Milochov

Vplyv ลพelezniฤnรฉho tunela Milochov na okolitรฉ prรญrodnรฉ prostredie

Partneri sekcie:

Prรญspevok sa venuje vรฝsledkom geotechnickรฉho a hydrogeologickรฉho monitoringu poฤas projektovej prรญpravy a realizรกcie tunela Milochov. Je zameranรฝ na technickรฉ rieลกenie zabezpeฤenia svahov vรฝchodnรฉho portรกlu a ich interakciu s okolitรฝm horninovรฝm prostredรญm.

Okrem toho rozoberรก problematiku portรกlovej stavebnej jamy hฤบbenej v kvartรฉrnych jemnozrnnรฝch zeminรกch a nรกslednรฉmu vplyvu na okolitรฉ geologickรฉ prostredie a hydrologickรฝ reลพim podzemnรฝch vรดd. ฤŽalej sa zameriava na samotnรบ realizรกciu tunela Milochov a na vรฝsledky a skรบsenosti vyplรฝvajรบce z geotechnickรฉho monitoringu z prostredia razenia รบboฤnรฉho tunela v zosuvnom รบzemรญ.

Vplyv tunelovej konลกtrukcie a jej spolupรดsobenie s okolitรฝm horninovรฝm prostredรญm sa sledovali viacerรฝmi prvkami geotechnickรฉho a hydrogeologickรฉho monitoringu v tuneli a jeho okolรญ, priฤom ฤasลฅ vรฝsledkov je sumarizovanรก a interpretovanรก v predkladanom ฤlรกnku.

ลฝelezniฤnรก traลฅ Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice je sรบฤasลฅou paneurรณpskych dopravnรฝch koridorov, ktorรฉ predstavujรบ hlavnรฉ dopravvnรฉ tepny naprieฤ Eurรณpskou รบniou a spรกjajรบ ลกtรกty strednej a vรฝchodnej Eurรณpy. Sรบฤasลฅou dopravnรฉho koridoru Bratislava โ€“ ลฝilina je aj aktuรกlne modernizovanรฝ รบsek trate Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Teplรก na prevรกdzkovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h s tunelom Milochov.

Schematickรฝ inลพinierskogeologickรฝ profil trasy tunela Milochov s vyznaฤenรฝmi kvรกzihomogรฉnnymi blokmi (1-krรกt prevรฝลกenรฝ)
Schematickรฝ inลพinierskogeologickรฝ profil trasy tunela Milochov s vyznaฤenรฝmi kvรกzihomogรฉnnymi blokmi (1-krรกt prevรฝลกenรฝ) | Zdroj: CAD-ECO a. s.

Stavba tunela je situovanรก neฤaleko okresnรฉho mesta Povaลพskรก Bystrica, konkrรฉtne v jeho mestskรฝch ฤastiach Hornรฝ a Dolnรฝ Milochov. Tunel Milochov je jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajnรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel, ktorรฝ bude maลฅ po dokonฤenรญ dฤบลพku 1 861 m, priฤom razenรก ฤasลฅ bude tvoriลฅ 1 770 m.

Orientรกcia trasy tunela vedie v osi zรกpad โ€“ vรฝchod, podฤพa toho sรบ oznaฤenรฉ aj portรกly tunela na zรกpadnรฝ (portรกl na zaฤiatku tunela v smere staniฤenia ลพelezniฤnej trate) a vรฝchodnรฝ (na konci tunela v smere staniฤenia ลพelezniฤnej trate).

Samotnรก trasa tunela prekonรกva miestny horninovรฝ masรญv kรณty Stavnรก s maximรกlnou vรฝลกkou nadloลพia 110 m a s minimรกlnou vรฝลกkou nadloลพia zhruba 4 m v mieste zarรกลพania tunela od vรฝchodnรฉho portรกlu. Na geologickej stavbe masรญvu kรณty Stavnรก sa podieฤพajรบ horniny bradlovรฉho pรกsma so zastรบpenรญm flyลกoidnรฝch sรบvrstvรญ รญlovcov, slieลˆovcov, pieskovcov a zlepencov a tieลพ karbonatickรฉ horniny bradiel a ich obalu (vรกpence, slieลˆovce).

Geologickรก preskรบmanosลฅ trasy

Portรกlovรฉ oblasti a samotnรก trasa tunela Milochov sa z geologickรฉho hฤพadiska skรบmali v troch etapรกch, a to v rokoch 2007, 2008 a 2010. Prvรบ etapu predstavoval orientaฤnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum zameranรฝ na celรบ modernizovanรบ trasu od ลพelezniฤnej stanice Pรบchov po ลพelezniฤnรบ stanicu Povaลพskรก Teplรก.

V oblasti samotnej trasy tunela sa realizovali nenรกroฤnรฉ terรฉnne prรกce vo forme kopanรฝch sond, terรฉnneho mapovania a v dostupnรฝch miestach portรกlov sa vyhotovili jadrovรฉ prieskumnรฉ vrty.

Podklady slรบลพili ako vstupnรฉ รบdaje pre druhรบ etapu podrobnรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu, ktorรฝ ploลกne overoval geologickรฉ, geotechnickรฉ a hydrogeologickรฉ pomery v trase tunela. Z terรฉnnych technickรฝch prรกc sa realizovali predovลกetkรฝm ลกtruktรบrne jadrovรฉ vrty, geofyzikรกlne merania, poฤพnรฉ skรบลกky in-situ, laboratรณrne prรกce a meraฤskรฉ prรกce.

Obr. 2 Inลกtalรกcia inklino-piezometrickรฉho vrtu a osadenรฝ pevnรฝ bod pre nivelรกciu poklesovej kotliny
Obr. 2 Inลกtalรกcia inklino-piezometrickรฉho vrtu a osadenรฝ pevnรฝ bod pre nivelรกciu poklesovej kotliny | Zdroj: CAD-ECO a. s.

Po zohฤพadnenรญ vลกetkรฝch relevantnรฝch vstupnรฝch รบdajov bol okrem zรกverov a odporรบฤanรญ spracovanรฝ schematickรฝ pozdฤบลพny inลพinierskogeologickรฝ rez trasou tunela Milochov, ktorรฝ rozdelil razenรบ ฤasลฅ do ลกiestich kvรกzihomogรฉnnych blokov. Bloky s oznaฤenรญm โ€ž0โ€œ boli hodnotenรฉ ako veฤพmi zlรฉ (kvalita horninovรฉho masรญvu RMR < 20 bodov), tvorenรฉ kvartรฉrnymi zeminami. Bloky s oznaฤenรญm โ€ž5โ€œ, tvorenรฉ zdravรฝmi pieskovcami, boli hodnotenรฉ ako dobrรฉ (RMR < 70 bodov).

Samotnรฉ zรกvery podrobnej etapy prieskumu konลกtatovali, ลพe z hฤพadiska geologickej stavby sรบ na รบzemรญ pomerne zloลพitรฉ รบloลพnรฉ pomery a tektonickรฉ poruลกenie, ktorรฉ sa prejavujรบ v heterogenite geotechnickรฝch vlastnostรญ kvartรฉrnych zemรญn a predkvartรฉrnych hornรญn.

Portรกlovรฉ oblasti boli hodnotenรฉ ako zosuvnรฉ, priฤom najzraniteฤพnejลกou bola oblasลฅ vรฝchodnรฉho portรกlu a รบvodu razenej ฤasti, v ktorej nebolo moลพnรฉ z dรดvodu silne urbanizovanรฉho prostredia realizovaลฅ rozsiahlejลกie prieskumnรฉ prรกce a geotechnickรฉ skรบลกky in-situ.

Zรกvery podrobnej etapy priniesli odporรบฤania na realizรกciu prieskumnej ลกtรดlne, ktorรก mala poskytnรบลฅ odpovede na nezodpovedanรฉ otรกzky o problematickom รบseku vรฝchodnej ฤasti tunela a zรกroveลˆ verifikovaลฅ vลกetky geotechnickรฉ vlastnosti a รบloลพnรฉ pomery kvรกzihomogรฉnnych blokov predpokladanรฝch v trase tunela.

Tretia a zรกroveลˆ poslednรก etapa v rรกmci projektovej prรญpravy sa niesla v duchu poskytnutia podkladov pre prieskumnรบ ลกtรดlลˆu, ktorej realizรกcia mala predchรกdzaลฅ samotnรฉmu razeniu tunela. Prieskum pozostรกval z terรฉnnych prรกc vo forme ลกtruktรบrnych vrtov, z geofyzikรกlnych meranรญ, terรฉnnych a laboratรณrnych skรบลกok a zo zabudovania prvkov geotechnickรฉho monitoringu.

ลฝiaฤพ, myลกlienka prieskumnej ลกtรดlne sa z dรดvodu optimalizรกcie investiฤnรฝch nรกkladov nepretavila do realizรกcie, a tak sa v roku 2017 pristรบpilo k samotnej realizรกcii stavby s mnohรฝmi nezodpovedanรฝmi otรกzkami.

Obr. 3 Prieฤny rez portรกlovou stenou
Obr. 3 Prieฤny rez portรกlovou stenou | Zdroj: CAD-ECO a. s.

Realizรกcia monitorovacej siete a doplnenie geologickej preskรบmanosti

Ako sme uลพ v predchรกdzajรบcej ฤasti naznaฤili, v oblasti vรฝchodnรฉho portรกlu sa nachรกdzala aลพ do samotnej realizรกcie stavby pomerne hustรก individuรกlna bytovรก zรกstavba, ktorรก brรกnila plnohodnotnรฉmu rozvoju monitorovacej siete a rozsiahlejลกej realizรกcii terรฉnnych prieskumnรฝch prรกc.

Z ฤias projektovej prรญpravy boli v oblasti portรกlovej stavebnej jamy ponechanรฉ dva inklinometrickรฉ a tri hydrogeologickรฉ vrty, ktorรฝch รบlohou bol dlhodobรฝ kontinuรกlny monitoring hladiny podzemnรฝch vรดd a podpovrchovรฝch deformรกciรญ pred zahรกjenรญm stavebnรฝch prรกc.

V rรกmci realizรกcie geotechnickรฉho monitoringu sa po asanรกcii rodinnรฝch domov doplnili ฤalลกie prvky monitorovacej siete vo forme inklinometrickรฝch, inklino-deformetrickรฝch a piezometrickรฝch vrtov. V oblasti predpokladanej poklesovej kotliny spรดsobenej razenรญmรญm tunela sa vytรฝฤil a osadil raster pevnรฝch bodov na realizรกciu presnej nivelรกcie.

Takto pripravenรก monitorovacia sieลฅ zabezpeฤila v dostatoฤnom predstihu zaznamenanie tzv. nultรฉho stavu stability priฤพahlรฝch svahov a hydrogeologickรฝch podmienok pred realizรกciou hฤบbenia portรกlovรฉho zรกrezu a razenia tunela. Okrem inลกtalรกcie prvkov monitoringu slรบลพili vrtnรฉ prรกce na potvrdenie a doplnenie informรกciรญ o geologickรฝch a geotechnickรฝch podmienkach, ktorรฉ sa porovnรกvali so zรกvermi predchรกdzajรบcich etรกp prieskumov.

Novรฉ zistenia jasne potvrdili, ลพe zรกrez portรกlovej stavebnej jamy sa bude v prevaลพnej miere realizovaลฅ v kvartรฉrnych jemnozrnnรฝch zeminรกch charakteru ลกtrkovitรฝch รญlov aลพ รญlov s vysokou plasticitou a predkvartรฉrne podloลพie bude nastupovaลฅ pod รบrovลˆou nivelety koฤพaje, ฤo v mieste zarรกลพania tunela predstavovalo pribliลพne 20 m od รบrovne terรฉnu.

Nรกroฤnosลฅ hydrogeologickรฝch podmienok vo forme vysokej hladiny podzemnej vody a jej rozptylu v zรกvislosti od aktuรกlnych klimatickรฝch podmienok sa takisto potvrdila. Geologickรฉ vyhliadky v trase razenรฉho tunela neboli inรฉ ako v portรกlovej oblasti, predpoklad rozsiahlej mocnosti deluviรกlnych zemรญn sa potvrdil.

Doplnenรฝmi monitorovacรญmi vrtmi (2 ks inklinometrickรฝch a 4 ks inklino-deformetrickรฝch vrtov) sa dokonca zistili relikty ลกtrkovej terasy Vรกhu a polohy jemnozrnnรฝch aลพ strednozrnnรฝch fluviรกlnych pieskov, ktorรฉ sa neskรดr objavili v razenom tuneli.

Celรฝ komplex zvyลกku terasy je zahrnutรฝ do zosuvnรฉho delรบvia. S hydrogeologickรฝmi podmienkami to nebolo odliลกnรฉ, ustรกlenรก hladina podzemnej vody kolรญsala v รบrovni projektovanej kaloty tunelovรฉho diela

Hฤบbenie stavebnej jamy na vรฝchodnom portรกli

Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Milochov je situovanรฝ do akumulaฤnej oblasti ฤela rozsiahleho ploลกnรฉho zosuvu, ฤomu sฤasti zodpovedal aj nรกvrh doฤasnรฝch prvkov zabezpeฤenia zรกrezovรฝch svahov. Boฤnรฉ portรกlovรฉ svahy a steny vรฝkopov v smere razenia boli zabezpeฤenรฉ kotvenรฝm zรกporovรฝm paลพenรญm a ฤelo portรกlovej steny bolo stabilizovanรฉ vrstvou vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu s kotevnรฝmi trรกmami a blokmi.

Postupnรฉ odลฅaลพovanie vrstiev kvartรฉrnych zemรญn, inลกtalรกcie stabilizaฤnรฝch prvkov a umelรฉ zniลพovanie hladiny podzemnej vody poฤas hฤบbenia portรกlovej jamy sa postupne prejavili na okolitom geologickom prostredรญ. Prvรฝm prejavom zรกsahu do prostredia bolo znovuobnovenie svahovรฝch deformรกciรญ.

Postupnรฉ odฤพahฤovanie akumulaฤnej zรณny zosuvu vyvolalo opรคtovne podpovrchovรฉ deformรกcie, ktorรฉ sa prejavili v inklinometrickom vrte DM-17, kde v zรณne 8,5 aลพ 11 m nastal posun 24 mm v smere do portรกlovรฉho zรกrezu. Bezprostrednรก inลกtalรกcia kotevnรฝch trรกmov a dรดslednรก realizรกcia zรกporovรฉho paลพenia tento vรฝvoj zastavili a k ฤalลกรญm neลพiaducim svahovรฝm pohybom nad zรกporovou stenou uลพ nedoลกlo.

ฤŽalลกรญ vplyv mala portรกlovรก stavebnรก jama na podzemnรฉ vody โ€“ nastala zmena ich prirodzenรฉho prรบdenia spรดsobenรก portรกlovou konลกtrukciou, realizรกcia sรฉrie odvodลˆovacรญch vrtov priniesla umelรฉ znรญลพenie hladiny a v neposlednom rade sa dostavil drenรกลพny รบฤinok samotnรฉho vรฝkopu.

Vลกetky tieto zรกsahy boli pozorovanรฉ v blรญzkom okolรญ stavebnej jamy prostrednรญctvom hydrogeologickรฝch monitorovacรญch vrtov a znรญลพenou kvalitou miestnych studnรญ. Kรฝm v ฤase pred vรฝstavbou bola hladina jedine a jednoznaฤne ovplyvnenรก klimatickรฝmi podmienkami a dennรฝmi รบhrnmi zrรกลพok, po realizรกcii portรกlovej steny sa tento jav รบplne vytratil a v okolรญ doลกlo k prudkรฉmu poklesu hladiny podzemnej vody.

Obr. 4 Interpretรกcia geotechnickรฝch meranรญ poฤas razenia tunela Milochov
Obr. 4 Interpretรกcia geotechnickรฝch meranรญ poฤas razenia tunela Milochov. | Zdroj: CAD-ECO a. s.

Razenie tunela Milochov od vรฝchodnรฉho portรกlu

Predpoklady z inลพinierskogeologickรฝch prieskumov sa poฤas hฤบbenia portรกlovej stavebnej jamy naplnili a v mieste zarรกลพania tunela do horninovรฉho prostredia sa postupne objavovali vrstvy deluviรกlnych, proluviรกlnych a fluviรกlnych รญlov a pieskov s lokรกlnymi รบlomkami pieskovcov.

Nรกroฤnosลฅ zastihnutรฝch geologickรฝch podmienok, obava o stabilitu ฤela portรกlovej steny, nรญzka mocnosลฅ nadloลพia, minimalizรกcia vzniku poklesovej kotliny a v neposlednom rade bezpeฤnosลฅ pracovnรญkov si vyลพiadali razenie kaloty s vertikรกlnym ฤlenenรญm na dฤบลพku zรกberu 1 m.

Postupnรฉ zarรกลพanie tunela a prvรฉ vyrazenรฉ metre priniesli okamลพite merateฤพnรฉ hodnoty na monitorovacรญch zariadeniach. Zmena napรคtosti v okolรญ vรฝrubu sa bezodkladne prejavila ako deformรกcia na neฤalekom inklinometrickom vrte DM-16 a na vรฝvoji poklesovej kotliny v nadloลพรญ tunela. Dosiahnutรฉ deformรกcie sa priblรญลพili k hodnote 7 cm a vyznievali do 30 m od osi tunela.

Rovnakรฝ trend deformรกciรญ bol pozorovanรฝ aj v nasledujรบcich 100 m razenรฉho รบseku, kde sa realizovalo vertikรกlne ฤlenenie vรฝrubu. Od stรฉho vyrazenรฉho tunelmetra sa pristรบpilo na ลกtandardnรฉ horizontรกlne ฤlenenie vรฝrubu, rozdelenรฉho na kalotu, stupeลˆ a dno. Celรฝ รบsek razenรฝ v zรณne kvartรฉrnych zemรญn dosiahol dฤบลพku pribliลพne 300 m, priฤom bolo z dรดvodu bezpeฤnosti a stability potrebnรฉ realizovaลฅ ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik.

