Vymรฝvanรฉ povrchy betรณnovรฝch vozoviek vย Nemecku
Galรฉria(6)

Vymรฝvanรฉ povrchy betรณnovรฝch vozoviek vย Nemecku

Partneri sekcie:

Poลพiadavky na plochy komunikรกciรญ sa vย poslednรฝch desaลฅroฤiach neustรกle zvyลกujรบ. Dรดvodom je vyลกลกia intenzita cestnej premรกvky, ako aj dรดkladnejลกie posudzovanie ochrany ลพivotnรฉho prostredia aย dopravnej bezpeฤnosti. Zย tรฝchto hฤพadรญsk hrajรบ dnes tรฉmy ochrana proti hluku aย nekฤบzavosลฅ veฤพmi vรฝznamnรบ รบlohu aย povrchy zย vymรฝvanรฉho betรณnu tu vykazujรบ pozitรญvne vlastnosti.

Povrchy zย vymรฝvanรฉho betรณnu sรบ tichรฉ aย trvalo zabezpeฤujรบ vhodnรบ drsnosลฅ povrchu vozovky. Vymรฝvanรฝ betรณn je betรณn, zย ktorรฉho sa odstrรกni povrchovรก malta, aย tรฝm sa obnaลพรญ jeho zrnitรก ลกtruktรบra (obr. 1). Do roku 2006 sa skรบsenosti sย touto technolรณgiou stavania vย Nemecku obmedzili na jednotlivรฉ skรบลกobnรฉ รบseky. Vย zahraniฤรญ, naprรญklad vย Belgicku, Francรบzsku, Rakรบsku aย ล vรฉdsku, sa uลพ desiatky rokov pouลพรญvala sย vรฝbornรฝmi vรฝsledkami.

Na zรกklade vลกeobecnรฉho obeลพnรญka Vรฝstavba ciest (ARS) Ministerstva dopravy, stavebnรญctva a bytovej vรฝstavby NSR ฤ. 5/2006 zo 17. 2. 2006 aย ฤ. 14/2006 zo 16. 5. 2006 vystriedal povrch vymรฝvanรฉho betรณnu doterajลกรญ ลกtandardnรฝ spรดsob vรฝstavby โ€“ pozdฤบลพne textรบrovanie jutovรฝm plรกtnom. Dรดvodom bola rovnocennosลฅ hlukovo-technickรฉho spรดsobu vรฝstavby sย vรฝhodnรฝmi vย protiลกmykovรฝmi vlastnosลฅami vymรฝvanรฉho betรณnu. Korekฤnรก hodnota obidvoch spรดsobov vรฝstavby DStrO = โ€“2 dB (A). To znamenรก, ลพe strednรก hladina hluku prechรกdzajรบcich osobnรฝch motorovรฝch vozidiel pri meraniach vย rรกmci oboch tรฝchto spรดsobov vรฝstavby je oย 1 dB (A) niลพลกia ako hladina pri referenฤnom spรดsobe vรฝstavby โ€“ neryhovanรฝ liaty asfalt.

Pri posรบdenรญ trvanlivosti protiลกmykovรฝch vlastnostรญ sa vymรฝvanรฝ betรณn ukรกzal ako vhodnejลกรญ spรดsob vรฝstavby. Textรบrovanie jutovรฝm plรกtnom dosahuje spoฤiatku dobrรบ drsnosลฅ, povrchovรก malta sa vลกak ฤasom ojazdรญ, ฤรญm sa drsnosลฅ zmenลกรญ. Pri vymรฝvanom betรณne sa povrchovรก malta odstrรกni aย hneฤ pri novej vรฝstavbe sa obnaลพรญ zrnitรก ลกtruktรบra. Tรก vplรฝva na vznik hluku aย protiลกmykovรฉ vlastnosti. Pri vymรฝvanom betรณne sa priamo po dokonฤenรญ dopravnej plochy zrealizuje koneฤnรฝ stav povrchu sย dlhotrvajรบcimi hodnotami drsnosti aย nรญzkou hluฤnosลฅou zย pohybu pneumatรญk na vozovke.

Keฤลพe obnaลพenรก zrnitรก ลกtruktรบra od zaฤiatku ukladania krytu vozovky spรดsobuje drsnosลฅ (nekฤบzavosลฅ), kladรบ sa na vrchnรฝ betรณn, aย osobitne na minerรกlne lรกtky, vyลกลกie poลพiadavky. Vย Nemecku sa poลพaduje vrstva vrchnรฉho betรณnu sย najmenลกou hrรบbkou 5 cm. Hrubรฉ kamenivรก sย najvรคฤลกรญm zrnom maximรกlne 8โ€‰mm musia byลฅ pre ich vplyv na drsnosลฅ povrchu vรฝluฤne zย drvenรฉho materiรกlu aย musia maลฅ odolnosลฅ proti obrusu minimรกlne PCV53.

Okrem toho sa poลพaduje obsah cementu najmenej 420โ€‰kg/m3. Vย zahraniฤรญ sa na vrchnรฝ betรณn kladรบ ฤiastoฤne inรฉ poลพiadavky.

Vย nemeckรฝch doplnkovรฝch technickรฝch predpisoch aย smerniciach pre betรณn ZTV Beton sa poลพaduje povrch sย rovnomernรฝm rozptรฝlenรญm kameniva, aby sa dosiahli poลพadovanรฉ vlastnosti povrchu vozovky. To vysvetฤพuje vysokรฉ poลพiadavky na kvalitu betรณnovรฉho krytu vozovky. Pre vyhotovenie vysokokvalitnรฉho povrchu zย vymรฝvanรฉho betรณnu je veฤพmi dรดleลพitรฉ, aby sa betรณn ukladal plynulo sย konลกtantnou konzistenciou. Povrch priamo zรกvisรญ od kompaktnosti (hutnosti) aย kvality betรณnu.

Na zabezpeฤenie poลพiadaviek znรญลพenia hluฤnosti aย drsnosti povrchu mรก maลฅ hotovรฝ betรณnovรฝ povrch vย Nemecku podฤพa ZTV Beton strednรบ hฤบbku vymytia 0,6 โ€“ 1,1 mm. To sa kontroluje naprรญklad metรณdou zarovnania pieskom.

Technikou vymรฝvanรฉho betรณnu sa dajรบ dosiahnuลฅ tieto vlastnosti vozoviek:

  • drsnosลฅ povrchu aย schopnosลฅ odvรกdzaลฅ vodu,
  • vysokรก odolnosลฅ proti vibrรกciรกm,
  • nehluฤnosลฅ,
  • dlhรก ลพivotnosลฅ.

Vyhotovenie povrchu zย vymรฝvanรฉho betรณnu
Pri vyhotovovanรญ betรณnovej vozovky sa bezprostredne za finiลกerom na zhutnenรฝ aย vyhladenรฝ betรณn nanรกลกa spomaฤพovaฤ tuhnutia aย tvrdnutia, ktorรฝ poฤas urฤitรฉho ฤasovรฉho รบseku zabrรกni vytvrdzovaniu cementovej malty na povrchu. Pri tom je dรดleลพitรฉ, aby spomaฤพovaฤ vytvoril na povrchu tenkรฝ aย rovnomernรฝ film (obr. 2).

Po dostatoฤnom tvrdnutรญ betรณnu sa spomaฤพovaฤom mรคkko udrลพovanรก povrchovรก malta odstrรกni zametacรญmi strojmi (obr. 3). Obnaลพรญ sa hrubรก zrnitรก ลกtruktรบra, ktorรก ovplyvnรญ vlastnosti povrchovej plochy komunikรกcie. Aby sa dosiahla vย Nemecku poลพadovanรก strednรก hฤบbka vymytia 0,6 โ€“ 1,1โ€‰mm, je dรดleลพitรฉ vystihnรบลฅ sprรกvny ฤasovรฝ okamih na zmetanie. Vย nadvรคznosti na vymytie sa na povrch betรณnu nastrieka beลพnรฝ oลกetrovacรญ prostriedok.
Na vyhotovenie povrchov zย vymรฝvanรฉho betรณnu sรบ kย dispozรญcii dve metรณdy: technika vymรฝvanรฉho betรณnu sย fรณliou aย technika vymรฝvanรฉho betรณnu bez fรณlie.

Technika vymรฝvanรฉho betรณnu sย fรณliou
Spojenie spomaฤพovaฤa aย oลกetrovania betรณnu polyetylรฉnovou fรณliou tvorรญ zรกkladnรฝ koncept tejto techniky. Betรณnovรฝ povrch sa zakryje PE fรณliou bezprostredne po nanesenรญ spomaฤพovaฤa (obr. 4).

Pouลพitรญm fรณlie sa aj pri vysokรฝch teplotรกch okolia dosiahne maximรกlna dฤบลพka oneskorenia, ฤo umoลพลˆuje rezaลฅ ลกkรกry eลกte pred vyฤistenรญm kefou. Vylรบฤi sa tรฝm poลกkodenie vozovky skorรฝm zaลฅaลพenรญm, ako aj nebezpeฤenstvo ลพivelnรฝch (neregulovanรฝch) trhlรญn. Len ฤo je vozovka dostatoฤne zatvrdnutรก aย pojazdnรก, fรณlia sa odstrรกni aย kefou sa rovnomerne odstrรกni aj povrchovรก malta. Tak sa obnaลพรญ ลกtruktรบra drvenรฉho kameniva.

Vรฝhodou pouลพitia fรณlie je, ลพe betรณn sa dรก ukladaลฅ aj pri vlhkom poฤasรญ, ฤรญm sa zabrรกni prestojom. Spomaฤพovaฤom sa dosiahne presnรฉ prispรดsobenie prรญtomnรฝm poveternostnรฝm vplyvom. ฤŒas ฤistenia povrchu kefou sa mรดลพe zvoliลฅ tak, aby mohlo oลกetrovanie povrchu nasledovaลฅ po vrรบbkovanรญ ลกkรกr. Minimalizuje sa tรฝm riziko ลกkรดd zย prรญliลก neskorรฉho rezania ลกkรกr, resp. zย prรญliลก skorรฉho zaลฅaลพenia betรณnovรฉho krytu.

Technika vymรฝvanรฉho betรณnu bez fรณlie
Na zhutnenรฝ aย vyhladenรฝ betรณn sa nanesie kombinรกcia spomaฤพovaฤa aย ochrany proti odparovaniu alebo spomaฤพovaฤ aย oลกetrovacรญ prostriedok. Keฤ je betรณn dostatoฤne zatvrdnutรฝ, kefou sa odstrรกni povrchovรก malta. Spravidla je to pred vyhotovenรญm vrubovรฉho zรกrezu. Vรฝhodami tejto techniky sรบ nรญzke pracovnรฉ aย personรกlne nรกklady aย niลพลกie vรฝdavky na likvidรกciu. Kย technickรฉmu vybaveniu patria pracovnรก ploลกina na nastriekanie spomaฤพovaฤa, resp. oลกetrovacieho prostriedku aย poloลพenie fรณlie (obr. 5), vรฝkonnรฉ zametacie stroje sย nรญzkotlakovรฝmi pneumatikami, nรกhradnรฉ diely aย stroje.

Zabezpeฤenie kvality ลกpecializovanรฝm podnikom
Keฤลพe povrchu vozovky prislรบcha veฤพkรก dรดleลพitosลฅ, tieto prรกce by mali vykonรกvaลฅ len ลกpeciรกlne ลกkolenรฉ odbornรฉ firmy sย primerane vyลกkolenรฝmi pracovnรฝmi skupinami.

ล pecializovanรฉ firmy musia zohฤพadniลฅ rozliฤnรฉ situรกcie:

  • Vย zรกvislosti od teploty, vlhkosti, vetra, zloลพenia betรณnu aย spomaฤพovaฤa treba nรกjsลฅ sprรกvny ฤasovรฝ okamih na oฤistenie kefou. Musรญ byลฅ zabezpeฤenรก stรกla vlastnรก kontrola.
  • Rรฝchlo treba reagovaลฅ na meniace sa poveternostnรฉ situรกcie, poruchy strojov alebo na inรฉ krรกtkodobo sa vyskytujรบce problรฉmy. Na to je poฤas ukladania potrebnรฝ dostatoฤnรฝ poฤet kvalifikovanรฝch spolupracovnรญkov na mieste.
  • Keฤลพe sa ฤasovรฝ okamih krรกjania ฤerstvรฉho betรณnu prekrรฝva sย ฤasom oฤistenia povrchu kefou, je bezpodmieneฤne nutnรก koordinรกcia medzi pracovnรฝmi skupinami urฤenรฝmi na krรกjanie aย vymรฝvanรฝ betรณn. Aby sa zabrรกnilo ลกkodรกm na betรณnovom kryte, pred vykonanรญm prรกc sย vymรฝvanรฝm betรณnom je vhodnรฉ vyhotoviลฅ jalovรฉ ลกkรกry. Bezpodmieneฤne nutnรก je dobrรก spoluprรกca medzi vykonรกvateฤพmi prรกc sย vymรฝvanรฝm betรณnom aย ลกpecializovanรฝm podnikom na vyhotovenie ลกkรกr. Vย opaฤnom prรญpade vย dรดsledku koordinaฤnรฝch problรฉmov nastรกva nebezpeฤenstvo vzniku trhlรญn alebo neodbornรฉho vyhotovenia povrchu vymรฝvanรฉho betรณnu.
  • Hฤบbka vymytia sa pravidelne kontroluje metรณdou zarovnanรฉho piesku. Tรฝm moลพno rรฝchlo reagovaลฅ na prรญpadnรฉ odchรฝlky od zadania, resp. presunรบลฅ ฤasovรฝ okamih vymรฝvania.

Dipl.-Ing.ย Tim Alte-Teigeler
Foto: archรญv autora

Tim Alte-Teigeler je vedรบci poboฤky spoloฤnosti Otto Alte-Teigeler GMBH v Nemecku.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie