vplyv vody na vystavbu rychlostnej cesty r1
Galรฉria(5)

Vplyv vody na vรฝstavbu rรฝchlostnej cesty R1

Partneri sekcie:

Aktuรกlne ลกtรบdie uvรกdzajรบ, ลพe aลพ 80 % svetovej populรกcie ลพije na รบzemiach sย vysokรฝm rizikom ohrozenia vodou. Aj na Slovensku sรบ povodne ฤoraz ฤastejลกรญm javom spรดsobujรบcim vย porovnanรญ sย inรฝmi prรญrodnรฝmi katastrofami najvรคฤลกie materiรกlne ลกkody. Intenzรญvna zrรกลพkovรก ฤinnosลฅ sย extrรฉmnymi prejavmi, ako sรบ povodne, prรญvalovรฉ daลพde, prรญpadne veternรฉ smrลกte, majรบ ฤasto negatรญvny vplyv na realizรกciu stavieb. Najmรค pri lรญniovรฝch stavbรกch sย vรคฤลกรญm rozsahom ฤasto ovplyvลˆujรบ stabilitu aย kvalitatรญvne parametre zรกkladovej pรดdy. Dรดsledkom sรบ nevyhnutnรฉ sanaฤnรฉ opatrenia, ktorรฉ majรบ, samozrejme, dosah aj na ekonomiku aย ฤasovรฝ postup vรฝstavby. vย sรบฤasnosti stretnรบลฅ sย mnoลพstvom opakujรบcich sa chรฝb aย porรบch.

vplyv vody na vystavbu rychlostnej cesty r1 7167 big image
04 arcadis 4s (12) big image
03 arcadis img 2604 big image
02 arcadis p6160139 big image
Extrรฉmne klimatickรฉ podmienky vย roku 2010 poznamenali aj realizรกciu ลกtyroch stavieb ลกtvorpruhovej smerovo rozdelenej komunikรกcie vย kategรณrii R 22,5/120: Rรฝchlostnรก cesta R1 Nitra, zรกpad โ€“ Selenec, Rรฝchlostnรก cesta R1 Selenec โ€“ Beladice, Rรฝchlostnรก cesta R1 Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce aย Cesta pre motorovรฉ vozidlรก I/66/R1/ Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou projektu verejno-sรบkromnรฉho partnerstva (skratka PPP, zย anglickรฉho Public Private Partnership) pre koncesiu na projektovanie, vรฝstavbu, financovanie, prevรกdzku aย รบdrลพbu รบsekov rรฝchlostnej cesty R1 Nitra โ€“ Tekovskรฉ Nemce aย Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat R1.

Klimatickรฉ podmienky poฤas vรฝstavby
Vย zmysle klimatologickรฝch analรฝz SHMรš bolo obdobie aprรญl aลพ august 2010 charakterizovanรฉ ako teplotne nadnormรกlne aย zย hydrologickรฉho hฤพadiska mimoriadne nadnormรกlne. Zย hฤพadiska vรฝdatnosti iลกlo vย tomto obdobรญ oย รบhrny vย rozsahu aลพ 206โ€ฏ% dlhodobรฉho priemeru. Meteorologickรก situรกcia ovplyvnenรก studenรฝmi frontรกlnymi rozhraniami vย tรฝchto mesiacoch spรดsobila opakovanรฝ vรฝskyt prรญvalovรฝch zrรกลพok sย nรกsledkom povodลˆovรฝch vฤบn vย povodรญ riek Nitra aย ลฝitava (obr. 2). Vย dรดsledku tohto javu sa znรญลพila retenฤnรก schopnosลฅ รบzemia aย znaฤne sa zvรฝลกila hladina podzemnรฝch vรดd. Kย zvรฝลกeniu hladรญn vo vodnรฝch tokoch nemalou mierou prispelo aj topenie sa snehu vย jarnรฝch mesiacoch 2010. Vย dรดsledยญku pรดsobenia extrรฉmnych poveternostnรฝch vplyvov sa spomalili, respektรญve vย urฤitรฝch ฤasovรฝch รบsekoch รบplne zastavili, stavebnรฉ prรกce vย najviac postihnutรฝch oblastiach. Po povodลˆovรฝch udalostiach musel zhotovovateฤพ stavby prijaลฅ viacerรฉ sanaฤnรฉ opatrenia sย cieฤพom stabilizovaลฅ rozsiahle รบzemie preฤerpรกvanรญm vody, spevลˆovanรญm svahov, prehlbovanรญm koryta vodnรฝch tokov aย odstraลˆovanรญm nรกnosov. Nรกsledne sa museli prijaลฅ opatrenia aย technologickรฉ postupy, ktorรฉ umoลพnili reorganizรกciu ฤasovรฉho priebehu vรฝstavby sย cieฤพom dodrลพaลฅ zรกvรคznรฉ termรญny projektu pri zabezpeฤenรญ poลพadovanej kvality stavebnรฉho diela nielen poฤas trvania koncesie (30 rokov), ale aj nรกslednej 5-roฤnej zรกruฤnej lehoty po spรคtnom odovzdanรญ obstarรกvateฤพovi.

Geomorfologickรฉ pomery aย opis stavieb
Zย hฤพadiska prรญrodnรฝch pomerov je trasa novoยญvybudovanej rรฝchlostnej cesty R1 situovanรก do dvoch diametrรกlne odliลกnรฝch geomorfologickรฝch, geologickรฝch aย hydrogeologickรฝch prostredรญ. Vย zmysle geomorfologickรฉho ฤlenenia (E. Mazรบr, M. Lukniลก, 1980) je รบzemie, vย ktorom sรบ situovanรฉ stavby na trase Nitra, zรกpad โ€“ Selenec โ€“ Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce, priradenรฉ do oblasti Podunajskej nรญลพiny, celku Podunajskรก pahorkatina. Severnรฝ obchvat Banskej Bystrice je umiestnenรฝ zย regionรกlneho geomorfologickรฉho hฤพadiska vย seยญvernej ฤasti Zvolenskej kotliny na รบpรคtรญ juลพnรฝch svahov Veฤพkej Fatry. Mรก vรฝrazne ฤlenitรฝ charakter negatรญvnej morfoลกtruktรบry priekopovej prepadliny. Najvรคฤลกรญ vplyv prรญvalovรฝch povodnรญ na kvalitu zรกkladovej pรดdy aย stavebnรฝch konลกtrukciรญ bol zaznamenanรฝ vย miestach vybreลพenia vodnรฝch tokov na stavbe R1 Nitra, zรกpad โ€“ Selenec vย km 10,000 โ€“ 10,900, na stavbe R1 Selenec โ€“ Beladice vย km 10,7000 โ€“ 11,200, Kriลพovatka Beladice aย predovลกetkรฝm na stavbe R1 Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce vย km 0,000 โ€“ 0,600, Kriลพovatka Tesรกrske Mlyลˆany, vย km 3,676 potok ล iroฤina, vย km 3,945 potok Boฤovka, aย na stavbe R1 Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat vย รบseku Kriลพovatka Kostiviarska, pozdฤบลพ potoka Bystrica.

R1 Nitra, zรกpad โ€“ Selenec
Stavba je napojenรก na รบsek R1 Trnava โ€“ Nitra vย kriลพovatke Lehota, na konci plynulo nadvรคzuje na รบsek R1 Selenec โ€“ Beladice vย priestore kriลพovatky Selenec. Celkovรก dฤบลพka rรฝchlostnej cesty vย tomto รบseku je 12,589 km, realizovali sa dve mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky, 18 mostov, zย toho 12 na rรฝchlostnej ceste, objekty opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov, protihlukovรฝch stien aย objekty vyvolanรฝch รบprav inลพinierskych sietรญ. Sรบฤasลฅou stavby je Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby rรฝchlostnรฝch ciest SSรšR Selenec, ktorรฉ tvorรญ technickรบ zรกkladลˆu pre celรฝ koncesovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R1 vย dฤบลพke takmer 52 km.

