Vรฝstavba preloลพky cesty I/68
Cesta I/68 je sรบฤasลฅou dopravnej cestnej siete SR v severojuลพnom smere a plnรญ vรฝznamnรบ รบlohu v rรกmci dopravy v oblasti vรฝchodnรฉho Slovenska, a to vnรบtroลกtรกtne aj medzinรกrodne. Zaฤiatok cesty I/68 je situovanรฝ na hraniฤnom priechode s Poฤพskou republikou v Mnรญลกku nad Popradom, trasa ฤalej prechรกdza mestami Starรก ฤฝubovลa, Sabinov, Preลกov a Koลกice aลพ na hraniฤnรฝ prechod s Maฤarskou republikou do obce Milhosลฅ.
Cesta I/68 tvorรญ vย danom รบzemรญ zรกkladnรฝ komunikaฤnรฝ systรฉm sย napojenรญm na krajskรฉ mesto Preลกov aย na sieลฅ diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest. Existujรบca cesta I/68 vย รบseku Starรก ฤฝubovลa โ Plaveฤ nie je vย sรบฤasnosti zaradenรก do siete medzinรกrodnรฝch cestnรฝch ลฅahov, mรก len regionรกlny vรฝznam, vย rรกmci ktorรฉho spรกja ฤพubovniansky aย bardejovskรฝ regiรณn aย zรกroveล zabezpeฤuje napojenie na preลกovskรฝ regiรณn.
Zย hฤพadiska miestnej obsluhy รบzemia zabezpeฤuje preloลพka cesty I/68 rรฝchlejลกie prepojenie na cestu III/3138 do obcรญ Hajtovka aย Sulรญn, resp. celkovo do siedmich obcรญ vย tomto regiรณne. Predmetnรฝ รบsek preloลพky cesty I/68 je situovanรฝ vย intravilรกne aย extravilรกne katastrรกlneho รบzemia obcรญ ฤฝubotรญn aย Chmeฤพnica.
Vรฝstavbu danรฉho obchvatu si vyลพiadala dopravnรก situรกcia aย nevyhovujรบci prieลฅah obcou Plavnica, ktorรบ novรก trasa obchรกdza zo severozรกpadnej strany. Vย sรบฤasnosti je nad obcou Plavnica smerom na Starรบ ฤฝubovลu na ceste I/68 stรบpanie so sklonom pribliลพne 9 % na dฤบลพke asi 850 m bez prรญdavnรฝch jazdnรฝch pruhov, ฤo spรดsobuje najmรค vย zimnรฝch mesiacoch problรฉmy vย zabezpeฤenรญ zjazdnosti cesty.
Stavebnรญk/Investor: Slovenskรก sprรกva ciest, a. s.
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie Plavnica (EUROVIA SK, a. s., ako vedรบci ฤlen zdruลพenia a Doprastav, a. s., ako ฤlen zdruลพenia)
Projektant: Zdruลพenie Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., a PROMA, s. r. o.
Termรญn podpisu zmluvy o dielo: 24. 2. 2020
Lehota vรฝstavby: do 36 mesiacov (28. 2. 2020 โ 27. 2. 2023)
Poฤet mรญฤพnikov stavby: 14
Zmluvnรก cena: 28 280 003,00 โฌ bez DPH
Zmluvnรฉ podmienky: ฤervenรก kniha FIDIC
Tento รบsek cesty je podฤพa predpokladov vรฝpoฤtu vย sรบฤasnosti uลพ na hranici svojej kapacity, bez dostatoฤnej rezervy. Navrhovanรก preloลพka cesty zabezpeฤรญ odstrรกnenie tohto รบseku cesty aย situovanรญm mimo zastavanรฉho รบzemia obce Plavnica aj predpokladanรฉ prerozdelenie dopravy aย odฤพahฤenie existujรบcej cesty vย prieลฅahu obcou Plavnica.
Vรฝstavbou preloลพky cesty I/68 sa zabezpeฤila komunikรกcia s dostatoฤnou kapacitou pre celรฉ vรฝhฤพadovรฉ obdobie (aj s dostatoฤnou rezervou kapacity) do roku 2043.
