Vplyv ลพelezniฤnรฉho tunela Milochov na okolitรฉ prรญrodnรฉ prostredie
Prรญspevok sa venuje vรฝsledkom geotechnickรฉho a hydrogeologickรฉho monitoringu poฤas projektovej prรญpravy a realizรกcie tunela Milochov. Je zameranรฝ na technickรฉ rieลกenie zabezpeฤenia svahov vรฝchodnรฉho portรกlu a ich interakciu s okolitรฝm horninovรฝm prostredรญm.
Okrem toho rozoberรก problematiku portรกlovej stavebnej jamy hฤบbenej v kvartรฉrnych jemnozrnnรฝch zeminรกch a nรกslednรฉmu vplyvu na okolitรฉ geologickรฉ prostredie a hydrologickรฝ reลพim podzemnรฝch vรดd. ฤalej sa zameriava na samotnรบ realizรกciu tunela Milochov a na vรฝsledky a skรบsenosti vyplรฝvajรบce z geotechnickรฉho monitoringu z prostredia razenia รบboฤnรฉho tunela v zosuvnom รบzemรญ.
Vplyv tunelovej konลกtrukcie a jej spolupรดsobenie s okolitรฝm horninovรฝm prostredรญm sa sledovali viacerรฝmi prvkami geotechnickรฉho a hydrogeologickรฉho monitoringu v tuneli a jeho okolรญ, priฤom ฤasลฅ vรฝsledkov je sumarizovanรก a interpretovanรก v predkladanom ฤlรกnku.
ลฝelezniฤnรก traลฅ Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice je sรบฤasลฅou paneurรณpskych dopravnรฝch koridorov, ktorรฉ predstavujรบ hlavnรฉ dopravvnรฉ tepny naprieฤ Eurรณpskou รบniou a spรกjajรบ ลกtรกty strednej a vรฝchodnej Eurรณpy. Sรบฤasลฅou dopravnรฉho koridoru Bratislava โ ลฝilina je aj aktuรกlne modernizovanรฝ รบsek trate Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก na prevรกdzkovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h s tunelom Milochov.
Stavba tunela je situovanรก neฤaleko okresnรฉho mesta Povaลพskรก Bystrica, konkrรฉtne v jeho mestskรฝch ฤastiach Hornรฝ a Dolnรฝ Milochov. Tunel Milochov je jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajnรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel, ktorรฝ bude maลฅ po dokonฤenรญ dฤบลพku 1 861 m, priฤom razenรก ฤasลฅ bude tvoriลฅ 1 770 m.
Orientรกcia trasy tunela vedie v osi zรกpad โ vรฝchod, podฤพa toho sรบ oznaฤenรฉ aj portรกly tunela na zรกpadnรฝ (portรกl na zaฤiatku tunela v smere staniฤenia ลพelezniฤnej trate) a vรฝchodnรฝ (na konci tunela v smere staniฤenia ลพelezniฤnej trate).
Samotnรก trasa tunela prekonรกva miestny horninovรฝ masรญv kรณty Stavnรก s maximรกlnou vรฝลกkou nadloลพia 110 m a s minimรกlnou vรฝลกkou nadloลพia zhruba 4 m v mieste zarรกลพania tunela od vรฝchodnรฉho portรกlu. Na geologickej stavbe masรญvu kรณty Stavnรก sa podieฤพajรบ horniny bradlovรฉho pรกsma so zastรบpenรญm flyลกoidnรฝch sรบvrstvรญ รญlovcov, slieลovcov, pieskovcov a zlepencov a tieลพ karbonatickรฉ horniny bradiel a ich obalu (vรกpence, slieลovce).
Geologickรก preskรบmanosลฅ trasy
Portรกlovรฉ oblasti a samotnรก trasa tunela Milochov sa z geologickรฉho hฤพadiska skรบmali v troch etapรกch, a to v rokoch 2007, 2008 a 2010. Prvรบ etapu predstavoval orientaฤnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum zameranรฝ na celรบ modernizovanรบ trasu od ลพelezniฤnej stanice Pรบchov po ลพelezniฤnรบ stanicu Povaลพskรก Teplรก.
V oblasti samotnej trasy tunela sa realizovali nenรกroฤnรฉ terรฉnne prรกce vo forme kopanรฝch sond, terรฉnneho mapovania a v dostupnรฝch miestach portรกlov sa vyhotovili jadrovรฉ prieskumnรฉ vrty.
Podklady slรบลพili ako vstupnรฉ รบdaje pre druhรบ etapu podrobnรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu, ktorรฝ ploลกne overoval geologickรฉ, geotechnickรฉ a hydrogeologickรฉ pomery v trase tunela. Z terรฉnnych technickรฝch prรกc sa realizovali predovลกetkรฝm ลกtruktรบrne jadrovรฉ vrty, geofyzikรกlne merania, poฤพnรฉ skรบลกky in-situ, laboratรณrne prรกce a meraฤskรฉ prรกce.
Po zohฤพadnenรญ vลกetkรฝch relevantnรฝch vstupnรฝch รบdajov bol okrem zรกverov a odporรบฤanรญ spracovanรฝ schematickรฝ pozdฤบลพny inลพinierskogeologickรฝ rez trasou tunela Milochov, ktorรฝ rozdelil razenรบ ฤasลฅ do ลกiestich kvรกzihomogรฉnnych blokov. Bloky s oznaฤenรญm โ0โ boli hodnotenรฉ ako veฤพmi zlรฉ (kvalita horninovรฉho masรญvu RMR < 20 bodov), tvorenรฉ kvartรฉrnymi zeminami. Bloky s oznaฤenรญm โ5โ, tvorenรฉ zdravรฝmi pieskovcami, boli hodnotenรฉ ako dobrรฉ (RMR < 70 bodov).
Samotnรฉ zรกvery podrobnej etapy prieskumu konลกtatovali, ลพe z hฤพadiska geologickej stavby sรบ na รบzemรญ pomerne zloลพitรฉ รบloลพnรฉ pomery a tektonickรฉ poruลกenie, ktorรฉ sa prejavujรบ v heterogenite geotechnickรฝch vlastnostรญ kvartรฉrnych zemรญn a predkvartรฉrnych hornรญn.
Portรกlovรฉ oblasti boli hodnotenรฉ ako zosuvnรฉ, priฤom najzraniteฤพnejลกou bola oblasลฅ vรฝchodnรฉho portรกlu a รบvodu razenej ฤasti, v ktorej nebolo moลพnรฉ z dรดvodu silne urbanizovanรฉho prostredia realizovaลฅ rozsiahlejลกie prieskumnรฉ prรกce a geotechnickรฉ skรบลกky in-situ.
Zรกvery podrobnej etapy priniesli odporรบฤania na realizรกciu prieskumnej ลกtรดlne, ktorรก mala poskytnรบลฅ odpovede na nezodpovedanรฉ otรกzky o problematickom รบseku vรฝchodnej ฤasti tunela a zรกroveล verifikovaลฅ vลกetky geotechnickรฉ vlastnosti a รบloลพnรฉ pomery kvรกzihomogรฉnnych blokov predpokladanรฝch v trase tunela.
Tretia a zรกroveล poslednรก etapa v rรกmci projektovej prรญpravy sa niesla v duchu poskytnutia podkladov pre prieskumnรบ ลกtรดlลu, ktorej realizรกcia mala predchรกdzaลฅ samotnรฉmu razeniu tunela. Prieskum pozostรกval z terรฉnnych prรกc vo forme ลกtruktรบrnych vrtov, z geofyzikรกlnych meranรญ, terรฉnnych a laboratรณrnych skรบลกok a zo zabudovania prvkov geotechnickรฉho monitoringu.
ลฝiaฤพ, myลกlienka prieskumnej ลกtรดlne sa z dรดvodu optimalizรกcie investiฤnรฝch nรกkladov nepretavila do realizรกcie, a tak sa v roku 2017 pristรบpilo k samotnej realizรกcii stavby s mnohรฝmi nezodpovedanรฝmi otรกzkami.
Realizรกcia monitorovacej siete a doplnenie geologickej preskรบmanosti
Ako sme uลพ v predchรกdzajรบcej ฤasti naznaฤili, v oblasti vรฝchodnรฉho portรกlu sa nachรกdzala aลพ do samotnej realizรกcie stavby pomerne hustรก individuรกlna bytovรก zรกstavba, ktorรก brรกnila plnohodnotnรฉmu rozvoju monitorovacej siete a rozsiahlejลกej realizรกcii terรฉnnych prieskumnรฝch prรกc.