R1 Selenec โ€“ Beladice
Celkovรก dฤบลพka รบseku je 18,966 km. Ide oย najdlhลกรญ รบsek, ktorรฝ sa pred kriลพovatkou Tesรกrske Mlyลˆany napรกja na รบsek R1 Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce. Vย tomto รบseku sรบ dve mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky, 21 mostov, zย toho 12 mostnรฝch objektov na rรฝchlostnej ceste.

R1 Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce
Stavba sa nachรกdza vย Nitrianskom kraji, vย okrese Zlatรฉ Moravce. รšzemie, ktorรฝm trasa prechรกdza, tvorรญ poฤพnohospodรกrska pรดda (mimo zastavanรฝch รบzemรญ) aย celkovรก dฤบลพka predstavuยญje 14,311 km. Na konci trasy nadvรคzuje na รบsek R1 Tekovskรฉ Nemce โ€“ ลฝarnovica. Vย tomto รบseku sa zrealizovali dve mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky, 23 mostov, zย toho 18 mostnรฝch objektov na rรฝchlostnej ceste. Sรบฤasลฅou stavby je obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo Tekovskรฉ Nemce.

Cesta pre motorovรฉ vozidlรก I/66 (R1) Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat
Zaฤiatok stavby je situovanรฝ na novรบ mimoรบrovลˆovรบ kriลพovatku sย cestou I/59 vย lokalite Kostiviarska vย severozรกpadnej ฤasti mesta Banskรก Bystrica aย vย zรกvereฤnom รบseku sa pred mostom nad ลพelezniฤnou vleฤkou severnรฝ obchvat pripรกja na cestu I/66 vย smere na Brezno. Hlavnรฝm cestnรฝm objektom stavby je Preloลพka cesty I/66 (R1) dฤบลพky 5,671 km. Dominantou stavby je 23 mostnรฝch objektov situovanรฝch prevaลพne vย priestore mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek.

Dรดsledky klimatickรฝch extrรฉmov
Voda vย dรดsledku klimatickรฝch extrรฉmov na prelome mesiacov mรกj aลพ jรบn 2010 znaฤne ovplyvnila vรฝstavbu telesa rรฝchlostnej cesty รบseku R1 Nitra, zรกpad โ€“ Selenec vย km 10,000 โ€“ 10,900. Vย tomto รบseku trasa vedie vย nรญzkom nรกsype vรฝลกky do 3,9 m vย inundaฤnej oblasti rieky Nitra aย Lรบฤanskรฉho kanรกla sย postupnรฝm prechodom do priฤพahlรฝch svahov ลฝitavskej pahorkatiny cez zvรฝลกenรฝ nรกsyp aย mostnรฉ objekty SO 210 aย SO 211. Mimoriadne prรญvalovรฉ daลพde boli vย obdobรญ medzi 1. aย 16. jรบnom 2010, keฤ zrรกลพky prekroฤili 2,5- aลพ 3-krรกt roฤnรฉ maximรก od roku 1960. Nรกsledne sa extrรฉmne zvรฝลกili prietoky vย tokoch Nitra aย Lรบฤanskรฝ kanรกl, priฤom kulminaฤnรฉ prietoky na vodomernรฝch staniciach rieky Nitra dosahovali hodnoty zodpovedajรบce n-roฤnostiam 20 aลพ 50 rokov. Pri tรฝchto kulminรกciรกch zatopilo stavenisko. Prรญlivovรก vlna spรดsobila znehodnotenie vybudovanej aktรญvnej zรณny takmer vย celej dฤบลพke trasy, vย staniฤenรญ km 10,000 โ€“ 10,900 rรฝchlostnej cesty R1 aย zatopenie zรกkladovej ลกkรกry mostnรฉho objektu SO 210. Stavebnรฉ prรกce sa vย dรดsledku tรฝchto udalostรญ veฤพmi obmedzili alebo รบplne zastavili. Po ฤiastoฤnom vysuลกenรญ staveniska vย druhej polovici jรบna 2010 pristรบpil zhotovovateฤพ sย cieฤพom dodrลพaลฅ predpรญsanรฉ normatรญvne aย technologickรฉ predpisy kย odstrรกneniu znehodnotenej povrchovej vrstvy aktรญvnej zรณny vย nรญzkom nรกsype telesa rรฝchlostnej cesty aย dรดslednรฉmu opรคtovnรฉmu prehutneniu. Zรกkladovรก ลกkรกra mostnรฉho objektu SO 210 sa zasypala drenรกลพnym nรกsypom prekrytรฝm geotextรญliou aย dvojosovou geomreลพou. Nรกsledne sa zhotovil nรกsyp zย frakcie 30 aลพ 63 mm aย 0 aลพ 125 mm, zhutnenรฝ na ID = 0,75, respektรญve 0,85.ย  Medzi najviac povodลˆami postihnutรฉ miesta stavby R1 Selenec โ€“ Beladice patrรญ Kriลพovatka Beladice vย km 10,700 โ€“ 11,100 aย priฤพahlรก ฤasลฅ trasy R1. Predmetnรฉ รบzemie sa nachรกdza vย terรฉnnej depresii vytvorenej tokom Bocegaj.

