Vymรฝvanรฉ povrchy betรณnovรฝch vozoviek vย Nemecku
Poลพiadavky na plochy komunikรกciรญ sa vย poslednรฝch desaลฅroฤiach neustรกle zvyลกujรบ. Dรดvodom je vyลกลกia intenzita cestnej premรกvky, ako aj dรดkladnejลกie posudzovanie ochrany ลพivotnรฉho prostredia aย dopravnej bezpeฤnosti. Zย tรฝchto hฤพadรญsk hrajรบ dnes tรฉmy ochrana proti hluku aย nekฤบzavosลฅ veฤพmi vรฝznamnรบ รบlohu aย povrchy zย vymรฝvanรฉho betรณnu tu vykazujรบ pozitรญvne vlastnosti.
Na zรกklade vลกeobecnรฉho obeลพnรญka Vรฝstavba ciest (ARS) Ministerstva dopravy, stavebnรญctva a bytovej vรฝstavby NSR ฤ. 5/2006 zo 17. 2. 2006 aย ฤ. 14/2006 zo 16. 5. 2006 vystriedal povrch vymรฝvanรฉho betรณnu doterajลกรญ ลกtandardnรฝ spรดsob vรฝstavby โ pozdฤบลพne textรบrovanie jutovรฝm plรกtnom. Dรดvodom bola rovnocennosลฅ hlukovo-technickรฉho spรดsobu vรฝstavby sย vรฝhodnรฝmi vย protiลกmykovรฝmi vlastnosลฅami vymรฝvanรฉho betรณnu. Korekฤnรก hodnota obidvoch spรดsobov vรฝstavby DStrO = โ2 dB (A). To znamenรก, ลพe strednรก hladina hluku prechรกdzajรบcich osobnรฝch motorovรฝch vozidiel pri meraniach vย rรกmci oboch tรฝchto spรดsobov vรฝstavby je oย 1 dB (A) niลพลกia ako hladina pri referenฤnom spรดsobe vรฝstavby โ neryhovanรฝ liaty asfalt.
Pri posรบdenรญ trvanlivosti protiลกmykovรฝch vlastnostรญ sa vymรฝvanรฝ betรณn ukรกzal ako vhodnejลกรญ spรดsob vรฝstavby. Textรบrovanie jutovรฝm plรกtnom dosahuje spoฤiatku dobrรบ drsnosลฅ, povrchovรก malta sa vลกak ฤasom ojazdรญ, ฤรญm sa drsnosลฅ zmenลกรญ. Pri vymรฝvanom betรณne sa povrchovรก malta odstrรกni aย hneฤ pri novej vรฝstavbe sa obnaลพรญ zrnitรก ลกtruktรบra. Tรก vplรฝva na vznik hluku aย protiลกmykovรฉ vlastnosti. Pri vymรฝvanom betรณne sa priamo po dokonฤenรญ dopravnej plochy zrealizuje koneฤnรฝ stav povrchu sย dlhotrvajรบcimi hodnotami drsnosti aย nรญzkou hluฤnosลฅou zย pohybu pneumatรญk na vozovke.
Keฤลพe obnaลพenรก zrnitรก ลกtruktรบra od zaฤiatku ukladania krytu vozovky spรดsobuje drsnosลฅ (nekฤบzavosลฅ), kladรบ sa na vrchnรฝ betรณn, aย osobitne na minerรกlne lรกtky, vyลกลกie poลพiadavky. Vย Nemecku sa poลพaduje vrstva vrchnรฉho betรณnu sย najmenลกou hrรบbkou 5 cm. Hrubรฉ kamenivรก sย najvรคฤลกรญm zrnom maximรกlne 8โmm musia byลฅ pre ich vplyv na drsnosลฅ povrchu vรฝluฤne zย drvenรฉho materiรกlu aย musia maลฅ odolnosลฅ proti obrusu minimรกlne PCV53.
Okrem toho sa poลพaduje obsah cementu najmenej 420โkg/m3. Vย zahraniฤรญ sa na vrchnรฝ betรณn kladรบ ฤiastoฤne inรฉ poลพiadavky.
Vย nemeckรฝch doplnkovรฝch technickรฝch predpisoch aย smerniciach pre betรณn ZTV Beton sa poลพaduje povrch sย rovnomernรฝm rozptรฝlenรญm kameniva, aby sa dosiahli poลพadovanรฉ vlastnosti povrchu vozovky. To vysvetฤพuje vysokรฉ poลพiadavky na kvalitu betรณnovรฉho krytu vozovky. Pre vyhotovenie vysokokvalitnรฉho povrchu zย vymรฝvanรฉho betรณnu je veฤพmi dรดleลพitรฉ, aby sa betรณn ukladal plynulo sย konลกtantnou konzistenciou. Povrch priamo zรกvisรญ od kompaktnosti (hutnosti) aย kvality betรณnu.
Na zabezpeฤenie poลพiadaviek znรญลพenia hluฤnosti aย drsnosti povrchu mรก maลฅ hotovรฝ betรณnovรฝ povrch vย Nemecku podฤพa ZTV Beton strednรบ hฤบbku vymytia 0,6 โ 1,1 mm. To sa kontroluje naprรญklad metรณdou zarovnania pieskom.
Technikou vymรฝvanรฉho betรณnu sa dajรบ dosiahnuลฅ tieto vlastnosti vozoviek:
- drsnosลฅ povrchu aย schopnosลฅ odvรกdzaลฅ vodu,
- vysokรก odolnosลฅ proti vibrรกciรกm,
- nehluฤnosลฅ,
- dlhรก ลพivotnosลฅ.
Vyhotovenie povrchu zย vymรฝvanรฉho betรณnu
Pri vyhotovovanรญ betรณnovej vozovky sa bezprostredne za finiลกerom na zhutnenรฝ aย vyhladenรฝ betรณn nanรกลกa spomaฤพovaฤ tuhnutia aย tvrdnutia, ktorรฝ poฤas urฤitรฉho ฤasovรฉho รบseku zabrรกni vytvrdzovaniu cementovej malty na povrchu. Pri tom je dรดleลพitรฉ, aby spomaฤพovaฤ vytvoril na povrchu tenkรฝ aย rovnomernรฝ film (obr. 2).
Po dostatoฤnom tvrdnutรญ betรณnu sa spomaฤพovaฤom mรคkko udrลพovanรก povrchovรก malta odstrรกni zametacรญmi strojmi (obr. 3). Obnaลพรญ sa hrubรก zrnitรก ลกtruktรบra, ktorรก ovplyvnรญ vlastnosti povrchovej plochy komunikรกcie. Aby sa dosiahla vย Nemecku poลพadovanรก strednรก hฤบbka vymytia 0,6 โ 1,1โmm, je dรดleลพitรฉ vystihnรบลฅ sprรกvny ฤasovรฝ okamih na zmetanie. Vย nadvรคznosti na vymytie sa na povrch betรณnu nastrieka beลพnรฝ oลกetrovacรญ prostriedok.
Na vyhotovenie povrchov zย vymรฝvanรฉho betรณnu sรบ kย dispozรญcii dve metรณdy: technika vymรฝvanรฉho betรณnu sย fรณliou aย technika vymรฝvanรฉho betรณnu bez fรณlie.
Technika vymรฝvanรฉho betรณnu sย fรณliou
Spojenie spomaฤพovaฤa aย oลกetrovania betรณnu polyetylรฉnovou fรณliou tvorรญ zรกkladnรฝ koncept tejto techniky. Betรณnovรฝ povrch sa zakryje PE fรณliou bezprostredne po nanesenรญ spomaฤพovaฤa (obr. 4).
Pouลพitรญm fรณlie sa aj pri vysokรฝch teplotรกch okolia dosiahne maximรกlna dฤบลพka oneskorenia, ฤo umoลพลuje rezaลฅ ลกkรกry eลกte pred vyฤistenรญm kefou. Vylรบฤi sa tรฝm poลกkodenie vozovky skorรฝm zaลฅaลพenรญm, ako aj nebezpeฤenstvo ลพivelnรฝch (neregulovanรฝch) trhlรญn. Len ฤo je vozovka dostatoฤne zatvrdnutรก aย pojazdnรก, fรณlia sa odstrรกni aย kefou sa rovnomerne odstrรกni aj povrchovรก malta. Tak sa obnaลพรญ ลกtruktรบra drvenรฉho kameniva.
Vรฝhodou pouลพitia fรณlie je, ลพe betรณn sa dรก ukladaลฅ aj pri vlhkom poฤasรญ, ฤรญm sa zabrรกni prestojom. Spomaฤพovaฤom sa dosiahne presnรฉ prispรดsobenie prรญtomnรฝm poveternostnรฝm vplyvom. ฤas ฤistenia povrchu kefou sa mรดลพe zvoliลฅ tak, aby mohlo oลกetrovanie povrchu nasledovaลฅ po vrรบbkovanรญ ลกkรกr. Minimalizuje sa tรฝm riziko ลกkรดd zย prรญliลก neskorรฉho rezania ลกkรกr, resp. zย prรญliลก skorรฉho zaลฅaลพenia betรณnovรฉho krytu.
Technika vymรฝvanรฉho betรณnu bez fรณlie
Na zhutnenรฝ aย vyhladenรฝ betรณn sa nanesie kombinรกcia spomaฤพovaฤa aย ochrany proti odparovaniu alebo spomaฤพovaฤ aย oลกetrovacรญ prostriedok. Keฤ je betรณn dostatoฤne zatvrdnutรฝ, kefou sa odstrรกni povrchovรก malta. Spravidla je to pred vyhotovenรญm vrubovรฉho zรกrezu. Vรฝhodami tejto techniky sรบ nรญzke pracovnรฉ aย personรกlne nรกklady aย niลพลกie vรฝdavky na likvidรกciu. Kย technickรฉmu vybaveniu patria pracovnรก ploลกina na nastriekanie spomaฤพovaฤa, resp. oลกetrovacieho prostriedku aย poloลพenie fรณlie (obr. 5), vรฝkonnรฉ zametacie stroje sย nรญzkotlakovรฝmi pneumatikami, nรกhradnรฉ diely aย stroje.
Zabezpeฤenie kvality ลกpecializovanรฝm podnikom
Keฤลพe povrchu vozovky prislรบcha veฤพkรก dรดleลพitosลฅ, tieto prรกce by mali vykonรกvaลฅ len ลกpeciรกlne ลกkolenรฉ odbornรฉ firmy sย primerane vyลกkolenรฝmi pracovnรฝmi skupinami.
ล pecializovanรฉ firmy musia zohฤพadniลฅ rozliฤnรฉ situรกcie:
- Vย zรกvislosti od teploty, vlhkosti, vetra, zloลพenia betรณnu aย spomaฤพovaฤa treba nรกjsลฅ sprรกvny ฤasovรฝ okamih na oฤistenie kefou. Musรญ byลฅ zabezpeฤenรก stรกla vlastnรก kontrola.
- Rรฝchlo treba reagovaลฅ na meniace sa poveternostnรฉ situรกcie, poruchy strojov alebo na inรฉ krรกtkodobo sa vyskytujรบce problรฉmy. Na to je poฤas ukladania potrebnรฝ dostatoฤnรฝ poฤet kvalifikovanรฝch spolupracovnรญkov na mieste.
- Keฤลพe sa ฤasovรฝ okamih krรกjania ฤerstvรฉho betรณnu prekrรฝva sย ฤasom oฤistenia povrchu kefou, je bezpodmieneฤne nutnรก koordinรกcia medzi pracovnรฝmi skupinami urฤenรฝmi na krรกjanie aย vymรฝvanรฝ betรณn. Aby sa zabrรกnilo ลกkodรกm na betรณnovom kryte, pred vykonanรญm prรกc sย vymรฝvanรฝm betรณnom je vhodnรฉ vyhotoviลฅ jalovรฉ ลกkรกry. Bezpodmieneฤne nutnรก je dobrรก spoluprรกca medzi vykonรกvateฤพmi prรกc sย vymรฝvanรฝm betรณnom aย ลกpecializovanรฝm podnikom na vyhotovenie ลกkรกr. Vย opaฤnom prรญpade vย dรดsledku koordinaฤnรฝch problรฉmov nastรกva nebezpeฤenstvo vzniku trhlรญn alebo neodbornรฉho vyhotovenia povrchu vymรฝvanรฉho betรณnu.
- Hฤบbka vymytia sa pravidelne kontroluje metรณdou zarovnanรฉho piesku. Tรฝm moลพno rรฝchlo reagovaลฅ na prรญpadnรฉ odchรฝlky od zadania, resp. presunรบลฅ ฤasovรฝ okamih vymรฝvania.
Dipl.-Ing.ย Tim Alte-Teigeler
Foto: archรญv autora
Tim Alte-Teigeler je vedรบci poboฤky spoloฤnosti Otto Alte-Teigeler GMBH v Nemecku.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.