Vรฝstavba cestnรฉho tunela ร“shlรญð na Islande
Galรฉria(7)

Vรฝstavba cestnรฉho tunela ร“shlรญð na Islande

Partneri sekcie:

Islandskรก vlรกda vย roku 2005 rozhodla oย vรฝstavbe tunela ร“shliรฐ, ktorรฝ mal nahradiลฅ nebezpeฤnรฝ รบsek cesty vinรบci sa vย dฤบลพke 10โ€‰km po pobreลพรญ medzi obcami Bolungarvรญk aย Hnรญfsdalur. Tunel ร“shliรฐ je sรบฤasลฅou cesty ฤ. 61 (obr. 1) vย regiรณne Westfjarรฐar. Ide oย riedko obรฝvanรบ oblasลฅ na severozรกpade Islandu, charakterizovanรบ strmรฝmi horami oddelenรฝmi mnoลพstvom hlbokรฝch fjordov. Prรกve tento รบsek cesty je oznaฤovanรฝ ako najnebezpeฤnejลกia cesta na Islande. Dรดvodom sรบ ฤastรฉ snehovรฉ lavรญny aย pรกdy kameลˆov na vozovku.

Pre ลพilinskรบ stavebnรบ spoloฤnosลฅ TuCon, a.ย s., nie je Island neznรกmou destinรกciou. Stavebnรฉ prรกce tu รบspeลกne realizovala uลพ vย rokoch 2004 aลพ 2006 (vรฝstavba vodnej elektrรกrne Kรกrahnjรบkar). Hlavnรฝm dodรกvateฤพom prรกc sa stalo zdruลพenie ร“safl, zaloลพenรฉ ลกvajฤiarskou spoloฤnosลฅou Marti Contractors Ltd aย islandskรฝm Icelandic Prime Contractor. Spoloฤnosลฅ TuCon sa aj vฤaka dobrรฝm vรฝsledkom dosiahnutรฝm na stavbe vodnej elektrรกrne Kรกrahnjรบkar stala subdodรกvateฤพom pri razenรญ tunela.

Charakteristika stavby
Celkovรก dฤบลพka tunela bola projektovanรก na 5ย 400โ€‰m, zย toho 5ย 156โ€‰m tvorila razenรก ฤasลฅ aย zvyลกok tvorili portรกlovรฉ objekty zย liateho betรณnu. Sรบฤasลฅou projektu bolo aj premostenie riek ร“sรก aย Hnรญfsdalur sย preloลพkou ciest vย celkovej dฤบลพke 3ย 700 m. Tรบto ฤasลฅ takisto budovalo zdruลพenie Marti Contractors Ltd aย Icelandic Prime Contractor. Profil tunela (obr. 5) bol kruhovรฝ sย plochou prierezu 54 m2 aย so ลกรญrkou 8โ€‰m na รบrovni vozovky aย vรฝลกkou pre vozidlรก do 4,2 m. รšklon tunela je 2ย %. Kaลพdรฝch 500โ€‰m sa razilo rozลกรญrenie tunela na vyhรฝbanie pri odลฅaลพbe v profile 75ย m2, zย toho dva zรกlivy sa vybudovali sย moลพnosลฅou otoฤenia vozidiel. Razenie sa plรกnovalo zย oboch portรกlov Hnรญfsdalur aย Bolungarvรญk sรบฤasne.

Geologickรฉ pomery
Oฤakรกval sa kompaktnรฝ tholeitickรฝ ฤadiฤ sย poruchami aย trhlinami, sย RQD 60 aลพ 80โ€‰% aย pevnosลฅou 80 aลพ 180 MPa, vrstvy sedimentรกrnych รญlovcov aลพ prachovcov sย RQD 30 aลพ 50โ€‰%,ย pevnosลฅou 3 aลพ 15 MPa aย pravou mocnosลฅou 1,5 aลพ 3,0โ€‰m (obr. 1 dole).