Slรกvnostnรฝ akt poklepania zรกkladnรฉho kameลa stavby I/68 Plavnica, preloลพka cesty, sa uskutoฤnil 26. 6. 2020 za รบฤasti vtedajลกieho ministra dopravy a vรฝstavby SR Andreja Doleลพala, ฤalลกรญch zรกstupcov tohto ministerstva a tieลพ poslancov NR SR a zรกstupcov Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja, Sprรกvy a รบdrลพby ciest PSK, SSC Bratislava, spoloฤnostรญ EUROVIA SK,โฏa.โฏs., a Doprastav, a. s., a starostu obce Plavnica.
Charakteristika stavby
Navrhovanรก kategรณria cesty je C 11,5/80, celkovรก dฤบลพka 5โฏ370 m. Stavba pozostรกva zย 30 stavebnรฝch objektov, ktorรฉ okrem preloลพky cesty zahลลajรบ aj rekultivรกciu doฤasne zabratej pรดdy, vegetaฤnรฉ รบpravy, vรฝstavbu troch mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek (ฤฝubovnianske kรบpele, Hajtovka, Plavnica), dvoch prรญstupovรฝch ciest vย katastrรกlnych รบzemiach Chmeฤพnica aย Plavnica, ลกesลฅ mostnรฝch objektov, รบpravu vodnรฝch tokov Poprad, ฤฝubovnianka, Jasenok aย ล ambronka, vรฝstavbu dvoch protihlukovรฝch stien sย celkovou dฤบลพkou 944,25ย m aย รบpravy aย preloลพky inลพinierskych sietรญ (kanalizรกcie, vodovodu, splaลกkovej kanalizรกcie, VN prรญpojok, ochranu diaฤพkovรฉho kรกbla, plynovodu, telekomunikaฤnรฝch kรกblov, vedenรญ ลฝSR-OZT).
Vย ฤalลกej ฤasti ฤlรกnku sa budeme venovaลฅ mostnรฝm objektom stavby โ technickรฝm รบdajom oย jednotlivรฝch stavebnรฝch objektoch aย aktuรกlnemu stavu realizovanรฝch prรกc.
SO 201-00 Most cez potok ฤฝubovnianka vย km 0,555
Mostnรฝ objekt je budovanรฝ v extravilรกne katastrรกlneho รบzemia obce Chmeฤพnica na ceste I/68 a premosลฅuje potok ฤฝubovnianka (objekt SO 231-00).ย Celkovรก dฤบลพka mosta je 30,003 m. Zakladanie je navrhnutรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach โ 1,20 m, ktorรฉ sa vลtajรบ z upravenรฉho cestnรฉho telesa.
Spodnรบ stavbu tvoria opory so zavesenรฝmi krรญdlami. Mostnรฝ objekt je navrhnutรฝ ako jednopoฤพovรฝ, nosnรบ konลกtrukciu tvoria predpรคtรฉ tyฤovรฉ prefabrikรกty sย dฤบลพkou 18,0 m (vย prieฤnom reze 11 ks) so spriahajรบcou doskou.
Mostnรฝ otvor je navrhnutรฝ na prevedenie prietokov Q100 s dostatoฤnou rezervou (v zmysle platnรฝch technickรฝch noriem a predpisov), vzdialenosลฅ spodnej hrany nosnej konลกtrukcie od hladiny Q100 v najnepriaznivejลกom mieste je 3,345 m. V ฤase vydania tohto ฤรญsla ฤasopisu je mostnรฝ objekt zrealizovanรฝ pribliลพne na 80 % โ hrubรก stavba je hotovรก, zostรกva zrealizovaลฅ izolรกcie, rรญmsy, prรญsluลกenstvo a dokonฤovacie prรกce.
SO 202-00 Most cez rieku Poprad vย km 1,100
Most sa nachรกdza v extravilรกne katastrรกlneho รบzemia obce Chmeฤพnica na ceste I/68. Mostnรฝ objekt prevรกdza navrhovanรบ dvojpruhovรบ, smerovo nerozdelenรบ komunikรกciu kategรณrie C 11,5/80 ponad prรญstupovรบ komunikรกciu (SO 130-00) a รบpravu rieky Poprad (SO 230-00).
Prรญstupovรก komunikรกcia je premosลฅovanรก prvรฝm poฤพom mostnรฉho objektu, rieka Poprad je premosลฅovanรก tretรญm mostnรฝm poฤพom. Most je navrhnutรฝ ako pรคลฅpoฤพovรฝ (prostรฉ polia), zย predpรคtรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 42,0ย m aย vรฝลกkou 2,0 m so spriahajรบcou ลพelezobetรณnovou doskou sย hrรบbkou 200 mm.
Prieฤny rez mostom tvorรญ 11 ks nosnรญkov. Celkovรก dฤบลพka mosta je 223,35 m. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica opรดr a ลกtyri medziฤพahlรฉ piliere, zaloลพenรก je hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 1โฏ200 mm. Maximรกlna vรฝลกka mosta je 9,50 m.
Vย zmysle hydrotechnickรฉho vรฝpoฤtu je vรฝลกka prietokov Q100 vย mieste mosta na kรณte 506,80 m. Mostnรฝ objekt je navrhnutรฝ na prevedenie prietokov Q100 sย dostatoฤnou rezervou, vzdialenosลฅ spodnej hrany nosnej konลกtrukcie od hladiny Q100 vย najnepriaznivejลกom mieste je 1,43 m.
Vย ฤase spracovรกvania podkladov kย ฤlรกnku bol mostnรฝ objekt zrealizovanรฝ pribliลพne na 70 % โ hrubรก spodnรก stavba bola kompletne hotovรก, zostรกva zrealizovaลฅ spriahajรบcu dosku, mostnรฉ krรญdla aย zรกvernรฉ stienky, izolรกcie, rรญmsy, prรญsluลกenstvo aย dokonฤovacie prรกce.
SO 203-00 Most cez rieku Poprad vย km 1,637
Vzhฤพadom na charakter prekรกลพky aย navrhovanรบ technolรณgiu vรฝstavby je mostnรฝ objekt navrhnutรฝ ako jeden dilataฤnรฝ celok sย piatimi poฤพami sย rozpรคtiami 35 + 45 + 85 + 85 + 45 m (vย smere staniฤenia mostu).
Mostnรฝ objekt je zaloลพenรฝ hlbinne na betรณnovรฝch pilรณtach โ ย 1โฏ200 mm. Vลtanie pilรณt na opore ฤ. 1 sa bude realizovaลฅ zย รบrovne konsolidovanรฉho nรกsypu, ktorรฝ sa zhotovรญ vย dostatoฤnom ฤasovom predstihu. Vลtanie pilรณt na opore ฤ. 6 sa bude realizovaลฅ ฤiastoฤne vo vรฝkope aย ฤiastoฤne vo vystuลพenom nรกsype, keฤลพe vย mieste je veฤพmi strmรฝ svah.
Podpera ฤ. 2 je navrhnutรก zย dvojice samostatnรฝch kruhovรฝch pilierov ร 1 800 mm, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ symetricky na os mosta. Podpery ฤ. 3 aย 5 sรบ navrhnutรฉ vย rovnakom tvare. Pozostรกvajรบ zย dvoch ฤastรญ โ zย kruhovej stojky โ ย 2 800 mm, ktorรก mรก na podperรกch ฤ. 3 aย 5 rozdielnu vรฝลกku, aย zย hlavice rovnakรฉho obdฤบลพnikovรฉho tvaru pri oboch podperรกch. Podpera ฤ. 4 je navrhnutรก vย podobnom tvare ako podpery ฤ. 3 aย 5 aย takisto pozostรกva zย dvoch ฤastรญ โ zย kruhovej stojky โ ย 3 400 mm aย zย hlavice obdฤบลพnikovรฉho tvaru.
Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako predpรคtรก monolitickรก jednokomorovรก sย konzolami, budovanรก technolรณgiou letmej betonรกลพe vย kombinรกcii sย betonรกลพou na skruลพi. Zo statickรฉho hฤพadiska pรดsobรญ nosnรก konลกtrukcia ako spojitรฝ nosnรญk. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie (komory) sa menรญ vย zรกvislosti od rozpรคtia jednotlivรฝch polรญ. Na spodnรบ stavbu je uloลพenรก prostrednรญctvom hrncovรฝch loลพรญsk.
