Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa
รsek rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa je sรบฤasลฅou rรฝchlostnej komunikรกcie na trase Trenฤรญn โ Prievidza โ ลฝiar nad Hronom โ Zvolen โ Luฤenec โ Rimavskรก Sobota โ Koลกice. Novobudovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty sa na vรฝchodnom konci pri obci Vรญgฤพaลก-Pstruลกa plynulo pripojil k รบseku rรฝchlostnej cesty R2 Pstruลกa โ Krivรกล, ฤรญm vznikol ucelenรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty s dฤบลพkou pribliลพne 20 km.
Zhotoviteฤพom stavby bolo zdruลพenie โRรฝchlostnรก cesta R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกaโ, vedรบยญcim รบฤastnรญkom zdruลพenia bola firma Corsรกn โ Corviam Construcciรณn, S.A., Madrid a รบฤastnรญkom Chemkostav IS, s. r. o., Michalovce.
Technickรฉ parametre stavby
Predmetnรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty je vybudovanรฝ v zmysle STN 73 6101 v kategรณrii R24,5/120, kriลพovatky sรบ vybudovanรฉ v zmysle STN 73 6102. Kategรณrie preloลพiek, รบprav a rekonลกtrukciรญ ostatnรฝch komunikรกciรญ a ciest sรบ vybudovanรฉ v zmysle platnรฝch technickรฝch predpisov a noriem. Celkovรก dฤบลพka รบseku je 7,850 km.
Rรฝchlostnรก cesta R2 sa zaฤรญna v staniฤenรญ 0,000 v mimoรบrovลovej kriลพovatke Zvolenskรก Slatina, kde sa v budรบcnosti napojรญ รบsek rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen zรกpad โ Zvolen vรฝchod. Trasa vedie Zvolenskou kotlinou po jej juลพnรฝch pahorkovitรฝch svahoch, na konci stavby prechรกdza รบdolรญm rieky Slatina s rovinatรฝm รบzemรญm. Koniec รบseku je situovanรฝ pred mimoรบrovลovou kriลพovatkou Pstruลกa, za ktorou pokraฤuje รบsek R2 Pstruลกa โ Krivรกล.
Celkovรฝ rozsah stavby
Predmetnรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty mรก 92 stavebnรฝch objektov. Hlavnรฝm cestnรฝm stavebnรฝm objektom bola rรฝchlostnรก cesta R2 kategรณrie R24,5/120, ฤalej to boli privรกdzaฤ (z cesty I/16 na rรฝchlostnรบ cestu) kategรณrie R11,5/80 a mimoรบrovลovรก kriลพovatka Zvolenskรก Slatina.
Na รบseku rรฝchlostnej cesty sa nachรกdza 7 mostnรฝch objektov, z toho 6 priamo na rรฝchยญlostnej ceste R2, a jeden nadjazd nad rรฝchlostnou cestou. Mostnรฉ objekty premosลฅujรบ prรญrodnรฉ prekรกลพky โ korytรก potokov Hradnรก, Slatinskรฝ, Rybnรฝ, Vรญgฤพaลกskรฝ potok a rieky Slatina โ a umelรฉ prekรกลพky โ cestu II/591, miestnu komunikรกciu vo Vรญgฤพaลกi, poฤพnรฉ cesty, traลฅ ลฝSR ฤ. 115 Zvolen โ Fiฤพakovo a melioraฤnรฉ kanรกly.
Cestnรฉ objekty
Rรฝchlostnรก cesta R2 je vybudovanรก ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก komunikรกcia kategรณrie R 24,5/120. Kategรณrii rรฝchlostnej cesty zodpovedajรบ aj parametre smerovรฉho, vรฝลกkovรฉho a ลกรญrkovรฉho usporiadania v zmysle STN 73 6101.
ล รญrkovรฉ usporiadanie je takรฉto:
โข jazdnรฝ pรกs: 2 ร 3,50 m
โข vnรบtornรฝ vodiaci prรบลพok: 0,50 m
โข vonkajลกรญ vodiaci prรบลพok: 0,25 m
โข spevnenรก krajnica: 2,50 m
โข strednรฝ deliaci pรกs: 3,00 m
โข nespevnรก krajnica: 0,50 m
Voฤพnรก ลกรญrka jazdnรฉho dopravnรฉho pรกsu je 11,25 m. Pripรกjacie a odboฤovacie pruhy kriลพovatkovรฝch vetiev sรบ zrealizovanรฉ podฤพa STN 73 6102 na ลกรญrku 3,50 m.
Mimoรบrovลovรก kriลพovatka Zvolenskรก Slatina zabezpeฤuje prepojenie cesty I. triedy (I/16) s rรฝchlostnou cestou R2. Smerovรฉ vedenia jednotlivรฝch kriลพovatkovรฝch vetiev tvoria kruลพnicovรฉ oblรบky s prechodnicami v parametroch v zmysle noriem STN 73 6101 a STN 73 6102, ktorรฉ sa na zaฤiatku a konci napรกjajรบ na prรญsluลกnรฉ komunikรกcie. Kriลพovatkovรฉ vetvy sรบ v zmysle STN 73 6102 jednosmernรฉ jednopruhovรฉ s voฤพnou ลกรญrkou 7,50 m a obojsmernรฉ dvojpruhovรฉ s voฤพnou ลกรญrkou 9,00 m.
Konลกtrukcia vozovky cestnรฝch objektov podฤพa STN 73 6114 je netuhรก ลพiviฤnรก, pre dopravnรฉ zaลฅaลพenie triedy I., veฤพmi ลฅaลพkรฉ.