Z ฤias projektovej prรญpravy boli v oblasti portรกlovej stavebnej jamy ponechanรฉ dva inklinometrickรฉ a tri hydrogeologickรฉ vrty, ktorรฝch รบlohou bol dlhodobรฝ kontinuรกlny monitoring hladiny podzemnรฝch vรดd a podpovrchovรฝch deformรกciรญ pred zahรกjenรญm stavebnรฝch prรกc.
V rรกmci realizรกcie geotechnickรฉho monitoringu sa po asanรกcii rodinnรฝch domov doplnili ฤalลกie prvky monitorovacej siete vo forme inklinometrickรฝch, inklino-deformetrickรฝch a piezometrickรฝch vrtov. V oblasti predpokladanej poklesovej kotliny spรดsobenej razenรญmรญm tunela sa vytรฝฤil a osadil raster pevnรฝch bodov na realizรกciu presnej nivelรกcie.
Takto pripravenรก monitorovacia sieลฅ zabezpeฤila v dostatoฤnom predstihu zaznamenanie tzv. nultรฉho stavu stability priฤพahlรฝch svahov a hydrogeologickรฝch podmienok pred realizรกciou hฤบbenia portรกlovรฉho zรกrezu a razenia tunela. Okrem inลกtalรกcie prvkov monitoringu slรบลพili vrtnรฉ prรกce na potvrdenie a doplnenie informรกciรญ o geologickรฝch a geotechnickรฝch podmienkach, ktorรฉ sa porovnรกvali so zรกvermi predchรกdzajรบcich etรกp prieskumov.
Novรฉ zistenia jasne potvrdili, ลพe zรกrez portรกlovej stavebnej jamy sa bude v prevaลพnej miere realizovaลฅ v kvartรฉrnych jemnozrnnรฝch zeminรกch charakteru ลกtrkovitรฝch รญlov aลพ รญlov s vysokou plasticitou a predkvartรฉrne podloลพie bude nastupovaลฅ pod รบrovลou nivelety koฤพaje, ฤo v mieste zarรกลพania tunela predstavovalo pribliลพne 20 m od รบrovne terรฉnu.
Nรกroฤnosลฅ hydrogeologickรฝch podmienok vo forme vysokej hladiny podzemnej vody a jej rozptylu v zรกvislosti od aktuรกlnych klimatickรฝch podmienok sa takisto potvrdila. Geologickรฉ vyhliadky v trase razenรฉho tunela neboli inรฉ ako v portรกlovej oblasti, predpoklad rozsiahlej mocnosti deluviรกlnych zemรญn sa potvrdil.
Doplnenรฝmi monitorovacรญmi vrtmi (2 ks inklinometrickรฝch a 4 ks inklino-deformetrickรฝch vrtov) sa dokonca zistili relikty ลกtrkovej terasy Vรกhu a polohy jemnozrnnรฝch aลพ strednozrnnรฝch fluviรกlnych pieskov, ktorรฉ sa neskรดr objavili v razenom tuneli.
Celรฝ komplex zvyลกku terasy je zahrnutรฝ do zosuvnรฉho delรบvia. S hydrogeologickรฝmi podmienkami to nebolo odliลกnรฉ, ustรกlenรก hladina podzemnej vody kolรญsala v รบrovni projektovanej kaloty tunelovรฉho diela
Hฤบbenie stavebnej jamy na vรฝchodnom portรกli
Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Milochov je situovanรฝ do akumulaฤnej oblasti ฤela rozsiahleho ploลกnรฉho zosuvu, ฤomu sฤasti zodpovedal aj nรกvrh doฤasnรฝch prvkov zabezpeฤenia zรกrezovรฝch svahov. Boฤnรฉ portรกlovรฉ svahy a steny vรฝkopov v smere razenia boli zabezpeฤenรฉ kotvenรฝm zรกporovรฝm paลพenรญm a ฤelo portรกlovej steny bolo stabilizovanรฉ vrstvou vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu s kotevnรฝmi trรกmami a blokmi.