Poฤas vรฝstavby sa bude zmonolitnenรญm meniลฅ statickรฝ systรฉm konลกtrukcie zย vahadlovรฉho konzolovรฉho systรฉmu na spojitรฝ systรฉm (vย koneฤnom ลกtรกdiu). Konลกtrukcia na podperรกch ฤ. 3, 4 aย 5 sa bude realizovaลฅ technolรณgiou letmej betonรกลพe (vahadlami), zostรกvajรบca ฤasลฅ konลกtrukcie sa bude realizovaลฅ na podpernej skruลพi. Vzhฤพadom na tieto skutoฤnosti sรบ navrhnutรฉ aj rozmery komory prierezu nosnej konลกtrukcie.
Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako ลพelezobetรณnovรก so sรบdrลพnรฝm predpรคtรญm.
V ฤase vydania tohto ฤรญsla ฤasopisu je na mostnom objekte zrealizovanรฝch pribliลพne 80 % spodnej stavby, prebiehajรบ prรกce na zรกrodkoch pilierov P4 a P5. V nadchรกdzajรบcom obdobรญ sa zaฤne s montรกลพou vozรญkov letmej betonรกลพe a s realizรกciou nosnej konลกtrukcie. Nรกsledne zostรกva zrealizovaลฅ NK na pevnej skruลพi, prรญsluลกenstvo a dokonฤovacie prรกce.
SO 204-00 Most nad poฤพnou cestou vย km 2,316
Most sa nachรกdza vย extravilรกne katastrรกlneho รบzemia obce Plavnica na ceste I/68 aย prevรกdza navrhovanรบ dvojpruhovรบ, smerovo nerozdelenรบ komunikรกciu kategรณrie C 11,5/80 ponad poฤพnรบ cestu.
Mostnรฝ objekt je navrhnutรฝ ako kolmรฝ, jednopoฤพovรฝ, presypanรฝ. Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ flexibilnรก oceฤพovรก konลกtrukcia kotvenรก do spodnej stavby. Tรบ tvorรญ ลพelezobetรณnovรฝ driek aย zรกkladovรฉ pรกsy zย prostรฉho betรณnu, ktorรฉ sรบ zaloลพenรฉ ploลกne. ล รญrka gabaritu poฤพnej cesty je 4,0 m aย vรฝลกka 4,2 m.
V ฤase vydania tohto ฤรญsla ฤasopisu bol mostnรฝ objekt zrealizovanรฝ pribliลพne uลพ na 90โฏ%, ฤo znamenรก, ลพe hrubรก stavba konลกtrukcie je hotovรก, zostรกva zrealizovaลฅ prรญsluลกenstvo a dokonฤovacie prรกce.
SO 205-00 Most cez potok ล ambronka vย km 5,111
Most sa nachรกdza vย extravilรกne katastrรกlneho รบzemia obce Plavnica na ceste I/68. Mostnรฝ objekt prevรกdza navrhovanรบ dvojpruhovรบ, smerovo nerozdelenรบ komunikรกciu kategรณrie C 11,5/80 ponad รบpravu potoka ล ambronka (SO 233-00).
Pri koncepcii nรกvrhu mostnรฉho objektu sa zohฤพadnili existujรบce prekรกลพky, konfigurรกcia terรฉnu, ako aj vรฝลกkovรฉ vedenie nivelety preloลพky cesty I/68. Mostnรฝ objekt je navrhnutรฝ ako jednopoฤพovรฝ, z tyฤovรฝch prefabrikรกtov a so spriahajรบcou doskou, zaloลพenรฝ je ploลกne na zhutnenom ลกtrkovom vankรบลกi s hrรบbkou minimรกlne 1,00m.
Krajnรฉ opory spodnej stavby sรบ navrhnutรฉ ako masรญvne gravitaฤnรฉ. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako spriahnutรฝ prierez zย tyฤovรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 27,0โฏm, vรฝลกkou 1,3โฏm aย zo ลพelezobetรณnovej spriahajรบcej dosky sย minimรกlnou hrรบbkou 200 mm. Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ jedno prostรฉ pole sย rozpรคtรญm 26,50 m. Prieฤny rez mostom tvorรญ 12ย ks nosnรญkov. Celkovรก dฤบลพka mosta je 38,532 m.
Mostnรฝ otvor je navrhnutรฝ na prevedenie prietokov Q100 sย dostatoฤnou rezervou, vzdialenosลฅ spodnej hrany nosnej konลกtrukcie od hladiny Q100 vย najnepriaznivejลกom mieste je 2,99 m.
Vย ฤase tvorby ฤlรกnku bol mostnรฝ objekt zrealizovanรฝ pribliลพne na 50ย % โ krajnรฉ opory sรบ zaarmovanรฉ aย po zabetรณnovanรญ bude prebiehaลฅ osรกdzanie prefabrikovanรฝch nosnรญkov (jarnรฉ mesiace roka 2022), nรกsledne zmonolitnenie, zhotovenie prรญsluลกenstva aย dokonฤovacie prรกce.
SO 206-00 Most na ceste III/543 032 nad cestou I/68 aย traลฅou ลฝSR vย km 4,622
Most sa nachรกdza vย extravilรกne katastrรกlneho รบzemia obce Plavnica na ceste
III/543 032. Mostnรฝ objekt prevรกdza dvojpruhovรบ, smerovo nerozdelenรบ komunikรกciu kategรณrie C 9,5/50 ponad preloลพku cesty I/68 aย neelektrifikovanรบ traลฅ ลฝSR ฤ. 185 Plaveฤ โ Poprad.
Zaloลพenie mostnรฉho objektu je navrhnutรฉ ako hฤบbkovรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach โ โฏ1โฏ200 mm. Opory mosta sรบ ลพelezobetรณnovรฉ, zaloลพenรฉ hฤบbkovo na dvoch radoch veฤพkopriemerovรฝch pilรณt.
Piliere pozostรกvajรบ zย รบloลพnรฉho prahu, drieku piliera aย zรกkladovรฉho bloku. Zรกkladovรฝ blok pilierov mรก ลกรญrku 5,50 m, dฤบลพku 11,50 m aย vรฝลกku 1,50 m. Driek piliera mรก ลกรญrku 7,0 m aย hrรบbku 1,40 m. Vรฝลกka drieku piliera ฤ. 2 je 6,00 m, piliera 7,00 m. รloลพnรฝ prah mรก ลกรญrku 11,91 m, hrรบbku 2,0 m, resp. 1,50 m, aย vรฝลกku 1,6 m. Vรฝลกka konzol รบloลพnรฉho prahu sa menรญ od 0,80 do 1,60 m.
Nosnรก konลกtrukcia, ktorรบ tvoria tri prostรฉ polia, je navrhnutรก ako spriahnutรฝ prierez zย tyฤovรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 21,0โฏm aย vรฝลกkou 1,40โฏm aย dฤบลพkou 30,0โฏm aย vรฝลกkou 1,40 m aย zo ลพelezobetรณnovej spriahajรบcej dosky sย minimรกlnou hrรบbkou 200โฏmm. Nosnรญky sย dฤบลพkou 21โฏm sรบ navrhnutรฉ ako atypickรฉ. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria tri prostรฉ polia sย rozpรคtiami 20,50 + 29,50 + 20,50 m. Prieฤny rez mostom tvorรญ 11 ks nosnรญkov.
Cesta I/68 a traลฅ ลฝSR sรบ premosลฅovanรฉ druhรฝm poฤพom mostnรฉho objektu. Minimรกlna vzdialenosลฅ spodnej hrany nosnej konลกtrukcie od temena koฤพajnice je v naj-kritickejลกom mieste prekonรกvania trate ลฝSR 7,058 m (poฤรญta sa s vรฝลกkou mostnรฉho priechodnรฉho prierezu 6,90 m).
V ฤase vydania tohto ฤรญsla ฤasopisu bol mostnรฝ objekt zrealizovanรฝ pribliลพne na 50 % z celรฉho stavebnรฉho objektu. Po zabetรณnovanรญ krajnรฝch prebiehalo osรกdzanie nosnรญkov (jar 2022) a nรกsledne sa realizovala spriahajรบca doska nosnej konลกtrukcie, prรญsluลกenstvo a dokonฤovacie prรกce.
TEXT: Ing. Martin Valko – riaditeฤพ zรกvodu Preลกov spoloฤnosti Doprastav, a. s., Bc. Marcel Lopata – zรกstupca vedรบceho stavby a hlavnรฝ stavbyvedรบci a Miroslav ลฝรกฤik je zรกstupca riaditeฤพa zรกvodu Preลกov spoloฤnosti Doprastav, a. s.
FOTO: Doprastav, a. s.