vyhody cementobetonovych vozoviek
Galรฉria(2)

Vรฝhody cementobetรณnovรฝch vozoviek

Partneri sekcie:

Rakรบsko, ฤŒeskรก republika, Poฤพsko, Slovinsko, ale aj Nemecko, Belgicko aย Francรบzsko vyuลพรญvajรบ pri vรฝstavbe diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest vรฝhody cementobetรณnovรฝch vozoviek. Na Slovensku sa tieto vozovky uplatลˆujรบ zatiaฤพ len vย tuneloch zย dรดvodu poลพiarnej bezpeฤnosti, na niektorรฝch vรคฤลกรญch kriลพovatkรกch aย zastรกvkach autobusov. Vย prรญpade vysoko frekventovanรฝch aย zaลฅaลพovanรฝch cestnรฝch komunikรกciรกch sรบ vลกak cementobetรณnovรฉ povrchy najlepลกรญm rieลกenรญm.

vyhody cementobetonovych vozoviek 5141 big image
Nรกplasลฅ na verejnรฉ vรฝdavky
Naลกe cesty neboli stavanรฉ na sรบฤasnรบ intenzitu dopravy aย zรกลฅaลพ. Zย toho dรดvodu rastie nรกroฤnosลฅ ich รบdrลพby, oprรกv aย rekonลกtrukcie. Cementobetรณnovรฉ kryty ponรบkajรบ ekonomicky, environmentรกlne aj celospoloฤensky vรฝhodnรบ alternatรญvu kย doteraz pouลพรญvanรฝm asfaltovรฝm povrchom. Analรฝza vย ฤŒeskej republike dokรกzala, ลพe vย horizonte 20 rokov boli celkovรฉ nรกklady na diaฤพniฤnรฉ รบseky sย cementobetรณnovรฝm povrchom oย 40 aลพ 60 percent niลพลกie ako na รบseky sย asfaltovรฝm povrchom. To predstavuje priamy pozitรญvny vplyv na verejnรฉ vรฝdavky, aย teda prรญspevok kย snahe zniลพovaลฅ deficit verejnรฝch financiรญ.

Vlastnosti cementobetรณnovรฝch vozoviek
Cementobetรณnovรฉ povrchy sรบ so svojimi vlastnosลฅami vhodnรฉ na vลกetky typy vozoviek aย druhy komunikรกciรญ. Ich vyuลพitie je vลกak zย dรดvodu vysokej odolnosti proti nadmernรฉmu zaลฅaลพeniu nevyhnutnรฉ najmรค na frekventovanรฝch aย najviac vyลฅaลพenรฝch รบsekoch cestnรฝch komunikรกciรญ. Prรญkladom modernรฝch technolรณgiรญ vรฝstavby cementobetonovรฝch vozoviek je diaฤพnica A6 zย Bratislavy โ€“ Jaroviec do Viedne. Tรกto diaฤพnica vyvracia mรฝtus oย niลพลกej kvalite cementobetรณnovej vozovky. Ten na Slovensku vznikol najmรค pre ฤeskรบ diaฤพnicu D1 medzi Brnom aย Prahou, ktorej cementobetรณnovรฝ kryt bol zhotovenรฝ zastaranou technolรณgiou vย 70. rokoch minulรฉho storoฤia. Dosiahnutรฝ technologickรฝ pokrok priniesol aj skrรกtenie ฤasu oprรกv cementobetรณnovรฝch krytov, vฤaka ฤomu dnes moลพno uลพ po 12 hodinรกch obnoviลฅ dopravu na danom รบseku.

Cementobetรณnovรฉ vozovky prinรกลกajรบ vย porovnanรญ sย asfaltom aj lepลกiu ochranu ลพivotnรฉho prostredia. Niลพลกรญ valivรฝ odpor sa odrรกลพa na 5- aลพ 7-percentnej รบspore pohonnรฝch lรกtok aย nรกsledne niลพลกej emisii vรฝfukovรฝch plynov. Pri zimnej รบdrลพbe vozoviek sa zniลพuje spotreba posypovรฝch materiรกlov aย soli. Niลพลกia nehodovosลฅ garantuje niลพลกรญ รบnik ropnรฝch produktov do podzemnรฝch vรดd. Novรฉ technolรณgie garantujรบ, ลพe vodiฤi zย hฤพadiska hluฤnosti vรดbec nezaregistrujรบ, ลพe idรบ po cementobetรณnovej vozovke. Navyลกe, pri vรฝrobe cementu, ktorรฝ je hlavnou zloลพkou betรณnu, sa energeticky aย materiรกlovo zhodnocujรบ odpady, ฤรญm sa ลกetrรญ nenahraditeฤพnรฝmi prรญrodnรฝmi zdrojmi aย redukuje sa emisia CO2.

Vย neposlednom rade je betรณn recyklovateฤพnรฝ aย vyrรกba sa vรฝluฤne zย domรกcich surovรญn.

Pre pouลพรญvateฤพov ciest mรดลพu znamenaลฅ cementobetรณnovรฉ kryty ฤalลกie prรญnosy. Zvyลกuje sa bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky, aย to vฤaka tvarovej stรกlosti, ktorรก zabraลˆuje aquaplaningu na mokrรฝch vozovkรกch, ale aj tvorbe koฤพajรญ pri vysokรฝch letnรฝch teplotรกch. Prรญspevkom kย bezpeฤnosti je aj svetlejลกia farba cementobetรณnovej vozovky, ฤรญm sa zlepลกuje viditeฤพnosลฅ vย noci, aย najmรค poฤas nepriaznivรฉho poฤasia. Naprรญklad vย tuneloch zniลพuje nรกklady na osvetlenie aลพ oย 30 percent. Cementobetรณnovรฉ vozovky majรบ vysokรบ trvรกcnosลฅ aย nevyลพadujรบ si ฤastรฉ opravy, ฤo mรก pozitรญvny vplyv na redukciu dopravnรฝch zรกpch, aย tรฝm aj zabezpeฤenie plynulosti cestnej premรกvky.

Asfalt mรก tieลพ svoje miesto
Aj pri vลกetkรฝch vรฝhodรกch cementobetรณnovรฝch vozoviek urฤite platรญ, ลพe asfalt zostane na naลกich cestรกch vyuลพรญvanรฝm materiรกlom. Je to tak aj vย krajinรกch, ktorรฉ boli spomรญnanรฉ ako fanรบลกikovia cementobetรณnovรฝch krytov. Aj takรฝ ลกampiรณn, ako je Rakรบsko, vyuลพรญva cementobetรณnovรฝ kryt iba na รบsekoch, kde je to opodstatnenรฉ, ฤo je pribliลพne 40 percent zย celkovรฝch pribliลพne 2 100 km diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest. Asfaltovรฉ zmesi sรบ vฤaka svojim vlastnostiam exkluzรญvnym materiรกlom predurฤenรฝm naprรญklad na vozovky mostov. Svoje miesto mรก vลกade tam, kde ฤastejลกie opravy vozovky nespรดsobujรบ problรฉmy sย plynulosลฅou dopravy aย neznamenajรบ neรบmernรฉ zvรฝลกenie nรกkladov na prevรกdzku danej cesty. Na vjazdoch do veฤพkรฝch miest, ktorรฉ
denne trpia dopravnรฝmi zรกpchami, aย na miestach, kde sa koncentruje doprava, ako sรบ kriลพovatky, parkoviskรก aย mnohรฉ mestskรฉ komunikรกcie, vลกak vyniknรบ vlastnosti cementobetรณnovรฝch vozoviek.

Skรบsenosti zย praxe
Konkrรฉtne skรบsenosti zo zahraniฤia umoลพลˆujรบ podloลพiลฅ tvrdenia oย ekonomickej vรฝhodnosti cementobetรณnovรฝch vozovkรกch. Naprรญklad podฤพa vรฝpoฤtov Riaditeฤพstva ciest aย diaฤพnic ฤŒR sรบ celkovรฉ nรกklady (investiฤnรฉ, opravy aย รบdrลพba) pri cementobetรณnovรฝch (CB) vozovkรกch na porovnรกvanรฝch รบsekoch ciest D1 aย D2 po 20, respektรญve 30 rokov pouลพรญvania oย 41, respektรญve 65 percent niลพลกie neลพ pri porovnateฤพnรฝch cestรกch sย asfaltovรฝm povrchom [1], [2].

Vรฝsledky ฤalลกej, tentoraz belgickej ลกtรบdie nรกkladov na vรฝstavbu aย รบdrลพbu cesty E42 zย roku 2001 ukรกzali, ลพe aj pri vyลกลกรญch investiฤnรฝch nรกkladoch na vรฝstavbu CB vozoviek sa ich pouลพite oplatรญ. Po zarรกtanรญ nรกkladov na รบdrลพbu boli cementobetรณnovรฉ รบseky cesty E42 po 7 aลพ 10 rokoch lacnejลกie ako asfaltovรฉ vozovky [3].
Belgickรฝ prรญklad sa dotรฝka aj otรกzky vyลกลกรญch investiฤnรฝch nรกkladov cementobetรณnovรฝch vozoviek. Na ceste E42 sa investiฤnรฉ nรกklady na 1 km pohybovali vย rozpรคtรญ pribliลพne od 834 000 (asfaltovรก vozovka) do 1 165 000 eur (CB kryt). Relatรญvne vysokรฝ rozdiel je okrem rรดznych parametrov porovnรกvanรฝch รบsekov (naprรญklad ลกรญrka krytu) spรดsobenรฝ aj tรฝm, ลพe cena ropy, od ktorej sa odvรญja cena asfaltu, bola vย ฤase vรฝstavby cesty E42 nรญzka. Pri sรบฤasnรฝch vysokรฝch cenรกch ropy sรบ vลกak investiฤnรฉ nรกklady asfaltovรฝch aย cementobetรณnovรฝch vozoviek porovnateฤพnรฉ.

Tab. 1ย  Celkovรฉ nรกklady โ€“ cesta D1 vย ฤŒeskej republike

Tab. 2ย  Celkovรฉ nรกklady โ€“ cesta D2 vย ฤŒeskej republike

Tab. 3ย  Vรฝvoj nรกkladov na รบdrลพbu cesty E42 vย sedemroฤnรฝch obdobiach*

* Kaลพdรฝch 7 rokov treba vymeniลฅ asfaltovรฝ povrch.

Slovenskรฝ potenciรกl
Na zรกklade zahraniฤnรฝch skรบsenostรญ aย sรบฤasnรฝch nรกkladov na รบdrลพbu aย opravy diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku moลพno vypoฤรญtaลฅ orientaฤnรฝ potenciรกl รบspor, ktorรฉ by vรฝstavbou cementobetรณnovรฝch vozoviek mohla Slovenskรก republika zรญskaลฅ. Vย ฤase pรญsania tohto prรญspevku bolo na Slovensku vo vรฝstavbe alebo vย prรญprave 1 340 km diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest. Ak by sa vลกetky realizovali sย cementobetรณnovรฝm krytom, moลพno oฤakรกvaลฅ, ลพe by zย dรดvodu niลพลกรญch nรกkladov na รบdrลพbu aย opravy nastala รบspora viac ako 50 miliรณnov eur roฤne. Tento jednoduchรฝ, veฤพmi mechanickรฝ, aย preto zย hฤพadiska presnosti obmedzenรฝ prepoฤet dostatoฤne dobre ilustruje potenciรกlny pozitรญvny vplyv na verejnรฉ vรฝdavky.

Zย inรฉho pohฤพadu moลพno povedaลฅ, ลพe potenciรกlne roฤnรฉ รบspory sรบ na รบrovni investiฤnรฝch nรกkladov na pribliลพne 3 km novej diaฤพnice. Vyuลพitรญm tรฝchto รบspor by sa sรบฤasnรฝ plรกn uviesลฅ vย rokoch 2011 aลพ 2014 do pouลพรญvania spolu 130 km diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest mohol zvรฝลกiลฅ aลพ oย takmer 10 percent oย ฤalลกรญch 12 kilometrov.

Kedy bude na Slovensku prvรก cementobetรณnovรก diaฤพnica
Vรฝhody cementobetรณnovรฝch krytov presvedฤili mnohรฉ krajiny. Za รบvahu preto stojรญ aj na Slovensku zadรกvaลฅ dodรกvateฤพom vypracovanie ponuky nielen na ลกtandardnรฉ stavby asfaltovรฝch vozoviek, ale aj vย alternatรญve cementobetรณnovรฝch krytov. Navyลกe, nรกvrhy by sa mali porovnรกvaลฅ nielen zย pohฤพadu okamลพitรฝch investiฤnรฝch nรกkladov, ale aj zย pohฤพadu dlhodobej hospodรกrnosti, vplyvu na ลพivotnรฉ prostredie, ako aj bezpeฤnosti aย pohodlia pre pouลพรญvateฤพov. Vย neposlednom rade sรบ tu aj nepriame vplyvy cementobetรณnovรฝch vozoviek. Vรฝroba materiรกlov na tieto povrchy je plne pokrytรก zย domรกcich surovรญn, ฤo mรก na rozdiel od asfaltu priamy pozitรญvny vplyv na zahraniฤnรบ obchodnรบ bilanciu Slovenska aย udrลพanie, respektรญve rast zamestnanosti.

TEXT: Peter Robl
FOTO:ย Dipl.-Ing. Tim Alte-Teigeler

Peter Robl je senior koordinรกtor pre trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj spoloฤnosti Holcim (Slovensko) a.ย s.

Literatรบra
1.ย ย ย  Birnbaumovรก, M.: ล˜editelstvรญ silnic aย dรกlnic ฤŒR: Zkuลกenosti sย vรฝstavbou cementobetonovรฝch krytu vย ฤŒeskรฉ republice. In: Zbornรญk prednรกลกok zย konferencie Cementobetรณnovรฉ vozovky 2003, s. 15.
2.ย ย ย  http://www.eupave.eu/documents/graphics/publicaties/sustainable-concrete-roads-eupave.pdf

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie