Výstavba preložky cesty I/68
Cesta I/68 je súčasťou dopravnej cestnej siete SR v severojužnom smere a plní významnú úlohu v rámci dopravy v oblasti východného Slovenska, a to vnútroštátne aj medzinárodne. Začiatok cesty I/68 je situovaný na hraničnom priechode s Poľskou republikou v Mníšku nad Popradom, trasa ďalej prechádza mestami Stará Ľubovňa, Sabinov, Prešov a Košice až na hraničný prechod s Maďarskou republikou do obce Milhosť.
Cesta I/68 tvorí v danom území základný komunikačný systém s napojením na krajské mesto Prešov a na sieť diaľnic a rýchlostných ciest. Existujúca cesta I/68 v úseku Stará Ľubovňa – Plaveč nie je v súčasnosti zaradená do siete medzinárodných cestných ťahov, má len regionálny význam, v rámci ktorého spája ľubovniansky a bardejovský región a zároveň zabezpečuje napojenie na prešovský región.
Z hľadiska miestnej obsluhy územia zabezpečuje preložka cesty I/68 rýchlejšie prepojenie na cestu III/3138 do obcí Hajtovka a Sulín, resp. celkovo do siedmich obcí v tomto regióne. Predmetný úsek preložky cesty I/68 je situovaný v intraviláne a extraviláne katastrálneho územia obcí Ľubotín a Chmeľnica.
Výstavbu daného obchvatu si vyžiadala dopravná situácia a nevyhovujúci prieťah obcou Plavnica, ktorú nová trasa obchádza zo severozápadnej strany. V súčasnosti je nad obcou Plavnica smerom na Starú Ľubovňu na ceste I/68 stúpanie so sklonom približne 9 % na dĺžke asi 850 m bez prídavných jazdných pruhov, čo spôsobuje najmä v zimných mesiacoch problémy v zabezpečení zjazdnosti cesty.
Stavebník/Investor: Slovenská správa ciest, a. s.
Zhotoviteľ: Združenie Plavnica (EUROVIA SK, a. s., ako vedúci člen združenia a Doprastav, a. s., ako člen združenia)
Projektant: Združenie Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., a PROMA, s. r. o.
Termín podpisu zmluvy o dielo: 24. 2. 2020
Lehota výstavby: do 36 mesiacov (28. 2. 2020 – 27. 2. 2023)
Počet míľnikov stavby: 14
Zmluvná cena: 28 280 003,00 € bez DPH
Zmluvné podmienky: červená kniha FIDIC
Tento úsek cesty je podľa predpokladov výpočtu v súčasnosti už na hranici svojej kapacity, bez dostatočnej rezervy. Navrhovaná preložka cesty zabezpečí odstránenie tohto úseku cesty a situovaním mimo zastavaného územia obce Plavnica aj predpokladané prerozdelenie dopravy a odľahčenie existujúcej cesty v prieťahu obcou Plavnica.
Výstavbou preložky cesty I/68 sa zabezpečila komunikácia s dostatočnou kapacitou pre celé výhľadové obdobie (aj s dostatočnou rezervou kapacity) do roku 2043.
Slávnostný akt poklepania základného kameňa stavby I/68 Plavnica, preložka cesty, sa uskutočnil 26. 6. 2020 za účasti vtedajšieho ministra dopravy a výstavby SR Andreja Doležala, ďalších zástupcov tohto ministerstva a tiež poslancov NR SR a zástupcov Prešovského samosprávneho kraja, Správy a údržby ciest PSK, SSC Bratislava, spoločností EUROVIA SK, a. s., a Doprastav, a. s., a starostu obce Plavnica.
Charakteristika stavby
Navrhovaná kategória cesty je C 11,5/80, celková dĺžka 5 370 m. Stavba pozostáva z 30 stavebných objektov, ktoré okrem preložky cesty zahŕňajú aj rekultiváciu dočasne zabratej pôdy, vegetačné úpravy, výstavbu troch mimoúrovňových križovatiek (Ľubovnianske kúpele, Hajtovka, Plavnica), dvoch prístupových ciest v katastrálnych územiach Chmeľnica a Plavnica, šesť mostných objektov, úpravu vodných tokov Poprad, Ľubovnianka, Jasenok a Šambronka, výstavbu dvoch protihlukových stien s celkovou dĺžkou 944,25 m a úpravy a preložky inžinierskych sietí (kanalizácie, vodovodu, splaškovej kanalizácie, VN prípojok, ochranu diaľkového kábla, plynovodu, telekomunikačných káblov, vedení ŽSR-OZT).
V ďalšej časti článku sa budeme venovať mostným objektom stavby – technickým údajom o jednotlivých stavebných objektoch a aktuálnemu stavu realizovaných prác.
SO 201-00 Most cez potok Ľubovnianka v km 0,555
Mostný objekt je budovaný v extraviláne katastrálneho územia obce Chmeľnica na ceste I/68 a premosťuje potok Ľubovnianka (objekt SO 231-00). Celková dĺžka mosta je 30,003 m. Zakladanie je navrhnuté na veľkopriemerových pilótach ∅ 1,20 m, ktoré sa vŕtajú z upraveného cestného telesa.
Spodnú stavbu tvoria opory so zavesenými krídlami. Mostný objekt je navrhnutý ako jednopoľový, nosnú konštrukciu tvoria predpäté tyčové prefabrikáty s dĺžkou 18,0 m (v priečnom reze 11 ks) so spriahajúcou doskou.
Mostný otvor je navrhnutý na prevedenie prietokov Q100 s dostatočnou rezervou (v zmysle platných technických noriem a predpisov), vzdialenosť spodnej hrany nosnej konštrukcie od hladiny Q100 v najnepriaznivejšom mieste je 3,345 m. V čase vydania tohto čísla časopisu je mostný objekt zrealizovaný približne na 80 % – hrubá stavba je hotová, zostáva zrealizovať izolácie, rímsy, príslušenstvo a dokončovacie práce.
SO 202-00 Most cez rieku Poprad v km 1,100
Most sa nachádza v extraviláne katastrálneho územia obce Chmeľnica na ceste I/68. Mostný objekt prevádza navrhovanú dvojpruhovú, smerovo nerozdelenú komunikáciu kategórie C 11,5/80 ponad prístupovú komunikáciu (SO 130-00) a úpravu rieky Poprad (SO 230-00).
Prístupová komunikácia je premosťovaná prvým poľom mostného objektu, rieka Poprad je premosťovaná tretím mostným poľom. Most je navrhnutý ako päťpoľový (prosté polia), z predpätých prefabrikátov s dĺžkou 42,0 m a výškou 2,0 m so spriahajúcou železobetónovou doskou s hrúbkou 200 mm.
Priečny rez mostom tvorí 11 ks nosníkov. Celková dĺžka mosta je 223,35 m. Spodnú stavbu tvorí dvojica opôr a štyri medziľahlé piliere, založená je hĺbkovo na veľkopriemerových pilótach s priemerom 1 200 mm. Maximálna výška mosta je 9,50 m.
V zmysle hydrotechnického výpočtu je výška prietokov Q100 v mieste mosta na kóte 506,80 m. Mostný objekt je navrhnutý na prevedenie prietokov Q100 s dostatočnou rezervou, vzdialenosť spodnej hrany nosnej konštrukcie od hladiny Q100 v najnepriaznivejšom mieste je 1,43 m.
V čase spracovávania podkladov k článku bol mostný objekt zrealizovaný približne na 70 % – hrubá spodná stavba bola kompletne hotová, zostáva zrealizovať spriahajúcu dosku, mostné krídla a záverné stienky, izolácie, rímsy, príslušenstvo a dokončovacie práce.
SO 203-00 Most cez rieku Poprad v km 1,637
Vzhľadom na charakter prekážky a navrhovanú technológiu výstavby je mostný objekt navrhnutý ako jeden dilatačný celok s piatimi poľami s rozpätiami 35 + 45 + 85 + 85 + 45 m (v smere staničenia mostu).
Mostný objekt je založený hlbinne na betónových pilótach ∅ 1 200 mm. Vŕtanie pilót na opore č. 1 sa bude realizovať z úrovne konsolidovaného násypu, ktorý sa zhotoví v dostatočnom časovom predstihu. Vŕtanie pilót na opore č. 6 sa bude realizovať čiastočne vo výkope a čiastočne vo vystuženom násype, keďže v mieste je veľmi strmý svah.
Podpera č. 2 je navrhnutá z dvojice samostatných kruhových pilierov Ø 1 800 mm, ktoré sú umiestnené symetricky na os mosta. Podpery č. 3 a 5 sú navrhnuté v rovnakom tvare. Pozostávajú z dvoch častí – z kruhovej stojky ∅ 2 800 mm, ktorá má na podperách č. 3 a 5 rozdielnu výšku, a z hlavice rovnakého obdĺžnikového tvaru pri oboch podperách. Podpera č. 4 je navrhnutá v podobnom tvare ako podpery č. 3 a 5 a takisto pozostáva z dvoch častí – z kruhovej stojky ∅ 3 400 mm a z hlavice obdĺžnikového tvaru.
Nosná konštrukcia je navrhnutá ako predpätá monolitická jednokomorová s konzolami, budovaná technológiou letmej betonáže v kombinácii s betonážou na skruži. Zo statického hľadiska pôsobí nosná konštrukcia ako spojitý nosník. Výška nosnej konštrukcie (komory) sa mení v závislosti od rozpätia jednotlivých polí. Na spodnú stavbu je uložená prostredníctvom hrncových ložísk.
Počas výstavby sa bude zmonolitnením meniť statický systém konštrukcie z vahadlového konzolového systému na spojitý systém (v konečnom štádiu). Konštrukcia na podperách č. 3, 4 a 5 sa bude realizovať technológiou letmej betonáže (vahadlami), zostávajúca časť konštrukcie sa bude realizovať na podpernej skruži. Vzhľadom na tieto skutočnosti sú navrhnuté aj rozmery komory prierezu nosnej konštrukcie.
Nosná konštrukcia je navrhnutá ako železobetónová so súdržným predpätím.
V čase vydania tohto čísla časopisu je na mostnom objekte zrealizovaných približne 80 % spodnej stavby, prebiehajú práce na zárodkoch pilierov P4 a P5. V nadchádzajúcom období sa začne s montážou vozíkov letmej betonáže a s realizáciou nosnej konštrukcie. Následne zostáva zrealizovať NK na pevnej skruži, príslušenstvo a dokončovacie práce.
SO 204-00 Most nad poľnou cestou v km 2,316
Most sa nachádza v extraviláne katastrálneho územia obce Plavnica na ceste I/68 a prevádza navrhovanú dvojpruhovú, smerovo nerozdelenú komunikáciu kategórie C 11,5/80 ponad poľnú cestu.
Mostný objekt je navrhnutý ako kolmý, jednopoľový, presypaný. Nosnú konštrukciu tvorí flexibilná oceľová konštrukcia kotvená do spodnej stavby. Tú tvorí železobetónový driek a základové pásy z prostého betónu, ktoré sú založené plošne. Šírka gabaritu poľnej cesty je 4,0 m a výška 4,2 m.
V čase vydania tohto čísla časopisu bol mostný objekt zrealizovaný približne už na 90 %, čo znamená, že hrubá stavba konštrukcie je hotová, zostáva zrealizovať príslušenstvo a dokončovacie práce.
SO 205-00 Most cez potok Šambronka v km 5,111
Most sa nachádza v extraviláne katastrálneho územia obce Plavnica na ceste I/68. Mostný objekt prevádza navrhovanú dvojpruhovú, smerovo nerozdelenú komunikáciu kategórie C 11,5/80 ponad úpravu potoka Šambronka (SO 233-00).
Pri koncepcii návrhu mostného objektu sa zohľadnili existujúce prekážky, konfigurácia terénu, ako aj výškové vedenie nivelety preložky cesty I/68. Mostný objekt je navrhnutý ako jednopoľový, z tyčových prefabrikátov a so spriahajúcou doskou, založený je plošne na zhutnenom štrkovom vankúši s hrúbkou minimálne 1,00m.
Krajné opory spodnej stavby sú navrhnuté ako masívne gravitačné. Nosná konštrukcia je navrhnutá ako spriahnutý prierez z tyčových prefabrikátov s dĺžkou 27,0 m, výškou 1,3 m a zo železobetónovej spriahajúcej dosky s minimálnou hrúbkou 200 mm. Nosnú konštrukciu tvorí jedno prosté pole s rozpätím 26,50 m. Priečny rez mostom tvorí 12 ks nosníkov. Celková dĺžka mosta je 38,532 m.
Mostný otvor je navrhnutý na prevedenie prietokov Q100 s dostatočnou rezervou, vzdialenosť spodnej hrany nosnej konštrukcie od hladiny Q100 v najnepriaznivejšom mieste je 2,99 m.
V čase tvorby článku bol mostný objekt zrealizovaný približne na 50 % – krajné opory sú zaarmované a po zabetónovaní bude prebiehať osádzanie prefabrikovaných nosníkov (jarné mesiace roka 2022), následne zmonolitnenie, zhotovenie príslušenstva a dokončovacie práce.
SO 206-00 Most na ceste III/543 032 nad cestou I/68 a traťou ŽSR v km 4,622
Most sa nachádza v extraviláne katastrálneho územia obce Plavnica na ceste
III/543 032. Mostný objekt prevádza dvojpruhovú, smerovo nerozdelenú komunikáciu kategórie C 9,5/50 ponad preložku cesty I/68 a neelektrifikovanú trať ŽSR č. 185 Plaveč – Poprad.
Založenie mostného objektu je navrhnuté ako hĺbkové na veľkopriemerových pilótach ∅ 1 200 mm. Opory mosta sú železobetónové, založené hĺbkovo na dvoch radoch veľkopriemerových pilót.
Piliere pozostávajú z úložného prahu, drieku piliera a základového bloku. Základový blok pilierov má šírku 5,50 m, dĺžku 11,50 m a výšku 1,50 m. Driek piliera má šírku 7,0 m a hrúbku 1,40 m. Výška drieku piliera č. 2 je 6,00 m, piliera 7,00 m. Úložný prah má šírku 11,91 m, hrúbku 2,0 m, resp. 1,50 m, a výšku 1,6 m. Výška konzol úložného prahu sa mení od 0,80 do 1,60 m.
Nosná konštrukcia, ktorú tvoria tri prosté polia, je navrhnutá ako spriahnutý prierez z tyčových prefabrikátov s dĺžkou 21,0 m a výškou 1,40 m a dĺžkou 30,0 m a výškou 1,40 m a zo železobetónovej spriahajúcej dosky s minimálnou hrúbkou 200 mm. Nosníky s dĺžkou 21 m sú navrhnuté ako atypické. Nosnú konštrukciu tvoria tri prosté polia s rozpätiami 20,50 + 29,50 + 20,50 m. Priečny rez mostom tvorí 11 ks nosníkov.
Cesta I/68 a trať ŽSR sú premosťované druhým poľom mostného objektu. Minimálna vzdialenosť spodnej hrany nosnej konštrukcie od temena koľajnice je v naj-kritickejšom mieste prekonávania trate ŽSR 7,058 m (počíta sa s výškou mostného priechodného prierezu 6,90 m).
V čase vydania tohto čísla časopisu bol mostný objekt zrealizovaný približne na 50 % z celého stavebného objektu. Po zabetónovaní krajných prebiehalo osádzanie nosníkov (jar 2022) a následne sa realizovala spriahajúca doska nosnej konštrukcie, príslušenstvo a dokončovacie práce.
TEXT: Ing. Martin Valko – riaditeľ závodu Prešov spoločnosti Doprastav, a. s., Bc. Marcel Lopata – zástupca vedúceho stavby a hlavný stavbyvedúci a Miroslav Žáčik je zástupca riaditeľa závodu Prešov spoločnosti Doprastav, a. s.
FOTO: Doprastav, a. s.