Vรฝhody cementobetรณnovรฝch vozoviek
Rakรบsko, ฤeskรก republika, Poฤพsko, Slovinsko, ale aj Nemecko, Belgicko aย Francรบzsko vyuลพรญvajรบ pri vรฝstavbe diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest vรฝhody cementobetรณnovรฝch vozoviek. Na Slovensku sa tieto vozovky uplatลujรบ zatiaฤพ len vย tuneloch zย dรดvodu poลพiarnej bezpeฤnosti, na niektorรฝch vรคฤลกรญch kriลพovatkรกch aย zastรกvkach autobusov. Vย prรญpade vysoko frekventovanรฝch aย zaลฅaลพovanรฝch cestnรฝch komunikรกciรกch sรบ vลกak cementobetรณnovรฉ povrchy najlepลกรญm rieลกenรญm.
Nรกplasลฅ na verejnรฉ vรฝdavkyNaลกe cesty neboli stavanรฉ na sรบฤasnรบ intenzitu dopravy aย zรกลฅaลพ. Zย toho dรดvodu rastie nรกroฤnosลฅ ich รบdrลพby, oprรกv aย rekonลกtrukcie. Cementobetรณnovรฉ kryty ponรบkajรบ ekonomicky, environmentรกlne aj celospoloฤensky vรฝhodnรบ alternatรญvu kย doteraz pouลพรญvanรฝm asfaltovรฝm povrchom. Analรฝza vย ฤeskej republike dokรกzala, ลพe vย horizonte 20 rokov boli celkovรฉ nรกklady na diaฤพniฤnรฉ รบseky sย cementobetรณnovรฝm povrchom oย 40 aลพ 60 percent niลพลกie ako na รบseky sย asfaltovรฝm povrchom. To predstavuje priamy pozitรญvny vplyv na verejnรฉ vรฝdavky, aย teda prรญspevok kย snahe zniลพovaลฅ deficit verejnรฝch financiรญ.
Vlastnosti cementobetรณnovรฝch vozoviek
Cementobetรณnovรฉ povrchy sรบ so svojimi vlastnosลฅami vhodnรฉ na vลกetky typy vozoviek aย druhy komunikรกciรญ. Ich vyuลพitie je vลกak zย dรดvodu vysokej odolnosti proti nadmernรฉmu zaลฅaลพeniu nevyhnutnรฉ najmรค na frekventovanรฝch aย najviac vyลฅaลพenรฝch รบsekoch cestnรฝch komunikรกciรญ. Prรญkladom modernรฝch technolรณgiรญ vรฝstavby cementobetonovรฝch vozoviek je diaฤพnica A6 zย Bratislavy โ Jaroviec do Viedne. Tรกto diaฤพnica vyvracia mรฝtus oย niลพลกej kvalite cementobetรณnovej vozovky. Ten na Slovensku vznikol najmรค pre ฤeskรบ diaฤพnicu D1 medzi Brnom aย Prahou, ktorej cementobetรณnovรฝ kryt bol zhotovenรฝ zastaranou technolรณgiou vย 70. rokoch minulรฉho storoฤia. Dosiahnutรฝ technologickรฝ pokrok priniesol aj skrรกtenie ฤasu oprรกv cementobetรณnovรฝch krytov, vฤaka ฤomu dnes moลพno uลพ po 12 hodinรกch obnoviลฅ dopravu na danom รบseku.
Cementobetรณnovรฉ vozovky prinรกลกajรบ vย porovnanรญ sย asfaltom aj lepลกiu ochranu ลพivotnรฉho prostredia. Niลพลกรญ valivรฝ odpor sa odrรกลพa na 5- aลพ 7-percentnej รบspore pohonnรฝch lรกtok aย nรกsledne niลพลกej emisii vรฝfukovรฝch plynov. Pri zimnej รบdrลพbe vozoviek sa zniลพuje spotreba posypovรฝch materiรกlov aย soli. Niลพลกia nehodovosลฅ garantuje niลพลกรญ รบnik ropnรฝch produktov do podzemnรฝch vรดd. Novรฉ technolรณgie garantujรบ, ลพe vodiฤi zย hฤพadiska hluฤnosti vรดbec nezaregistrujรบ, ลพe idรบ po cementobetรณnovej vozovke. Navyลกe, pri vรฝrobe cementu, ktorรฝ je hlavnou zloลพkou betรณnu, sa energeticky aย materiรกlovo zhodnocujรบ odpady, ฤรญm sa ลกetrรญ nenahraditeฤพnรฝmi prรญrodnรฝmi zdrojmi aย redukuje sa emisia CO2.
Vย neposlednom rade je betรณn recyklovateฤพnรฝ aย vyrรกba sa vรฝluฤne zย domรกcich surovรญn.
