Vรฝstavba bosporskรฉho ลพelezniฤnรฉho spojenia
Galรฉria(8)

Vรฝstavba bosporskรฉho ลพelezniฤnรฉho spojenia

Partneri sekcie:

Istanbul sย vyลกe 10 miliรณnmi obyvateฤพov je najvรคฤลกรญm mestom vย Turecku. Vย eurรณpskej ฤasti mesta sa sรบstredila priemyselnรก aย vย รกzijskej ฤasti obytnรก zรณna mesta. Narastajรบci poฤet obyvateฤพov vลกak zvyลกuje dopravnรฉ zaลฅaลพenie vย oblasti Bosporskรฉho prielivu. Na prepravu cez prieliv mรดลพu obyvatelia mesta pouลพiลฅ prejazd cez jeden zย dvoch zรกvesnรฝch cestnรฝch mostov alebo prevoz trajektom. Dopravnรฉ zรกpchy, tvoriace sa na oboch stranรกch mostov, sa stali jednรฝm zย vรกลพnych spoloฤenskรฝch problรฉmov aย majรบ negatรญvny vplyv nielen na rozvoj ekonomiky, ale aj na zdravรฝ vรฝvoj mesta. Vzhฤพadom na tรบto situรกciu sa vย Istanbule vย roku 2004 zaฤala vรฝstavba jednรฉho zย najvรคฤลกรญch podzemnรฝch infraลกtruktรบrnych projektov na svete (obr. 1). Nรกzov projektu je Bosporskรฉ ลพelezniฤnรฉ spojenie aย projekt realizuje zdruลพenie japonskej firmy Taisei Corporation aย dvoch tureckรฝch stavebnรฝch spoloฤnostรญ Gama aย Nurol.

ย 

Vรฝvojovรฉ fรกzy projektu

Myลกlienka kriลพovania Bosporskรฉho prielivu vznikla uลพ vย roku 1860, keฤ sa uvaลพovalo oย vybudovanรญ kruhovรฉho tunela uloลพenรฉho na pilieroch vย mori. Vย roku 1970 sa vypracoval projekt hlavnรฉho tunela aย vย 80. rokoch sa vypracovala ลกtรบdia uskutoฤniteฤพnosti. Zaฤali sa prรกce na realizaฤnom projekte aย konzultรกcie so zรกpadnรฝmi konzultantmi aย predpokladalo sa, ลพe tento projekt by sa mohol vybudovaลฅ sย pouลพitรญm podmienok BOT (Build/Own/Transfer). Tieto รบvahy sa nakoniec vzhฤพadom na komplikovanรฉ finanฤnรฉ aspekty aย prรกvne obmedzenia nerealizovali. Myลกlienka spojenia mesta pomocou podmorskรฉho tunela sa opรคลฅ stala aktuรกlnou vย roku 1998, keฤ tureckรก vlรกda poลพiadala japonskรฝ parlament oย spoluprรกcu na tomto projekte. Vย roku 2003 boli zverejnenรฉ podmienky verejnรฉho tendra aย prรกce na projekte sa zaฤali 27. augusta 2004.
ย 

Charakteristika projektu

Realizรกcia projektu je naplรกnovanรก na 56 mesiacov od augusta roku 2004. Jeho hlavnou ฤasลฅou je tunel kriลพujรบci รบลพinu sย dฤบลพkou 13,6โ€‰km, ktorรฝ spรกja eurรณpsku aย รกzijskรบ stranu Istanbulu. Projekt pozostรกva zย ponorenรฉho tunela sย dฤบลพkou 1,4โ€‰km, tunela budovanรฉho technolรณgiou TBM sย dฤบลพkou 9,4โ€‰km, podzemnej stanice Sirkeci, kriลพujรบceho tunela realizovanรฉho konvenฤnou technolรณgiou NRTM, รบnikovรฝch chodieb, hฤบbenรฝch stanรญc Yenicapi aย Uskudar aย stanice na povrchu Kaslicesme (obr. 2). Sรบฤasลฅou projektu sรบ tieลพ hฤบbenรฉ tunely aย dodรกvka technolรณgiรญ aย ลพelezniฤnรฝch tratรญ.


ย 

Ponorenรฝ tunel

Jednรฝm zย technicky najnรกroฤnejลกรญch ฤastรญ tohto projektu sรบ prรกce na ponorenom tuneli, ktorรฝ sa realizuje vย hฤบbke aลพ 60โ€‰m pod morom vย prostredรญ sย rรฝchlym morskรฝm prรบdenรญm (viac ako 2โ€‰m/s).

Technolรณgia ponorenรฉho tunela znamenรก, ลพe konลกtruovanรฝ tunel je pod morskรฝm dnom pospรกjanรฝ zย ponorenรฝch tunelovรฝch prefabrikovanรฝch segmentov, ktorรฉ sa vyrรกbajรบ vย prรญstavnรฝch dokoch (obr. 3). Ponorenรก ฤasลฅ tunela pozostรกva zย 11 ฤastรญ โ€“ segmentov so ลกรญrkou 15,3โ€‰m, vรฝลกkou 8,6โ€‰m aย sย maximรกlnou dฤบลพkou 135โ€‰m. Prefabrikovanรฉ segmenty sa vyrรกbajรบ vo vรฝrobni vย Tuzle. Spodnรก polovica kaลพdรฉho elementu sa betรณnuje vย suchom doku aย zostรกvajรบca hornรก ฤasลฅ ukotvenรก ku kolรญsajรบcemu sa pontรณnu sa betรณnuje na mori. Kaลพdรฝ element sa po vybetรณnovanรญ vleฤie pribliลพne 40โ€‰km kย montรกลพnemu bodu (obr. 4), kde sa ponorรญ.

Vnรกranie aย zavรกdzanie jednotlivรฝch elementov sa riadi sย vysokou presnosลฅou, kombinรกciou niekoฤพkรฝch monitorovacรญch systรฉmov. Umiestnenie sa urฤuje pomocou systรฉmu GPS. Relatรญvna poloha susednรฉho segmentu, ktorรฝ je uลพ osadenรฝ, sa meria pomocou ultrazvukovรฝch vฤบn. Vnorenรฉ prefabrikovanรฉ segmenty sa teda musia na morskom dne navzรกjom pospรกjaลฅ, resp. sa musia spojiลฅ sย ฤasลฅou tunela, ktorรก bola vybudovanรก pomocou TBM stroja (obr. 5).

Aby sa umoลพnilo spรกjanie jednotlivรฝch segmentov sย vysokou presnosลฅou, bol vyvinutรฝ systรฉm predpovedania prรบdenia vody vย รบลพine na dva dni dopredu. Tento systรฉm sa ลกรญri prostrednรญctvom internetu. Morskรฉ prรบdy Bosporskej รบลพiny sa skladajรบ zย dvoch รบrovnรญ โ€“ prvรก prichรกdza zย ฤŒierneho mora aย druhรก prรบdi zo slanลกieho โ€“ Marmarskรฉho mora. Tieto prรบdy vytvรกrajรบ extrรฉmne komplikovanรฉ podmienky pri vnรกranรญ tรฝchto desiatky metrov dlhรฝch prefabrikรกtov. Navyลกe prรบdy vรฝrazne ovplyvลˆujรบ vietor aย teplota vody. Testovanรญm opรญsanรฉho systรฉmu sa dosiahla vyลกe 95โ€‰% presnosลฅ spรกjania segmentov. ย 
ย 

Tunel razenรฝ ลกtรญtmi/TBM strojmi

Dve sรบbeลพnรฉ tunelovรฉ rรบry zaฤalo realizovaลฅ pรคลฅ TBM strojov. ล tyri zย nich sรบ bentonitovรฉ ลกtรญty aย jeden je zeminovรฝ ลกtรญt. Raziaca hlava strojov je vybavenรก valcovรฝmi frรฉzami. Projekt pozostรกva pribliลพne zย 13ย 000 prefabrikovanรฝch prstencov, zย toho kaลพdรฝ obsahuje sedem ฤastรญ (priemer 7ย 040โ€‰mm, hrรบbka od 300 do 320โ€‰mm, ลกรญrka 1ย 500โ€‰mm). ล tyri bentonitovรฉ TBM stroje sa napรกjajรบ na ponorenรบ ฤasลฅ tunela vย รบลพine Bospor pomocou ลกpeciรกlne naprojektovanรฝch spojov.
Spรกjanie sย ponorenรฝm tunelom sa bude realizovaลฅ vย tรฝchto krokoch:

  1. morskรก ryha sa po uloลพenรญ tunelovรฝch segmentov na svoje miesto zasype dopredu pripravenou zmesou;
  2. bentonitovรฉ ลกtรญty preniknรบ do uloลพenej zmesi aย vstรบpia do pripravenรฉho puzdra, na konci vnorenej ฤasti tunela. Potom sa okolie konca puzdra zainjektuje ลกpeciรกlnou zmesou, ktorรก zamedzรญ prenikanie vody do ponorenรฉho tunela;
  3. tunel sa po odchode TBM stroja aย odstrรกnenรญ priehradky na konci vnorenej ฤasti prepojรญ sย pevninovou ฤasลฅou. Obal ลกtรญtu TBM stroja sa ponechรก na mieste aย poยญuลพije sa na zjednotenie sย vnorenรฝm tunelom pomocou ลพelezobetรณnovรฉho ostenia zย vnรบtornej strany.

Razenie podฤพa zรกsad NRTM

Metรณda razenia podฤพa zรกsad NRTM sa poยญuลพije pri prรกcach na stanici Sirkeci, pri prรกcach na razenรญ podzemnรฝch vรฝhybnรญ, pri razenรญ รบnikovรฝch chodieb medzi hlavnรฝmi tunelmi (kaลพdรฝch 200โ€‰m) aย pri prรกcach na razenรญ ลกรกcht, ktorรฝch maximรกlna hฤบbka je 18 m.
ย 

Aktuรกlny stav projektu

Samotnรฝ projekt vyลพadoval profesionรกlnu prรญpravu pri plรกnovanรญ, precรญzne technickรฉ rieลกenia pri projektovanรญ aย vรฝstavbe. Prรกce na projektovej dokumentรกcii aย plรกnovanรญ vรฝstavby sa skonฤili aย dnes je projekt vo fรกze vรฝstavby. Vย sรบฤasnosti bol osadenรฝ tretรญ ponorenรฝ segment aย zย รกzijskej strany zaฤal raziลฅ druhรฝ TBM stroj. Prรกce na razenรญ podzemnรฝch vรฝhybnรญ sa ukonฤili aย zaฤali sa prรกce na razenรญ podzemnรฝch stanรญc.
ย 

Zรกver

Od rozdelenia eurรณpskeho aย รกzijskรฉho kontinentu vย ฤasti Bosporskej รบลพiny budรบ tieto kontinenty prvรฝkrรกt opรคtovne spojenรฉ prostrednรญctvom tohto unikรกtneho podzemnรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela. Vรฝnimoฤnรฝ projekt, pri ktorom projektant zhotovovateฤพa zohฤพadnil nรกroฤnรฉ podmienky, je zรกrukou, ลพe stavebnรฉ dielo bude vyhotovenรฉ kvalitne aย vย stanovenom ฤase. Po dokonฤenรญ projektu bude toto stavebnรฉ dielo poskytovaลฅ vhodnรฉ spojenie pre vลกetkรฝm obyvateฤพom jednรฉho zย najstarลกรญch veฤพkomiest sveta.

Ing. Duลกan Javorฤek, Ing. Pavel Zuzula, Tetsuro Matsukubo, Masahiko Tsuchiya
Foto: TAISEI Corporation OZ Slovakia

Duลกan Javorฤekโ€‚je tunelovรฝ inลพinier v spoloฤnosti Taisei Corporation OZ Slovakia. Podieฤพal sa na realizรกcii projektu D2 Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ Grunty, Tunel Sitina.
Pavel Zuzulaโ€‚je tunelovรฝ inลพinier v spoloฤnosti
Taisei Corporation OZ Slovakia. Podieฤพal sa na realizรกcii projektu D2 Lamaฤskรก cesta โ€“ Starรฉ Grunty, Tunel Sitina.
Tetsuro Matsukuboโ€‚je manaลพรฉr pre zmluvnรฉ zรกleลพitosti Bosporus project.
Masahiko Tsuchiyaโ€‚je manaลพรฉr pre projektovรบ dokumentรกciu Bosporus project.
ย 

Najฤรญtanejลกie