤasลฅou stavby je Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby rรฝchlostnรฝch ciest SSรR Selenec, ktorรฉ tvorรญ technickรบ zรกkladลu pre celรฝ koncesovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R1 vย dฤบลพke takmer 52 km.
R1 Selenec โ Beladice
Celkovรก dฤบลพka รบseku je 18,966 km. Ide oย najdlhลกรญ รบsek, ktorรฝ sa pred kriลพovatkou Tesรกrske Mlyลany napรกja na รบsek R1 Beladice โ Tekovskรฉ Nemce. Vย tomto รบseku sรบ dve mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, 21 mostov, zย toho 12 mostnรฝch objektov na rรฝchlostnej ceste.
R1 Beladice โ Tekovskรฉ Nemce
Stavba sa nachรกdza vย Nitrianskom kraji, vย okrese Zlatรฉ Moravce. รzemie, ktorรฝm trasa prechรกdza, tvorรญ poฤพnohospodรกrska pรดda (mimo zastavanรฝch รบzemรญ) aย celkovรก dฤบลพka predstavuยญje 14,311 km. Na konci trasy nadvรคzuje na รบsek R1 Tekovskรฉ Nemce โ ลฝarnovica. Vย tomto รบseku sa zrealizovali dve mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, 23 mostov, zย toho 18 mostnรฝch objektov na rรฝchlostnej ceste. Sรบฤasลฅou stavby je obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo Tekovskรฉ Nemce.
Cesta pre motorovรฉ vozidlรก I/66 (R1) Banskรก Bystrica โ severnรฝ obchvat
Zaฤiatok stavby je situovanรฝ na novรบ mimoรบrovลovรบ kriลพovatku sย cestou I/59 vย lokalite Kostiviarska vย severozรกpadnej ฤasti mesta Banskรก Bystrica aย vย zรกvereฤnom รบseku sa pred mostom nad ลพelezniฤnou vleฤkou severnรฝ obchvat pripรกja na cestu I/66 vย smere na Brezno. Hlavnรฝm cestnรฝm objektom stavby je Preloลพka cesty I/66 (R1) dฤบลพky 5,671 km. Dominantou stavby je 23 mostnรฝch objektov situovanรฝch prevaลพne vย priestore mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek.
Dรดsledky klimatickรฝch extrรฉmov
Voda vย dรดsledku klimatickรฝch extrรฉmov na prelome mesiacov mรกj aลพ jรบn 2010 znaฤne ovplyvnila vรฝstavbu telesa rรฝchlostnej cesty รบseku R1 Nitra, zรกpad โ Selenec vย km 10,000 โ 10,900. Vย tomto รบseku trasa vedie vย nรญzkom nรกsype vรฝลกky do 3,9 m vย inundaฤnej oblasti rieky Nitra aย Lรบฤanskรฉho kanรกla sย postupnรฝm prechodom do priฤพahlรฝch svahov ลฝitavskej pahorkatiny cez zvรฝลกenรฝ nรกsyp aย mostnรฉ objekty SO 210 aย SO 211. Mimoriadne prรญvalovรฉ daลพde boli vย obdobรญ medzi 1. aย 16. jรบnom 2010, keฤ zrรกลพky prekroฤili 2,5- aลพ 3-krรกt roฤnรฉ maximรก od roku 1960. Nรกsledne sa extrรฉmne zvรฝลกili prietoky vย tokoch Nitra aย Lรบฤanskรฝ kanรกl, priฤom kulminaฤnรฉ prietoky na vodomernรฝch staniciach rieky Nitra dosahovali hodnoty zodpovedajรบce n-roฤnostiam 20 aลพ 50 rokov. Pri tรฝchto kulminรกciรกch zatopilo stavenisko. Prรญlivovรก vlna spรดsobila znehodnotenie vybudovanej aktรญvnej zรณny