Vรฝstavba cestnรฉho tunela รshlรญð na Islande
Islandskรก vlรกda vย roku 2005 rozhodla oย vรฝstavbe tunela รshliรฐ, ktorรฝ mal nahradiลฅ nebezpeฤnรฝ รบsek cesty vinรบci sa vย dฤบลพke 10โkm po pobreลพรญ medzi obcami Bolungarvรญk aย Hnรญfsdalur. Tunel รshliรฐ je sรบฤasลฅou cesty ฤ. 61 (obr. 1) vย regiรณne Westfjarรฐar. Ide oย riedko obรฝvanรบ oblasลฅ na severozรกpade Islandu, charakterizovanรบ strmรฝmi horami oddelenรฝmi mnoลพstvom hlbokรฝch fjordov. Prรกve tento รบsek cesty je oznaฤovanรฝ ako najnebezpeฤnejลกia cesta na Islande. Dรดvodom sรบ ฤastรฉ snehovรฉ lavรญny aย pรกdy kameลov na vozovku.
Charakteristika stavby
Celkovรก dฤบลพka tunela bola projektovanรก na 5ย 400โm, zย toho 5ย 156โm tvorila razenรก ฤasลฅ aย zvyลกok tvorili portรกlovรฉ objekty zย liateho betรณnu. Sรบฤasลฅou projektu bolo aj premostenie riek รsรก aย Hnรญfsdalur sย preloลพkou ciest vย celkovej dฤบลพke 3ย 700 m. Tรบto ฤasลฅ takisto budovalo zdruลพenie Marti Contractors Ltd aย Icelandic Prime Contractor. Profil tunela (obr. 5) bol kruhovรฝ sย plochou prierezu 54 m2 aย so ลกรญrkou 8โm na รบrovni vozovky aย vรฝลกkou pre vozidlรก do 4,2 m. รklon tunela je 2ย %. Kaลพdรฝch 500โm sa razilo rozลกรญrenie tunela na vyhรฝbanie pri odลฅaลพbe v profile 75ย m2, zย toho dva zรกlivy sa vybudovali sย moลพnosลฅou otoฤenia vozidiel. Razenie sa plรกnovalo zย oboch portรกlov Hnรญfsdalur aย Bolungarvรญk sรบฤasne.
Geologickรฉ pomery
Oฤakรกval sa kompaktnรฝ tholeitickรฝ ฤadiฤ sย poruchami aย trhlinami, sย RQD 60 aลพ 80โ% aย pevnosลฅou 80 aลพ 180 MPa, vrstvy sedimentรกrnych รญlovcov aลพ prachovcov sย RQD 30 aลพ 50โ%,ย pevnosลฅou 3 aลพ 15 MPa aย pravou mocnosลฅou 1,5 aลพ 3,0โm (obr. 1 dole).
Obr. 1 Cesta ฤ. 61 medzi obcami Bolungarvรญk aย Hnรญfsdalur (dole geologickรฝ profil tunela)
Strojovรฉ vybavenie
- Vrtnรฉ prรกce: trojlafetovรฝ vrtnรฝ voz Tamrock (Sandvik) Axera T11, dฤบลพka zรกberu 5โm
- Trhacie prรกce: emulznรฉ trhaviny so systรฉmom Emount od firmy Maxam Europe
- Neelektrickรฝ roztnet systรฉmom Nonel
- Nakladanie rozpojenej horniny: kolesovรฝ nakladaฤ Hitachi 210, Caterpillar 950 aย Hyunยญdai HL770 โ 7A
- Odvoz rozpojenej horniny: Dumper Bell B30D, respektรญve Astra
- Rรกmanie aย vรฝkopovรฉ prรกce: pรกsovรฝ bรกger Hitachi
- Zaisลฅovanie vรฝlomu: striekacรญ robot Putzยญmeister Sika PM 500 PC
- Logistika aย prรกca vo vรฝลกkach: vysokozdviลพnรฝ vozรญk Caterpillar, Manitou aย Dieci ETP 30.16 Pegasus
- Injektovanie kotiev: upravenรฉ maltovacie ฤerpadlo Putzmeister PM 25
- Doprava betรณnovej zmesi: Mercedes Benz Actros 2632
Technolรณgia razenia
Prรกce sa zaฤali dลa 20. augusta 2008 na zรกpadnom portรกli Bolungarvรญk (obr. 3) zabezpeฤenรญm portรกlu kotvami aย striekanรฝm betรณnom. Prvรฝ zรกber pomocou trhacรญch prรกc sa uskutoฤnil dลa 4. 9. 2008 aย do konca septembra 2008 sa vyrazilo 196 m. Vย polovici septembra 2008 sa zaฤali raziace prรกce protismerne od vรฝchodnรฉho portรกlu Hnรญfsdalur aย do konca mesiaca sa vyrazilo 55 m.