Zloลพenie vozovky je takรฉto:
โข asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ modifikovanรฝ SMA 11 40 mm
โข spojovacรญ postrek katiรณnaktรญvny emulznรฝ modifikovanรฝ PS CP (0,25 kg/m2)
โข asfaltovรฝ betรณn pre loลพnรบ vrstvu modifikovanรฝ ACL 16-I 50 mm
โข spojovacรญ postrek katiรณnaktรญvny emulznรฝ modifikovanรฝ PS CP (0,25 kg/m2)
โข asfaltovรฝ betรณn pre hornรบ podkladovรบ vrstvu ACP 22-I 90 mm
โข infiltraฤnรฝ postrek katiรณnaktรญvny emulznรฝ PI CBP (0,80 kg/m2)
โข cementom stmelenรก vrstvaCBGM C5/6 200 mm
โข nestmelenรก vrstva zo ลกtrkodrvinyUM ล D 31,5 200 mm
Celkovรก hrรบbka vozovky min. 580 mm
Odvodnenie je rieลกenรฉ pozdฤบลพnym a prieฤnym sklonom a zahลลa odvedenie zrรกลพkovรฝch vรดd z vozoviek, cestnรฝch svahov a priฤพahlรฝch pozemkov. Celรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty je vybavenรฝ cestnou kanalizรกciou umiestnenou v strednom deliacom pรกse, do ktorej sรบ zaรบstenรฉ uliฤnรฉ vpusty. Vลกetky vody z vozovky sa preฤisลฅujรบ v odluฤovaฤoch ropnรฝch lรกtok, aลพ nรกsledne vyรบsลฅujรบ cez priekopy do recipientov.
Mostnรฉ objekty
V rรกmci stavby sรบ vybudovanรฉ tri doskovรฉ mostnรฉ konลกtrukcie z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu (objekty 203-00, 205-00 a 209-00), ktorรฉ pรดsobia v pozdฤบลพnom smere ako spojitรฝ nosnรญk, ฤalลกie dva mosty sรบ vybudovanรฉ ako doskovรฉ jednopoฤพovรฉ spriahnutรฉ konลกtrukcie, pozostรกvajรบce z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov a ลพelezobetรณnovej spriahovacej dosky (objekty 206-00 a 208-00), jeden mostnรฝ objekt predstavuje flexibilnรบ oceฤพovรบ presypanรบ konลกtrukciu (objekt 204-00) a jeden mostnรฝ objekt je dodatoฤne predpรคtรฝ nosnรญk s 10 poฤพami โ v prieฤnom reze je to jednokomorovรฝ nosnรญk (objekt 210-00). Piliere, ako aj krajnรฉ opory mostov sรบ zaloลพenรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach ร 900 a ร 1 200 mm.
Zรกrubnรฉ mรบry
Pri zรกrubnรฝch mรบroch ide o konลกtrukcie z klincovanej zeminy s torkrรฉtom, obklad lรญca je na celej ploche z lomovรฉho kameลa uloลพenรฉho v betรณne. Zvislรก vzdialenosลฅ klincov je 1,35 m, vodorovnรก 2,0 aลพ 2,5 m, sklon vrtov (od horizontรกlnej roviny) je 20ยฐ, klince sรบ v jednotlivรฝch etรกลพach vystriedanรฉ. Na povrchu svahu sรบ cez kotevnรฉ hlavy klincov prichytenรฉ KARI-siete, ktorรฉ sรบ opatrenรฉ torkrรฉtom s hrรบbkou 100 mm. Obklad lรญca v sklone 2 : 1 je zaloลพenรฝ na samostatnom ploลกnom zรกklade.
Protihlukovรฉ steny
Spodnรบ stavbu protihlukovรฝch stien v nรกsype a zรกreze tvoria pilรณty s ร 620 mm a dฤบลพkou 2,0 a 2,5 m. Stฤบpy tvoria nosnรญky HEA 160, ktorรฉ sรบ zabetรณnovanรฉ do zรกkladov vystuลพenรฝch pilรณt a na mostoch kotvenรฉ do rรญmsy chemickรฝmi kotvami. Parapet na telese cesty je ลพelezobetรณnovรฝ, na mostoch hlinรญkovรฝ. Vรฝplล tvoria odrazivรฉ a priehฤพadnรฉ panely, ktorรฉ sรบ zasunutรฉ medzi stฤบpmi. Transparentnรก vรฝplล je s vodorovnรฝmi pruhmi ฤiernej farby v hlinรญkovom rรกme. Vรฝplล je bezรบdrลพbovรก.
Zรกver
รsek rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa bol spustenรฝ do premรกvky 16. mรกja 2017.
V rรกmci vรฝstavby rรฝchlostnej cesty bolo potrebnรฉ preloลพiลฅ viacerรฉ energetickรฉ vedenia, telekomunikaฤnรฉ vedenia, vodovodnรฉ potrubia, plynovody, upraviลฅ kriลพujรบce vodnรฉ toky, miestne komunikรกcie ฤi napojenia na existujรบce komunikรกcie. Spolu iลกlo o 49 stavebnรฝch objektov, ktorรฉ patrili medzi vyvolanรฉ investรญcie.
Pri vykonรกvanรญ zemnรฝch prรกc bolo objavenรฉ aj vรคฤลกie mnoลพstvo nevybuchnutej munรญcie z obdobia 2. svetovej vojny a mnoลพstvo ฤrepรญn a inรฝch sรบฤastรญ munรญcie.
TEXT: Ing. Jana Raฤkovรก
FOTO: NDS, a. s.
Jana Raฤkovรก je ลกpecialista โ hlavnรฝ inลพinier stavby. Pรดsobรญ na investiฤnom odbore NDS v Banskej Bystrici.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2017.