Obr. 1 Cesta ฤ. 61 medzi obcami Bolungarvรญk aย Hnรญfsdalur (dole geologickรฝ profil tunela)

Strojovรฉ vybavenie

  • Vrtnรฉ prรกce: trojlafetovรฝ vrtnรฝ voz Tamrock (Sandvik) Axera T11, dฤบลพka zรกberu 5โ€‰m
  • Trhacie prรกce: emulznรฉ trhaviny so systรฉmom Emount od firmy Maxam Europe
  • Neelektrickรฝ roztnet systรฉmom Nonel
  • Nakladanie rozpojenej horniny: kolesovรฝ nakladaฤ Hitachi 210, Caterpillar 950 aย Hyunยญdai HL770 โ€“ 7A
  • Odvoz rozpojenej horniny: Dumper Bell B30D, respektรญve Astra
  • Rรกmanie aย vรฝkopovรฉ prรกce: pรกsovรฝ bรกger Hitachi
  • Zaisลฅovanie vรฝlomu: striekacรญ robot Putzยญmeister Sika PM 500 PC
  • Logistika aย prรกca vo vรฝลกkach: vysokozdviลพnรฝ vozรญk Caterpillar, Manitou aย Dieci ETP 30.16 Pegasus
  • Injektovanie kotiev: upravenรฉ maltovacie ฤerpadlo Putzmeister PM 25
  • Doprava betรณnovej zmesi: Mercedes Benz Actros 2632

Technolรณgia razenia
Prรกce sa zaฤali dลˆa 20. augusta 2008 na zรกpadnom portรกli Bolungarvรญk (obr. 3) zabezpeฤenรญm portรกlu kotvami aย striekanรฝm betรณnom. Prvรฝ zรกber pomocou trhacรญch prรกc sa uskutoฤnil dลˆa 4. 9. 2008 aย do konca septembra 2008 sa vyrazilo 196 m. Vย polovici septembra 2008 sa zaฤali raziace prรกce protismerne od vรฝchodnรฉho portรกlu Hnรญfsdalur aย do konca mesiaca sa vyrazilo 55 m.

Obr. 2 Nafรกranie tufitickรฝch sedimentov Obr. 3 Pohฤพad na zรกpadnรฝ portรกl pri obci Bolungarvรญk

Razenie pokraฤovalo vย rรฝchlom tempe na obidvoch portรกloch aย vย novembri 2008 sa vyrazilo prvรฝch 1ย 000โ€‰m sย dosiahnutรฝm dennรฝm postupom asi 10โ€‰m na kaลพdom portรกli. Rozpojenรก hornina sa odvรกลพala zย tunela na sklรกdky blรญzko obidvoch portรกlov aย pouลพรญvala sa na novovybudovanรฉ รบseky cesty. Primรกrne (aย zรกroveลˆ definitรญvne) ostenie pozostรกvalo zo striekanรฉho betรณnu s oceฤพovรฝmi drรดtikmi aย skalnรฝch kotiev. Geologickรฝ prieskum sฤพuboval dobrรฉ podmienky na razenie vย kompaktnom lรกvovom ฤadiฤi sย predpokladanou priemernou hrรบbkou striekanรฉho betรณnu 5โ€‰cm aย len so sporadickรฝmi kotvami. Obavy zย veฤพkรฉho prรญtoku vody sa, naลกลฅastie, nenaplnili. Voda sa objavovala iba sporadicky vย ฤasti tunela zย vรฝchodnรฉho portรกlu. Vรกลพne problรฉmy vลกak zaฤali predstavovaลฅ vrstvy sedimentov sย preplรกstkami lignitu (obr. 2), ktorรฉ zaฤali zostupovaลฅ od nadloลพia zรกpadnรฉho portรกlu. Ich nepravรก mocnosลฅ dosahovala miestami aลพ 17 m.

Technickรฝ dozor investora rieลกil situรกciu zvรฝลกenรญm hrรบbky striekanรฉho betรณnu lokรกlne na 30 aลพ 50โ€‰cm, ฤo sa vลกak ukรกzalo ako nedostatoฤnรฉ aย vย januรกri 2009 doลกlo kย prvรฉmu kolapsu. Tento bol sanovanรฝ sย budovanรญm ลพelezobetรณnovรฝch oblรบkov (obr.ย 4) zo sieลฅoviny a striekanรฉho betรณnu. Metรณda sa ukรกzala ako nevhodnรก aย nebezpeฤnรก, preto sa hlavnรฉmu dodรกvateฤพovi aย investorovi navrhlo pouลพitie oblรบkovรฝch priehradovรฝch nosnรญkov. Po vyrobenรญ aย schvรกlenรญ dvoch prototypov sa zaฤala ich sรฉriovรก vรฝroba priamo na stavbe. Toto rozhodnutie sa ukรกzalo ako veฤพmi vรฝznamnรฉ, umoลพnilo totiลพ relatรญvne rรฝchlo aย bezpeฤne prejsลฅ cez zรณny sย mimoriadne ลฅaลพkรฝmi geologickรฝmi podmienkami. Prechรกdzanie zรณn so sedimentmi bolo moลพnรฉ len pomocou skrรกtenรฝch zรกberov aลพ na 1,5 aลพ 2โ€‰m aย systematickรฝm osรกdzanรญm palisรกd do predpolia vรฝrubu.

Razenie zย vรฝchodnรฉho portรกlu Hnรญfsdalur prebiehalo zvรคฤลกa sย prรญtokom vรดd aย vrstva sedimentov nabiehala od poฤvy, ฤo spolu sย vodou komplikovalo zjazdnosลฅ vozovky.

Poฤas razenia zo zรกpadnรฉho portรกlu Bolungarvรญk doลกlo medzi staniฤeniami 17ย 700 aลพ 17ย 000 niekoฤพkokrรกt k prevaleniu stropnรฝch vrstiev sedimentov do vรฝลกky 2 aลพ 4 m nad profil tunela. Sanรกcia zรกvalov zaprรญฤinila spomalenie postupov, pretoลพe sedimentรกrne vrstvy bolo moลพnรฉ zabezpeฤiลฅ len skrรกtenรญm jednotlivรฝch zรกberov a postupnou aplikรกciou striekanรฉho betรณnu, kotvami SN, sieลฅami aย oceฤพovรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi vyrobenรฝmi na stavbe. Zรกval sย prevalenรญm stropu do vรฝลกky aลพ 8,5โ€‰m sa dลˆa 3. 9. 2009 sanoval zvyฤajnรฝm spรดsobom, t. j. budovanรญm podpornej vรฝstuลพe aย prรกzdne priestory nad vรฝstuลพou sa vyplnili cementovou zmesou vย objeme asi 15 m3.

Nesรบdrลพnosลฅ sedimentov aย tlak nadloลพia sa negatรญvne prejavovali na ostenรญ tunela nรกslednรฝmi trhlinami aย vo dvoch prรญpadoch aj deลกtrukciou pravej steny tunela vย dฤบลพke asi 15 m. Tie sa รบspeลกne sanovali podฤพa inลกtrukciรญ projektanta.

Dลˆa 28. 3. 2009 bolo spolu vyrazenรฝch 2ย 578โ€‰m, ฤo predstavovalo 50โ€‰% dฤบลพky tunela.

Prerazenie obidvoch tunelovรฝch rรบr sa uskutoฤnilo dลˆa 16. 11. 2009.

Na vรฝstuลพ tunela sa pouลพilo 12ย 504 m3 striekanรฉho betรณnu, 6ย 262 kotiev SN 3โ€‰m, 5ย 575 kotiev SN 4โ€‰m, 4ย 189 kotiev SN 5โ€‰m aย ihiel, 801 kotiev CT 3โ€‰m, 896 kotiev CT 4โ€‰m aย 560 kotiev CT 5 m. Vย menej stabilnรฝch รบsekoch tunela sa pouลพilo 51ย 458โ€‰kg sietรญ aย 134 oceฤพovรฝch priehradovรฝch nosnรญkov vlastnej vรฝroby. Na รบฤely prieskumu aย prevencie sa odvล•talo 1ย 634,8โ€‰m prieskumnรฝch vรฝvrtov.

Zรกvereฤnou etapou dodรกvky bola vย mesiacoch december 2009 aลพ februรกr 2010 fรกza definitรญvneho vystuลพenia tunela aย prรญprava ostenia na inลกtalรกcie izolaฤnรฝch vrstiev podฤพa poลพiadaviek objednรกvateฤพa.


Obr. 5 Prieฤne rezy tunelom

Zรกver
Nezanedbateฤพnรฝ vplyv na ฤas vรฝstavby tunela mal okrem nepriaznivรฝch geologickรฝch pomerov a nevyspytateฤพnรฉho islandskรฉho poฤasia aj vplyv hospodรกrskej krรญzy, ktorรก sa tejto malej ostrovnej krajiny vรฝrazne dotkla (uvaลพovalo sa dokonca aj oย preruลกenรญ, respektรญve รบplnom ukonฤenรญ raziacich prรกc). Keฤลพe tunel bol situovanรฝ na brehu mora aย Island ovplyvลˆuje teplรฝ Golfskรฝ prรบd, teploty vย zime sa pohybovali len okolo 0 ยฐC aย iba vรฝnimoฤne klesli pod โ€“10 ยฐC. Neprรญjemnรฉ boli najmรค nรกhle zmeny poฤasia so silnรฝmi severnรฝmi vetrami aย snehovรฝmi prehรกnkami. Problรฉm predstavovalo situovanie betonรกrky pri zรกpadnom portรกli vย obci Bolungarvรญk. Kย vรฝchodnรฉmu portรกlu sa musel betรณn dopravovaลฅ 10โ€‰km po pรดvodnej ceste ฤ. 61 pozdฤบลพ pobreลพia. Sprรกva ciest totiลพ tรบto ฤasลฅ cesty pre nebezpeฤenstvo pรกdu lavรญn aย zosuvov skรกl vย noฤnรฝch hodinรกch neudrลพiavala, ฤo spรดsobovalo vรฝpadky v plynulej dodรกvke striekanรฝch betรณnov a malo to negatรญvny vplyv na plynulosลฅ prรกc. Poฤas vรฝstavby doลกlo k mnohรฝm nebezpeฤnรฝm situรกciรกm aย menลกรญm nehodรกm, najmรค z dรดvodu prepravy betรณnov z betonรกrky na pracoviskรก, keฤ padajรบce kamene a snehovรฉ bรบrky ohrozovali idรบce vozidlรก. Cesta ฤ. 61 bola aj niekoฤพko jednotlivรฝch nocรญ zย dรดvodu nulovej viditeฤพnosti aย zรกvejov uzavretรก, vย jednom prรญpade to boli aลพ dva dni. Vtedy bola obec Bolungarvรญk odrezanรก od okolitรฉho sveta aย odkรกzanรก len na lodnรบ dopravu.

Vฤaka zodpovednej aย obetavej prรกci skรบsenรฝch pracovnรญkov spoloฤnosti TuCon aย dobrej spoluprรกci vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn sa aj napriek vลกetkรฝm ลฅaลพkostiam aย nepriaznivรฝm poveternostnรฝm aย geologickรฝm podmienkam podarilo projekt รบspeลกne ukonฤiลฅ aย dลˆa 25. septembra 2010 odovzdal vyลกลกรญ dodรกvateฤพ stavby zdruลพenie OSAFL tento dlho oฤakรกvanรฝ tunel do uลพรญvania verejnosti. Tak aj spoloฤnosลฅ TuCon vรฝrazne prispela k skvalitneniu ลพivota obyvateฤพov v tejto odฤพahlej ฤasti Islandu.

TEXT: Ing.ย Oliver Horvรกth
FOTO: TuCon

Oliver Horvรกth pracoval v rokoch 2008 aลพ 2009 ako zรกstupca manaลพรฉra na cestnom tuneli Oshlรญรฐ na Islande. V sรบฤasnosti pracuje ako technik vrtno-trhacรญch prรกc na projekte podzemnej preฤerpรกvacej vodnej elektrรกrne Linth Limmern vo ล vajฤiarsku.ย 


ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie