Výskumno-vývojové centrum Kysuce
V rámci rozšírenia areálu spoločnosti Schaeffler Kysuce sa buduje nové výskumné a vývojové centrum, ktoré sa bude primárne venovať inovatívnym riešeniam v oblasti elektromobility. Riešenia navrhnuté odborníkmi v technologickom centre sa budú na Kysuciach aj vyrábať.
Na tieto účely bol navrhnutý 4-podlažný objekt budovy R&D. Za koncepčným stavebným návr-hom centra stojí Teen Engineering a úlohou spoločnosti STAT-KON bolo zabezpečiť pre dodávateľa nosnej konštrukcie STRABAG Pozemné staviteľstvo realizačnú dokumentáciu nosnej konštrukcie, ako aj výrobnú dokumentáciu jednotlivých prefabrikovaných prvkov.
Objekt má pôdorysný tvar pravouhlého lichobežníka. 1. NP slúži ako parkovacia plocha so vstupnými priestormi. 2. – 4. NP tvoria prevažne výskumné priestory a laboratóriá R&D s príslušným zázemím. Na 3. NP je v časti umiestnené átrium so zelenou strechou.
Strecha sa využila na umiestnenie fotovoltických panelov. Celkové rozmery objektu sú približne 40 × 37,5 m, resp. 30 m. Moduly objektu sú 7,5 m, resp. 10 × 15 m (v skosenej časti 7,5 m). Výška objektu po atiku je 18,6 m.
Nosný systém objektu je navrhnutý ako kombinácia priestorovej prútovej sústavy tvorenej žele-zobetónovými monolitickými jednopodlažnými stĺpmi s prefabrikovanými prievlakmi, resp. nosníkmi a monolitickými železobetónovými stenami v mieste komunikačných jadier, v ktorých sú okrem výťahovej šachty aj prefabrikované schodiská. Všetky viditeľné plochy konštrukcie sú pohľadové.
Zakladanie je navrhnuté v kombinácii hĺbkového a plošného. Stĺpy sú votknuté do hlavíc pilót. Steny sú založené roznášacích základových nosníkoch pre pilóty.
Zvislé nosné konštrukcie sú navrhnuté z monolitického železobetónu. Steny komunikačných ja-dier sú hrúbky 250, resp. 200 mm a stĺpy kruhového prierezu majú priemer 800, resp. 700 mm. Železo-betónové stĺpy sú prerušované spojitými stropnými nosníkmi, betónované vždy na výšku jedného po-dlažia.
Výstuž v monolitických stĺpoch je vzhľadom na presné „navlečenie“ prefabrikovaných prievlakov umiestnená podľa špeciálne vyhotovených oceľových matíc, ktoré v čase betonáže fixovali jej presnú pozíciu. Vo vnútri stĺpov sú umiestnené dažďové zvody, ktoré tak nenarúšajú interiér, ale vzhľadom na priebežné prievlaky sa muselo ich napájanie riešiť v úrovni každého podlažia súčasne s realizáciou nosného skeletu.
Vodorovné nosné konštrukcie pozostávajú z prefabrikovaných spojitých železobetónových prie-vlakov a nosníkov v kombinácii s prefabrikovanými predpätými panelmi. Predpäté panely majú hrúbku 450 mm (resp. 400 mm na najvyššom podlaží – na streche) na efektívne rozpätie 10 až 15 m a hrúbky 265 mm na rozpätie 7,5 m.
V šikmej časti pri fasáde na severnej strane je stropná konštrukcia tvore-ná na 1. NP plechodoskou s nadbetonávkou, na 2. – 4. NP monolitickým železobetónovým stropom v celkovej hrúbke 265 mm. V úrovni stropu nad 3. NP v mieste átria so zelenou strechou je navrhnutý balkón z plechodosky na oceľových profiloch kotvených do prefabrikovaných nosníkov.
Stropné panely sú uložené v úrovni stropu nad 1. – 3. NP na prefabrikované železobetónové prievlaky, ktoré staticky pôsobia ako gerberové, resp. dvojpólové/jednopólové nosníky a na konzoly monolitických stien.
Prievlaky sú ukladané na monolitické stĺpy a vo výrobe do nich boli osadené otvory s presnou polohou, určené na „navlečenie“ prievlaku na čaka-ciu výstuž stĺpov. Škáry medzi prvkami boli následne vyplnené vysokopevnostnou zálievkou.
Zdroj: PR článok STAT-KON s. r. o.