Obr. 2 Nafรกranie tufitickรฝch sedimentov | Obr. 3 Pohฤพad na zรกpadnรฝ portรกl pri obci Bolungarvรญk |
Razenie pokraฤovalo vย rรฝchlom tempe na obidvoch portรกloch aย vย novembri 2008 sa vyrazilo prvรฝch 1ย 000โm sย dosiahnutรฝm dennรฝm postupom asi 10โm na kaลพdom portรกli. Rozpojenรก hornina sa odvรกลพala zย tunela na sklรกdky blรญzko obidvoch portรกlov aย pouลพรญvala sa na novovybudovanรฉ รบseky cesty. Primรกrne (aย zรกroveล definitรญvne) ostenie pozostรกvalo zo striekanรฉho betรณnu s oceฤพovรฝmi drรดtikmi aย skalnรฝch kotiev. Geologickรฝ prieskum sฤพuboval dobrรฉ podmienky na razenie vย kompaktnom lรกvovom ฤadiฤi sย predpokladanou priemernou hrรบbkou striekanรฉho betรณnu 5โcm aย len so sporadickรฝmi kotvami. Obavy zย veฤพkรฉho prรญtoku vody sa, naลกลฅastie, nenaplnili. Voda sa objavovala iba sporadicky vย ฤasti tunela zย vรฝchodnรฉho portรกlu. Vรกลพne problรฉmy vลกak zaฤali predstavovaลฅ vrstvy sedimentov sย preplรกstkami lignitu (obr. 2), ktorรฉ zaฤali zostupovaลฅ od nadloลพia zรกpadnรฉho portรกlu. Ich nepravรก mocnosลฅ dosahovala miestami aลพ 17 m.
Technickรฝ dozor investora rieลกil situรกciu zvรฝลกenรญm hrรบbky striekanรฉho betรณnu lokรกlne na 30 aลพ 50โcm, ฤo sa vลกak ukรกzalo ako nedostatoฤnรฉ aย vย januรกri 2009 doลกlo kย prvรฉmu kolapsu. Tento bol sanovanรฝ sย budovanรญm ลพelezobetรณnovรฝch oblรบkov (obr.ย 4) zo sieลฅoviny a striekanรฉho betรณnu. Metรณda sa ukรกzala ako nevhodnรก aย nebezpeฤnรก, preto sa hlavnรฉmu dodรกvateฤพovi aย investorovi navrhlo pouลพitie oblรบkovรฝch priehradovรฝch nosnรญkov. Po vyrobenรญ aย schvรกlenรญ dvoch prototypov sa zaฤala ich sรฉriovรก vรฝroba priamo na stavbe. Toto rozhodnutie sa ukรกzalo ako veฤพmi vรฝznamnรฉ, umoลพnilo totiลพ relatรญvne rรฝchlo aย bezpeฤne prejsลฅ cez zรณny sย mimoriadne ลฅaลพkรฝmi geologickรฝmi podmienkami. Prechรกdzanie zรณn so sedimentmi bolo moลพnรฉ len pomocou skrรกtenรฝch zรกberov aลพ na 1,5 aลพ 2โm aย systematickรฝm osรกdzanรญm palisรกd do predpolia vรฝrubu.
Razenie zย vรฝchodnรฉho portรกlu Hnรญfsdalur prebiehalo zvรคฤลกa sย prรญtokom vรดd aย vrstva sedimentov nabiehala od poฤvy, ฤo spolu sย vodou komplikovalo zjazdnosลฅ vozovky.
Poฤas razenia zo zรกpadnรฉho portรกlu Bolungarvรญk doลกlo medzi staniฤeniami 17ย 700 aลพ 17ย 000 niekoฤพkokrรกt k prevaleniu stropnรฝch vrstiev sedimentov do vรฝลกky 2 aลพ 4 m nad profil tunela. Sanรกcia zรกvalov zaprรญฤinila spomalenie postupov, pretoลพe sedimentรกrne vrstvy bolo moลพnรฉ zabezpeฤiลฅ len skrรกtenรญm jednotlivรฝch zรกberov a postupnou aplikรกciou striekanรฉho betรณnu, kotvami SN, sieลฅami aย oceฤพovรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi vyrobenรฝmi na stavbe. Zรกval sย prevalenรญm stropu do vรฝลกky aลพ 8,5โm sa dลa 3. 9. 2009 sanoval zvyฤajnรฝm spรดsobom, t. j. budovanรญm podpornej vรฝstuลพe aย prรกzdne priestory nad vรฝstuลพou sa vyplnili cementovou zmesou vย objeme asi 15 m3.
Nesรบdrลพnosลฅ sedimentov aย tlak nadloลพia sa negatรญvne prejavovali na ostenรญ tunela nรกslednรฝmi trhlinami aย vo dvoch prรญpadoch aj deลกtrukciou pravej steny tunela vย dฤบลพke asi 15 m. Tie sa รบspeลกne sanovali podฤพa inลกtrukciรญ projektanta.
Dลa 28. 3. 2009 bolo spolu vyrazenรฝch 2ย 578โm, ฤo predstavovalo 50โ% dฤบลพky tunela.
Prerazenie obidvoch tunelovรฝch rรบr sa uskutoฤnilo dลa 16. 11. 2009.
Na vรฝstuลพ tunela sa pouลพilo 12ย 504 m3 striekanรฉho betรณnu, 6ย 262 kotiev SN 3โm, 5ย 575 kotiev SN 4โm, 4ย 189 kotiev SN 5โm aย ihiel, 801 kotiev CT 3โm, 896 kotiev CT 4โm aย 560 kotiev CT 5 m. Vย menej stabilnรฝch รบsekoch tunela sa pouลพilo 51ย 458โkg sietรญ aย 134 oceฤพovรฝch priehradovรฝch nosnรญkov vlastnej vรฝroby. Na รบฤely prieskumu aย prevencie sa odvลtalo 1ย 634,8โm prieskumnรฝch vรฝvrtov.
Zรกvereฤnou etapou dodรกvky bola vย mesiacoch december 2009 aลพ februรกr 2010 fรกza definitรญvneho vystuลพenia tunela aย prรญprava ostenia na inลกtalรกcie izolaฤnรฝch vrstiev podฤพa poลพiadaviek objednรกvateฤพa.
Obr. 5 Prieฤne rezy tunelom
Zรกver
Nezanedbateฤพnรฝ vplyv na ฤas vรฝstavby tunela mal okrem nepriaznivรฝch geologickรฝch pomerov a nevyspytateฤพnรฉho islandskรฉho poฤasia aj vplyv hospodรกrskej krรญzy, ktorรก sa tejto malej ostrovnej krajiny vรฝrazne dotkla (uvaลพovalo sa dokonca aj oย preruลกenรญ, respektรญve รบplnom ukonฤenรญ raziacich prรกc). Keฤลพe tunel bol situovanรฝ na brehu mora aย Island ovplyvลuje teplรฝ Golfskรฝ prรบd, teploty vย zime sa pohybovali len okolo 0 ยฐC aย iba vรฝnimoฤne klesli pod โ10 ยฐC. Neprรญjemnรฉ boli najmรค nรกhle zmeny poฤasia so silnรฝmi severnรฝmi vetrami aย snehovรฝmi prehรกnkami. Problรฉm predstavovalo situovanie betonรกrky pri zรกpadnom portรกli vย obci Bolungarvรญk. Kย vรฝchodnรฉmu portรกlu sa musel betรณn dopravovaลฅ 10โkm po pรดvodnej ceste ฤ. 61 pozdฤบลพ pobreลพia. Sprรกva ciest totiลพ tรบto ฤasลฅ cesty pre nebezpeฤenstvo pรกdu lavรญn aย zosuvov skรกl vย noฤnรฝch hodinรกch neudrลพiavala, ฤo spรดsobovalo vรฝpadky v plynulej dodรกvke striekanรฝch betรณnov a malo to negatรญvny vplyv na plynulosลฅ prรกc. Poฤas vรฝstavby doลกlo k mnohรฝm nebezpeฤnรฝm situรกciรกm aย menลกรญm nehodรกm, najmรค z dรดvodu prepravy betรณnov z betonรกrky na pracoviskรก, keฤ padajรบce kamene a snehovรฉ bรบrky ohrozovali idรบce vozidlรก. Cesta ฤ. 61 bola aj niekoฤพko jednotlivรฝch nocรญ zย dรดvodu nulovej viditeฤพnosti aย zรกvejov uzavretรก, vย jednom prรญpade to boli aลพ dva dni. Vtedy bola obec Bolungarvรญk odrezanรก od okolitรฉho sveta aย odkรกzanรก len na lodnรบ dopravu.
Vฤaka zodpovednej aย obetavej prรกci skรบsenรฝch pracovnรญkov spoloฤnosti TuCon aย dobrej spoluprรกci vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn sa aj napriek vลกetkรฝm ลฅaลพkostiam aย nepriaznivรฝm poveternostnรฝm aย geologickรฝm podmienkam podarilo projekt รบspeลกne ukonฤiลฅ aย dลa 25. septembra 2010 odovzdal vyลกลกรญ dodรกvateฤพ stavby zdruลพenie OSAFL tento dlho oฤakรกvanรฝ tunel do uลพรญvania verejnosti. Tak aj spoloฤnosลฅ TuCon vรฝrazne prispela k skvalitneniu ลพivota obyvateฤพov v tejto odฤพahlej ฤasti Islandu.
TEXT: Ing.ย Oliver Horvรกth
FOTO: TuCon
Oliver Horvรกth pracoval v rokoch 2008 aลพ 2009 ako zรกstupca manaลพรฉra na cestnom tuneli Oshlรญรฐ na Islande. V sรบฤasnosti pracuje ako technik vrtno-trhacรญch prรกc na projekte podzemnej preฤerpรกvacej vodnej elektrรกrne Linth Limmern vo ล vajฤiarsku.ย
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.