takmer vย celej dฤบลพke trasy, vย staniฤenรญ km 10,000 โ 10,900 rรฝchlostnej cesty R1 aย zatopenie zรกkladovej ลกkรกry mostnรฉho objektu SO 210. Stavebnรฉ prรกce sa vย dรดsledku tรฝchto udalostรญ veฤพmi obmedzili alebo รบplne zastavili. Po ฤiastoฤnom vysuลกenรญ staveniska vย druhej polovici jรบna 2010 pristรบpil zhotovovateฤพ sย cieฤพom dodrลพaลฅ predpรญsanรฉ normatรญvne aย technologickรฉ predpisy kย odstrรกneniu znehodnotenej povrchovej vrstvy aktรญvnej zรณny vย nรญzkom nรกsype telesa rรฝchlostnej cesty aย dรดslednรฉmu opรคtovnรฉmu prehutneniu. Zรกkladovรก ลกkรกra mostnรฉho objektu SO 210 sa zasypala drenรกลพnym nรกsypom prekrytรฝm geotextรญliou aย dvojosovou geomreลพou. Nรกsledne sa zhotovil nรกsyp zย frakcie 30 aลพ 63 mm aย 0 aลพ 125 mm, zhutnenรฝ na ID = 0,75, respektรญve 0,85.ย Medzi najviac povodลami postihnutรฉ miesta stavby R1 Selenec โ Beladice patrรญ Kriลพovatka Beladice vย km 10,700 โ 11,100 aย priฤพahlรก ฤasลฅ trasy R1. Predmetnรฉ รบzemie sa nachรกdza vย terรฉnnej depresii vytvorenej tokom Bocegaj.
Vย prvej dekรกde jรบna 2010 sa priฤพahlรฉ vodnรฉ toky vybreลพili aย zatopili stavenisko. Znehodnotila sa tรฝm aktรญvna zรณna trasy R1 aย poลกkodili sa stavebnรฉ prรญstupovรฉ komunikรกcie. Vzhฤพadom na geologickรบ stavbu oblasti, tvorenej predovลกetkรฝm jemnozrnnรฝmi sรบdrลพnรฝmi zeminami sย nรญzkymi absorpฤnรฝmi schopnosลฅami, bolo nevyhnutnรฉ odฤerpaลฅ vodu zo staveniska aย po presuลกenรญ sa vymieลali znehodnotenรฉ zeminy konลกtrukcie zemnรฉho telesa. Zvรฝลกenou intenzitou prรกc zhotovovateฤพa stavby sa podarilo eliminovaลฅ ฤasovรฝ sklz spรดsobenรฝ extrรฉmnymi klimatickรฝmi podmienkami aย dokonฤiลฅ stavbu vย zmluvnom termรญne. Najvรคฤลกรญ dosah mali klimatickรฉ aย hydrologickรฉ extrรฉmy vย roku 2010 na stavbu R1 Beladice โ Tekovskรฉ Nemce. Na prelome mรกja aย jรบna 2010 spรดsobili katastrofรกlne zรกplavy รบplnรฉ zastavenie stavebnรฝch prรกc na objekte Kriลพovatka Tesรกrske Mlyลany aย sรบvisiacich objektoch. รplne zaplavenรฉ boli stavenisko trasy R1 vย km 0,000 aลพ 0,600, zรกkladovรฉ ลกkรกry mostยญnรฝch objektov SO 201, 202 aย 203, stavenisko Preloลพky cesty I/65, ako aj poฤพnohospodรกrska pรดda vย ลกirลกom okolรญ. Podobnรก situรกcia vznikla aj na trase R1 vย km 3,600 โ 3,800, ktorรก mostnรฝmi objektmi SO 207 aย SO 208 prekonรกva vodnรฉ toky Boฤovka aย ล iroฤina. Zvรฝลกenรฉ prietoky vย tรฝchto potokoch mali rovnako niฤivรฉ dรดsledky na vybudovanรบ aktรญvnu zรณnu trasy aย zรกkladovรบ ลกkรกru mostnรฝch objektov. Zรกkladovรฉ ลกkรกry sa museli odvodniลฅ aย spevยญniลฅ lomovรฝm kameลom. Aลพ po realizรกcii vลกetkรฝch sanaฤnรฝch opatrenรญ bolo moลพnรฉ pokraฤovaลฅ vย ฤalลกรญch stavebnรฝch prรกcach. Tรกto povodeล, svojรญm rozsahom najvรคฤลกia poฤas realizรกcie stavby, mala vรฝznamnรฝ negatรญvny vplyv na ฤasovรฝ priebeh stavebnรฝch prรกc, vย dรดsledku ktorรฉho vznikol dvojmesaฤnรฝ sklz vย termรญne uvedenia tejto stavby do prevรกdzky. Vย porovnanรญ sย niฤivรฝmi dรดsledkami povodลovรฝch vฤบn aย extrรฉmnych zrรกลพok na stavbรกch vย รบseku Nitra, zรกpad โ Tekovskรฉ Nemce bolo stavenisko severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice zasiahnutรฉ vย relatรญvne menลกej miere. Vย jรบni 2010 sa vyskytli zvรฝลกenรฉ prietoky na takmer vลกetkรฝch prรญtokoch Hrona, priฤom najvรฝznamnejลกie kulminaฤnรฉ prietoky dosahovali aลพ Q100. Najvรฝznamnejลกie prejavy boli na zaฤiatku รบseku R1 vย km 0,000 aลพ 0,300 โ Kriลพovatka Kostiviarska, mostnรฝch objektoch SO 201-00 aลพ 207-00 aย objekte Preloลพky potoka Bystriฤka. Pri kulminaฤnรฝch prietokoch Bystriฤky zatopilo zรกkladovรฉ ลกkรกry uvedenรฝch mostnรฝch objektov aย zรกroveล bolo degradovanรฉ doฤasnรฉ brehovรฉ opevnenie potoka, ฤo nรกsledne ohrozilo stabilitu staveniskovรฝch komunikรกciรญ. Vzhฤพadom na geologickรบ stavbu danej oblasti (fluviรกlne hruboลกtrkovรฉ nรกplavy) neboli zaznamenanรฉ poruchy stability podloลพia jednotlivรฝch stavebnรฝch objektov aย sanaฤnรฉ prรกce sa obmedzili na odฤerpanie vody zo stavebnรฝch jรกm aย sanรกciu brehu potoka Bystriฤka.
Zรกver
Extrรฉmne klimatickรฉ podmienky vย roku 2010 mali na celkovรฝ priebeh vรฝstavby jednotlivรฝch stavieb projektu R1 vรฝznamnรฝ vplyv, ฤo si vyลพiadalo operatรญvne rieลกenie vzniknutรฝch geotechnickรฝch problรฉmov. Iลกlo predovลกetkรฝm oย znehodnotenie zรกkladovej pรดdy cestnรฝch aย mostnรฝch objektov, ktorรฝch sanรกcia si vyลพadovala zvรฝลกenรฉ รบsilie projektantov aย zhotovovateฤพa stavby sย cieฤพom eliminovaลฅ nepriaznivรฉ dosahy, ฤi uลพ na kvalitu, alebo ฤasovรฝ harmonogram vรฝstavby. Zย pozรญcie nezรกvislรฉho dozoru nad projektom mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe pri kvalitnej odbornej prรญprave aย korektnej spoluprรกci partnerov zย verejnรฉho aj sรบkromnรฉho sektora sa podarilo vลกetky stavby projektu R1 ukonฤiลฅ vย kvalite poลพadovanej koncesnou zmluvou. Vย sรบฤasnosti sรบ vลกetky รบseky rรฝchlostnej cesty R1 vย prevรกdzke, vybudovanรฉ geotechnickรฉ konลกtrukcie sa pravidelne monitorujรบ aย nezaznamenali sa prejavy nestability, ktorรฉ by zniลพovali komfort uลพรญvateฤพov rรฝchlostnej cesty.
TEXT: RNDr. Viktor Jantรกk, Ing. Peter Muลกec, Ing. Tibor Rendek
FOTO: ARCADIS Geotechnika
Autori sรบ ฤlenmi tรญmu nezรกvislรฉho dozoru PPP R1 aย pracujรบ vย spoloฤnosti ARCADIS Geotechnika, a. s., organizaฤnรก zloลพka Slovensko.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.