Pre pouลพรญvateฤพov ciest mรดลพu znamenaลฅ cementobetรณnovรฉ kryty ฤalลกie prรญnosy. Zvyลกuje sa bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky, aย to vฤaka tvarovej stรกlosti, ktorรก zabraลuje aquaplaningu na mokrรฝch vozovkรกch, ale aj tvorbe koฤพajรญ pri vysokรฝch letnรฝch teplotรกch. Prรญspevkom kย bezpeฤnosti je aj svetlejลกia farba cementobetรณnovej vozovky, ฤรญm sa zlepลกuje viditeฤพnosลฅ vย noci, aย najmรค poฤas nepriaznivรฉho poฤasia. Naprรญklad vย tuneloch zniลพuje nรกklady na osvetlenie aลพ oย 30 percent. Cementobetรณnovรฉ vozovky majรบ vysokรบ trvรกcnosลฅ aย nevyลพadujรบ si ฤastรฉ opravy, ฤo mรก pozitรญvny vplyv na redukciu dopravnรฝch zรกpch, aย tรฝm aj zabezpeฤenie plynulosti cestnej premรกvky.
Asfalt mรก tieลพ svoje miesto
Aj pri vลกetkรฝch vรฝhodรกch cementobetรณnovรฝch vozoviek urฤite platรญ, ลพe asfalt zostane na naลกich cestรกch vyuลพรญvanรฝm materiรกlom. Je to tak aj vย krajinรกch, ktorรฉ boli spomรญnanรฉ ako fanรบลกikovia cementobetรณnovรฝch krytov. Aj takรฝ ลกampiรณn, ako je Rakรบsko, vyuลพรญva cementobetรณnovรฝ kryt iba na รบsekoch, kde je to opodstatnenรฉ, ฤo je pribliลพne 40 percent zย celkovรฝch pribliลพne 2 100 km diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest. Asfaltovรฉ zmesi sรบ vฤaka svojim vlastnostiam exkluzรญvnym materiรกlom predurฤenรฝm naprรญklad na vozovky mostov. Svoje miesto mรก vลกade tam, kde ฤastejลกie opravy vozovky nespรดsobujรบ problรฉmy sย plynulosลฅou dopravy aย neznamenajรบ neรบmernรฉ zvรฝลกenie nรกkladov na prevรกdzku danej cesty. Na vjazdoch do veฤพkรฝch miest, ktorรฉ
denne trpia dopravnรฝmi zรกpchami, aย na miestach, kde sa koncentruje doprava, ako sรบ kriลพovatky, parkoviskรก aย mnohรฉ mestskรฉ komunikรกcie, vลกak vyniknรบ vlastnosti cementobetรณnovรฝch vozoviek.
Skรบsenosti zย praxe
Konkrรฉtne skรบsenosti zo zahraniฤia umoลพลujรบ podloลพiลฅ tvrdenia oย ekonomickej vรฝhodnosti cementobetรณnovรฝch vozovkรกch. Naprรญklad podฤพa vรฝpoฤtov Riaditeฤพstva ciest aย diaฤพnic ฤR sรบ celkovรฉ nรกklady (investiฤnรฉ, opravy aย รบdrลพba) pri cementobetรณnovรฝch (CB) vozovkรกch na porovnรกvanรฝch รบsekoch ciest D1 aย D2 po 20, respektรญve 30 rokov pouลพรญvania oย 41, respektรญve 65 percent niลพลกie neลพ pri porovnateฤพnรฝch cestรกch sย asfaltovรฝm povrchom [1], [2].
Vรฝsledky ฤalลกej, tentoraz belgickej ลกtรบdie nรกkladov na vรฝstavbu aย รบdrลพbu cesty E42 zย roku 2001 ukรกzali, ลพe aj pri vyลกลกรญch investiฤnรฝch nรกkladoch na vรฝstavbu CB vozoviek sa ich pouลพite oplatรญ. Po zarรกtanรญ nรกkladov na รบdrลพbu boli cementobetรณnovรฉ รบseky cesty E42 po 7 aลพ 10 rokoch lacnejลกie ako asfaltovรฉ vozovky [3].
Belgickรฝ prรญklad sa dotรฝka aj otรกzky vyลกลกรญch investiฤnรฝch nรกkladov cementobetรณnovรฝch vozoviek. Na ceste E42 sa investiฤnรฉ nรกklady na 1 km pohybovali vย rozpรคtรญ pribliลพne od 834 000 (asfaltovรก vozovka) do 1 165 000 eur (CB kryt). Relatรญvne vysokรฝ rozdiel je okrem rรดznych parametrov porovnรกvanรฝch รบsekov (naprรญklad ลกรญrka krytu) spรดsobenรฝ aj tรฝm, ลพe cena ropy, od ktorej sa odvรญja cena asfaltu, bola vย ฤase vรฝstavby cesty E42 nรญzka. Pri sรบฤasnรฝch vysokรฝch cenรกch ropy sรบ vลกak investiฤnรฉ nรกklady asfaltovรฝch aย cementobetรณnovรฝch vozoviek porovnateฤพnรฉ.
Tab. 1ย Celkovรฉ nรกklady โ cesta D1 vย ฤeskej republike
Tab. 2ย Celkovรฉ nรกklady โ cesta D2 vย ฤeskej republike
Tab. 3ย Vรฝvoj nรกkladov na รบdrลพbu cesty E42 vย sedemroฤnรฝch obdobiach*
* Kaลพdรฝch 7 rokov treba vymeniลฅ asfaltovรฝ povrch.
Slovenskรฝ potenciรกl
Na zรกklade zahraniฤnรฝch skรบsenostรญ aย sรบฤasnรฝch nรกkladov na รบdrลพbu aย opravy diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku moลพno vypoฤรญtaลฅ orientaฤnรฝ potenciรกl รบspor, ktorรฉ by vรฝstavbou cementobetรณnovรฝch vozoviek mohla Slovenskรก republika zรญskaลฅ. Vย ฤase pรญsania tohto prรญspevku bolo na Slovensku vo vรฝstavbe alebo vย prรญprave 1 340 km diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest. Ak by sa vลกetky realizovali sย cementobetรณnovรฝm krytom, moลพno oฤakรกvaลฅ, ลพe by zย dรดvodu niลพลกรญch nรกkladov na รบdrลพbu aย opravy nastala รบspora viac ako 50 miliรณnov eur roฤne. Tento jednoduchรฝ, veฤพmi mechanickรฝ, aย preto zย hฤพadiska presnosti obmedzenรฝ prepoฤet dostatoฤne dobre ilustruje potenciรกlny pozitรญvny vplyv na verejnรฉ vรฝdavky.
Zย inรฉho pohฤพadu moลพno povedaลฅ, ลพe potenciรกlne roฤnรฉ รบspory sรบ na รบrovni investiฤnรฝch nรกkladov na pribliลพne 3 km novej diaฤพnice. Vyuลพitรญm tรฝchto รบspor by sa sรบฤasnรฝ plรกn uviesลฅ vย rokoch 2011 aลพ 2014 do pouลพรญvania spolu 130 km diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest mohol zvรฝลกiลฅ aลพ oย takmer 10 percent oย ฤalลกรญch 12 kilometrov.
Kedy bude na Slovensku prvรก cementobetรณnovรก diaฤพnica
Vรฝhody cementobetรณnovรฝch krytov presvedฤili mnohรฉ krajiny. Za รบvahu preto stojรญ aj na Slovensku zadรกvaลฅ dodรกvateฤพom vypracovanie ponuky nielen na ลกtandardnรฉ stavby asfaltovรฝch vozoviek, ale aj vย alternatรญve cementobetรณnovรฝch krytov. Navyลกe, nรกvrhy by sa mali porovnรกvaลฅ nielen zย pohฤพadu okamลพitรฝch investiฤnรฝch nรกkladov, ale aj zย pohฤพadu dlhodobej hospodรกrnosti, vplyvu na ลพivotnรฉ prostredie, ako aj bezpeฤnosti aย pohodlia pre pouลพรญvateฤพov. Vย neposlednom rade sรบ tu aj nepriame vplyvy cementobetรณnovรฝch vozoviek. Vรฝroba materiรกlov na tieto povrchy je plne pokrytรก zย domรกcich surovรญn, ฤo mรก na rozdiel od asfaltu priamy pozitรญvny vplyv na zahraniฤnรบ obchodnรบ bilanciu Slovenska aย udrลพanie, respektรญve rast zamestnanosti.
TEXT: Peter Robl
FOTO:ย Dipl.-Ing. Tim Alte-Teigeler
Peter Robl je senior koordinรกtor pre trvalo udrลพateฤพnรฝ rozvoj spoloฤnosti Holcim (Slovensko) a.ย s.
Literatรบra
1.ย ย ย Birnbaumovรก, M.: ลeditelstvรญ silnic aย dรกlnic ฤR: Zkuลกenosti sย vรฝstavbou cementobetonovรฝch krytu vย ฤeskรฉ republice. In: Zbornรญk prednรกลกok zย konferencie Cementobetรณnovรฉ vozovky 2003, s. 15.
2.ย ย ย http://www.eupave.eu/documents/graphics/publicaties/sustainable-concrete-roads-eupave.pdf
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.