Vย prvej dekรกde jรบna 2010 sa priฤพahlรฉ vodnรฉ toky vybreลพili aย zatopili stavenisko. Znehodnotila sa tรฝm aktรญvna zรณna trasy R1 aย poลกkodili sa stavebnรฉ prรญstupovรฉ komunikรกcie. Vzhฤพadom na geologickรบ stavbu oblasti, tvorenej predovลกetkรฝm jemnozrnnรฝmi sรบdrลพnรฝmi zeminami sย nรญzkymi absorpฤnรฝmi schopnosลฅami, bolo nevyhnutnรฉ odฤerpaลฅ vodu zo staveniska aย po presuลกenรญ sa vymieลˆali znehodnotenรฉ zeminy konลกtrukcie zemnรฉho telesa. Zvรฝลกenou intenzitou prรกc zhotovovateฤพa stavby sa podarilo eliminovaลฅ ฤasovรฝ sklz spรดsobenรฝ extrรฉmnymi klimatickรฝmi podmienkami aย dokonฤiลฅ stavbu vย zmluvnom termรญne. Najvรคฤลกรญ dosah mali klimatickรฉ aย hydrologickรฉ extrรฉmy vย roku 2010 na stavbu R1 Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce. Na prelome mรกja aย jรบna 2010 spรดsobili katastrofรกlne zรกplavy รบplnรฉ zastavenie stavebnรฝch prรกc na objekte Kriลพovatka Tesรกrske Mlyลˆany aย sรบvisiacich objektoch. รšplne zaplavenรฉ boli stavenisko trasy R1 vย km 0,000 aลพ 0,600, zรกkladovรฉ ลกkรกry mostยญnรฝch objektov SO 201, 202 aย 203, stavenisko Preloลพky cesty I/65, ako aj poฤพnohospodรกrska pรดda vย ลกirลกom okolรญ. Podobnรก situรกcia vznikla aj na trase R1 vย km 3,600 โ€“ 3,800, ktorรก mostnรฝmi objektmi SO 207 aย SO 208 prekonรกva vodnรฉ toky Boฤovka aย ล iroฤina. Zvรฝลกenรฉ prietoky vย tรฝchto potokoch mali rovnako niฤivรฉ dรดsledky na vybudovanรบ aktรญvnu zรณnu trasy aย zรกkladovรบ ลกkรกru mostnรฝch objektov. Zรกkladovรฉ ลกkรกry sa museli odvodniลฅ aย spevยญniลฅ lomovรฝm kameลˆom. Aลพ po realizรกcii vลกetkรฝch sanaฤnรฝch opatrenรญ bolo moลพnรฉ pokraฤovaลฅ vย ฤalลกรญch stavebnรฝch prรกcach. Tรกto povodeลˆ, svojรญm rozsahom najvรคฤลกia poฤas realizรกcie stavby, mala vรฝznamnรฝ negatรญvny vplyv na ฤasovรฝ priebeh stavebnรฝch prรกc, vย dรดsledku ktorรฉho vznikol dvojmesaฤnรฝ sklz vย termรญne uvedenia tejto stavby do prevรกdzky. Vย porovnanรญ sย niฤivรฝmi dรดsledkami povodลˆovรฝch vฤบn aย extrรฉmnych zrรกลพok na stavbรกch vย รบseku Nitra, zรกpad โ€“ Tekovskรฉ Nemce bolo stavenisko severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice zasiahnutรฉ vย relatรญvne menลกej miere. Vย jรบni 2010 sa vyskytli zvรฝลกenรฉ prietoky na takmer vลกetkรฝch prรญtokoch Hrona, priฤom najvรฝznamnejลกie kulminaฤnรฉ prietoky dosahovali aลพ Q100. Najvรฝznamnejลกie prejavy boli na zaฤiatku รบseku R1 vย km 0,000 aลพ 0,300 โ€“ Kriลพovatka Kostiviarska, mostnรฝch objektoch SO 201-00 aลพ 207-00 aย objekte Preloลพky potoka Bystriฤka. Pri kulminaฤnรฝch prietokoch Bystriฤky zatopilo zรกkladovรฉ ลกkรกry uvedenรฝch mostnรฝch objektov aย zรกroveลˆ bolo degradovanรฉ doฤasnรฉ brehovรฉ opevnenie potoka, ฤo nรกsledne ohrozilo stabilitu staveniskovรฝch komunikรกciรญ. Vzhฤพadom na geologickรบ stavbu danej oblasti (fluviรกlne hruboลกtrkovรฉ nรกplavy) neboli zaznamenanรฉ poruchy stability podloลพia jednotlivรฝch stavebnรฝch objektov aย sanaฤnรฉ prรกce sa obmedzili na odฤerpanie vody zo stavebnรฝch jรกm aย sanรกciu brehu potoka Bystriฤka.