Postupnรฉ odลฅaลพovanie vrstiev kvartรฉrnych zemรญn, inลกtalรกcie stabilizaฤnรฝch prvkov a umelรฉ zniลพovanie hladiny podzemnej vody poฤas hฤบbenia portรกlovej jamy sa postupne prejavili na okolitom geologickom prostredรญ. Prvรฝm prejavom zรกsahu do prostredia bolo znovuobnovenie svahovรฝch deformรกciรญ.
Postupnรฉ odฤพahฤovanie akumulaฤnej zรณny zosuvu vyvolalo opรคtovne podpovrchovรฉ deformรกcie, ktorรฉ sa prejavili v inklinometrickom vrte DM-17, kde v zรณne 8,5 aลพ 11 m nastal posun 24 mm v smere do portรกlovรฉho zรกrezu. Bezprostrednรก inลกtalรกcia kotevnรฝch trรกmov a dรดslednรก realizรกcia zรกporovรฉho paลพenia tento vรฝvoj zastavili a k ฤalลกรญm neลพiaducim svahovรฝm pohybom nad zรกporovou stenou uลพ nedoลกlo.
ฤalลกรญ vplyv mala portรกlovรก stavebnรก jama na podzemnรฉ vody โ nastala zmena ich prirodzenรฉho prรบdenia spรดsobenรก portรกlovou konลกtrukciou, realizรกcia sรฉrie odvodลovacรญch vrtov priniesla umelรฉ znรญลพenie hladiny a v neposlednom rade sa dostavil drenรกลพny รบฤinok samotnรฉho vรฝkopu.
Vลกetky tieto zรกsahy boli pozorovanรฉ v blรญzkom okolรญ stavebnej jamy prostrednรญctvom hydrogeologickรฝch monitorovacรญch vrtov a znรญลพenou kvalitou miestnych studnรญ. Kรฝm v ฤase pred vรฝstavbou bola hladina jedine a jednoznaฤne ovplyvnenรก klimatickรฝmi podmienkami a dennรฝmi รบhrnmi zrรกลพok, po realizรกcii portรกlovej steny sa tento jav รบplne vytratil a v okolรญ doลกlo k prudkรฉmu poklesu hladiny podzemnej vody.
Razenie tunela Milochov od vรฝchodnรฉho portรกlu
Predpoklady z inลพinierskogeologickรฝch prieskumov sa poฤas hฤบbenia portรกlovej stavebnej jamy naplnili a v mieste zarรกลพania tunela do horninovรฉho prostredia sa postupne objavovali vrstvy deluviรกlnych, proluviรกlnych a fluviรกlnych รญlov a pieskov s lokรกlnymi รบlomkami pieskovcov.
Nรกroฤnosลฅ zastihnutรฝch geologickรฝch podmienok, obava o stabilitu ฤela portรกlovej steny, nรญzka mocnosลฅ nadloลพia, minimalizรกcia vzniku poklesovej kotliny a v neposlednom rade bezpeฤnosลฅ pracovnรญkov si vyลพiadali razenie kaloty s vertikรกlnym ฤlenenรญm na dฤบลพku zรกberu 1 m.
Postupnรฉ zarรกลพanie tunela a prvรฉ vyrazenรฉ metre priniesli okamลพite merateฤพnรฉ hodnoty na monitorovacรญch zariadeniach. Zmena napรคtosti v okolรญ vรฝrubu sa bezodkladne prejavila ako deformรกcia na neฤalekom inklinometrickom vrte DM-16 a na vรฝvoji poklesovej kotliny v nadloลพรญ tunela. Dosiahnutรฉ deformรกcie sa priblรญลพili k hodnote 7 cm a vyznievali do 30 m od osi tunela.
Rovnakรฝ trend deformรกciรญ bol pozorovanรฝ aj v nasledujรบcich 100 m razenรฉho รบseku, kde sa realizovalo vertikรกlne ฤlenenie vรฝrubu. Od stรฉho vyrazenรฉho tunelmetra sa pristรบpilo na ลกtandardnรฉ horizontรกlne ฤlenenie vรฝrubu, rozdelenรฉho na kalotu, stupeล a dno. Celรฝ รบsek razenรฝ v zรณne kvartรฉrnych zemรญn dosiahol dฤบลพku pribliลพne 300 m, priฤom bolo z dรดvodu bezpeฤnosti a stability potrebnรฉ realizovaลฅ ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik.
