SO 212-00
Galรฉria(6)

Vรฝstavba mostov na รบseku D1 Budimรญr โ€“ Bidovce z pohฤพadu geodeta

Partneri sekcie:

Diaฤพnica D1 Budimรญr โ€“ Bidovce tvorรญ spoloฤne sย ฤasลฅou รบseku R2/R4 sรบฤasลฅ zรกkladnรฉho komunikaฤnรฉho systรฉmu Slovenskej republiky aย zรกroveลˆ siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na naลกom รบzemรญ. Spolu sย rรฝchlostnou cestou R2/R4, รบsek ล aca โ€“ Koลกickรฉ Oฤพลกany, vytvorรญ predpoklad na kompletnรฝ juhovรฝchodnรฝ obchvat mesta Koลกice sย odฤพahฤenรญm hustoty dopravy tohto mesta.

รšsek diaฤพnice D1 Budimรญr โ€“ Bidovce sa buduje vย zmysle zmluvnรฝch podmienok ฤervenej knihy FIDIC, jeho zhotoviteฤพom je spoloฤnosลฅ SKANSKA SK, a. s. รšsek diaฤพnice D1 Budimรญr โ€“ Bidovce sย dฤบลพkou 14,400 km je pokraฤovanรญm existujรบcej diaฤพnice D1 Preลกov โ€“ Budimรญr.

Zaฤiatok stavby tvorรญ mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Budimรญr, zย nej sa pokraฤuje cez รบdolie rieky Torysa, ktorรบ pretรญna most sย dฤบลพkou 560 m. ฤŽalej smeruje trasa kย mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Koลกickรฉ Oฤพลกany โ€“ ide oย kriลพovatku diaฤพnice D1 aย rรฝchlostnej cesty R2 vย km 6,5.

Tu sa stavba rozdeฤพuje na pokraฤovanie samotnej D1 aย na krรกtky รบsek rรฝchlostnej cesty R2/R4 po mimoรบrovลˆovรบ kriลพovatku Hraลกovรญk sย dฤบลพkou 1,1 km. Samotnรก diaฤพnica D1 pokraฤuje cez miernu pahorkatinu, kde sa vย stรบpanรญ rozลกiruje oย tretรญ prรญdavnรฝ pruh pre pomalรฉ vozidlรก. Koniec รบseku tvorรญ mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Bidovce.

SO 220-00

SO 220-00
Oceฤพovรก konลกtrukcia SO 221-00
SO 212-00
รšsek D1 Budimรญr โ€“ Bidovce
Vrstevnicovรฝ plรกn odchรฝlok

Rozdelenie mostov podฤพa typu nosnej konลกtrukcie (NK) na tejto stavbe

Zย celkovรฉho poฤtu 23 mostnรฝch objektov je 19 ลพelezobetรณnovรฝch, dva majรบ zabudovanรบ oceฤพovรบ konลกtrukciu so spriahajรบcou doskou aย dva sรบ presypanรฉ. Spoloฤnosลฅ GEFOSยฎโ€ฏSLOVAKIA,โ€ฏs.โ€ฏr.โ€ฏo., sa podieฤพala geodetickรฝmi ฤinnosลฅami na budovanรญ 14ย mostnรฝch stavebnรฝch objektov (SO).

Nosnรฉ konลกtrukcie (NK) mostov sa na predmetnej stavbe budovali rรดznymi technologickรฝmi postupmi aย spรดsobmi, ktorรฉ moลพno rozdeliลฅ na:

  • vรฝstavbu NK realizovanรบ na vรฝsuvnej skruลพi od fy. Structuras,
  • monolitickรฉ NK na priestorovej skruลพi,
  • NK budovanรฉ betรณnovรฝmi nosnรญkmi, resp. oceฤพovou konลกtrukciou (OK), spriahnutรฝmi ลพelezobetรณnovou doskou.

Geodetickรฉ a kartografickรฉ ฤinnosti poฤas vรฝstavby

Prรญpravnรก fรกza

Spoฤรญvala vย kontrole prevzatej projektovej dokumentรกcie, navrhnutรญ rozmiestnenia bodov vytyฤovacรญch sietรญ kย mostnรฝm SO aย vย spracovanรญ projektov merania posunov aย deformรกciรญ poฤas vรฝstavby. Do tejto fรกzy patrila aj prรญprava na terรฉnne prรกce, rekognoskรกcia รบzemia aย revรญzia jestvujรบcej vytyฤovacej siete stavby.

Realizaฤnรก fรกza

Obsahuje hlavne tieto ฤinnosti:

  • vytรฝฤenie priestorovej polohy SO,
  • podrobnรฉ vytyฤovanie jednotlivรฝch stavebnรฝch prvkov SO,
  • rektifikรกciu debnenia sย kontrolou debnenia pred betonรกลพou; pri oceฤพovรฝch konลกtrukciรกch aj rektifikรกciu dielcov OK pred zvarenรญm.

Po realizรกcii ฤasti stavby sa vykonรกva porealizaฤnรฉ zameranie ฤastรญ SO odovzdanรฉ vย podobe geodetickรฝch protokolov, aย to zย troch dรดvodov.

Jednak zย hฤพadiska vyhodnotenia geometrickej kvality zrealizovanรฝch ฤastรญ stavby vย porovnanรญ sย projektovou dokumentรกciou, ฤalej zย hฤพadiska fakturรกcie realizovanรฝch prรกc โ€“ ako podpornรฝ dokument zhotoviteฤพa pre investora preukazujรบci merateฤพnรฉ poloลพky (objem, plocha, dฤบลพka aย pod.)ย โ€“ aย vย neposlednom rade aj zย hฤพadiska tvorby zรกvereฤnej dokumentรกcie na odovzdanie diela.

Medzi ฤalลกie ฤinnosti, ktorรฉ sa vykonรกvajรบ popri zรกkladnรฝch, uลพ spomenutรฝch ฤinnostiach, patrรญ pravidelnรก revรญzia polohy aย vรฝลกky bodov vytyฤovacej siete aย meranie posunov aย deformรกciรญ poฤas vรฝstavby podฤพa projektu vย rรกmci vybranรฝch SO.

Zรกvereฤnรก dokumentaฤnรก fรกza

Spoฤรญva vย spracovanรญ dokumentรกcie skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby (DSVS) pre kaลพdรฝ SO osobitne. Jej sรบฤasลฅou sรบ aj prรญloha vytyฤovacieho protokolu priestorovej polohy stavebnรฉho objektu aย geodetickรฉho protokolu zย merania posunov aย deformรกciรญ poฤas vรฝstavby.

Tieto dokumenty sรบ potrebnรฉ na preberacie konanie aย slรบลพia aj ako podklad na spracovanie komplexnรฉho mapovรฉho diela zรกkladnej mapy diaฤพnice (ZMD).

Ku kolaudรกcii sa zย geodetickej ฤasti dokladรก eลกte geometrickรฝ plรกn spracovanรฝ podฤพa poลพiadaviek stavebnรญka (NDS, a. s.), resp. budรบceho sprรกvcu objektu vย zmysle platnรฝch noriem aย predpisov na vyhotovovanie geometrickรฝch plรกnov.

Vrstevnicovรฝ plรกn odchรฝlok
Vrstevnicovรฝ plรกn odchรฝlok |

Vybranรฉ geodetickรฉ prรกce

Na tejto stavbe sme sa stretli sย progresรญvnym prรญstupom mostรกrov aย projektantov kย vyhodnocovaniu povrchov nosnรฝch konลกtrukciรญ. Na nami realizovanรฝch SO sme navrhli vyhodnotiลฅ zrealizovanรฝ povrch NK metรณdou skenovania. Zรญskanรฉ dรกta predstavujรบ mraฤno bodov, zย ktorรฉho je vytvorenรฝ digitรกlny model.

Po ฤalลกom spracovanรญ je vรฝslednรฝm produktom vrstevnicovรฝ plรกn (izoฤiary) odchรฝlok skutoฤnรฉho povrchu NK od projektovanรฉho modelu. Vyhodnotenie je zย kvalitatรญvneho hฤพadiska komplexnejลกie ako pri bodovom vyhodnocovanรญ vย projektovanรฝch bodoch.

ฤŽalลกรญm ลกpecifikom bolo budovanie NK pomocou vรฝsuvnej skruลพe fy. Structuras. Princรญp spoฤรญval vย zabetรณnovanรญ celรฉho poฤพa NK medzi dvomi, uลพ vopred zhotovenรฝmi zรกrodkami NK nad piliermi spodnej stavby.

Nรกsledne sa celรก konลกtrukcia vysunula na ฤalลกie pole NK, kde sa postavila na zรกrodky umiestnenรฉ na pilieroch mosta, aย proces sa opakoval dovtedy, kรฝm nebola zabetรณnovanรก celรก NK ฤพavรฉho mosta. Nasledovalo presunutie celej konลกtrukcie na pravรฝ most aย vรฝsuv pokraฤoval opaฤnรฝm smerom obdobnรฝm spรดsobom.

Pred kaลพdรฝm posรบvanรญm konลกtrukcie na nasledovnรฝ zรกrodok bolo potrebnรฉ vytรฝฤiลฅ vย predstihu os nosnej konลกtrukcie stavby aย doฤasnรฉ betรณnovรฉ bloky, na ktorรฉ sa uloลพila vรฝsuvnรก skruลพ Structuras. Takรฝmto spรดsobom sa za 17 mesiacov zabetรณnovalo 33 polรญ sย celkovou dฤบลพkou 1 085 m.

Oceฤพovรฉ NK na dvoch mostnรฝch SO sme realizovali sย dodรกvateฤพom montรกลพe OK zย Poฤพska. Pri tejto montรกลพi ide oย trochu odliลกnรฝ postup pri rektifikรกcii dielcov OK ako pri debnenรญ betรณnovรฝch NK. Meranie pri OK spoฤรญva vo vytรฝฤenรญ osรญ na uloลพenie OK na piลพmo aย nรกsledne vย zameranรญ na rektifikรกciu dielcov pred zvarenรญm.

Po zvarenรญ prebieha kontrolnรฉ zameranie zrealizovanej ฤasti. Pri montรกลพi OK je dรดleลพitรฉ prihliadaลฅ aj na vplyv teploty materiรกlu aย eliminovaลฅ ho. Proces montรกลพe OK prebehol vย sรบlade sย projektovou dokumentรกciou.

Meranie posunov aย deformรกciรญ poฤas vรฝstavby je dรดleลพitou ฤasลฅou geodetickรฝch prรกc na stavbe, aย to zย hฤพadiska bezpeฤnosti aย kontroly plnenia projekฤnรฝch predpokladov vย porovnanรญ so skutoฤnรฝm sprรกvanรญm sa stavebnej konลกtrukcie.

Pri tejto ฤasti je dรดleลพitรก vฤasnรก informovanosลฅ zodpovednรฝch aย zrozumiteฤพnรก interpretรกcia dosiahnutรฝch vรฝsledkov merania. Pri prรญpadnom prekroฤenรญ medznรฝch odchรฝlok sa na zรกklade rozhodnutia projektanta zvyฤajne zvรฝลกi frekvencia sledovania konลกtrukcie.

Vฤasnรฉ zistenia oย prรญpadnรฝch nepredpokladanรฝch posunoch moลพno poฤas vรฝstavby eliminovaลฅ aย skรดr sa tak vyvarovaลฅ problรฉmov.

Zรกverom by sme sa chceli poฤakovaลฅ spoloฤnosti SKANSKA SK aย ich subdodรกvateฤพom za prรญkladnรบ spoluprรกcu na tomto projekte, predovลกetkรฝm vyzdvihujeme vysokรบ odbornรบ aย komunikaฤnรบ รบroveลˆ spoluprรกce.

Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe
Celkovรฝ rozsah stavby D1 Budimรญr โ€“ Bidovce
Dฤบลพka รบseku diaฤพnice D1: 14,400 km
Kategรณria diaฤพnice D1: D 26,5/120
Dฤบลพka rรฝchlostnej cesty R2/R4: 1,061 km
Kategรณria rรฝchlostnej cesty R2/R4: R 24,5/100
Celkovรก plocha vozoviek: 478 020 m2
Poฤet ฤastรญ stavby: 132
Poฤet mostnรฝch objektov: 23
Celkovรก dฤบลพka mostnรฝch objektov: 3 452,7 m
Celkovรก dฤบลพka protihlukovรฝch stien: 10 172,1 m
Celkovรฝ objem zemnรฝch prรกc: 1,617 mil. m3 vรฝkop aย 2,203 mil. m3 nรกsyp
Text: Ing. Ladislav Karch, Ing. Marek Matiaลก
Foto a obrรกzky: GEFOSยฎ SLOVAKIA, s. r. o.

Ladislav Karch je projektovรฝ manaลพรฉr pre oblasลฅ vรฝchod vย spoloฤnosti GEFOSยฎ SLOVAKIA, s. r. o.
Marek Matiaลก je technickรฝ riaditeฤพ tejto spoloฤnosti.

GEFOSยฎ SLOVAKIA, s. r. o., sa zaoberรก ฤinnosลฅou vย odbore geodรฉzie aย kartografie. Vznikla vย roku 2003 aย odvtedy mรก za sebou mnoลพstvo รบspeลกne realizovanรฝch projektov. Je dcรฉrskou spoloฤnosลฅou ฤeskej spoloฤnosti GEFOSยฎ, a. s., ktorรก patrรญ medzi najvรคฤลกie firmy vย odbore vย rรกmci ฤŒR sย viac ako dvadsaลฅroฤnou histรณriou.

Spoloฤnosลฅ je certifikovanรก na vรฝkon zememeraฤskรฝch prรกc vย systรฉme ฤŒSN EN ISO 9001:2016. Sรญdlo mรก vย Bratislave, od roku 2012 mรก zriadenรบ aj trvalรบ poboฤku vย Preลกove. Vย zรกujme zabezpeฤenia flexibility aย kvality prรกc zriaฤuje takisto doฤasnรฉ kancelรกrie poฤas vรฝstavby diela vย lokalite stavby.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 4/2019.

Najฤรญtanejลกie