Zรกver
Extrรฉmne klimatickรฉ podmienky vย roku 2010 mali na celkovรฝ priebeh vรฝstavby jednotlivรฝch stavieb projektu R1 vรฝznamnรฝ vplyv, ฤo si vyลพiadalo operatรญvne rieลกenie vzniknutรฝch geotechnickรฝch problรฉmov. Iลกlo predovลกetkรฝm oย znehodnotenie zรกkladovej pรดdy cestnรฝch aย mostnรฝch objektov, ktorรฝch sanรกcia si vyลพadovala zvรฝลกenรฉ รบsilie projektantov aย zhotovovateฤพa stavby sย cieฤพom eliminovaลฅ nepriaznivรฉ dosahy, ฤi uลพ na kvalitu, alebo ฤasovรฝ harmonogram vรฝstavby. Zย pozรญcie nezรกvislรฉho dozoru nad projektom mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe pri kvalitnej odbornej prรญprave aย korektnej spoluprรกci partnerov zย verejnรฉho aj sรบkromnรฉho sektora sa podarilo vลกetky stavby projektu R1 ukonฤiลฅ vย kvalite poลพadovanej koncesnou zmluvou. Vย sรบฤasnosti sรบ vลกetky รบseky rรฝchlostnej cesty R1 vย prevรกdzke, vybudovanรฉ geotechnickรฉ konลกtrukcie sa pravidelne monitorujรบ aย nezaznamenali sa prejavy nestability, ktorรฉ by zniลพovali komfort uลพรญvateฤพov rรฝchlostnej cesty.

TEXT: RNDr. Viktor Jantรกk, Ing. Peter Muลกec, Ing. Tibor Rendek
FOTO: ARCADIS Geotechnika

Autori sรบ ฤlenmi tรญmu nezรกvislรฉho dozoru PPP R1 aย pracujรบ vย spoloฤnosti ARCADIS Geotechnika, a. s., organizaฤnรก zloลพka Slovensko.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie