Vรฝstavba bosporskรฉho ลพelezniฤnรฉho spojenia
Istanbul sย vyลกe 10 miliรณnmi obyvateฤพov je najvรคฤลกรญm mestom vย Turecku. Vย eurรณpskej ฤasti mesta sa sรบstredila priemyselnรก aย vย รกzijskej ฤasti obytnรก zรณna mesta. Narastajรบci poฤet obyvateฤพov vลกak zvyลกuje dopravnรฉ zaลฅaลพenie vย oblasti Bosporskรฉho prielivu. Na prepravu cez prieliv mรดลพu obyvatelia mesta pouลพiลฅ prejazd cez jeden zย dvoch zรกvesnรฝch cestnรฝch mostov alebo prevoz trajektom. Dopravnรฉ zรกpchy, tvoriace sa na oboch stranรกch mostov, sa stali jednรฝm zย vรกลพnych spoloฤenskรฝch problรฉmov aย majรบ negatรญvny vplyv nielen na rozvoj ekonomiky, ale aj na zdravรฝ vรฝvoj mesta. Vzhฤพadom na tรบto situรกciu sa vย Istanbule vย roku 2004 zaฤala vรฝstavba jednรฉho zย najvรคฤลกรญch podzemnรฝch infraลกtruktรบrnych projektov na svete (obr. 1). Nรกzov projektu je Bosporskรฉ ลพelezniฤnรฉ spojenie aย projekt realizuje zdruลพenie japonskej firmy Taisei Corporation aย dvoch tureckรฝch stavebnรฝch spoloฤnostรญ Gama aย Nurol.
Vรฝvojovรฉ fรกzy projektu
ย
Charakteristika projektu
ย
Ponorenรฝ tunel
Technolรณgia ponorenรฉho tunela znamenรก, ลพe konลกtruovanรฝ tunel je pod morskรฝm dnom pospรกjanรฝ zย ponorenรฝch tunelovรฝch prefabrikovanรฝch segmentov, ktorรฉ sa vyrรกbajรบ vย prรญstavnรฝch dokoch (obr. 3). Ponorenรก ฤasลฅ tunela pozostรกva zย 11 ฤastรญ โ segmentov so ลกรญrkou 15,3โm, vรฝลกkou 8,6โm aย sย maximรกlnou dฤบลพkou 135โm. Prefabrikovanรฉ segmenty sa vyrรกbajรบ vo vรฝrobni vย Tuzle. Spodnรก polovica kaลพdรฉho elementu sa betรณnuje vย suchom doku aย zostรกvajรบca hornรก ฤasลฅ ukotvenรก ku kolรญsajรบcemu sa pontรณnu sa betรณnuje na mori. Kaลพdรฝ element sa po vybetรณnovanรญ vleฤie pribliลพne 40โkm kย montรกลพnemu bodu (obr. 4), kde sa ponorรญ.
Vnรกranie aย zavรกdzanie jednotlivรฝch elementov sa riadi sย vysokou presnosลฅou, kombinรกciou niekoฤพkรฝch monitorovacรญch systรฉmov. Umiestnenie sa urฤuje pomocou systรฉmu GPS. Relatรญvna poloha susednรฉho segmentu, ktorรฝ je uลพ osadenรฝ, sa meria pomocou ultrazvukovรฝch vฤบn. Vnorenรฉ prefabrikovanรฉ segmenty sa teda musia na morskom dne navzรกjom pospรกjaลฅ, resp. sa musia spojiลฅ sย ฤasลฅou tunela, ktorรก bola vybudovanรก pomocou TBM stroja (obr. 5).
Aby sa umoลพnilo spรกjanie jednotlivรฝch segmentov sย vysokou presnosลฅou, bol vyvinutรฝ systรฉm predpovedania prรบdenia vody vย รบลพine na dva dni dopredu. Tento systรฉm sa ลกรญri prostrednรญctvom internetu. Morskรฉ prรบdy Bosporskej รบลพiny sa skladajรบ zย dvoch รบrovnรญ โ prvรก prichรกdza zย ฤierneho mora aย druhรก prรบdi zo slanลกieho โ Marmarskรฉho mora. Tieto prรบdy vytvรกrajรบ extrรฉmne komplikovanรฉ podmienky pri vnรกranรญ tรฝchto desiatky metrov dlhรฝch prefabrikรกtov. Navyลกe prรบdy vรฝrazne ovplyvลujรบ vietor aย teplota vody. Testovanรญm opรญsanรฉho systรฉmu sa dosiahla vyลกe 95โ% presnosลฅ spรกjania segmentov. ย
ย
Tunel razenรฝ ลกtรญtmi/TBM strojmi
Spรกjanie sย ponorenรฝm tunelom sa bude realizovaลฅ vย tรฝchto krokoch:
- morskรก ryha sa po uloลพenรญ tunelovรฝch segmentov na svoje miesto zasype dopredu pripravenou zmesou;
- bentonitovรฉ ลกtรญty preniknรบ do uloลพenej zmesi aย vstรบpia do pripravenรฉho puzdra, na konci vnorenej ฤasti tunela. Potom sa okolie konca puzdra zainjektuje ลกpeciรกlnou zmesou, ktorรก zamedzรญ prenikanie vody do ponorenรฉho tunela;
- tunel sa po odchode TBM stroja aย odstrรกnenรญ priehradky na konci vnorenej ฤasti prepojรญ sย pevninovou ฤasลฅou. Obal ลกtรญtu TBM stroja sa ponechรก na mieste aย poยญuลพije sa na zjednotenie sย vnorenรฝm tunelom pomocou ลพelezobetรณnovรฉho ostenia zย vnรบtornej strany.
Razenie podฤพa zรกsad NRTM
ย
Aktuรกlny stav projektu
Samotnรฝ projekt vyลพadoval profesionรกlnu prรญpravu pri plรกnovanรญ, precรญzne technickรฉ rieลกenia pri projektovanรญ aย vรฝstavbe. Prรกce na projektovej dokumentรกcii aย plรกnovanรญ vรฝstavby sa skonฤili aย dnes je projekt vo fรกze vรฝstavby. Vย sรบฤasnosti bol osadenรฝ tretรญ ponorenรฝ segment aย zย รกzijskej strany zaฤal raziลฅ druhรฝ TBM stroj. Prรกce na razenรญ podzemnรฝch vรฝhybnรญ sa ukonฤili aย zaฤali sa prรกce na razenรญ podzemnรฝch stanรญc.
ย
Zรกver
Ing. Duลกan Javorฤek, Ing. Pavel Zuzula, Tetsuro Matsukubo, Masahiko Tsuchiya
Foto: TAISEI Corporation OZ Slovakia
Duลกan Javorฤekโje tunelovรฝ inลพinier v spoloฤnosti Taisei Corporation OZ Slovakia. Podieฤพal sa na realizรกcii projektu D2 Lamaฤskรก cesta โ Starรฉ Grunty, Tunel Sitina.
Pavel Zuzulaโje tunelovรฝ inลพinier v spoloฤnosti
Taisei Corporation OZ Slovakia. Podieฤพal sa na realizรกcii projektu D2 Lamaฤskรก cesta โ Starรฉ Grunty, Tunel Sitina.
Tetsuro Matsukuboโje manaลพรฉr pre zmluvnรฉ zรกleลพitosti Bosporus project.
Masahiko Tsuchiyaโje manaลพรฉr pre projektovรบ dokumentรกciu Bosporus project.
ย