Okrem zmeny napรคtosti v okolรญ vรฝrubu mal razenรฝ tunel aj ฤalลกรญ dosah na okolitรฉ prostredie, a to vo forme drenรกลพneho prvku. Konลกtantnรฉ prรญtoky z ฤelieb v objeme 0,5 aลพ 0,7 l/s sa prejavili v okolitรฝch studniach poklesom hladiny podzemnej vody. Po prekonanรญ รบvodnรฝch 300 m, kde zaฤalo nadloลพie tunela vรฝraznejลกie nastupovaลฅ, boli dokumentovanรฉ uลพ len podloลพnรฉ horniny tvorenรฉ รญlovcami, siltovcami a okrajovo pieskovcami nimnickรฉho a uhrovskรฉho sรบvrstvia, ktorรฉ sa nepravidelne striedali vo forme zdravรฝch a tektonicky poruลกenรฝch hornรญn.

Sprievodnรฝmi javmi pri prekonรกvanรญ tektonickรฝch lรญniรญ boli zvรฝraznenรฉ prรญtoky podzemnej vody, ktorรฉ lokรกlne dosahovali okolo 7 aลพ 8 l/s, a nรกrasty deformรกciรญ primรกrneho ostenia, ktorรฉ dosahovali v tรฝchto zรณnach do 55 mm.

Poฤas razenia tunela sa osadilo 8 ks hlavnรฝch meracรญch profilov, ktorรฉ pozostรกvali z 3 ks trojstupลˆovรฝch extenzometrov (3, 6, 9 m), 5 ks tlakovรฝch buniek na meranie kontaktnรฝch napรคtรญ medzi horninou a primรกrnym ostenรญm a z 5 ks tenzometrov na meranie napรคtรญ v betรณne primรกrneho ostenia. V miestach hlavnรฝch meracรญch profilov sa nรกsledne poฤas realizรกcie definitรญvneho ostenia osadili tenzometre na meranie napรคtรญ v sekundรกrnom ostenรญ.

Zรกver

Kaลพdรฝ zรกsah stavebnej konลกtrukcie menลกieho alebo vรคฤลกieho rozsahu zanechรก na okolitom geologickom prostredรญ svoje stopy. Tak je aj to v prรญpade tunelovรฝch stavieb. V prรญpade tunela Milochov a jeho vรฝchodnรฉho portรกlu iลกlo v prvom rade o potrebu vysลฅahovaลฅ ฤasลฅ miestneho obyvateฤพstva a asanovaลฅ rodinnรฉ domy.

Samotnรก realizรกcia portรกlovej konลกtrukcie a razenie tunela mali zase najvรฝraznejลกรญ dosah na prirodzenรฉ hydrogeologickรฉ reลพimy v blรญzkom okolรญ, keฤลพe sa znรญลพili hladiny podzemnรฝch vรดd. Sekundรกrny dosah spรดsobilo hฤบbenie a razenie podzemnรฉho diela โ€“ zmeny napรคtosti sa prejavili ako merateฤพnรฉ deformรกcie v nadloลพรญ tunela alebo ako ฤiastoฤnรฉ obnovenie podpovrchovรฝch deformรกciรญ na ลกmykovรฝch zรณnach.

Okrem niektorรฝch negatรญvnych vplyvov, ktorรฉ priniesla fรกza samotnej realizรกcie tunela, vลกak netreba zabรบdaลฅ ani na jeho pozitรญvne prรญnosy poฤas prevรกdzky.

Zlepลกenie kvality ลพivotnรฉho prostredia odklonom ลพelezniฤnej trate z intravilรกnu obce Hornรฝ Milochov, znรญลพenie hluku a vibrรกciรญ, zvรฝลกenie prevรกdzkovej rรฝchlosti, bezpeฤnosลฅ, vyuลพitie starรฉho telesa trate na cyklochodnรญk a inรฉ pozitรญva, to vลกetko prinesie spustenie ลพelezniฤnรฉho tunela Milochov do prevรกdzky, ktorรฉ je plรกnovanรฉ koncom roka 2021.

Ing. Ladislav Stolรกrik
Autor je inลพiniersky geolรณg a geotechnik v spoloฤnosti CAD-ECO a. s.

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise IS/4

Najฤรญtanejลกie