Okrem zmeny napรคtosti v okolรญ vรฝrubu mal razenรฝ tunel aj ฤalลกรญ dosah na okolitรฉ prostredie, a to vo forme drenรกลพneho prvku. Konลกtantnรฉ prรญtoky z ฤelieb v objeme 0,5 aลพ 0,7 l/s sa prejavili v okolitรฝch studniach poklesom hladiny podzemnej vody. Po prekonanรญ รบvodnรฝch 300 m, kde zaฤalo nadloลพie tunela vรฝraznejลกie nastupovaลฅ, boli dokumentovanรฉ uลพ len podloลพnรฉ horniny tvorenรฉ รญlovcami, siltovcami a okrajovo pieskovcami nimnickรฉho a uhrovskรฉho sรบvrstvia, ktorรฉ sa nepravidelne striedali vo forme zdravรฝch a tektonicky poruลกenรฝch hornรญn.
Sprievodnรฝmi javmi pri prekonรกvanรญ tektonickรฝch lรญniรญ boli zvรฝraznenรฉ prรญtoky podzemnej vody, ktorรฉ lokรกlne dosahovali okolo 7 aลพ 8 l/s, a nรกrasty deformรกciรญ primรกrneho ostenia, ktorรฉ dosahovali v tรฝchto zรณnach do 55 mm.
Poฤas razenia tunela sa osadilo 8 ks hlavnรฝch meracรญch profilov, ktorรฉ pozostรกvali z 3 ks trojstupลovรฝch extenzometrov (3, 6, 9 m), 5 ks tlakovรฝch buniek na meranie kontaktnรฝch napรคtรญ medzi horninou a primรกrnym ostenรญm a z 5 ks tenzometrov na meranie napรคtรญ v betรณne primรกrneho ostenia. V miestach hlavnรฝch meracรญch profilov sa nรกsledne poฤas realizรกcie definitรญvneho ostenia osadili tenzometre na meranie napรคtรญ v sekundรกrnom ostenรญ.
Zรกver
Kaลพdรฝ zรกsah stavebnej konลกtrukcie menลกieho alebo vรคฤลกieho rozsahu zanechรก na okolitom geologickom prostredรญ svoje stopy. Tak je aj to v prรญpade tunelovรฝch stavieb. V prรญpade tunela Milochov a jeho vรฝchodnรฉho portรกlu iลกlo v prvom rade o potrebu vysลฅahovaลฅ ฤasลฅ miestneho obyvateฤพstva a asanovaลฅ rodinnรฉ domy.
Samotnรก realizรกcia portรกlovej konลกtrukcie a razenie tunela mali zase najvรฝraznejลกรญ dosah na prirodzenรฉ hydrogeologickรฉ reลพimy v blรญzkom okolรญ, keฤลพe sa znรญลพili hladiny podzemnรฝch vรดd. Sekundรกrny dosah spรดsobilo hฤบbenie a razenie podzemnรฉho diela โ zmeny napรคtosti sa prejavili ako merateฤพnรฉ deformรกcie v nadloลพรญ tunela alebo ako ฤiastoฤnรฉ obnovenie podpovrchovรฝch deformรกciรญ na ลกmykovรฝch zรณnach.
Okrem niektorรฝch negatรญvnych vplyvov, ktorรฉ priniesla fรกza samotnej realizรกcie tunela, vลกak netreba zabรบdaลฅ ani na jeho pozitรญvne prรญnosy poฤas prevรกdzky.
Zlepลกenie kvality ลพivotnรฉho prostredia odklonom ลพelezniฤnej trate z intravilรกnu obce Hornรฝ Milochov, znรญลพenie hluku a vibrรกciรญ, zvรฝลกenie prevรกdzkovej rรฝchlosti, bezpeฤnosลฅ, vyuลพitie starรฉho telesa trate na cyklochodnรญk a inรฉ pozitรญva, to vลกetko prinesie spustenie ลพelezniฤnรฉho tunela Milochov do prevรกdzky, ktorรฉ je plรกnovanรฉ koncom roka 2021.