Vรฝstavba mostov na รบseku D1 Budimรญr โ Bidovce z pohฤพadu geodeta
Diaฤพnica D1 Budimรญr โ Bidovce tvorรญ spoloฤne sย ฤasลฅou รบseku R2/R4 sรบฤasลฅ zรกkladnรฉho komunikaฤnรฉho systรฉmu Slovenskej republiky aย zรกroveล siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na naลกom รบzemรญ. Spolu sย rรฝchlostnou cestou R2/R4, รบsek ล aca โ Koลกickรฉ Oฤพลกany, vytvorรญ predpoklad na kompletnรฝ juhovรฝchodnรฝ obchvat mesta Koลกice sย odฤพahฤenรญm hustoty dopravy tohto mesta.
รsek diaฤพnice D1 Budimรญr โ Bidovce sa buduje vย zmysle zmluvnรฝch podmienok ฤervenej knihy FIDIC, jeho zhotoviteฤพom je spoloฤnosลฅ SKANSKA SK, a. s. รsek diaฤพnice D1 Budimรญr โ Bidovce sย dฤบลพkou 14,400 km je pokraฤovanรญm existujรบcej diaฤพnice D1 Preลกov โ Budimรญr.
Zaฤiatok stavby tvorรญ mimoรบrovลovรก kriลพovatka Budimรญr, zย nej sa pokraฤuje cez รบdolie rieky Torysa, ktorรบ pretรญna most sย dฤบลพkou 560 m. ฤalej smeruje trasa kย mimoรบrovลovej kriลพovatke Koลกickรฉ Oฤพลกany โ ide oย kriลพovatku diaฤพnice D1 aย rรฝchlostnej cesty R2 vย km 6,5.
Tu sa stavba rozdeฤพuje na pokraฤovanie samotnej D1 aย na krรกtky รบsek rรฝchlostnej cesty R2/R4 po mimoรบrovลovรบ kriลพovatku Hraลกovรญk sย dฤบลพkou 1,1 km. Samotnรก diaฤพnica D1 pokraฤuje cez miernu pahorkatinu, kde sa vย stรบpanรญ rozลกiruje oย tretรญ prรญdavnรฝ pruh pre pomalรฉ vozidlรก. Koniec รบseku tvorรญ mimoรบrovลovรก kriลพovatka Bidovce.
SO 220-00
Rozdelenie mostov podฤพa typu nosnej konลกtrukcie (NK) na tejto stavbe
Zย celkovรฉho poฤtu 23 mostnรฝch objektov je 19 ลพelezobetรณnovรฝch, dva majรบ zabudovanรบ oceฤพovรบ konลกtrukciu so spriahajรบcou doskou aย dva sรบ presypanรฉ. Spoloฤnosลฅ GEFOSยฎโฏSLOVAKIA,โฏs.โฏr.โฏo., sa podieฤพala geodetickรฝmi ฤinnosลฅami na budovanรญ 14ย mostnรฝch stavebnรฝch objektov (SO).
Nosnรฉ konลกtrukcie (NK) mostov sa na predmetnej stavbe budovali rรดznymi technologickรฝmi postupmi aย spรดsobmi, ktorรฉ moลพno rozdeliลฅ na:
- vรฝstavbu NK realizovanรบ na vรฝsuvnej skruลพi od fy. Structuras,
- monolitickรฉ NK na priestorovej skruลพi,
- NK budovanรฉ betรณnovรฝmi nosnรญkmi, resp. oceฤพovou konลกtrukciou (OK), spriahnutรฝmi ลพelezobetรณnovou doskou.
Geodetickรฉ a kartografickรฉ ฤinnosti poฤas vรฝstavby
Prรญpravnรก fรกza
Spoฤรญvala vย kontrole prevzatej projektovej dokumentรกcie, navrhnutรญ rozmiestnenia bodov vytyฤovacรญch sietรญ kย mostnรฝm SO aย vย spracovanรญ projektov merania posunov aย deformรกciรญ poฤas vรฝstavby. Do tejto fรกzy patrila aj prรญprava na terรฉnne prรกce, rekognoskรกcia รบzemia aย revรญzia jestvujรบcej vytyฤovacej siete stavby.
Realizaฤnรก fรกza
Obsahuje hlavne tieto ฤinnosti:
- vytรฝฤenie priestorovej polohy SO,
- podrobnรฉ vytyฤovanie jednotlivรฝch stavebnรฝch prvkov SO,
- rektifikรกciu debnenia sย kontrolou debnenia pred betonรกลพou; pri oceฤพovรฝch konลกtrukciรกch aj rektifikรกciu dielcov OK pred zvarenรญm.
Po realizรกcii ฤasti stavby sa vykonรกva porealizaฤnรฉ zameranie ฤastรญ SO odovzdanรฉ vย podobe geodetickรฝch protokolov, aย to zย troch dรดvodov.
Jednak zย hฤพadiska vyhodnotenia geometrickej kvality zrealizovanรฝch ฤastรญ stavby vย porovnanรญ sย projektovou dokumentรกciou, ฤalej zย hฤพadiska fakturรกcie realizovanรฝch prรกc โ ako podpornรฝ dokument zhotoviteฤพa pre investora preukazujรบci merateฤพnรฉ poloลพky (objem, plocha, dฤบลพka aย pod.)ย โ aย vย neposlednom rade aj zย hฤพadiska tvorby zรกvereฤnej dokumentรกcie na odovzdanie diela.
Medzi ฤalลกie ฤinnosti, ktorรฉ sa vykonรกvajรบ popri zรกkladnรฝch, uลพ spomenutรฝch ฤinnostiach, patrรญ pravidelnรก revรญzia polohy aย vรฝลกky bodov vytyฤovacej siete aย meranie posunov aย deformรกciรญ poฤas vรฝstavby podฤพa projektu vย rรกmci vybranรฝch SO.
Zรกvereฤnรก dokumentaฤnรก fรกza
Spoฤรญva vย spracovanรญ dokumentรกcie skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby (DSVS) pre kaลพdรฝ SO osobitne. Jej sรบฤasลฅou sรบ aj prรญloha vytyฤovacieho protokolu priestorovej polohy stavebnรฉho objektu aย geodetickรฉho protokolu zย merania posunov aย deformรกciรญ poฤas vรฝstavby.
Tieto dokumenty sรบ potrebnรฉ na preberacie konanie aย slรบลพia aj ako podklad na spracovanie komplexnรฉho mapovรฉho diela zรกkladnej mapy diaฤพnice (ZMD).
Ku kolaudรกcii sa zย geodetickej ฤasti dokladรก eลกte geometrickรฝ plรกn spracovanรฝ podฤพa poลพiadaviek stavebnรญka (NDS, a. s.), resp. budรบceho sprรกvcu objektu vย zmysle platnรฝch noriem aย predpisov na vyhotovovanie geometrickรฝch plรกnov.
Vybranรฉ geodetickรฉ prรกce
Na tejto stavbe sme sa stretli sย progresรญvnym prรญstupom mostรกrov aย projektantov kย vyhodnocovaniu povrchov nosnรฝch konลกtrukciรญ. Na nami realizovanรฝch SO sme navrhli vyhodnotiลฅ zrealizovanรฝ povrch NK metรณdou skenovania. Zรญskanรฉ dรกta predstavujรบ mraฤno bodov, zย ktorรฉho je vytvorenรฝ digitรกlny model.
Po ฤalลกom spracovanรญ je vรฝslednรฝm produktom vrstevnicovรฝ plรกn (izoฤiary) odchรฝlok skutoฤnรฉho povrchu NK od projektovanรฉho modelu. Vyhodnotenie je zย kvalitatรญvneho hฤพadiska komplexnejลกie ako pri bodovom vyhodnocovanรญ vย projektovanรฝch bodoch.
ฤalลกรญm ลกpecifikom bolo budovanie NK pomocou vรฝsuvnej skruลพe fy. Structuras. Princรญp spoฤรญval vย zabetรณnovanรญ celรฉho poฤพa NK medzi dvomi, uลพ vopred zhotovenรฝmi zรกrodkami NK nad piliermi spodnej stavby.
Nรกsledne sa celรก konลกtrukcia vysunula na ฤalลกie pole NK, kde sa postavila na zรกrodky umiestnenรฉ na pilieroch mosta, aย proces sa opakoval dovtedy, kรฝm nebola zabetรณnovanรก celรก NK ฤพavรฉho mosta. Nasledovalo presunutie celej konลกtrukcie na pravรฝ most aย vรฝsuv pokraฤoval opaฤnรฝm smerom obdobnรฝm spรดsobom.
Pred kaลพdรฝm posรบvanรญm konลกtrukcie na nasledovnรฝ zรกrodok bolo potrebnรฉ vytรฝฤiลฅ vย predstihu os nosnej konลกtrukcie stavby aย doฤasnรฉ betรณnovรฉ bloky, na ktorรฉ sa uloลพila vรฝsuvnรก skruลพ Structuras. Takรฝmto spรดsobom sa za 17 mesiacov zabetรณnovalo 33 polรญ sย celkovou dฤบลพkou 1 085 m.
Oceฤพovรฉ NK na dvoch mostnรฝch SO sme realizovali sย dodรกvateฤพom montรกลพe OK zย Poฤพska. Pri tejto montรกลพi ide oย trochu odliลกnรฝ postup pri rektifikรกcii dielcov OK ako pri debnenรญ betรณnovรฝch NK. Meranie pri OK spoฤรญva vo vytรฝฤenรญ osรญ na uloลพenie OK na piลพmo aย nรกsledne vย zameranรญ na rektifikรกciu dielcov pred zvarenรญm.
Po zvarenรญ prebieha kontrolnรฉ zameranie zrealizovanej ฤasti. Pri montรกลพi OK je dรดleลพitรฉ prihliadaลฅ aj na vplyv teploty materiรกlu aย eliminovaลฅ ho. Proces montรกลพe OK prebehol vย sรบlade sย projektovou dokumentรกciou.
Meranie posunov aย deformรกciรญ poฤas vรฝstavby je dรดleลพitou ฤasลฅou geodetickรฝch prรกc na stavbe, aย to zย hฤพadiska bezpeฤnosti aย kontroly plnenia projekฤnรฝch predpokladov vย porovnanรญ so skutoฤnรฝm sprรกvanรญm sa stavebnej konลกtrukcie.
Pri tejto ฤasti je dรดleลพitรก vฤasnรก informovanosลฅ zodpovednรฝch aย zrozumiteฤพnรก interpretรกcia dosiahnutรฝch vรฝsledkov merania. Pri prรญpadnom prekroฤenรญ medznรฝch odchรฝlok sa na zรกklade rozhodnutia projektanta zvyฤajne zvรฝลกi frekvencia sledovania konลกtrukcie.
Vฤasnรฉ zistenia oย prรญpadnรฝch nepredpokladanรฝch posunoch moลพno poฤas vรฝstavby eliminovaลฅ aย skรดr sa tak vyvarovaลฅ problรฉmov.
Zรกverom by sme sa chceli poฤakovaลฅ spoloฤnosti SKANSKA SK aย ich subdodรกvateฤพom za prรญkladnรบ spoluprรกcu na tomto projekte, predovลกetkรฝm vyzdvihujeme vysokรบ odbornรบ aย komunikaฤnรบ รบroveล spoluprรกce.
Celkovรฝ rozsah stavby D1 Budimรญr โ Bidovce
Dฤบลพka รบseku diaฤพnice D1: 14,400 km
Kategรณria diaฤพnice D1: D 26,5/120
Dฤบลพka rรฝchlostnej cesty R2/R4: 1,061 km
Kategรณria rรฝchlostnej cesty R2/R4: R 24,5/100
Celkovรก plocha vozoviek: 478 020 m2
Poฤet ฤastรญ stavby: 132
Poฤet mostnรฝch objektov: 23
Celkovรก dฤบลพka mostnรฝch objektov: 3 452,7 m
Celkovรก dฤบลพka protihlukovรฝch stien: 10 172,1 m
Celkovรฝ objem zemnรฝch prรกc: 1,617 mil. m3 vรฝkop aย 2,203 mil. m3 nรกsyp
Foto a obrรกzky: GEFOSยฎ SLOVAKIA, s. r. o.
Ladislav Karch je projektovรฝ manaลพรฉr pre oblasลฅ vรฝchod vย spoloฤnosti GEFOSยฎ SLOVAKIA, s. r. o.
Marek Matiaลก je technickรฝ riaditeฤพ tejto spoloฤnosti.
GEFOSยฎ SLOVAKIA, s. r. o., sa zaoberรก ฤinnosลฅou vย odbore geodรฉzie aย kartografie. Vznikla vย roku 2003 aย odvtedy mรก za sebou mnoลพstvo รบspeลกne realizovanรฝch projektov. Je dcรฉrskou spoloฤnosลฅou ฤeskej spoloฤnosti GEFOSยฎ, a. s., ktorรก patrรญ medzi najvรคฤลกie firmy vย odbore vย rรกmci ฤR sย viac ako dvadsaลฅroฤnou histรณriou.
Spoloฤnosลฅ je certifikovanรก na vรฝkon zememeraฤskรฝch prรกc vย systรฉme ฤSN EN ISO 9001:2016. Sรญdlo mรก vย Bratislave, od roku 2012 mรก zriadenรบ aj trvalรบ poboฤku vย Preลกove. Vย zรกujme zabezpeฤenia flexibility aย kvality prรกc zriaฤuje takisto doฤasnรฉ kancelรกrie poฤas vรฝstavby diela vย lokalite stavby.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 4/2019.